KUNST CULTUUR Kunst die de oorlogsnarigheid even doet verget€ Rockband 16 Horsepower begeleidt dansers op Julidans 'Van mannen wordt een grote bek wel gepikt' Klankbalans is ver te zoeken in Voorschoteif Bartoli krijgt het Concertgebouw plat Gouden H voor Acda De Munni Kohier Prijzen toegekend Amsterdam - Het Prins Bern- hard Cultuurfonds heeft de Charlotte Kohier Prijzen 2003 toegekend aan Jop van Benne- kom, Juul Hondius, Gijs Müller, Maurer United Architects en Dries Verhoeven. De prijzen, elk 5000 euro, worden 25 april uitgereikt in de Stadsschouw burg in Amsterdam. Ieder jaar worden de Charlotte Kohier Prijzen toegekend aan maxi maal vijf Nederlandse kunste naars tot 35 jaar, op het gebied van de beeldende kunst, de ar chitectuur of het decorontwerp. Graf Bouwmeester gerestaureerd Amsterdam - Het Theater Insti tuut Nederland (TIN) gaat het graf van de legendarische Ne derlandse toneelspeler Louis Bouwmeester restaureren. Me dewerkers van het instituut be zochten het graf op de begraaf plaats Zorgvlied in Amsterdam ter voorbereiding op een expo sitie over duizend jaar theater in Nederland. Het graf van de acteur blijkt zwaar verwaar loosd. De grafsteen is omgeval len en deels afgebroken. Om Bouwmeester te eren, restau reert het theaterinstituut de laatste rustplaats van de acteur. Bouwmeester leefde van 1842 tot 1925. Zijn grootste rol ver tolkte hij als Shylock in het stuk 'De Koopman van Venetië' van Shakespeare. Expositie werk Kees Buurman den haag - Galerie De Rijk in Den Haag exposeert tot en met 30 maart reliëfs, schilderijen en werk op papier van de in 1997 overleden Leidse kunstenaar Kees Buurman. Werk van Buur man was het laatst te zien in 2000 tijdens een grote over zichtstentoonstelling in Stede lijk Museum De Lakenhal. Ga lerie De Rijk is gevestigd aan Noordeinde 105 in Den Haag. Veel Afrikanen op Festival Mundial Tilburg - De organisatie van Festival Mundial in Tilburg haalt dit jaar een recordaantal van 140 Afrikaanse artiesten naar Nederland. De muzikan ten reizen onder de naam 'Mundial on Tour' van 12 mei tot en met 23 juni langs podia in Nederland en België. Festival Mundial is een van de grootste multiculturele festivals van Ne derland. Het afgelopen jaar passeerden 150.000 mensen de poorten tijdens het slotweek end. Het festival is een menge ling van optredens van Afri kaanse en Nederlandse arties ten, voorlichting over ontwikke lingssamenwerking en exotisch eten en drinken. Tijdens de tournee zullen onder meer een vrouwengroep uit Mali, rappers uit Kenia, een dans- en percus siegroep uit Ghana en theater- artiesten uit Nicaragua optre den. Ook komt er een kinder groep uit Burkina Faso. dinsdag 25 FEBRUARI 200: amsterdam/anp De Ameri kaanse rockband 16 Horsepo wer gaat op het festival Julidans een dans van Wim Vandekeybus en zijn gezelschap Ultima Vez begeleiden. Het zomerdansfesti- val wordt van 6 tot en met 19 ju li gehouden op podia rond het Leidseplein in Amsterdam. Vandekeybus presenteert in het stuk 'Blush' een samenspel van dans en film. Het gaat over de lusten en de lasten van de liefde. „Het is een paringsdans met alle kenmerken van een duel", zo schetst de organisatie. David Eugene Edwards, zanger van 16 Horsepower, componeerde de muziek en brengt die met zijn band tijdens het festival ook ten gehore. De Nederlandse première van The Cost of Living' heeft plaats op 17 juli in de Stadsschouw burg. Deze co-productie van DV8 en Julidans werd speciaal gemaakt voor de opening van de Olympische Spelen van 2000 in Sydney. Vervolgens was de dansvoorstelling alleen nog te zien in Londen en Hong Kong. De productie is nu bewerkt voor de Stadsschouwburg. In 'The Cost of Living' zoekt DV8 Physi cal Theatre de grenzen van dans en fysieke inspanning op. Akram Khan wordt de ontdek king van de hedendaagse Britse moderne dans genoemd. Zijn optreden was vorig jaar, op de twaalfde editie van Julidans, een groot succes. Daarom komt hij dit jaar terug met een voorstel ling die wordt begeleid door In diase Kathakmuzikanten. Zij ne men ook deel aan de dans. In het kader van Julidans is er van 11 tot en met 13 juli een Ur ban Dance Weekend gepland. „Een weekend lang breaken, rappen en battien met optre dens van Black Blanc Beur en Traffic de Steel", vat de organi satie van het evenement het programma samen. In de Melkweg Galerie is vanaf 9 juli de fototentoonstelling 'Rust stand' te zien van de fotografe Tara Fallaux. De foto's laten dans zien, maar niet in bewe ging. Fallaux fotografeerde de dansers backstage, in ruststand dus. bussum - Het duo Acda en nik kreeg gisteren in Theat Spant een Gouden Harp uit is reikt, een prijs voor mensei ai zich op bijzondere wijze v« ei stelijk hebben gemaakt vo« U| Nederlandse lichte muziek, twee muzikanten kregen h gouden beeldje voor hun 'Groeten uit Maaiveld'. De ge Gouden Harpen gingen »ii Anouk, Blpf en tekstschrijv oi man Pieter de Boer. Daarnj reikte stichting Conamus o drietal Zilveren Harpen uü aanmoedigingsprijzen wen toegewezen aan Beef!, Rel^ Within Temptation. Tot slo -l de Exportprijs 2002 naar Jltflli Borsato. Foto: ANP/Koen Si Sara Kroos terug in Leidse Schouwburg leiden - Vorige week kreeg ze de Zonta Award. Een nieuwe prijs voor jong vrouwelijk cabaretta lent. „Ik ben er heel erg blij mee", zegt Sara Kroos. „Het is sowieso fijn dat mensen me zien. Dat ze weten dat ik besta. Maar ik ben vooral blij, omdat het een prijs voor vrouwen is, wij worden nog steeds niet gelijkwaardig behan deld." Kroos is komende maand te zien in de Leidse Schouwburg, waar ze in 2000 de publieksprijs van het Leids Cabaretfestival won. Vorige week dus de Zonta Award, bedoeld voor de meest talentvolle cabaretière tot 25 jaar. In de jury zaten kenners als Karin Bloemen, Maarten van Roozendaal, Albert Verlinde en Nilgün Yerli. Een vrouwencabaretprijs is vol gens haar alles behalve overbo dig. Als ze bij het NRC een lijst je maken met de beste cabare tiers, dan staat daar één vrouw bij (Brigitte Kaandorp, red). De grote bulk in het cabaret is ook nog steeds man. Een grote bek wordt van mannen wel gepikt. Maar als ik een grove grap maak, wordt er veel sneller nee geschud." Sara Kroos heeft een open, vro lijk gezicht. Haar lichaam, zegt ze terwijl ze een stukje buikvel omhoog trekt, is een poldermo del. Seks vindt ze een leuk on derwerp. „Daar wordt dan heel erg de nadruk op gelegd terwijl ik het ook veel over honden heb, maar daar hoor je nooit iemand over." Bij interviews windt ze zich re gelmatig op. „Dan vragen ze of vrouwen wel humor hebben. Dat die vraag gestéld wordt, is het grootste bewijs dat de emancipatie nog lang niet vol tooid is." muziek recensie Winand van de Kamp Concert: Cecilia Bartoli (mezzosopraan), Sergio Ciomei (klavecimbel/piano) en Le Musiche Nove met werken van Caccini, Monteverdi, Vivaldi, Broschi, Beethoven, Schubert en Rossini. Gehoord: 23/2, Concertgebouw, Amsterdam. Wie laat zich niet verleiden als Cecila Bartoli in Monteverdi's 'Si dolce il tormento' de liefde be zingt? Wie siddert er niet in zijn stoel als de Italiaanse diva met grommende stem in woede uit barst in een aria uit Vivaldi's 'Ju- ditha Triumfans'? Barok-aria's die tot voor kort voor saai of gekunsteld door gingen, blijken opeens weer springlevend. Al die virtuoze nootjes, die bij andere zangeres sen soms het gehoor vermoeien, vloeien er bij Bartoli als vanzelf uit De hevige bezongen emo ties, die in moderne oren wel eens overdreven aan doen, klin ken als gevoelens van onze tijd. Muziek die in de kast lag te ver stoffen - zoals aria's van barok- pionier Caccini of de totaal ver geten componist Ricardo Bro schi - wordt zo als nieuw. Bartoli kreeg er tijdens een extra con cert een uitverkocht Concertge bouw mee plat. Ze werd daarbij niet weinig geholpen door het sprankelende, gedreven spel van de musici van Le Musiche Nove. Bartoli is -een theaterdier, of ze nu in de opera staat of op het concertpodium. Geen zangeres die het publiek zo vaardig be- Niet dat Kroos zich er iets van aan trekt, zij neemt geen blad voor de mond. De zaal laat ze vrolijk meezingen over neu- kangst. Een behoorlijk verschil met degene die na de voorstel ling met de dop van het flesje cola speelt. „Op het podium ben ik op m'n best. Minder bang en minder ongemakkelijk. Met hu mor kan ik alles zeggen. Het is voor mij een manier om vorm te geven aan alles wat me normaal gesproken boven de kop stijgt. Humor maakt dingen dragelijk." Met haar generatie - 'hoe heet die eigenlijk?' - heeft ze niets. Kroos vertegenwoordigt alleen zichzelf. „Ik ga me ook niet in houden. Als ik grof ben, maakt dat dingen duidelijker. Zolang dat zo is, hoef ik me nergens voor te schamen. Ik ben er niet om het publiek te behagen. Als ze dat willen, gaan ze maar naar Miss Saigon." Piano spelen doet ze al haar he le leven. Met de piano op het podium zingen en spelen was haar meisjesdroom. „Toen ik de publieksprijs op het Leids Caba retfestival won, wist ik zeker dat ik er helemaal voor zou gaan." Grenzen zijn er weL „Je kiest er zelf voor of je een hype wordt. Ik ga niet bij Waku Waku zitten, dat heeft helemaal niets te ma ken met wat ik doe. Ik wil alleen dingen doen die in het verleng de liggen van cabaret, iets ab surdistisch of komisch." In. haar programma 'Honger' laat Sara Kroos veel van zichzelf zien. Ze is bezig met de laatste reeks voorstellingen. In septem ber komt ze in met een nieuw programma. Hoe het gaat heten wil ze nog niet verklappen. „Dat weet mijn moeder nog niet eens." Sara Kroos met 'Honger*, zon dag 16 maart in de Leidse Schouwburg (dubbelprogram ma met Reijn Goed). Sara Kroos neemt geen blad voor de mond: ,Als ik grof ben, is dat duidelijker." Foto: Lex van Rossen muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Bart van Oort, fortepiano en Jaap ter Linden, cello Gehoord: 23/2, Ambachts- en Baljuwhuis, Voorschoten. Het zou een boeiend optreden geworden zijn, zonder die twee redelijk onbekende componis ten Bernard Romberg en Joseph Wölffl. Nu kan het gezegde 'on bekend maakt onbemind' door broken worden door verrassen de vondsten. Maar deze twee jongens (tijdgenoten van Van Beethoven) hadden niet veel meer te vertellen dan Clementi of Kuhlau met hun aangenaam voorspelbare, maar ook vaak tuttige compo's. Elke keer als er zich een beetje interessant the ma ontwikkelde onder de han den van cellist Jaap ter Linden of pianist Bart van Oort, bloedde het weer dood, verdween het in een onbestemd volgend thema, wat resulteerde in 'twee keer niks'. Bovendien was een goede klankbalans tussen fortepiano en cello nogal eens ver te zoe ken; jammer genoeg ook in de twee vitale Beethovenstukken van na de pauze. Met Bachs Cellosuite nr 1 in G opende Jaap ter Linden het con cert en daarmee gooide hij met een de hoogste ogen. Intens kleurrijk 'danste' hij door de Suite. Zijn dynamiek en timing waren in prelude en dansen meesterlijk doordacht. Zowel in de oude, snelle, van oorsprong Engelse 'Gigue' als in de slepend langzame Sarabande bleef Ter Linden prachtig intoneren, was de warme celloklank optimaal. De Variaties op een Mozart (uit de 'Zauberflö Beethoven in 1801 com) ;t de voor zijn begunstiga ir van Browne getuigden v T vakmanschap, maar niet in tensieve samenwerking eu naar elkaar luisteren, mi/a nement op elkaar inspe beurde weinig, hoe bekw ni muzikaal dit duo ook mi de. Speelden ze apart, het thema dat Bart va re: heel intiem en beschi jij weergaf en in een variatiT in Ter Linden z'n cello kj liet zingen, dan zijn heti ters op hun instrumei bij samenspel overheei Oort te vaak. Ook in de flamboyante nate in A knalde de foi heftig op zijn aanst maar agressieve akki Hoewel deze cellosoi dacht is vanuit de piani hoven was immers groot pianist - heeft hij ook een prominente pl; bedeeld. Hij droeg de: namelijk op aan zijl vriend tevens voortreffe list Ignaz von Gleicl Maar Jaap ter Linden nig kans om te excellerei lage register kon hij hi spel wel aan, maar in posities bleef er wei over van een gelijk doorleefde samenklank. En toch werd Beethovi deze op zich zelf zeer heren meeslepend en gespeeld, bleef er genoelWl over om te genieten. Afet om die prachtige bijna ithi de versieringen op dele\ aus Wien (1825) en om lie 1 donkerzinderende, lagdVit van de Italiaanse barokcèig ivc ■feil he ïn 1 speelt als Bartoli. Over honderd stemmen lijkt ze te beschikken. Ze verbluft met weergaloos vo caal vertoon en ontroert met zij dezachte cantilenen. Ze kan tie ren als een Italiaanse madrone, smachten als een verliefd meisje of treuren als een afgewezen minnares. Een triller kan zo maar de gedaante aannemen van een schaterlach, een loopje wordt een schalkse knipoog. Theatraliteit ontbreekt in de lie deren die Beethoven schreef op teksten van de befaamde Itali aanse librettist Metastasio. Ver geleken met het vuur van de ba rok-aria's zijn dit maar bleke be- tjes. De gloed waarmee Bartoli ze vertolkt, kan daaraan weinig veranderen. Ook Schubert had zijn dag niet toen hij met Meta stasio's teksten in de weer ging. Als een vis in het water voelde Bartoli zich weer in een vijftal liederen van Rossini. Hier kan ze al haar vocale virtuositeit kwijt en haar charmante toneelma niertjes, compleet met jodelge- luiden (hand aan de mond) in 'L'Orpheline du Tyrol' en vin gerknippen in het pseudo- Spaanse 'En medio a mis colo- res'. Naast Bartoli lijkt pianist Sergio Ciomei misschien een stijve hark, maar eenmaal achter zijn klavier gezeten zorgt hij voor pittige begeleidingen. Rossini's 'La Danza' heeft al het karakter van een uitsmijter, maar het uitzinnige publiek liet zich niet zonder toegiften naar huis sturen. Op Handels 'hit' 'Ombra mai fu' volgde nog een uitbundig lied van Montsalvat- ge- Valkenburgse kunstenares helpt oorlogsslachtoffers in Bosnië door Theo de With valkenburg - Ze is net terug uit Bosnië, maar de volgende reis staat alweer in de agenda. Dat wordt dan de vierde keer dat kunstenares Joke Bontenbal uit Valkenburg naar het voormalige oorlogsgebied afreist. Ze werkt er met vrouwen en kinderen die veelal in vluchtelingenkampen le ven. Met het aanbieden van 'cre atieve therapie' hoopt ze het oor logsleed te verzachten en een op timistischer kijk op de toekomst te bieden. Ze spreidt de foto's om zich heen in atelier Het Souterrain onder haar woning aan de Kat- wijkerweg in Valkenburg. Op de meeste daarvan is te zien hoe bleke gezichtjes ingespannen werken aan een tekening. Ande re tonen vrouwen die met kno pen een figuur maken op een kleed. Bij elke foto heeft Joke Bontenbal een verhaal. „Nee, het is voor mij geen betaalde va kantie. Mijn vliegticket betaal ik gewoon zelf. Ik doe het om an deren te helpen. En laat ik eer lijk zijn: je geeft iets, maar krijgt ook iets terug." De Valkenburgse is een van de twintig kunstenaars die met eni ge regelmaat terugkeren naar Bosnië. Ze opereren als Art The rapists Worldwide onder de vleugels van de Stichting Mo therhood. „Het is de bedoeling uiteindelijk over de hele wereld te werken, maar vooralsnog be perken we ons tot Bosnië. Er heeft daar een heftige oorlog ge woed. Als de kruitdampen zijn opgetrokken, trekt het interna tionale circus verder. De wereld draait door. De narigheid van de oorlog is in Bosnië echter nog altijd zicht- en voelbaar." In de buurt van de stad Tuzla wordt gewerkt aan de bouw van een zogeheten Peace Park (vre- despark). Dit door Ton Alberts ontworpen ontmoetingscen trum moet onderdak gaan bie den aan allerlei activiteiten. Het is de bedoeling dat ook kunste naars, reikitherapeuten, homeo- paten en oud-militairen (als klusjesmannen) daar hulp bie den aan de bevolking. „Met na me rond Tuzla zitten nog veel vluchtelingen. Het was destijds de eerste veilige plek in het land. Er zijn daardoor veel mensen neergestreken. Terug naar Sre brenica kunnen of willen ze niet. In de huizen van moslims wonen nu veelal Serviërs. Het voelt nog steeds niet veilig." „Om het leed van de vrouwen en kinderen - mannen zijn er bijna niet meer - te verzachten, bieden wij een creatief pro gramma aan van tekenen, schil deren en boetseren. Niet alleen voor de lol, maar ook met een inhoudelijke kant. In de week van Valentijnsdag hadden we als motto voor alle activiteiten 'ge ven en ontvangen'. We probe ren te benadrukken dat het alle bei mooi is." ei Joke Bontenbal tussen een aantal kinderen in een weeshuis in Tuzla. Publiciteitsfoto Als voorbeeld noemt Joke Bon tenbal een activiteit voor kinde ren. „Daarbij ben ik uitgegaan van emoties die op een gezicht te zien zijn. Blij, boos, bang, ver drietig. Ik heb de kinderen eerst een gezicht laten tekenen. Daar na heb ik gevraagd of ze hun emotie van dat moment aan het papier wilden toevertrouwen. Dat werden allemaal blije ge zichten. Alle andere emoties wa ren weggestopt. Dat is eigen aan kinderen. Hun gezichten heb ik vervolgens rondgedeeld. Ieder een kreeg een tekening van ie mand anders. De opdracht was om iets toe te voegen: een tekst, een tekening, een sticker. Op die manier gaven ze elkaar iets. Dat werd als een geschenk ontvan gen. Je moet niet vergeten dat die kinderen echt niets heb ben." „Tja, wat bereiken we ermee? Sowieso een lekker moment voor de kinderen. Het is te vluchtig om te spreken van een therapeutisch effect. We willen vooral laten zien dat we hen niet vergeten zijn. Hopelijk krijgen ze daardoor weer een beetje ver trouwen in de wereld." Soortgelijke activiteiten De ook voor de vrouwen 01 „Het is een treurig txenj daar ontstaat. De vroui n c slecht behuisd, hebben ;eb lijks scholing, een sleoee zondheid en dragen allt Ie pen als kleding. Ik had derland een grote zak r ie pen meegenomen. Daa de ze een figuur van lateien, op een kleed dat ik op gelegd. Ze hebben op ment plezier. Ze ma moois. En het gebeurl ta strekte harmonie. Ze 1 I even hun problemen. De één vrouw deed niet Ide weet niet waarom. Ik njaal een tolk met de vrou1 municeren en dan is om echt contact te m; Joke Bontenbal heeft haar onderwijsbaan adat ROC in Leiden opgeadie zich volledig aan haarnati naarschap en dit proje4arc den. „Ik vind het belanfetei geregeld mijn snuit in 'te laten zien. Het is geen j ge hulpactie. Het zou v zijn als de Bosniërs het»- zelf overnemen. Ik helr voorbeeld het team vaifnj sisschool geleerd hoe f" klas creatief kunnen w*m een manier dat de kin|sta ook nog wat aan hebbejnrr Op zaterdag 17 mei ilelt een landelijke actiedaioor den voor de Stichting! bel hood. Meer informatieCin, www.motherhood.nl. op

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 18