KUNST CULTUUR 'Groeten uit' verhuist naar Oegstgeest Kunstuitleen werd nooit laagdrempelige instelling Hanegraafs gezichten: verwrongen, maar troostend Grote liefde voor jj detail in voorstelliu g over nadagen Hitle f Syrische kunst als ontdekkingsr Leidse Volkshuis te gehorig Joodse kus WOENSDAG 19 FEBRUARI;! ter door Rody van der Pols leiden - Het was zon mooi visioen: iedereen, rijk of arm, een echt kunstwerk boven de bank. Met dat idee werd zo'n tien jaar geleden het Centrum Beeldende Kunst (CBK) met zijn kunstuitleen in het leven geroepen. Maar waar de 'rijken' massaal een schilderijtje kwamen halen, lieten de 'armen' het afweten. Gisteren liet cultuurwethouder Alexander Pechtold we ten dat de kunstuitleen wordt opgeheven. Onderzoek heeft uitgewezen dat het ledenbe stand van de kunstuitleen vooral uit de beter bemiddelde kunstliefhebbers en bedrijven be staat. „Terwijl de oorspronkelijke bedoeling was om van de kunstuitleen een laagdrempe lige instelling te maken", zegt Pechtold. Om alsnog aan die doelstelling te voldoen, moet er flink geïnvesteerd worden. Daartoe is de wet houder, in een periode waarin er op het cul tuurbudget sowieso bezuinigd moet worden, niet bereid. Het opheffen van de kunstuitleen levert een jaarlijkse besparing van 100.000 eu ro op. Het CBK, dat in de toekomst onder één dak met Stedelijk Museum De Lakenhal wordt ge plaatst, blijft in afgeslankte vorm voortbe staan. Zo blijft de gemeentelijke instelling zich bezighouden met het maken van tentoonstel lingen, met kunst in de openbare ruimte en blijft ze een vraagbaak voor kunstenaars. Con nie van Driel, directeur van het CBK, wil niet reageren op het besluit van Pechtold. „We hebben hierover duidelijke afspraken met de gemeente gemaakt. Dit is een politieke aange legenheid, waarop wij inhoudelijk niet in kun nen gaan." Op de vraag waarom de kunstuitleen in Lei den niet loopt, terwijl het in naburige ge meenten als Alphen aan den Rijn en Den Haag wel lukt, kan de wethouder geen eendui dig antwoord geven. „Misschien heeft het iets te maken met het brede cultuuraanbod dat Leiden heeft. Daar moet de kunstuiüeen te genop concurreren. Kijk, Alphen heeft een goed lopende kunstuideen, maar op alle an dere fronten leggen ze het tegen Leiden af." Misschien is de doelstelling achter de arto theek - kunst voor alle lagen van de bevolking beschikbaar maken - ook te ideëel, zegt Pecht old. „Bij een deel van de bevolking kun je met een busje vol schilderijen voor komen rijden en dan hoeven ze nog steeds niks. Je kunt pro beren wat je wilt, die mensen zul je nooit be reiken. En een ander deel, de beter bemiddel de kunstliefhebbers, zullen een kunstwerk misschien liever kopen dan huren. De Leidse kunstenaar Norman Beierle ziet niet in waarom het CBK per se laagdrempelig moet zijn. „Een kunstuitleen is bedoeld voor kunst liefhebbers. Of die nu veel of weinig g :n ben. Voor die mensen staan de deur® i za kunstuitleen open. Dat is toch een k nie doelgroep. Je zegt toch ook niet: laten e' 'r LVC sluiten omdat er alleen maar komen en geen senioren." Beierle, van wie de kunstuitleen Me en 5 werken in bezit heeft, vindt het ver van de kunstuitleen niet alleen een o leden, maar ook voor de kunstenaas g| is nu geen enkele instelling meer die; schaal Leidse kunst aankoopt. De coE; f\£ de Lakenhal is in dat opzicht toch ved Aangekocht worden door het CBK toch een vorm van erkenning." Een inzending voor de Bodyfas- hion Design Award. Foto: ANP/Robin Utrecht Modeprijs voor Rotterdammer utrecht - De 26-jarige Mevan Kaluarachchige uit Rotterdam heeft gisteren de Bodyfashion Design Award 2003 gewonnen. Hij kreeg de prijs uitgereikt in het Centraal Museum in Utrecht, waar ook de andere 55 inzendingen van studenten aan kunstacademies werden ge toond. Thema van de wedstrijd was loi>e peace. Paul McCartney naar Gelredome arnhem - Paul McCartney geeft vrijdag 25 april een concert in stadion Gelredome in Arnhem. Het is voor het eerst in bijna tien jaar dat de ex-Beatle in Ne derland optreedt. De kaartver koop begint zaterdag. Het con cert is onderdeel van de wereld tournee Back In The World 2003. McCartney zingt naast ei gen materiaal ook 22 nummers uit de tijd van The Beatles. Kamermusici werken samen utrecht - De Nederlandse ka mermusici hebben de handen ineengeslagen en in Utrecht de belangenvereniging BV Kamer muziek opgericht. „De Neder landse kamermuziek zakt lang zaam in het moeras", aldus be stuurslid Erik Beijer. „Er is wei nig aandacht voor. We moeten af van het suffe imago." Er zijn naar schatting negenhonderd ensembles op het gebied van kamermuziek. Onbekende beelden Beatles Hilversum - Platenmaatschap pij EMI komt 31 maart met een vijfdelige dvd-box met werk van de Beatles. Op een van de dvd's staan 81 minuten aan opnamen waarvan de meeste niet eerder zijn vertoond. Daaronder zijn beelden van de laatste jamses sie van Paul McCartney, George Harrison en Ringo Starr. De he le box biedt tien uur muziek en doet alle acht episodes van de ontwikkeling van de groep aan. door Theo de With oegstgeest - Twintig amateur verenigingen uit de Leidse regio zijn geselecteerd voor deelname aan het festival Groeten uit... Zij nemen het 4, 5 en 6 april tegen elkaar op in en om Kasteel Oud- Poelgeest in Oegstgeest. Het amateurfestival zou oor spronkelijk in het Leidse Volks huis worden gehouden, maar de verwachte geluidsoverlast heeft de organisatoren doen besluiten naar Oegstgeest uit te wijken. Het initiatief voor het festival is genomen door het Kunstge bouw, de stichting voor kunst en cultuur in Zuid-Holland. Het wil amateurs de gelegenheid bieden hun producties te verbe teren door samen te werken met professionele kunstenaars. Elke twee jaar wordt een andere re gio hiervoor benaderd. Voor de eerste editie is de keuze gevallen op de Leidse regio en de Duin en Bollenstreek. Er zijn voorstel len ingediend uit de gemeenten Alkemade, Katwijk, Leiden, Lei derdorp, Noordwijk, Oegstgeest, Sassenheim, Voorhout, War mond en Zoeterwoude. Een jury heeft twintig ideeën geselec teerd en gevraagd die onder be geleiding van een beroeps kunstenaar verder uit te werken. De twintig optredens worden vrijdag 4, zaterdag 5 en zondag 6 april gepresenteerd op het ter rein van Oud-Poelgeest. Daartoe is besloten omdat het Leidse Volkshuis te gehorig is. Er vin den meerdere activiteiten tege lijkertijd plaats en er werd ge vreesd dat men last van elkaar zou hebben. Het park rondom het Oegstgeestse kasteeltje biedt nu de mogelijkheid van een echte festivalsetting. „Een beetje De Parade in het klein", beloven de organisatoren. Er worden een paar zaaltjes in het kasteel gebruikt, maar er komen ook drie tenten in het park. Het aanbod varieert van toneel, cabaret, mime, dans en zang tot fotografie en beeldende kunst. De cabaretiers Patrick Stoof en Kiki Heessels zijn twee voor beelden van professionals die zijn aangezocht om de amateurs naar een hoger plan te tillen. Stoof helpt de cabaretgroep Front voor aanvaardbaar Neder land uit de gemeente Alkemade verder op weg. Hij gaat de leden helpen met tekst, muziek, licht, aankleding en presentatie. Heessels is ingeschakeld voor kindertheatergezelschap Par does in Zoeterwoude. De groep wil een cabaretachtige voorstel ling maken voor kinderen van acht jaar en ouder. Een ander opvallend project is Theater To verlei uit Leiderdorp die in samenwerking met het lo kale radiostation een hoorspel serie maakt. Of het idee van kunstenares Manon Grendel uit Oegstgeest Zij tekent altijd vro lijk dansende figuren op papier en gaat ze nu onder begeleiding van Peter Schraven driedimen sionaal uitvoeren. Of het plan van Schola Gregoriana Leitho- nensis uit Leiden. Dit koor gaat de gregoriaanse muziek uitbeel den in dans en de specifieke stijl van dirigeren op een groot beeldscherm tonen. Van de twintig performances wordt de mooiste bekroond met de Gou den Groet. Meer informatie: www.kunstgebouw.nl/ groetenuit Amsterdam - Een levensgroot portret van Gene Simmons van de rockgroep Kiss hangt op de tentoonstel ling Die ook?' in het Joods Historisch Museum in Amsterdam. De Israelisch-Oostenrijkse kunstenaar Oz Al- mog toont met een grote hoeveelheid portretten het brede spectrum dat volgens hem onder de noemer 'joods' kan worden gevat. Tot 9 juni kunnen de portretten in het museum worden bekeken. In Stedelijk Museum De Lakenhal opent volgende maand een expositie over de joodse gemeenschap in Leiden. Foto: ANP/Evert Elzinga In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor profes sionele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneel spelen, fotograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: beeldend kunstenaar Jeanne Hanegraaf uit Leiden. Overal in haar atelier aan de Haagweg hangen portretten. Kleine en grote. Met allemaal gezichten die heel rudimentair zijn weergegeven. Zonder op smuk, zonder franje. Soms vriendelijke gezichten, maar veel vaker verwrongen. Asym metrisch ook. Alsof het even wicht zoek is. „Er ligt een we zenlijke emotie aan ten grond slag, ja. Maar mijn doeken zijn niet gepland. Die verzin ik niet, ze overkomen me. Ze komen voort uit mijn gevoel. Of liever, het is een grondgevoel wat ik tegenkom en waar ik uiting aan wil geven met een schilderij. Schilderen is voor mij ook niet mezelf uiten. Ja, uiteindelijk uit ik me wel, maar het is in veel grotere mate een verinnerlijking van wat ik heb gezien en ge voeld. Ik loop bijvoorbeeld op straat en dan zie ik een gezicht, een kop, waarmee ik iets wil. En daarbij gaat het niet om het ui terlijk, maar om wat daarachter zit. De essentie, het wezen van iemand dat ik bloot wil leggen." En emotie is het duidelijkst af te lezen van iemands gezicht Dat de weergave van Hanegraaf dik wijls een wat verwrongen ge zicht is, is niet zo vreemd, zegt ze. „De mens is een wezen dat lijdt Het is het enige wezen dat zich bewust is van zijn lot. En het is ook het enige wezen dat weet dat het gaat sterven. Die spanning tussen het lijden en het verzet ertegen geeft mis schien dat verwrongene." Dat klinkt zwaar en somber. Maar er zit meer in die portret ten. Ook positieve elementen, zegt Hanegraaf. „Ze hebben ook wat geruststellends. Het onvermijdelijke, maar tegelij kertijd ook iets troostends. Het nietige, de mens als piepklein onderdeel van het mooie ge heel. Ikonen hebben dat ook. Dat zware en dat troostende in één beeld." Hanegraaf mag dan haar inspi ratie van de straat halen, het is niet de enige inspiratiebron. Aan een muur hangen tal van krantenknipsels en losse foto's. Zo is daar een artikel, met af beeldingen van de beroemde Jeanne Hanegraaf: „Ik loop bijvoorbeeld op straat en dan zie ik een kop, waarmee ik iets wil. Daarbij gaat het niet om het uiterlijk, maar om wat daarachter zit." Foto: Dick Hogewoning Elephant Man, de man met het mismaakte gezicht door een ernstige ziekte. „Heel erg boei end. Iemand die voor anderen zo afstotelijk is en die daardoor zoiets kwetsbaars heeft. Dan zie je nog meer de essentie. Omdat de buitenkant niet is zoals we die kennen, komt de binnen kant meer naar voren. Van hem heb ik ook een serie tekeningen gemaakt Ik zie het afschuwelij ke niet. Ek ben met mijn schil derijen ook absoluut niet shoc kerend. Ik denk dat mensen stukjes van zichzelf zouden moeten herkennen, als ze mijn schilderijen zien." Wat dat betreft heeft het atelier aan de Haagweg 4, waar ze een jaar of vier geleden introk, ook een positieve invloed op haar werk „Want de ruimte waarin ik werk is heel belangrijk. Sinds ik hier in dit atelier zit, heb ik pas het idee dat ik écht bezig ben. Dit is echt een lekker grote ruimte, ik kan hier met meerde re doeken tegelijk bezig zijn. Ik werk het liefst plat. Met de doe ken op de vloer. Het fysieke contact is heel belangrijk. Als ik me buk kan ik er met mijn lijf net bij. Daar voel ik me prettig bij. Mijn portretten moeten plat op de vloer ontstaan. Als mijn doek op een ezel staat en ik sta' er voor, is er meer afstand, Zo voel ik dat tenminste." Expositie Jeanne Hanegraaf, 21/2 t/m 21/3, Research voor Beleid, Schiphohveg 13-15. Open: ma t/m vr 9.00 uur tot 17.00 uur. Herman Joustra NUA jtt( eef .HIJ theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: 'Schicklgruber' van Stuffed Puppet Theatre Idee. poppen en spel Neville Tranter. Gezien 18/2. LAKtheater, Leiden. Vanavond herhaling. „Ze gooien je dood met die Amerikaanse troep", zegt Joseph Goebbels als hij zich met Eva Braun opwindt over de filmkunst anno 1945. Bijna een geval van fa mous last wordsals hij de zin heeft uitgesproken, rea liseert hij zich de dubbelzin nigheid ervan. Met een ban ge blik naar boven, waar de bommen en granaten niet van de lucht zijn. Plaats van handeling: de Führerbunker, hartje Ber lijn, in de laatste dagen van de Tweede Wereldoorlog. Heinz Linge kijkt terug op die periode. Hij was Hitiers adjudant en kon als enige navertellen wat er in de bunker was voorgevallen. Behalve Eva, die wankelend van de drank loopt te flirten met Joseph, is uiteraard het titelpersonage Schicklgru ber aanwezig; Hitiers oor spronkelijke naam, die ver wees naar zijn gedeeltelijk joodse achtergrond. De pop die hem moet spelen strib belt eerst nog tegen - hij wil een rol met meer diepgang - maar Heinz plakt hem een snorretje op. De rollen zijn omgedraaid: Hitiers bedien de heeft het nu voor het zeggen. Neville Tranter, bedenker van de voorstelling, is als Heinz Linge de enige mens op het podium. Alle andere rollen zijn voor zijn poppen: prachtige wezens met ex pressionistische koppen die Tranter als volwaardige ge sprekspartners kan laten be wegen. Eva in haar bruids jurk, wachtend tot haar Wolfi eindelijk hun geplan- oel is doo l' ng WC keret jpp de huwelijk laat doo Van De manke propagas wc nister Goebbels, aSes venlijf met kruk. Hitk zijn verwilderde er ,w lijke blik, blijft execuiw"' ordonneren en gi plannen maken. Lii opperbevelhebber mann Göring, die immense nazi-kan je ti ook zijn opwachting iai( maken. De zes kindeie tem Goebbels staan als spookjes aan de zijka het toneel, wachtend 1 dei onvermijdelijke. Ed dood, een slechte go laar in een flamboya pak. Uit alles in de voonfcevi spreekt een grote liefd êns het detail; alles is doo en geraffineerd Dat zijn we ook g< de van oorsprong sche poppenmaker er Ier, die nu 25 jaar in land woont. 'Schickljlit p< is een nieuwe parel 1 alle internationaal verq vc werk, en een sterke op Ise van 'Frankenstein' en ival beth'. »tsi Als er iets verbetei ide worden aan de voorsi act dan is dat de spam uu boog van de tekst. Hei ooi is sterk, als er tegen d calyptische historisch V tergrond over allerlei nuffigheden gepraat 0j Hitier barst uit ii prachtige scheldpaiti ich dat er maar één kaa Ier zijn taart staat en hij s ner wordt. Ergens overö lE lijkt alles gezegd, enitini nieuwe woede-uitb bssi gen weinig meer tongsl beeld van Heinz dïri.l; penkast speelt va le d Goebbels-kinderen inter daarna moet doden i n n; mooi, net zoals de s spraak van Hitier dood, maar het ritm rei niet helemaal. Een opbouw van het verh deze prachtige voon >4 nog dwingender geni ibbi beeldende kunst recensie Bemadette van der Goes Expositie: 'Syrië nu', werk van acht hedendaagse kunstenaars uit Syrië. Prijzen: 200 t/m 4.000 euro. Te zien: t/m 9/3, di t/m zo 12-18 uur, galerie Cara, Nieuwstraat 15. Leiden en Galerie Amber, Hoogiandsekerkgracht 8, Leiden. Een naakte, hoogzwangere vrouw staat in een onwezenlijk paars landschap. Haar buik is rond als de wereldbol, haar op geheven linkerhand is zo realis tisch geschilderd dat de aderen zijn te tellen, maar desondanks ziet de vrouw er toch niet als een echt bestaand iemand uit. Eigenlijk zien we haar ook maar voor een deel. De linkerkant van haar lichaam is helemaal aanwezig, maar van de andere kant ontbreekt met name in haar gezicht het een en ander. Ze heeft geen rechteroog en slechts een halve neus en mond. Merkwaardig ook zijn haar borsten, waarvan er een bloed spuit. De jonge Syrische kunstenares Sarah Sham ah schilderde deze geheimzinnige vrouw en toont daarmee niet alleen hoe goed zij in staat is om een technisch perfect schil derij te maken, maar ook dat zij ons met haar kunst in verwar ring weet te brengen. Shamah is een van de acht he dendaagse kunstenaars uit Sy rië die op uitnodiging van de Leidse East West Foundation exposeert bij de galeries Amber en Caro. Directe aanleiding is de tentoonstelling over het ou de Syrië in het Rijksmuseum van Oudheden. Met name gale rie Amber. Deze bakermat van "Me East West Foundation, heeft zich de afgelopen paar jaren, onder andere met twee ambiti euze tentoonstellingen over Iraanse hedendaagse kunst, la ten kennen als een kunstinsti tuut dat ver over de grenzen heen kijkt. En ook kosten noch moeite spaart om ons kennis te laten malcen met werk van kun stenaars die in het westen vol slagen onbekend zijn. Ook voor wat betreft deze Syrische kun stenaars is dat het geval. Daar door heeft het bekijken van de tentoonstellingen in de beide galeries al gauw iets weg van een ontdekkingsreis. Het werk van Abdul Hamid Abdalla en Yacob Ibrahim be antwoordt misschien wel het meest aan het beeld dat veel mensen hebben van het oude Syrië: warm, droog, stoffig en barstensvol cultuur. Abdalla schildert voorstellingen die doen denken aan oude, ver weerde iconen, de verbleekte wandschilderingen in Egypti sche grafkamers of halfvergane Yl 36 Tys Koptische gewaden, derijen van Ibrahim g rug op oude vroeg-d lvc reliëfs met voorstelü heiligen en apostelen sjjs Opvallend is dat de 01 jenj kunstenaars zich veefrecj verbonden voelen me |aag cultuur. Zo schildert A fcai bi zeer expressieve d» mensen en dieren, dijk werk van de Cobra-sa «l Lucebert doen denl Afi Mushe Malke zijn d(£ kleurrijke abstracte H en legt Youssef Abdèj zijn houtskooltekenii laa op het in stemmig n j, zwart weergeven van vol symboliek. Zo ga%eej zijn eigen individuele cies zoals ook westen eer naars dat doen. En ho va Syrische kunstenaars 0p zonder vernieuwend 1 jza tionair zijn, verstaan 2 wee en is het meeste wei ;ri( sant om te zien. jtdo

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 18