KUNST CULTUUR 'Cabaret is volwassen podiumkunst gewordel u il bb' *<y>. f H - Leidse Schouwburg in teken van cabaretfestival Jubileum groots gevierd in Carré zaterdag 8 FEBRUARI Najib Amhali. Lebbis Jansen. Vincent Bijlo. De Bloeiende Maagden. nbint Harry Kies al 25 jaar de motor achter het Leids Cabaret Festival Het Leids Cabaret Festival staat aan de vooravond van het 25-jarig jubileum. Er is één persoon die alle edities heeft gezien: Harry Kies. Hij organiseerde in 1978 het eerste festival. Op de zolder van Augusti- nus gaf hij daarmee een lustrum van deze Leidse studentenvereniging extra cachet. Anno 2003 is hij nog steeds de man achter het festival, dat inmiddels is uitgegroeid tot eén instituut. „Nooit gedacht dat ik dit jubileum nog eens zou vieren." door Theo de With Harry Kies is in die 25 jaar uitgegroeid tot een belangrijk speler op de theater- markt. In een monumentaal grachten pand in de Leidse binnenstad drijft hij met een tiental medewerkers een impre sariaat dat de boekin gen regelt voor een groot aantal cabare tiers. Niet toevallig zijn veel van deze cabare tiers ooit boven komen drijven op het Leids Cabaret Festival. „Maar dat was nooit de be doeling", haast Kies zich te zeggen. „Caba ret was in die tijd hele maal niet zo populair. Er viel geen droog brood in te verdienen." Op dit moment is dat wel anders. Cabaret is na de musical het po pulairste genre in het theater. Zo'n 28 pro cent van de voorstellin gen in theaters en schouwburgen wordt gespeeld door cabare tiers. Toch betekent het winnen van het Leids Cabaret Festival volgens Kies absoluut niet de sprong naar het grote geld. „Voor de meeste ca baretiers geldt dat ze jarenlang voor een appel en een ei in allerlei kleine zaaltjes mogen optreden. De verwachtingen van het publiek zijn hoog gespannen. Na de eerste show moet een cabaretier gaan werken aan zijn tweede. Dat is een lastig proces. Het moet toch allemaal uit hem of haar zelf komen. Een cabaretier is geen acteur die een tekst van een ander opdreunt" „Bij cabaret draait het toch vooral om de maker", zegt de Leidenaar in een poging het genre te definiëren. „De cabaretier schrijft het en voert het uit in interactie met het publiek. Dat maakt hem tot een waarachtig persoon. Dat is iets heel an ders dan toneel. We hebben eens een ex periment gedaan. Margot Ros, een voor treffelijk actrice, speelde een cabaretsolo van Lebbis letterlijk na. Ze deed dat on gelooflijk goed en toch was ze niet over tuigend. We geloofden haar gewoon niet. De maker is onlosmakelijk verbonden Sanne Wallis de Vries. Harry Kies. Foto's: Martin Oudshoorn met het materiaal." Harry Kies heeft het in de loop van deze 25 jaar allemaal geleerd. Want in 1978 was hij niet eens zo'n enorme cabaret liefhebber. „Het gaat te ver om te stellen dat ik van cabaret hield. Ik vond het wel aardig en volgde op afstand Cameretten, het oudste cabaretfestival van Neder land. Ik heb het festival destijds voor Au- gustinus op poten gezet, omdat ik dacht dat het veel studenten zou aanspreken. Het was de bedoeling om een overzicht te bieden van wat er op dat moment aan cabaret gemaakt werd. Ik had niet kun nen voorzien dat het zo'n vlucht zou ne men." Het competitie-element kwam pas later. In 1983 werd er voor het eerst door de jury een winnaar aangewezen. De gele genheidsformatie 1983 ging met de eer strijken. De inmiddels gevierde regisseur Willem van de Sande Bakhuyzen ('Oud Geld', 'Familie', 'Cloaca') maakte daar destijds deel van uit. Hij neemt nu de re gie voor zijn rekening van de jubileum- voorstellingen die in april in het Amster damse theater Carré worden gespeeld. „In de begintijd was het not done om de jury een winnaar te laten kiezen", herin nert Kies rich. „Ons festival stond be kend als links en geëngageerd. Zo'n be voogdende opstelling van de jury zou daar haaks op hebben gestaan. Bij de eerste edities koos alleen het publiek een winnaar. Dat past helemaal in het tijds beeld." Met het kantelen van de tijd kreeg de jury een sterkere positie en ver waterden de linkse idealen. Het engage ment raakte ondergesneeuwd. „Na de laatste grote demonstraties tegen kern wapens raakte Nederland dat strijdbare kwijt. Het cabaret voelt de polsslag van de samenleving altijd feilloos aan. Caba retiers gingen het meer en meer over zichzelf hebben. Het ik-tijdperk was aan gebroken." Helga Voets, die de laatste jaren het grootste deel van de organisatie van het Leids Cabaret Festival voor haar reke ning neemt, vindt dat Leiden zich nog altijd onderscheidt van de andere festi vals door meer te letten op de inhoude lijke kant. „Bij het selecteren van de kan didaten let ik er altijd op dat de motieven zuiver zijn. Iemand moet niet alleen uit ijdelheid het podium op willen. Een ca baretier moet echt iets te vertellen heb ben. En engagement hoeft zich absoluut niet te vertalen in bijvoorbeeld een relaas over George Bush en Saddam Hussein. Dat kan ook in een heel persoonlijk pro gramma." De lijst met winnaars is lang. Veel daar van rijn definitief doorgebroken naar het grote publiek: Jack Spijkerman (1982), Erik van Muiswinkel (1985), Vincent Bijlo (1988), Lebbis Jansen (1989), André Manuel (1990), De Bloeiende Maagden (1995). Sanne Wallis de Vries (1996), Na jib Amhali (1998) en Javier Guzman (2002). Sommige winnaars rijn echter in de vergetelheid geraakt of kozen bewust voor de luwte. De winnares van 1993, Hester Hofman, had bijvoorbeeld al snel genoeg van de eenzaamheid van haar solo-optredens en koos bewust voor een 'carrière' in de verpleging. Harry Kies zegt begrip te hebben voor zo'n keuze. „Niet iedereen die zich aan meldt voor het-Leids Cabaret Festival weet wat hem te wachten staat. Je doet eens wat leuks in het amateur-circuit en als je het festival per ongeluk wint, heb je meteen een grote naamsbekendheid. Dat kan een enorme druk met zich mee brengen. Daar moet je tegen bestand rijn. Je reist van hot naar her om op te treden. En ondertussen moet je ook al nadenken over je tweede programma. Hetty Feteris, de winnaar van 1997, heeft daarom onlangs na twee succesvolle tournees besloten dat het beroep van ca baretier niets voor haar is. Ze blijft wel in het theatervak, maar iets meer aan de zijlijn. Ze geeft les op de Frank Sanders Academie en doet zo nu en dan mee in een musical." Het lijkt onwaarschijnlijk bij het be schrijven van zo'n succesverhaal als het Leids Cabaret Festival, maar toch be weert Kies dat hij een jaar of vier geleden serieus heeft overwogen met het festival te stoppen. „Ik wil geen instituut in stand houden, alleen maar vanwege de traditie. Er moet ook een inhoudelijke noodzaak zijn. Het festival was verwor den tot een soort keurmerk. Voor de the aters en voor de media was het winnen van het Leids Cabaret Festival de beste aanbevelingsbrief die men zich zou kun nen wensen. In mijn visie is winnen pas Mai nbirn |r een en h£ Stehi iMia emiè het vertrekpunt. We willen een plank zijn voor aanstormend ta en gt wint een leven lang keihard werf bent zeker nog niet gearriveerd. jaar hadden we bij de finale in cJC3l Schouwburg het NOS-Journaal i» onflfl" den icha{ zoek. Volgens kijk- en luisteroi hebben 7,2 miljoen mensen in ander journaal gezien dat Javier het festival won. Dat is bijna gr< Desondanks hield de Leidse tlieP ducent het festival overeind. He e, met eigen belang te maken, war festival is er ook minder aanwa: mJ»B rijn impresariaat? „Gelul", reag<ms gepikeerd. „Mag ik je eraan hen^ dat het festival er eerder was da |r. presariaat. Lenette van Dongen5" de Kunst behoren tot onze mee 1 cesvolle artiesten, maar hebberr en aan het festival meegedaan. Wij* ®en ook niemand een contract op. e 'Idols' niet, waar getalenteerde i j' het programma moeten verlater. geen contract willen onderteker er werkt dat ook niet bij cabaretier zijn autonome kunstenaars die P ,c gen weg willen bepalen.r iker lurg den. Zijn enige motivatie om door te dat hij denkt dat zijn festival noj veel heeft te bieden aan nieuw t Dat kunnen andere festivals toe „Het is net als met voetbal. Hoe voetballers een land telt, des te j y kans heeft het om ooit het WK t nen. Het is goed om veel festiva|©|f podia te hebben. De toppers koi vanzelf bovendrijven. Ajax en Fé - He kunnen ook niet bestaan zondek Ku amateurclubs in het land." Vooidenj delijkheid: Harry Kies rekent heit lith Cabaret Festival tot de top van <?n va visie. (urig Hij vindt het wel belangrijk dat eneef cabaretiers die het festival niet in C maar wel interessante programi! van ken een soort vangnet komt. „Sdsenti cabaretiers hebben niet direct sfltie r Soms zie je dat het talent aanweCtie c maar dat ze eerst drie voorstellirpaar moeten maken voordat het vollfDe p bloei komt. Die mensen raken n vooi ondergesneeuwd en dat vind ikptei Ik ben daarom met het ministeri die sprek over de mogelijkheid van leunt sidieregeling. Theatermakers in ge worden immers ook financieF^ steund; dus waarom cabaretierst Kies riet het als een stap in de g()y* richting dat de Vereniging van S _L burg en Concertzaal Directies (V onlangs heeft besloten naast de» prijzen voortaan ook jaarlijks eell 1 retprijs uit te reiken. „Daarmee i ret eindelijk een volwassen podii geworden. En bij kunst hoort be dat is een zaak van de overheid.) perspectieven rijn voor mij echtmuzi lansen om door te gaan.Hen Rest de vraag op welke winnaar* afgelopen 25 jaar hij het meest „De Bloeiende Maagden", komr^ der twijfel uit. Deze twee cabaref n' haalden de laatste tijd vooral de: w teit, omdat ze in hun voorstellin; maag' grotendeels bloot op het jnd lopen. Harry Kies zegt erover: „ken 1 den hebben heel waardevolle mi het maar zijn compromisloos. Ze zijn. E uit op effectbejag, maar weten hïb je bliek toch keihard te raken. Hetiannf geen cabaret meer. De Bloeienden j den hebben een volstrekt niemvk m genre uitgevonden." ers e de unt leiden - De Leidse Schouwburg staat vol gende week weer helemaal in het teken van het Leids Cabaret Festival. Op maandag en dinsdag zijn de voorrondes. Vijf van de tien deelnemers stromen vervolgens door naar de halve finale op donderdag. De beste drie cabaretiers nemen het op zaterdag tegen el kaar op in de finale. Na een selectieprocedure, waarbij kandida ten op video worden bekeken of op auditie komen in de sociëteit De Burcht, blijven elk jaar tien cabaretiers in spe over. Zij worden door Harry Kies Theaterproducties in de weken voor het festival intensief begeleid. Zo mag er bijvoorbeeld onder begeleiding van een professioneel regisseur een week einde aan het optreden worden gesleuteld. Op maandag 10 februari staan de volgende kandidaten op het podium van de Leidse Schouwburg: Schering en Inslag (Amster dam), Wïetke Loebis (Amsterdam), Mie! Verstappen (Nijmegen), Dorine (Utrecht) en Alex Agnew (Antwerpen, België). Op dinsdag 11 februari is de beurt aan: Krikke en Ikke (Oostzaan), Timo Septer (Groningen), Man- ManMan (Qosterzeie, België), Gunter La- moot (Gent, België) en Roosmarijn van Bo- hemen (Amsterdam). Een vierkoppige jury bepaalt steeds wie er doorgaat naar de volgende ronde. De drie finalisten hebben op zaterdagavond dan drie optredens achter de rug. Aan de hand daarvan kiest de jury de uiteindelijke win naar. Het publiek mag door middel van stembiljetten zijn eigen favoriet kiezen. Vaak komt de keuze overeen, maar niet al tijd. Zo koost het publiek in 1995 voor De Bloeiende Maagden, terwijl de jury de voor keur aan Mare Scheepmaker gaf. De kaarten voor het cabaretfestival in de Leidse Schouwburg zijn inmiddels uitver kocht. leiden - In de eerste week van april wordt het 25-ja- rig bestaan van het Leids Cabaret Festival pas echt gevierd. Koninklijk theater Carré in Amsterdam is voor een week afgehuurd om zoveel mogelijk ex- winnaars de gelegenheid te bieden eens in het mek- ka van de Nederlandse theaterwereld op te treden. „Iedereen wil wel eens in Carré staan", denkt pro ducent Helga Voets. „Het is slechts voor weinigen weggelegd. Ik geloof dat van de winnaars alleen Lebbis Jansen er ooit hebben gespeeld." Een an dere reden is volgens haar dat ze de toch al zenuw achtige deelnemers aan het festival in Leiden niet nog eens extra wilde belasten met allerlei jubileum activiteiten. Onder regie van Willem van de Sande 1 wordt voor Carré een avondvullende v elkaar gezet die elke avond anders is. Zeven c tiers doen alle avonden mee aan de show*. F Muiswinkel, Lebbis Jansen, André Manuel, 1 Torn, De Bloeiende Maagden, Sanne Wallis de A en Najib Amhali. Zij krijgen steeds versterking x collega's als Jack Spijkerman, Javier Guzman e ra Kroos die een lied, een sketch of een confei ten gehore brengen. Elke avond is dus anders. Voor deze jubileumvoorstellingen van 1 tot en r 6 april in het Amsterdamse Carré zijn nog volo kaarten verkrijgbaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 18