KUNST CULTUUR 'Ik hoop dat ik de tel niet kwijt raak Verrassende ontknoping Cabaret Festival Five Great Guitars geven elkaar heerlijk de ruimte stl sol Muziek over kleut en adolescenten Made in Leideik. Indrukwekkend benefietconcert met rijzende sterren Vijftiende editie Scratch Muziekdagen afgesloten met opera ril MAANDAG 17 februa Chris Nobels. Foto: Mark Lamers Chris Nobels geridderd alphen aan den rijn - Bij zijn afscheid als directeur van het Alphense creativiteitscentrum Expressie 70 is Chris Nobels gistermiddag geridderd. Burge meester Schoof speldde hem tijdens de zeer dnik bezochte receptie de versierselen op die horen bij Ridder in de orde van Oranje Nassau. „Ik ben een fer vent republikein", was Nobels' reactie. „Maar ik herzie mijn mening. Er is geen mooier huis dan het koningshuis." Hij is 25 jaar aan Expressie 70 verbon den geweest. Prado belicht Vermeer Madrid - Het Prado in Madrid heeft tot en met 18 mei de ten toonstelling Vermeer en het Nederlandse interieur' in huis. Er zijn negen schilderijen van deze Hollandse meester te zien. Voor Spanje is dat uniek: in geen enkele Spaanse collectie is een Vermeer te vinden. Ver meers zijn dan ook dun ge zaaid: er zijn wereldwijd maar 35 doeken van zijn hand be kend. Foto: AP/Markus Schreiber Gouden Beer 'In this world' berlijn - De Britse regisseur Michael Winterbottom heeft met zijn film 'In this World' de Gouden Beer van het interna tionale filmfestival in Berlijn ge wonnen. Daarnaast kreeg de film nog twee andere onder scheidingen. 'In This World' gaat over twee mensen die de ellende in het grensgebied tus sen Afghanistan en Pakistan ontvluchten en naar het westen trekken. Volgens de jury por tretteert de film de vluchtelin gen als oorlogsslachtoffers, in plaats van ze te bestempelen als 'economische profiteurs'. De Nederlandse inzending 'ja zus ter. nee zuster' viel buiten de prijzen. Heruitgave van Sherlock Holmes amsterdjvm - De Amsterdamse Uitgeverij 512 brengt dit en vol gend jaar alle 56 verhalen en vier romans over Sherlock Hol mes opnieuw in het Nederlands uit. Het werk van Sir Arthur Co- nan Doyle werd vijftien jaar ge leden voor het laatst uitgeven door uitgeverij Loeb. Er komt een reeks van twaalf delen. De eerste twee verschijnen op 27 februari. De reeks wordt in sep tember 2004 voltooid. Van der Zwaai wint concours amsterdam - Liselotte van der Zwaai heeft gisteravond in de Kleine Komedie in Amsterdam het jaarlijkse Concours de la Chanson gewonnen. De 16-jari- ge zangeres versloeg negen an dere finalisten met de liedjes 'Je suis fibre' en 'II me dit que je suis belle'. De deelnemers wa ren geselecteerd uit veertig in zendingen. De Alliance Fran- gaise organiseerde het con cours in Nederland voor de twintigste keer. Militante moslims handhaven fatwa teheran - Militante moslims in Iran hebben zaterdag gezegd dat de fatwa tegen de Britse schrijver Salman Rushdie nog steeds geldt De media in Tehe ran maakten melding van de veertiende 'verjaardag' van het doodvonnis tegen de auteur. Het dagblad Jomhuri Islami bracht een speciaal aan Rush die gewijd nummer uit, met een karikatuur van diens lichaam in een lijkkist. Het riep op tot uit voering van de fatwa. theater recensie Wijnand Zeilstra Finale Leids Cabaretfestival. Gezien: 15/2, Leidse Schouwburg. Dat de Vlaming Alex Agnew met de eer is gaan strijken, le vert toch nog een verrassende ontknoping op van het jubile rende Leids Cabaret Festival. Lange tijd zag het ernaar uit dat soliste Dorine met haar subtiele liedjesprogramma in de prijzen zou vallen. Er viel de afgelopen week van de kant van de jury de nodige kritiek op Alex Agnew te beluis teren. Agnew kan met zijn stem jongleren, waardoor hij prachti ge vocale geluidseffecten kan creëren. Dat kunstje beheerst hij perfect. Ook de vakjury heeft waardering daarvoor, maar plaatst tegelijkertijd vraagte kens bij de eenzijdigheid van dat kunstje. „Soms lijkt het als of het trucje het verhaal bepaalt en niet andersom", aldus jury woordvoerder Joost Nuissl. Uit eindelijk weet Alex Agnew te overtuigen met bijvoorbeeld zijn bespiegelingen over de ma nier waarop mensen het missen van de tram verwerken. De ge luidseffecten zijn hier inder daad beduidend minder aan wezig. Volgens de jury toont Agnew zich hier een goed ob servator en spreekt daarbij de hoop uit dat hij zich verder in deze richting ontwikkelt. Aldus motiveert de jury haar keuze voor Agnew. Tussen de regels door blijkt dat het vooral om een nek-aan-nek-race tus sen de twee sofisten van de fi nale is gegaan. Het was kiezen tussen power (Agnew) of poëzie (Dorine). De jury heeft immers opvallend veel lovende woor den over voor Dorine Wiersma. Ze is muzikaal, kan goede lied teksten schrijven en heeft een eigen geluid. Geestig is ook - zeker bij dit jubilerende festival dat ooit maatschappijkritisch cabaret propageerde - de wijze waarop ze met geëngageerd ca baret afrekent. Droogkomisch somt ze een maatschappelijk betrokken beschouwing op over het roerige jaar 2002 om daarna abrupt over te gaan op een liedje over haarzelf. Het is als het ware de geschiedenis van het Leids Cabaret Festival in een notendop. Edo Berger, Thijs Niemantsver- driet, Joris van Wij Rebel oftewel 'Scht slag' noemt de juiy ogend ensemble. Ti groep de belangri het ensemblewei de uitgespeeld. Het inhoud wordt op wijze gecompen geestige invallen. diverse nummers li ontberen een pointi maakt. Te veel blij stemd in de lucht vendien kreeg de jury het verwijt van originaliteit. door Theo de With leiden - Met het 'Slavenkoor' van Verdi als toetje is gisteravond de vijftiende editie van de Scratch Muziekdagen in Leiden afgeslo ten. Vier dagen lang stond de Pie terskerk weer in het teken van de lol van het musiceren. Een im pressie van de laatste avond waarop de opera centraal stond. Een viertal deelnemers komt uit een van de restaurants aan de Kloksteeg. Zingend beweegt de groep zich in de richting van de kerk. „Ik moet 38 tellen wachten en dan inzetten", klaagt een man in het gezelschap. „Ik hoop dat ik de tel niet kwijt raak. Hij is een van de zeshonderd deel nemers aan de laatste Scratch- avond. Er worden door het gele genheidskoor en -orkest frag menten ten gehore gebracht uit romantische opera's van onder anderen Verdi, Donizetti, Bizet en Puccini. Met encyclopedische wijsheden leidt Gregor Bak, musicoloog en gewezen presentator van het tv- spelletje 'Zo vader, zo zoon', de fragmenten in. Bij de opera 'Don Carlos' van Verdi maakt hij bijvoorbeeld duidelijk hoe snel liefde kan omslaan in haat. „Vraag dat maar aan Wendy van Dijk." De humor slaat aan. Ook sopraan Elma van den Dool weet hoe zij het publiek moet bespelen. Meteen in de eerste opera, 'Carmen' van Bizet, pakt ze uit. Niet alleen vocaal, maar ook met haar kostuum. Als ze over een rebels vogeltje zingt, komt ze op met een 'vogelnest je' van paarse eieren op haar hoofd. Clownerie is aan haar wel besteed. Ze zingt graag met een knipoog en dat past prima bij het karakter van de avond. Het plezier van het musiceren staat immers voorop. Als er eens een noot wordt gemist.. Ach, desnoods beginnen we gewoon opnieuw. Dirigent Ger Vos deinst daar niet voor terug. Echt fout gaat het bijvoorbeeld in de opera 'La Somnambula' van Bellini. Vos laat het koor opnieuw inzetten. „Een, twee, drie, vier." Als het dan wel lukt, gaan de duimen Sopraan Elma van den Dool 'verleidt' dirigent Ger Vos op de slotavond van de Scratch Muziekdagen. Foto: Mark Lamers joviaal omhoog. Hier heerst niet de sereniteit van het Concertge bouw. De dirigent legt nader hand uit: „Het koor was heel ze nuwachtig over dit stuk, omdat er veel nisten in zitten. Sommige leden kijken meer in hun parti tuur dan naar de dirigent en dan 'gaat het fout. We hebben er vandaag ook maar een half uur aan kunnen werken." Dat is de essentie van scratchen: in één dag tijd alle werken instu deren en uitvoeren. Om half tien 's ochtends kennis maken met de dirigent en om acht uur 's avonds een concert geven. Alt Monique Bakker is voor de tweede keer van de partij. „De vorige keer heb ik meegedaan met het musicalrepertoire. Ope ra is veel moeilijker, maar ook veel mooier." Bakker is lid van een smartlappenkoor. „Da's heel wat anders. Ik heb vandaag toch het idee dat we iets groots neerzetten. Ik doe volgend jaar zeker weer mee." In het tegenoverliggende vak van de sopranen zitten moeder en dochter Caspers. Ook zij zijn fervente zangers. Moeder Hans is speciaal voor de Scratch Mu ziekdagen uit Friesland overge komen naar Leiden. „Ik zing daar in een seniorenkoor. Nee, geen opera. Ik vind het wel heerlijk om te doen. Vooral die spektakelstukken waarin je lek ker kunt uithalen." Dochter Monique Caspers woont in Leiderdorp en zingt voor de vijfde keer mee. .Afwis selend musical en opera. Er heerst op zo'n dag een heel prettige sfeer. Het is lekker on gedwongen. En toch leer je nog wat bij. Bij veel operafragmen ten zong ik altijd lalala en nu leer ik de woorden." Het is heel wat anders dan het viswijven- koor waar de Leiderdorpse in het verleden bij zong. De vrouwen zijn veruit in de meerderheid op deze slotavond. Dat is niet alleen met het oog, maar ook met het oor te consta teren. De tenor- en baspartijen komen vaak niet uit de verf. Bij een fragment uit 'Don Pasquale' van Donizetti zwaait Ger Vos bijvoorbeeld veelbelovend met zijn dirigeerstok naar de man nen, maar er komt weinig re tour. Dat betekent niet dat er weinig te genieten valt Het orkest speelt de sterren van de hemel. De sofisten Elma van den Dool en Marten Smeding (een min der theatrale persoonlijkheid dan zijn vrouwelijke collega) hebben dijken van stemmen. En het koor zingt meestal niet on verdienstelijk. ^Prachtig is bij voorbeeld een fragment uit 'Ma dame Butterfly' van Puccini. Het koor neuriet op ingetogen wijze. De harp speelt de andere hoofd rol. Deze combinatie doet recht aan de dramatiek die voelbaar moet worden gemaakt. Het wordt een van de mooiste mo menten van de avond. jeugdtheater recensie Paulien Koopmans Festival 'Muziektheater voor jeugd', door Made in Leiden Theater Popject, Ensemble Rik(ssst)&Co. Streekmuziekschool. Theatergroep Domino en Orkest DHS. Gezien: 16/2, LAKtheater, Leiden Zandtaartjes bakken en hek- senprutjes maken. Een beetje kind heeft wel eens geëxperi menteerd met dit soort brouwsels. Men neme: een emmertje water, een handje vol modder, wat grassprie ten, een duivenveer en enke le afgerukte sierbloemen die per ongeluk in de buurt staan. Dit interessante tijd verdrijf lijkt aan de wieg te staan van de voorstelling 'Bloemensoep' van de Leidse theatergroep Popject. Het uitgangspunt van dit stuk is eenvoudig, maar erg doeltreffend. De beroemde kok Jacques Puree krijgt de opdracht van de dame van een reclamebureau om een bijzondere soep voor kinde ren te brouwen. Hij krijgt hulp van het meisje Jasmijn dat nog veel moet leren van de geheime wereld van bloe men en kruiden. Het decor met een toverkeuken waarbij de pannen kunnen dansen op het fornuis ziet er levens echt uit, het spel van de kok en de dans van het koks maatje Jasmijn is vol expres sie en de muziek van Burk- hardt Soil en Paul du Bois- Reymond pakkend en pas send bij het enigszins bizarre verhaal. Met dit stuk opent het festi val 'Muziektheater voor de jeugd' in het Leidse LAKthea ter. De Stichting Made in Lei den heeft hiervoor aan Leid se componisten de opdracht gegeven om werk te schrij ven. Dat levert een middag en een avond vol verschei denheid op, waarbij soms de muziek de boventoon voert en soms het theater. Anders dan bij Popject draait het bij Ensemble Rik(ssst) &Co hoofdzakelijk om de muziek. Het jazzy 'Fulangi Mongo' swingt en; ronsamba' klapt in de handen, mezzo's in de suggereren dat en Wie een echt wacht over 'Het lewip' zoals in dei ging staat, moet leurgesteld. Het avondproj met een proeve kwaamheid voor muziekschool. Ac gen spelen onder I Benjamin Boers ziekstukken voo blaaskwartet met besklarinet en fag r' ziek klinkt als eer j vertaling van oe*,*, derspelletjes. Bij 1 tje' hoor je duidt tot-tien-wie-niet-v j gezien'. En ook 1 'Vliegeren' en 'Si zijn moeilijk me: verwarren. Veel fantasierijl treden van th< mino waarbij de staan uit mensa verstandelijke han der regie van Jaap Liesbeth Ponsieoi vijf korte scènes i ontstaan uit impn t larisch zijn de in van bijvoorbeeld 'Mont Ventoux'. D laatste bestijgt spelers een horoi een heldhaftige De anderen bestm met windvlagen d peren met een ds zen kommetjes v in zijn gezicht en v iji ander ongemak liti Het festival woréjdc met 'Boeie' voorta dere jeugd. Het oi si ska-achtige feestrtet een serieuze ondiei levert een aardigean ze combinatie op oo over ouders die jjer dillen en de dwinfh ren zijn uiterst I hl En zo zit er bewi d wust toch nog ee ei grote verscheide ds dit festival: de om van een kleuter lev taartjes bakt totletl adolescent. muziek recensie Hans Keijzers Concert Five Great Guitars Gezien:15/2 Stadsgehoorzaal. Leiden. Zet vijf topgitaristen bij elkaar en je hebt geheid ruzie in de tent. In gitaarland is dat heel gebruikelijk, laat Harry Sacksio- ni bij het introduceren van de vijf hoofdrolspelers weten. Jazz- gitarist Jan Kuiper is echter de uitzondering op de regel, vertelt de Amsterdammer: een echte sociale gitarist. Van ongegeneerde egotripperij was zaterdag in de Leidse Stadsgehoorzaal niets te mer ken. Eindelijk eens gitaristen die elkaar de ruimte geven en hun eigen specifieke stijl per fect in stelling brengen in dienst van het nummer. Met 'Aan de voet van de regenboog' begint Sacksioni met zijn over duidelijke tokkel. Jonkie Dig- mon Roovers zorgt voor het laag, Eric Vaarzon Morel met speels gemak voor de lichte fla- mencotoets en Kuiper voor de tegenmelodie. 'Folksong' wordt sober ingezet door Kuiper en krijgt halverwege een met twee accenten gespeelde slagpartij voor vijf heren. De watervlugge rechterhand van Eric Vaarzon Morel mag so lo aan de bak na de pauze. Vooral het vraag- en antwoord spel van Vaarzon met Kuiper in 'Don Paco' is hemels. Kuiper heeft dan al zijn 'Samba for Ba den Powel' neergezet. De 'Sam bakoning' die aan de whiskey ten onder ging wordt geëerd met een verfijnd ritme en pas send akkoordenspel. Veel respect hebben de gitaris ten voor elkaar. Sacksioni ver telt dat hij het Spaans getinte 'Torredembarra' heeft gecom poneerd, maar het eigenlijk niet aan flamencovirtuoos Vaarzon voor durfde te spelen. Bang dat hij het niets vond. Zou Diarra valt het minst op. De Mafinees mag in de tweede helft excelle ren op de kora en bij de toegift komen zijn Afrikaanse high life nootjes redelijk goed door. De aanvullende waarde van de Ma finees blijft bij de meeste num mers echter uiterst beperkt. Vaak zitten zijn handen meer boven de snaren dan erop. Five Great Guitars levert vooral veel speelplezier voor de artiesten op, die in een adembenemende mix zichtbaar van eikaars spel genoten. leiden - str1^ soepel. Kaï stijlvol. Hel*1 dag alwee ..e editie van ei Rock en Ccj Western Ff? Leidse Grof len. En net voorgaand^1 gen werdi j? gedanst. Ei i speciale dz dejivers.fr. speciale drr de line-dafjj danslustig- maakten ff bruik vanrf. van een vr bands die Dertien uit Foto: Henl afl muziek recensie Lidy van der Spek Benefietconcert Guatemala: Janine Jansen, viool. Chnsban Poltéra, cello. Lars Wouters van den Oudenweyer, klarinet en David Kuyken, piano. Gehoord: 15/2, hervormde kerk. Nieuwkoop. In de hervormde kerk van Nieuwkoop werd zaterdag avond een benefietconcert ge geven ten bate van Maya-vrou wen die het slachtoffer zijn ge worden van de burgeroorlog in Guatemala. Het concert stond op een dermate hoog niveau dat ook het doel niet licht zal worden vergeten. De rijzende sterren Janine Jan sen (viool), Lars Wouters van den Oudenweyer (klarinet) en Christian Poltéra (cello) speel den als duo, trio en kwartet, met de veelzijdige pianist David Kuyken. Topartiesten die vooral door hun verstrekkende muzi kaliteit, jeugdige gedrevenheid en een dijk van een techniek aan elkaar verbonden zijn. Het resultaat was een concert van indrukwekkende, vitale schoonheid. Bartók, Debussy en Sjostako- vitsj componeerden alle drie in spannende tijden. Sjostakovitsj als student onder het Stalinisti sche regime, Debussy aan het eind van de Eerste Wereldoor log en Bartók vlak voor WO II, waarna hij naar Amerika vluchtte. Olivier Messiaen schreef zelfs zijn 'Quatuor pour la fin du temps' in Duitse krijgsgevangenschap. In het kamp met 3000 gevangenen had hij slechts vier instrumen ten tot zijn beschikking: viool, klarinet, cello en piano. Hier geldt het spreekwoord: 'in de beperking toont zich de mees ter', want wat hij toen schreef is onuitwisbaar mooi. Messiaen liet zich inspireren door de eer ste acht verzen uit het tiende hoofdstuk van de Openbarin gen van Johannes, dat handelt over het einde der tijden, én door magische Hindoe-ritmen. Alle musici leverden in dit acht- defige werk een topprestatie; in enerverend samenspel, fabel achtige timing en frasering, huiveringwekkende dynamiek, en niet het minst in adembene mende solo's. Waarin de jonge musici hun ziel en zaligheid legden in totale overgave aan de muziek, de tijd manipule rend als een betoverend rek baar begrip. Zij werden meesle pend begeleid door David Kuy ken. Vogelgezang bij zonsop gang, onpeilbaar diepe afgron den waarin korte jubelende vo calises om de notie 'tijd' te markeren, schaller^0 ten, engelen die bge tijden aankondigt zang op de onstei Jezus. Alle delen dagavond door uitvoering en co%s wigheidswaarde. Ook voor de pavjc kleurrijkheid van h* heftiger, dieper, het meest exp%( schilderij. Dat k\30 'Contrasten voor l0j en piano' zeer tenn, name de gelaagdh len 'Pihen' (onts j£ 'Sebes' (snelle dan^

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 6