Het draait om zand, aarde en KUNST CULTUUR Rotterdam: oud dirigenten terug Big Black Beautiful: haastig zingen, vlug-vlug omkleden Büchs laatste roman in de voetsporen vorige bestseller Beeld voor het p Diaconessenhuis s Art Rotterdam Artistiek leider Paul Ko weg bij ZTHollandia Brits muziekfeest in concertgebouw ,0F De Buisonjé en Bruel samen in Carré Jeugdbioscoop in Volkshuis vrijdag 28 FEBRUARI 2OO3 Idol David Goncalves. Foto: GPD/Frank Jansen Idols tijdens Museumnacht Rotterdam - Twee deelnemers van het programma Idols, Yuli Miguel en David Goncalves, zijn aanwezig tijdens de Rotter damse Museumnacht op 1 maart. Lezers van het jongeren blad Dimi kozen hen uit om de nacht bij te wonen. De Muse umnacht werd vorig jaar voor het eerst gehouden en trok toen zo'n zesduizend bezoekers. Een van de doelen is het interesse ren van jongeren voor cultuur. Dit jaar werken ongeveer veer tig musea en galeries mee. Chailly bouwt versneld af Amsterdam - Riccardo Chailly bouwt zijn samenwerking met het Koninklijk Concertgebouw orkest in versneld tempo af. De chef-dirigent heeft een aantal voor het seizoen 2003-2004 ge plande concerten afgezegd. Ook gaat hij niet met het orkest op tournee naar de VS. De Kast krijgt geen geld Leeuwarden - De leden van popgroep De Kast krijgen voor lopig geen geld terug van hun ex-manager Klaas de Jong. Dat heeft de rechtbank in Leeuwar den besloten. Wel moet De Jong de boekhouding openleg gen van hun gezamenlijke be drijf, zodat er een goede taxatie van de waarde kan plaatsheb ben. De leden van De Kast, in clusief de voormalige zanger Syb van der Ploeg, betaalden De Jong in april 2002 131.000 euro om hem als aandeelhou der uit te kopen. De Kast eiste dit geld terug, omdat er nog voor 165.000 euro aan rekenin gen onbetaald blijkt te zijn. muziek recensie Susanne Lammers Concert: 'Big Black Beautiful, a tribute to the girl groups' door Lucretia van der Vloot. Michelle David en Rocq-E Harrel. Gezien: 27/2. Leidse Schouwburg. Hier Is absoluut wmrend: voor al muziekvoorstellingen worden eindeloos uitgeprobeerd, maar 'Big Black Beautiful' slaat alles op dit gebied. Lucretia van der Vloot, Rock-E Harrel en Michel le David zijn al aan het oefenen sinds de Haagse Parade, vorig jaar zomer. De flyer meldt geen première-datum, maar wel nog 14 try-outs voor dit seizoen. De onzekerheid moet enorm zijn. ook al wordt het cd-tje met de beoogde succesnummers al heel enthousiast verkocht. Die onzekerheid is overigens niet helemaal onterecht. Hoe gelikt de show ook aandoet, af is hij zeker niet Het eerbetoon aan de meidengroepen wordt ge huld in een enorme hoeveelheid pakken, pruiken, geplakte wim pers en dito glimlachjes, die de aandacht behendig af moeten leiden van het verhaaltje: een van hogerhand geformeerd mei dengroepje gaat de wereld ver overen. De meisjes komen audi teren (rivaliteit!), oefenen (ruzie! en toeren door Europa met als klapstuk New York. Bijna wor den de irritaties het trio fataal, maar gelukkig komen ze, onder het zingen van 'We are family", tot inkeer en dus tot grote roem. De humor is vooral simpel ge houden en het acteren zou wel iets subtieler kunnen. Erger is dat in deze fase het verhaaltje over meisjes die beroemd willen worden, de muziek nogal over schreeuwt, dat het dus niet zo zeer een 'tribute' als wel een presentatie is. Weinig liedjes worden helemaal gezongen, de meeste zijn in medleys tot een heidsworst gedraaid. Daarmee doet dit drievrouwschap zich zelf, noch de Pointer Sisters, de Three Degrees of de Supremes veel eer aan. Want ze kunnen zo veel. Alle drie hebben ze wend bare, overtuigende stemmen, een sterke présence en talent voor muziek maken. Dat wordt in deze baaierd aan meiden groep-liedjes, die een samenvat ting van zowat vijftig jaar mu ziekgeschiedenis zijn, nog on voldoende aangesproken. Haas tig zingen, vlug-vlug omkleden en te weinig rust om werkelijk aan te tonen dat deze muziek tijdloos is. Als ze daar nu even tjes voor gaan zitten, kunnen er nog best echte Precious Mo ments komen in 'Big Black Beautiful'. leiden - Samen met de KunstRai is het de grootste van Nederland: de Art Rotterdam Kunstbeurs 2003. Tot en met maandag zullen in de Rotterdamse Cruise Terminal, op de Kop van Zuid, ruim zestig galeries vertegenwoordigd zijn met een stand. De beurs, dit jaar voor de vierde keer gehouden, is vooral gericht op moderne kunst, vernieuwende experimenten en fotografie. Maar er zijn er ook 'oude bekenden' te zien, zoals Armanda en Luppertz. Foto: WFA/Frank van Rossum. ;v\ rotterdam/gpd - Het Rotter dams Philharmonisch Orkest (RP- hO) heeft al zijn nog in leven zijn de ex-chef-dirigenten gevraagd volgend seizoen nog één keer een concert van hun vroegere en semble te leiden. Alle vijf de diri genten, die vanaf de jaren zeven tig in die functie actief waren, hebben met het plan ingestemd. De oudste is de nu 89-jarige Jean Foumet, die ondanks zijn wankele gezondheid ja heeft ge zegd. Zijn opvolger Edo de Waart - hij was tot eind jaren ze ventig in Rotterdam - heeft het RPhO nog herhaaldelijk als gast- dirigent geleid. De drie dirigen ten echter, die na hem kwamen, respectievelijk David Zinman, James Conlon en Jeffrey Tate, hebben het orkest na hun af scheid niet meer teruggezien. De serie waarin volgend seizoen hun gastdirecties zijn opgeno- tij( ettii men wordt gecompleteerd lale 1 twee concerten onder le mpi' van de huidige chef Valeri jev. Het RPhO trekt in 2003/ ook de aandacht met enkel (2 tivals, gewijd aan de Ameril se componisten Leonard stein (oktober 2003) en Adams (eind maart, begin 2004). Van Bernstein wc onder meer een selectie "West Side Story" en de corft de te opera 'Candide' uitgevjte d bij Adams gaat het om otege meer een scènische prodfenb van de opera 'The Deal oor; Klinghoffer' in samenwe rijf p met het Onafhankelijk Tom ben Chef-dirigent Valeri Gergjev ir H< geert in het reguliere seizo mtei totaal vier programma's, van er twee herhalingen zij vroegere jaren. In septemb m echter is hij prominent a zig tijdens het naar her g|(( noemde festival, dat dit jaa tendeels aan Prokofjev is gt sel ond mini ;ch onal cwal Tsje 90 de door Joke Dieben-Frerichs haarlem/roelofarendsveen - Regisseur Paul Koek gaat weg bij ZTHollandia. Na oktober verlaat hij de theatergroep, die in 2000 ontstond uit een fusie van thea tergroep Hollandia uit Zaandam en het in Eindhoven gevestigde Zuidelijk Toneel. Koek (1954) geeft twee redenen voor zijn vertrek: „Enerzijds de afstand tussen mijn woonplaats Roelofarendsveen en de nieuwe vestigingsplaats van Hollandia, Eindhoven. Anderzijds de groot te van het bedrijf. Er zijn bij ZTHollandia spelers die ik maanden, soms zelfs jaren niet zie. En daarnaast zit ik uren in de auto; ik heb me gerealiseerd dat ik in die tijd veel meer mu ziek kan maken. Verhuizen? Ik heb vier kinderen, dat is het me niet waard." De artistieke leiding van ZTHol landia bestaat nu nog uit Paul Koek en Johan Simons. Het tweetal werkt al achttien jaar sa- I. O. men. Wat Koek betreft met zijn vertrek 'niet per einde aan de samenwerki) Johan'. Hij heeft nog geen omlijnde toekomstpl; „maar ik kan me niet voojhtir len dat ik geen theater mee maken." Of en welke kg door hem geleide experimer muzieklaboratorium Veei - onderdeel van ZTHoll; daarbij gaat spelen, laat Iden het midden. »n n je-1 Theatergroep Hollandia vertrac faam als de kampioen vaitod locatietheater. De groep, dele zich ten doel stelde 'tussa.de mensen te staan', speelde ^zc stellingen in onder meerijd Paul Koek is de muziekthi »n' tbc urei zie) productie 'Dark', de voorstelling in de te rem Stadsschouwburg Haarlet hei door Aad van der Ven amsterdam/gpd - Britse muziek voert volgend seizoen de boven toon in het Amsterdamse Con certgebouw. Ruim zestig con certen zijn gewijd aan muziek van componisten uit Groot-Brit- tannië, en/of worden gereali seerd door Britse uitvoerende musici. Alle belangrijke Londen- se symfonieorkesten komen naar Amsterdam: het London Philharmonic Orchestra, het London Symphony Orchestra, het Royal Philharmonic Orches tra, het Philharmonia Orchestra en het BBC Symphony Orches tra. Ook de orkesten van Bir mingham en Manchester treden op. De programma's bevatten onder meer symfonieën van Vaughan Williams en Walton. In de serie 'Tijdgenoten' treedt naast traditiegetrouw het Aso en het Schönberg Ensemble ook London Sinfonietta op. Deze concertreeks bevat muziek van diverse hedendaagse Britse componisten. „Er is zoveel uit stekende Efrgelse muziek ge componeerd die we hier nauwe lijks kennen", zegt Concertge bouw-directeur Martijn San ders. „Daaraan wilden we eens iets doen." Sombere geluiden over geld, waarmee vroeger de presentatie van een nieuw seizoenprogram ma in het Concertgebouw vaak gepaard ging, zijn deze keer af wezig. Sanders: „We zijn vorig jaar negen sponsors kwijtge raakt, we hebben elf nieuwe ge vonden. Het seizoen 2003/2004 is dan ook ambitieuzer dan dat van vorig jaar." Door dit alles wordt ook de renovatie van het Concertgebouw voortvarend voortgezet. De Grote Zaal krijgt nieuwe stoelen en de Kleine Zaal wordt in de zomer van vol gend jaar stevig aangepakt. De Russische violist Maxim Vengerov staat komend seizoen centraal in een project, getiteld 'Carte Blanche'. Bernard Haitink dirigeert behalve het Concertge bouworkest ook de Wiener Phil- harmoniker. Het Philadelphia Orchestra komt met zijn nieuwe chef-dirigent Christoph Eschen- bach naar Amsterdam. In de Kleine Zaal begint het 55 jaar oude Borodin Kwartet aan Beet- hovens complete strijkkwartet ten, uitgesmeerd over twee sei zoenen. De cellist Heinrich Schiff en de pianist Leif Ove An dsnes strijken neer met bevrien de musici, met wie zij kamer muziek spelen. ka: tuinderskas, de sluis van dam, de visafslag van SdMin, ningen, kerken en een Meest recente project ZTHollandia in de regie 'nfdea erd I» t< den haag/gpd - Boudewijn Büch (1948-2002) schreef in 1985 in 'De kleine blonde dood' over 'zijn overleden zoontje' en had daarmee een kas succes in handen. De postuum verschenen ro man 'Het geheim van Eberwein', waarin hij voort borduurt op deze geschiedenis, treedt nu ook qua verkoopcijfers in de voetsporen van deze bestsel ler. Dat blijkt althans uit de jongste lijst van de Bestseller 60, de door de CPNB verspreide lijst van mei best verkochte boeken op basis van gegevenig d meer dan 300 boekwinkels. 'Het geheim van fces wein' komt in zijn eerste week van verschjnJ binnen op nummer 3. laai Büch streeft A.F.Th. voorbij die in zijn tvftid week met zijn 'De Movo Tapes' blijft stekeflM plek 4. Zoals verwacht staat oud-advocaat >stl Grisham nagelvast op 1 met zijn thriller, nu claim'. na amsterdam/gpd - Xander De Buisonjé en de Franse rockster Patrick Bruel staan op tweede paasdag samen in het Amster damse Carré. Het eerste uur van de show op 21 april wordt ver zorgd door de ex-Volumia!- voorman, wiens eerste solo-cd 'Hemelsbreed' op 4 april uit komt. Daarna volgt een optre den van Bruel. De Buisonjé en Bruel zullen één of twee num mers samen zingen. Het concert wordt begeleid door het Metro- pole Orkest en opgenomen voor Radio 2. Op 7 maart wordt de single 'Menilmontant' van Bruel uitgebracht, een duet met Char les Aznavour. leiden - Het Leidse Volkshuis begint een jeugdbioscoop. Op woensdagmiddag 5 maart wordt de eerste voorstelling gehouden. In eerste instantie zal om de week een filmvertoning plaats vinden. Bij gebleken succes wordt dat iedere week. Op het programma staan de betere films die niet meer in het regu liere circuit vertoond worden. 'Lang Leve de Koningin' is de eerste film op het programma. Deze Gouden Kalf en Cinekid Award winnaar verhaalt van een meisje dat haar vader terug vindt. De film is bedoeld voor kinderen in de leeftijd van 7 tot 12 jaar. Volwassenen die vijf of meer kinderen meenemen, mo gen zelf gratis naar binnen. De zaal van het Volkshuis (Apothe- kersdijk 33a) gaat om 14.15 uur open, de film begint om 14.30 uur. Krijn de Koning kleedt HSL-bouwput bij Leiderdorp kunstzinnig aan por :23 (en door Theo de With leiderdorp - Het informatiecen trum van de hogesnelheidslijn (HSL) in Leiderdorp trekt 30.000 bezoekers per jaar. Dat is verge lijkbaar met het bezoekersaantal van Leidse musea als Boerhaave en De Lakenhal. „Een enorm pu bliek", concludeert kunstenaar Krijn de Koning die opdracht heeft gekregen om de bouw plaats in Leiderdorp 'op te leuken' met kunst. De Koning beweegt zich op het grensvlak van architectuur en beeldende kunst. Hij ontwerpt altijd iets voor een specifieke plek. Daarbij maakt hij gebruik van elementen die van nature al aanwezig zijn. De Amsterdam mer werkt momenteel aan een expositie in het Musée des Mou- lages in de Franse stad Lyon waar hij de beschikking heeft over een enorme collectie gip sen kopieën van beelden uit de oudheid. „Eigenlijk zijn ze niets waard. Maar om al deze klassie kers in het echt te zien, zou je de halve wereld moeten afreizen. Ik gooi al die beelden bij elkaar. Weg met hiërarchie! Ik maak er een pad door heen dat uitnodigt om te kijken hoe mooi die beel den nou echt zijn." Fors ingrijpen in de ruimte. Dat is de beste omschrijving vap wat Krijn de Koning doet. Daarom is hij ook gevraagd door Atelier HSL, de organisatie die de aan leg van de hogesnelheidslijn be geleidt met een aantal culturele projecten, om een aantal bouw plaatsen 'aan te kleden'. Te be ginnen in Leiderdorp. Langs de A4 ligt daar een enorme bouw put. Vanaf die plek is boorma chine Aurora twee jaar geleden begonnen aan het boren van de veelbesproken Groene-Harttun- nel naar Hazerswoude-Dorp. „Bij mij draait het altijd om kij ken. Het eerste wat te zien is van de HSL zijn die enorme bouw plaatsen. Ik heb het traject tus sen Schiphol en de Belgische grens een aantal keren gereden. De bouwput bij Leiderdorp sprong eruit. Als je over de snel weg rijdt, kun je er gewoon weg niet omheen. Die pijpen, die ba rakken, die bergen zand. Er gaat een zindering vanuit Daarom viel mijn keuze op deze plek. Ik weet ook wel dat de automobi list op de A4 niet op kunst zit te wachten. Die wil zo snel moge lijk van A naar B. Daarom wil ik geen ingewikkeld kunstwerk maken. Het moet even prikke len, de langs razende automobi list even op het verkeerde been zetten." Uiteindelijk ontwierp Krijn de Koning twee bouwwerken. Het ene moet zichtbaar zijn vanaf de A4, het andere vanuit het HSL- Vanuit het HSL-informatiecentrum kunnen bezoekers in de toekomst de ronde vormen zien liggen, die hen 'een fysieke ervaring' moeten bezorgen. Montagefoto: Krijn de Koning informatiecentrum. „Het viel mij op dat de bouwplaats over heerst wordt door de kleuren rood en wit van het bouwcon- sortium. Vanaf de snelweg wordt het zicht op de bouwacti viteiten grotendeels ontnomen door een schutting. Op één plek is er een doorkijkje. Dan zie je de loodsen, kantoren en silo's. Het lijkt me leuk om daar een follie, zeg maar een nutteloos bouwwerk, te plaatsen. Het beeld moet de vraag oproepen: hoort het er nou bij of niet? Het moet niet heel duidelijk een kunstwerk zijn. Daarom schilder ik de tien meter hoge sculptuur ook rood-wit. Ik noem het een beeld in vermomming." Naast het informatiecentrum wil de kunstenaar twee ronde vormen neerleggen. „Twee nut teloze elementen toevoegen aan de bouwplaats waar echt alles een functie heeft. Dat mocht he laas niet. Ze zouden in de weg liggen. Jammer, want twee ron de vormen hadden absoluut iets toegevoegd aan de industriële inrichting." De Koning liet zich echter niet uit het veld slaan. Hij liet zijn oog vallen op een stukje niemandsland tussen de bouw plaats en het bezoekerscentrum. Daarvoor kreeg hij wel groen licht. Zijn plan is nu om bezoekers van het informatiecentrum naar zijn ronde bouwwerk te leiden. „Het bezoekerscentrum is prachtig, net een museum. Maar ik vind het heel erg clean. Ik wil de bezoekers ook een fy sieke ervaring meegeven. Het draait bij het bouwen tenslotte om zand, aarde en water. Daar om moet er zand op de bodem van mijn creatie liggen met Het bouwwerk vooraan zou de 'follie' moeten worden aan de kant van de A4. Montagefoto: Krijn de Koning eventueel wat schepjes erin om zelf te kunnen graven. Ik wil ook iets van de oorspronkelijke ve getatie van het gebied laten zien. En eventueel een afval hoop van de rotzooi die de bou wers achterlaten. De wand moet een meter of vijf hoog worden. Daardoor kun je niets van de bouwplaats zelf zien, maar ik wil wel de geluiden van metaal en boormachines versterkt laten horen. Dat moet een vervreem dende ervaring opleveren. Je voelt het wel, maar je ziet het niet." Krijn de Koning wacht nu op het antwoord op de vraag of zijn ideeën technisch en financieel haalbaar zijn. Als het antwoord positief is, gaat hij aan de slag en staan de bouwwerken er ko mend najaar of anders volgend voorjaar. „Als het antwoord 'nee' luidt, is het over en sluiten. Nee, dat is niet erg. Dat risico loop je als kunstenaar altijd met publieke werken." re - jari leiden - Krijn de Koning maakt ook een kunstwerk vo" het Diaconessenhuis in Leiden. In de nieuwe vleugel het ziekenhuis creëert de Amsterdamse kunstenaar beeld dat zich over vier etages uitstrekt. Het wordt circa drie maanden opgeleverd. „Het is een ingetogen beeld", vertelt De Koning. „In t ziekenhuis heb je te maken met patiënten en bezoek* Je kunt daarom niet zo extreem uitpakten als in een 11 seum of een galerie. Maar goed, ook dat is een manier v. reageren op een plek." r Zijn beeld begint op de begane grond als een groene stai^. Het doet dienst als klok en prullenbak. Naarmate je ttfê etage hoger komt, wordt het beeld steeds bonter. Op ija bovenste verdieping, de kinderafdeling, eindigt het kure^. werk als een speelplaats. vo

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 14