KUNST CULTUUR
c
Musea in 2002: records en verbouwingen
8 Mile bestaat, maar niet echt
'Het doek valt, een stofwolkje en dat was hek
Geen nieuwbouw
Guggenheim
Actrice Mary
Brian overleden
Expositie over
watersnoodramp
Filmmakers
bivakkeren voor
belastingvoordeel
Elgin Marblvl
virtueel
terug naar it><
Griekenland
Rustiger tijden voor veelzijdige Willem Nijholt
vrijdag 3 JANUARI 2003
e
Foto: AP/Richard Drew
new york - Het Guggenheim
museum in New York heeft de
plannen geschrapt voor een
spectaculair nieuw gebouw aan
de East River. Het was de be
doeling dat even ten zuiden van
de Brooklyn Bridge een reus
achtig complex zou verrijzen,
ontworpen door de architect
Frank Gehry, maar het museum
zit in financiële problemen.
Gehry ontwierp ook het opval
lende Guggenheim museum in
Bilbao, nu een bedevaartsplaats
voor architectuurliefhebbers.
new york De actrice Mary
Brian, die tussen 1924 en 1947
in 82 films te zien was, is maan
dag op 96-jarige leeftijd in de
Calilomische plaats Del Mar
overleden. Mary Brian, wier
werkelijke naam Louise Byrdie
Dantzler was, maakte in 1924
haar debuut in de zwijgende
film 'Peter Pan'. In 1929 speelde
zij in 'The Virginian', een van
de eerste gesproken westerns.
Brian, die zonder veel proble
men de overstap maakte van de
zwijgende naar de geluidsfilm,
was in 1931 te zien in twee later
beroemd geworden films: 'Roy
al Family of Broadway' en
'Front Page'. Na haar laatste
film 'The Dragnet' (1947) was
zij nog een paar keer in televi
sieseries te zien.
Rotterdam - Vanaf 1 februari
toont Museum Het Schielands-
huis in Rotterdam prenten, fo
to's en tekeningen over de wa
tersnoodramp van 1953. De
tentoonstelling 'Watersnood
1953, steeds terugkerende beel
den' is te zien tot en met 1 juni.
zwolle/ANP - Tientallen film
producenten of filmmakers in
spe hebben gisteren een aan
vraag ingediend voor belasting
aftrek bij een agentschap van
het ministerie van Economische
Zaken (Senter) in Zwolle. Het
agentschap gaat de diverse aan
vragen namens het ministerie
beoordelen. Als een aanvrager
aan alle criteria voldoet, dan
geldt het principë 'wie het eerst
komt, wie het eerst maalt'.
Gisteren was het de eerste mo
gelijkheid om de aanvraag in te
dienen. Diverse aanvragers had
den daarom busjes en campers
ingezet en bivakkeerden in
Zwolle om rond acht uur 's
morgens als eerste de papieren
in te leveren.
Onder de filmproducenten be
vond zich onder meer Volle
Maan'-regisseur Johan Nijen-
huis, die in de rij stond voor een
aanvraag voor de ridderfilm
'Floris' en de romantische ko
medie 'Costal 2'. Voor regisseur
Ate de Jong werd een plan inge
diend voor de actiethrüler 'Melt
down' en voor filmmaker Rudolf
van den Berg een aanvraag voor
de horrorfilm 'Exhibition'.
Regisseur Paula van der Oest le
verde een aanvraag in voor Ver
borgen gebreken', een verfil
ming van de psychologische ro
man van Renate Dorrestein.
Filmmaker Steven de Jong stond
in de rij met een aanvraag voor
een vervolg op zijn Kameleon'-
film die deze zomer in première
gaat. Voor regisseur Willem van
de Sande Bakhuyzen ('Oud
geld', 'Familie', 'Cloaca') werden
plannen ingediend voor de films
'Amazones' en 'Lepel'.
De filmmakers willen allen in
aanmerking komen voor een
nieuwe fiscale stimulerings
maatregel (FIA) waarvoor dit
jaar 23 miljoen euro beschik
baar is. Met deze regeling wordt
het voor investeerders aantrek
kelijker om geld te steken in een
filmproject. Al eerder gaf de Fe
deratie Filmbelangen aan dat de
23 miljoen te weinig is in ver
houding tot de animo die voor
de regeling bestaat Met het
aantal aanmeldingen van giste
ren lijkt de federatie daarin ge
lijk te krijgen. De belangenver
eniging vreest dat hierdoor stag
natie in de productie van Ne
derlandse speelfilms ontstaat
door Herman Joustra/ANP
vervolg van voorpagina
leiden - Veel Nederlandse musea
zijn tevreden over het aantal be
zoekers dat zij in 2002 over de
vloer kregen. Een absoluut record
was er in het Van Gogh Museum
in Amsterdam, met 1.592.771 be
zoekers. De Rotterdamse musea
Boijmans Van Beuningen en de
Kunsthal hadden te kampen met
verbouwingen, waardoor zij be
duidend minder bezoekers trok
ken dan in 2001. Ook het Stede
lijk Museum in Amsterdam was
minder in trek.
De Leidse musea werden in
2002 door in totaal 580.000 lief
hebbers bezocht. In december
viel er een maandrecord te no
teren: 80.000 bezoekers, mede te
danken aan het feit dat Volken
kunde en Boerhaave in de kerst
vakantie gratis toegankelijk wa
ren. Qua bezoekersaantallen
was 2002 eigenlijk een jaar van
wisselend succes voor de Leidse
musea. Terwijl Naturaüs op
nieuw een topjaar had boekte
het Rijksmuseum voor Volken
kunde duidelijk minder succes.
Precies 262.321 betalende be
zoekers Naturalis in 2002. Het
jaar ervoor bezochten 240.000
mensen het museum aan de
Darwinweg. Gemiddeld is Natu
ralis goed voor circa 250.000 be
zoekers per jaar. De hogere sco
re in 2002 is mede te danken
aan de tentoonstelling 'Dino Ar-
gentino' die ook dit jaar nog te
zien is.
Bij het Rijkmuseum van Oudhe
den stopte de teller vorig jaar op
109.858. Dat betekent een be
hoorlijke teruggang in vergelij
king met 2001, maar in werke
lijkheid is het verschil niet zo
dramatisch, aldus een woord
voerster. In 2001 zorgde 'Farao's
van de zon' voor een enorme
toeloop. De woordvoerster van
Gemiddelde score voor Leidse musea
Oudheden denkt dat de huidige
Syrië-tentoonstelling, die op 1
november begon en op 9 maart
eindigt, de bezoekcijfers in 2003
weer behoorlijk zullen opkrik
ken.
De Lakenhal registreerde het af
gelopen jaar 36.000 bezoekers,
een behoorlijke terugval in ver
gelijking met 2001 toen 51.000
mensen een bezoek brachten
aan het stedelijk museum. De
Lakenhal streeft naar een bezoe
kersgemiddelde van 35.000. ,,Als
we daaj boven zitten, zijn we
heel tevreden", aldus een
woordvoerder.
Boerhaave scoorde met 29.741
bezoekers zoals andere jaren.
Begin 2002 ging het erg slecht
met het bezoekersaantal, maar
aan het eind van het jaar trok
dat bij. De gratis openstelling tij
dens de kerstvakantie was een
enomi succes. Op sommige da
gen trok het museum tien keer
zoveel liefhebbers als normaal.
De week van kerst was een ab
solute topweek. 2270 Mensen
namen toen een kijkje in Boer
haave. In andere jaren waren
dat er niet meer dan 400.
Ook in het Rijksmuseum van
Volkenkunde was het duidelijk
merkbaar dat het gratis toegan
kelijk was tijdens de kerstvakan
tie. Tussen 21 en 31 december
kwamen maar liefst 8867 bezoe
kers naar het museum. Absolute
topdag was zondag 29 decem
ber toen 2349 mensen het mu
seum bezochten. „We hebben
gemerkt dat veel mensen die
kwamen het museum niet eer
der bezochten. En ze waren heel
enthousiast", zegt een woord
voerster.
Toch v is 2002 geen succesjaar
voor Volkenkunde, dat had ge
rekend op zo'n 80.000 bezoe
kers. Het werden er maar
66.000. Het museum verwacht
dit jaar echter beduidend beter
te scoren. In september begjnt
de tentoonstelling 'Met Kuifje
naar Peru'. Dat moet een groot
succes worden. In 1998, toen
Volkenkunde de expositie 'Met
Kuifje naar Tibet' binnen de
muren had, trok het ruim
124.000 bezoekers.
Dat het Van Gogh Museum in
Amsterdam een topjaar achter
de mg heeft is vooral te danken
aan de tentoonstelling "Van
Gogh Gauguin' die maar liefst
739.117 mensen trok. Het Rot
terdamse Boijmans Van Beunin
gen werd in 2002 maar door on
geveer 120.000 liefhebbers be
zocht, terwijl dat er normaal ge
sproken zeker twee keer zoveel
zijn. Volgens een woordvoerster
van het museum komt deze te
rugval door de vele verbouwin
gen waardoor complete afdelin
gen gesloten waren. De Kunst
hal trok met 176.104 mensen
een kleine 25.000 minder dan in
2001. Toch is het museum te
vreden, aldus een woordvoer
ster. De daling viel haar nog
mee, omdat door een verbou
wing de belangrijkste hal gedu
rende vijf maanden afgesloten
was.
Naar het Stedelijk Museum in
Amsterdam kwamen vorig jaar
in totaal 327.000 bezoekers,
85.000 minder dan in 2001. Het
museum kon geen grote ten
toonstellingen organiseren, om
dat het aanvankelijk vanaf april
zou sluiten wegens een grote re
novatie. Pas later werd duidelijk
dat hier onvoldoende geld voor
was en dus ging het museum
over op een ad hoe programme
ring.
Het Museon in Den Haag, waar
begin december de be
diamentroof plaatsvond,
Be
edi
eLkt
bezoekerscijfer licht daler,
museum komt uit op onr
4000 minder belangstell?'
dan de 175.000 van 20fP*
schat een woordvoerder.
Het Groninger Museum
2002 wel succesvoller da
jaar ervoor. Alleen de tei^
stelling van Ilja Repin C
250.000 bezoekers, waarmlfli
totaal op 345.000 uitkwa
2001 telde het museurrRl
200.000 mensen. vai
Het Fries Museum boekt>et'
61.000 bezoekers een nieu3'ai
cord. Dit was te danken d#Pe
men in 2002 op woei sdaj>eI
het eerst gratis naar binne)nc
Dit leverde het museum ab'
extra bezoekers op. Voc^e
Bonnefantenmuseum in :al;
tricht (ongeveer 115.000
kers) en het Centraal Mi^'l
in Utrecht (120.000) blePa
bezoekerscijfer stabiel. u^l
Film gebaseerd op Eminems eigen leven als achterbuurtschoffie
door Ans Bouwmans
Detroit - Over één ding zijn critici
van Eminem het eens: de contro
versiële witte rapper kan acteren.
'8 Mile' heet zijn film, losjes ge
baseerd op Eminems eigen leven
als achterbuurtschoffie uit De
troit met een passie voor hiphop-
muziek. Later deze maand is de
rolprent te zien in de Nederland
se bioscopen.
Het is een eindeloze straat, 8
Mile. De brede autoweg scheidt
'autostad' Detroit van zijn bui
tenwijken, voert langs troostelo
ze winkelcentra, fabriekspan
den, topless bars, eetschuren en
keurige woonwijken. Het is een
erg lelijke weg, aan die conclusie
valt na een autorit niet te ontko
men, maar nergens oogt de 43
kilometer lange avenue zo treu
rig als in de gelijknamige film.
Dat kan wel kloppen: '8 Mile'
verbeeldt de wereld waaruit de
Amerikaanse rapper Eminem
komt. Maar een tocht over 8 Mi
le Road, de weg, roept weinig
herinneringen op aan '8 Mile',
de film. In de bioscoop zie je
hoofdpersoon Jimmy 'Rabbit'
Smith op 8 Mile - de afkorting
die bewoners gebruiken - in de
bus stappen, maar de afbraak
buurt cüe hij door het busraam
ziet, is een heel eind verderop in
het zuidoosten van Detroit ge
filmd.
De neonletters van 8 Mile Mobi
le Court, waar hoofdpersoon
Jimmy bij zijn alcoholische
moeder intrekt, zijn evenmin er
gens te vinden. Het trailerpark
waar de opnamen plaats von
den, heeft geen naam en ligt iet
wat verscholen aan een reeks
zijstraatjes van 8 Mile. De film
ploeg heeft in 2001 alle hoeken
en gaten van Detroit afgestroopt
om de wereld van Eminem uit
1995 te creëren, toen de artiest
Eminem roept in '8 Mile' minder aversie op dan gewoonlijk. Hij is lief voor zijn zusje en ook zijn alcoholverslaafde moeder komt er niet al te
ongenadig van af. Foto: Reuters
nog zocht naaf erkenning. Wat
op het witte doek belandde wa
ren niet de meest gepolijste
stukjes Detroit.
Het treurige beeld van hun stad
doet er eigenlijk weinig toe, zeg
gen zelfs bewoners van Detroit
nu. Het verhaal pver het hope
loos lijkende leven van een
kansloze jongere gaat over leven
in armoede en dromen over de
ontsnapping daaraan. Het gaat
over hoop. 8 Mile - de weg ligt
ruwweg 8 mijl ten noordwesten
van de Detroit rivier die de
Amerikaanse stad scheidt van
het Canadese Windsor - mar
keert de grens tussen de voorna
melijk zwarte stad Detroit en de
veel wittere buitenwijken. Maar
in de film staat 8 Mile voor de
scheidslijn tussen falen en suc
ces. En het succes is voor de
hoofdpersoon in de stad - in het
mekka van de hiphop - te vin
den.
Eminem heet officieel Marshall
Bruce Mathers III, en brak in
1999 door met de Slim Shady lp,
genoemd naar zijn kwaadaardi
ge 'alter ego'. Hij groeide op in
een gebroken, arm gezin, zon
der vader en met een verslaafde
moeder. Zijn jeugd speelde zich
volgens de verhalen af in achter
standsbuurten, waar geweld
geen onbekende was. Wie gaat
kijken in het tegen Detroit en 8
Mile aanliggende Warren, waar
Eminem een groot deel van zijn
jonge jaren doorbracht, treft
echter geen dichtgespijkerde
achterbuurt aan. De familiewo
ning waar hij zijn eerste liedtek
sten schreef, is inmiddels voor
een smak geld via internetvei
ling E-Bay verkocht.
Dat hij geen gemakkelijke jeugd
heeft gehad staat wel vast. De
introverte jongen - als kind zo
zwaar door een klasgenoot mis
handeld dat hij met een bijna
fatale hoofdwond in het zieken
huis belandde - ontdekte hip
hop, en „wilde net zo zijn als IX
Cool J". Jaren van ploeteren
brachten de nu 27-jarige ge
blondeerde rapper geen succes.
Tot het met behulp van raple-
gende Dr. Dre, zijn 'ontdekker'
en producent, lukte de wereld in
één klap te veroveren.
De rapteksten van Eminem zijn
grof en soms gewelddadig, en
zowel zijn moeder als zijn ex-
vrouw IGm Scott (met wie hij
een dochter en een knipper
lichtrelatie heeft) hebben het
verbaal moeten ontgelden. Maar
dankzij zijn inventieve, humo
ristische en scherpe teksten is
hij enorm populair geworden.
Dit jaar won hij weer verschil
lende muziekprijzen voor zijn
recente cd 'Eminem Show".
Het script van '8 Mile' is na uit
voerige gesprekken met Emi
nem geschreven. Het karakter
van filmheld Jimmy Smith roept
echter minder aversie op dan de
rapster zelf, die de verdenking
op zich laadde een hekel te heb
ben aan homo's. Hij is lief voor
zijn zusje, minder getroubleerd
en onaangenaam en ook zijn al
coholverslaafde moeder komt er
niet al te ongenadig van af.
Wie Eminems biografie 'Cros
sing the Line' leest, herkent het
moeizame gevecht om een plek
je in het door zwarte rappers ge
domineerde hiphopwereldje en
het keerpunt in zijn leven. Film
karakter Jimmy steekt een leeg
huis in de brand, voor Eminem
zelf was het de geboortedag van
zijn dochter Hailie Jade, op
kerstdag 1995. Waarschijnlijk
niet geheel toevallig het jaar van
de film, waarin rapper Jimmy
zijn aarzelingen overwint en het
weet te maken in een duistere
hiphoptempel in Detroit. Zelfs
wie niets op heeft met rapmu-
ziek en een hekel heeft aan het
f-woord, wordt er door meege
sleept.
'8 Mile', vanaf 16 januari te
zien in de Nederlandse biosco
pen.
Ol
et g
in
londen/anp - Het Bf w(
Museum in Londen isab.
van plan de Elgin Marblnie
laten gaan, maar virtueejar I
de friezen van het Parthl eei
in Athene binnenkort wöpe
Griekenland.
De Griekse regering laatje
ruim 44 miljoen euro
speciaal museum boi||fj
om de friezen nog voo
Olympische Spelen van n -
tentoon te stellen. In eeögei
tuele rondleiding dooi]) h<
toekomstige museum pm<
zien hoe de Elgin Makar
achter glas worden tenten
gesteld. „We willen de frfc Gi
samen zien in een mus leg
dat speciaal voor het ma eer
uit het Parthenon is-r d<
bouwd. Zonder de ElginZij
bles zou dat half leeg £ed
verklaarde Richard Aller ter
van het Brise Lagerhuis twi
de BBC. Allen leidt een ie v
pagne voor de terugkeeiarb
de friezen naar GriekenlaSpt
Het marmer uit het PaT4k
non is verspreid over mr te
in Athene zelf en in versi kl
lende andere musea in I
pa. De Elgin Marbles iy
sinds de 19e eeuw te zi< J
het British Museum in Ol
den. Lord Elgin was de
ambassadeur in het toef er
lig Constantinopel. Hij t;en
volgens het British Muieni
als 'diplomatiek gebaar'ijkt 1
stemming om oudheidktooii
ge voorwerpen te veizamdse
in Griekenland, dat toeninkc
uitmaakte van het Ottontt zi
se rijk. chri
Het Britse comité voor do T
ruggave van het Parthelde
marmer toont de vin Tir
rondleiding op een teneovi
stelling op 27 januari iBol
parlementsgebouwen ine wc
den. I de
Zha
)te^
ster.
rlani
door Hans Visser
Amsterdam - Willem Nijholt
houdt er mee op. Dat wil zeggen:
voorlopig. Want al ziet de 68-jari-
ge acteur en musicalartiest uit
naar rustiger tijden, hij houdt de
deur nog wel op een kier. Nijholt
heeft er net een korte tournee
opzitten van 'Richard Rodgers'
Songbook', een 'lekker program
ma' waarin hij als presentator en
zanger te zien was naast Joke
Bruijs en Montezuma's Revenge,
begeleid door het Metropole Or
kest. „Drie uur fantastische mu
ziek. Maar ik merk dat het tijd
wordt. Eén dag repeteren en ik
heb een stem als een pijp, hees
en scherp."
Nijholt met lichte ironie in de
stem: „Je merkt gewoon dat ik
begin af te zakken naar het graf.
Terug naar de aarde. Waarom
ook niet. Er is al weer zo veel
jong en gevestigd talent De stijl
is ook zo veranderd. Musicals
zijn tegenwoordig bijna allemaal
doorgecomponeerd, alle dialo
gen staan op muziek en verder
is het zingen een kwestie gewor
den van hard en hoog. En de
vraag of de tekst dan nog ver
staanbaar blijft, is verder niet
van belang."
„Toch zou het mooi zijn als er
weer musicals werden geprodu
ceerd als 'Pal Joey', 'The King
and I', 'Oklahoma!' en 'Carous
el'. Boordevol bekende num
mers van Rodgers en allemaal
songs met een eigen verhaal,
een tweede laag in de tekst Ik
ken ze nog uit mijn jeugd. Hits
waren dat toen. Muziek die be
hoort tot wat je het American
Songbook noemt Zo wordt er
niet meer geschreven. Een voor
bije cultuur. Repertoire dat je al
leen nog 's nachts op de radio
hoort, verdreven door de mu
ziek van deze tijd. Laatst heb ik
een week les gegeven aan het
Sweelinck Conservatorium in
Amsterdam. De studenten von
den die songs ouderwets, tot ze
ontdekten wat je er allemaal
mee kunt doen."
Wat Willem nu gaat doen? „Ik
ga leven. Ik ben vijfentwintig
jaar samen met Ben. Hij is nu in
de vut, maar een echt leven
hebben we samen nog niet ge
had. En ik wil niet ijdel lijken,
maar ik heb geen zin meer om 's
middags al om half drie de deur
uit te moeten, op weg naar een
voorstelling ergens ver weg in
het land. We hebben nu een
huis in Frankrijk en daar willen
we genieten."
„Rustig eten in een restaurant,
waar je messen en vorken kunt
horen, zodat je normaal met el
kaar kunt converseren. Want in
Nederland hoor ik in bijna elk
restaurant herrie. Al blijf ik na
tuurlijk het werk van collega's in
Nederland volgen. En misschien
speel ik nog eens in een film.
Want die rol van de kranten
magnaat in 'Pietje Bell' was toch
wel heel leuk. Vooral omdat ik
hem karikaturaal slecht mocht
spelen. Normaal zou je dat
nooit zo mogen doen, maar in
kinderfilms werkt dat."
„Of ik doe nog een mooie to
neelrol, want ik ben in de eerste
plaats toch een theatermens.
Maar geen Noël Coward meer,
zoals vorig seizoen. Ik heb nu in
vier van zijn stukken gespeeld,
maar ik merk nu dat het publiek
niet meer in staat is te luisteren
naar mooie dialogen met lange
vloeiende zinnen. Ze willen nu
oneliners. Ach, onze taal is ver
waterd. Ik heb zelf nog Bredero
gespeeld. Maar waar hoor je die
nog?"
Alleen Hans Croiset durft nog
wel eens een stuk van Vondel te
spelen. Maar die schrijvers vor
men wel de basis van onze taal
en van onze geschiedenis. Er is
geen respect voor onze cultuur.
Ik heb het gevoel dat ik net op
tijd aan het toneel ben geweest
en net op tijd ben weggegaan. Ik
hoef dan ook geen afscheids-
voorstelling waarin ik optreed
als King Lear."
„Pas toen ik bij Joop van den
Ende musicals ben gaan spelen
:ze i
ie di
Willem Nijholt: „Memoires? Dan zou ik met een aantal mensen ruzie krijgen. Want in zo'n boek moetje
eerlijk zijn. Foto: GPD/Diederik van der Laan
gebleven. Al mijn soloshows
voor televisie zijn gewist Maar
wat zou je er nog aan hebben?"
„Memoires? Een autobiografie?
Dan zou ik met een aantal men
sen ruzie krijgen. Want in zo'n
boek moet je eerlijk zijn. Na
tuurlijk zal het straks even wen
nen zijn. Ik zal me moeten los-
werd ik me bewust van mijn
waarde. Maar theater is een
vluchtig vak. Je leeft van het mo
ment. Het is niet erg als je ver
dwijnt: het doek valt, je ziet nog
een stofwolkje en dan is het
over. Wat rest zijn vage herinne
ringen. Want er is van mij maar
weinig beeldmateriaal bewaard
maken. Moeilijk, maar dat heeft
iedereen. Wat voor werk je ook
hebt gedaan. Maar niets is on
overkomelijk. En ik zal nog wel
eens iets kleins doen, zoals in
maart. Dan presenteer ik bij het
Nederlands Fluitorkest met Ca-
rel Kraayenhof een programma
over de geschiedenis van de
tango. En heel misschien.™
ik nog eens samen met r
Frans Ehlhart een progr
met mooie Nederlandse \^l-e
gedichten van mensen a16]1
Boerstoel." e
„Maar weet je wat ik ecPf™
eens zou willen doen? Ee
sical regisseren. Ik heb dr
bij de uitreiking van de W wa
Awards de oeuvreprijs gex'P'
maar dét hebben ze merm.e
gevraagd. Terwijl je wel zjPe
mensen die geen musici
ring hebben wel zo'n shoe1
gen regisseren."
„Maar wat zeur ik nou tof'
les bij elkaar ben ik een fE
kind. Wat wil je nog me
mensen als Annie M.G. ScCKI
en Harry Bannink voor je
musical schrijven? En i» "1
mogen acteren met Ank vj
Moer en Hans Bentz vat
Berg totdat alles kapot w{
maakt door wat ik dan ma'en x
smoezelige spijkergoed' zier^(
men." 'J11!!
„Ik ben blij met de liefde*
al die jaren voor wat ik del
teruggekregen. Haj
mend. Maar je mag het pe*"
tief niet uit het oog verlie.
word over anderhalf ja
Dus wat moet ik dan nog r'
sicals?"
Toch zal menigeen hem r e,
„Weet je wat Conny Stua e„
als mensen haar op straa wa'
spreken en zeggen dat ze
het theater zo missen? O <Prcp
wel, maar blijft u dat
doen."