KUNST CULTUUR
'Abel Cahen is een hele goeie architect'
'Het Geluid van Hotz' trekt 1500 bezoekers
Record voor
'Die another day'
Cabaret Festival
blijkt populair
Vragen rond
dood Bee Gee
Recordaantal
bezoekers Nemo
Percussionist
T.Rex overleden
Tegenvallende
thrillers ruilen
Vier maal zo groot Van Abbemuseum gaat zaterdag open voor publiek
Kane hp
weer be
door b;
Nominate
Edison
Awards 2|
zijn beke;
dinsdag 14 januari
n
Pierce Brosnan vertolkt voor de
vierde keer James Bond.
Foto: AP/Aaron Harris
Amsterdam - 'Die another day',
de twintigste James Bond-film,
heeft het afgelopen weekeinde
een recordaantal bezoekers ge
trokken. De eerste vier dagen
zagen 180.000 mensen de film,
waarmee de beste opening voor
een Bond film ooit is behaald.
Het algehele record voor beste
opening ooit heeft 'Die another
day' overigens niet gebroken.
Dat staat nog steeds met
279.000 bezoekers op naam van
de eerste Harry Potter-film 'De
steen der wijzen'. Van deze film
draaide echter zowel een Ne
derlandstalige als een Engelsta
lige versie in een aantal van 244
kopieën. 'Die another day' is in
de Engelstalige versie in 120
theaters te zien.
leiden - Bij het begin van de
kaartverkoop voor het 25ste
Leids Cabaret Festival vlogen
de kaarten afgelopen zaterdag
weg. Er zijn inmiddels alleen
nog toegangsbewijzen te koop
voor de voorrondes op 10 en 11
februari. De 25ste editie van het
festival wordt gehouden in de
Leidse Schouwburg en eindigt
op zaterdag 15 februari met de
finale.
Londen - De familie van de
zondag overleden Bee Gee
Maurice Gibb zet vraagtekens
bij de behandeling van de zan
ger in het ziekenhuis. Hij over
leed op 53-jarige leeftijd na een
spoedoperatie aan zijn inge
wanden. Broer Barry Gibb zei
tegen de Britse omroep BBC dat
hij en zijn familie er alles aan
zullen doen om de waarheid
boven tafel te krijgen. Kort voor
de operatie was Maurice gere
animeerd na een hartstilstand.
Dat vindt Barry Gibb zeer be
denkelijk.
Amsterdam - Een recordaantal
bezoekers bezocht vorig jaar
het wetenschapsmuseum Ne
mo in Amsterdam. In totaal
kwamen 317.500 mensen af op
de attractie. Ruim 25.000 meer
dan het jaar ervoor. Met deze
groei staat Nemo in de toptien
van musea in Nederland. Ook
financieel gaat het het museum
voor de wind. Nemo opende in
1997 zijn deuren onder de
naam NewMetropolis. In de
eerste jaren trok het kolossale
groene 'schip' aan het IJ zo wei
nig mensen dat het failliet
dreigde te gaan. Het museum
kreeg echter een tweede kans
door een bijdrage van het rijk
en de gemeente Amsterdam. In
juni 2000 veranderde het zijn
naam in Nemo en kreeg het een
nieuwe directie.
londen - Mickey Finn, percus
sionist van de Britse glamrock-
band T.Rex, is zaterdag in een
Londens ziekenhuis op 56-jari-
ge leeftijd overleden. De precie
ze doodsoorzaak werd niet be
kendgemaakt maar volgens de
Britse pers is het overlijden van
Finn het gevolg geweest van
nier- en leverproblemen. In
1997 werden de bandleden van
T.Rex bij een herdenking van
het overlijden van de charisma
tische zanger Mare Bolan, toen
twintig jaar geleden, zo enthou
siast door het publiek ontvan
gen dat zij besloten opnieuw te
gaan samenwerken. Dat mond
de uit in een reünie, een toer-
nee en een nieuw album.
Amsterdam - Met ingang van
de Maand van het Spannende
Boek, in juni, mogen kopers
van een literaire thriller van de
uitgeverij Ambo/Anthos zo'n
boek ruilen als het hun niet
aanstaat. De uitgeverij is bezig
tien tot vijftien titels te selecte
ren die voor ruil in aanmerking
komen. Ze hoopt de mensen te
stimuleren sneller een literaire
thriller te kopen. Dit genre trekt
naar de smaak van Ambo-
/Anthos te weinig aandacht van
de recensenten. De klant weet
daardoor niet altijcLwat hij of zij
koopfc-Ruilen kan rechtstreeks
via de uitgeverij.
door Theo de With
leiden - Naar schatting 1500
mensen hebben de afgelopen
weken de theatervoorstelling
'Het Geluid van Hotz' in de bus
remise van Connexxion aan de
Rijnsburgerweg bezocht. De
voorstelling was het eerste pro
ject van de stichting Bontekoe
spelen, die in de toekomst vaker
op verrassende plekken in Lei
den theater wil brengen. Over
het verloop van deze eerste pro
ductie is initiatiefnemer Frans
Bik meer dan tevreden.
Op de valreep werd het afgelo
pen weekeinde nog een extra
voorstelling ingelast om alle be-
Stichting Bontekoespelen meer dan tevreden over theater in busremise Connexxion
Hotz-liefhebbers te bfee
Het team van de Bcjt°P
len was w
bezig met het afbn
langstellenden de gelegenheid
te bieden 'Het Geluid van Hotz'
te bekijken. „De laatste voorstel
lingen waren helemaal uitver
kocht", zegt Bik. „In het begin
hadden we niet altijd een volle
bak, maai dat schijnt normaal te
zijn. Het duurt even voordat de
publieke belangstelling op gang
komt De mond-tot-mondrecla-
me moet zijn werk doen, want
dat is nog altijd de beste recla
me."
Het locatietheaterproject begon
op 12 december in de bittere
vrieskou en eindigde afgelopen
zondag met de tweede koude
golf. Het winterweer lijkt geen
negatieve invloed te hebben ge
had op het bezoekersaantal.
Frans Bik: „Het is moeilijk te
meten wie zich door de kou
heeft laten weerhouden. Mis
schien dat oudere mensen om
die reden zijn weggebleven,
maar ik heb de indruk dat er
voor echt geïnteresseerden altijd
wel een moment was om te ko
men kijken. Met verwarmde tri
bunes, dekens en glühwein heb
ben we geprobeerd de ergste
kou te bestrijden. De reacties
waren over het algemeen zeer
positief."
Voor dit project werd het ver
haal 'De Voetnoot' van de Leid
se schrijver F.B. Hotz bewerkt
voor toneel. Daarin beschrijft
Hotz het effect van een treinon
geluk in 1926 bij station De Vink
op het leven van een aantal per
sonen. De monoloog werd ver
tolkt door acteur Leo Hogen-
boom. Op de speelvloer werd hij
bijgestaan door 'geluidskunste
naar' Bart Visser. „Hotz is na
tuurlijk niet de allerbekendste
schrijver", omschrijft Bik zijn
angst vooraf. „Gelukkig blijkt er
toch een behoorlijk grote groep
door Rob Schoonen
en Peter van Vlerken
eindhoven - „Het is precies het
museum geworden dat ik had
gewild. Maar het is bovenal
prachtige architectuur, er zitten
dingen in waarvan ik denk, hoe is
het in hemelsnaam mogelijk dat
iemand dat op voorhand al hele
maal in zijn hoofd heeft zitten?",
aldus een zeer trotse directeur
Jan Debbaut van het Van Abbe
museum in Eindhoven, vlak voor
de opening van 'het mooiste mu
seum van Europa'.
De veelgeroemde helderheid
van het Kropholler-gebouw zit
volgens Debbaut ook in het
nieuwe deel: „Je komt via de
oudbouw in het nieuwe muse
um en dan kun je rechtsaf het
facilitaire deel in, of je kunt
rechtdoor het tentoonstellings-
blok betreden. En daar kan de
bezoeker - niet horizontaal, zo
als in de oudbouw - maar verti
caal cirkelen. Je kunt met de
trap naar boven en met de lift
naar beneden of andersom. Al
leen zit in die routing een frag
mentering waar je zeer veel ver
schillende ervaringen opdoet.
Dat is ook exact de bedoeling;
zo hebben we het ook ingericht.
Dat de bezoeker echt heel veel
meemaakt."
Het oorspronkelijke Van Abbe
museum is in 1933 ontworpen
door architect A. J. Kropholler,
in opdracht van Henri van Ab
be, oprichter van de Karei 1 si
garenfabrieken en kunstverza
melaar. Het was altijd de wens
van de kunstliefhebber om een
centrum te laten bouwen waar
de hele bevolking kon kennis
maken met de hedendaagse
kunst. In 1936 schonk hij Eind
hoven het Van Abbemuseum.
De collectie bestond toen voor
namelijk uit kunstwerken van
Van Abbe zelf.
Inmiddels is het Stedelijk Van
Abbemuseum één van de meest
vooraanstaande musea voor
moderne kunst Door het visio
naire aankoopbeleid van - soms
illustere - museumdirecteuren is
in de loop der jaren een impo
sante collectie opgebouwd van
ongeveer 2500 werken van on
der anderen Picasso, Chagall,
Kandinsky, El Lissitzky, Theo
van Doesburg, Mondriaan en
Appel.
Architect Abel Cahen heeft het
gebouw van Kropholler nu vol
ledig gerenoveerd en gemoder
niseerd. Daarnaast heeft hij ook
twee nieuwe vleugels van eik vijf
niveaus gebouwd, die worden
omgeven door water. De nieuw
bouw betekent een verviervou
diging van de ruimte. Blikvanger
is de 26 meter hoge toren met
schuine wanden waarop alle
verdiepingen uitkomen. De ver
bouwing heeft de gemeente
Eindhoven in totaal 27,5 miljoen
euro gekost.
Genietend 'gidst' architect Abel
Cahen door 'zijn' museum. Nu
eens met weidse armgebaren
alsof hij alles wil omvatten, dan
weer met een kleine handbewe
ging wijzend op een detail. Hij
toont de eenvoud van de ge
bruikte materialen, wijst op het
licht dat van verschillende zij
den binnenvalt, prijst de helder
heid van de expositieruimten,
legt de logici van het tentoon
stellingscircuit uit, ziet hoe on
derdelen van zijn architectuur
in elkaar grijpen of juist uiteen
wijken. Verbaasd lijkt hij, ver
baasd dat alles is geworden zo
als hij het heeft getekend.
En trots? Nee, dat niet. Dat
woord past niet bij Cahen. Een
gelukzalig gevoel heeft hij wel en
het is hem aan te zien. „Moet je
hier eens gaan staan", zegt hij,
met een blik op de 'lichtstraat',
die de verbinding vormt tussen
de tentoonstellingszalen en de
schuine toren. „Hier mag je
even naar mij kijken, naar mijn
kunst."
Zijn fascinatie voor architectuur
is intellectueel en kunstzinnig,
zo zegt hij. Pas wanneer wordt
afgeweken van vanzelfsprekend
heden. wordlarchitectuur voor
Het nieuwe Van Abbemuseum in Eindhoven: twee vleugels van elk vijf niveaus worden omgeven door water. Foto: GPD/Ton van de Meulenhof
Architect Abel Cahen: Nooit is hij ergens zo beledigd, nooit heeft hij
zich ergens zo vernederd gevoeld als in Eindhoven.
Foto: GPD/Vincent Wilke
Directeur Jan Debbaut van het Van Abbe-museum: „De bezoeker
gaat veel meemaken."
Foto: GPD/Jurriaan Balke
hem interessant. Zoals hier met
het Van Abbe, waar hij meer kan
doen met ruimte en licht dan
gewoon is. Architectuur als
moeder van de kunsten, daar
wil Cahen best achter staan.
„Maar je bent geen vrije kunste
naar, je reageert als architect op
de behoeften van een ander."
Mede vanwege deze overtuiging
werd hij - tot zijn vreugde - ge
kozen voor het ontwerpen van
het nieuwe Van Abbe. Cahen:
„Niks is zo bijzonder als het ma
ken van een museum voor mo
derne kunst, een openbaar ge
bouw waarin iets komt dat
voortdurend verandert".
Maar architectuur die alléén
maar dienstbaar is, is saai, zoals
een museum met alleen maar
mooie zalen ook saai is. Ander
zijds: een gebouw dat op zich-
zelf een adembenemend kunst
werk is, is voor de kunst die er
wordt getoond een slecht muse
um. Waar sta ik in dat dilemma,
vroeg Cahen zich af voordat hij
aan zijn klus begon. Het ant
woord op zijn vraag was simpel:
ertussenin.
„Eigenlijk heb ik twee musea ge
maakt Aan de ene kant is er de
aaneenrijging van serene zalen
die dienend zijn aan de kunst,
aan de andere kant is er, ver
bonden door de avontuurlijke
'lichtstraat', de torenzaal waar
van ik mijn ruimtelijk kunstwerk
heb gemaakt." Daar, in die pro
vocerende toren, wil hij de kun
stenaars uitdagen. De spanning
van het nieuwe Van Abbe zit 'm
in het contrast tussen die twee.
Nu het er staat, overheerst bij
Cahen een enorm gevoel van
opluchting. „Er is een groot ge
wicht van me afgevallen toen we
uit de gevarenzone kwamen,
toen het moment aanbrak dat
alle dingen die nog mis konden
gaan het gebouw niet meer stuk
konden maken." En daarmee
zijn we bij de lange, slopende
bouwhistorie van het museum.
Zijn eerste plan, dat niet kon
doorgaan vanwege de protesten,
zijn tweede plan dat met zoveel
pijn en moeite tot uitvoering is
gebracht „Dit gebouw is zo'n
ongelooflijke krachtmeting ge
weest", zegt Cahen. Het over
stijgt alles wat hij tot nog toe
heeft meegemaakt. Er waren
momenten dat hij wilde stop
pen. Er waren momenten dat
Nauwere samenwerking met andere musea
eindhoven - Het Van Abbemuseum in Eindho
ven gaat in de nabije toekomst meer samenwer
ken met andere musea. Vooral om potentiële
bezoekers uit de Randstad aan te trekken, is sa
menwerking noodzakelijk, aldus directeur Jan
Debbaut. Hij heeft daartoe inmiddels contacten
gelegd met stichting De Pont in Tilburg, het
Bonnefantenmuseum in Maastricht en het Muh-
ka in Antwerpen. Volgens Debbaut gaat
daarbij vooral om marketing- en pr-activiféiten
die in gezamenlijkheid worden gerealiseerd.
„Maar we hebben ook al eens gesproken over
het maken van één tentoonstelling in drie delen,
die je op de dezelfde tijd programmeert." Derge
lijke coproducties kunnen op termijn ook tot
stand komen met nabijgelegen Duitse kunstin-
steUingemDm-zeéfkostbare kunstwerken aan te
Jymnénschaffen, overweegt de directie een joint
"venture met collega-instituten als het Centre
Pompidou in Parijs en het Macba in Barcelona.
decor en de tribunesste
t Lei nt
dt fja
inn
rvc
We
e
remise achter het
tion. Toch wordt
driftig nagedacht ovi 8'
de project. Bik:
brainstormsessies
achter de rug
maand of twee hope
duidelijkheid te kuru
Het wordt in elk So
anders. Voorop blijf
we willen spelen op
verwachte plaatsen
Leiden hoort in elk g£"'
nog meer van ons." Ff
an
he
ere
anderen wilden dat hij ophoe
pelde.
„Van alles wat er mis is gegaan,
kreeg de architect Abel Cahen
de schuld. De budgetoverschrij
ding, de planning, noem maar
op. Nooit is hij ergens zo bele
digd, nooit heeft hij zich ergens
zo vernederd gevoeld als in
Eindhoven. Alles lag aan Cahen.
Dat was ten onrechte, want Abel
Cahen - dat mag u gerust op
schrijven - is een hele goeie ar
chitect."
Uiteindelijk is het werk gelukt.
„Nu het klaar is, ben ik begon
nen van alle ellende te genezen.
Ik knap op van dit gebouw. Ter
wijl ik in mijn genezingsproces
zit, zal dit gebouw schitteren tot
ver buiten de grenzen van Eind
hoven en tot ver buiten de gren
zen van Nederland."
Of hij het nog eens zou doen,
een museum bouwen? „Oh ja-
Ik heb er zo veel van geleerd. Ei
genlijk weet ik nu pas hoe het
moet"
Museumdirecteur Debbaut
heeft geen idee hoeveel bezoe
kers het nieuwe museum zal
trekken: „Ik weet het echt niet.
Omdat dit museum absoluut
niet te vergelijken is met het ou
de, en omdat een museum als
dit nog nooit gefunctioneerd
heeft in Eindhoven. Het zullen
er meer zijn dan voorheen, om
dat het in de belangstelling staat
en er veel meer te zien zal zijn.
Maar of er zich nu wel of niet
een toeristenstroom zal ontwik
kelen, of dat de Eindhovense
bevolking meer dan vroeger het
museum zal bezoeken, dat we
ten we niet. We hebben de ex
ploitatie afgestemd op honderd
duizend bezoekers. Dat is dik
het dubbele van wat we had
den."
Aanstaande vrijdag verricht ko
ningin Beatrix de opening, twee
dagen later gaat het museum
open voor het publiek.
ge
ke
fpo
den haag/anp
Paul Jan Bakker
Matto Kranenburgl
bij de Haagse
Het management
ren weten dat
overleg is gebei
een verklaring sti
de ambities van
kers niet strookt!
van de achterblij'
In maart vorig j;
Kane ook al de
de bezetting. Ar:
gen (gitaar), T01
sen (gitaar) en to<
nald Kool gingen
Alleen Matto
kwam ervoor tei
uitverkochte
de Pepsi Stage (2lj
bruari) zal de bani
sterken met
ten.
Volgens de verl
Paul Jan Bakker
kozen om zich,
werkzaamheden
Haagse gita;
leggen op het
eigen nummers,
hij zich bezighi
'nieuwe projeeti
stuk wordt niet
de eventuele pl
Matto Kranenbi
Op de popsite
Podium' laat
weten dat hij en
woonweg uit de
gezet. „We blekenjbl
fijk toch niet 'dep d
maken. Kane
doende vertroi
als bassist", laat hijn I
te weten. „Het gaj
band om zoveel
het muzikale. Ik T
een heel eind in||
maar ik ben
zwaar teleurgesti
heb ik alleen
voor de groep.
Paul Jan Bakker
2001 toe tot de bi
voor was hij di
Anouk uit haar
Door het vertrek Pn
en Kranenburg
vaste bezetting vaij
uit zanger Dinai
hoff, gitarist Def
Leeuwen en t"
tijn Bosman.
rijswijk/anp - Anouljaa
neerd voor een E<
tegorie Zangeres natbg
Edsilia Rombley en laf
een kans. Bij de mi
kandidaten Andre
man van Veen en
to.
Dat heeft de Edisa V
gisteren bekendgemL
categorie Zangeres
naai zijn genomind
Jones, Shakira en
Bextor, op de Edis<
Zanger intematioii
kans Bruce Springst
Williams en Solomoi
Acda de Munnik 2
ce om de Edison 1
nationaal', net als B
103. Coldplay, U2
strijden om de Edisc
tegorie Groep intemi
Relax, Rosemary's ST
Katoen maken kans ey
son voor vaderlands
mers. In de categorie
naai aanstormend ta
in aanmerking Avig
Justin Timberlake
babes. Bij de R&B'nJ
hoppers zijn Brainp»
nem en N.E.R.D. de Ian
bij de Edison voor Dis c
Sophie Ellis Bextor ie
world. bi
De Edison voor de nAre<
rr Marco Bonsk
Within Temptation, baj
tieve' Edison is \an
Queens of the stone iet
Hives. De uitreUtinne
maart. is s
ob