Je doet t goed hoor 7—i
Liefde tussen Marokkaan en hockeymeisje
MEDIA
Fries vraagt octrooi op
rechtshandig tijdschrift
raarden- en normentest bij de KRO
)T J j 1 RADIOGEZICHT
Kinderen vra8e„ po,Mc, hemd van he, Uif Blll TechtCr ben
Kinderen vragen politici hemd van het lijf
'In de kiosk blader ik altijd van achteren naar voren'
Theo van Goghs eigentijdse versie van Romeo en Julia bij de AVRO
enende
af bij radio
am CDA-lijsttrekker
ssionair premier Balke-
I vrijdag ondanks eerde-
gingen niet recht-
i een uitzending van
inmond te horen ge-
Jkenende wilde niet
entatrice Natascha
studio zijn, omdat hij
;ze week tijdens een
gen j zending, mede gepre-
s ver door Kuit, onheus zou
(15j|gend. Zo werd de de
er v( ire premier tot zijn
emis vergeleken met
Hese zeep.
it (14
S3 wint
'g ?ers Prijs
en - De internetsite
{.pvan de VPRO heeft de
4x~' Pop Pers Prijs gewon-
is gisteren tijdens het
tuu"festival Noorderslag in
®n bekendgemaakt. De
e site houdt de actuele
n zaken in de muziek -
ij. De journalistieke
jn initiatief van het Ne-
Pop Instituut in Am-
Eerdere winnaars wa-
3^van der Kamp (1994),
jn (1995), David Kleij-
)5), Martin Bril (1997),
!fe n elshoven (1998), Her-
bLjte der Horst (1999), An-
'e le.f ijn (2000) en Gijsbert
ïmu 001).
art:
15,;
42,
do», uitverkocht
-40,
,38, m - Het goedbekeken
edia ma Idols (RTL 4/Yorin)
a go^daag de laatste fase in
zijn reeks van negen
a in lillende live-shows. Toe-
e zie rskaarten daarvoor
nt ei irkocht, zo meldde RTL
Idols wordt omschre-
e grootste zangauditie
t. De idolen in spe die
s de kritische jury wis-
irstelen mogen nu in
ekse programma's la-
ii wat ze waard zijn.
nrspubliek mag steeds
D welke kandidaten
ilgende uitzending
11,1
49)
- als
en Idols
leeuwarden/gpd - Het klinkt
een beetje maf en dat is het ook
wel, erkent Cees Tadema. Maar
de Friese bouwbaas heeft een
octrooi aangevraagd op een
rechtshandig tijdschrift. „Mijn
uitdaging is: alles kan anders."
Tadema, topman van Tadema
Beheer waartoe onder meer het
gelijknamige bouwbedrijf
Tadema-Tasta behoort, kreeg
het idee in een kiosk.Als ik
daar een tijdschrift pak blader
ik altijd van achteren naar vo
ren. En toen ik even rondkeek
zag ik de meeste mensen dat
doen."
Eureka, dacht Tadema. „Waar
om zouden we altijd met links
moeten bladeren, terwijl de
meeste mensen rechtshandig
zijn?" Omdat het nou eenmaal
zo is. Want een boek slaan we
ook links om. De laatste editie
van het personeelskrantje
Tadema Tijding liet Tadema
eind vorig jaar drukken op de
rechtshandige manier. Met de
nietjes andersom dus; het ach
terblad is de voorkant. „Ik heb
nog nooit zo veel reacties ge
had."
Wennen
De oplage van driehonderd
stuks was in een mum van tijd
vergeven. „Het is even wennen,
in eerste instantie moet je even
nadenken bij wat je doet. Maar
dan dringt zich de logica op."
Tadema liet de rechten direct
vastleggen. Hij hoopt dat een
uitgever met zijn vinding aan
de slag gaat. „Dan verdien ik er
ook nog een leuke cent mee."
Het moet kunnen, denkt Tade
ma. „Uitgevers doen altijd de
grootst mogelijke moeite om
een blad te maken dat opvalt.
Nou, dit valt op."
Tegelijk met het tijdschrift voor
rechtshandigen liet hij nog ne
gen octrooien vastleggen. On
der meer voor een revolutio
naire branddeur. Zo blijft Tade
ma bezig.
Patenten
Twintig patenten heeft hij in
middels op zijn naam. Meest
bekende is er een voor de
bouwwereld; een door hem
ontwikkeld stapelbouwsysteem
Tasta dat een snel en flexibel
alternatief is voor de traditione
le manier van bouwen. Tade
ma, net terug van een gastcol
lege in Delft, wordt er weer he
lemaal vrolijk van. „Wijkt af!"
roept hij uit. „Ik denk wel eens:
Pim heeft het van mij afgeke
ken."
Hilversum - Een kut-Marokkaan
is Najib allerminst. Hij is zelfs
een heel geschikte, goed inge
burgerde Marokkaan. Dat hij
verliefd wordt op Julia, een
Haags hockeymeisje, is zijn eni
ge 'fout'. Het gevecht voor hun
liefde staat centraal in de der
tiendelige dramaserie Najib en
Julia die de AVRO vanaf maan
dag uitzendt.
„Suikerzoet onheil, een eigen
tijdse versie van Shakespeare's
liefdesverhaal Romeo en Julia",
zo omschrijft regisseur Theo van
Gogh de reeks. Met de constate
ring dat het hier draait om een
onmogelijke romance in een
multiculturele setting is het ver
haal van Najib en Julia echter
niet afdoende verteld.
Scenarist Justus van Oei heeft
een script afgeleverd waarin hij
de problemen van de multicul
turele samenleving op realisti
sche, soms zelfs confronterende
wijze in beeld brengt. Niet ge
hinderd door moralisme en
zonder zondebokken aan te wij
zen, schetst hij de dilemma's
waarmee Marokkaanse jongeren
te maken hebben: aan de ene
kant vrijgevochten door hun op
voeding in Nederland, aan de
andere kant beknot door de tra
ditionele opvattingen van hun
familie.
Maar Najib en Julia is niet alleen
bijzonder wegens het actuele
thema. Theo van Gogh draaide
de serie voor de AVRO low-bud
get om te laten zien dat tv-dra-
ma niet per definitie peperduur
hoeft te zijn. De reeks werd ge
filmd met drie kleine, digitale
DV-camera's, volgens Van Gogh
een aanzienlijke besparing. „Ik
wil met deze serie graag laten
zien dat het kén. In de branche
is een grote beweging gaande
om deze manier van filmen te
gen te houden, mensen van het
licht, de grip, de focus worden
immers werkloos. Men beweert
ook dat je nooit dezelfde kwali
teit kunt krijgen als bij duur dra
ma als Oud geld. Onzin. Het ac
teren wordt er zelfs beter op
want de vertolkers moeten maar
blijven gaan, take na take. Voor
een regisseur ideaal."
Waar een aflevering 'prestigieus'
drama voorheen driehonderd
duizend euro kostte, draaide
Van Gogh een aflevering van
Najib en Julia voor zo'n zestig
duizend euro.
Het resultaat is prettig om naar
te kijken. De poging om een ver
haal over botsende culturen nu
eens niet op politiek correcte
wijze te vertellen, is bovendien
verademend. De liefde tussen
Najib, vertolkt door Hanin Msel-
lek, en Julia, een rol van Tara El
ders, bloeit op na een ontmoe
ting in de kledingzaak waar Julia
werkt. Julia is een talentvol hoc-
keyster en traint voor Jong
Oranje. Haar trainer Floris (Thijs
Römer) is niet alleen verliefd op
haar, maar is ook de zoon van
Joost (Maarten Wansink), een
huisvriend van Julia's vader Al-
bert (Jack Wouterse). Joost en
Maarten zijn allebei politie
agent. Nadat hun duidelijk is ge
worden dat Julia verliefd is op
de Marokkaan, doet vooral Joost
er alles aan om Najib zwart te
maken. Joost blijkt namelijk Na-
jibs broer Nasr (Najib Amhali) te
kennen, die vastzit wegens
drugssmokkel. Om het stel uit
elkaar te drijven, probeert hij Ju
lia's ouders ervan te overtuigen
dat ook Najib actiefis in het
drugscircuit.
Schande
Najib is de enige die nog contact
heeft met Nasr, de rest van de
familie wil niets meer van hem
weten omdat de schande te
De liefde tussen Najib, vertolkt door Hanin Msellek, en Julia, een rol van Tara Elders, bloeit op na een ontmoeting in de kledingzaak waar Ju
lia werkt. Theo van Gogh regisseert de serie. Foto: AVRO
groot is. Dat Najib ook niet
overloopt van enthousiasme om
zijn ouders te vertellen over zijn
relatie met Julia heeft te maken
met zijn oudste zus Leila, die
door de familie werd verstoten
wegens een verboden relatie.
Ondanks alle tegenwerking
vechten Najib en Julia dertien
afleveringen lang hartstochtelijk
voor hun liefde. En raken zij in
al hun oprechtheid verstrikt in
een web van hypocrisie, be
krompenheid en verraad.
Knap van Justus van Oei is dat
de Haagse hockeyfamilie en het
traditionele Marokkaanse gezin
alles behalve stereotype zijn
neergezet. „Ik heb inderdaad
niet gekozen voor de geijkte Ma
rokkaanse jongen en het typi
sche, kakkerige hockeymeisje.
Belangrijker is dat het volledige,
eerlijke personages zijn gewor
den. Ik heb ernaar gestreefd him
levenswijze op geen enkele ma
nier te veroordelen, maar ver te
blijven van het moralisme dat je
in andere Nederlandse series
nogal eens aantreft. De serie
toont respect voor Marokkaanse
cultuur, met alle ellende die er
aan hangt."
Van Oei zegt „voor een grach
tengordelbewoner behoorlijk
wat te weten van de omstandig
heden waarin Marokkaanse jon
geren opgroeien." De scenarist
heeft veel gereisd door islamiti
sche landen en beschikt naar ei
gen zeggen over een 'kleine,
doch boeiende Marokkaanse
kennissenkring'. Tevens is hij
peetvader van 'een huis-Af-
ghaan, die uit Iran op wonderlij
ke wijze de weg naar huize Van
Oei wist te vinden'.
„Ik kom zelf bovendien uit een
gereformeerd nest, dus snap ik
islamieten heel goed. Alle din
gen die Najib en zijn familie
overkomen zijn gebaseerd op de
realiteit. Gebeurtenissen uit de
krant, van televisie of uit mijn
omgeving. Dit alles gecombi
neerd met een dosis spanning
en de vraag of ze elkaar al dan
niet zullen krijgen, levert hope
lijk aardig drama op. Toen ik het
scenario schreef, heb ik enigs
zins in de toekomst moeten kij
ken. Nu, na de aanslag op de
Twin Towers en de moord op
Pim Fortuyn is het multiculti-
thema actueler dan ooit."
Regisseur Theo van Gogh stortte
zich meer op de filmische en fi
nanciële aspecten van Najib en
Julia, maar beaamt dat de serie
gaat over 'echte mensen'
„Geen model-allochtonen zoals
je tot nu toe op televisie ziet."
De AVRO en de makers denken
met Najib en Julia een serie te
hebben gemaakt die ook bij jon
geren in de smaak zal vallen.
Van Gogh: „We hopen jongeren
aan te spreken met een ongepo
lijste blik op het milieu waarin
de hoofdpersonen leven, zonder
te oordelen of zondebokken aan
te wijzen. Maar om een eerlijk
beeld te schetsen moet je ook
laten zien hoe onverdraagzaam
de islam is. We schuwen de har
de werkelijkheid niet."
Berrit de Lange
Najib en Julia is vanaf maandag
te zien bij de AVRO op Neder
land 2 om 21.20 uur.
hilversum/mediaredactie - Staat U
op in de bus voor een oude dame?
Geeft u een zwartwerker aan? En wat
doet u als een auto te water raakt? De
bestuurder redden? De antwoorden
zijn belangrijk, want aan de hand
daarvan bepaalt de KRO zondag (Ne
derland 1, 22.10 uur) hoe het is ge
steld met uw waarden en normen.
In het programma De norm van Ne
derland nemen de presentatoren
Anita Witzier en Fons de Poel de kij
ker mee door een test waarin wordt
gekeken hoe consequent u bent. Wie
de uitslag per sms of internet bij de
KRO doet belanden, krijgt vervolgens
te horen hoe hij of zij scoort op men
selijke deugden als moed, rechtvaar
digheid, respect en matigheid.
In de studio zitten een 'reële verte
genwoordiging' van de Nederlandse
bevolking en een paar bekende Ne
derlanders. Zij doen de test en reage
ren ook op de uitslag. Voor de KRO is
het de tweede keer dat een grote pu-
bliekstest wordt gehouden. Eerder
werd de spiritualiteit van de Neder
land onder de loep genomen. Eye-
works, producent van het program
ma, heeft inmiddels een patent op
quizzen en testen met de IQ-test als
moeder aller testen.
Het is geen toeval dat de KRO nu met
de test komt. Waarden en normen
zijn volop in discussie en ook tijdens
de nu lopende verkiezingscampagne
wordt er menige discussie aan ge
wijd. Niet zelden blijkt dan dat het
niet meevalt grip te krijgen op het
onderwerp. Want kun je kampioen
waarden en normen zijn? Is uw norm
ten aanzien van bijvoorbeeld het op
voeden van kinderen beter dan die
van uw buurman?
Ook de makers van De norm van Ne
derland hebben flink moeten naden
ken hoe de resultaten van de test te
verwerken. Want heb je moed als je
ingrijpt bij een vechtpartij? Van een
jonge forsgebouwde man verwacht je
niet anders en voor hem is het dus
niet zo moedig. Maar voor een oude
re vrouw zou het van ongekende
moed getuigen als ze tussenbeide
springt.
Dus wie heeft nu wanneer moed?
Toevallig wordt met leeftijd wel reke
ning gehouden met het opmaken van
de uitslag. Maar met spierballen weer
niet. Vandaar dat Pascalle Quaden,
eindredacteur KRO Info TV, de uit
slag graag wil relativeren. „We willen
vooral duidelijk maken dat waarden
en normen erg afhankelijk zijn van je
eigen opvattingen en van de omstan
digheden. Het gaat ons erom mensen
aan te zetten tot nadenken en discus
sie."
Twee voorbeelden van de vragen die
zondagavond in de test zitten. Alleen
antwoorden met ja of nee.
Kliklijn/zwartwerken
1.Je buurman van 37 jaar oud heeft
een werkloosheidsuitkering, maar is
een handige klusser. Hij verbouwt
het schuurtje van de bejaarde over
buurvrouw die hem daarvoor zwart
betaalt. Leuk voor je buurman, maar
kun je dat wel maken?
Bel je de kliklijn om hem aan te ge
ven?
2. Je buurman wordt steeds populair
der en klust inmiddels drie volle da
gen per week in en om huizen in de
hele buurt, terwijl hij intussen nog
steeds zijn uitkering ontvangt. Bel je
de kliklijn?
Hoofddoekjes
1. Je zoekt een oppas voor je baby.
Een Iraans meisje is de beste kandi
daat. Neem je haar aan?
2. Het meisje trouwt met een Iraniër.
Die wil dat zij zich helemaal sluiert.
Respecteer je dat?
ie^a *z'er en pons Poe' Presenteren morgen-
Waarden- en riormentest bij de KRO.
)/Duco de Vries
- Als het interview
Srdt onderbroken voor
aanwijzingen van de
mamaakster, krijgt Ke-
]s v ihenouda (13) van Jan
een bemoedigend
05P de knie. „Je doet het
3ie( ar", stelt de lijsttrekker
;Ch P de jonge interviewster
V( ia is een van de verslag
en het VPRO-jeugdpro-
KinderKamervragen.
rt j ucces van de eerste
:gin vorig jaar, besloten
(etii mamaaksters Mirjam
1 Katinka de Maar ook
'weede Kamerverkie-
V: nr kinderen politici vra
ten stellen.
leveringen (de eerste
,n; lopen zondag te zien)
1U eds twee reporters op
1 it vragen van leeftijdsge-
,o0jDie vragen zijn door
uit heel Nederland in-
15P en onderverdeeld in
Mtpa's: opvoeding, asiel-
pesten en armoede in
md.
de interviews met twee
i2fl ers, bevat elke afleve
rt reportage over één van
^hema's. Enkele kinderen
lovendien een gedicht
dat onderwerp. Aan het
■n elke aflevering wordt
ijkers gevraagd vragen te
hflpoor de volgende uitzen-
-htingen van Keristiena
Jan Marijnissen wordt aan de tand gevoeld. Foto: GPD/Zappelin
zijn morgen te zien. De Amster
damse reisde deze week met de
cameraploeg van KinderKamer-
vragen naar Enschede. Daar
ging Jan Marijnissen op de re
dactie van de Twentsche Cou
rant Tubantia in debat met vier
lezers van deze krant.
Na afloop van de discussie
schuift Keristiena aan bij de so
cialistische voorman uit Oss, die
later die dag nog de degens zal
kruisen met WD-leider Gerrit
Zalm. Het gesprek gaat eens een
keer niet over begrotingstekor
ten, mogelijke coalities, een
dreigende aanval op Irak of par
tijpolitieke ruzietjes. Keristiena
en Jan hebben het over kinde
ren van asielzoekers, die na acht
jaar alsnog dit land moeten ver
laten. Marijnissen: „Nee, dat
slaat nergens op".
Ze praten over drukke kinderen,
met ADHD. „Ik ben geen dok
ter, dus ik moet op mijn woor
den letten. Maar ik heb de in
druk dat kinderen druk gemaakt
worden", zegt Marijnissen. Ze
hebben het over rotzooi op
straat, vuilnisbakken, sportles
op school, pesten en andere on
derwerpen die kinderen direct
raken.
Marijnissen toont zich betrok
ken, gaat helemaal op in de vra
gen en wordt fel als het over
pesten gaat. „Ik heb zelf nooit
gepest, vond het vreselijk." Hij
vraagt Keristiena en andere kin
deren om op te komen voor
leeftijdsgenootjes die voortdu
rend het slachtoffer zijn van
pesterijen. Keristina: „Dat heb ik
gedaan, maar het hielp niet."
Marijnissen: „En toch vind ik
datje het moet doen. Nooit op
geven. Ik ben nu 25 jaar bij de
SP en weet uit ervaring dat niet
alles in één keer lukt. Je mag
nooit een kind in de steek la
ten."
Na afloop van het interview be
danken beiden elkaar voor het
prettige gesprek. Keristiena
heeft antwoorden op haar vra
gen gekregen en Marijnissen uit
z'n bewondering over de manier
waarop ze vragen stelde en
doorvroeg.
Volgens de doorgewinterde po
liticus is er „niet zo veel ver
schil" tussen Haagse verslagge
vers en kindervragen. „Het zijn
zinnige vragen over hele dage
lijkse onderwerpen. Erg leuk.
Wat me aanspreekt is de onbe
vangenheid waarmee de wagen
worden gesteld, maai- in de kem
is dit voor mij hetzelfde als een
interview met een volwassen
journalist."
Martin Ruesink
KinderKamervragen, morgen, 19
en 26 januari, Z@ppelin (Neder
land 3) ca. 10.40 uur.
Naam: Margreet Reijntjes
Leeftijd: 36
Radioprogramma: Vroege Vo-
gels
Omroep: VARA, Radio 1
Altijd al bij de radio willen wer
ken?
Ik ben opgegroeid met radio.
Mijn vader luisterde altijd. Ik
wilde graag achter de schermen
bij een actualiteitenprogramma
werken. Op school werd mij
aangeraden om een algemene
opleiding te gaan doen. Het
werd rechten. Uiteindelijk heb
ik tijdens mijn studie wel geko
zen voor de journalistieke hoek
binnen het recht; auteursrecht
en mediarecht. Ik heb boven
dien als jurist gewerkt voor een
commissie die het Commissari
aat voor de Media adviseerde
over reclame-overtredingen.
Hoe ben je bij de radio terecht
gekomen?
Tijdens mijn werk als jurist rea
liseerde ik me dat ik toch iets
anders wilde en ik mijn jeugd-
room in vervulling moest gaan
brengen.
Daarom ben ik als vrijwilliger
gaan presenteren voor de lokale
nieuwsdienst van de Amster
damse radiozender Salto. Ik ben
blij dat ik deze keuze heb ge
maakt en geen rechter ben ge
worden.
Ik kan al moeilijk beslissingen
Foto: Ton Kastermans
voor mezelf nemen laat staan
over anderen.
Radio-cv?
In mijn Saltotijd kwam ik een
meisje van Radio Noord-Hol
land tegen en via haar ben ik bij
Radio Noord Holland terecht
gekomen. In eerste instantie als
invaller van de ochtenduitzen
dingen. Later werd ik ook ver
slaggever. Daarna heb ik Punch
bij de VARA gedaan en
Damokles bij de KRO. De VARA
benaderde me een paar jaar ge
leden voor Vroege Vogels.
Is radiomaken moeilijk?
Je moet je kop er goed bijhou
den en vertrouwen op je eigen
interesse om een echt gesprek te
kunnen voeren. Als je te gespan
nen bent hoor je de antwoorden
niet en loopt een gesprek niet.
De luisteraar hoort direct of je je
ongemakkelijk voelt.
Heb je een vast ritueel tijdens het
presenteren?
Ik heb altijd een pen in mijn
hand en ik drink samen met
mijn collega Ivo de Wijs iedere
uitzending een glas spa met jus
d'orange. Omdat ik daar inder
tijd mee begonnen ben hebben
ze dat drankje tijdens mijn
zwangerschapsverlof de Mar-
greet-cocktail genoemd.
Word je wel eens aan je stem
herkend?
Niet echt. Wel grappig als het
gaat om stemmen was de keer
dat mijn naamgenoot en vrien
din Margreet Spijker van RTL-
nieuws jaren geleden - toen we
allebei bij Radio Noord Holland
presenteerden - eens gevraagd
werd of ze wellicht getrouwd
was met Reijnq'es. De persoon
die dat vroeg dacht dat ik haar
was. Onze stemmen lijken blijk
baar op elkaar.
Krijg je reacties van luisteraars?
Ja, maar die gaan vaak over de
inhoud van de onderwerpen.
Wel kreeg ik toen ik bevallen
was een aantal kaartjes van luis
teraars. Dat vond ik echt ontzet
tend aardig.
Luister je zelf veel naar de radio?
Ja, 's ochtends naar Radio
Noord-Holland of het Radio 1
Journaal en 's avonds voor het
slapen naar Met het oog op
morgen. En op zondagmorgen
op weg naar de studio Hanneke
Kappen op Radio 2.
Favoriete programma?
Met het oog op morgen. En als
het nog zou bestaan Het Zon-
dagochtendgevoel van Radio
Noord-Holland, waarin bekende
Noord-Hollanders en de muziek
uit hun leven centraal stonden.
Favoriete presentator?
Henny Stoelde af en toe ook
Het oog doet.
Met welke muziek zou je stiltes
opvullen?
Blof, Roachford, Joni Mitchell en
Alpha.
Voor welk programma zou je de
overstap naar tv maken?
Ik werk al voor TV Noord-Hol
land. Daar presenteer ik en
maak ik een reportageserie met
bekende Noord-Hollanders en
de omgeving waar ze opgroei
den. Maar mijn favoriete tv-pro-
gramma is Zomergasten. Als ik
dat zou mogen presenteren zou
ik onmiddellijk ja zeggen.
Susanne van Velzen