Man bijt hond: het is zoals het is Blauwbekkend wachten op sint en zijn pieten MEDIA Parool wil steun van Bedrijfsfonds 'Weer geweld van Franse televisie' Witteman - naar NOVA V-aanhang 't meest tv Een blik achter de deur van de gewone man HDC 648 zaterdag l6 NOVEMBER 2002 jm/anp - VARA-presen- id Witteman stapt niet het vernieuwde NOVA RA). Dat heeft een erder van zijn omroep bevestigd. Omdat voor j geen opvolging was bij het dagelijkse pro- B&W, wil hij daar nog ;lde mee dat de verhui- de NOVA-redactie naar A/NPS- gebouw niet in maar zomer 2003 rond leeft dus geen definitief 1", aldus de zegs- s in zijn opvolging is en de verhuizing is in zou hij alsnog naar innen gaan. briek werkt al maanden restyling, maar dat gaat ten en stoten. De vroe- ientatoren zagen de bui n en vertrokken voortij - iet scherm. Het nieuwe latthijs van Nieuwkerk Rottenberg, maakt mo- proefuitzendingen. Ge- K., ierd nog naar andere itoren, maar Witteman us niet zijn. Het nieuwe lijliegint volgens een NPS- erder op 27 januari. m/anp - Nederland 2 is lct rlairst onder PvdA-kie- l,n iet minst in trek bij de RTL 4 valt het meest in ik bij de aanhang van it i derland 1 trekt vooral refan SGP, Christenunie uit onderzoek van bu- imart en NOS Kijk- en iderzoek in de laatste n oktober. Hierin werd ig afgezet tegen politie- ;ur. Gemiddeld keken ten 2 uur en 20 minu- vond televisie. Aanhan- PvdA keken het meest politieke stromingen: d 20 minuten langer ■emiddelde. journaal is bij bijna al pen het populairste ulletin. Alleen LPF- s kijken liever naar bvs. Volgende maand wordt de 500ste aflevering van Man bijt hond uitge zonden. Het van origine Vlaamse programma heeft in ons land tussen de 450.000 en 500.000 kijkers en is genomineerd voor de Rembrandt, de commerciële variant op de Televizierring. „Als je wilt zien waar Ne derland zich echt mee bezig houdt, dan moetje naar ons kijken." Een reportage. door Jacques Hendriks Hilversum - Bart Grimbergen, vanaf het begin mede-samen steller van het programma, is deze ochtend al om kwart over zeven op de redactie in Hilver sum te vinden. Hij schrijft de hoofdpunten uit het nieuws op een schoolbord. Zeven andere redacteuren (de vroege ploeg) vallen even later binnen en stor ten zich op de ochtendbladen. Om acht uur begint een brain stormsessie. Dagelijks haakt Man Bijt Hond met twee zoge naamde hots op eigen wijze in op de actualiteit.Als je wilt zien waar Nederland zich echt mee bezig houdt, dan moet je naar ons kijken. Wij maken het gewo ne bijzonder, in het Journaal zie je vooral excessen", legt Grim bergen uit. Naast de twee hots zitten er ze ven minder actuele, eerder op genomen onderwerpen in de uitzending. Inspiratie daarvoor haalt de redactie uit regionale kranten en zelfs kleinschalige huis-aan-huis-bladen. Of er wordt spontaan bij zomaar een huis aangeklopt en gekeken wat deze mensen bezighoudt. Man bijt hond is bezig aan zijn vierde seizoen in Nederland. Het wordt gezien als een van de paradepaardjes van de NCRV. Het lijkt zo'n simpel te maken programma. In amper een half uurtje passeren negen piepklei ne items de revue, waarin ge knipoogd wordt naar de actuali teit en we Holland op z'n smalst zien. Een team van redacteuren, verslaggevers, camera- en ge luidsmannen en technici werkt met name tijdens de vier uit zenddagen (dinsdag tot en met vrijdag) lang en onder grote druk: om zes uur móet de band klaar zijn. Uit het ochtendoverleg komen zo'n vijf actuele onderwerpen. De redactie gaat er mee aan de slag. Is het idee te verwezenlij ken, zijn de geschikte mensen te vinden, willen die ook meewer ken en is de afstand tot Hilver sum niet te groot? De tijd dringt namelijk, de hele dag. Verdedigen Een van de mogelijke onderwer pen is het succes van de SP. Fractievoorzitter Jan Marijnis- sen werkte vroeger als lasser in een fabriek in Oss, dus gaat een redacteur op zoek naar collega's uit die tijd. Het idee strandt, de fabriek uil niet meewerken. Het gebeurt zelden dat ze 'nee' te horen krijgen, zegt Hans Dek ker, een van de verslaggevers. „We hebben een goede naam, het gebeurt niet vaak dat we ons moeten verdedigen." Dat blijkt even later. Inhakend op het nieuws dat het huis van Pim Fortuyn een door butler Herman gerund museum wordt, wil Dekker op bezoek bij een ander museum aan huis en de eigenaar om nuttige tips voor butler Herman vragen. Al snel komt de redactie uit bij Jan An derson, voormalig eigenaar van een drogisterij-keten. Hij runt al jaren bij wijze van hobby een streekmuseum in de grote schuur naast zijn woning in Vlaardingen en wil graag mee werken. Hans Dekker stapt om half elf het Man-bijt-hond-busje in met een camera- en een geluidsman. Om twee uur moet hij terug zijn om te monteren. In Vlaardingen aangekomen, blijkt de eigenaar van het lieflijke museumpje al snel een fan: „Met Man bijt hond begint mijn televisie avond." En een fan van Pim Fortuyn, horen we tijdens het Man bijt hond-verslaggever Hans Dekker interviewt eigenaar Jan Anderson over zijn Streekmuseum in Vlaardingen. Foto: GPD interview dat liefst veertig minu ten band oplevert. De Vlaardin- ger blijkt een spraakwaterval. Spotten Er volgt nog een korte opname sessie bij het huis van Pim For tuyn in Rotterdam. Jan Ander son gaat weer naar zijn streek museum, de cameraploeg snelt terug naar Hilversum. Dekker kruipt in de bus meteen achter een monitor om te 'spotten'. Hij bekijkt de opnames en noteert waar de meest geschikte uit spraken en beelden zitten. 'Ziet er goed uit, jongens', roept Dek ker. Terug in het AKN-gebouw in Hilversum duikt hij met een editor' achter de montagetafel. Van die circa veertig minuten mogen maar 3 minuten en 20 seconden overblijven. Dankzij de computer kunnen ze met de beelden en het geluid knippen en plakken wat ze wil len, toch valt het niet mee de woordenstroom van Jan Ander son bondig én aantrekkelijk sa men te vatten. Desondanks ligt het eindproduct ruim voor de deadline klaar. Hoogste tijd voor mede-samen steller Michael Abspoel om in zijn hokje te kruipen en de on derwerpen aan elkaar te praten. Ook Abspoel is al vanaf het be gin betrokken bij het program ma. Zijn normale stem klinkt beduidend anders dan zijn plechtige tv-stem. „Dat hoort erbij, het leven is ook theater. Man bijt hond is als het leven, het zit tussen twee uitersten in. Het is heel Hollands, heel aards. Maar soms tonen we ook weer het theatrale van het leven." De kracht van het zes jaar gele den door de Belgische produc tiemaatschappij Woestijnvis be dachte programma is volgens Abspoel de blik achter de deur van de gewone man. „Daar is ie dereen nieuwsgierig naar/Ieder huisje heeft zijn kruisje. Opval lend in vergelijking met België is dat de gemiddelde Nederlander daar heel gemakkelijk over praat. Zeker bij mensen die in rijtjeshuizen wonen, mogen we bijna altijd zo naar binnen." Bij Man bijt hond gelden niet de traditionele journalistieke vra gen Wie, Wat, Waar, Waarom, Wanneer? Abspoel geeft wat voorbeelden van de andere be nadering van nieuws. „Bij het huwelijk van Alexander en Maxima hebben we twee man nen geïnterviewd die de rode lo per in de kerk moesten stofzui gen. En na de moord op Pim Fortuyn maakten we een item over het rouwproces van zijn hondjes. Daarbij is timing erg belangrijk. Dat kun je niet uit zenden op de dag van de begra fenis." Ondeugd De NCRV was onlangs volop in het nieuws vanwege het conflict met Paul de Leeuw. De omroep- leiding bleek te veel moeite te hebben met diens humor. Man bijt hond is toch ook wel eens ondeugend? „Sommige men sen, zeker binnen de traditione le achterban, hebben daar wel eens moeite mee", erkent Ab spoel, „maar over het algemeen valt dat wel mee omdat we als uitgangspunt hanteren 'het is zoals het is'. In onze items laten we mensen volledig in hun waarde. Rond de verkiezingen hadden we nonnen in de uit zending die geloofden dat bid den voor Balkenende meer ze tels voor het CDA op zou leve ren. Hoe serieuzer je dat neer zet, hoe beter. Je laat die men sen in hun waarde, maar een goede verstaander kan er ook de humor van inzien." Rond half zes worden enkele koele pilsen aangerukt. De deadline is vlot gehaald, het nog aanwezige deel van de redactie kijkt ontspannen naar het eind resultaat. Tevreden geluiden overheersen. Man bijt hond heeft het bijzondere weer ge woon gemaakt en het gewone bijzonder. Man Bijt Hond, elke dinsdag tot en met vrijdag, Nederland 1, 19.00 uur (NCRV) Lot Lohr haalt in Zaltbommel de goedheilig man binnen )Ofoique Brandt at! ma - Recentelijk stond et Rotterdams Philhar- Orkest op de planken jrr muziek van Prokofjev jong publiek het ver- a Peter en de Wolf te ver- nnenkort gaat ze het met acteurscollectief ard om de Ilias tot le- w engen. Maar vanmid- f 12 uur staat actrice veel beter bekend als ,0' ïsamstraat, heel ge en vermoedelijk ücend in de haven van imel om samen met Rik loom en Aldith Hunkar as een feestelijke in- iscfcezorgen. d ;oedheilig man zal het kl wennen zijn. Jarenlang eAart Staartjes als spe- ilaggever de ontvangst P'fnt in Nederland. Toen echter besloot een 11 etten achter het meren de zijn tv-activiteiten - hij 1 p :1 te zien als mijnheer m. ïsamstraat -, liet hij de en ook te stoppen met iten. „Ik ga niet tegen 'n rerken", zegt Lot Lohr. n het op onze eigen en dan zien we wel of iat." Lohr en Hoogendoom ndaag in het door iet door 'Zoutbommel' )pte stadje ronddwalen j, iting van de sint. Dieu- ok, de presentatrice van i jrklaasjournaal dat da- m kwart voor zes op Ne- te zien is, houdt de lingen vanaf een cen- in het oog. Wie het isjournaal de afgelo- ïn gevolgd heeft, weet al nkomst wellicht niet ku I zonder problemen zal helpt het dat Lohr al end is met sinterklaas, (ezegd met zijn alter onp van der Vlugt. Het tv- an Lohr was immers drol in Sanne, de begin htig nogal befaamde igdserie van Eric Oost- r een meisje dat samen vriendje geheel vol- ijdgeest strijdt tegen ens. Van der Vlugt n die reeks haar vader, dje van toen is 'in het amsterdam/anp - Het verzelf standigde Parool hoopt op een bijdrage van het Bedrijfsfonds voor de Pers van 2 3 miljoen euro. Dat zei hoofdredacteur E. van Gruijthuijsen gisteren. Op grond van de eerste gesprekken met het fonds zegt Van Gruijthuijsen positief gestemd te zijn. Het Parool maakte afgelopen woensdag bekend zelfstandig verder te gaan. De Amsterdamse krant wil uit het uitgeverscon cern PCM treden. Dat lijkt te lukken, al zijn de definitieve handtekeningen nog niet gezet. „Maar dat is juridische haarklo verij, daar komen we wel uit", geeft de hoofdredacteur aan. In Amsterdam wordt een uitge verij opgericht, die als tijdelijke naam Onverveerd NV (naar het Parool-devies: 'vrij, onverveerd') draagt. Later wordt die naam waarschijnlijk gewijzigd. Belangrijkste aandeelhouder is Stichting Het Nieuwe Parool die voor 7 miljoen euro een belang van 35 procent in de onderne ming krijgt. De Vlaamse uitgever De Persgroep neemt als 'strate gische partner' een belang van 33 procent ter waarde van 4 mil joen euro. Particulieren en Pa rool-medewerkers kunnen ook geld steken in het nieuwe Parool voor in totaal 4 miljoen euro. Volgens Van Gruijthuijsen zal dat bedrag waarschijnlijk wat la ger komen te liggen. Compact Op de Parool-redactie verdwij nen 12 van de 112 banen. Bij huis-aan-huis-tak Weekmedia wordt de redactie gehalveerd naar vijftien man en samenge voegd met de Parool- redactie. De krant ziet zich daartoe ge dwongen, omdat bijvoorbeeld het gratis Amsterdams Stads blad in de praktijk functioneert als een concurrent van Het Pa rool. Van Gruijthuijsen vindt dat zijn krant nu al compact is en zeker niet dunner moet worden. parus/anp - Een door de Franse regering ingestelde commissie heeft aanbevolen geweld en seks van de tv te weren tot 22.30 uur. In juni stelde de regering een commissie samen om te bekij ken of de televisie een rol speelt bij de toenemende geweldda digheid in de samenleving en of er bepaalde maatregelen nodig zijn. De commissie onder lei ding van de filosoof Blandine Kriegel is tot de conclusie geko men dat tv-beelden inderdaad een rol spelen bij het toenemen de geweld. De commissie stelt daarom een verbod voor op de uitzending van geweld of pornografie op tij den waarop kinderen mogelijk televisie kijken. Als het aan de commissie ligt moet het verbod gelden tot 22.30 uur. In de commissie zaten onder meer medewerkers uit de me dia, de filmwereld, de psychia trie, journalisitiek, gezondheids zorg en rechtsgeleerdheid. De commissie stelt vast dat bij de keuring van 102 films in ver schillende Europse landen de Franse keuring 62 films 'voor al le leeftijden' betitelde. In Duits land, Nederland en Groot-Brit- tannië kregen dezelfde films res pectievelijk slechts 16, 22 en 29 het etiket 'alle leeftijden' opge plakt. De commissie doet schokkende uitspraken over de psychologi sche gevolgen van pornografie en geweld op de tv. Vooral op jongere kinderen kunnen beel den van extreem geweld of por nografie een 'verwoestende wer king' hebben op de normale ontwikkeling in de hersenen. Ze verstoren het evenwicht van de jonge persoonlijkheid en bepa len in negatieve zin de kijk op sekssualiteit. Ze verlagen rem mingen en het schuldgevoel bij het gebruik van geweld. Pornografie moet volgens de commissie helemaal naar speci ale commerciële zenders die al leen tegen betaling kunnen wor den bekeken. RADIOGEZICHT Lot Lohr: „We doen het op onze eigen manier, en dan zien we wel of het aanslaat." Foto: GPD echt' nog steeds haar vriend. Niet lang na haar rol in Sanne kwam de inmiddels 39-jarige Lohr op de Arnhemse toneel school terecht. Dat ze die oplei ding wilde gaan doen wist ze al jaren. Als dochter van de direc teur van de Haarlemse Schouw burg groeide ze min of meer tussen de coulissen op. „Ik was nergens goed in op school, maar dat toneelspelen vond ik prach tig. Ik ging veel met mijn vader mee, en ik wist: dat wil ik later ook." Nog tijdens haar toneeloplei ding werd haar gevraagd auditie te doen voor Sesamstraat. „Ka thleen Warners, die destijds de productie van Sesamstraat deed was op zoek naar een type ou dere zus. Ze had me in een an der filmpje gezien en vroeg me te auditeren. Zelf had ik nooit aan zo'n rol gedacht, ik zat hele maal niet in die 'kinderhoek', maar ik deed het toch maar." Inmiddels behoort Lohr met veertien jaar ervaring tot de ou de rotten van Sesamstraat. Ge durende een half jaar moeten de actcois een week per maand opdraven. Daarnaast zijn ze vrij om andere dingen te doen. Lohr spreekt veel tekenfilms in en vervult regelmatig gastrollen bij het Amsterdamse gezelschap Dood Paard. Reclame doet ze niet: „Dat strookt niet met mijn werk in Sesamstraat." Wat haar betreft is het ook wel genoeg zo. „Ik heb niet de bran dende ambitie om heel veel met mijn hoofd op de buis te komen of glansrollen in het theater te spelen. Dan kunnen ze denken: dat is dat vrouwtje van die kin- derdingen maar dat interesseert me geen bal. Bij mij loopt alles een beetje vanzelf. Toen ik kin deren kreeg werkte mijn vriend nogal veel op de toneelschool. Ik dacht: we kunnen toch niet allemaal voortdurend wég zijn? Daarbij is Sesamstraat vreselijk leuk om te doen. Heel familiair, een echt gezelschap dat gelukkig niet al te veel op eikaars lip zit. Niet voor niets blijft iedereen zo lang hangen. Dat was ook zo leuk met Lex Goudsmit. Op het laatst was hij best kwakkelig en oud, diep in de tachtig. Soms wist hij het niet helemaal meer en dan zorgde de rest dat zo'n scène toch goed liep. Of we zei den weer eens wat voor." De actrice realiseert zich bijna dagelijks hoe groot de impact van Sesamstraat is. Vrijwel elk kind in Nederland kent haar als de wat betweterige Lot. Op straat, in het zwembad, overal wordt ze aangesproken. „Se samstraat is een vast rustpunt in het leven van kinderen. En dat rustige, dat kalme tempo probe ren we er ook echt in te houden. Vaste dingen die terugkomen, herkenbare dingen. Herkenning is erg belangrijk, al houden we de verhaaltjes klein. Daarnaast is het mooi meegenomen als we kinderen bijvoorbeeld op een speelse manier leren tellen. Maar vooral: speels. Als het maar niet belerend is. Een pro gramma dat enorm door de knieën gaat om de kijkertjes te behagen is stierlijk vervelend, ook voor kinderen zelf. Het is leuker als ze uitgedaagd wor den, als ze me iets horen zeggen en denken: dat klopt helemaal niet! Dat is niet waar, stom mens!" Intocht sinterklaas, vandaag, NPS, Nederland 3,12.00 uur. Naam: Ron Kas Leeftijd: 39 Radioprogramma('s): KRO's Adres Onbekend Omroep: Radio 2 Altijd al bij de radio willen wer ken? Ja, op school draaide ik met een paar vrienden met een krakke mikkig bakkie al bloedfanatiek onze favoriete plaatjesop de Badhoevedorpse New Rock 80. Het luisterpubliek groeide ge staag bij de ziekenomroep van het Slotervaart Ziekenhuis (Ra dio Domino). Daar kon veel: wedstrijdverslag bij Ajax en elke zondagavond een quiz op de afdeling met de minst zieken. Hoe ben je bij de radio terecht gekomen? Uiteindelijk toch via een om weg: ik heb eerst rechten gestu deerd (een familiekwaal), en na wat juridische projecten geluk kig voor de postacademische opleiding journalistiek in Utrecht gekozen. Die opleiding leverde een stageplaats op bij de KRO. Bij Dingen Die gebeu ren werd ik van muzieksamen- steller uiteindelijk presentator. Wat herinner je van je allereer ste uitzending? Foto: Ton Kastermans Een regenachtige dinsdagmor gen rond kwart voor 9. Met ver zwakte darmen op de wc na een doorwaakte nacht. Ik zou voor het eerst Dingen Die Ge- beuren gaan doen. Drie uur lang. Ik zag het ineens als ein deloze tunnel voor me. Alleen op de actualiteitenzender Radio 1. Wat is leuk aan radiomaken? Dat je met bijna niks, een mi crofoon, een bureaulamp en een slaperige kop zo veel te weeg kunt brengen. Dat je opverende stadions zo. dichtbij kunt brengen, dat je de wereld zonder opsmuk, schmink en lichten zomaar dichtbij haalt. Het is leuk om weg te dwalen in een gesprek, te vergeten dat de microfoon openstaat. Is radiomaken moeilijk? Ik denk dat het goed is het je zelf moeilijk te maken. Ik ben van de actualiteit tussen het amusement geraakt. Dat vraagt om een heel andere voorberei ding, tempo, een andere toon ook. Gelukkig is de spanning, de adrenaline nu wel onder controle. Wat voor presentator ben je? Eentje die de spanningsboog vooral zoekt in goed luisteren en vertrouwen van de gast win nen. Ik erger me aan mensen die vooral graag naar zichzelf luisteren, alsmaar de leukste willen zijn en opgefokt con fronterend achter de microfoon zitten. Heb je een bepaald ritueel tij dens het presenteren? Ritueel is een groot woord, maar eerst worden de spotjes in de studio zorgvuldig gedimd, na een laatste blik op de tele tekstpagina's 101 en 601, kruip ik met een glas water in de hand als vanzelf dicht op de Word je wel eens aan je stem herkend op straat? Zelden. Gasten zeggen vaak dat ze me van televisie kennen, maar dat lijkt me stug. Krijg je veel reacties van luiste raars? Adres Onbekend brengt men sen bij elkaat dat is natuurlijk dankbaar wok. Er komen veel dankbrieven binnen, bloemen, flessen Favoriete programma? Langs de Lijn, Radio 1 journaal. Favoriete presentator? Rob Trip. Blij dat-ie weg is bij Nova en vaker vroeg op kan voor Radio 1. Met welke muziek zou je stiltes opvullen? Roxy Music, Japan (David Sylvi an). Ik krijg behoefte aan meer stiltes. Voor welk programma zou je de overstap naar tv maken? Ik sta niet te dringen. Op tv pre senteren staat net zo ver bij me vandaan als weer als jurist wer- kenmaar: Studio Sport. Of een nieuwsprogramma.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 31