KUNST CULTUUR Kayak laat Merlijn herleven Jeugdtheaterschool Leiden stopt zonder subsidie Scapino: krach en oppervlakk» Fotomuseum Rotterdam wint strijd Wertheimer-legaat Symfonische rockband speelt in Leidse Stadsgehoorzaal Spanje weg van Ver Venet Lotte vrijdag 21 FEBRUARI ed cti Foto: AP/Frank Franklin Mary Wilson onderscheiden new york - Mary Wilson schit terde gisteren tijdens de der tiende aflevering van de Pio neer Awards, een prijsuitreiking bestemd voor rhythm blues artiesten. De zangeres was aan wezig om een Lifetime Achieve ment Award in ontvangst te ne men voor haar bijdrage aan The Supremes, het meidentrio dat gedurende de jaren zestig de ene na de andere hit scoorde. Ferus Mustafov geannuleerd leiden - Het concert dat Ferus Mustafov op woensdag 5 maart in de Stadsgehoorzaal zou ge ven, gaat niet door. Wegens een hartaanval heeft de klarinet- en saxofoonvirtuoos al zijn con certen moeten annuleren. Vooralsnog zijn er geen nieuwe optredens gepland. Boete voor galeriehouder amsterdam - Galeriehouder P. Zuidema moet van de recht bank in Amsterdam 50.000 euro boete betalen, omdat hij op een website te lang heeft volgehou den dat de organisator van een Chagall-tentoonstelfing ge knoeid heeft. De organisator ging naar de rechter, omdat Zuidema hem beschuldigde van het aanbieden van 'nepli- tho's' op een expositie in Alk maar. Dat was ten onrechte, oordeelde de rechtbank toen. Zuidema kreeg een spreekver bod en zou 50.000 euro moeten betalen als hij opnieuw zijn boekje te buiten ging, hetgeen hij blijkens het nieuwe vonnis heeft gedaan. Stripdag in bibliotheek leiden - Voor de zeventiende keer wordt zondag 9 maart in de Centrale Bibliotheek van Leiden de stripdag gehouden. Te gast is tekenaar Henk Kuij- pers, die bekend is van de strip Franka waarvan inmiddels ze ventien albums zijn versche nen. Hij signeert zijn stripboe ken en wordt geïnterviewd. Ver der is er die dag een stripbeurs. De stripdag duurt van 12.00 tot 17.00 uur en is gratis toeganke lijk. Johnny Paycheck overleden nashville - De Amerikaanse countryzanger Johnny Pay check is woensdag overleden. Paycheck werd onder meer be kend met de nummers 'May- bellene' en 'Take this job and shove it'. De 64-jarige zanger lag volgens de Amerikaanse media al enkele maanden in een verpleeghuis. Paycheck, die eigenlijk Donald Lytle heette, bracht ongeveer zeventig elpees en cd's uit. Hij kreeg twee keer een nominatie voor een Gram my Award. Gestolen Renoir en Pissarro terug brussel - De Belgische politie heeft twee schilderijen terugge vonden die vorig jaar gestolen zijn uit privé-collecties in Frankrijk. De vondst van de Re noir, geschatte waarde 620.000 euro, en de Pissarro (ongeveer 100.000 euro), dateert al van vo rige week, maar is nu pas naar buitengebracht door de recht bank van de stad Nijvel. De po litie hield twee mensen aan, die beweerden de schilderijen voor tien euro te hebben gekocht op een rommelmarkt. Zij zijn aan geklaagd wegens heling. Adellijke veiling: 5,5 miljoen euro amsterdam - De veiling van spullen Van Koninklijke en Adellijke Herkomst', de afgelo pen drie dagen door Sotheby's in Amsterdam, heeft 5,5 mil joen euro opgebracht. Er werd 3 miljoen euro verwacht. Een groot gedeelte van de koopwaar werd ingebracht door het prin selijk huis van Liechtenstein, dat twee paleizen aan het reor ganiseren is. De Liechtenstei- ners staan weliswaar bekend om hun kunstcollectie die over vier eeuwen werd verzameld, maar boden onder meer ook kapotte stoelen aan. door Rody van der Pols leiden - De Jeugdtheaterschool Leiden dreigt zichzelf op te heffen. Dit gebeurt wanneer de gemeente het komend jaar niet met een toe zegging voor subsidie over de brug komt. Zon der aanvullende financiële middelen ziet op richter Kees van Leeuwen geen mogelijkheden om de instelling, die jaarlijks zo'n 180 kinde ren met theater kennis laat maken, draaiende te houden. „Het is hartstikke leuk werk. Zonder meer", laat de theaterdocent weten. „Maar op een ge geven moment moet je toch realistisch zijn. Het stadium van liefdewerk oud papier is in middels gepasseerd." Het draaiend houden van de school kost zoveel tijd dat het voor Van Leeuwen - die alles op vrijwillige basis doet - lastig wordt om er nog een betaalde baan naast te hebben. Een alternatief is om terug te gaan in het aan tal leerlingen. „Dat hebben ze bijvoorbeeld in Schagen gedaan, waar ze ook geen subsidie kregen weet Van Leeuwen. „Daar zijn ze van tweehonderd leerlingen teruggegaan naar der tig." Hier voelt de docent echter weinig voor. „Of we gaan mét subsidie op de huidige voet verder. Of we stoppen ermee. Dan is de keuze tenminste helder." Een jeugdtheaterschool doet een stuk meer dan een gewoon toneelgezelschap, legt Van Leeuwen uit. En kost daarom ook veel meer tijd. „Het verschil met een gewoon jeugdthea tergezelschap is dat leerlingen een heel traject kunnen doorlopen", legt Van Leeuwen uit. „We hebben klasjes voor beginners, gevorder den en extra-gevorderden. Daarbij maken we voor iedere leerling een individueel leerplan." Sinds de oprichting in 1994 volgden al zo'n duizend leerlingen aan de jeugdtheaterschool toneel-, mime-, zang- en danslessen. Tegen woordig geven vijf docenten iedere week aan zo'n 75 kinderen tussen de 6 en 18 jaar les. Ook biedt de school, gehuisvest in Kunstcen trum Haagweg 4, een werkplaats aan jongeren met ideeën voor een toneelstuk, een videofilm of een multimedia performance. Bovendien is Van Leeuwen bezig met het ontwikkelen van een lespakket voor middelbare scholen. Maar aan al die activiteiten dreigt een einde te komen wanneer er geen geld beschikbaar komt. Twee eerdere subsidie-aanvragen liepen op niets uit. „De gemeente zag eerst graag dat we professionele erkenning zouden verwerven in de vorm van een lidmaatschap van de Ver eniging van Centra voor Kunstzinnige Vor ming. Daarvoor moet je aan bepaalde criteria voldoen. Inmiddels zijn we lid, maar ook bij onze laatste subsidie-aanvraag hebben we nul op rekest gekregen." In een laatste poging het tij alsnog te keren, heeft de jeugdtheaterschool onlangs een pre sentatie in de gemeenteraad gegeven. Ook heeft een aantal raadsleden gehoor gegeven aan de uitnodiging om een kijkje te komen ne men. De hoop is om langs deze weg alsnog een plekje op de zogenaamde 'Perspectiefno ta' (de voorloper van de begroting ^0I te verwerven, met als uiteindelijk tned nog een subsidie. „De reacties zijn zeer positief', zegt Van Leeuwea goede hoop houden. De vraag is den een jeugdtheaterschool of nietf m fir Cultuurwethouder Alexander Pe p1 'niet onder de indruk te zijn van ment van opheffing'. „Momenteé s'f begroting in ieder geval absoluut] voor de jeugdtheaterschool", zegtjflj der met grote stelligheid. „Bovend de mensen van de jeugdtheaten $6 een schijntje repeteren in een dui eigendom is van de gemeente. Dj een verkapte subsidie." des hijn grai le.C door Jean-Paul Heek leiden - Dat de symfonische rock band Kayak ooit nogmaals het theater in zou duiken, moet voor de fans geen verrassing zijn. Dat de groep dat doet met oude en nieuwe belevenissen van de al eerder bezongen tovenaar Mer lijn maakt het bijzonder. Het prachtige album 'Merlin - Bard of the unseen' ligt al in de winkel en de personages van de plaat ko men de komende maanden op de Nederlandse theaterpodia tot le- De symfonische rockband, die in de jaren zeventig zowel in Nederland als daarbuiten goed scoorde met klassieke popal bums als 'Phantom of the night', 'Starlight Dancer' en 'Pe riscope Life', maakt een come back in het theater. Dat is op zich al heel bijzonder. Nog spe cialer is dat (fit gebeurt aan de hand van muziek die toetsen man Ton Scherpenzeel schreef voor de twee Kayak-albums waarop het personage van de tovenaar Merlijn centraal staat. Het eerste 'Merlin'-album kwam uit in 1981. Een enigszins onaf gemaakte maar erg boeiende, conceptmatige plaat die door de Kayak-fans als het meesterwerk van de band wordt gezien. Toch dacht het grote publiek daar heel anders over. Commercieel flopte 'Merlin' namelijk en dat gepaard aan intriges tussen de bandleden betekende indirect het einde van Kayak. Met de door muzikaal leider Ton Scherpenzeel geïnitieerde wedergeboorte van Merlijn op 'Bard of the unseen' brengt de band naar het hoge niveau zoals we dat kennen van het Kayak uit midden jaren zeventig. Scher penzeel: „Pim Koopman en ik hebben gewoon het verhaal van het eerste Merfin-album opge pakt en verder uitgebreid. Door de verhaallijn in de songs krijgt de muziek van Kayak toch een extra dimensie en we waren na tuurlijk gek geweest als we de mogelijkheden van het Merfijn- verhaal niet zouden gebruiken." Het vervolg van 'Merlin' komt niet uit het niets. Kayak is al weer drie jaar actief en bracht twee studio-albums en een live- cd uit. Vooral voor Scherpenzeel die alle bezettingen overleefde en samen met drummer/produ cer Pim Koopman drie jaar gele den aan de wieg stond van de comeback, is de nieuwe Merlin en de daaraan gekoppelde thea tershow tot nu het hoogtepunt en haast een droom die uit komt. „In 2000 besloten Pim en ik om weer te beginnen met Kayak. Het was iets wat wij alle bei heel graag wilden." Het al bum 'Close to the fire' dat de band uitbracht, genereerde de nodige aandacht. Naast Scher penzeel en Koopman werden dans recensie Maarten Baanders Voorstelling: 'Part One Tsjaikovski'/'Scum' door Scapino Ballet Rotterdam. Gezien: 20/2 Leidse Schouwburg. Het licht is schaars, het decor weerspiegelt een sombere, har de werkelijkheid. Zeven mannen zitten ineengedoken op de grond. Het is een samengebalde houding, die zich zal openen om krachtige bewegingen te voorschijn te laten komen. Eén voor één richten de mannen zich op, blijven op verende be nen staan en spreiden de armen als vleugels. De groep opent zich, de dansvloer wordt ver overd, benen schieten uit, ener gie bloeit op. 'Scum' van choreografe Nanine Linning is een danscompositie met een hechte kem. De bewe gende individuen vormen een sterke organische samenhang. Ze hebben iets van harde wer kers, veerkrachtig en sterk, maar ook Spartaans, zwoegerig en on vriendelijk. De muziek, met zijn geknal en panisch hinnikende paarden, roept een sfeer van ru we vechters en voortdurend ge vaar op. Er gaat een grote macht van de groep uit, doordat ze met hun wisselende opstelling de ruimte telkens op een andere manier ordenen. Prachtige beel den levert het op als ze zich ver spreiden en gebaren in verschil lende richtingen maken, of als ze zich juist in compacte opstel ling samentrekken, waaruit ar- -I Llc So Dnd lam men en benen omk of draaien. Met deg wen de mannen sa maar later in enkel de manier waarop 1 dansen bijna iets energie, agressie ei teit nemen toe en eind het grootste groep in een doni dwijnt, blijf je b| spijtig gevoel zitta rid dringende krachte: |atsl loren is gegaan. Ir nd Linning een consei |e j. gende beeldentaal n kracht op je afkomt Heel anders is 'Pai kovski', waarin ch Wubbe een bewej geeft van Tsjaikovs eert. Het stuk typeet.^ de stijl van de comp met lichte beweging een vleugje klassiek hartstocht. Maar 01 toe meen geeft dit wa gei dat Wubbe zich gei lde meewaaien met <%on gen van Tsjaikovs let bewegingskeuze is 1 m weinig opzienbare op veel momentf ntj, meer uit dan het I )en dat de muziek tod ren. Mooie momi zeker, zoals de on gespreide armen ii mm duetten, waar tegt extase uit spre ei geeft Wubbe aan geest goed te ku£n"( Een geconcentreei tastender uitwerk soort mooie eleme dal dans veel spannel maken. |eri Llr Kayak is alweer driejaar actief en duikt nu de theaters in met een muzikaal verhaal over de tovenaar Merlijn. Publiciteitsfoto zowel een van de originele bas sisten, Bert Veldkamp, en Max Wemer, zanger van het eerste uur, teruggehaald. Samen met Marco Borsato-gitarist Rob Win ter liet Kayak zien dat er nog wel degelijk een publiek bestond voor ambachtelijke, mooi ge componeerde en goed uitge voerde symfonische muziek. „We werden tijdens die eerste optredens echt verbaasd door de vele fans die de band niet waren vergeten. Daarna werd het wat moeilijker omdat de ver rassing er af was." Scherpenzeel doelt hiermee op de angstige stilte die ontstond na de release van 'Night Vision' en de live-dubbellaar 'Chance For A LIVEtime' die in 2001 uit kwamen. „Het dreigde even een hobbyproject te worden." Ondertussen had de band ook alweer een paar bezettingswis selingen achter de rug. Max Wemer, de man die zong op de eerste vijf Kayak-platen en zich daarna alleen nog als drummer verdienstelijk maakte, liet het na een handvol optredens afweten. „Het was gewoon moeilijk met Max. Eigenlijk vanaf de eerste optredens kon hij het niet echt aan. In die periode hebben we dan ook zanger Bert Heerink - voorheen leadzanger van de rockband Vandenberg en solo artiest - bij de band gehaald. Met hem konden wij ook op eens de songs doen die we in het verleden met de laatste Kayak-zanger Edward Reekers hadden gedaan. Op een gegeven moment hebben we tegen Max gezegd dat het zo niet verder kon. Nee, we zijn niet leuk uit elkaar gegaan maar er was echt geen andere mogelijkheid." Ook gitarist Rob Winter haakte eind vorig jaar af vanwege zijn verplichtingen met de Borsato- band. Maar met gitarist/zanger Rob Vunderink die Koopman nog kende uit de band Diesel en Ilse DeLange-gitarist Joost Ver- goossen in de gelederen is het huidige Kayak sterker dan ooit tevoren. Ondertussen waren Scherpen zeel en zijn vrouw Irene Linders (manager en voormalig zange res van Kayak) al begonnen aan het ontwikkelen van een nieuwe Merlin-episode. „We hebben vorig jaar de hele zomer met z'n tweeën aan de verhaallijn van 'Merlin - Bard of the unseen' ge werkt en het was een hele klus om alle eindjes op een goede manier aan elkaar te knopen." Dat verhaal wordt dus nu op het podium muzikaal verteld. Volgens Scherpenzeel die thea terervaring heeft door zijn com positorische bemoeienissen met cabaretier Youp van 't Hek en Opus, zullen de mensen een heel ander Kayak te zien krijgen. „In het verleden was Kayak een toch wat introverte band die mooi en braaf haar liedjes speel de, maar met Bert Heerink als zanger is de energie nog nooit zo groot geweest. 'Merlin' is een echt theaterproject. We werken op het album en live met zange res Cindy Oudshoom die een van de personages voor haar re kening neemt. Daarnaast is ook het orkest in beeld te zien en maken wij gebruik van dan sers." 'Merlin - Bard of the unseen' van Kayak, donderdag 3 april, 20.15 uur, Stadsgehoorzaal, Leiden. barcelona/leiden - Kunstmin nend Spanje is in opperste exta se over de expositie van negen schilderijen van de zeventiende- eeuwse Nederlandse schilder Johannes Vermeer in het Prado in Madrid. De doeken van de Delftse schilder hangen tussen 32 werken van tijdgenoten, zoals Pieter de Hooch, Gerard Dou, Gabriel Metsu, Gerard ter Borch en Jan Steen. Apetrots leidde museumdirec teur Miguel Zugaza begin deze week koning Juan Carlos en zijn vrouw Sofia als eerste bezoekers langs de unieke verzameling die onder de titel 'Vermeer en het Hollandse interieur' tot 18 mei is te bezichtigen. De tentoon stelling is in veel opzichten uniek, zegt Zugaza. „De belang rijkste prestatie van het Prado in de laatste jaren." Het gehele bekende oeuvre van Vermeer bestaat slechts uit 35 doeken die over de hele wereld zijn verspreid. Maar liefst zeven musea moesten hun medewer king verlenen om d P rieurschilderijen na1 e te krijgen. Het Rijksmuseum stuui, desbrief naar Mad j I Zugaza: „Bovendii Tl eer om Vermeer tt vangen, omdat h keer is dat er eei^J Spanje is te zien.' den dromen ervan een eigen doek vai se meester in het °J' tijdgenoot Velazqu ophangen. Maar a voorlopig wel eei blijven zijn ze al dat ze de twee gi 'r,ei drie maanden lan u zelfde dak mogen 1 Naar aanleiding v van Vermeer hee 1 een groot aantal li ganiseerd waarbij kunsthistorica wjej optreedt. Zij publj. jaar een studie ove se interieurs dooi heen en wordt be een autoriteit op d< disc ;34 I tc Ma den amsterdam - Het Nederlands fotomuseum in Rotterdam krijgt de komende drie jaar jaarlijks een bedrag van tussen de vier en vijf ton uit het legaat van Hein Wertheimer (1913-1997). Het Prins Bemhard Cultuur fonds en de Wertheimer-Stichting stellen als voorwaarde dat de verhuizing van de huidige locatie aan de Witte de Withstraat naar het voormalige pakhuis Las Palmas op de Kop van Zuid doorgaat. Een tweede eis is subsidi ering van de instelling door de nationale en lokale overheid. Daarover is al wel overleg geweest, maar definitieve besluiten zijn nog niet gevallen. Directeur Adriana Esmeijer van het Prins Bemhard Cultuurfonds en voorzitter Cees Hendrikse van de Wertheimer-Stichting maakten gisteren in Amsterdam bekend dat na drie jaar wordt geëvalueerd of de onder steuning van het museum wordt voortgezet. „Geen enkele instelling in ons land bleek tot nu toe te voldoen aan alle voorwaarden uit Wertheimers legaat, maar we menen dat die potentie er bij het Nederlands fotomuseum wel is", aldus Hendrikse. Ook Amsterdam hoopte op geld uit het legaat, maar nu het besluit is gevallen, toonde cultuurwethouder Hannah Belfiot zich een goed verliezer. „Dat hoort zo, onze felicitaties aan Rotterdam." Wertheimer, tot zijn pensioen in 1973 jurist bij Philips en daarna in hoogleraar Delft en Rotterdam, was een verwoed amateurfoto graaf. Hij benoemde het Prins Bemhard Cul tuurfonds in 1994 tot enige erfgenaam van een vermogen dat bij Zijn dood maar liefst tien miljoen euro bleek te omvatten. Wert heimer had testamentair laten vastleggen op welke wijze dat bedrag in stand moest wor den gehouden. „We zijn blij dat ons dat on danks het verslechterde beurskfimaat is ge lukt", aldus Hendrikse. Kc ste tos lie ies leg Het schilderij 'Danae' van Titiaan. Foto: GPD londen - De Britst momenteel een pek tief voor Venetië, 'siti mantisch met een >lid de Theems te van er om 47 werken van Jss ste Venenetiaanse te bekijken: Titiaai gestelde werken k*n gen collectie van Gallery. Een and(CT| komt uit het Prad waar de expositie heen verhuist. Het Prado bezit Aanbidding van Viinh Bacchanaal', de Na or 1 bezit 'Bacchus eni an maakte Titiaan d Voi roemde schilderije 'se voor de Graaf vai ort< doeld als een soon der een van diens piriT< Nu hangen de drieahi het eerst sinds mfsch honderd jaar weer* de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 18