REGIO Leidse muurgedichten op muziek PrO gaat voor waarheid in openbaarhei Er zijn nog wel meer tegels te lichten in Oegstgeest Taaie VRIJDAG 24 JANUARI 2OO3 NAVRAAG Van de politieke partijen die woensdag geen zetel bemachtigden is de Partij voor de Dieren de opvallendste. Als 'beste van de rest' deed de nieuwe stroming 1Partij voor de Dieren komt voort uit luxe' het beter dan bij voorbeeld Leefbaar Nederland, maar in de nieuwe Tweede Kamer wordt dat nog niet zichtbaar. Groeit de behoefte aan een partij die meer oog heeft voor het welzijn van de dieren? SUZANNE KLAUS, werkzaam in de hondengedragstherapie bij Blaf Co in Alphen aan den Rijn, werpt haar licht over de nieuwe ontwikkeling. Hoe probeert u het gedrag van mensen en dieren om te buigen? „Veel mensen verwennen hun honden. Zij bedoelen het goed, want zij zijn begaan met hun huisdieren. Alleen willen zij het ge brek aan tijd voor de dieren afkopen met bijvoorbeeld lekkere hap jes. Terwijl je een hond ook kunt verwennen door een heel eind met hem te gaan lopen in de regen. Zelfs met een ouwe sok zijn honden al dik tevreden, als ze maar voldoende aandacht krijgen. Gekscherend zeggen wij wel eens dat dieren net kinderen zijn. Al leen zullen dieren nooit leren praten. En nooit hun stem uitbren gen. Als dat wel kon, zou je vast een hele verrassende uitslag krij gen." tekst: Tim Brouwer de Koning foto: Henk Bouwman UIT DE ARCHIEVEN ANNO 1953, Zaterdag 24 Januari LEIDEN - In het laatst der vorige eeuw, toen de arbeidersbevolking onder zeer moeilijke omstandigheden leefde en het drankmisbruik ontstellende vormen had aangenomen - van een weekloon van f. 4,- werd in vele gevallen f. 1,-ln drank omgezet - plantte de Ned. Ver. tot Afschaffing van alcoholhoudende dranken in Leiden de blauwe vaan. Thans zijn wij 55 jaar verder. De strijd, hoewel momenteel op een meer algemeen front ingezet is echter dezelfde gebleven. In een in 'Het Gulden Vlies' gehouden en druk bezochte bijeenkomst werd dit 55-jarig bestaan herdacht. ANNO 1978, dinsdag 24 januari LEIDEN - In tegenstelling tot wat het beeld in den lande te zien geeft is het aantal NVSH-leden in Leiden en omgeving na een inzinking sinds een halfjaar gestaag groeiende. Aan het einde van de jaren zestig kelderde het aantal van 2800 een heel eind naar beneden. Sinds kort telt de afdeling ruim 1500 leden, die de weg naar de Nieu we Rijn 20a weten te vinden, de wrakkige huisvesting die de NVSH daar heeft ten spijt. Op de foto de bibliotheek van de NVSH. Foto: archief Leidsch Dagblad Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing 2,50 (voor een exemplaar van 13 bij 18 in zwart wit) over te maken op gironummer 57055 Ln.v. Dagbladuitgeverij Damiate b.v. Postbus 507, 2003 PA Haarlem, onder vermelding van Leidsch Dagblad, ANNO d.d. (datum van plaatsing) of door contante betaling aan de balie van net Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82 te Leiden. U nijgt de foto binnen drie weken thuisgestuurd. COLOFON Leidsch Dagblad Directie: B.M. Essenberg, G.P. Arnold W.MJ. Bouterse (adjunct) E-mail: directie@damiate.hdc.nl Hoofdredactie: Jan Geert Majoor, Kees van der Malen, léon Klein Schiphorst (adjunct) E-mail: redactie.ld@damiate.hdc.nl HOOFDKANTOOR Rooseveltstraat 82, Leiden, tel. 071-5 356 356 Postadres: Postbus 54,2300 AB Leiden. Redactie fax 071-5 356 415 Advertentie fax 071-5 323 508 Familieberichten fax 023-5 '5° 567 ADVERTENTIES 071-5 356 300 Sprinters (rubrieksadv.): 072-519 5868 ABONNEESERVICE 071-5128 030 E-mail: abonneeservice@hdc.nl ABONNEMENTEN Bij vooruitbetaling (acceptgiro) p/m €19,60 (alleen aut. ine) p/kw €55,00 p/j €210,60 Abonnees die ons een machtiging verstrekken tot het automatisch afschrijven van het abonnementsgeld ontvangen €0,50 korting per betaling. VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binnenland) worden verzonden geldt een toeslag van €0,50 aan portokosten per verschijndag. GEEN KRANT ONTVANGEN? Voor nabezorging: 071-5128 030 ma t/m vr: 18-19.30 uur, za: 10-13 uur AUTEURSRECHTEN Alle auteursrechten en databankrechten ten aanzien van (de inhoud van) deze uitgave worden uitdrukkelijk voorbehouden. Deze rechten berusten bij HDC Uitgeverij Zuid BV cq. de betreffende auteur. HDC Uitgeverij Zuid BV, 2003 Pe publicatierechten van werken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie zijn geregeld met Stichting Beeldrecht te Amstelveen. HDC Uitgeverij Zuid BV is belast met de verwerking van gegevens van abonnees van dit dagblad. Deze gegevens kunnen tevens worden gebruikt om gerichte informatie over voordeelaanbiedingen te geven, zowel door onszelf als door derden. Heeft u hier bezwaar tegen, dan kunt u dat schriftelijk laten weten aan HDC Uitgeverij Zuid BV, Afdeling Lezersservice, postbus 507,2003 PA Haarlem. Conservatoriumdocent Huub de Vriend en de 'cadeautjes van Tegen-Beeld' Soms ligt de inspiratie ook voor een componist gewoon op straat. Nadat hij al eerder de poëzie van Leidenaar Frans Montens op muziek had ge zet, was Huub de Vriend jarenlang op zoek naar gedichten die hij in noten kon vangen. Hij schaf te zich de werken van Gerrit Komrij aan en ploe terde 'De Zonnesteen' van Octavio Paz door, maar kon niets van zijn gading vinden. De Vriend had zich er al bij neergelegd dat hij 'eindeloos' door zou moeten lezen, totdat hij een keer door Leiden fietste en de muurgedichten zag. „En pats, boem, het was alsof ik getroffen werd door een dolksteek. Daar stonden ze: de mooiste gedich ten uit allerlei landen, vormgegeven op een ma nier die me al meteen het idee gaf hoe ik moest gaan componeren. Ik ben er direct mee begonnen." Nu, zeven jaar later, is hij zo ver dat er vijf entwintig kunnen worden uitgevoerd. Dat gebeurt op zondag 2 februari in sociëteit De Burcht door het ensemble Kris Kras, dat spe ciaal voor de gelegenheid is samengesteld uit musici, die allemaal 'hun eigen musiceerwijze hebben'. Begeleid door de klassieke fluitiste Berdine van Bemmel, jazzsaxofonist Frits Hei mans en De Vriend zelf op 'piano en schelpen', zingt sopraan Caroline Devilee de teksten van de gevelverzen in de oorspronkelijke taal. Voor zover De Vriend bekend, is het de eerste keer dat zoiets gebeurt, maar het zal niet de laatste keer zijn. Hij wil alle honderd gedichten die in Leiden de muren sieren muzikaal verta len. „Daar schreeuwen ze gewoon om. In vorm en inhoud van vrijwel elk gedicht zit wel een werkwijze verstopt voor een componist." Hij werkt er in zijn eentje aan, maar af en toe krijgt hij ook hulp van zijn studenten. De Vriend (48) is docent compositie en arrange ren aan de opleiding voor docent muziek van het Conservatorium in Den Haag, waar hij ooit zelf les kreeg van Louis Andriessen. „Op die opleiding wemelt het van de buitenland se jongeren, die de gedichten voor me kun nen vertalen en de beste studenten hebben er ook drie op muziek gezet. Maar verder doe ik ze allemaal zelf', aldus de Leide naar, die altijd bezig is 'op het raakvlak van compositie en onderwijs'. Vroeger gaf De Vriend les aan het Bona, tegenwoordig valt hij in bij het Stede lijk Gymnasium en doceert hij aan het Conservatorium. Tussendoor schreef hij de boekjes 'Com poneren' voor het Conservato rium en 'Intro' dat, met bij passende cd, een methode be vat voor het muziekonderwijs op middelbare scholen. Daar naast componeerde hij tal van muziekstukken. Voor landelijke orkesten, maai- ook voor het fanfare en harmonie-orkest De Burcht en voor de Leidse Muziekschool. „Daar heb ik ter gele genheid van Leiden Muziekstad 'De Wekker' voor gemaakt. Een stuk waarin alle ensembles van die school kunnen meespelen." In de tijd die overblijft, heeft hij zijn grootste uitdaging gevonden in de muzikale vertaling van poëzie. Zijn grootste probleem daarbij was lange tijd 'het vinden van gedichten, waardoor ik word geraakt', maar bij de oplossing daarvan kreeg hij hulp van de Stichting Tegen-Beeld, die in 1992 begon met het aanbrengen van 'wereld- verzen' op de muren van Leiden. „Terwijl ik op zoek was in boeken, had Tegen-Beeld al mijn voorwerk al gedaan. Dat werd me tijdens die fietstocht als een soort cadeautje in de schoot geworpen." componist („Ik werk niet op de computer, maar met een potloodje op notenpapier"), maai' is wel altijd op zoek naar een unieke, ori ginele vorm. „En Bruins heeft me daarvoor in dit geval een prachtige blauwdruk geleverd." Voorbeelden daarvan heeft hij genoeg. „'Mobi le' van Paul van Ostaijen in de Boerhavelaan, dat is geschilderd in de vorm van een mobiel. Val' van Marsman aan de Zoeterwoudse Sin gel, waar de woorden van de muur af lijken te tuimelen. Maar het mooiste voorbeeld is wel Creek Fabel op de hoek van de Burgsteeg en de Nieuwe Rijn. Dat gedicht van Louis Oliver gaat over een tornado en is ook als zoda nig vormgegeven." „Er is geen stad die op deze schaal bezig is met muurgedichten en als die er elders al zijn, zijn die 'ge woon' op de muren geschil- 'Sl Vriend bewonderend, „In vrijwel elk gecü muziek. En de paai' die op zich geen gen bevatten om een compositievorm tei zinnen, nodigen vanzelf uit tot een andei werkwijze. Een werkwijze met contrasten de tekst contrasteert met de muur. Daarotberl ik ze ook allemaal bewerken. Elke keer als langs fiets wil ik eigenlijk meteen naar hi te gaan componeren." Huub de Vriend bij het muurgedicht '23' van e.e. cummings, op de hoek van de Beschuitsteeg en de Nieuwe Rijn. „Elke keer als ik er langs fiets, wil ik eigenlijk meteen naar huis om te gaan componeren." Foto: Henk Bouwman SCHRIJVENDE LEZERS nv Het LD wil zo graag 'tegels lich ten in regentesk Oegstgeest', schrijft hoofdredacteur Van der Malen in zijn rubriek Uitgelicht. Ik heb er nog twee. 1. Wanneer gebeurt er nou ein delijk eens iets aan de Lange Voort? Al jaren worden wij hier mee zoet gehouden. Nu wordt het weer mei. Gelooft u het nog, met zoveel schuld? Inmiddels is het een achterbuurt aan het wor den, want behalve de jaarlijkse snoeibeurt en het legen van de flessen- en papierbakken gebeurt er verder niets. Dat je op het trot toir struikelt over de boomwor tels is hun zaak niet. 2. Rijnfront. De loodzware vracht van bedrijventerrein naar woon- terrein. In februari verkoopt de universiteit haar deel van de grond, te weten de barakken en de volkstuinen van het perso neel. Hoeveel geld daarmee is gemoeid, weten alleen de achter kamertjes. Ik vermoed zo dat het geld hiervan in zijn geheel in de bodemloze put zal verdwijnen en dat de betrokken tuinders en hun gezinnen nog jarenlang in het ongewisse zullen blijven. Veel plannen zullen weer wor den gemaakt Voor de rest ge beurt er voorlopig weer niets, want waar niets is kan er geen iets worden geboren. Over Poelgeest is al zoveel ge schreven. Op 22 januari ontvin gen alle burgers een brief. Op 24 januari verwacht de gemeente ideeën. Dat is wel rijkelijk lang, een volle dag om er over te den ken. Na al die jaren van rekken en teuten, nu één dag om je ideeën te ventileren. Het is me wat We hebben al genoeg moeten slikken. En het zal er wel op uit draaien dat de OZB met vele eu ro's omhooggaat, volgend jaar. J.E. Neervoort, Oegstgeest. Leidsch Dagblad-hoofdredacteur Kees van der Malen verwijt in zijn rubriek Uitgelicht in de krant van 18 januari d& Oegstgeestse politiek 'regentesk gedrag', 'gebrek aan daadkracht', 'gebrek aan er varing' en 'achterkamertjespolitiek'. Ook verwijt hij wethouder Meester dat zij de politieke verantwoordelijkheid over het verleden wil ontlopen. Progressief Oegstgeest heeft er geen en kel belang bij zaken in achterkamertjes te behandelen of onder de zoden te stoppen. Dat leidt alleen maar tot india nenverhalen, waarvan niemand weet of en in hoeverre die waar zijn. Van de fouten die zijn gemaakt, moet maar duidelijk worden hoe ze zijn ge maakt en wie ze hebben gemaakt: open heid naar de burgers over het verleden, te kiezen oplossingen voor het tekort, en verantwoording afleggen hoe er is be stuurd. Prima als ook het Leidsch Dag blad in de waarheid en de feiten geïnte resseerd is. Feit is dat de politieke partijen in de ge meenteraad de openheid zoeken en het college daarin volgt. De raad wil weten wat er precies is gebeurd en wie daar voor verantwoordelijk is. De burgers hebben daar ook recht op. De fractie van PrO pleitte ervoor om dat desnoods via een enquête te doen. Die biedt de mogelijkheid getuigen onder ede te ho ren en dat biedt de beste kans de waar heid boven tafel te krijgen. PrO vindt dat niemand er wat aan heeft als partijen nu naar elkaar wijzen en politiek gaan zwartepieten. Ook op een ander punt bestaat er open heid. Aan de commissie ruimte en groen heeft het college op 15 januari toege zegd dat in de week van de 20ste januari aan alle burgers van Oegstgeest de fi nanciële situatie in Poelgeest en de voorgestane oplossingsrichtingen van het college uit de doeken zal worden ge daan. Ook zal het college een openbare samenvatting van de grondexploitatie ter beschikking stellen aan raadsleden en pers. Dat het college bepaalde zaken geheim moet houden, heeft niets te maken met regentengedrag, maar met fatsoen om betrokken partijen eerst zelf in te lichten (en niet via de pers of de raadsleden), en ook met de financiële belangen en de onderhandelingspositie van de gemeen te, die niet gediend is met vroegtijdige di)T n 1 en l openbaarheid op bepaalde punti Vanaf 2002 heeft het boven tafel I van informatie steeds prioriteit g< etei Ook heeft het college een openbt ngt analyse gepresenteerd van zaken van mis zijn gegaan bij het project Po I. inclusief hun eigen fouten. In de verklaring van Rianne Mi staat dat zij als persoon geen kenfcle en geen verantwoordelijkheid dn esj voor het traject Poelgeest voor ap Na 1 2001. Een belangrijke nuance in I de verklaring is dat zij het daarbij nie du\ over de politieke verantwoordeliji ir. die zij als wethouder wel degelijk 1 he ook voor het verleden. Zij is het a ku wel eens zat dat velen haar de t< in Poelgeest verwijten, alsof zij veroorzaakt Het Leidsch Dagblad eist meer offend heid. Daarbij vindt de krant de px teii partijen van Oegstgeest aan zijn 2 |ed( PrO wil graag de waarheid, maar dei eventueel de genuanceerde waai! run boven tafel krijgen. Wij vertrouw Ku dat het Leidsch Dagblad dat ook Geert Klat Oegfda. LEIDS DIALECT Zijn er typisch Leidse woorden voor een borreltje? Ja en nee. Een woord als taaie bijvoor beeld komt ook nog wel in an dere plaatsen voor en is dus niet typisch Leids. Maar in Lei den bedoelen ze er niet een gewone borrel mee, maar een dubbele. Zo eentje waar je in 1890 een dubbeltje voor moest betalen in plaats van 5 cent En omdat het een andere be tekenis heeft dan elders ge bruikelijk is, is het wel weer echt Leids. Een bekende volkszanger uit het begin van de twintigste eeuw, Koos Speenhoff, schreef in 1921 een schrijnend lied over een jongen die samen met z'n vader naar de kroeg gaat. Vader laat zich vollopen en het ventje brengt pa naar huis. Zondags ging ie met zijn jon gen Netjes aangedaan ^aange kleed) op straat. En dan had tie 't over drinken Met z'n natte kameraad (=drinkmaatje) Tot ie na z'n tiende taaie Over blauwe knopen dacht En dan werd ie door z'n dreu mes Als 'n tol naar huis gebracht. Zo'n lied roept de meest senti mentele gevoelens bij mij op. Ik zie het helemaal voor me. Vader, als een Maleier zo dronken, leunend op de schouders van zijn kleine zoontje, zwalkt naar huis. Een deel van het weekgeld heeft hij in de kroeg achtergelaten. Waarom ontroert me dit zo? Ik heb, toen ik zo'n jaar of tien was, een boek gelezen waar ik mateloos om moest huilen. 'Okke Tannema' heette het. Het ging over een gezin, vader, moeder en een paar kinderen. Ze leefden heel gelukkig. Tot vader een verkeerde vriend kreeg en ging drinken. Er is geen geld meer voor het huis houden. Okke loopt in ge scheurde kleren rond en moet vader regelmatig dronken uit de kroeg halen., Het gezin moet zelfs verhuizen naar een armzalige, bijna onbewoon baar verklaarde bouwval. Uit- eindelijk komt alles toch goed, maar er was voor mij te veel leed om mijn ogen droog te houden. Waarom heet een borrel een taaie1 Dat is niet helemaal ze ker. Mogelijk omdat een stevi ge drank is, 'eentje waar je je tanden op stuk kunt bijten', zoals Ewoud Sanders in zijn 'Borrelwoordenboek' veron derstelt. Hij wijst in dit boekje (dat u voor een gering bedrag je nog bij De Slegte kunt ko pen) op andere borrelwoorden die iets krachtigs aanduiden: dikkop, echte, goeie en stevige. Een ander woord voor een borrel waarvan je kunt stellen dat het Leids is, is habbekras- sie. Je zou denken dat het de Leidse verbastering is van habbekrats dat 'kleinigheid' betekent. Als je iets voor een habbekrats koopt, dan betaal je daar immers heel weinig voor. Er zijn meer borrelnamen die iets kleins aanduiden: dropje, druppel, neutje, opneukertje, t' slokje, teugje en propje (dat ook in Leiden gangbaar is of was). Een andere verklarings mogelijkheid voor het woord habbekrassie is dat het de Leidse variant is van hassebas- sie, een woord dat naast neutje een van de meest voorkomen de benamingen voor het bor reltje is. Ook de herkomst van dit has- sebassie is niet helemaal dui delijk. Sanders neemt aan dat het te maken heeft met een niet meer bestaand werk woord hassebassen, dat 'kibbe len' betekent. Want na veel borreltjes ontstaat er heel vaak ruzie. In het Duits noemen ze daarom de jenever ook wel Krakeelwasser en in het Frans brouille-ménage, letterlijk 'hu welijksverstoorder' Het drinken van veel borrels veroorzaakt niet alleen twist, maar vooral ook dronken schap. Het Leidse woord voor 'dronken' is het merkwaardig aangewit. Hoe komen we aan dat woord? Het enige wat ik kan bedenken is dat hel y ken heeft met het voora zuiden, met name in VI 11 ren, voorkomend woon borrel: witte of witje. All m van die witjes tot je heb men, dan ben je aangei iemand die regelmatig 1 f|-, wit is heet hier een pim W): broer, die zuipt dat de li ze kop barrste. Joost van Ulden stuurdi het woord t]eert voor V re stront'. Zijn er nog ri zers die dit woord kerm Sg Met dank aan Anne Biji ne van Hoogen, Willem man, J.M. van Muren ei lette Zinnstra (Kaapstcu Reacties en tips voor briek kunt u sturen naa dactie van deze krant, f 54, 2300AB Leiden, onA melding van de rubriel 'Leids dialect'. E-mailen\ de au teur kan ook: hei mans@inl.nl Hans Heestermans de Bent u blij met de Partij voor de Dieren? „Nee, van mij hoeft zo'n aparte partij voor dieren niet. Een politie ke partij moet meer belangen dienen. Bovendien vind ik mensen altijd nog belangrijker dan dieren. Denk alleen maar eens aan de armoede in Afrika, waarvoor wij dan één euro in de collectebus stoppen. Zo'n Partij voor de Dieren komt voort uit luxe. Stel dat het hier oorlog is, dan kraait er geen haan meer naar. Ik heb er dan ook niet op gestemd. En in Nieuw koop, waar ik op het gemeentehuis werk, had de partij ook geen grote aanhang." De Partij voor de Dieren vond dat er op televisie nogal lacherig werd gedaan over dieren. Deelt u die kri tiek? „Ik heb het niet zo gevolgd, maar ik vind dat je mensen in hun waarde moet laten. We hebben Pim Fortuyn toch ook niet belachelijk gemaakt en die riep toch ook wel eens rare din gen." Kunt u wel zeggen wat er anno 2003 nog mis met de dieren in Ne derland? „Niet één speciale partij, maar de rest van de politiek zou meer aan dacht aan dieren moeten besteden. Ik denk dat de wetten op dit punt niet goed in elkaar steken. Zo kan het gebeuren dat brood fokkers slecht met honden omgaan omdat ze er tien tot twintig per jaar fokken. Dat is veel te veel. Ook zie ik vaak dat mensen een hond kiezen die niet bij ze past. Maar een hond is geen artikel dat je even vlak voor kerst aanschaft. Van mij mag er een wachtlijst voor honden komen. Zelfs als je een auto koopt moet je al tien we ken wachten, dus waarom niet voor beesten?"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 10