KUNST 8f CULTUUR 'Een te brave Kees kan niet' Saxofonist Joris Roelofs wint Jazz Award Pfaeltzer mensen in verande gebouw:: jazz*erday Gratis optreden Justus Donker impressionisten naar Kunsthal Bridget Maasland maakt filmdebuut Jubileumconcert kamerkoor Museum krijgt erfenis Kossmann Kunsten Christo n Central P inpakken Leidenaar Bob in 't Hout schrijft filmscript 'Kees de Jongen' Rotterdam lokt bezoe Foto's: Taco van der Eb Ze is ooit al eens afgeschilderd als de nachtzuster van de Blues- en Jazzweek en inderdaad: wat zou Leiden moeten zonder de aanwezigheid van Laura Fygi? De zwoele stem van deze in Uruguay geboren Florence Nightingale werkt op de vele noodrufiigen in de Stadsgehoor zaal als een koel compres op een gloeiende wond en haar fysieke aanwezigheid alleen al geeft niet aflatende steun in donkere dagen. Dan is het thuis toch maar behelpen. 'Zuster, ik heb dorst!' leiden - Kunstenaar Justus Donker treedt komende zondag van 12.00 tot 17.00 uur op in grand café De Stadthouder aan de Nieuwe Rijn in Leiden. Hij schildert onder meer portretten en t-shirts. „Maar ik doe ook dingen die ik nog nooit in het openbaar heb gedaan", zegt hij. „Ik ga gedichten voordragen en muziek maken." Het optreden van Justus Donken ooit een van de befaamde Gebroeders Don ker, is gratis toegankelijk. Rotterdam - Honderd schilde rijen van impressionisten en postimpressionisten zijn voor het eerst in Nederland te zien. Het gaat om stukken van de Zwitserse verzamelaar Gérard Corboud. De doeken van Cour- bet, Monet, Sisley, Renoir, Van Gogh, Manet en Signac zijn van 25 januari tot en met 25 mei te bewonderen in de Kunsthal in Rotterdam. De expositie draagt als titel 'Miracle de la couleur'. Amsterdam - Presentatrice Bridget Maasland maakt haar filmdebuut in de nieuwe Ne derlandse speelfilm 'Shouf shouf habibi'. Ze verwierf be kendheid als veejay bij muziek zender TMF en als presentatri ce van het politieke programma Lijst 0. Zij speelt in de film de eigenares van de kledingwinkel waar Leila, het zusje van hoofd persoon Ap, werkt. Als jonge Marokkaan in Nederland doet Ap verwoede pogingen zijn dromen te verwezenlijken. Be halve Bridget maakt ook caba retier Peter Heerschop in de film zijn debuut alphen aan den rijn - Het Al- phense kamerkoor Cantabile bestaat vijftien jaar. Het derde lustrum wordt zaterdag 1 febru ari om 20.15 uur gevierd met een optreden in de Advents- kerk. Een aantal koperblazers en slagwerkers van muziekver eniging DSS uit Aarlanderveen werkt mee aan dit jubileum concert. Meer informatie: www. cantabile, cistron. nl. den haag - De erven van Alfred Kossmann (1922-1998) hebben de archieven van deze auteur geschonken aan het Letterkun dig Museum in Den Haag. De nalatenschap omvat hand schriften van zijn gepubliceerde werk, ongepubliceerd werk, dagboeknotities, brieven van Godfried Bomans, Willem Brak man, Cees Buddingh', Simon Carmiggelt, Karei van het Reve, Leo Vroman en andere colle ga's. Kossmann won onder meer de Constantyn Huygens- prijs en de Libris Literatuur prijs. vrijdag 24 JANUARI 20 Jol new york/gpd Inp vVj(J naar Christo heeft vai trijc New York toestemmi )en gen om in Central Pari u v voetpaden over een li aar meer dan 36 kilometeZo met saffraangele doel j. hangen. Het kunstwerk van dt rije geboren artiest vrouw Jeanne-Claude kgl bruari 2005 twee weki zien zijn. Het is Christ e kunstproject in de ruimte van New Yoi pakte hij de Rijksdag en de Pont Neuf in Pait( witte doeken en plaat kele duizenden blauw anc paraplu's in valleien in and Califomië. fno Christo lanceerde zijtrap Park-plan reeds in 1' nde zijn voorstel werd afge ig. I angst dat zijn wapperde r; ken schade zouden a |d d aan het park en de vo| gen. Christo halveen jik v gens het aantal doeke ijk 1 in zijn voorstel, maar de nog ruim twee voordat hij het gn kreeg. Het echtpaa noemt het project '1 Central Park, New Y< 2005' Burgemeester Michaefcdb mberg van New York e Ia langend uit naar het irigt van de Christo's. Vol 519 zal het project zeker Cafi miljoen toeristen extr st ai die naar schatting tus iverl en 136 miljoen euro i use besteden. „In deze mo^e te den moeten we de geest doen gelden, die onderscheidt van dan ook." Het kunstwerk kost de cent Christo en Jean|Qr| doneren drie miljoen de stad en betalen hGrie zelf door de verkoojAEK kunst die Christo in ten vijftig en zestig maakt) clul pakken van de Rijkst hult het stel dertien milji hel voor de paraplu's nun v dubbele worden neerg AE Mie ar De afu 1 "i uc door Theo de With leiden - Het boek 'Kees de Jon gen' wordt verfilmd. Het was eer der deze maand een klein be richtje in de krant. Voor Leide naar Bob in 't Hout voelt het ech ter als een klinkende overwin ning. Twaalf jaar heeft hij erop moeten wachten voordat een filmproducent serieus werk maakt van zijn script. Klassieke kinderboeken als 'Kruimeltje' en 'Pietje Bell' zijn de laatste jaren verfilmd en we ten bomvolle bioscoopzalen te trekken. Lift 'Kees de Jongen' mee op het succes van deze films? „Ik heb het script twaalf jaar geleden geschreven", rea geert Bob in 't Hout. „Toen was er helemaal nog geen sprake van deze hype. Kijk, ik sluit niet uit dat filmproducenten het nu aandurven, omdat ze zien dat andere boekverflimingen veel succes hebben." Voor hem was een voorstelling op de school van zijn zoon de blikopener. „Mijn zoon Rogier speelde de rol van Kees. Dat deed hij fantastisch en dat zeg ik niet alleen als trotse vader. Hij heeft de toneelschool gedaan en speelt inmiddels bij het Noord Nederlands ToneeL Op school gebruikten ze de toneelbewer king die Gerben Hellinga in de jaren zeventig van 'Kees de Jon gen' maakte. Er werden twee Kezen ten tonele gevoerd: de Kees uit de realiteit en de Kees die zijn eigen fantasiewereld creëert. Terwijl ik zat te kijken, dacht ik: met film kun je dat probleem op een andere manier oplossen. Door bijvoorbeeld in twee kleuren te werken." Het idee liet hem niet meer los. Hij belde collega-tekstschrijver Willem Wilmink op, maar die temperde zijn enthousiasme met de mededeling dat de erfge namen van Theo Thijssen (1879-1943) dat absoluut niet wilden. Thijssen publiceerde in 1923 over de dromerige Kees Bakels en 'Kees de Jongen' groeide uit tot zijn bekendste boek. „Bij mijn generatie en die van mijn ouders staat het boek in hoog aanzien", stelt In 't Hout. „Bepaalde uitdrukkingen uit het boek gebruik ik nog steeds." Hij wist een kleindochter van Theo Thijssen te overtuigen van zijn goede bedoelingen. Zij heeft de rest van de familie overge haald door te wijzen op zijn lan ge staat van dienst. Bob in 't Hout was onder meer hoofd pu blic relations van de Volkskrant, perschef van de VARA en eind redacteur amusement bij de NCRV. Tegenwoordig maaH hij bedrijfsfilms en geeft hij media trainingen. Hij publiceerde on langs een handboek over om gaan met de media. Ook ont wikkelde hij ideeën voor tv-se- ries, komedies en musicals, maar zelden kreeg hij voet aan de grond. Met 'Kees de Jongen' ging hij eveneens een lange weg. Lau rens Geels, Frans Weisz, Judith Herzberg, ze bemoeiden zich al lemaal met het script. Jarenlang is eraan geschaafd en gesleuteld. Totdat Bob in 't Hout het spuugzat was en zijn script te rug eiste. Hij vond in Matthijs van Heijningen een geïnteres seerd filmproducent. Het kostte opnieuw een paar jaar, maar toen een aanvraag bij het Ne derlands Film Fonds werd geho noreerd, ging het balletje plots klaps rollen. De financiering kwam rond en André van Duren (o.a. 'Pleidooi' en 'Mariken') werd aangetrokken als regisseur. De opnamen staan gepland voor april en mei. In december moet 'Kees de Jongen' in de bio scoop te zien zijn. De Leidse binnenstadbewoner heeft er alle vertrouwen in. Hij noemt André van Duren een re gisseur die nauwgezet werkt. „Natuurlijk steggelen we wei eens over scènes. Zo wilde hij de scène eruit halen dat Kees bij een dronken kleermaker een pak krijgt aangemeten uit een oude jas van zijn grootmoeder. Dat mag niet. Dat zou heilig schennis zijn. Ik weet dat heel veel mensen hechten aan zulke passages uit het boek." Aan de andere kant beseft hij dat een filmregisseur nooit let terlijk een boek kan volgen. „Een film heeft dramatische ontwikkeling nodig en die heeft 'Kees de Jongen' nauwelijks. In mijn script heb ik geprobeerd dat drama erin te brengen met gebruikmaking van de bestaan de ingrediënten. Ik heb de ver haallijn aangepast en aangedikt. Kees is een beetje braaf. Ik heb hem wat scherper gemaakt. Met een te brave Kees kan niemand uit de voeten." Hij beweert dat het verhaal over Kees Bakels dieper gaat dan dat over Kruimeltje of Pietje Bell. „Het gaat over de ontwikkeling beeldende kunst recensie Bernadette van der Goes Expositie.- beelden en tekeningen van Judith Pfaeltzer. Prijzen: 450 t/m 32.500 euro. Te zien: t/m 9/3, do t/m zo 12.00- 16.00 uur, raadhuis De Paauw, Raadhuislaan 22, Wassenaar. De inrichting van de expositie van Judith Pfaeltzer in het Was- senaarse raadhuis De Paauw ziet er klassiek uit. In de twee zalen staan enkele meer dan manshoge beeldhouwwerken, in de vitrines zijn kleinere sculp turen tentoongesteld en aan de wanden hangen tekeningen. Net als veel andere beeldhouwers beperkt Pfaeltzer zich niet tot het maken van ruimtelijk werk, maar is zij ook een begenadigd tekenaar. Talloze grote mees ters, zoals Auguste Rodin, Alber to Giacometti en Henry Moore, gingen haar daarin voor. Kenne lijk hebben beeldhouwers er niet genoeg aan zich louter en alleen driedimensionaal uit te drukken. Opvallend aan de tekeningen van Pfaeltzer is dat daaraan ab soluut niet te zien is dat ze door een beeldhouwer zijn gemaakt. Ook de onderwerpen die zij af beeldt, hebben nauwelijks iets met haar sculpturen te maken. Terwijl haar beelden vaak ro buust en hoekig zijn, hebben de tekeningen dikwijls iets teers en breekbaars. In zwart krijt of in pastel beeldt zij bloemen af. Bij voorbeeld een tulp dié helemaal is opengebloeid. Tegen een donkere achtergrond zien we al leen maar het binnenste van de bloemkelk, de meeldraden en de stamper. Stelen en bladeren ontbreken meestal op ningen. Waarschijn! die anders zouden al de essentie van wat PI afbeelden: het wonda Ql luikende bloemknop; schoonheid wanneer 2 iet e bloei zijn gekomen ei e va welken dat daar onvjoetl op volgt. Dat is niet lot van de bloemen, elk levend wezen. Misègen Pfaeltzer daarom mei te k sombere kleuren gebi 'oor bloemen zijn niet vrol rig, maar maken ons b lore de vergankelijkheid v< ogte staan. Haar beeldhouwwerk heel ander karakter, in het oog springen sculpturen van gips eiffl ta, die in de eerste te lingszaal zijn opgestel Iwii zij titels hebben als 'B Slui 'Terra Incognita' zien >dig sterk geabstraheerde 1 wiru figuren. Totaal ander de beelden die over relaties gaan. Hoewi opte voorbeeld 'Gelukkige 'Ontmoeting' of 'Wee as-1 ten, is de mens daari eg z: taal afwezig. In plaat ntht geeft Pfaeltzer deze pen weer door m groepjes aan elkaar pijn als er sj torens. Juist die onjtege combinaties van titel Zo men, maken de bei Pfaeltzer bijzonder. In veranderen basiliekei sen en worden mensiUD wen. En hoe vreemq mag klinken: door de lijke manier waarop gen* beeldend uit weet te^eli: komt dat heel vanze over. nge nijn zM mo oeg VIC Bob in 't Hout: „Kees moet een fantasierijk jongetje zijn, die ook fel uit de hoek kan komen." Fo to: Hielco Kuipers van een jongen, de groei naar volwassenheid. Hij verliest zijn onschuld en zijn dromen. Dat is toch wat anders dan de kwajon gensstreken van die andere kin derboekenhelden. Een ander in teressant gegeven is het verlies van een vader. Veel van de el lende is te wijten aan de dood van Kees z'n vader. Dat laat zijn sporen na. Op het moment dat mijn zoon de rol van Kees Bak els speelde, lag ik net in schei ding. Hij verloor op dat moment misschien ook z'n vader. Voor mij is dat aspect een persoonlij ke drijfveer." Bob in 't Hout beseft dat het succes van de film valt of staat met de rol van Kees. „Mijn zoon is inmiddels 30; anders wist ik het wel. Het moet een fantasie rijk jongetje zijn, die ook fel uit de hoek kan komen." De produ cent is druk op zoek onder kin deren uit groep 8. Belangstellen den kunnen zich tot 1 februari melden bij Sigma Pictures Pro ductions, Singel 132, 1015 AG Amsterdam. rotterdam/anp - Dansboten, comedycruises en een tijde r aan de Maasboulevard zijn de opvallendste activiteiten v< terdamse Waterjaar. De verwachting is dat Waterlife met merse evenementen 450.000 bezoekers naar Rotterdam Waterjaar eindigt met de Wereldhavendagen in septembe In de zomermaanden juni, juli en augustus komt er nabij pjes een strand aan de Maas: Waterlife boulevard. D( Zeeuwse formatie Blof opent het strand op 31 mei. In totaal zijn er zes projecten. Het eerste festijn, voorlees; Waterkasteel, is in het weekeinde van 21 en 22 maart. Ei kasteel maakt vervolgens een tour langs tweehonderd in de regio Rotterdam. Op het eiland van Brienenoord vindt van 23 april tot en de voorstelling 'Onderstroom' plaats. Deze voorstelling groep Vis a Vis is vooral bedoeld voor de echte theaterlied; Dance en uitgaan staan op 11 en 12 juli centraal tijden 1 Dance Event. De Waterlife boulevard wordt omgetoveti 'dance happening'. Speciale dansboten brengen in de ve ven uiteenlopende muziekstijlen. Een maand later varen er geen dansboten maar comi want op 21 en 22 augustus komen diverse stand-up come de Maasoever. Jörgen Raymann presenteert de show. wei tem her de s gnie nan Tayl Gri i baJtt W Fra :ejecte :enr (57) i^Oos t lave :nm er tebl intt rvar muziek recensie Ken Vos Concert: finale van de Stad Leiden Jazz Award 2003. Gezien: 23/1, café Einstein, Leiden. De drie finalisten voor de Stad Leiden Jazz Award hadden be sloten om de jury andere num mers voor te schotelen dan af gelopen zaterdag en dat maakte de einderonde er alleen maar interssanter op. De jury, waarin saxofonist Bob Rigter de plaats innam van Gerard Driessen, had daardoor rekening te houden met heel andere aspecten van het spel van de kandidaten. Het geluid in Einstein bleek minder goed afgesteld dan in de Waag, een gegeven waar de eerste kan didaat, Joris Roelofs, als enige vrijwel geen last had. De altsaxofonist koos de aan sprekende Wayne Shorter-com- positie 'Witch Hunt' en de Stan dard 'Stardust' om te laten ho ren hoe goed hij zijn timing op de altsax op orde heeft. Met in gewikkelde harmonieën of tem poversnellingen heeft de zacht intonerende blazer weinig moeite, hetgeen tot uiting kwam in zijn soepele fraseringen. Voor het laatste stuk, de eigen com positie 'Snow', nam Roelofs de klarinet ter hand waarbij inder daad de sneeuwvlokken mooi werden uitgebeeld. In dit stuk echter had hij wat meer moeite om de samenhang te bewaren, ondanks de sympathieke en evenwichtige begeleiding van pianist Jasper Lekkerkerk. Klarinettist en saxofonist Joa chim Badenhorst, begeleid door gitarist Anders Holst Jensen en bassist Mare Demuth, zorgde wederom voor stilistisch de meest avontuurijke set. Twee standards werden op zeer origi nele wijze geïnterpreteerd op de tenorsax en basklarinet, terwijl een eigen stuk op de klarinet van interessante emotionele as sociaties werd voorzien. Gister avond echter kwamen de subti liteiten in het samenspel minder goed uit de verf door het ont breken van de dynamiek in het ensemblegeluid. Saxofonist Joris Roelofs weet de jury en het publiek in café Einstein te overtuigen van zijn muzikale kwaliteiten. Foto: Taco van der Eb Pianist David Satyan had vorige week ook begrepen dat hij wat ritmische ondersteuning kon gebruiken en had daarvoor con- servatoriumgenoot Caspar van Meel (contrabas en basgitaar) meegenomen. Daarnaast had hij zich gewapend met een syn thesizer. Ondanks het stevige spel van Van Meel kwam het ge heel in de twee Herbie Han- cock-stukken ritmisch toch weer niet van de grond. De tamelijk willekeurig geprogrammeerde geluiden op de synthesizer wa ren daar ook debet aan. Deze set was gewoonweg muzikaal onsa menhangend. Satyan, van huis uit gespecialiseerd in de moder ne klassieke muziek, bewees on danks zijn goede klaviertechniek dat de jazz toch een eigen tech nische benadering behoeft. Het oordeel van de jury kwam dan ook niet als een verrassing. Joris Roelofs werd door voorzit ter Jan Siere terecht geprezen om zijn goede interpretatie van ballads en zijn grote muzikale talent. Hij mocht de prijs ont vangen uit handen van wethou der Alexander Geertsema. Badenhorst werd tweede ('frisse rietblazer, boeit niet van begin tot eind'), Satyan dus derde ('goede pianist, ongelukkige in strumentkeuze'). Roelofs is vol gend jaar tijdens Jazzin' Leiden te horen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 14