'Je moet er zelf eind aan kunnen makend GESPREK VAN DE DAG """t Drion pleit nog steeds voor invoering van 'zijn pil' Idee in uitvoering MENSELIJK Een kwart van de 32 in zendingen van het Natio naal SONGFESTIVAL is in de Nederlandse taal. Dat bleek gisteren bij een bij eenkomst over het liedjes evenement in Hilversum. Commentator Willem van Beusekom noemt de acht Nederlandstalige deelne mers 'een mooi aantal'. De meest bekende naam on der de 32 artiesten is die van zanger/presentator GORDON. In 1991 deed hij ook al eens mee aan het Nationaal Songfestival, maar toen werd hij negen de. Een andere bekende deelnemer is Bert Heerink, die ooit furore maakte als zanger van hardrockband Vandenberg. Ook zong hij Nederlandse teksten op wereldhits, die via de Hei- nekenreclames zeer popu lair werden. Op 18, 15 en 22 zijn de voorrondes op televisie te zien. De finale is op 1 maart. Foto: anp Een reisbureau uit de Amerikaanse staat Texas biedt nu- disten de mogelijkheid NAAKT van en naar Mexico te VLIEGEN. Toeristen mogen zich pas ontkleden nadat het vliegtuig is opgestegen, ledereen dient aangekleed de kist te verlaten in de badplaats Cancun. De bemanning gaat overigens niet uit de kleren. De kersverse MISS DUITSLAND 2003 heeft zich opgewor pen als bemiddelaar tussen SADDAM HUSSEIN en de rest van de wereld. Kort na haar uitverkiezing in de nacht van don derdag op vrijdag verklaarde de 19-ja- rige blonde Alexsan- dra Vodjanikowa graag een aantal za ken met de Iraakse leider te willen bespreken.Ik wil hem uitleggen welk gevaar er uitgaat van biologische wapens en hem vragen de inspecteurs hun werk te laten doen", zei de 19-jarige studente economie vanuit een discotheek in München, waar zij werd gekroond. Foto: Reuters MISS DRONKELAP. Het klinkt als een dubieuze ti tel, maar de Thaise Aruno- thai Sriaran draagt hem als een kroon. Arunothai kreeg de titel, plus 5.000 baht (ruim honderd euro), om dat zij na het achterover slaan van ongeveer vijf gla zen zoete Thaise wijn een zigzagpad tussen twee rij en wijnflessen wist af te leggen zonder er een om te gooien. Om het extra moei lijk te maken droegen de deelneemsters traditionele Thaise gewaden van zware zijde. Miss Meri, zoals de titel in het Thais luidt, ver wijst naar Phra Rot-Meri, de hoofdpersoon uit een Thais volksverhaal die zich door een slimmerik dron ken laat voeren. Paula Houston, de omstreden 'PORNO-TSAAR' van de Amerikaanse staat Utah, wordt per 1 april wegbezuinigd. Zij moest juridische bijstand verlenen aan plaatselijke overheden en burgers die de strijd wilden aanbinden met pornografie. Utah kampt met een begrotingstekort van 117 miljoen dollaren moet dus bezuinigen. De afgelo pen twee jaar adviseerde Houston ouders en onderne mers over het bestrijden van porno op internet, seks shops in woonwijken en ongevraagde e-mails waarin por no werd aangeprezen. In die periode bracht ze achttien zaken voor de rechter. Critici Houston vroegen zich af hoe zij als lid van de mormoonse kerk, pornografie op een eerlijke manier zou kunnen benaderen. De mormonen zien pornografie als verslavend en vergelijkbaar met drugs. In plaats van heerlijk in hun warme nestje van de winterslaap te genieten, zijn de PINGUÏNS in de dierentuin van San Fran cisco bijzonder actief. De dieren trekken de hele dag in een razend tempo baantjes in hun zwem badje. ,,Ze zijn volledig de kluts kwijt", aldus hun oppasser. Normaal gesproken trekken die rentuin-pinguïns zich be gin november terug in hun nesten om er half fe bruari weer fris en vrolijk uitte kruipen. Deze 52 dieren vertonen hun hy peractieve gedrag al sinds kerst. Oppasser Ja ne Tollini zegt zoiets nog nooit te hebben meege maakt. DAGELIJKS LEVEN V I MOED£|3, Ik: Gtx/ THOAfAr vv/lr H\e.p~ vc/ajc)fc- 'f Huib Drion droomt nog steeds van de dag dat oude mensen op een makkelijke manier middelen kunnen krijgen om een eind aan hun leven te maken. Maar hij vindt niet dat ze daarvoor naar hun huisarts moeten. De Hoge Raad vindt ook niet dat huisart sen hulp bij zelfdoding mogen geven aan oude mensen die le vensmoe of klaar met leven zijn. „Het is nog altijd mijn ideaal: dat oude mensen een middel kunnen krijgen om een eind aan hun leven te maken wanneer ze dat zelf willen.'' De Leidse jurist Huib Drion, 86 jaar, is de bedenker van een pil die niet bestaat: de pil van Drion. Een dodelijk middel voor oude mensen die opzien tegen de laatste loodjes van het leven. Oude mensen die niet voor een dodelijk recept bij de dokter aan hoeven te kloppen, omdat ze niet ernstig ziek zijn. Oude men sen die een menswaardig eind aan hun leven willen kunnen maken, vóór ze geestelijk en li chamelijk aftakelen en helemaal afhankelijk worden van de zorg van anderen. Iets meer dan elf jaar geleden kwam de oud-hoogleraar en oud-raadsheer van de Hoge Raad voor het eerst met zijn idee: „Het lijkt me aan geen twijfel onderhevig dat veel oude mensen er een grote rust in zou den vinden als zij over een mid del konden beschikken om op aanvaardbare wijze uit het leven te stappen op het moment dat hen dat passend voorkomt." In een mum van tijd stond het middel te boek als de pil van Drion. Huib Drion kan er wel om la chen. „De inmiddels overleden dichter Adriaan Morriën zei het al tegen me: straks sta je in de dikke Van Dale! Het is een soort merknaam geworden. Maar zelf heb ik het nooit zo genoemd. Ik dacht ook niet aan een pil, maar aan een combinatie van midde len die mensen in twee etappes in zouden moeten nemen. Dat heeft het voordeel dat ze zich halverwege nog kunnen beden ken. Bovendien loop je er min der risico's mee. Een pil kan makkelijker worden misbruikt of per ongeluk in handen van kin deren komen." U wilt de zelfdodingsmiddelen alleen aan alleenstaande 75- plnssers geven. Waarom? „Die leeftijdsgrens van 75 jaar is natuurlijk willekeurig. Het kan best een jaar eerder of later, maar je moet ergens een grens trekken. Ik wil het wel tot oude mensen beperken. Jonge men sen hebben nog zoveel andere levens voor zich. Als jongere zit je misschien wel eens in zo'n moeilijke situatie datje het liefst een eind aan je leven zou willen maken, maar dat is meestal maar tijdelijk, daar groei je wel weer uit. Je helpt mensen van twintig die een eind aan hun le ven willen maken niet door te zeggen: 'als je zestig jaar bent, dan lach je hierom!' Daar maak je ze alleen maar razend mee. Dat kan ze geen donder schelen. Maar het is meestal wel waar. Jonge mensen ontwikkelen zich nog. Maar tegen iemand van 75 of 85 jaar die het gevoel heeft genoeg geleefd te hebben, hoef je echt niet te zeggen: 'over tien jaar denk je er misschien heel anders over!' En waarom alleen alleenstaan den? Vooral omdat ik dacht dat bij samenwonenden het gevaar groter is dat de één, die behoefte heeft er een eind aan te maken, de ander probeert mee te trek ken. Maar het eerste telefoontje dat ik elf jaar geleden kreeg, was van een getrouwde vriendin die vroeg: 'en waarom mogen wij eve nN r< met kleine stapjes komt bij dat er in het bi c' geweldig gereageerd zoi den: hoe kan dat nou! E schijnen in het buitenlj van die krankzinnige over de euthanasie in land. De wetgever zou< kunnen denken: laten v maar even mee wachl Zelf heb ik er ook noo voor gestreden. Dat n dere mensen maar doe !r helemaal geen agitator. v£ mand iets met mijn ide dan is het kennelijk gee schikt idee." Zou u zelf zo'n pil in hiPc hebben? „Ja. Ik heb ook wel eem e' len verzameld om de heid te hebben een ein^e mijn leven te maken op ment dat ik dat zou wil*H die heb ik aan een oudi gegeven. Die heeft ze ni bruikt, maar ik heb ze nj^1 meer." Probeert u ze niet opnid*( krijgen? „Daar ben ik te sloom zijn ook niet zo makkei gen." Heeft u er wel eens met arts over gesproken? „Nee, daar wil ik een hi niet mee belasten. Ik n mensen niet verwijten wel met hun huisarts o ten, maar persoonlijk z niet doen. Dan schuif ji antwoordelijkheid door arts." U bent voor de ultieme schikking: zelf voor dei middelen zorgen en die innemen? „Ja, je moet de moed h om het zelf te doen. En niet durft, is dat reden geen eind aan te maker speelt ook een ander j Stel dat ik er een eind willen maken en alleen huisarts zou me de noo ke middelen mogen gevfn zou er dan kunnen gel P Dan komt mijn huis ar thuis en denk ik: 'tja, ik laten komen, nou kan il I maken om me te beden Het hoeft niet, maar hel mensen onder druk kui ten. Het lijkt mij daaroc beter dat oude mensen delen bij een speciale in& zouden halen." Denkt u dat er meer nu eind aan hun leven zul ken als die pil er eenrru. „Dat vraag ik me af. Ou J sen die nu in paniek ee aan hun leven maken, naar een tehuis moeten dat niet meer te doen ai pil van mij hebben. Darf ze eerder geneigd zijn o naar dat tehuis te gaan. echt zo erg is, kunnen ding altijd nog slikken ji dat het een veilig gev< n- ven om die middelen ii hebben. Je hoeft er gee: van te maken, maar hei Dat is een geruststellen! dachte." Bent u niet bang dat en gegeven moment druk o mensen zal worden uity 1 j Zo van: we willen of we niet meer voor u zor\ om neemt u die pil n „Ik denk eerder aan hel keerde. Oude mensem den dat ze niet voldoen dacht krijgen, zullen hi e"n ren of kleinkinderen er schien wel mee chantei lie komen'nooit op bezi len jullie soms dat ik er aan maak?"' r idaf' Mick Salet Beetje ruzie op mijn werk. Ik ben zijde lings betrokken bij een radioprogram ma. In dat programma praten gasten o.a. over hun levensmotto. Dat motto wordt dan op een wandtegeltje geschre ven. Het levert meestal voorde hand lig gende kreten op als: 'Een dag niet gela chen is een dag niet geleefd' of'Een vlie gende kraai vangt altijd wat'. „Wat zou jij op zo'n tegeltje zettenvroegen ze op de redactie. Ik antwoordde: Ideeën zijn het voorrecht van de middelmatigen. Daar werd verontwaardigd op gerea geerd. Ideeën waren juist de basis van alles. Zonder ideeën was er geen wiel ge weest, geen elektriciteit, geen buskruit en geen noem maar op. Ik zweeg. Je kunt die jonge jongens - die redactieleden zijn bijna altijd jonge jongens en meisjes - wel gaan uitleggen wat je precies bedoelt maar ze geloven je toch niet. Want ze hechten nu eenmaal aan het romantisch idee van de geniale inval. En dat waan idee kun je hen maar beter niet afpak ken. Dus ik vertrok terwijl ze op die re dactie nog wat namokten. Niet lang na dit mini-ruzietje zag ik de TV-show van Ivo Niehe. Hij interviewde Rudi Carrel „Je hebt je talent zeker van je vader", vroeg Niehe. Want Carrel seni or zat ook in het artiesten vak. Kan zijn", antivoordde Rudi, „maar ik heb zeker zoveel gehad aan het vermogen van mijn moeder om op ieder detail te letten. Als wij op vakantie gingen zette zij zelfs de voordeurbel uit. Spaarde elektriciteit!" Een mooi antwoord van Carrel Een vaag begrip als talent liet hij voor wat het was. Maar gewoon goed opletten verhief hij tot kunst. Terecht, vind ik Nu spreekt de verbeeldingskracht van Carrel u misschien niet aan. Mag ik u dan meenemen naar de Universiteit van Princeton in de Verenigde Staten. Het puikje van 's werelds natuurkundigen probeert daar de nieuwe Einstein te wor den. In een bijlage van het NRC Han delsblad stond een artikel over al die knappe bollen. De beste van de klas heet Ed Witten, een Amerikaan. „Kleine stap jes zetten, daar gaat het om zegt Wit ten, wie roekeloos denkt, komt ner gens." En even verderop: „Ook in je vrije tijd moet je ermee bezig zijn Wie in het weekend de zaak laat sloffen, is maandagmorgen koud." Niets geniaal idee, hard werken, goed opletten. Nog niet overtuigd? Dan komt nu mijn kroongetuige: Charles Darwin. Toch een van de beroemdste geleerden uit de ne gentiende eeuw. Ontwikkelde de evolu tietheorie. Let wel: ontivikkelde, hij werd Huib Drion. Foto: GPD die pil niet?'" U denkt dat er vooral behoefte bestaat bij mensen die bang zijn om naar een tehuis te moeten. Is dat vooruitzicht zo vreselijk? „Ik kan me wel voorstellen dat oude mensen gruwen van een opname in zo'n tehuis. Als je er wel eens op bezoek komt, en je ziet al die oude, murmelende mensen, die vaak niet eens meer in staat zijn om zelf te eten, dan denk je toch niet: hier zou ik graag willen zitten! Laten we eerlijk zijn. Het is niet voor niets dat veel oude mensen een eind aan hun leven maken op het moment dat ze naar zo'n tehuis moeten." Ziet u er zelf ook zo tegenop? „Ik kan niet zeggen dat ik er reu ze over zit te tobben. Ik ben een vrij vrolijk en ook optimistisch mens. Ik zie wel. Maar ik denk dat veel oude mensen zo opzien tegen een opname in een tehuis, dat ze in paniek voor een trein springen of zich ophangen als ze niet meer zelfstandig kunnen wonen. Ik vind het onaanvaard baar dat de overheid zegt: je mag wel een eind aan je leven maken, maar dan moet je zelf maar een touw kopen om je op te hangen! Dat is niet alleen gru welijk voor mensen die zo een eind aan hun leven maken, maar ook voor hun nabestaan den. Je zult een dierbare zo maar vinden." Door de 'pil van Drionniet te verstrekken, dwingt de overheid oude mensen om op een gruwe lijke manier een eind aan hun leven te maken? „Ja. Het is natuurlijk niet de be doeling van de overheid dat mensen het zo doen, maar het is wel de feitelijke situatie die ont staat: als ze een eind aan hun le ven willen maken, moeten ze dat doen door zich op te hangen of voor de trein te springen. De mogelijkheid om er op een hu manere manier een eind aan te maken, met die pil van mij, is er niet." Er zijn gelovige mensen die vin den dat uw voorstel veel te ver gaat. Ze hebben het gevoel dat het laatste stukje ook bij het le ven hoort en geloven dat de mens geen eind mag maken aan het door God gegeven leven. „Dat is mijn gevoel niet, maar ieder heeft het recht dat te vin den. Als mensen op grond van hun geloof vinden dat ze zo lang mogelijk moeten blijven leven, dan moeten ze dat natuurlijk doen." Er is veel gediscussieerd over de pil van Drion, maar in de prak tijk is er nog niet veel gebeurd. Bij de behandeling van de nieu we euthanasiewet sprak het ka binet zich nog duidelijk uit tegen het idee. Wij gaan uitdrukkelijk niet zo ver dat wij van mening zijn dat eenieder die geen levens wil meer heeft, dan ook de mo gelijkheid moet hebben om het leven te beëindigen. „Ik had niet anders verwacht. Ik zou het lichtzinnig vinden als men mijn idee ineens hals over kop uit zou voeren. Het moet er niet op een ochtend mee wakker of zo. Vorig jaar verscheen in het Nederlands zijn autobiografie. Eigenlijk meer een soort schets van zijn leven, bedoeld om zijn kleinkinderen wat inzicht in groot vaders doen en laten te geven. En nergens in dat boek komt het woord 'brille' voor. Nauwkeurig onderzoek, systematische ordening en langdurige bestudering dat was de methode Darwin. Hard werken en overal op letten ei genlijk. Ook het feit dat hij fi nancieel onafhankelijk was, kwam hem naar eigen zeggen van pas bij het beoefenen van de we tenschap. Omdat hij daardoor tijd voor studie had. Genie is talent vlijt, dat had ik natuurlijk tegen die kinderen moeten zeggen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 2