BRONNEN KUNST CULTUUR egenenzeventig minuten in een deuk met Shakespeare 'Genoeg kunst in Leiden, maar te weinig te zien' t VAN INSPIRATIE Cloaca: zelden zo bitter gelachen in het theater tival opent met 'Far from heaven' 'Diamonds are forever' jton. Archieffoto leneral' reek later zijn begonnen word je ruw ge wekt. Julia, magistraal in travestie ver tolkt door Richard Lynson, wil helemaal niets van die opdrin gerige Montague weten: „I don't wanna kiss you." Vervolgens ontstaat er heilloze verwarring rond een beroemd citaat. Een roos wordt verward met een neus. Echt een probleem kan dat ook weer niet zijn omdat het citaat nou juist zegt dat een roos, hoe ze ook genoemd wordt toch altijd ruikt... Waar mee maar gezegd wil zijn dat je er als toeschouwer bovenop moet zitten. Op het moment dat je je dat realiseert, zit Julia op de schou ders van Friar Laurence, haar rok over zijn kop. Op het voor plan vecht Romeo met zijn ri vaal, gespeeld door een boven maatse lappenpop. Die lappen pop is zo ongeveer de enige constante rol, want hij speelt in alle stukken een groot deel van de slachtoffers die links en rechts vallen. Er is amper tijd om nog wat met flesjes slaap middel en dolken te dollen of we zitten alweer midden in de klassieke tragedie 'Titus Andro- nicus'. Het concept - en pas als je het ziet, merk je hoe voor de hand liggend dat is - van dit spel gaat uit van een bloederig re cept, dat ons wordt gepresen teerd door slagers met afgehakte handen. 'Othello', hét verhaal over dode lijke jaloezie, werken de drie heren al rappend af en in luttele tellen. Zo ook alle komedies. 'Anthony Cleopatra' wordt snel afgedaan als 'een van de geopolitieke spelen van Shake speare'. 'Two noble kinsmen' weten ze te laten klinken als 'Tsjemobyl'. Al de moorden uit alle koningsdrama's (de Hen ry's, Richards, Charles-en, Johns) worden in een heftige Amercian football wedstrijd af gewerkt. Yoricks schedel - of is het die van Shakespeare zelf? - is in deze scènes pièce de resistan ce en buitelt derhalve luchtig over het speelvlak. Dé kreet uit King Lear blijkt ineens 'Go! Ca milla, go! Te luiden en dan komt de grote apotheose: 'Hamlet'. ,,How could we forget 'Hamlet'? It's a Mel Gibson movie!' Plots blijkt Richard Lynson niet meer te voldoen als Ophelia. Immers de heren hadden allang een volbloed maagd, geknipt voor deze rol, op rij 1 zien zitten. Voor ze zich goed en wel heeft gerealiseerd wat haar overkomt staat de betreffende dame al op het toneel. De zaal ligt plat. Niet in het minst omdat de rits van haar spijkerbroek niet geheel ge sloten is en Rick Bland haar daar even fijntjes als voor ieder een duidelijk zichtbaar op wijst. Vervolgens worden er van deze 'virgin' akelige gilletjes ver wacht. Nou, die laat ze horen! Later in de kleedkamer vertelt Rick: „Dat hebben wij nou altijd. Zoiets als met die dame en dat is voor ons soort voorstellingen natuurlijk goud." De maagd van rij 1 blijft niet de enige die het stelletje helden op het podium te grazen neemt. Even later speelt de linkerhelft van het pu bliek in de zaal de libido van Ophelia, de rechterhelft haar su perego en de 'muppets' op het balkon haar biologische klok. El ke groep met een eigen tekst en dat wordt een fantastisch pan demonium. Dat is dus wat de Reduced Shakespeare Company ervan maakt: een fantastisch pandemonium. De tournee van de RSC in Ne derland begint met een try-out in de Leidse Schouwburg op vrijdag 24 januari, de Leidse première is daar op zaterdag 25 januari. Voorts voorstelling in het hele land. (advertentie) PRONKSTUKKEN UIT HET OUDE SYRIË 1 NOV 2002 - 9 MRT 2003 RIJKSMUSEUM VAN OUDHEDEN. LEIDEN RESERVEER NU UW KAARTJES: 0900 - 6 600 600 0.10 P.MJ OF WWW.BRONNENVANINSPIRATIE.NL tsel Br T oiei«L.2 vHA -13^H seFS H Ilière van 'The Complete Works' in Leidse Schouwburg Haagweg 4 houdt forumdiscussie leiden - Een beetje chaotisch en soms van de hak op de tak. Maar ja, dat past misschien ook wel bij een kunstcen trum dat zijn tienjarig bestaan viert. Gisteravond kruisten vijf forumleden onder leiding van cultuurwethouder Alexander Pechtold verbaal de degens over de stelling 'Kunst is niks, alles is kunst' in het projectatelier van Haag weg 4. Veel verschil van mening, maar over één ding zijn ze het roerend eens: in Leiden bruist het te weinig op kunst gebied. Hoe komt dat toch? Gebeurt er dan te weinig in Leiden? Dat niet, maar er is te weinig te zien, zo luidt de analyse. Oplossing: meer plekken om te expo seren. „In Den Haag staan er iedere zomer beelden op de Lange Voorhout. Dat is toch prachtig. Zoiets moet toch ook in Leiden kunnen", zegt Chris Verplancke, directeur van de stichting Stadsparkeerplan. Galeriehouder Piet van Duivenvoorde heeft een andere oplossing: De Waag opnieuw als per manente expositieruimte in ere her stellen. „Dat is een centrale plek, waar de mensen zo naar binnen kunnen lo pen." Een ruimte is het probleem niet, be nadrukt Bemadette Drenth van de Haagweg. Die is er al: het projectate lier waar de discussie wordt gehou den. „Dit is een prachtige ruimte om exposities te houden, maar we moe ten wel mogelijkheden hebben om wat op te bouwen. En daar is een beetje budget voor nodig", richt ze zich tot de cultuurwethouder. Voordat de discussie zich op Leiden toespitst, hebben de vijf forumleden al ruim anderhalf uur een stortvloed aan onderwerpen de revue laten passeren. Het voor 2006 geplande Rembrandt- jaar bijvoorbeeld, waarvoor alleen Chris Verplancke echt warm lijkt te lo pen. „Rembrandt is groter dan heel Nederland. Maar Leiden doet daar veel te weinig mee. Wij moeten de Rembrandt-emotie gaan verkopen. Bezoekers het gevoel geven: hier heeft hij gelopen. Zo heeft hij Leiden ge zien. En als dat goed loopt, lift de rest van Leiden daarop mee." „Het is onzin om de stad op te hangen aan één man die hier driehonderd jaar geleden heeft geleefd", vindt Hans Si- zoo, kunstdocent en voormalig con servator van Stedelijk Museum De La kenhal. „Hèt is misschien aardig om dat één keer te doen, maar het is na tuurlijk ook schijn. Voor je het weet is Rembrandt de Manneke Pis van Lei den." Ook Coen Polack, journalist van het Leidsch Dagblad heeft zo zijn reser ves. „Rembrandt heeft hier tot zijn 26ste gewoond, daarna is hij in Am sterdam gaan schilderen. Er kan beter geld in het hedendaagse kunstklimaat worden gestopt. Rembrandt is puur toerisme." theater recensie Susanne Lammers Voorstelling: Cloaca van Maria Goos door Het Toneel Speelt. Regie: Willem van de Sande Bakhuyzen. Spel: Pierre Bokma, Peter Blok, Gijs Scholten van Aschat, Jaap Spijkers en Marleen Stoltz. Gezien: 17/1, Leidse Schouwburg. Het begint natuurlijk met dat ongelooflijk listige plot van Ma ria Goos, dat op alle fronten ge loofwaardig blijft. Maar min stens zo belangrijk zijn de vier fantastische acteurs, die elke zin tot in zijn uithoeken kunnen uitbuiten, en een regisseur die elke wending onder controle heeft. Cloaca is een adembene mende ervaring. Zelden zo bit ter gelachen in het theater. Cloaca draait om de vroeg oud geworden, vermoeide, om niet te zeggen geknakte gemeente ambtenaar Pierre Bokma, die in de problemen raakt omdat hij zijn verjaardagscadeautjes terug moet geven. Bij hem vervoegen zich opeens zijn drie studie vrienden - en ook zij hebben het niet makkelijk. Gijs Scholten van Aschat, in af wachting van een ministerspost, komt logeren omdat zijn huwe lijk op de klippen loopt, Peter Blok tracht na een verblijf in een inrichting zijn flitsende carrière als advocaat te hernemen en Jaap Spijkers als vernieuwend theatermaker zit in een algeme ne midlifecrisis. Dat levert veel materiaal voor valse one liners en genadeloze karakteriseringen, een weldadi ge overvloed aan idiote scènes en verwikkelingen. Het stuk is extra spannend omdat Goos al deze verhalen zo prachtig weet te vervlechten. Terwijl de een in een diepe crisis zit, zeurt de an der daar met klein leed door heen. Dat prikkelt heerlijk. Tot zover is Cloaca een meesterlijk vormgegeven zedenschets waar in steracteurs kunnen stralen. Maar de kracht van Maria Goos is dat ze er meer van weet te maken door heel geleidelijk het geheim van Bokma te onthullen. Zijn cadeautjes blijken topkunst en het streven hem te redden van een financieel debacle legt het wezen van de vrienden en dus de vriendschap bloot. Bokma als eenzame nicht die van alle kanten klem gezet wordt, is het mooiste personage, maar ook de onmacht van Peter Blok is zeer bezienswaardig en sympathiek. Cloaca is een pijnlijk demasqué, toont het verlies van alle illusies, maar gelachen dat we hebben! e*M - Het 32ste Intema- A' Hm Festival Rotterdam erke Densdag met 'Far from de Amerikaanse re- 'odd Haynes. Het is de oen^n de 1500 genodigden ;nd, >eh( 1 >pei lt tol :ningsavond. ollen in de openings film worden gespeeld door Juli- annë Moore en Dennis Quaid. Het verhaal gaat over een ideaal lijkend Amerikaans gezin dat prima draait, totdat het feno meen homoseksualiteit de kop opsteekt. Festivaldirecteur Simon Field is blij met de keuze van de festival gangers: „Todd Haynes is zon der twijfel een van de meest on afhankelijk denkende en ver beeldingsvolle Amerikaanse re gisseurs. 'Far from haeven' is misschien wel zijn beste film tot nu toe." leiden - Het heeft haar geen windeieren gelegd: naar verluidt heeft 'supermodel' Iman zo'n anderhalf miljoen euro gevangen voor de reclamecampagne van diamantengigant De Beers. Hier demonstreert het 47-jarige model van Somalische afkomst, tevens de vrouw van popster David Bowie, een halsketting die hoofdzakelijk uit diamanten be staat. De Beers zocht naar een in Afrika geboren model, aangezien de glinsterende klei noden hier gedolven worden. Foto: Reuters Ha Verbeeten h' leiden - The Royal... eh, he! The Reduced Shake- impany rollebolt magi- Dr alle zevenenendertig fan William Shakespeare ia welgeteld, negenenze- lk inuten. En ze houden e StT>ver voor de honderdvie- sonnetten van de bard. :week is de Nederlandse van 'The Complete William Shakespeare' in Schouwburg. de satanische bood- maant Gary 'Ham- ün het publiek. Bij wijze le toegift spelen de ,-Jeurs van de Reduced leare Company 'Hamlet' keer. Nu van achter en. Tegen de tijd dat het zover is, lig je al zo'n seventig minuten gena- n een deuk. En wie de lap mist, kent nog altijd tisch genoegen gierend UVllach getuige te zijn van ïboel tot op hun huid le Shakespeares. ïy Willy", roept de tries- anse Cressida. Of was nhopige geliefde Troi- roepen het ze na en zijn bewust van zoveel nnigheid. Al zo'n jaar of iagt de RSC er in het Criterion Theatre ian avond Shakespeare n. Ze doen dat in een aal die met zijn ronde vormen, vergulde lijs- lonkerrood pluche em- een negentiende eeuws herinnert. Je zit er lek- it op het toneeltje dat biedt op een haveloze >nnen voorgevel die 't verwijzen naar The leatre, de plek waar de nen', tot wie Shakespe- or >orde, aan het einde van nende eeuw theatrale tri- vierden. Vanuit twee ,|a :n^n8en struikelen de Sp n grote haast het speel- HElke pruik hangt scheef, The Reduced Shakespeare Company brengt Shakespeare terug tot zijn essentie, en dat wil zeggen tot scènes vol seks, geweld en dood. Foto: Charles Hopkinson minstens een van de nepbor- sten aan een touwtje zit niet op de juiste plaats in de soepjurk waarin Rick Bland zich heeft vermomd en alle flitsende duels op de sabel eindigen in dieptra gische sterfscènes. „Ja, onze voorstelling is nogal fysiek", grijnst Rick Bland. Toch heeft het allemaal niets van een operette en weinig van variété. Pure kolder dan? Slapstick? Zeg maar 'grand guignol'. Poppen kast met horror-elementen voor volwassenen. Maar dan ben je er nog niet, want de voorstelling van lire Complete Works of Wil liam Shakespeare is bovenal spits en geestig. Ze past perfect in de joods-christelijke cultuur geschiedenis van West-Europa. Gek, eigenlijk dat het een clubje Amerikanen is dat Shakespeare tot zijn essentie, en dat wil zeg gen tot scènes vol seks, geweld en dood, terugbrengt. „Helemaal niet gek", vindt Rick Bland. .Alleen Amerikanen zijn dom genoeg om te denken dat ze de hele Shakespeare in een voorstelling kunnen gieten. Maar zeg nou zelf, onze versies van zijn stukken zijn niet alleen korter, toch ook veel beter?" Het waarheidsgehalte van die uit spraak valt tijdens de voorstel ling absoluut niet te controle ren. Weliswaar proberen ze je met een uiterst sentimentele versie van Greensleaves als ope ningstune zachtjes te laten in sluimeren, maar zodra ze met z'n drieën aan 'Romeo en Julia' In het programma van Blues- en Jazzweek, gisteren in de Uit bij deze krant is overge jtaat een fout. De film- ll|keling 'The General' van <aton draait niet op :9 januari maar een »r op 25 januari. Op die sljejóm 14.00 en om 16.00 [oudini's in het X-thea- «t Volkshuis aanwezig tomme' film muzikaal iden. tigieuze prijs gtheatergroep >e eerste cultuurprijs 1 Nctorum van Coppet, een leest prestigieuze Eu- unst- en cultuurinstel- 11 iten deel gevallen aan "i ni jrdamse theatertrio Iodern'. De theater- iakte met hun laatste 'De Grote Oorlog' fu- jf Europese landen. P ssionisten Kunsthal - Honderd schilde- impressionisten en ressionisten zijn bin- voor het eerst in Ne- te zien. Het gaat om van de Zwitserse verza- lérard Corboud. De an Courbet, Monet, tnoir, Van Gogh, Ma- gnac zijn van 25 janua- net 25 mei te bewon- de Kunsthal in Rotter- tI a j'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 19