BOEKEN Het grote misverstand tussen man en vrouw Iwee broeierige pubermeisjes De katachtige rondingen van een Jaguar Nederland krijgt twee nieuwe stripbladen Een rotjeugd in Amsterdam-West -lergebroed van de CIA n: Twee uitmuntende Amerikaanse romans heruitgegeven Revolutionary Road Braziliaanse voetballers op de Faroer-eilanden HOC 144 VRIJDAG 21 FEBRUARI 2003 i pine Marbus. Uitgeverij U. Kn. P»jS: €16,00. J1 elf maanden schelen ISabine en Borg, maar ereld van verschil! De e Sabine is een ech- Ipoet zich wijzer voor j maakt gebruik van t aantrekkelijkheden [{boerenjongens tege- lijntje te houden, ne- r ouders die conse- 'de vijand' worden en terroriseert met waanwijsheden [htere Borg. Over hoe krachten ten slotte H over hoe de satani- rerige Sabine zich- 1 meent te moe- itofferen, daarover I ne Marbus (1966) in roman Borg. oof tussen de oninte- uitenwereld van de n en de broeierige I eld van pubermeisjes ze in 1999 in Oefen- g doet die buitenwe vers, kerk, school en en toe als confronta- entraal staan steeds ;reld van vooral Sabine en een en- van Onno, het ;f)e dat de zomer- Igedwongen bij »gt ;rt als katalysator, ir Sabine als een beschouwd in verbond dat zij jben met Borg. Met zijn blonde haartjes haar een lam Gods moet worden opdat rein wordt. Borg leert Sabine te en overvleugelt haar zus voor wie more- nauwelijks gelden. Bchiedenis over twee het Josine Marbus de macht te ontrafe- chologische, de sek- imiliale en de religi- dat zij tegen de ach- het ouderlijk huis rkensslachterij situ- pn iedereen in het aua eetje leeft, hang over gst, de geur en de de dood. Het is die ie zusjes, ieder op wijze, proberen te Door fantasieën, door liefde en door ^j|id te bieden aan wat afhankelijk is. recensie o Ruitenbeek V Gonzalo Ura. Uitgeverij fkerij. Prijs: €17,50. 9 3 5 jEk enhalf jaar hebben wachten op het van de Chileense Gonzalo Lira. Maar ;t wachten waard, aat is van hetzelfde ïr als debuutthriller Snoeihard en onge- zijn aanklacht tegen die in het de VS ;en hebben, vanzelfsprekend op ■hl geheime dienst van Jaanse supermacht, ddergebroed Nick Tegenspel is weer aanwezig in deze ro- ntepoi wetenschapsfilo- 1998 al de contou- Acrobaat is de ;n groepje van zes plas Zie- 0. dète. recb »ei lerld rbl, TOP 10 FICTIE De Movo Tapes. 4,90 Saffan Foer, Al- ht. los, 19,90 'risham, De claim. 19,95 ran 't Hek, Het plat- ij. 7,50 faasse, Sleuteloog. 16,95 Garcia Marquez, te vertellen. €24,50 .French, De bewoon- fos, 18,90 j, Harry Potter me kamer. fie, 14,50 1 Koelemeijer, Het Maria Zachea. 617,50 plee, Moederkruid. s, 12,00 De geheime, broeierige sfeer die de zusjes scheppen doet op haar beste momenten denken aan de verhalen die Reve schreef toen hij nog Gerard Komelis heette. Ook roept het herinne ringen op aan het verhaal Ge zinsverpleging van lan Wolkers: als de zusjes de kleine Onno 's avonds doodsangst aanjagen. En van een morbide fantasie is de scène waarin Sabine er in slaagt een varkenstransport te onderscheppen en tientallen beesten het dorp in laat dende ren. 'Toen het klaar was, leek het of de pest over het dorp was neer gedaald. Er hing een varken over een hek, er lag er een tegen de bloembak van Cafe Centraal, eentje lag dwars over de weg met zijn kop parmantig om hoog, waardoor het leek of al leen de appel in zijn bek ont brak, en er lag een rommelige hoop bijeen onder de eik. Naast de kerk, voor de poort van het kerkhof, leefde er nog een. Hij leek te zweten. De knal klonk als een doffe pets.' Het is jammer dat Marbus de spanning die in de varkensscène haar hoogtepunt vindt, niet tot het einde weet vast te houden. De zestig bladzijden daarna er vaar ik als een mager toetje waarover ook de samensteller niet echt tevreden kan zijn. Te moraliserend, te politiek correct zou ik zeggen. Alsof de auteur er voor terugdeinst de consequen ties te aanvaarden van eigen morbide fantasieën en net als iedereen vindt dat het kwaad bestraft en het goede beloond dient te worden. Borg moet het vooral hebben van het suggestieve. Daarom had ik liever geen antwoord, dan dit antwoord willen lezen. Waar precies begint de ontwrichting van een huwelijk? Twee Amerikaanse au teurs schreven er een meesterwerk over: Paula Fox met 'Wanhopige personages' (1970) en Richard Yates met 'Revolutio nary Road' (1961). Beide, nu opnieuw uit gegeven romans, schetsen een ontluiste rend beeld van de Amerikaanse samen leving. roman recensie Theo Hakkert 'Revolutionary Road' door Richard Yates. Vertaling: Marijke Emeis. Uitgeverij De Arbeiderspers. Prijs: €23,95. 'Wanhopige personages' door Paula Fox. Vertaling: Ronald Jonkers. Uitgeverij Bert Bakker. Prijs: €17,95. Frank en April Wheeler, het echtpaar uit Revolutionary Road, wonen met hun kinderen in een welvarende bui tenwijk in Connecticut. Huisje, boom pje, beestje, maar niet heus. April wor stelt met de naweeën van een geknakte acteercarrière en zijn duffe kantoor baan brengt Frank bepaald niet het aanzien dat hij meent te verdienen. Ze maken elkaar wijs dat een drastische stap noodzakelijk is: ze besluiten naar Parijs te verhuizen. Als een bekroning, terwijl het een noodsprong is. Met name Frank voorziet de proble men wel, maar hij durft er met April nauwelijks over te beginnen. Wel oe fent hij steeds op die gesprekken met haar, die Yates ons in extenso laat le zen. In die virtuele dialogen is Frank een hele bink met zijn grootste gelijk van de wereld. Maar tussen droom en daad... Als Frank en April eenmaal de bemoeizieke buurtbewoners op de hoogte hebben gesteld van hun plan nen, is er geen weg terug. Toch weet ie dereen dat ze nooit in Parijs zullen aan komen. De lezer zit dit onafwendbare drama met toenemende verbazing te aan schouwen. Richard Yates (1926-1992) schrijft het allemaal zo transparant mo gelijk op. Maar als dan niets verborgen blijft, waarom zit er dan zo veel onder huidse spanning in het verhaal? Yates speelt geraffineerd met zacht-dreigen- de vooruitwijzingen als deze: 'Er begon nu een tijd van zulke vreugdevolle ver warring, van zo'n opgetogen luchthar tigheid, dat Frank Wheeler zich later nooit kon herinneren hoe lang die ge duurd had.' Genadeloos fileert Yates hoe de Whee lers zichzelf naar de ondergang leiden. Als Frank dan eindelijk zijn overspelige kantooraffaire opbiecht, laat dat tot zijn verbijstering April koud, want ze heeft net zelf een weinig verheven avontuur achter de rug met de buurman op een achterbank. 'Ik hou niet meer van je en ik heb ook nooit echt van je gehouden,' spreekt de zwangere April in een van de meest roerende scènes. Yates publiceerde de roman in 1961. Het verhaal speelt in 1955, maar het is verontrustend actueel; Het Grote Mis verstand tussen man en vrouw is, zo blijkt weer eens pijnlijk, nu eenmaal van alle tijden. Tijd en decor hebben er geen invloed op. Het drama van Frank en April Wheeler is een lucide fata mor gana. 'De vooruitgang' in Revolutionary Road wordt gesymboliseerd door de ontwik keling van de computer, waar Frank zij delings bij betrokken is. Het is niet meer dan een aardig detail, ware het niet dat een zelfde symbool opduikt in Wanhopige personages van Paula Fox, die andere 'teruggevonden' roman over de crisis in het Amerikaanse huwelijk. Het symbool is hier de typemachine, die door een kunstenaar zo wordt ver anderd dat er geen teksten meer mee getikt kunnen worden, waarmee de communicatie is gestopt. Otto en Sophie Brentwood, uit Wanho pige personages, zouden familie, ken nissen of buren van de Wheelers kun nen zijn. Ook de Brentwoods leven in hun vüla in Brooklyn in welstand, ook zij houden de schijn op, ook zij houden Richard Yates Roitoan een huwelijk in stand dat van plakband aan elkaar hangt en begint de desinte greren als zich een tegenslag aandient. Ergernissen die zich niet beperken tot hun huwelijk; de schrijvers en persona ges trekken de lijn door naar de samen leving in het algemeen. Richard Yates schrijft in Revolutionary Road dat Ame rika 'verdoemd' is. "Weet je niet dat dit land naar de verdommenis gaat', wan hoopt Sophie Brentwood in Fox' ro man als ze de dokter niet kan bereiken. De stijl van Paula Fox is dreigender dan die van Richard Yates. Haar proza is zwanger van het onheil. Maar ook in Fox' boek is de vinger niet bij de oor zaak van de problemen te leggen. Juist dat sluipende karakter van de ont wrichting maakt het proces des te grie zeliger. Voor hoe ik me voel, bestaat er nergens een plek', concludeert Otto te gen het eind van het boek. Een essentieel verschil tussen deze ro mans is hun structuur. Fox schrijft een rechtlijnig verhaal, met flashbacks. Ya tes vertelt het verhaal aanvankelijk 'over de schouders' van Frank en April, maar plots is daar ook het perspectief van buurman Shep Campbell. Dat biedt Yates de kans de meest dramati sche scènes rond de Wheelers van een afstand te beschrijven. Beide boeken schetsen een ontluiste rend beeld van de Amerikaanse samen leving. Ze nuanceren het positieve beeld van een vrije natie in opbouw en bloei. Revolutionary Road en Wanhopi ge personages zijn twee uitmuntend ge schreven romans uit het Amerikaanse realisme. Twee heuse klassiekers die hun herwaardering zelfstandig en op puur literaire gronden verdienen. specialisten dat Denton zou moeten helpen in zijn eeuwig durende strijd tegen het (com munistische) gevaar. Maar Den- tons kind richt zich supersnel tegen hem en brengt zijn carri ère in groot gevaar, want me neer blijkt geheime informatie door te sluizen naar de Chine zen. De smerigste middelen zijn de CIA-onderdirecteur niet smerig genoeg om Acrobaat om zeep te helpen. Wie niet weet hoeveel satanisch genoegen Lira er in schept om gewelddadige scènes tot in het bloederigste detail te beschrijven, moet zich aan de armleuningen van zijn leesstoel vasthouden. De karakters zijn uit graniet ge houwen. Lira zet ons regelmatig op het verkeerde been, waar door good guys toch weer bad guys worden. In een tijd waarin de vermeende good guy Bush langzamerhand ontmaskerd wordt als domme bad guy, is Acrobaat bijna voorspellend ge wórden. De Jaguar MK II uit i960, waarbij de verchroomde onderdelen zijn verguld. Waarde: vijf keer die van een standaardexemplaar. autoboek recensie Bouwe van Norden 'Jaguar, een bijzonder merk' door Bouwe van Norden. Uitgeverij Mondial Media. Prijs: €17,50. Iedere detectiveliefhebber kent de klassieke Jaguar MK II uit de jaren zestig waarmee in spector Morse door de gelijknamige televi siethriller ronkt. Een rood juweeltje met ge spierde, katachtige rondingen, waarnaast de vormgeving van veel auto's uit onze tijd ver bleekt. Iemand met een beetje historisch besef wist al dat niet alles wat nieuw is ook beter is. Degenen die daarvan nog niet over tuigd waren, kunnen zich nu pijlsnel laten bekeren door middel van het autoboek Ja guar, een bijzonder merk. Een plaatjesboek met een slappe kaft, tjok- Jaguar Jongo en miss Jaguar 1965 Pat Gainor poseren met een E-type. Foto's uit besproken boek vol nostalgische (kleuren)foto's en adverten ties. Behalve de befaamde Jaguar MK II (en z'n Daimler-evenknie) die iedereen kent, vind je er de geschiedenis in van de impo sante en grotendeels vergeten grote saloons DE LEESTAFEL Hoe wisselend de Movo Tapes ook ontvangen zijn, de boeken- koper heeft er kennelijk geen boodschap aan. Die moet na ja ren van drooglegging de nieuwe Van der Heijden meteen heb ben. Mooi is te zien dat Alles is verlicht de roman Gloed achter na gaat: ook zo'n boek dat via mond-tot-mondreclame stilaan een groot publiek bereikt. Ver der alleen maar herintreders: waaronder Youps columns, Marguez' autobiografie en Car ry Slee voor volwassenen. De boekentoptien wordt weke lijks samengesteld op basis van verkoopcijfers van Athenaeum Boekhandel en H. de Vries Boe ken in Haarlem, Boekhandel Kooyker in Leiden, Plantage Boekhandel Harkema in Hilver sum, Boekhandel Los in Bus- sum en Boekhandel De Ark in Almere; Wekelijks ligt er een ander genre boeken op de Leestafel. Deze week de recente stripboeken, door Jan Kuys Stripland is in beroering. Binnenkort is Ne derland niet één, maar twee stripbladen rij ker. En dat na een lange periode, waarin uit sluitend Donald Duck en vakbladen als Zo- zoLala en Zone 5300 te krijgen waren. Dit weekeinde verschijnt op de Vijfde grote stripbeurs voor de Randstad op de Darling Markt in Rijswijk het nulnummer van Strip- nieuws. De eerste oplage is 5000 exempla ren. Officieel verschijnt het blad voor het eerst op zondag 11 mei op een beurs in Houten. De al eerder aangekondigde uitga ve van het nieuwe stripblad Peer komt voor het eerst uit op 21 mei. Stripnieuws komt een beetje uit de lucht vallen. Het is een uitgave van Strip2000 en het ontwerpbureau Genuiï en speciaal ge maakt ^or de verzamelaar en de liefhebbe: Het tweemaandelijkse tijdschrift bestaat voor tweederde uit artikelen en voor een derde uit strips. Tot nu toe zijn tekenaars van de gratis kran ten Metro en Spits! benaderd om hun kwali teiten in Stripnieuws te tonen. Elke afleve ring wordt gedrukt in full colour en telt 32 pagina's. Losse nummers kosten €5,95, voor een hele jaargang moet €25,00 op tafel ko men. Het stripblad Peer van uitgever Silvio van der Loo van Silvester verschijnt op 21 mei bij gelegenheid van de Stripgeschenkdagen, het stripaltematief voor de Boekenweek. Peer telt liefst 68 pagina's en bevat strips over Franka, Dirk-Jan en Eugène. Losse nummers kosten €5,00. Het is even wennen, maar Tex Wilier is te rug. De in Italië geboren ranger, over wie tussen 1971 en 1981 in Nederland 128 deel tjes verschenen, is opnieuw op de markt ge bracht. Uitgeverij Prestige presenteert het vierluik De vier moordenaars, waarvan net deel 1 De eenzame ruiter (€5,90) is versche- sportboek recensie Jaap van Essen 'Futebol, Brazilië met hart en ziel' door Alex Bellos. Uitgeverij U. Veen. Prijs: 19,90. Voetbalboeken verschijnen er tegenwoordig genoeg. Goede voetbalboeken zijn echter nog steeds dun gezaaid. Gelukkig is er nu een Nederlandse vertaling van Futebol, Brazilië met hart en ziel, van Alex Bellos, als eerste uitgave van de zoge noemde Hard Gras bibliotheek. Het eerste hoofdstuk van het lekker dikke geschrift is al meteen om van te watertan den. Bellos onder neemt een reis naar nota bene de Faroer- eilanden om daar enkele Braziliaanse voetbalprofs te spre- rülu: ken. Het wordt een ontluisterende onderneming. Hij ontmoet in het leven teleur gestelde voetballers die hun da gen vullen met dromen over Brazilië, het kaken van haring, en het voetballen voor pakweg 50 toeschouwers in de vrieskou. Het tragisch komische begin is de opmaat voor een boek dat veel gelijkenis vertoont met De voetbalmafia, in 1998 geschre ven door David Yallop. Deze Brit verdiepte zich enkele jaren in het reilen en zeilen van de we reldvoetbalbond Fifa en de machtsspelletjes die daar bin nen plaats vinden. Bellos doet zo ongeveer hetzelf de in Futebol met het Brazili aanse voetbal, dat bekend staat als door en door corrupt. In Bra zilië is de handel in spelers heel wat belangrijker dan het voetbal zelf, zo constateert Bellos enkele malen. Hij kan het weten, want behalve de spe lers op de Faroer had hij ook uit voerig contact met de makelaar die hen daar heen bracht. Dezelfde makelaar heeft overigens het re cord 'meest noor delijk spelende Brazilianen ge vestigd'. Hij bracht ooit zelfs spelers naar IJs land. Het boek is veel leuker om te lezen dan dat van Yallop. Het is beter geschreven, en bovendien met beduidend meer humor. Misschien ook dat de veelal idiote verwikkelingen in het Braziliaanse voetbal zo absurd zijn - doorlopend gaat het over omkoping, bedrog, diefstal, bedreiging en machts misbruik - dat je eigenlijk niets anders meer kan dan lachen. MK X en 420 G. Sjieke mastodonten, die bij na allemaal ten prooi vielen aan fatale roest of zijn gekannibaliseerd om de meer popu laire klassieke 'Jags' rijdend te houden. De MK X debuteerde in 1961 en had wel wat weg van het kleine broertje MK II na lang durig sportschoolbezoek. Het was de groot ste auto die Jaguar ooit had gebouwd. Voor al de breedte was voor Europese begrippen gigantisch. Alleen sommige Amerikaanse kolossen overtroffen deze kingsize in dat opzicht. Het boek behandelt in 260 pagina's de volle dige Jaguarhistorie vanaf het prille begin als zijspanbouwer (Swallow Sidecars), Aan de E-type, die velen beschouwen als de mooi ste sportwagen die ooit werd gebouwd, wordt anderhalf hoofdstuk gewijd. Het boek is gemaakt door de redactie van tijdschrift De Onschatbare Klassieker, die eerder boe ken samenstelde over Porsche en Ferrari. Anders dan de oude serie zijn deze afleve ringen in kleur en bovendien op het onge bruikelijke A4-formaat. Het enige echt her kenbare is het gele overhemd van deze wes- temheld met zijn blauwe spijkerbroek. Voor het overige moet hij - en dat is even slikken voor de fans - in deze nieuwe uitgaven zijn onafscheidelijke vrienden Kit Carson, zijn zoon Kit Wilier en de indiaan Tijger missen. Wat verder opvalt is dat de brave ranger in de loop van de jaren dat hij niet is versche nen aanzienlijk grover in de mond is gewor den. Ook heeft hij een gestileerder uiterlijk. Hoewel Joe Kubert, verantwoordelijk voor de tekeningen, een zekere faam heeft opge bouwd met Tarzan The Flash en Batman zal de echte Willerfan de robuuste en vooral dynamische tekeningen van geestelijk vader Aurelio Galleppini (overleden in 1994) mis sen. Als scenarist doet Claudio Nizzi echter niet onder voor de oorspronkelijke verteller Gianluigi Bonelli (overleden in 2001). In Ita lië is het nieuwe vierluik in een band ver schenen. roman recensie Wim Vogel 'Woede' door Ingrid Hoogervorst. Uitgeverij De Bezige Bij. Prijs: €19,50. Een mooi gegeven is het wel. De troosteloze nieuwbouwwijken in Amsterdam-West. De eerste pa- tatkramen. Dijkers vechten met Pleiners. De oorlog zeurt nog na en over de lege straten knetteren de nozems op hun brommers. En midden in die negorij plaats je een sensibel kind dat gadeslaat, obser veert, registreert en zich tot in haar laatste jaren ver bijsterd afvraagt wat zich daar in dat middelgrote gezin in de jaren vijftig nu feitelijk afspeelde. Vooral: welke ge heimen droegen haar vader en moe der met zich mee? Ingrid Hoogervorst, literair recensente van de Telegraaf, schreef met Woede haar eerste roman. De titel symboliseert achteraf de makke van dit de buut. Want de intelligente Pin kie, de jongste van vijf kinderen in een door de oorlog zwaar ge traumatiseerd gezin, is niet woe dend, de anderen zijn het. De twaalfjarige Pinkie neemt waar, vergeet niets, zelfs geen woord van de ellenlange mono logen van een woedende tante over haar Indische verleden. Ra zend is haar moeder die haar man, een gereformeerde jood, een roriënt vindt, en die haar flat en de buurt en haar kinde ren en haar hele bestaan rot vindt. Het motto dat Hoogervost ont leende aan Armando luidt: 'Ie mand, een oudere dame, zei: 'jij, die met zo'n groot verdriet moet leven'. Of was het 'jij, die met zo'n grote woede moet leven'. Wat zei ze nou!' Woede of ver driet, heden of verleden, jong of oud. Het is die mixture waar Hoogervorst niet echt is uitge komen en die er verantwoorde lijk voor is dat alle ontboeze mingen en pijnlij ke ervaringen van Pinkie mij nauwe lijks raken. Pinkie onthult anderen, zelf blijft ze gro tendeels buiten schot. £n dat kan toch Onmogelijk de bedoeling zijn van een boek waarin zoveel leed, zoveel agressie en zoveel frustraties zijn samengebald om 'an unhappy childhood' op te roepen. Hoogervorsts debuut bezwijkt onder de motieven (vijand schap, trauma's, eenzaamheid, de Tweede Wereldoorlog hier en in Indië met al zijn na oorlogse 'Tempoe Doeloros', verzwegen homoseksualiteit, familiedra ma's, erotiek, ondergeschoven kinderen enzovoort) maar tot een wezenlijke thematiek leidt dat allegaartje niet. Merkwaar dig dat blijkens quotes op de achterflap Connie Palmen en Gerrit Komrij zich leenden om dit overbodige debuut de hemel irrte prijzen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 17