KUNST CULTUUR 'Let's make some rock 'n rolV De Houdini's overtuigen oo zonder Keatoi 'Sister Act' in Lutherse kerk RSC: Vermoeiend doller met de Heilige Bard e Miracle is geen kloon van Queen Jaz; zterday Oeuvreprijs voor Froger 'Nageslacht' doordrenkt met treurighiie maandag 27 januari 201 Foto's: Hielco Kuipers Halleluja, praise the Lord! In ons calvinistische land reiken de bewegingen in de kerk meestal niet verder dan het doorgeven van een rol pepermunt. Het kan ook anders. Vijf gospelzangeres sen 'Big Black and Beautifitl' le ren het ons in de Lutherse Kerk. Niet blijven zitten op die harde kerkbank. Niet stilstaan, maar bewegen. Meebewegen met de muziek waarmee de Heer wordt geloofd en geprezen. En dat is in dit geval niet Psalm 42. 'Come with me to my father's house, to 'my father's house. Amen Dit jaar geen Dynamo Open Air nuenen - Het hardrockfestival Dynamo Open Air in Nuenen gaat dit jaar niet door. De orga nisatie van het festival moet het driedaagse muziekfestijn afge lasten door een nieuwe regel in de Flora- en Faunawet. Concer torganisator Mojo moet voor zijn activiteiten in het broedsei- zoen van vogels een ontheffing aanvragen. Omdat die vergun ning pas in maart of april kan worden verleend, zegt Mojo niet genoeg tijd te hebben om het festival te organiseren. Wereldcinema Tour IFFR stopt Rotterdam - De Wereldcinema Tour stopt Het programma waarmee ieder jaar zes films in roulatie worden gebracht die zijn gemaakt met geld van het Hubert Bals Fonds, is volgens het International Film Festival Rotterdam (IFFR) niet meer van deze tijd. Het EFFR stelt dat on duidelijk is geworden welke landen precies in aanmerking komen als producent van we reldcinema. Ook viel de belang stelling van publiek en pers voor de Wereldcinema Tour te gen. In plaats van de Wereldci nema Tour begint in maart Ti gers on Tour waarbij de drie winnaars van de Tiger Awards in roulatie worden gebracht. hilversum/anp - René Froger krijgt De Edison Oeuvreprijs Na tionaal 2003. De zanger is vol gens de Edison Stichting een voorbeeld voor andere artiesten. Froger krijgt de onderscheiding ook wegens de bijdrage die hij heeft geleverd aan de ontwikke ling van de Nederlandse mu ziekindustrie. De Edison Music Awards wor den op 6 maart 2003 uitgereikt in de Heineken Music Hall in Amsterdam René Froger geeft dan ook een optreden. De tele visiezender SBS6 zendt de uit reiking van de prijzen recht streeks uit. De muziekprijzen zijn een initiatief van de Neder landse muziekindustrie. De Edi- sons worden sinds 1960 uitge reikt door Theo de With leiden - Pop, salsa, rock, reggae. Het is beslist niet alleen jazzmu ziek die zaterdagavond klinkt bij International Jazzin' Leiden in de Stadsgehoorzaal. Op vijf plekken in de het monumentale pand aan de Breestraat kan worden geno ten van optredende musici. Om de tien muzikale acts allemaal te zien moet het publiek zich vaak wel door de mensenmassa wur men om op tijd in de volgende zaal te zijn. Als Joke Bruijs op de bovenver dieping de laatste noot uit haar strot perst, begint beneden in de grote zaal Chris Barber aan zijn optreden. Met een aantal leef tijdgenoten staat hij in een lange rij. Voordat ze de eerste jazz- klanken uit hun instrumenten toveren, steekt Barber een lang verhaal af. 'Anyhow' is een woord dat als repeterend thema steeds terugkeert. In de naastgelegen foyer zijn de leden van Que Pasa vrolijker uit gedost dan het stemmige zwart van de Chris Barber Band. In uitbundig oranje vermaken ze het publiek met uitbundige mu ziek. Que Pasa speelt vooral op percussie-instrumenten. Het ge trommel leidt tot opzwepende, swingende nummers met een Zuid-Amerikaans ritme. Er wordt vrolijk geput uit het re pertoire van onder meer Miami Sound Machine. De eerste danspasjes worden hier gezet. Joke Bruijs heeft haar pauze er op zitten en trekt in de kleine zaal een volle bak. Met opgesto ken haar en konijnenbont aan haar broek geeft ze zich over aan vooral de langzamere balla ds. Het worden bijna duetten met saxofonist Bob Rigter. Hij begeleidt haar liefdevol op zijn instrument De liefde is weder zijds. Bruijs geeft hem zo nu en Joke Bruijs 'in duet' met saxofonist Bob Rigter op de International Jazzin' Leiden. Foto: Taco van der Eb dan een dikke pakkerd. Het is geen hogeschooljazz die hier ten gehore wordt gebracht, maar wel prettige 'easy listening'. In de Comelis Schuytzaal, het kleinste podium van de avond, zijn ondertussen wel drie jon gens van de hogeschool van de jazz met hun optreden begon nen. Ze wonnen vorig jaar de Stad Leiden Jazz Award en een deel van de prijs is spelen op de Jazzin'. Het kost moeite binnen te komen. Een portier houdt de deur naar de zaal angstvallig ge sloten. Hij houdt één hand op de deurknop en pas als iemand hard trekt, zwaait de deur open. Het is inderdaad geen in- en uit- loopjazz die dit combo speelt. Maar een beetje publiek kan toch geen kwaad. De Amerikaanse zangeres Paige Dedeaux heeft de kleine foyer geconfisqueerd. Hoewel ze de volgende-middag ook een gos pelconcert geeft in de Lutherse Kerk spaart ze haar krachten geenszins. „Let's make some rock 'n roll on this jazzfestival zegt ze met een vette glimlach. Om vervolgens met haar band een reggae-achtig nummer te spelen. Deze 'poppy' benadering wordt ook in de andere bovenzaal ge hanteerd. De Soul Catchers trekken zich van de scheidslij nen tussen de muziek niets aan. En terecht, muziek laat zich niet in een hokje stoppen. Met hun macho voorman Mr. Green we ten ze met evergreens als 'Rock you baby' de temperatuur in de kleine zaal flink te laten stijgen. De mensenmassa staat dik op een gepakt om mee te genieten van deze explosieve formatie. Eigenlijk verdienen de Soul Cat chers een plek in de grote zaal, waar het bij sommige optredens nog niet voor de helft vol is. Het is en blijft echter de Jazzin' en dus is de grote zaal gereser- door Theo de With leiden - De afbladderende mu ren van de Lutherse Kerk in Lei den zijn sinds gisteren nog iets verder toegetakeld. Zelden zal er in een Leids godshuis zo ge klapt, gestampt en gedanst zijn. En gezongen. Want de menselij ke stem stond gistermiddag centraal bij het gospelconcert, dat in feite de afsluiting van de Leidse Blues- Jazzweek bete kende. Het bescheiden kerkgebouw aan de Hooglandse Kerkgracht stroomt een half uur voor aan vang van het concert al aardig vol. Het grotendeels blanke pu bliek weet blijkbaar wat hier staat te gebeuren. De laatko mers zijn veroordeeld tot een staanplaats of een kerkbank zonder uitzicht op de zangeres sen. En dan mis je echt wat. Vijf zwarte zangeressen die de Heer in alle toonaarden prijzen zijn niet alleen een streling voor het oor, maar zeker ook een lust voor het oog. Het gospelconcert is aangekon digd als een optreden van Paige Dedeaux Gospel Train. Dat blijkt niet helemaal te kloppen. De Amerikaanse zangeres, die de avond ervoor nog de sterren van de hemel zong in de Stads gehoorzaal, is gewoon deel van de gospelformatie One Name, One Heart. Ze wordt bijgestaan door vier Nederlandse collega's die zeker niet voor haar onder doen. De vrouwen zijn eensgezind in ruimvallende paarse gewaden gekleed. Geen strak gesneden jurkjes, maar Harry-Potterachti- ge kledij. Voor het oog van de Heer zijn wij allen gelijk. En dat is ook de boodschap die Paige en haar 'black sisters' uitdragen. Het is bijna een opwekkings- dienst. Ze zingen op een manier zoals geen enkel blank kerkkoor dat kan. Expressief, dramatisch, bezield, met geklap en veel an dere handgebaren. Het publiek wordt uitgenodigd mee te zingen met 'Kumbaya, my Lord'. „Als u gelooft, heeft het een betekenis", verkondigt de middelste zangeres die als een 'big mama' boven de ande ren uitsteekt. Ze doet het waar schijnlijk niet bewust, maar trekt alle aandacht naar zich toe. In de eerste plaats omdat ze ge zegend is met een dijk van een stem Maar daarnaast meent ze hartgrondig wat ze zingt. Al thans, dat druipt er van alle kan ten af. „We proberen ons aan te passen aan de oudere mensen in de zaal", zegt ze. „We willen niet te hard spelen." Maar haar enthousiasme is zo aanstekelijk dat iedereen zich laat verleiden. Op To my father's house' en 'O muziek recensie Herman Joustra Concert: Miracle, The Dutch Queen Cover band'Gezien: 25/1Q-bus, Leiden. Miracle noemt zichzelf 'The Dutch Queen Cover Band'. Dat is nogal wat. Maar klopt het ook? Komen de Haagse heren een klein beetje in de buurt van deze supergroep? In Q-bus kon hen zaterdagavond de maat worden genomen. Queen, dat was toch vooral Freddie Mercury. De uitstra ling, de bewegingen en de strot. De stem van Miracle-zanger Johnnie Zwaan heeft onmis kenbaar dezelfde klankleur. In de zachtere passages is het bij na Freddy die je hoort. In de hogere regionen komt hij ech ter kracht te kort en is zijn zang niet altijd helemaal zuiver. Toetsen speelt Zwaan niet. Dat stukje Mercury neemt Mark Smit voor zijn rekening. Gede gen. Hier en daar zingt hij ook wat partijtjes. Met een onopval lende stem. Queen was natuur lijk ook Brian May. Miracle's Rudi de Jong speelt de soli van May keurig na, met muntstuk als plectrum. Maar ze missen dynamiek. En zijn achtergrond zang klinkt wat vlak. Queen was ook een ietsiepietsie Roger Taylor. Drummer Chris van Koppen speelt zijn partijen keurig na. Wel een tikkeltje luier dan Taylor, net iets minder strak erbovenop. En dat karak teristieke hoge stemmetje van Taylor, dat heeft Van Koppen, die ook meezingt, niet. Queen was niet bassist Roger Deacon. Hij was er wel, maar viel eigen lijk nooit op. En laat Bart Pel- linkhof nou de beste muzikant van Miracle zijn. Strak en swin gend. Dan hetrepertoire van Miracle. Dat bestaat vrijwel alleen uit de veerd voor de jazz. Na Chris Barber mogen de Young Sina tra's er hun kunsten vertonen. Het repertoire van Frank Sinatra vormt de rode draad in hun op treden. Vorig jaar stonden de Young Sinatra's nog in een klei ne zaal, nu zijn ze dus gepromo veerd naar de grootste zaal. De tien oud-conservatoriumstu denten klinken als een complete bigband maar zijn deze keer, met een andere zanger, minder overtuigend. muziek/film recensie Ken Vos Concert De Houdinis spelen 'The General'. Gezien: 26/1, de X, Leiden. Het is een verschijnsel dat het laatste decennium steeds vaker te zien is, improvise rende musici die hun eigen visie op begeleiding bij film beelden laten horen. Iets on gebruikelijker wordt het als het om bekend werk gaat, zoals Buster Keatons 'The General' (1927), een full- feature film die meteen ook Keatons bekendste is. Voor dit komische drama is na melijk al eerder muziek ge maakt, sterker nog, de film is sinds 1995 met een nieuwe soundtrack op dvd verkrijg baar. De Houdini's, het sextet on der leiding van saxofonist Rolf Delfos en pianist Erwin Hoorweg, koos voor een ar tistiek bevredigende vorm, waarin de muziek weliswaar de beelden ondersteunt, maar niet anecdotisch be commentarieert. In 'The Ge neral' speelt Keaton de hoofdrol van een machinist op de gelijknamige locomo tief tijdens de Amerikaanse burgeroorlog, zodat de mu ziek in potentie drie referen tiepunten in de tijd heeft, die van het verhaal, die van de film en het heden. Delfos en Hoorweg hebben echter ge kozen voor een mo< vorm, waarin ook wacht veel ruimte voc provisatie overblijft. Di ziek hoeft de film op geen extra vaart mee ven, want ondanks zij derdom is het meeste van Keaton een zeer vi pend verhaal met i zwakke momenten; sr functioneel na elkaar j den scènes met veel sla worden slechts af en tt derbroken door roman of statische momenten Met drie blazers (Angel ploegen op trompet Reijngoud op tromboi Delfos, slagen de Hot erin extra diepte te aan de film door han< soepel te spelen mi klankkleur. De ritme van Hoorweg, Marius (contrabas) en Bram Vi (drums) maakt weli veel gebruik van repete patronen, maar slaagt voorbeeld ook in bij de tervolgingsscènes de cli jX van treingeluiden te mij Met de muziek van de dini's krijgt de film speelser karakter, aang |W tempowisselingen en di tsiche suggestie niet samenlopen met de filn wijl de vlotte en vaak sn e swing van Beets en W a, op zich ook de sfeer voetig houdt. De ont\ ling van de muziek is genstelling tot het fil haal niet lineair en is bouwd met telkens ait0< uitgewerkte terugke thema's die het verhaal J vaart lijken te gevei Houdini's staan bekei |e] een jazzgroep met eei delijk bopkarakter, m. dit project lijkt de groej reputatie als stilistisch bele formatie te beves De Houdini's geven 'Tl j*{* neral' met hun muzie ter extra dimensie die de f varing vergroot, ma% muziek kan zonder ook overtuigen. Indi s] aar ïrd he Ac sp ine theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: The Reduced Shakespeare Company speelt The Complete Works of William Shakespeare (abridged). Met Walter Lewis, Christian Malcolm en Rick Bland. Gezien: 25/1, Leidse Schouwburg. 'Seeing is believing, go now!' schreef The Sunday Times. En de recensent van zijn doorde weekse naamgenoot The Times overleefde de voorstelling maar net: 'Laugh?I nearly died'. Op West End schijnen ze al jaren in de rij te staan voor 'London's Longest Running Comedy', The Complete Works of William Shakespeare (abridged). Het is niet mis, de manier waarop de Nederlandse tournee van The Reduced Shakespeare Compa ny wordt aangekondigd. De 'drie briljant gestoorde acteurs' beloven zijn 39 stukken plus poëzie er in anderhalf uur doorheen te jassen. The RSC begon in 1981 met een 'Hamlet' van twintig minuten op een zomerfestival bij Los Angeles, maakte ook zo'n 'Ro meo Juliet', werd een hit, maakte van de bijbel en de ge schiedenis van Amerika ook een ingedikte voorstelling, ging overal op tournee en is nu in Nederland te zien. Dat wil zeg gen, een van de afsplitsingen van de groep, want er zijn al wereldwijd drie driemanschap pen actief met deze verzamelde Shakespeare. 'Romeo en Julia' en 'Hamlet' zijn de grootste brokken in het programma. 'Othello' wordt een rap, 'Timon of Athens' een kookprogramma, 'Macbeth' een cursus Schots, en de zes tien komedies worden samen geperst tot één korte, ('want de tragedies zijn veel leuker'). Het is een populair tijdverdrijf in Amerika om pastisches van klassiekers te maken. Het tijd schrift Mad stond er vol mee, Woody Allen doet er graag aan en 'Lord of the Rings' werd 'Bo red of the Rings'. De ver door gevoerde stijlkenmerken, de overdrijving en het belachelijk maken van de eigenaardighe den van het voorbeeld zijn soms grappig en soms van een n d Heg de( enk imj irritante leukdoenerij. Dat geldt ook voor de2s- e stelling vol slapstick, °k, zwaardvechten, verklei10^ en en uiteraard een bijn aandacht voor liefde er1 in al hun verschijnings De drie Amerikanen ziji k h ge acteurs die goed d< en houden tussen rust en rige energie. Ze zijn si pig, en regelmatig planken van wel heel di Wordt dit net zo'n dijf als in Engeland en Am denk het niet. Met om rettraditie zijn we al gewend. Shakespeare ons veel minder een he in de Angelsaksische wi- hoe groter het momuiD leuker het is om er teg 1111' plassen. Wij groeien 1 dt met zijn taal, maar zijhtir wend aan vertalingen al bewerkingen. En de waarbij het publiek ego, superego en id mprpr len mist veel van het effect omdat wij nie preoccupatie met psyc se hebben. De RSC is s um makelijk, soms vermotnt v zelden superieur geesti happy day' staan alle bezoekers - ook de ouderen - in de kerk banken te swingen als de non nen in de film 'Sister Act'. Er wordt gedeind, gezwaaid met de handen, gestampvoet. Het zal zelden zo gestormd hebben in de kerk. hardere nummers van Queen. 'Love of my love' vormt zo'n beetje het enige rustpunt tus sen het gebeuk van nummers als 'Tie your mother down'. Na tuurlijk passeert ook 'Bohemian Rhapsody1 de revue, maar waarom geen hits als 'I want to break free' of 'Magie'? Het op treden kan wel wat gevarieer der. Miracle is best een aardige co verband. Maar meer ook niet. In elk geval geen kloon van Queen. Anders geformuleerd: als je Queen een tien geeft, komt deze band niet verder dan een zeventje. theater recensie Susanne Lammers Voorstelling: Nageslacht door ZT Hollandia. Tekst: Josse de Pauw en Kamiel Vanhole. Regie: Floor Huygen. Spel: Carola Arons en Bert Luppes. Muziek: William Bakker. Gezien: 25/1, LAKtheater, Leiden. Nog te zien: 20 t/m 22/2, NES-theaters, Amsterdam. 'Nageslacht' is zo'n voorstelling waarvan je pas later door krijgt dat hij je doordrenkt met treu righeid. Je bent wel een beetje gewaarschuwd: het gaat over een boerin en een varken, twee overlevenden na de stormen van varkenspest en mond- en klauwzeer. Dat failliet van het boerenbedrijf is geen gezellig verhaal, maar de vorm laat je tijdensJiet kijken toch voldoen de ruimte voor vrolijkheid. In eerste instantie werkt het kleine onderbroekje, het strak ke mouwloze jasje en de var kensneus belachelijk, en het ge luid van de onderzoekende vlieg die musicus William Bak ker loslaat, maakt je ook alert op de inventieve humor van ZT Hollandia. Maar de twee elkaar kruisende monologen maken vervolgens de verschrikkelijke eenzaamheid van varken en boerin duidelijk, in een taal vol rauwe poëzie en met beelden die voor die poëzie niet onder doen. Bert Luppes is een hartverove- rend mooi varken, tevreden met zijn lot, bereid om in negen maanden vet te worden. Als hij over zijn idyllische varkens- jeugd vertelt, schijnt de meizon in de klaverwei. Hij roept met zijn beschrijving van de seizoe nen die intensiteit op die hoort bij het eenmalig beleven. Zo sterk zijn ook zijn g ijde voor de boerin, een niford van liefde en huisdier i ontroerend en treffend Bij Carola Arons verdVwoi bondgenootschap tussjls p en dier meer naar grond, zij heeft ook hen. te vertellen van de ve s van het platteland en mislukken in de liefde, haar onvruchtbaarheic Qek kensfokster en als me, haar telt toch meer h< als product, als afspieg een ideaal, niet het wes wijl Samenspelen doen niet: varken en mensarer elkaar uiteindelijk t< og ontmoeten. Zelfs als z ils v> een sigaret delen, roke laf ieder voor zich, en in e ge hiërarchie. Als ze sai len, zie je toch vooralko me kloof, die uitmon dc slacht. gers de ruk :k\ hna BrQ did

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 12