LEIDEN REGIO revet van tvermoeen 'Logisch dat het goed ging we doen hier veel aan drama' peurbakkentocht: hoe rooskleurig kun je schatten? Oud-musicus wil lawaaiwaarschuwing op instrumenten Groenlinks ergert zich in Leiden aan kabinet Plannen maken voor jongeren in Warmond ;tejeest gaat heel Oegstgeest aan (Z77i en man voor politie .j-Een 29-jarige au- uit Leiderdorp is |ht voor de politie ge- i hij aangehouden it hij te veel gedron- ie politie had de man kjivond al verboden te jat er een alcohol- tm heen hing. Later fem toch rijden op de y. De Leiderdorper ;auto en rende weg. in snel worden aan- Op het bureau bleek astest dat de man jrie keer meer had jdan is toegestaan, ringtjjjs werd ingenomen, t enj ;eld en gestolen Bij een inbraak ig aan de Prins Ber- Voorschoten zijn dag wijn, geld en ;omputer gestolen. n Zuffl lanvi i Hef polit ovei jen. /at iksst in£'v rs kwamen de wo- n door de tuindeu ren. maandag 13 JANUARI 2003 door Roelf Reinders leiden/soest - Op muziekinstrumenten moeten, net als op sigarettenpakjes, ernstige waarschuwingen komen te staan. Niet dat je ook van viool- of pia nospelen ziek of impotent kunt wor den, maar wel doof. Dus moet er op trompetten, piano's en violen staan: 'Absoluut niet langer dan één uur per dag op spelen'. Dat vindt Hans Troost, ooit beroeps musicus maar nu noodgedwongen vi oolrestaurateur en pianostemmer. Zijn jarenlange leven in de orkestbak heeft zijn gehoor zo verpest dat hij niet meer functioneerde als musicus. Niet dat klassieke muziek spelen compleet doof maakt, maar spelen in een orkest leidt vaker wel dan niet tot ernstige gehoor- schade. Kno-arts Jan de Laat van het Audiolo- gisch Centrum van het Leids Universi tair Medisch Centrum (LUMC) kent de Driekwart van de orkestleden heeft gehoorproblemen resultaten van een nog niet gepubli ceerd onderzoek dat binnenkort in een Scandinavisch wetenschappelijk tijd schrift wereldkundig wordt gemaakt. Daaruit blijkt dat driekwart van de le den van een klassiek orkest gehoorpro blemen heeft. Schrikbarend, aldus De Laat. Veel muzikanten hebben meerde re vormen van gehoorproblemen, zoals gehoorverlies, oorsuizen en vervor ming. Ook de kno-artsen van het LUMC zien veel musici met gehoorpro blemen. „Ik zie er minstens één of twee per week met problemen die er niet om liegen", aldus De Laat. „Soms kunnen ze niet verder met de muziek en raken ze overspannen." Opvallend is dat gehoorproblemen on der popmuzikanten minder vaak voor komen dan onder uitvoerders van klas sieke muziek. In de concertzaal is het normaal dat de geluidssterkte op 110 decibel ligt, zegt oud-musicus Troost. Dat is even hard als een ronkende cir kelzaag. Tachtig decibel is al schadelijk voor het gehoor. „Muziek in concertza len is zo oorverdovend geworden dat musici en zelfs luisteraars erover kla gen. En toch stellen de geluidstechnici het geluid zo af. Luidheid is de trend." Volgens Mark Stotijn van de Neder landse Toonkunstenaarsbond is de cd- uitvoering de maatstaf van wat je in de concertzaal kunt verwachten. Het zijn vooral de strijkers, die in het orkest vlak achter de koperblazers zitten, die lijden onder de 'teringherrie' in de orkestbak, aldus Stotijn. Het gevolg: musici haken af en belanden in de WAO. Dirigenten zijn hier medeschuldig aan, vindt de vakbondsman. „De dirigent heeft de absolute macht. Die wil poten te uitvoeringen, zoals de macho die een sportwagen huurt om lekker snel te scheuren. Vervolgens vertrekt hij naar het volgende orkest, de orkestleden amechtig achterlatend." Vroeger ging het er in de muziek een stuk rustiger aan toe. In de zeventiende eeuw klaagden musici al steen en been over het schelle geluid van nieuwkomer viool die de gamba verdrong. Troost: „De viool was twintig decibel luider. Het brute vioolgeluid deed pijn aan de oren." Ook de piano's werden steeds luider. Oorzaak: de commercie. De concertzalen moesten groter voor meer publiek, dus de muziek moest harder. Niet alleen de klassieke muziek wordt harder, de hele samenleving wordt la- waaiiger, klaagt Troost. „Met mijn oma ben ik naar het kerstcircus in Ahoy' ge weest en het was oorverdovend." Hoe lang duurt het nog voordat onze kinde ren doof zijn, vraagt de pianostemmer zich vertwijfeld af. „In het uitgaanscir cuit moeten op korte termijn de hoge tonen worden aangepakt", vindt hij. „En op lange termijn is preventie van gehoorproblemen van groot belang. Belangrijk is bewustwording van het gevaar van lawaai. Daar moet je al vroeg op de basisschool mee beginnen. Wacht niet tot kinderen tien jaar zijn, want dan is het al te laat." Dat preven tie en bewustwording een zaak van lan ge adem is, illustreert Troost met een voorbeeld uit Zweden. In de kantine van een school stond een stoplicht dat de kinderen duidelijk maakte of het ge luid dat ze maakten schadelijk was voor hun oren. Rood was te lawaaiig, groen was goed. „Het licht stond altijd op rood." warmond - Jongeren die ideeën hebben om War mond leuker te maken kunnen maandag 20 janu ari terecht in Waus, het jongerencentrum in het Trefpunt in Warmond. Medewerkers van de ge meente Warmond geven tussen 19.00 en 21.30 uur een presentatie over inter netcafé B@ckspace. Tege lijkertijd willen zij met jon geren tussen twaalf en ne gentien jaar praten over wat er in het dorp voor hun georganiseerd kan worden. nezi is riepT riseé andii voorpagina rand voo|- Fractievoorzitter I oppositiepartij WD te giet schandalig dat het eenfOegstgeest er meer or bit over heeft gedaan we#te komen hoe groot n. Eifentekort Poelgeest' stuur verdient een bre- ,k w#ermogen", zegt hij. :r ini ïaar september werd het chtiekort nog op tien niddfeschm- Wethouder üngjpn ruimtelijke orde- n joijar medewerkers pre- )g m in 2002 werden tel- aart^e rekensommetjes e gepresenteerd. Vari- ieen tekort van twee :>arafcoen euro. Een half- et h#n bekende Meester Ha/® rekenfouten waren ot g# dat Oegstgeest reke houden met een strop. Nu blijkt hoe wotflijk slecht Oegstgeest estul voor staat. Voor de lwei de wijk Poelgeest meente 15,8 miljoen In 2005 loopt dat op redi miljoen. n on uizing is door dit kan loorlijk 'gefrustreerd' eldt hij. Huizing is o0n nieuwelingen in de zijn eerste dag heeft kan lamerd dat de tekor- e va dan werd inge- oelt zich nu een Cas- dat telt hij. Dit mytholo- eeifur deed voorspellin- ge[ imand wilde geloven jdei uitkwamen. Huizing mpP goed woord over n-op llege. „Het bestuur is en of11- Veertien maanden die college nodig gehad stai er te komen dat we defi ljoen rood staan." i nancieel gat gedicht is onduidelijk. B m b )ben weliswaar een te v zuinigingsvoorstellen uitgebroed, maar daarover is het laatste woord nog niet gespro ken. Huizing: „Als we dit geld gaan lenen bij de bank, zadelen we de volgende generatie met een onnoemelijke schuld op. We moeten dan zoveel rente be talen dat we tot in lengte van dagen aan die lening vastzitten. Dat kan geen optie zijn." In de gemeentelijke begroting is reke ning gehouden met een tekort van zeven miljoen euro voor Poelgeest. Daarnaast is een risi co berekend van een paar mil joen. Maar die twee reserverin gen zijn niet toereikend om het gapende financiële gat te vullen. CDA'er De Kok: Het klinkt best sympathiek, 15 miljoen euro en nog wat. Maar voor wie bij de nieuwe valuta nog geen echt ge voel heeft: we hebben het over 35 miljoen gulden. Dit is een drama. De gemeenteraad telt een flink aantal nieuwe volks vertegenwoordigers. Die zitten met een afschuwelijke erfenis." Ook Progressief Oegstgeest - de partij van wethouder Meester, die verantwoordelijk is voor de aanleg van de nieuwbouwwijk - is behoorlijk geschrokken van de cijfers, meldt fractievoorzitter Klaver. „Maar laten we de pijn verdelen en niet één man of vrouw als schuldige aanwijzen. Dit is een combinatie van facto ren. De gestegen bouwkosten, de torenhoge bedragen die neergeteld moesten voor de grond en ga zo maar door." De vier politieke partijen zijn unaniem van mening dat de burgers van Oegstgeest zo snel mogelijk betrokken moeten worden bij het financieel drama. Fractievoorzitter Eegdeman van Leefbaar Oegstgeest: „De grote vraag is natuurlijk: wie gaat dat betalen. Van alle kanten hoor ik dat bewoners van andere wijken vinden dat zij niet de dupe mo gen zijn. Maar dit probleem gaat heel Oegstgeest aan." door Floor Ligtvoet leiden - WD-fijsttrekker Zalm is een krent die wil bezuinigen op de allerarmsten ter wereld voor meer law order in Nederland. Dat beeld schetste M. Vos, de nummer 2 op de lijst van van GroenLinks zaterdagmiddag tij dens een verkiezingsbijeen komst van haar partij in Leiden. Vos vindt de houding van Zalm kortzichtig. „Want achter de dij ken wordt het niet veilig als mil joenen het elders slecht heb ben." Ook de eerste man van het CDA werd niet gespaard. Balkenende maakt zich volgens het kamerlid schuldig aan ver vuiling van het ontwikkelings geld door het budget te beste den aan asielzoekers en vredes missies: „Wij knokken voor wat kwetsbaar is en leggen de reke ning voor onze tegenvallers niet neer bij ontwikkelingslanden. Wij willen het budget verhogen tot één procent van het bruto nationaal product." Vos droeg de speech voor van lijsttrekker Halsema, die niet op tijd aanwezig kon zijn, in de bomvolle zaal van sociëteit de Burcht. In de toespraak kregen de regeringspartijen er van langs over de internationale samen werking. In haar visie heeft de oppositie Nederland behoed voor verder gezichtsverlies rondom de uitbreiding van de Europese unie. Onder Balke nende was Nederland 'een rom melig land, met weinig visie'. Gelukkig kon de uitbreiding doorgaan, legt Vos uit, maar 'pijnlijk' was het gestuntel van het kabinet wel. „Bij de meeste politieke partijen houdt de we reld op bij de grens. 'Wij hebben ons partijtje meegeblazen', zegt Balkenende over de Nederland se inbreng." Vos is er niet van overtuigd: „Hoe hard heeft hij eigenlijk geblazen", vraagt zij zich af. „Heeft hij er ook iets mee voor elkaar gekregen?" Ondanks dat GroenLinks ook nog niet enthousiast is over het functioneren van de EU - „Te weinig democratie, te veel bu reaucratie, te veel markt en munt, te weinü» mens en mi lieu" - ziet zij met de uitbreiding van de EU een historische twee deling tussen het welvarende westen en het achtergestelde oosten ongedaan gemaakt. Een sterk Europa kan ook een krach tig tegenwicht bieden tegen 'de Amerikaanse dominantie in de wereld', legt Vos uit. „En dat is nodig, nu de VS volop bezig zijn met hun voorbereidingen voor een oorlog." Als het aan Groen Links ligt, trekt Nederland niet ten strijde tegen Irak. Niet mili tair gezien althans. „Wij zijn voor slimme sancties die niet de bevolking, maar de elite uithon geren. En voor steun aan de op positie en isolatie van het regi me." Rijnlands Lyceum Wassenaar decor voor film van oud-leerling R door Nancy Ubert wassenaar - Het Rijnlands Ly ceum Wassenaar heeft aardig wat BN'ers afgeleverd. Thom Hoffman, Theo van Gogh en wijlen Boudewijn Büch, bijvoor beeld. Wellicht wordt dit rijtje straks aangevuld met de naam Saskia van der Ende. Deze scho liere maakt onverwacht een piepklein filmdebuut. Dankzij aankomend regisseur Martijn Winkler, oud-leerling van het Rijnlands, die deze zaterdag met een voltallige crew zijn vroegere middelbare school in beslag neemt. De ploeg maakt opna men voor de korte speelfilm Stand-up. Stand-up is de afstudeerfilm van Martijn Winkler (24), die met zijn laatste jaar aan de Neder landse Film en Televisie Acade mie bezig is. De film gaat over een beginnende stand-up co median, Lennart genaamd. Len- nart Stigter, gespeeld door Mark Ram, ziet zijn pogingen om op open podia mensen aan het la chen te maken, hopeloos mis lukken. Het verhaal krijgt een dramatische wending als blijkt dat zijn vriendin Elise (een rol van Sytske van der Ster) wél suc ces boekt met haar gevoelige liedjes. De twee hoofdpersonen in deze film kennen elkaar van culturele avonden op de mid delbare school. De (flashback) scènes die hierover gaan, wor den gefilmd in het Rijnlands Ly ceum Wassenaar. Zo'n 34 leerlingen van de school treden deze draaidag op als fi gurant. Er wordt 'geschoten' in de aula van de school, die is omgebouwd tot een echte set. De crew telt zo'n twintig men sen, allemaal laatstejaarsstuden ten. Aanvankelijk vinden de scholieren het behoorlijk span nend wat er allemaal gebeurt, maar al vrij snel ontdekken ze dat filmen vooral veel wachten is en is de spanning er vanaf. Daar hebben de docenten van de school rekening mee gehou den. Er is een studielokaal inge Vanaf het podium vertelt regisseur Martijn Winkler de leerlingen van het Rijnlands Lyceum hoe zij zich bij de volgende filmopnamen moeten gedragen. Foto: Hielco Kuipers richt, een eetklas en een ver- maakplek, waar onder meer vi deo's worden gedraaid. Rond twaalf uur hebben de leer lingen zich over de drie ruimtes verspreid. Ook in de studiezaal is een behoorlijk aantal leerlin gen te vinden. „De proefwerk week komt eraan", verklaart een meisje haar ijver. Zojuist is een scène opgenomen waarbij Elise optreedt tijdens een culturele avond van de school. Dat gaat helemaal mis. De zaal jouwt haar uit. In de coulissen staat Lennart meewarig toe te kijken. Tevoren is de leerlingen verteld hoe ze zich het best als toe schouwers kunnen gedragen en tot verbazing van de crew toon den de scholieren zich uiterst gedisciplineerd. Over het succes van zo-even wordt in de ontspanningsruimte nagepraat. „Logisch dat het goed ging, we doen ook veel aan drama", verklaart Saskia van der Ende. Dramadocente Cinderella van Dijke heeft gecast voor Stand- up. „We kwamen daardoor in een gespreid bedje", zegt pro ductieleider Marlous van Wens- veen. „Zij en andere docenten hebben ons veel werk uit han den genomen. Ideaal." Saskia is als enige leerling meer dan een figurant. Zij mag een klein rolletje spelen als presen tatrice van de culturele avond waarop de hoofdrolspelers op treden. „Ik vind het vreselijk spannend", bekent de debutan te. Acteren vindt ze geweldig om te doen, vertelt ze, en als ze kans zou zien van spelen haar beroep te maken, zou ze beslist niet aarzelen. „Maar ik ben realis tisch. De mogelijkheden zijn be perkt, de spoeling is dun." „Nou, het begin is er", klinkt om haar heen. „Je komt in de krant." Een kwartier later verzamelen de bijspelers zich weer in de au la. Opnieuw wordt de scène met het optreden van Elise gefilmd, maar dit keer vanuit een ander perspectief. „Doodmoe word je hier van. Wat maakt het nou voor verschil?", zucht een jon gen. „Martijn Winkler is een oud leerling met goede naam", zegt Gerrit-Jan Heeringa, medewer ker van het Rijnlands een half uur later, als de set weer wordt opgebouwd voor de volgende shots. „Hij kan hier wel een pot je breken. Vandaar dat we graag meewerken aan zijn film." Die film is vooral een zoektocht naar authenticiteit, vindt Wink ler zelf. „Eerlijk blijven tegen over het publiek en tegenover jezelf. Daarbij gaat het niet al leen om wat je kan, maar vooral om wat je wilt. Ik haalde goede cijfers op school. Leraren raad den me aan in Delft te studeren. Maar mijn hart lag en ligt bij films maken." Na zijn opleiding bij het Rijn lands vertrok Winkler naar Ame rika om film en filosofie te stu deren. De Amerikaanse manier van films maken beviel hem niet. „Het eerste dat ik leerde was hoe je moet 'pitchen', hoe je een film aan geldschieters moet verkopen. Op inhoud werd totaal niet gelet, terwijl dat juist het allerbelangrijkste is. Jouw film kan de kijk van men sen op de wereld veranderen." Stand-up wordt in juli van dit jaar op de televisie uitgezon den door de NPS en is in sep tember 2003 te zien op het Filmfestival Utrecht Website: www.standupdefilm.nl langs de hele route. Wat ik wél zie, is dat de toeschouwers tus sen het Kort Rapenburg en het Gangetje meer dan tien rijen dik staan om naar de boten te kijken. Daarnaast komen niet alleen alle Leidenaars op het evenement af, maar heeft de Peurbakkentocht ook steeds meer regionale aantrekkings kracht." Van der Luit is niet verbaasd dat in de Top 100 zijn Peurbak kentocht meer bezoekers trekt dan de Gay Pride in Amster dam. „Die tocht is namelijk vrij ongeorganiseerd, het is als het ware een wilde tocht waar de deelnemers uit alle hoeken en gaten komen. Op sommige plekken langs die route is hei vol, op andere plekken niet. Daarnaast worden er rond die tocht allerlei feesten georgani seerd waar het afgeladen vol is. En die mensen staan niet langs het water." Bladerend door die Top 100 le ren wij verder dat het Bloe mencorso van de Bollenstreek 850.000 bezoekers trok, de Lei den Marathon 85.000, het Rijnsburgs Bloemencorso 100,000 en de Jaarmarkt inAl- phen aan den Rijn 150.000. Lei- dens Ontzet op 2 en 3 oktober was vorig jaar goed voor 200.000 feestvierders. En alleen dat laatste aantal zou de waarheid wel eens kunnen benaderen. Eric-Jan Berendsen in jaarboek voor de or- lOpn van festivals, con- Jortevenementen, ijnen, bloemencorso's, 'n y in en culinaire gele nd1 n. Kortom, Festivak 1 m e is een onmisbaar na- In het boekje is ook eP 100 van publiekseve- ien in 2002. Compleet lum, locatie en het aan- aai :kers van de laatste aarbij valt op dat de nis kentocht volgens het magazine 165.000 bezoekers heeft getrokken. En dat vinden wij toch wel een beetje veel. Temeer daar er vorig jaar op de Amsterdam Gay Pride, u weet wel de grachtentocht voor ho mo's, volgens het boekje 150.000 kijklustigen afkwamen. Hoe komen die schattingen tot stand? Wordt er in het geval van de Peurbakkentocht geke ken naar het publiek tussen het Kort Rapenburg en het Gange tje en dat aantal met 20 verme- De Blauwe Steen, die al 700 jaar in de Breestraat ligt, is het symbolische middelpunt van de stad. Onder redactie van Timoteus Waarsenburg en Enc-Jan Berendsen TELEFOON 0 71 - 53 56 424 De Peurbakkentocht trekt jaarlijkse vele, vele bezoekers. Maar of dat er 165.000 zijn? Archieffoto: Taco van der Eb nigvuldigd? Dat lijkt een logi sche verklaring, want dat deel van de vaarroute is, in tegen stelling tot andere stukken, drukbezocht. Op de Nieuwe Rijn voorbij de Hooigracht, langs de Herengracht en op het deel van de Oude Rijn tot aan de Kerkbrug bij de Hooglandse Kerkgracht staan traditioneel weinig mensen. We leggen de vraag voor aan Harald Roelofs, hoofdredacteur van Festivak Magazine. Hij ver wijst echter meteen door naar Respons Evenementen Moni tor in Amstelveen. Dit onder zoeksbureau levert de cijfers voor de Top 100. Joyce Dullaart van het bureau laat weten dat de bezoekersaantallen van de evenementen van de organisa toren zelf komen. „En in geval van twijfel bellen we de politie en de betreffende gemeente. Lopen de opgegeven aantallen bezoekers uit elkaar dan mid delen we dat" Volgens Aad van der Luit, de organisator van de Peurbak kentocht die jaarlijks bij Annies Verjaardag het evenement aan elkaar praat, komen de cijfers van de politie. „Want ik sta al leen maar op het waterpodium en zie dus niet de mensen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 9