>e reconstructie van een vriendschap BOEKEN De Stones zijn altijd typisch Britse jongetjes gebleven /oor herfstachtige avonden Hopeloos op zoek naar een moeder Mateloze en noodlottige liefde 'duwe roman van J.J. Voskuil DE LEESTAFEL Een wonder tastbaar gemaakt TOP 10 FICT1J ZATERDAG l6 NOVEMBER 2002 tfogral ,»n-He ifie recensie 'Hendrik Bakker ijg with the Stones' door Bill [jitgeverij Het Spectrum. Prijs: €54,25. jhiedenis is cultuurge- Nog maar een een ling op een stoffige ;it, ver weg van de be- wereld, waar ze al een geleden vergeten ramen open te zetten, it dat niet zo is. lenis van The Rolling taakt daarom deel uit rente westerse cultuur- ;nis. Bill Wyman, het schuw ogende band- nu een schitterende archiefmateriaal |e Stones aangelegd te Dat heeft geleid tot de van een zeer lijvig ü-f vol bekende en onbe- :o's, citaten en achter- irste plaats is Rolling Ife Stones natuurlijk een ir de liefhebbers van 's ra| bekendste en oudste illband. Dat de Stones, na hun ontstaan, de wereld doorkrui pt in hun gevolg een e 4t dorp aan technici, pu llmensen, vervoerders et idt er op dat de pop- ichien wel niet zo'n rhijnsel is geweest zo- beweerd door sociolo- dj Stones hebben een pu- de veertig ruim gepas- s|st Bill Wyman maakte loeken over zijn leven bij 'ehg Stones Stone alone), De Rolling Stones zoals ze 4 november in Los Angeles optraden. Bill Wyman had de band toen al bijna tien jaar verla- ten.Foto: Reuters maar wat hij nu heeft afgeleverd lijkt mij voorlopig zijn chef- d'oeuvre. Enerzijds is Rolling with the Stones een typisch kof- fietafelboek. Het is dik, stevig en bladert zeer prettig door. Je hoeft het niet te gaan lezen om geboeid te raken, maar je kunt het willekeurig ergens open slaan, de foto's bekijken en de korte puntige tekstjes (citaten van anderen, korte opmerkin gen, knipsels etc.) tot je nemen. Tegelijk is dit boek toch ook een echte geschiedenis. De culturele context waarin de groep ont stond wordt heel zorgvuldig ge- illustreerd. Jagger, Richards, Jo nes, Wyman en Watts blijken al len uit behoorlijk nette gezinnen te komen. Mick Jagger kon goed leren, zo blijkt, Keith Richards was bepaald ook geen drop-out, Brian Jones was een artistieke aparteling enzovoorts. Uit de mond van Eva Jagger, de moe der van Mick, tekent Bill Wyman bijvoorbeeld deze uitspraak op over de geest van de jaren vijftig. „Ik keek dan naar mijn keurige knulletjes die naar die vreselijke Cliff Richard zaten te kijken, met zijn afschuwelijke haar en dat sexy gedans." Zo'n citaat is onthullend voor het klimaat waarin de Britse rock-'n-roll kon ontstaan. Jagger zou later de rebelse dandy van de rock worden en vele malen sexier met zijn heupen stoten dan Cliff Richard ooit gedaan heeft. Een man die met Sympa thy for the devil zijn imago zou scheppen. Maar toen was hij nog een lief jongetje, met be langstelling voor de grote we reld. En eigenlijk is het zo geble ven. The Stones komen voort uit een jeugdcultuur, die binnen een veilige maatschappij kon ontstaan waar toen net wat wel vaart kwam. De skiffle en blues beheersten eind jaren vijftig en begin jaren zestig de jeugdmuziek, die toen nog duidelijk anders was dan de heersende populaire muziek. In Wymans boek kun je heel mooi zien hoe de individuele leden van de Rolling Stones later in de greep komen van de ongepolijs te zwarte muziek, maar toch ook typische Britse jongetjes blijven. Alleen de naam al, The Rolling Stones, spreekt boekdelen. Zij is onüeend aan het Amerikaanse blues- en folkjargon, waar de muzikanten heel vaak rondtrek kende artiesten en soms ge woon zwervers waren. Uit het aannemen van die naam spreekt een romantisch verlan gen naar een vrije, wilde levens stijl. Het was Brian Jones die met de naam The Rolling Stones aan kwam. Deze Jones, een bleke astmatische jongen, was de ge nius van het gezelschap. Later is Mick Jagger beeldbepalend ge worden, en het zakelijk brein niet te vergeten. Maar Brian Jo nes was de eerste jaren het grote seksidool en de artistieke leider van de jongensclub. Rond zijn dood zijn hele mythologieën ontstaan (een daarvan is dat een jaloerse Jagger hem in het zwembad zou hebben geduwd). Wyman Iaat die verhalen liggen, maar beschrijft de feiten van Jo nes' verdrinking wel nauwkeu rig- Het is typerend voor de kwaliteit van dit boek. Wyman heeft niet alleen een zeer gevarieerd en in formatief boek afgeleverd, maar ook een evenwichtige geschie denis. |uiem voor een vriend' ,Voskuil voor het eerst Maarten Koning in. In de roman beschrijft lan Voskuil' zijn 45 jaar jvriendschap met een :nd, die het schopt tot iamerlid voor de WD. :rs van 'Het Bureau' >p hun wenken bediend. man recensie re Jacob Moerman m voor een vriend' door J J. II. Uitgeverij Van Oorschot. Prijs: €27,50. lil nu wel of niet een al- leeft gebruikt, feit is dat voor een vriend aan zijn andere werk. Dat bestaat uit de lijvige debuutro man Bij nader inzien uit 1963 en de zevendelige romancyclus Het Bureau waarmee de schrijver tussen 1996 en 2000 steeds meer lezers aan zich wist te binden. Beide werken bestaan uit een grote hoeveelheid personages; in Bij nader inzien wordt Maar ten omringd door zijn medestu denten, in Het Bureau door zijn collega's. Maar in hoeverre draait het om die 'anderen' bij Voskuil? Maar ten Koning leren we in Bij nader inzien en Het Bureau aanvanke lijk kennen als een principieel man die, onder invloed van de denkbeelden van Du Perron en Ter Braak, het liefst ziet dat mensen vooral kleur bekennen. En het is de ontwikkeling van deze kleur die in zijn literatuur centraal staat, niet alleen bij de studievrienden of de collega's. In feite staat in beide werken Maarten op de voorgrond, die zijn eigen plaatsbepaling in kaart probeert te brengen via de mensen die hem omringen. Ook in Requiem voor een vriend draait het op het eerste gezicht om die 'ander'. De roman be schrijft een vriendschap van 45 jaar tussen Han Voskuil en Jan Breugelman. De twee leren el kaar kennen tijdens hun lagere schooltijd en gaan later stude ren in dezelfde stad. En daarna blijft het contact bestaan, mid dels brieven en bezoekjes. Jan Breugelman komt aan het begin naar voren als een onze kere jongeman, die een leven zonder veel illusies tegemoet lijkt te gaan. Zijn houding veran dert aanzienlijk als hij trouwt met een vrouw die er uitgespro ken conservatieve ideeën op na houdt. Breugelman gaat als ambtenaar werken op het de partement van Buitenlandse Za ken en ontpopt zich als een ge dreven schrijver van ingezonden brieven en iemand die voortdu rend zijn politieke ideeën aan de man wil brengen. En zijn ambi ties worden steeds groter, zodat hij het later tot lid van de Twee de Kamer van de WD weet te schoppen. Ondanks de grote politieke me ningsverschillen houdt de vriendschap stand, zij het dat Han Voskuil regelmatig ture luurs wordt van Breugelmans onsamenhangende brieven die maar al te vaak op zijn deurmat vallen. Requiem voor een vriend bestaat voor een belangrijk deel uit passages van deze ingezon den stukken en brieven, zodat je vooral mee kunt leven met de radeloosheid van Voskuil. Maar hierin schuilt ook meteen het probleem van dit boek; de cita ten zijn 'zó ongelooflijk warrig dat het leesplezier je vaak ver gaat. Het wordt steeds duidelij ker dat Breugelman doordraait, zodat het dramatische einde niet uit de lucht komt vallen. Meer dan ooit heeft Voskuil in deze roman maatschappelijke ontwikkelingen gebruikt als ach tergrond. Het regent dan ook namen van bestaande figuren uit het politieke leven van het naoorlogse Nederland. Dat zorgt ervoor dat het werkelijkheidsge halte groot is, zeer groot, vooral als Voskuil aangeeft gebruik te hebben gemaakt van zijn dag boekaantekeningen. Het boek kan dan ook voor een deel wor den gelezen als een 'studie in menselijk gedrag' waarin Han leke Heijkoop taat weer op de winter- is de avond begint al liten is het guur en nat; inden de kaarsen en stoofpot. Waar kan fboekenleestafel an- gaan dan over mooie Jundels, geschikt voor fstachtige avonden? op de vensterbank €22,95) samengesteld raut Susanne Bemer is lijk wegkruip-boek vol liedjes en gedichten luiten op deze donkere lies aan dit boek is van lentiek soort aantrekke- De harde, glanzende simpele sfeervolle teke- forse formaat en de linnen rug, maken al ^voordat je het boek it. En als je zover bent, je op een overzichtelij- "Jizetting van de inhoud. in minirijmpje en een in tekeningetje staan de liedjes en gedichten "hikt in vier thema's; de winter, kerstmis en 'e jaar. is uiteraard zeer bruik- de basisschool, waar de 51 in herfst- en kerstva- één ruk voorbijtrekt ^pionnen, sintcadeaus edachten. Thema's die reeuwen verdiept 1 e' ïri en/of verluchtigd te worden met verhalen, gedichten en liedjes. Heel leuk aan Sneeuw op de vensterbank is de brede aan pak. In de bundel is bekende kost te vinden, zoals de tekst van Stille Nacht, Heilige Nacht, Slaap kindje slaap en De herder tjes lagen bij nachte. Er staan (on) bekende verhalen in van grootheden als Paul Biegel, Rin- dert Kromhout en Annie M.G. Schmidt. Maar ook de dichtkunst van Guido Gezelle, een dichter uit langverbeide tijden, en werk van Edgar Allen Poe is erin opgeno men. Het boek bevat simpele, vrolijke versjes het regent, het regent, de wolken hebben ver driet. Ze laten hun tranen vallen, een zakdoek hebben ze niet) en lange griezelverhalen. Eenvou dige kleuterdeuntjes en gedich ten die wat meer uithoudings vermogen vragen. Sneeuw op de vensterbank is natuurlijk niet het eerste 'don- kere-dagen-boek' dat werd uit gebracht. Dergelijke boeken zijn van alle tijden. De (kinderboek handels liggen er vol mee dezer dagen. Maar dit is er wel weer eens een die nog generaties lang meekan. Zonder te vervelen en zonder uit elkaar te vallen. Verborgen verhalen uit Oost- Europa is ook een bundel die hier een vermelding verdient (samengesteld door Antonia Barber met illustraties van Paul Hess en uitgegeven door Chris- tofoor, €17,50). Minder indruk wekkend van uitvoering dan het eerder genoemde boek, maar inhoudelijk evenmin te versma den. De term verborgen slaat op het feit dat de volksverhalen en sprookjes die Barber in dit boek bijeenbracht - en hervertelde - tot voor tien, vijftien jaar terug achter de hoge muren van het Oostblok schuilgingen. Het boek bevat voor 'ons' onbekende ver halen uit Slowakije, Polen, Ser vië, Slovenië, Rusland, Kroatië en Roemenië. De zeven verborgen verhalen dragen alle een overduidelijke moraal in zich. Zo in de trant van 'Rijkdom maakt niet geluk kig' en 'Hoogmoed komt voor de val' en meer van die wijshe den. Dat lijkt op het eerste oog vermoeiend, maar moraal is iets dat nou eenmaal bij sprookjes en volksverhalen hoort. Als Roodkapje naar haar moe der had geluisterd en op de pa den was gebleven, dan had de wolf nooit geweten waar haar grootmoeder woonde. Dan was de hele kwestie van de opgevre ten oma plus kleinkind nooit aan de orde geweest. En door dat de prinses die haar gouden bal verloor zich aan haar belofte hield en de kikker kuste, kwam zij oog in oog te staan met haar droomprins. Oneerlijkheid en ijdeltuiterij worden bestraft; oprechtheid en deugd beloond. Zo is het ook in de Verborgen verhalen uit Oost-Europa. En die ouderwet se, vet aangezette moraal, maakt die verhalen nou juist zo prach tig. Al was het alleen maar om dat je er nog zo lekker lang op kan voortborduren. Een gnoom zonder bovenbenen en voorzien van een bierbuik, hoe is het mogelijk dat daar een normaal mens uitgroeit? De Zweedse fotograaf Lennart Nilsson was in de jaren zeventig de eer ste die het ongeboren leven dankzij een nieuwe cameratechniek voor het grote publiek open baarde. Het uitgebreidere, en vooral veel sjieker uitgegeven boek 'Een nieuw leven in beeld' (Het Spectrum, €44,90) van Alexander Tsiaras (foto's) en Barry Werth (tekst) borduurt daar op door. Het maakt het wonder dat de conceptie van een mens is dankzij de sublieme fotografie zowaar even tastbaar. Foto uit besproken boek Voskuil, zo blijkt tegen het ein de, vooral geïnteresseerd is. Daarnaast heeft hij maar al te vaak het verleden verbeeld, zo dat ook het literaire gehalte in Requiem voor een vriend groot is. Gelukkig maar, want Voskuil laat zich van zijn beste kanten zien in zijn beschrijvingen van de alledaagse lulligheid - de lief hebbers van Het Bureau worden op hun wenken bediend met de gefingeerde gesprekken over de aanschaf van een wasmachine of het gegeven dat je bij de kaas boer worst kunt kopen. Verder kan ook in dit boek een flinke waslijst met citaten worden aan gewezen die alleen uit de pen van Voskuil kunnen hebben ge vloeid. En Breugelman? Die kan zich uitstekend vinden tussen alle andere personages die de schrij ver rond Han Voskuil of Maar ten Koning in het leven heeft ge roepen, zeker als hij enthousiast uitroept: 'Ja? Dat vind ik sympa thiek! Dat vind ik verdomd sym pathiek zelfs! Verdomd, wat vind ik dat sympathiek!' roman recensie Wim Vogel 'Dochter van Eva' door Carry Slee. Uitgeverij Prometheus. Prijs: €17,95. Een vreemde ervaring is het wel. Heb je net Dochter van Eva uit, lees je in de Volkskrant een in terview met Carry Slee waarin ze datzelfde verhaal in een paar A- viertjes voor je samenvat. De zelfde feiten, dezelfde schokken de typeringen van haar ouders en hetzelfde dappere kind voor wie er weinig anders opzit dan te leren leven met de grillen van een geesteszieke moeder en een onbetrouwbare en ontactische vader. Maar helemaal parallel lopen interview en autobiografie toch niet. En het is precies dat ver schil dat dit nieuwe boek heel wat interessanter maakt dan Moederkruid dat vorig jaar ver scheen en dat ongetwijfeld het eerste deel is van wat een trilo gie moet worden. Dochter van Eva begint waar Moederkruid mee besluit: de verhuizing van het gezin naar een betere buurt in Amsterdam. Veel maakt dat niet uit: de emo tionele verwaarlozing van de ongenoemde hoofdpersoon en haar oudere zusje Els gaat on verminderd door en wordt nog wat heftiger als de meisjes naar de middelbare school gaan. De vader koestert zijn onge zonde en incestu euze belangstelling voor Els, doet nog steeds of zijn ande re dochter een jon gen is en de moe der is zo vol van haar eigen leed dat alles en iedereen, en zeker haar kin deren, daarvoor moeten wijken. Wat Dochter van Eva literair boeiender en aan grijpender maakt, is de ontwik keling van de hoofdpersoon. Was zij in Moederkruid louter de registrerende observator die wel iets aanvoelde maar daar nau welijks woorden en beelden voor had, nu, in de puberteit, gaat zij nadenken, interpreteren en wordt zij iemand die met veel durf afscheid neemt van haar ouders, en met alle tragiek en veel vallen en opstaan grip op haar wereldje en op zichzelf probeert te krijgen. Als romanfi guur krijgt ze daardoor meer in houd, wordt ze zichzelf een raadsel en dus voor de lezer complexer en tragischer. Dat proces van losmaken heeft twee aspecten. Naarstig gaat de kleine heldin op zoek naar een vervangster voor de afwezige moeder en ze moet die jongen uit zichzelf krijgen die er door haar vader jarenlang is inge- propt. Langzaam maar zeker vallen de losse stukken waaruit de hoofd persoon bestaat, op hun plaats. Dochter van Eva beschrijft dat pijnlijke maar toch ook noodza kelijke proces. De verwarring over haar seksuele identiteit, het afscheid van haar ouders, het verraad van volwassenen, de eenzaamheid op vochtige zol derkamertjes en de eerste erva ringen met de lesbische liefde: het is voor dit kapotgemaakte meisje allemaal on ontkoombaar. Moederkruid vond ik niet overtuigend. Ik miste de verbeel ding, die de werke lijkheid geheimzin nig, meerduidig en daardoor onver klaarbaar maakt. Dochter van Eva komt, zeker in het tweede deel, ruim schoots tegemoet aan die bezwaren. Dochter van Eva is een goed boek. roman recensie Ton Verbeeten 'Hokwerda's kind' door Oek de Jong. Uitgeverij Augustus. Prijs: €24,95. De zee, het water, zweet, liefdes- vocht. Hokwerda's kind, de ro man van Oek de Jong waarop we lang hebben moeten wach ten, gaat over de zinnelijke lief de. Zo lijfelijk beschrijft Oek de Jong de liefdesdaad, dat je lees bril ervan beslaat. Hardop uitge sproken stoot de titel Hokwer da's kind als een kreet, hard en rauw. Zo wil Oek de Jong dat. Lin, een stevige, sportieve, aan trekkelijke vrouw van midden twintig, is de hoofdpersoon: 'Haar vader had haar gewild, haar moeder niet. Daarom was ze van meet af aan het kind van haar vader geweest en had ze al tijd haar toevlucht bij hem ge zocht - terwijl ze hem nooit he lemaal vertrouwen kon en altijd op haar hoede moest zijn.' Op haar hoede is ze gebleven, maar - zo tegenstrijdig is het le ven - ook in staat tot volstrekte overgave. Lin is, in de woorden van haar tafeltennistrainer Ja- nosz, een overlever. Haar vader, zo begrijpt de lezer gaandeweg de betekenis van de proloog, heeft haar zo gemaakt. De opmaat van de roman, het verhaal van de vader die zijn achtjarige dochter, zijn 'oogap pel', keer op keer tot uitputtens toe het water in slingert en de volstrekte overgave waarmee het kind terugzwemt en opnieuw in zijn armen springt, bergt grote dreiging in zich. Lin gooit zich met eenzelfde overgave in een fatale liefde voor de even patserige als aan trekkelijke Henri Kist. Er ontrolt zich een verhaal vol heftige ero tiek, puur lijfelijke liefdesscènes. Begeerte en geilheid worden niet getemperd door angst - die in het leven van Lin altijd aan wezig is - of haat, waarvan flit sen oplaaien. De liefde is on stuitbaar en waar hij ontaardt in mishandeling, overspel en zelfs verkrachting, viert de liefde weer hoogtij in de verzoening. Oek de Jong deinst in zijn uiterst sappige beschrijvingen voor niets terug. Levendig en direct, schrijft hij, en als hij wellicht over de rand gaat, is het zonder enige grofheid. Hij sleept je zo mee dat je overgave als een bij zondere en begerenswaardige levenservaring gaat zien. 'De weg naar de loutering is een eenzame', schreef ik eerder. Bij Lin is dat anders. Loutering is nou niet een woord dat haar streven kenmerkt. Eerder mate loosheid. Het leven en de liefde overkomen haar, veel meer dan dat ze zelf stuurt, kiest. Als ze dan de stap zet, waar je als lezer lang op zit te wachten, en Henri verlaat voor die keurige Jelmer met zijn wellevende ouders, echt een betrouwbare steun en toeverlaat, dan voel je dat hij niet is wie ze wil. Ze houdt het, ondanks zichzelf, nog tamelijk lang vol. Uiteindelijk bedriegt ze Jelmer. Uiteraard met Henri, die nog steeds de rauwe bruut is van weleer, maar ook de liefde van haar leven, zoals zij dat is voor hem. Radeloos, redeloos en reddeloos ontwikkelt hun verhouding zich naar het onver mijdelijke fatale einde. 1. (4) Vonne van der Meer, Laatste seizoen. Contact, 15,80 2. (-) Appie Baantjer, De Cock en de dood. Fontein, 9,98 3. (-) Hella Haasse, Sleuteloog. Querido, 16,95 4. (2) Donna Tartt, De kleine vriend. De Bezige Bij, 27,50 5. (6) Youp van 't Hek, Het platte land. De Bezige Bij, 7,50 6. (-) Annejet van der Zijl, Anna, het leven van Annie M.G. Schmidt. Nijgh Van Ditmar, 29,90 7. (5) Adriaan van Dis, Familieziek. Meulenhoff, 18,50 8. (-) Robert Ludlum, De Armageddon machine. Luitingh/ Sijthoff, 15,95 9. (3) Oek de Jong, Hokwerda's kind. Augustus, 24,95 10. (9) Allard Schroder, De hydrograaf. De Bezige Bij, 18,50 De boekentoptien wordt weke lijks samengesteld op basis van verkoopcijfers van Athenaeum Boekhandel en H. de Vries Boe ken in Haarlem, Boekhandel Kooyker in Leiden, Plantage Boekhandel Harkema in Hilver sum, Boekhandel Los in Bus- sum en Boekhandel De Ark in Almere.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 21