KUNST CULTUUR 'Alphen is geen culturele woestenij mee We zullen doorgaan, met of zonder ceremoniemeesu 'Bemiddelaar tussen ritme en melodie' Onbekende werkei Verrukkelijke stemming bij Charivari Trio Gaande en komende man van Expressie 70 wereld van verschil fe» donderdag 13 FEBRUAt 3* hoe ze spelen. 'Arbeidsvitamine' voor badkamerzangers in Stadsgehoorzaal Foto: ANP/Juan Vrijdag Radius balletprijs voor De Jongh Amsterdam - Igone de Jongh, danseres bij het Nationale Bal let, heeft gisteren de Alexandra Radius-prijs 2001/2002 gewon nen. Deze aanmoedigingsprijs (2500 euro en een kunstwerk) is bedoeld voor jong, aanstor mend talent en is ingesteld door de stichting Vrienden van het Nationale Ballet. Volgens de jury trekt De Jongh (1979) „de aandacht door haar pure vloei ende lijnen, die ze realiseert met hoofd, armen en benen die als het ware voor het ballet ge schapen zijn." Van de Velde regisseert 'Floris' Amsterdam - Jean van de Velde gaat de speelfilmversie van de ^endarische tv-serie 'Floris' jisseren. Aanvankelijk zou Jo- i Nijenhuis, bekend van Costa!' de regie doen, maar die 1 eft de voorkeur aan het ma lt van een nieuwe soap voor publieke omroep. Regisseur i de Velde maakte faam met ns als 'Lek', All Stars' en 'De leine Blonde Dood'. De opna- s voor Floris beginnen na de ner. Wie de belangrijkste rol- fe gaan spelen, is nog niet be- hd. De avonturen van Floris i Rozemond zijn in 2004 in bioscoop te zien. muziek recensie Susanne Lammers Concert: 'iAbre!' door het Charivari Trio. Gehoord: 12/2, De Waag, Leiden. roept accordeonist Lelivelt jolig als hij het po pje opklimt en braaf wordt jeklapt. Terwijl we dan nog lemaai niet weten wat het ivari Trio allemaal in huis ift. Ze spelen eigenzinnige 'erlangen van Zuid-Ameri- ise en Oost-Europese volks- Iek, afgewisseld met eigen, speciaal voor hen geschreven k Maar dat zegt niks over door Theo de With leiden - „We zullen doorgaan, we zullen door gaan." Minuten nadat de muzikanten van het podium zijn verdwenen, zingt het publiek nog uit volle borst. Een bezoekster beklimt het to neel en waant zich voor één keer dirigent van een 500-koppig koor. Met theatrale armbewe gingen leidt ze het publiek door de klassieker van Ramses Shaffy. Zo'n kans krijgt ze nooit meer. De toeschouwers laten zich als een mak schaap leiden. Ze willen zingen. Daarvoor zijn ze naar de Stadsgehoorzaal gekomen. Lekker meebléren met bekende liedjes. En eigenlijk doet het er niet zoveel toe wie er op het podi um staat. Of dat nu een gastdirigent is of de officiële ceremoniemeesters Ralf en Bas Gre velink Het echte werk moet immers uit de zaal komen. De broers Grevelink begonnen in 1999 met hun meezingtournee langs theaters. Onder het motto 'Ik ben blij dat ik je niet vergeten ben' nodigden ze het publiek uit mee te zingen. Het bleek zo'n succes dat ze inmiddels aan deel 2 toe zijn. Bovendien hebben ze in Leiden de schouwburg verruild voor de grotere Stadsge hoorzaal. Bij de garderobe wordt de liedbundel uitge reikt. Blader, blader, blader. „Dit lied ken ik niet hoor." Het blijkt meestal mee te vallen als het combo de eerste noten speelt: '1948' van Gerard Cox? Bijna iedereen herkent de begin regels 'Buiten huilt de wind om het huis, maar de kachel staat te snorren op vier'. Ralf en Bas Grevelink blijken zelf niet de aller grootste zangtalenten. Hun belangrijkste func tie is dan ook het publiek aan te jagen. Jam mer is dat ze tussen de liedjes door vaak druk zijn met hun ingestudeerde scènes. De ene broer zegt bijvoorbeeld over de ander dat hij gelikt en commercieel is. Na een liedje worden de rollen omgedraaid en kat de ander de ene af. Het is vaak houterig en flauw. Ook op de muziekkeuze van het tweetal valt wel wat aan te merken. Onder evergreens ver staan zij blijkbaar liedjes die minstens twintig jaar oud zijn. Het meest recente nummer dat op het programma staat dateert van 1984: 'Over de Muur' van Klein Orkest. Het lijkt wel of de tweede aflevering van 'Ik ben blij dat ik je niet vergeten ben' bedacht is voor een tournee langs bejaardenhuizen. Lou Bandy, Wim Son- neveld, De Selvera's en Sweet Sixteen zijn on getwijfeld van belang geweest voor de Neder landse muziek. Maar in de afgelopen twintig jaar zijn er nog wel wat andere klassiekers ge maakt. Marco Borsato, Paul de Leeuw en Acda De Munnik hadden grote hits die het pu bliek zelfs zonder tekst in de hand kan mee zingen. Met zoveel twintigers en dertigers in de zaal spreekt 'Dromen zijn bedrog' absoluut meer aan dan 'Louise, zit niet op je nagels te bijten'. Tegen het eind komt het publiek pas goed los. Vreemde talen blijken het goed te doen. 'Après toi' van Vicky Leandros krijgt t haal. Vrolijk meebléren in Frans n accent. Of met die andere songfejj ker Volare'. Meebrullen in het Ita blu dipinto di blu'. Geen idee watwl Meeste animo is er echter voorf landstalige meezingers: 'Kom vanj 'Malle Babbe' en "We zullen dcxj badkamerzangers in de Stadsgehi ben soms wel moeite het tempo! Bas Grevelink bij te houden. Del meesters geven een eigen inteipre nummers. Wie gewend is, thuis c bij 'Arbeidsvitaminen' met het c te zingen, ligt geregeld een tekstn achter. Niemand maalt erom. doorgaan." u u 1 T 0 1 ij tu t 'a Mozart moeite w Boy Edgarprijs-winnaar Tony Overwater bij Hot House in Leiden Festival in Leidse Schouwburg door Rinus van der Heijden leiden - Drie weken nadat Tony Overwater de prestigieuze Boy Edgarprijs kreeg uitgereikt speelt hij, volgende week zaterdag, met zijn groep bij Hot House in Lei den. De Boy Edgarprijs is de meest aansprekende jazzprijs die Nederland kent Volgens de jury voor een instrumentalist die met zijn 'intense en meeslepende bas- spel weet te verrassen en te ont roeren'. Volgens de contrabassist zelf 'voor een jochie dat net leer de fietsen'. Die beeldspraak wil Tony Over water (37) graag verduidelijken. „Ik zie de toekenning van de Boy Edgarprijs vooral als een uitdaging. Het is net alsof je va der je leert fietsen en hij je dan een duw geeft, waarna je het zelf moet doen. Overigens vind ik dat de toekenning niet alleen mij aangaat, maar mijn hele ge neratie: (slagwerker) Joshua Samson, (klarinettist/saxofonist) Maarten Omstein, (pianist) Marc van Roon, (slagwerker) Joost Lijbaart en (tenorsaxofo nist) Yuri Honing." Tony Overwater omschrijft de Boy Edgarprijs als 'een stap ver der in zijn carrière'. Een carrière waarin Overwater volstrekt zijn eigen gang ging. Hij bracht veel al zijn eigen cd's uit, stichtte met anderen het eigen label Jazz In Motion, initieerde projecten rond film, dans en poëzie. Maar bovenal is hij contrabassist. Niet per se jazzmusicus. „Mensen vinden bassisten die vechten met hun bas zo mooi. Ik niet. Bassisten kruipen daardoor al leen nog maar dieper in hun in strument. Zo worden ze een pa rodie op zichzelf. Ik wil soepel de bas beheersen, geen uitver koop houden op effecten. Maar liever een balans vinden tussen artistieke zeggenschap en tech niek." Die techniek ontleent hij aan grote voorbeelden uit de jazzge schiedenis. Charles Mingus, Os- card Pettiford, Scott LaFaro, Charlie Haden, Jimmy Garrison, Dave Holland, Gary Peacock. „Toch ben ik niet echt 'bassis- tisch' beïnvloed. Ik heb een hele tijd gelaveerd tussen de intensi teit van Haden en de stevige techniek van Holland. Nu ben ik daar niet meer mee bezig. Tony Overwater is ook een be genadigd componist. „Ik zie componeren veel meer als mu zikaal vormgeven. Ik wil musici een frame bieden waarin ik ze uitdaag om dingen te doen die ze niet zo goed kunnen. Ik com poneer het liefst voor de gele genheid. Daarom schrijf ik veel in opdracht en altijd op de per soon van de musicus die de mu ziek moet uitvoeren." Die personen zijn vaak dezelfde. Maatjes van Overwater, met wie hij al vanaf het begin van zijn carrière speelt: Yuri Honing, Joost Lijbaart, Maarten Om stein, Joshua Samson. „Ik heb altijd het geluk gehad met goede vrienden die allen een hoog ni veau hebben, te kunnen spelen. Als je je wortels in jazzmuziek hebt, is dat belangrijk. Intensi teit, improvisatie en menselijk heid zijn kenmerken van jazz. En heel eigenwijze mensen, die elkaar scherp houden. Daardoor merk je dat persoonlijkheid steeds meer door de techniek heen sijpelt. Je hoort de mens door de muziek heen." Contrabas spelen kent volgens Tony Overwater twee facetten. „Je beht bemiddelaar tussen rit me en melodie. Daardoor kun je een achtergrondfunctie hebben, maar je kunt met je instrument ook op de voorgrond staan. Het voordeel is dat ik die momenten zelf kan kiezen." Tony Overwater Groep: 22 fe bruari, Podium Hot House in De Burcht, Burgsteeg 14 Lei- Tony Overwater: „Mensen vinden bassisten die vechten met hun bas zo mooi. Ik niet." den. Aanvang: 21.30 uur. Foto: ANP/Robin Utrecht door Herman Joustra leiden - Wolfgang Amadeus Mo zart heeft prachtige werken ge schreven, muziek die door de eeuwen heen hooglijk is ge waardeerd. Pianoconcerten, symfonieën en opera's als Die Zauberflöte en Cosi fan tutte. En al die bekende stukken worden nog steeds met de regelmaat van de klok opgevoerd. Maar Mozart heeft nog zoveel meer geschreven, stukken die zelden, of zelfs nooit worden opge voerd. Onder de titel 'De onbe kende Mozart' brengen de Leid se Schouwburg, Theater de Ves te in Delft, het Stadstheater in Zoetermeer en de Koninklijke Schouwburg in Den Haag de komende weken acht niet vaak opgevoerde opera's van Mozart en de Nederlandse première van de pantomime Pantalone e Co- lombina. 'Zijn het minder bekende wer ken omdat ze kwalitatief niet zo veel voorstellen?' is een vraag die onmiddellijk opwelt. „Ja, dat dacht ik in het begin ook", zegt muziekdocente Monica Schiks, die inmiddels tot een ander, po sitief oordeel is gekomen. In de Kapelzaal van K&O houdt zij morgenavond (20.00 uur) een lezing over Apollo et Hyacinthus, dat Mozart op elf-jarige leeftijd schreef. „Een operaatje, uit zijn jeugd dus, dat vaak wordt over geslagen als men een opsom ming maakt van zijn opera's. Of het kwalitatief iets voorstelt is niet zo makkelijk te zeggen. Ik bedoel dit: voor een kind van elf jaar is het enorm goed. Voor een componist van veertig is het ook nog goed. Alleen heeft Mozart in zijn latere leven werken ge schreven die nog veel beter zijn. Dus in vergelijking daarmee..." „In elk geval bevat Apollo et Hy acinthus ontroerende snikken", zegt Monica Schiks over de ope ra die 23 februari wordt opge voerd in de Leidse S Op 2 maart staat de p Pantalone e Colombi programma. Schiks b 's middags om 15.00 il zing over, wederom inl zaal. „Dat is ook iets! is een stuk waar 1 heeft gedanst. Hij s over in brieven aan Zo vroeg hij of pa h kostuum van een hai opsturen. Dat had J in te dansen. In diel geregeld zogeheten j bals. Grote danspan tussen had je pauzet moest natuurlijk bier worden ge<" aal voor zo'n pauze hl het stuk geschreven."! „Van het hele werk I leen nog de originele fl Musicologen hebbenl opgediept uit een bibT hebben geprobeerd ij reconstrueren. Dat I meer heeft gesch kend is, weten we c die nooit zijn ten Die mogelijk ergens! bliotheek liggen, op j waar men nooit tsja, hoe gaat dat, alsj] documenteert raak je| gegeven moment k „Waarom sommige en andere stukken opgevoerd kan nog nen hebben. In Moz sommige opera's keer gespeeld. Or bliek het allemaal te i vond. Dat zat meer) veau van 'Theater zeg maar. Hoe dat inl wen is gegaan weet 1 nomische redenen een rol hebben ge iets bekends op het dan komen er meerj En dat levert geld treft is het komendel erg leuk met zoveel 'q werken onder één 1 BI Jiet begin overvleugelt, zowel Ir\ virtuositeit als in volume, de 'accordeon van Bart Lelivelt de vjool van Anneke Frankenberg en de bas van Gerard Schoren. .Met een bijna wrevelig stem- ihend gemak laat hij kleine tus- ^nspeUetjes klinken, speelse intervallet] es die lui met het rit me spelen, bijzondere accoord- jés die zich terloops met de me- Iódie bemoeien, en dynamische •^beentjes die met een adembe- de beheersing geplaatst »rden. Maar gaandeweg vindt ";reen zijn plek. Violiste An- e Frankenberg voelt zich tbuis in de bravoure-achtige zi- geunerklanken en zet haar viool aan tot expressieve uitbarstin gen. En bassist Gerard Schoren "gfoeit in zijn stem. Hij danst paast zijn bas, en zingt met een "hartveroverende tenor droevige "eren met een fatale afloop. Oost-Europese dansmuziek knap, zoals het Bul- nummer in 11/16-maat. bas strijkt razendsnel, creëert strakke huid, waaronder 1 vulkaan schuilt. Melodisch zeer verwarrend, en rit misch van god los - maar verlei- 'Htelijk is het niet Het samenspel is; voorbeeldig, maar het klinkt 'iétsje te sjiek, te beschaafd. Dat gevoel heb je niet bij de Zuid-Amerikaanse liedjes, noch bij de 'eigen' liedjes, waarvan de 'Bolero voor Jan Willem' wel de oiste is. De kat Jan Willem is maar zijn lied, met een ele melodie en een verruk- ijk trieste stemming, leeft. Argentijnse lied over Alf- 1, die in de zee gaat wonen ze de zeepaardjes ver- jst boven de mensheid, is van 1 grote schoonheid. Schoren jt het teder en de zachtwie- de begeleiding maakt het af. de Argentijnse tango is dan ier de hoofdrol voor de viool, dan stoer, dan smeltend de ?lodie voor haar rekening nt, bijgestaan door een erige accordeon en opvallen de zweepslagen van de bas. Ap plaus! r gemakkelijk zijn er sd*11® door Theo de With alphen aan den run - De één schildert abstract, de ander realis tisch. Het tekent de verschillen tussen Willem van den Broek (35) en Chris Nobels (59). De eerste heeft een geblondeerde coupe en kleedt zich trendy, de tweede heeft een grijs baardje en trekt zich van de laatste mode weinig aan. Ze zijn beiden beeldend kun stenaar, maar belichamen allebei een andere wereld. De gaande en de komende man van het Al- phense creativiteitscentrum Ex pressie 70. Chris Nobels neemt zondag offi cieel afscheid als directeur van Expressie 70. Hij heeft 25 jaar aan het roer gestaan van de in stelling, die ooit begon met zes tig cursisten en nu duizend amateurschilders, -beeldhou wers, -dansers en -fotografen over de vloer heeft. Nobels bleek een culturele duizendpoot Hij lanceerde het ene idee na het andere. Er werd een toneelgroep opgericht, een theater, een film huis, een folkclub, een literair café. In tegenstelling tot andere groeikernen bleef Alphen geen 'culturele woestenij'. Een be langrijke ommekeer vond plaats in 1989 toen Expressie 70 samen met het Parktheater en het Park- filmhuis een monumentaal ge bouw betrok in het Park Rijn stroom. Willem van den Broek is Nobels inmiddels opgevolgd als direc teur van het creativiteitscen trum. Tijd om beide heren de maat te nemen. Hoe denken zij Willem van den Broek - 'Jarenlang wilde ik alleen maar weg uit Alphen' - en Chris Nobels -'Ik vind Alphen een bruisende gemeente geworden'. Foto: Henk Bouwman over het cultureel gehalte van Alphen? Om te ontdekken of zich op dat terrein ook verschil len openbaren, leggen we het tweetal vijf stellingen voor. Bij jouw aantreden bestempel de je Alphen als een 'cultuur loos oord'. Eigenlijk is dat nog steeds zo. Nobels: „Alphen is geen culture le woestenij meer. Er is een goed theaterprogramma en een pri ma aanbod aan films. We heb ben een Centrum Beeldende Kunst, een muziekschool, een bibliotheek, tal van muziekver enigingen en een groot aantal cursussen. Met het nieuwe thea ter wordt het straks alleen maar beter. Je hoeft Alphen niet meer uit. Ik vind het een bruisende gemeente geworden. Je kunt el ke avond op pad. Natuurlijk kan het altijd beter. Een paar jaar ge leden heb ik geprobeerd discus sie-avonden te organiseren over kunst, wetenschap en politiek, zoals De Balie dat doet in Am sterdam, maar dat kwam niet van de grond. Daar is Alphen blijkbaar te klein voor." Van den Broek: „Jarenlang wilde ik alleen maar weg uit Alphen. Toen ik in Amsterdam ging stu deren, wilde ik daar ook wonen. Een jaar of tien geleden kwam het omslagpunt. Er kwamen al lerlei initiatieven, zoals het film huis. Met Amsterdam blijft het moeilijk concurreren. Maar ik merk dat het me niet lukt alle culturele evementen in Alphen af te lopen. Dat is een goed te ken. Ik hoop dat als straks in het stadshart een aantal voorzienin gen is gerealiseerd er een vruchtbare kruisbestuiving ont staat." Een van die voorzieningen is een nieuw theater-bioscoop complex. Is zo'n theater niet overbodig met theaters in Lei den, Zoetermeer en Gouda op 20 minuten rij-afstand? Nobels: .Absoluut oneens. Het Parktheater krijgt jaarlijks 1100 aanvragen voor abonnementen en die kunnen lang niet alle maal gehonoreerd worden. Die mensen wijken nu teleurgesteld uit naar Leiden en Gouda. Al phen is rijp voor een groot thea ter. Ik vind het ook onzin om voor alles in de auto te moeten stappen. Er staan al genoeg files. Een theater vind ik belangrijker dan een stadhuis. Als het goed is, ga je daar vaker heen." Van den Broek: „Zoals je weet vind ik het stadhuis wel heel mooi. Ik hoop dat het Alphense stadshart straks zo'n aantrek kingskracht heeft dat ook men sen uit omliggende gemeenten er graag komen winkelen of een avondje uitgaan. Probleem in steden als Leiden en Gouda is dat je zo moeilijk je auto kwijt raakt. Ik denk dat de Alphenaar straks vaker naar het theater Het Centrum Beeldende Kunst (CBK) is een grote mislukking. Het trekt te weinig bezoekers en de exposities spreken niet aan. Nobels: „Ik vind het een misluk king. Het gebouw deugt voor geen meter. Er is bij het ontwerp te weinig naar de gebruikers ge luisterd. Er zijn verkeerde keu zes gemaakt. Door het wegbe- zuinigen van de etalage op de begane grond is het CBK on zichtbaar geworden. Bovendien zou het een podium moeten zijn voor alle vormen van beel dende kunst, en niet alleen voor mediakunst. Dat is veel te een zijdig. Waarom geen lekker toe gankelijke kunst zoals in de Kunsthal in Rotterdam? Een di recteur mag niet alleen van zijn eigen smaak uitgaan. Dat doet een theaterdirecteur toch ook niet. Een directeur moet die nend zijn. Als ik in het CBK kom, ben ik er altijd alleen. Als stiltegebied is het geslaagd." Van den Broek: „Het gebouw is inderdaad niet optimaal. De positieruimten op de eerste eta ge zijn moeilijk te vinden. Bo vendien is het er omheen een grote bouwput. Je kunt pas een eerlijk oordeel vellen als het stadshart klaar is. Als je eenmaal binnen bent, vind ik het prima. Directeur Peke Hofman kiest voor het tonen van multimedia le kunst. Dat is heel modem, maar spreekt geen groot publiek aan. Ik vind zijn aanpak echter niet verkeerd. In het gebouw zit ten ook de kunstuitleen en de STAA-galerie en die zijn al laag drempelig genoeg. Ik weet dat veel Alphenaren zich negatief uitlaten over het CBK, maar dat zijn vaak mensen die nog nooit een stap binnen hebben gezet." Er treedt zo langzamerhand in Alphen een nieuwe generatie cultuurbobo's aan. Die hebben alit het maar gem: ciliteiten zijn niets meer om vooi*r z ken. er 1 vt Nobels: „Het gaat nier®" gebouwen, maar vod*611 inhoud. Het is prettigr- niet meer druk hoeve? d( over de faciliteiten, g® 1 houdelijke kant is ï*1 moeilijk" 801 Van den Broek „Chi?13* prachtinstituut neeif^1 pressie 70 staat als ee wil ik de komende 2? stellen. Er breekt een60" se aan. Het is beltust mensen enthousiast P® Daarvoor zijn steeds pulsen nodig." r ei| Instituten als ExprePJ* amateSei ex- den te veel amate naars op. Ze voi dreiging voor kunstenaars. Nobels: „Kwaliteit IP01 bovendrijven. Het P' triest zijn als een f71* bang is voor amateu® vert hij blijkbaar or d kwaliteit." 8zaj Van den Broek ,AlsL^e docent wilt zijn, mor® sisten zoveel bij brei0®: zelf weet. Kunsten daar vroeger ook niq Als iemand talent he°.n hij vanzelf door naa'IU5 academie. Een instil011 pressie 70 levert bog11 belangrijke bijdrage °P kweken van een cul8?1 teresseerd publiek ei Dat moet je niet ten."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 20