u„ 'Ik ben eigenlijk een muzikanten-muzikant' Werkgroep Amateurkunst hekelt subsidievoorstel KUNST CULTUUR Jrrachtige puzzeltjes £deUn Circle Percussion Pure Passie mist beoogde grimmigheid Brechts Hitlersatire als antiglobalismetheater Mick voor het milieu isma in nma Mia' Badou Jobe zoekt bredere erkenning in Nederland 3^- Simone Kleinsma |ioofdrol spelen in Ben- Irsson en Björn Ulvaeus Mamma Mia!' De mu- inbineert het liefdesver- ir een alleenstaande en haar dochter met de 5te hits van ABBA. a Mia!' gaat 28 septem- remière in het Beatrix in Utrecht, dat dankzij -1 id tU^ balkon enkele wenen stoe'en meer krijgt- iein'ical over 3ingeitje' t" Sden - Het Friese thea- Jchap Tryater komt l jst 2003 met de grote fa- id Hrfrste"'nS mir3kel f311 n wa$.dldcer 's gebaseerd op het ans Brinker or the silver n heri'an de Amei'ikaanse da£r Mary Mapes Dodges. ^rinker is de jongen die 1 meePd vo'8ens de legende •bhenPen gered door ziJn een lekkende dijk te 0 De mytische held erde i^boolvoor de Neder- 'rlateif"^ tegen het W3ter- 1 V ierbewerking wordt ge- xetieri°or Broekman en s die rrd door ^ruun Kuijt, er al voor Tryater 'Wat te' refPsseerde- Het stuk al noleken lang te zien in tPurg De Harmonie in Jstocïden Hoei WK»'5 VOOr iems museum :rs koi en Ffl - Het Museum voor ondeie Kunst Arnhem heeft Vooiderijen een een serie nt heit litho's van dè hand van <*n van HeU (1889-1952) iurig bruikleen gekregen dat «neef van de kunste niet in Canada woonachti- rramijvan Heil. Deze aanwin- „Sdsenteert het museum in sPtie met werk dat al in anwePtie aanwezig was tot en stelliittaart 2003 in de koe- t vollere presentatie geeft ken n voorproefje op de grote nd ikMstentoonstelling van ïisteiï. die over twee jaar in van teum te zien zal zijn. :rs im meier etieri - podii be echtmuziek recensie Herman Joustra naar' =est 0 komÈ)rumtracl<s Unlimited van Cirde jon Gezien: Stadsgehoorzaal iDarei 07/02 al de is geen swirigland. er: „feen land van stijve heu- 11e nu het trage gedreun van jn. Het grote publiek - ten heb je het als recensent Hetianneer je je voorkeur üenden andere smaak wilt ieuwk maken - dweept met ers en Borsatos en deint de Vogeltjesdans, het unt van truttigheid op ee, echte swing kent een ner publiek. Maar echte wel degelijk in Neder- ónden. Perucusssion bijvoor- M tientallen jaren tim deze heren loeihard aan uyze in wisselende samen- Lingfn. met wisselend reper- tracks Unlimited ik v£in meest recente pro- Ketf waar ze mee door Ne- :Vrif toeren. Een tikkeltje ig v# de waarheid, want al en St grenzen overschrijden rrerapercussionisten niet. De die ze brengen is met ifkomstig uit Senegal en n rfiizeg maar twee van de void toonaangevende slag- tden in de wereld. Hier r maakt Circle Percussi- Afro-Cubaans uitstapje of maakt een tripje naar fanta sieland, met een mengelmoes van Afrikaans en modern. Maar dat is het dan ook wel qua avontuur. Maar wat de zes heren aan tra ditionele slagwerkmuziek bren gen, brengen ze met verve. Om maar eens een poging te wagen hun concert in woorden te van gen: pets, boem, knal, ratei- deknetter, prakkeprakkekprak- ke. Zoiets. En dan meestentijds in een noodtempo. De muziek kenmerkt zich behalve door een enorm volume ook vaak door een heldere schoonheid. Transparante slagfiguurtjes die onderling verschuiven. Prachti ge puzzeltjes. Prachtige puzzeltjes ja, die ver schrikkelijk veel vragen van de fysieke krachten van de heren. Neem nou het beuken op een enorme Japanse trom, met een diameter van een meter of drie. Ze slaan constant boven hun macht, om maar eens in bouw vakkerstermen te spreken. En om maar in diezelfde sfeer te blijven: vergelijk het maar met minutenlang hengsten op een plafond met een slopershamer. Lood- en loodzwaar. Dat gebeuk geeft het concert wel extra kracht en dynamiek mee. Om het geheel goed af te maken eindigt het zestal met twee opzwepende Afrikaanse ritmes. Snel en explosief. Nou niet bepaald Nederlands, maar toch een stuk leuker dan pak weg een klompendans. los anceles - Het milieu is in de Verenigde Staten beslist geen hot item, zeker niet voor president George Bush. Die lapt het verdrag van Kyoto gewoon aan zijn laars, wil van de opwarming van de aarde niet weten en is van plan om de laatste wildernis op aarde, Alaska, te grabbel te gooien voor het winnen van olie. Om de Amerikanen be wust te maken van de problematiek gooide Mick Jagger en zijn Rol ling Stones er daarom gisteren maar een gratis concert tegenaan in Los Angeles. Via internet legden 12.000 fans beslag op de gratis kaar ten, onder het motto wie het eerst drukt die het eerst plukt. Een steuntje in de rug kreeg de van origine Engelse band - die van de zo mer in Nederland aan aantal concerten geeft - door de aanwezigheid van sterren als Christina Aguilera, Cameron Diaz en Pierce Brosnan. De introductie in Los Angeles kwam van niemand minder dan oud-presi dent Bill Clinton die, zij het wat laat, het milieu nu ook hoog in het vaandel heeft staan. Foto: Reuters theater recensie Susanne Lammers Voorstelling Pure Passie, een horror door Toneelschuurproducties/Lange Poten. Regie: Ernst Braches Spel: Carla Mulder en Joke Tjalsma. Gezien: 7/2, LAKtheater. Leiden Nog te zien: vandaag, aldaar. De pubermeisjes in Pure Passie gaan niet voor pony's en paar den. Hun meisjesachtigheid be perkt zich tot de kleur van hun rokjes: zacht rose en hemels blauw. Ze sluiten zich op in een kelderbox, maken boos muziek met gierende gitaren en kwaaie teksten tegen vleeseten en voor masturbatie. Alleen in elkaar vinden ze een beetje steun en bevestiging. 'Wij zijn samen ge niaal,' stelt Carla Mulder, en op die mededeling drijft Pure Pas sie. Want wat als niemand an ders dat ziet? Dat tienerleed werken Carla Mulder en Joke Tjalsma uit in een bizarre fanta sie, waarin humor en agressie de hoofdrol spelen. De meeste energie wordt besteed aan het neerzetten van die twee rebelle rende meiden. Mulders lijf is voor de gelegen heid onhandig slungelend te groot gegroeid en licht gebogen ontlokt ze aan haar gitaar sner pende klanken, die met haar truttige staartjes niets te maken hebben. Haar personage Lila is de miskenning in optima for ma. Maar vergeleken bij Joke Tjalsma's Roos is Lila nog een wonder van zelfverzekerdheid. De stoerheid van Roos is slechts imitatie en bestaat ver moedelijk alleen maar in de kelderbox waar de twee hun hoofdkwartier hebben. De portretjes die Mulder en Tjalsma schetsen van hysteri sche vriendinnetjes, zijn raak en zeer herkenbaar. Ze schake len razendsnel tussen euforie en neeerslachtigheid, tussen el kaar bevestigen en weer afbre ken, tussen vernederen en op hemelen. Het eigen wereldje dat ze zo cree'Ten, met die ab solute wederzijdse afhankelijk heid, is benauwend echt. 'Hou je van mij?' vraagt de een, en de ander bevestigt dat natuurlijk, maar de terloopse zoen wordt met een vies gezicht afgeveegd. En terwijl de een zingt 'Jouw ogen zijn de enige ogen die mij echt zien', dendert de ander volkomen over haar heen. Maar hoe bezienswaardig deze twee vervelende deegslierten ook ge typeerd worden, de ontknoping laat te lang op zich wachten. De clou wordt veel te vroeg wegge geven en daardoor ontbeert Pu re Passie de beoogde grimmig heid. Er wordt zo lang geprelu deerd, dat het einde je steeds minder kan schelen. theater recensie Dick van Teylingen Het Noord Nederlands Toneel speelt Arturo Ui van Bertolt Brecht. Regie: Marc Becker en André Studt. Vertaling: Jan van den Berg. Decor: Madeleine Hu"mer. Met Wolter Muller, Mirjam Stolwijk, Ludo Hoogmartens e.a. Gezien op 7 februari in de Leidse Schouwburg. Al in 1941 schreef Bertolt Brecht een satire op de opkomst van Hitier. Als plaats van handeling koos hij het gangstermilieu van Chicago voor Brecht inmiddels veel dich ter bij huis dan het Duitsland waar hij als kritische communist uit gevlucht was. Ar turo Ui wordt gaandeweg de baas van een louche zootje handelaren die in de econo mische crisis alle normen en waarden over boord zetten. Door allerlei manipulaties gaat eerst de integer geachte burgemeester voor de bijl, daarna volgen de concurren ten, sommige vrienden als het zo uitkomt, de rechterlijke macht en de vrije pers. En na Chicago ligt de wereld open. Waar de mannen in handelen blijft onbe kend, en doet er ook niet toe. De twee Oost-Duitse regisseurs Marc Becker en An dré Studt houden Brechts stellingname na zestig jaar stijf overeind: het gevolg van on gebreideld kapitalisme is mafia, fascisme, en oorlog. Ze halen alle klassieke vervreem dingstechnieken uit de kast om die bood schap over te brengen. Absurdisme (een clown als moordenaar), het direct aanspre ken van het publiek (Hitier presenteert de eerste rij zelfgebakken kaakjes), het verla ten van de toneelhandeling (lijken komen in opstand), liedjes en revuedansjes. Hitier (een mooie rol van Nico van der Knaap) is in de voorstelling niet meer dan een histo rische voetnoot, die zijn rol nog even mag wegrelativeren. Het slot van de voorstelling is niet toevallig een chaotische uitvoering van Sinatra's My way: de alom geliefde zanger onderhield hartelijke banden met de mafia. Moreel verval en corruptie heeft een zeer beschaafd voorkomen en zingt een gevaarlijk lied. Het knappe van Becker en Studt is dat ze aantonen dat Brechts manier van werken nog steeds bruikbaar is. Het nadeel is dat ze daarvoor een stuk gebruiken dat maar zeer gedeeltelijk kan boeien. Pang, daar gaat de tegenstander, de jood, de onafhan kelijke journalist. Het eerste deel van de voorstelling is nogal een zit, ook al omdat de acteerprestaties gemiddeld niet groots zijn. Uitschieters zijn er wel, zoals Ludo Hoogmartens. Maar dankzij de consequen te aanpak en de vondsten naast het stuk laat Arturo Ui je uiteindelijk toch niet koud. door Herman Joustra leiden - De Werkgroep Amateurkunst, die de gemeente sinds 1980 adviseert over de verde ling van subsidies in de amateursector, is niet te spreken over de voorgestelde nieuwe subsi dieregeling van de gemeente Leiden, de zoge noemde deelverordening amateurkunst. Het grootste bezwaar tegen de voorgestelde deel verordening is dat er van een geheel nieuwe, starre subsidiesystematiek wordt uitgegaan, zonder dat aannemelijk wordt gemaakt waar om dat nodig is. De WAK stelt in een open brief dat in het voor stel van de gemeente alles lijkt vastgelegd. Zo krijgt elke vereniging een basisbedrag dat af hankelijk per vereniging wordt vermenigvul digd met een zogenoemde wegingsfactor. Ver der wil de gemeente een vaste verdeling van de gelden over de verschillende soorten subsi dies, zoals voor uitvoeringen, huur en jeugd. De WAK maakt ook bezwaar tegen het voorstel van de gemeente een eind te maken aan de zogenoemde 'open-einde-regeling'. Die houdt in dat nieuwe verenigingen dezelfde subsidie rechten krijgen als de reeds toegelaten vereni gingen. Het schrappen van deze regeling houdt concreet in, dat het vastgestelde subsi diebedrag over meer verenigingen moet wor den verdeeld. Eventuele verhogingen zullen in de toekomst alleen bestaan uit het jaarlijks ge meentelijk vastgestelde indexeringspercenta ge, zegt de WAK. „En dat loopt per definitie achter bij de werkelijke inflatie." De WAK stelt verder dat het subsidiebudget achterblijft bij dat van vergelijkbare steden. Nu is dat per jaar ruim 142.000 euro en dat is niet veel vindt de organisatie, waarbij ruim zestig amateurkunstverenigingen zijn aangesloten, zoals muziekkorpsen, toneel- en theatergezel schappen, koren, volksdansverenigingen, or kesten, operettegezelschappen en verenigin gen die actief zijn op het gebied van popmu ziek, twirling, film en fotografie. Die clubs en verenigingen in Leiden tellen in totaal onge veer 3500 actieve leden. Dat getal zegt nog niet alles, volgens de organisatie: „De amateur kunst in zijn geheel heeft een reikwijdte die zich uitstrekt tot tienduizenden mensen in de stad en de regio." De WAK hekelt verder de door de gemeente gehanteerde procedure bij het invullen van het voorstel. In tegenstelling tot in voorgaande jaren, heeft de organisatie naar eigen zeggen geen gelegenheid gekregen advies te geven en is zij geconfronteerd "met een kant-en-klaar stuk". Dat is extra vervelend omdat de WAK zegt geen tijd meer te hebben om op een vol waardige manier op dit nieuwe voorstel te rea geren. „De formele inspraakronde is reeds be gonnen en de feitelijke tekst is al aan de raads leden voorgelegd. Op deze wijze wordt de WAK het werk onmogelijk gemaakt en dient de werkgroep zich te bezinnen op het nuttig ef fect van haar werk, en of het voortbestaan van dit gemeentelijk advieslichaam onder de gege ven omstandigheden nog wel zin heeft." De WAK pleit nu bij de gemeenteraad voor een verlenging van de bestaande verordening met één jaar, zodat beide partijen de gelegen heid hebben om het in de komende maanden via overleg alsnog eens te worden. Volgens de organisatie is er binnenkort overleg met de ge meente. Cultuurwethouder Pechtold wenst op dit moment niet te reageren. door Heiman Joustra leiden - Badou Jobe heeft ze da gelijks, muzikale ideeën. Com plexe arrangementen, geschoeid op traditionele Afrikaanse leest. Maar hij heeft geen peperdure studio nodig om zijn invallen uit te werken. Een atelier in het hart je van Leiden voldoet. Met een Atari-computer, een sampler en een keyboard brengt hij de mu ziek die in zijn hoofd zit tot leven. „Dat gaat prima zo, hoor. Ik werk razendsnel op de computer. En ik weet precies wat ik wil, ik weet precies hoe het moet klinken." - Met het eindresultaat op een floppy of op een cd-rom vertrekt hij eens in de zoveel tijd naar Gambia, waar hij de muziek dan intensief met 'zijn' muzikanten van de band Ifang Bondi repe teert. Om vervolgens op toernee te gaan. Of om een cd op te ne men. Op die manier is Jobe ook groot geworden. De Gambiaan is een beroemd, geliefd en ge respecteerd muzikant in West- Afrika. Als oprichter, leider en bassist van de band Ifang Bondi. En als componist en arrangeur. Het leverde hem in 1999 de prestigieuze Kora Award op als arrangeur van het jaar in Afrika, zeg maar de Afrikaanse variant van de Grammy Awards. De cd 'Gis Gis' van Ifang Bondi, met muziek louter van de hand van Jobe had diepe indruk gemaakt op de jury. Vanwege het tradi tionele karakter van de muziek, waarin Westerse invloeden zijn te verwaarlozen. Het is daarom opvallend dat ie mand die mateloos populair is in Afrika, in Leiden bivakkeert. „Nederland is een goede uitvals basis om internationaal vaste voet aan de grond te krijgen" zegt hij. „Daar komt bij, de mensen in Gambia mogen wel van me houden, de regering doet dat niet. Aan het begin van de jaren tachtig kwamen we op een gegeven moment totaal niet meer aan de bak omdat het toenmalige bewind onze teksten te kritisch vond. Radio Gambia, de staatsomroep, had heel veel live opnamen van Ifang Bondi, die prompt niet meer uitgezon den mochten worden. We wer den effectief geboycot. Kort daarop was er ook nog eens een uiterst bloedige, mislukte staats greep met duizenden doden, waaronder onze eigen manager. Onze leadzanger belandde on schuldig in de cel maar bracht 't er levend vanaf na tussenkomst van een Senegalese commando die een fan bleek te zijn. Er werd een avondklok ingesteld en het uitgaansleven verboden. Alle podia werden gesloten, nergens konden we nog opgetreden." „Dat was dus echt een onhoud bare situatie en de reden dat ik, samen met aantal medemuzi kanten, gedwongen was naar het buitenland uit te wijken." Jobe zegt het met enige bitter heid, ook al voelt hij zich nu thuis in Leiden. „Nu zit er wel een andere regering, maar erg veel is er niet veranderd. Ze wil len nog steeds niets van me we ten. Toen ik de Kora Award kreeg, belden ze van overal. De BBC, Franse omroepen, Senega lese omroepen. De mensen in Gambia feestten in de straten toen ze het hoorden. Maar van officiële zijde hoorde ik niks, he lemaal niks. In The Indepen dent, een van de grootste kran ten van het land, werden er vijf regeltjes gewijd aan de prijs die ik had gewonnen. Dat was het dan." „Terwijl het toch de grootste muziekprijs is in Afrika en de uitreiking wereldwijd door meer dan 300 miljoen televisiekijkers gevolgd is, zelfs hier in Leiden werd ik op straat aangesproken door mensen die me herkenden van de tv-uitzending." Zo af en toe denkt Jobe terug aan zijn Afrikaanse popcarrière, die al begon aan het begin van de ja ren zestig, toen Jobe grote tri omfen vierde met zijn band Su per Eagles, met een repertoire van Afrikaanse, Westerse en Zuid-Amerikaanse muziek. „We waren groot, heel groot. Zo ver schrikkelijk populair. We domi neerden de muziekscene in Westafrika, van Senegal tot en met Ghana.. We kwamen een keer terug van een buitenlandse tournee, was er vanaf het vlieg- teerd worden - zij geven mid dels de muziek de tradities door - behoren ze tot een andere, aparte kaste. Dat wil niet zeggen dat ik zonder muziek ben opge groeid. In tegendeel, de beste muzikanten van het land kwa men regelmatig bij ons thuis spelen, en waren dagen, soms weken te gast. Prachtig vond ik dat. Ik hield vooral van de kora, de 21-snarige harp-luit, hét klas sieke instrument van West-Afri- ka. Maar zelf muziek maken, dat hoorde dus niet." „In het begin deed ik het dus ook stiekem. Ik had op een ge geven moment een gitaar. Niet thuis, maar verborgen. In een scheepswrak in de haven. Als ik dus wilde spelen, ging ik daar naartoe. Ik speelde de muziek na die ik hoorde. Covers dus. Afro-Cubaans, Kongolese mu ziek, popmuziek. Ik bestelde uit Engeland ook allerlei muziek- theorieboeken. Dat was het be gin. Uiteindelijk, toen ik lid werd van een band en ging optreden, kon ik het natuurlijk niet langer meer geheim houden. Ik was de eerste in de familie die aan mu ziek deed. De meeste familiele den vonden het een schande, ik hoorde dat gewoon niet te doen." „Ik maak het nog wel eens mee dat ze verontwaardigd zijn. Offi cieel mag het kastensysteem dan niet meer bestaan, officieus nog altijd wel. Toch heb ik wel veel erkenning gekregen hoor, in de loop der tijd. De Kora Award betekent veel voor me. En toen Youssou N'Dour een gouden plaat in Nederland kreeg voor '7 seconds' werd ik daarvoor uitgenodigd, in Vre- denburg in Utrecht. Hij zei toen dat ik zijn belangrijkste voor beeld was. Dat is pas erkenning, ja. In het westen heb ik die er kenning nog niet gekregen. Ik ben eigenlijk een 'muzikanten muzikant'. Net als Miles Davis. Door muzikanten overal ter we reld gewaardeerd en gerespec teerd, maar niet door het grote publiek. Wellicht komt dat nog. We repeteren intensief en ho pen binnenkort weer een cd te maken. De muziek is al geschre ven. Op de Atari, ja. Maar dat is dan ook het enige Westerse aan de muziek." dan ook zelf onafhankelijke mu ziek moesten maken, onze roots niet moesten verloochenen. Of dat nu Mandingo, Jola, Wolof, Fula (een aantal van de vele ver schillende bevolkingsgroepen in Gambia, red.) of wat dan ook was. We stopten met de Super Eagles en gingen terug naar on ze roots. Veranderden onze naam in Ifang Bondi, letterlijk vertaald: 'Wees jezelf. We koch ten bandrecorders. Zo gingen we dan op onderzoek, raad pleegden tal van oude muzikan ten, de maestro's van het klas sieke Afrikaanse repertoire dat in de vergetelheid dreigde te ra ken. We schreven alles uit wat we hoorden. Dat materiaal vormde de grondslag voor de moderne puur West-Afrikaanse muziekstijl die we ontwikkelden, en die uiteindelijk uitgegroeid is tot de bekende sound van West- Afrika." „Maar dit vernieuwende keer punt in de muziek verliep niet zonder slag of stoot, het was een strijd die denk ik wel een jaar of tien duurde. De mensen pikten het gewoon niet, voelden zich beledigd. We brachten ons nieuwe Afrikaanse repertoire in Dakar, tijdens de 'Nuit de Port', een jaarlijks mega-evenement, waar we als Super Eagles altijd de hoofdact waren. Beging jaren zeventig was dat. Normaal openden we met Afrocubaans. Maar nu, met zware percussie, traditionele ritmes. Op een ge geven moment schreeuwde ie mand in het publiek 'Als jullie niet spelen wat wij willen, speel je maar in de getto'. De sfeer was niet bepaald vriendelijk. Mensen gooiden zelfs met ste nen." Het was het begin van een lan ge, moeilijke periode voor Jobe. Hij bleef echter vastbesloten. Dit muzikale pad moest en zou hij blijven volgen. „Ik wist pas laat dat ik muziek wilde maken, maar toen ik het eenmaal wist, wist ik het zeker. Dat is altijd zo gebleven. Ik was een jaar of zes tien toen ik begon. Dat is be hoorlijk laat. Maar ik mocht geen muziek maken. Vanwege het kastensysteem in Gambia. Wij waren een familie van nobe- len, de hoogste kaste. Hoewel muzikanten op zich gerespec- veld tot aan Banjul, de hoofd stad een verkeersopstopping. Het halve land leek wel uitgelo pen om ons in te halen! Vond de regering niet zo prettig. Dat moest maar niet meer gebeuren, op straffe van arrestatie zei men tegen ons". Het was in die tijd, de jaren zes tig, dat steeds meer landen in Afrika onafhankelijk werden. „We waren heel politiek geënga geerd, fervente aanhangers van het Pan-Afrikanisme. Op een ge ven moment vonden we dat we Badou Jobe: „Ik wist pas laat dat ik muziek wilde maken, maar toen ik het eenmaal wist, wist ik het ze ker." Foto's: PR

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 19