REGIO h Blokboek op microficljf Kwakzalverij? In ons gezin werkt homeopathie Biggelijer Toen Tharphen Lingtsang (29) voor het eerst de collectie Tibetaanse blokboeken in het Leidse Instituut Kern onder ogen kreeg, hapte hij naar adem. Zoveel kost baar cultuurgoed had de Tibetaanse kunsthistoricus nooit bij elkaar gezien. Tussen de in totaal 2848 documenten voelt hij zich dan ook als een kind in een speelgoedwinkel. De komende jaren laat het Instituut Kern de complete collec tie op microfilm zetten. Aan Lingtsang de taak om ervoor te zorgen dat dat vlekkeloos ge beurt. De boeken zijn voor de oor log verzameld door theo soof en Tibetkenner Johan van Manen (1877-1943). Deze Nijmegenaar kreeg omstreeks de eeuwwis seling belangstelling voor de 'diepe wijs heid' die er in Boeddhistische en Chinese heilige geschriften te vinden moest Tharphen Lingtsang met een astrologisch blokboek uit de collectie van het Instituut Kern. „Door de plaatjes in het boek te vergelijken met de stand van de sterren aan de hemel, kon een Tibetaanse monnik 'goede dagen' van 'slechte' onderscheiden." Foto: Henk Bouwman zijn. Vanaf 1916 besloot hij zich volle dig te richten op de studie van de Tibe taanse cultuur. Hij vestigde zich in het plaatsje Ghoom in Daijeeling, op de grens van India en Nepal en zette zich aan het ijverig verzamelen van manu scripten en drukwerk. Al snel kreeg Van Manen hierbij hulp van de Tibetaanse monnik Puntsok Lungtok, die vond dat het westen meer moest weten over de Tibetaanse cultuur. Hij reisde voor Van Manen Tibet af om boeken te kopen of te bestellen. Destijds was hij één van de weinigen. Tibetaanse mon niken vreesden dat Europe anen hun heilige boeken zouden ontwijden door er op te gaan zitten of er hun voeten op te leggen. Dat was in hun ogen een dood zonde. Lungtok zette toch door. „Hij moest eens we ten met hoeveel respect en zorg wij de nalatenschap van Van Manen hier behan delen", lacht Lingtsang. „Hij zou heel tevreden zijn." Tibetaanse 'boeken' lijken totaal niet op wat wij onder 'boek' verstaan. Ze bestaan uit lange stroken papier, meestal zonder rug of band. De teksten zijn veelal geschreven in het Tibetaan se alfabet, dat net als het onze van links naar rechts gelezen wordt. De Boed dhistische mantra's zijn doorgaans in het Sanskriet. „Deze spreuken zijn zo heilig, dat ze niet vertaald mogen wor den", legt Lingtsang uit. 'Omslaan' ge beurt door een bladzijde van onder naar boven te leggen. De boeken wor den bewaard in katoenen hoezen met een felgele, -blauwe of -rode kleur. De meeste boeken hebben een religi euze inhoud. Ze hebben betrekking op het leven van Boeddha of bevatten ri tuelen, gebeden of meditatieve teksten. Daarnaast zijn er zangboeken, astrolo gische teksten en handboeken voor schilders. „Het Tibetaanse pantheon telt zóveel goden", zegt hij. „Niet iede re kunstenaar wist uit zijn hoofd hoe die precies geschilderd moesten wor den. Heeft die god een rood of een geel jasje? De handboeken waren geheu gensteuntjes voor schilders." De oude gewoonte van boekdrukken is nog altijd springlevend. Lingtsang kent een klooster in het Belgische Schoten waar nog steeds heilige Tibetaanse tek sten worden uitgegeven. Zoals het Ri tueel van Zesarmige Mahakal Tchag- droepa, een liturgische tekst waarmee deze god en zijn begeleiders kunnen worden opgeroepen. De blokboeken onüenen hun naam aan het drukproces. Anders dan in het Westen sneden de Tibetanen geen los se letters, maar complete pagina's in spiegelbeeld op een blok hout. Het was bij voorbaat de bedoeling dat een blok lang mee zou gaan, dus kregen de ONDER ZOEK Nieuwsgierigheid is de belangrijkste drijfveer voor de wetenschap. De rubriek In Onderzoek doet een greep uit de vele onderwerpen waar Leidse onderzoekers zich in hebben verdiept. Vandaag: Tharphen Lingtsang. gen dar ift houtsnijders de opdracht orf»011111 snijden. Dat werd nog eens (NCI digd door de gewoonte van fn on vorsten om de snijders te bei?0^ stofgoud. „Ze goten het gom aan blok. Hoe dieper de gutsen,pbaal goud er bleef hangen en hoe verdienden." Anderzijds wajd0r(| ken aan een bldjrijwiN niet zonder risi^tje b blokken met fotfopt- verde, verloor njAls b eens zijn hoofd!ze c De blokboeken?11^11 zijn, deel van dtf uur van de kloosterhof E betaanse sami vullen die veel fjlebat zijn bibliotheek] f110*1 kerk tegelijk. Otfij v0 gelovigen naarb om de monniki plegen. Omdat taanse samenli logie een belai speelt, vragen gen de monnil 'gunstige dagei - voor een reis.l dag of om een beginnen. Het vinden de mor diagrammen inPP ti) boeken te verg< de stand van d< aan de hemel. Over de meeste blokboeken stituut Kern is weinig beken ten niet wie ze heeft gemaak ke kloosters ze werden bewa Lingtsang. „De meeste zijn uit de vijftiende of zestiende Lingtsang toont een exempli overduidelijk ooit is gered ui brand: zwarte, krullende roe bewijzen het. Ook zijn er boi verleden beschadigd door in schimmels of inktvraat. Tijdi port naar Nederland in 1935 kist met boeken overboord i van Calcutta, met watersi volg. Voor het Instituut Kern is d» baarheid genoeg reden om achter slot en grendel te hoi nadeel is dat ze daardoor ni( raadpleegbaar zijn. Bibliotht Heilijgers besloot daarom ei te doen op het ministerie va dat een conserveringsprogr. onder de naam Metamorfo2 bood aan om microfiches v« ken te maken. „Dat lijkt ouderwets in het ti digitalisering, maar het is toi dig", meent Lingtsang, die dfcer heeft om het proces van micjo Ki ring te begeleiden. „De ontwf in de digitalisering gaan zo sj niet weten welke technieken jaar worden gebruikt. Voor hJV.C geld zitten we dan met onlee) standen. Microfiches zijn zek honderd jaar raadpleegbaar."06 ikru Wilfred Simons SCHRIJVENDE LEZERS Op het artikel 'Anti-kwakzalvers kraaien victorie', in de krant van 24 december, wil ik reageren. In het stuk betitelt de heer Renckens van de Vereniging tegen Kwakzalverij artsen die zich naast de reguliere ge neeswijze toeleggen op homeopa thie als 'overlopers' en 'zwakke broeders van de beroepsgroep'. 'Toon eerst maar eens aan dat het werkt', zegt hij ook Wat een kinderachtige vent, die Renckens. Wij hebben als gezin met drie kinderen al meerdere malen de hulp ingeroepen van een homeo- paat en altijd met succes. Zowel voor lichamelijke als psychische klachten. En als deze meneer Renc kens denkt dat dat dan wel tussen onze oren zal hebben gezeten, kan ik hem vertellen dat wij inderdaad meer tussen de oren hebben dan hij: namelijk het verstand om andere mensen in hun waarde te laten. Ellen Kerkvliet, Roelofarendsveen. Ik ben dol op koeien. Ze heb ben van die ontroerende ogen. Ovaal en melancholiek Als ze me aankijken, dan smelt ik Ik hou ook veel van poezen. Ei genzinnige beesten. Je kunt ze niet temmen. Ze zijn trots en hooghartig. Poes bepaalt zelf wel of ze op schoot komt zit ten of niet. Til haar op, zet haar op je schoot en gegaran deerd dat ze een tel later weer op de grond staat. Je legt haar je wil niet op; zij legt haar wil aan jou op.fic deel deze liefde voor koeien en poezen met ve len, hoewel het aantal koeien- liefhebbers aanmerkelijk klei ner is dan dat van de poezen- minnaars. Maar ik ken heel weinig mensen die net als ik ook helemaal weg zijn van varkens. Je zou zeggen dat ze het tegenovergestelde zijn van koeien. Geen mooie, grote, droevige ogen, maar kleine, ronde kraalooogjes die je heel guitig kunnen aankijken. Geen parmantig willetje, zoals de poes: win het vertrouwen van een varken en het zal je overal volgen. Het komt naar je toe zodra je maar in zijn buurt komt. En het verlangt altijd een stevige aai over zijn bolle tje. Vroeger bracht ik vaak de va kantie door op de boerderij van mijn tante Kee, een grote, dikke boerin met een ferme boezem. Als zij 's morgens het brood sneed, pakte ze met haar linkerhand het brood, drukte dat krachtig tegen die reuzachtige boezem, nam in de rechter een groot mes en vervolgens wist ze prachtig mooie dikke boterhammen te voorschijn te toveren. Bij elke beweging van het mes kwam haar tong even naar buiten. Als ik in november op haar boerderij was, dan werd er ge slacht Het was voor mij een tijd van droefheid. Altijd was een van mijn lievelingsvarkens aan de beurt. De slachter sneed met een scherp mes de keel door van zo'n lief dier, het bloed werd opgevangen voor de bloedworst. Als het beest helemaal leeggebloed was en niet meer schokte, werd het op een ladder vastgebonden en verder opengesneden. De blaas werd eruitgehaald en zo'n varkensblaas was een ge wild object je kon er namelijk mee voetballen. En aangezien leren ballen niet te betalen waren en zelfs een rubberen bal al vaak boven de begroting was, had je er veel voor over om het ding in je bezit te krij gen. De slachter wist dat Soms maakte hij misbruik van je hebzucht. Je moest eerst iets doen en dan kreeg je de blaas. 'Ga met je gezicht bij de kont van het varken staan'. Je deed het, want je wilde die blaas. Vervolgens drukte die engerd op een bepaalde plek van de varkensbuik en je kreeg alle nog resterende varkensstront over je heen. Smerig, maar de blaas was van jou. Varkens zijn heel lief, maar je moet ze wel de ruimte geven. Zet ze met z'n allen in een te klein hok en ze worden chag rijnig en afgunstig op elkaar. Ze gaan elkaar bijten, vooral de biggen hebben daar een handje van. In Zeeland wor den de slachtoffers van dit asociale gedrag dan ook wel uitbijters genoemd: ze worden immers net zo lang gebeten tot ze uit het hok zijn verdre ven. Ze zijn de uitgestotenen, de verschoppelingen.Het wonderlijke is dat in het Leids het woord biggelijerr voor komt in diezelfde betekenis van 'verschoppeling', 'versto- teling'. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de bete kenis van biggelijer en uitbijter op dezelfde gedachte berust: de uitbijter wordt door z'n medebiggetjes het hok uitge werkt en de biggelijerr heeft veel te lijden van die kleine verrekkelingetjes. Klein Korea. De wijk daar op het einde van de Lammen- schansweg, richting Tomaten- straat, werd vroeger Nieuw Korea genoemd. Althans dat schreef ik een paar weken ge leden. Ik kon niet precies be grijpen waarom. Woonden er veel communisten? Werden de huizen ten tijde van de Ko- rea-oorlog gebouwd? Maar waarom noem je zo'n wijk dan naar Korea? Ach, de werkelijkheid is veel en veel simpeler. Er werd nog al wat gevochten daar, veel ru zie op straat. De huizen waren slecht gebouwd en dus geho rig. Dat alleen al gaf aanleiding tot scheld- en knokpartijen. Niets is immers vervelender dan voortdurend het lawaai van de buren te moeten aan horen? De wijk heette overi gens ook geen Nieuw Korea, maar Klein Korea. En die naam is begrijpelijker. Ze vormde een kleine afspiege ling van wat er in dat verre Ko rea zich afspeelde. Met veel dank aan Margje Baas (Hawaii), Liesbeth Boom (Nisse), Lisanne Breugelmans, A van Haarlem, Jopie Tuijt- hojfen Joost van Ulden (Cana da). Reacties en tips voor deze ru briek kunt u sturen naar de re dactie van deze krant, Postbus 54, 2300AB Leiden, onder ver melding van de rubrieksnaam 'Leids dialect'. E-mailen naar de auteur kan ook: heester- mans@inl.nl Hans Heestermans Kerstpuzzel tan De oplossing van d er puzzel 2002 luidt: tra; Wij denken in de ddan nacht, aan wat de 1 im ons in 2002 heeft ge en m De winnaars zijn: lAn Tromp, Haarlemmf Leiden; M. de Vrind- Hartog, Kop- poellaan 9, j Rijpwetering; "J t W. Diepe- M>\ veen, Roo- denburger- straat 59, Lei den; N. van Zuijlen Petronella van Saxe 28, Rijnsburg; L.P. v Bieslookpad 32, V( J.G. van der Meer, 1 d 148, Roelofarendsvf ft van Cleef, Ganzenv Warmond; M. Olde Macheld van Brabai ft 12, Leiderdorp; C.M ft Amstel-Mink, Prins drikkade 37, Katwijk Klaassen, Zuster M( straat 40, Leiden. De winnaars krijgen deaubonnen ter wa 25 euro binnenkort stuurd. NAVRAAG Leidsch Dagblad Directie: B.M. Essenberg. G.P. Arnold W.MJ. Bouterse (adjunct) E-mail: directie@damiate.hdc.nl Hoofdredactie: Jan Geert Majoor. Kees van der Malen. Léon Klein Schiphorst (adjunct) E-mail: redactie.ld@damiate.hdc.nl HOOFDKANTOOR Rooseveltstraat 82, Leiden, tel. 071-5 356 356 Postadres: Postbus 54,2300 AB Leiden. Redactie fax 071-5 356 415 Advertentie fax 071-5 323 508 Familieberichten fax 023-5 '5° 567 ADVERTENTIES 071-5 356 300 Sprinters (rubrieksadv.)- 072-519 6868 ABONNEESERVICE 071-5128 030 E-mail: abonneeservice@hdc.nl ABONNEMENTEN Bij vooruitbetaling (acceptgiro) p/m €19,60 (alleen aut. ine) p/kw €55,00 p/j €210.60 Abonnees die ons een machtiging verstrekken tot het automatisch afschrijven van het abonnementsgeld ontvangen €0,50 korting per betaling. VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binnenland) worden verzonden geldt een toeslag van €0,50 aan portokosten per verschijndag. GEEN KRANT ONTVANGEN? Voor nabezorging: 071-5128 030 ma t/m vr: 18-19.30 uur.za: 10-13 uur AUTEURSRECHTEN Alle auteursrechten en databankrechten ten aanzien van (de inhoud van) deze uitgave worden uitdrukkelijk voorbehouden. Deze rechten berusten bij HDC Uitgeverij Zuid BV cq. de betreffende auteur. HDC Uitgeverij Zuid BV, 2003 De publicatierechten van werken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie zijn geregeld met Stichting Beeldrecht te Amstelveen. HDC Uitgeverij Zuid BV is belast met de verwerking van gegevens van abonnees van dit dagblad. Deze gegevens kunnen tevens worden gebruikt om gerichte informatie over voordeelaanbiedingen te geven, zowel door onszelf als door derden. Heeft u hier bezwaar tegen, dan kunt u dat schriftelijk laten weten aan HDC Uitgeverij Zuid BV, Afdeling Lezersservice, postbus 503,2003 PA Haarlem. VRIJDAG 10 JAN. =a Het havo- en vwo-onderwijs moet lichter worden. Althans, dat advi seert een groep onderwijsdeskundigen CDA-minister Van der Hoe ven. In de 'Het Studiehuis werkt van hun oplei- niet zoals het zou moeten' tZZTL vier, maar drie keuzevakken hebben, 20 luidt een van de voorstellen die gisteren zijn gepresenteerd. De werkgroep adviseert verder om examens makke lijker te maken. AAD HENDRIKS, rector van het Leidse Vliet- land College, keek de plannen gisteren globaal in. Niet een beetje ge ïrriteerd, dat er weer een reorgani satieplan op tafel ligt? „Nou, het is wel zo dat we nauwelijks bezig zijn met het Studiehuis. En dan komt er weer iets nieuws aan. Maar aan de an dere kant hebben we dit allemaal allang zien aankomen. Het Stu diehuis werkt niet zoals het zou moeten werken." Zijn de hai>o en het vwo te moeilijk? „Nee, dat vind ik niet. Sommige leerlingen hebben het wel heel zwaar, maar anderen hebben ruimte genoeg. Ik denk niet dat het altijd rechtvaardig is om te zeggen dat school te zwaar is sinds het Studiehuis is ingevoerd. Over het algemeen kun je wel zeggen dat leerlingen meer belangstelling hebben gekregen voor andere zaken dan school. Ze gaan naar feestjes, werken veel achter de computer en moeten daarnaast ook nog eens naar school. Uit onderzoek blijkt dat leerlingen school wel leuk vinden: niet omdat ze daar iets Teren', maar omdat het er 'gezelllig' is." Dus eigenlijk moet de leerling i>eranderen? „Dat is lastiger dan het onderwijs aanpassen. Maar ik denk wel dat je rekening moet houden met die 'zapcultuur' van leerlingen. Het aantal prikkels dat leerlingen buiten school krijgen is enorm groot." Wat moet er volgens u veranderen? „Het vakkenpakket is verstevigd en dat betekent tevens dat de hoe veelheid kennis per vak is afgenomen. Docenten talen zeggen nu vaak: ik kan nog maar de helft doen van wat ik eerst deed. Ik vind de gedachte achter het Studiehuis nog steeds goed, maar de juiste vorm hebben we nog niet." Zijn er vakken, examens of andere voorschriften die wat u betreft makkelijker mogen? „Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Je staat nu voor de keuze om vakken te schrappen of het totale pakket te veranderen. Het eerste is natuurlijk het makkelijkst, maar misschien niet de beste oplossing. Met zomaar vakken makkelijker te maken, red je het ook niet. Dan schuifje de problemen door naar het vervolgon derwijs. Ik kan nog niet zeggen wat ik van de voorstellen vind, want ik heb ze nog niet uitvoerig bestudeerd. Ik kreeg ze gister middag binnen. Ach, we overleven het allemaal wel weer, zullen we maar zeggen." tekst: Erna Straatsma foto: Ton Kastermans UIT DE ARCHIEVEN COLOFON ANNO 1953, Zaterdag 10 Januari DE KAAG - Scheepswerf C. van Lent en Zonen op De Kaag heeft se dert bijna een eeuw talloze jachten gebouwd, waarmee de Hollandse wateren maar ook de zeeën en meren ver buiten de grenzen worden bevaren. Thans zijn op de werf twee motorjachten voor een Ameri kaan in aanbouw, die een bewijs vormen, dat ons land prestaties le vert, die de aandacht van de gehele wereld trekken. Voor rekening van dezelfde Amerikaanse opdrachtgever houdt de werf zich op het ogenblik bezig met deze 'super-opdracht' tot bouw van twee motor jachten, die een soort vormgeving zijn van de weelde, die dit thans rijkste land ter wereld zich kan veroorloven. ANNO 1978, dinsdag 10 januari LEIDEN - Na Leiden-Noord hebben nu ook de openbare kleuterschool 'De Margriet' en de lagere school 'Drie Oktober' een cursus 'Ouders op Herhaling'. Gisteravond nam de cursus een aanvang in het ge bouw van beide scholen aan de Drie Octoberstraat. Voorlopig heb ben zich zo'n dertig ouders voor de cursus aangemeld. Links op de foto schoolhoofd Wim Roeland. Foto: archief Leidsch Dagblad Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing 2,50 (voor een exemplaar van 13 bij 18 in zwart wit) over te maken op gironummer 57055 t.n.v. Dagbladuitgeverij Damiate b.v. Postbus 507, 2003 PA Haarlem, onder vermelding van Leidsch Dagblad, ANNO d.d. (datum van plaatsing) of door contante betaling aan de balie van net Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82 te Leiden. U krijgt de foto binnen drie weken thuisgestuurd. lerenig 1 Leid Tharphen Lingtsang onderzoekt Tibetaanse boeken in Instituut de V (Partij

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 10