KUNST 8c CULTUUR Controversiële Fassbinde krijgt ontroerende regie 'Wina zingt' is nog geen toneelstuk De tragiek van Edgar Fernhout Van Domburg wint cabaretprijs Di-rect: na droom vaf tienermeis Extra concert Chris de Burgh 'Boekenprijs twee jaar vast' IN MEMORIAM Respectabele carrière sluit als leidsman van populaire tovenaarsleerling maandag 28 OKTOBER 200 I theater recensie Max Smith Voorstelling 'Het Vuil, de Stad en de Dood' van Rainer Wemer Fassbinder door Het Nationale Toneel. Regie: Johan Doesburg. Gezien: 26/10, Koninklijke Schouwburg Den Haag (première). Tournee door het land. Rellen bleven uit. In plaats daarvan weerklonk een dave rend slotapplaus na de premiè re van 'Het Vuil, de Stad en de Dood' door Het Nationale To neel. Wel was er rekening mee gehouden, dat zich een herha ling zou voordoen van de hevi ge ordeverstoringen in 1987. Tassen moesten uit voorzorg bij de garderobe worden afgege ven. In die tijd had regisseur Johan Doesburg dit stuk van Fassbin der (1945-1982) als zijn afstu deerproject in Rotterdam willen uitbrengen. Felle protesten op grond van vermeend antisemi tisme dat het stuk zou uitdra gen, verhinderden de vertolking ervan. Vijftien jaar later, na eer der succesvolle voorstellingen in onder meer Amerika, Zwe den en Israël door diverse to neelmakers, regisseerde Johan Doesburg - nu als artistiek lei der van Het Nationale Toneel - dit stuk opnieuw. Dit keer kreeg hij wel de gelegenheid om aan te tonen dat 'Het Vuil, de Stad en de Dood' geen antisemiti sche intenties heeft, al komen er passages in voor die kwet send zijn voor joden. Fassbinder schreef dit stuk in 1975 uit woede over de verloe dering van zijn woonplaats Frankfurt en over de dubbele moraal die er ten aanzien van bijvoorbeeld joden heerst. Fas cistische en antisemitische uit latingen doen nog volop de ronde, maar ze worden hypo criet als taboe afgedekt. Joodse ondernemers worden aangezet tot allerlei zaakjes, waar ande ren zich niet impopulair mee willen maken. Zo krijgt in het stuk de personage 'A, die de rij ke jood wordt genoemd' allerlei bouwopdrachten die de sfeer van de stad teniet doen met on persoonlijke hoogbouw. Het bestaande gezag corrumpeert zich overgedienstig en kruiperig met de rijkdom en macht die hij ermee verwerft. Daartegenover plaatst Fassbin der de rechtelozen en machte lozen uit de onderlagen van de samenleving: de straathoeren, de souteneurs, de homo's en transseksuelen die uit minach ting worden gekleineerd en ge molesteerd. De rijke jood ont fermt zich over de tippelaarster Roma B, die vanwege haar tu berculose en mager postuur nauwelijks klandizie heeft. Hij doet dit niet om de seks, maar omdat hij in haar een slachtof fer ziet, zoals ook hij zich als slachtoffer beschouwt van de jodenvervolgingen ten tijde van nazi-Duitsland. Maar evenzeer om zich te wreken op haar va der Müller, die medeverant woordelijk is voor de deportatie van zijn ouders. Müller is een travestiet die in deze voorstelling zo is opgedoft dat het in zijn lachwekkendheid op een onbehaaglijke manier beantwoordt aan de vooroorde len die men doorgaans van tra vestieten heeft. Tegelijkertijd heeft het ook iets treurigs. Met de door hem als nachtclubar tieste gezongen liederen van Zarah Leander wordt een wee moedige sfeer uitgedrukt. Peter Tuinman kreeg voor deze rol een open doekje. Hoe diep de jodenhaat nog ver ankerd is, blijkt uit de gedragin gen en opmerkingen van de concurrerende projectontwik kelaar Von Gluck. (Dries Van- hegen). Zijn afgunst spreekt hij uit in de meest stuitende op merkingen. Lou Landré, die de rol van de rijke jood speelt, zie je op die momenten enigszins ineenkrimpen van pijn, terwijl de omstanders zwijgend toekij ken. Als in een religieuze bezinning spreekt Marie-Louise Stheins in ma. Get nis< NO Net ten Fel. NO NL item Hei NO: Suf por Cos De Nos grai Opj de rol van de hoer Roi Op: haar verlangen uit om te ven. De wereld heeft haai te bieden en haar gedro idealen zijn stuk voor sti vuild geraakt. De toch al nerend mooi gestileerde, togen vormgeving en belii verrassen in dit slotgej Op: met even ontroerende a blieme beelden. Wanneei rie-Louise Stheins de langs verdwijnende pa wegholt naar een verlicht terdoek op een dan vollt leeg toneel onderga je me het gevoel van ultieme zaamheid. Temeer daar z haar vertolking weer iets menaals heeft gemaakt mi sprankelende emotion. En de manier waarop Loa dré haar met zijn stri wurgt heeft de plechtstati en het liefdevolle respec een zoenoffer. 'Het Vuil, de Stad en de is een moraliteit in de von een schrijnend liefdesspr De tekst is een contraste mengeling van verruk) poëzie en grove straattaa godsdienstige verhevenhf bezoedelende laster, van gerige inzichten en rauwe vloersheid. Johan Doesbu al deze elementen en b te nisinhouden in tal van sifevei ringen ondubbelzinnig men. Met behulp van hierboven vermelde, oogstfïi de toneelbeelden met hepe e< weer schuivende betonne ken als symbool van bou o w viteiten in de stad en als 051 perking van degene die!nde zijn weg naar geluk ni(snw vinden en ontspoort. En dat zijn er velen in 'Heibde de Stad en de Dood', zoPevr< daar groepsgewijs als ve*® den en met latente angst i esti\ hart op het speelvlak staa 18. gesteld, terwijl bijpassend ziek in een live-uitvoeriii |30® Harry de Wit weerklinkt, rzak blijf je bij. Dit is theater i 'aar pure functie: het biedei ontroering en inzicht in forma. 18. 18.: m bi 5 T muziek recensie Hans Keijzers Concert: Di-rect. Gezien: 26/iojute1 Leiden. ute- 151 22 X.O Als je onder de zestien beij.oo je doorgaans pech bij hetute. Onder die magische leeftij u|e je het gebouw aan de Breestraat niet in. Vocfeiai Haagse Di-rect wordt vo ultrajonge publiek een uitzondering gemaakt. Eei geheel uit tienermeisje staand publiek wil maar één ding: zo snel m de helden zien. Oorverdovend is het gegil daar eindelijk zijn: als blik de blonde zanger Tim man met naast hem de st se bassist met baseball o van Waningen. In hun Jamie Westland op zijn drums en punkie gitarist S De gitaar van Spike heeft ste vijftien minuten kuurtj dat hij niet aan zijn en: punksprongen toekomt maakt niet uit. Het pub) aan de voeten van de! band en Di-rect heeft eei vol gelikte poppy single: the way I do' en de Wh( 'My generation' worden ter in de set gebruikt, ingetogen eerste deel v; cover' en het met ako< gitaar vertolkte 'Inside mi zijn gelikte nummertjes] zelfs ruimte voor nieuw w Bijna Doe Maar-achtige len speelden zich zaten Tim Akkerman die een sli e> het publiek vist en het m |.o grijns op zijn hoofd zet. band bij de toegift met 01 bovenlijf het toneel oj wordt het in het LVC n( graadje warmer. Spike he teddybeer gewaagd in ziWI derbroek gezet en speeldio zijn publiek. 'an Later, in de foyer van het 0£o het een drukte van belai reet doet goede zaken. N( lukkige tienergezichten d°rc handtekening weten te be tigen. Als de jeugd kan aci tussen pak hem beet K3 dio reet en dan de voorkeu aan de laatste, lijkt h< mooie eerste stap in de p ziek Al was het zaterd; Bn een beetje een wedstrijd v m. gilt het meest en het hard: k Groningen - De 21-jarige Thijs van Domburg heeft op de zes tiende editie van het Groninger Studenten Cabaret Festival zo wel de jury- als de publieksprijs gewonnen. De vakjury karakte riseerde de Amsterdamse stu dent als 'een bijzondere, verras send eigenwijze kandidaat'. Zijn programma 'Stof bestaat uit een aantal eigenzinnige ob servaties waarvan de rode draad een vergelijking tussen de Middeleeuwen en de 21ste eeuw vormt. Een speciale ver melding kreeg de hilarische co ver van het nummer 'Kees' van Frans Halsema. In de versie van Van Domburg was het lied ge wijd aan wijlen Lex Goudsmit en werd het gezongen door hond Tommie uit 'Sesam straat'. Rotterdam - Zanger Chris de Burgh zorgt goed voor zijn fans. Gisteravond kwam een kwart van de mensen met een kaartje voor zijn concert in Ahoy" in Rotterdam niet opdagen we gens het slechte weer. Hij wil hen tegemoet komen en geeft voor deze 1500 fans begin vol gend jaar een extra concert. Waar en wanneer is volgens or ganisator Mojo nog niet be kend. amsterdam/anp - De verkoop- prijs van boeken moet voor twee jaar vast worden gelegd. Een on afhankelijk college moet op de handhaving van de vaste prijs toezien en uitgevers moeten korting aanbieden aan boek handelaren die een brede keuze aan boeken in hun winkel heb ben. Dat zei Tweede-Kamerlid Dittrich (D66) gisteren. Volgens Dittrich moeten die winkeliers worden beloond voor hun inspanningen. Het mag niet zo zijn dat bijvoorbeeld een su permarkt, die maar een boek naast de kassa hoeft te leggen dezelfde handelsmarge krijgt. Dittrich presenteert vandaag sa men met zijn collega Halsema (Groenlinks) het initiatiefwets voorstel voor de vaste boeken prijs in boekhandel Perdu in Amsterdam. De vaste boeken prijs is op dit moment geregeld via een ontheffing op de Mede dingingswet. Maar die loopt op 1 januari 2005 af en inmiddels heeft het Europees Parlement zich positief uitgesproken over een vaste boekenprijs. Voor waarde is wel dat deze in een wet wordt vastgelegd, aldus Dit trich. Hij hoopt dat het wets voorstel nog op tijd kan worden behandeld. „Nederland is een van de laatste Europese landen die de vaste boekenprijs nog in een wet moet vastleggen." Halsema en Dittrich denken dat met het handhaven van de vaste boekenprijs het aanbod van boeken breed blijft. Uitgevers kunnen dan met de winst van bestsellers minder goedlopende boeken publiceren. Bovendien is het een methode om de Ne derlandse taal en de Friese taal te stimuleren, aldus Dittrich. Op dezelfde dag dat zijn laatste film 'Harry Potter En De Gehei me Kamer' voor het eerst werd vertoond aan een internationaal groepje journalisten, stierf vrij dag Richard Harris, de acteur die voor de tweede keer gestalte had gegeven aan Professor Dumbledore (Perkamentus voor het Nederlands publiek), de hoogbejaarde leidsman van 's werelds populairste tovenaars leerling. Richard Harris is 72 jaar gewor den. Het overlijden van de be faamde, in Ierland geboren ac teur werpt een schaduw over de wereldpremière van de nieuwe Harry Potter-film die 21 novem ber in de Nederlandse biosco pen komt. Harris was ook ge contracteerd voor de derde film van de cyclus. Afgelopen zomer na de voltooiing van de opna men voor 'De Geheime Kamer', openbaarde zich de ziekte van Hodgkin. Harris werd behan deld in het Londense University College Hospital. Daar vochten de medici vergeefs voor zijn le ven op hetzelfde moment dat el ders in de stad de makers van de Harry Potter-films aan de pers al lieten doorschemeren dat er weinig hoop meer bestond dat de beroemde acteur in hun der de opus nog van de partij kon zijn. Richard Harris haalde ooit twee keer ee^c Oscarnominatie, voor Richard Harris 1930-2002 'This Spoiling Life' (1963) en 'The Field' (1990) en verwierf nog meer faam als koning Ar thur in 'Camelot' (1967) en hoofdrollen in edelwestems als 'A Man Called Horse' (1970) en 'Unforgiven' (1992). In 'Gladia tor' (2000) speelde hij de oude keizer Marcus Aurelius. Maar net zo legendarisch was Harris als drinkebroer en kroegmakker van Richard Burton en Peter 'O Toole en berucht wegens zijn woede-uitvallen tegen journalis ten, regisseurs of collega's als hij hen onbekwaam vond. Na een respectabele carrière van meer dan 70 films onder topre- gisseurs als o.m. Lindsay Ander son, John Huston, Michelangelo Antonioni en Clint Eastwood, zullen het uiteindelijk toch de twee Potter-films zijn die opge tekend worden als de commer cieel meest succesvolle films met Richard Harris. Aanvanke lijk had de flamboyante vete raan weinig trek om een stokou de tovenaar te spelen met witte baard en puntmuts. Hij had er zich toe laten chanteren door een elfjarig nichtje dat dreigde nooit meer met hem te zullen Kraten als hij de rol van Dum- ledore (oftewel Perkamentti'«s zou weigeren. En dus ging Har- ris overstag. Harry Potter-regisseur Chris Co lumbus zegt hem te hebben le ren keren als uitsluitend gemak kelijk en beminnelijk in de om gang en een groot professional die de rol van Dumbledore pre cies de magie, waardigheid en wijsheid gaf die nodig was. De jonge acteur Daniel Radclif- fe, die Harry Potter speelt, ver telt tijdens het maken van de eerste film wel enigszins geïnti mideerd te zijn geweest door de fameuze persoonlijkheid van zijn bejaarde collega: „Maar toen was alles nog nieuw voor mij. Tijdens de opnamen van de tweede film was ik veel losser en wist ik dat ik het kon. En Me neer Harris had altijd al alles ge daan om me aan te moedigen. Hij gaf me zelfvertrouwen." Anders lag het voor acteur Jason Isaacs, die in 'De Geheime Ka mer' de rol speelt van de racisti sche Lucius Malfoy (Malfidus). „Ik kende Richard al en dan is het niet meer zo moeilijk om partij te geven aan zo'n levende legende." Levend is de legende sinds vrij dag dus niet meer, hetgeen be tekent dat straks voor de derde Potter-film gezocht zal moeten worden naar een nieuw school hoofd voor Zweinstein. Pieter van Lierop 1 düsseldorf/buffalo - Een conservator van het Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen Museum in Düsseldorf inspecteert de schilderijen en sculpturen van Amedeo Modigliani die op het punt staan naar Amerika vervoerd te worden. Daar zijn de werken van deze Italiaanse kunstenaar (1884-1920) die aan van het begin van dé twintigste eeuw furore maakte in Parijs tijdelijk te zien in de Albright-Knox Art Gallery in Buffalo. Foto: AP/David Duprey sat theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: 'Wina zingt', een a-muzikalë komedie van Kees van Kooten. Regie: Kees Hulst Met Olga Zuiderhoek, Kees Hulst, Jara Lucieer, Rifka Lodeizen, Nadja Hüpscher en pianist Martin van Dijk. Gezien: 26/10, Leidse Schouwburg (première) Nog te zien o.a.: 25/1, Parktheater, Alphen aan den Rijn. Sophie, normaal gesproken onver woestbaar optimistisch, zit nu aan ta fel te huilen. „Mamma, ik moet écht even met je praten." „Ach kind, je kunt niet de hele dag rond je moeder hangen. Ga maar een video huren." Dochter Ellen wil vertellen dat ze zwanger is, maar komt nauwelijks aan het woord. En het lukt Laura niet haar moeder een zinnig interview af te ne men; daarvoor is die te veel met zich zelf bezig. Actrice Wina de Groot ergert zich ge weldig aan het niveau van haar colle ga's en besluit daarom een solopro gramma te gaan spelen. Een tour de chant zelfs, met liedjes van Cole Porter en Brecht. Ze kan niet zingen, maar weet zeker dat ze dankzij haar enorme acteerkwaliteiten 'zingzeggend' een groot publiek gaat boeien. Haar doch ters en zelfs haar man Luc, die altijd met haar meepraat, zien daar hele maal niks in. Maar Wina luistert nou eenmaal niet, wat voor moeders en zangeressen meestal fataal is. De try out van het programma is dan ook een ramp. Als Wina al te exhibitionistisch wordt, sleurt Luc haar van het podium af. 'Wina zingt' is nog geen toneelstuk, maar een verzameling komische en minder komische aanzetten, de voor studie waarvan je de sterke delen ge bruikt. De auteur is gevierd schrijver en debutant tegelijk: op zijn eenenzes tigste schreef Kees van Kooten zijn eerste toneelstuk. In de gedenkwaardi ge televisiescènes die hij maakte met Wim de Bie trapte hij de tijdgeest op z'n staart en ontmaskerde hij alledaag se aanstellerij en ijdelheid. Van Kooten en De Bie konden zich richten op één persoon tegelijk en één eigenschap ge nadeloos te kakken zetten. Voor een toneelstuk is dat niet genoeg; zelfs voor een komedie heb je meerdi mensionale personages en relaties no dig. Ellen is zwanger van de vriend van haar zus Sophie, maar dat is geen re den voor een conflict, net zo min als het overspel van hun ouders. Dat moeder niet luistert is kennelijk allang algemeen geaccepteerd: iedereen leeft los van elkaar. En als er dan een con frontatie is (Luc die Wina van het to neel haalt), komt die uit de lucht val len. De grappen zijn soms van het niveau dat je van Van Kooten mag verwach ten, soms vet en gemakzuchtig. Her halingen van 'dikke lui drie bier' en 'neuken' zijn altijd wel goed voor een paar lachers in de zaal. De portretten van haar minnaars (bekende Neder landers) die Wina laat zien en het lied je achteraf zijn opleukende stoplap pen. Is een bezoek aan 'Wina zingt' dan een verloren avond? Ach, Olga Zuiderhoek (Wina) en Kees Hulst (de sullige conrector Luc) zijn erg grappig en dollen dat het een aard heeft, en ook de mutsen van dochters doen hun best. Aan de cast ligt het niet. door Martin Pieterse arnhem - In een vitrine in het museum staan twee kleine por tretten letterlijk tegenover el kaar. Rechts een zelfportret van de schilder Edgar Femhout uit 1928, en links het eveneens door Femhout geschilderde portret uit 1929 van zijn moeder, de schilderes Charley Toorop. Deze jeugdwerken van Femhout, ge heel in de neorealistische stijl van zijn moeder, geven in een notendop de tragiek van Edgar Femhout weer. Het artistieke en persoonlijke le ven van Edgar Fernhout (1912- 1974) stond lange tijd in de schaduw van zijn beroemde moeder Charley Toorop. Pas toen hij na de oorlog abstract ging schilderen ontworstelde hij zich aan haar invloed. In de tweede helft van zijn leven schoof Edgar Fernhout zijn ab stracte werk nadrukkelijk naar voren als zijn enige echte artis tieke prestatie. Dat hij in zijn jonge jaren onder invloed van Toorop in een over wegend neorealistische stijl schilderde, probeerde hij uit alle macht uit ieders geheugen te wissen. Het realistische werk werd rigoureus uit diverse over zichtstentoonstellingen geban nen. De expositie 'In het licht van Alassio. Edgar Fernhout, neo realist' in het Museum voor Mo derne Kunst in Arnhem besteedt de komende maanden voor het eerst nadrukkelijk aandacht aan het neorealistische oeuvre van Edgar Femhout De ongeveer negentig schilderij en en tientallen tekeningen ge ven een bijna compleet beeld van Femhouts vroege leven en werk. Behalve een overweldi gende hoeveelheid schilderijen biedt de tentoonstelling een blik in de troebele wereld waarin Ed gar Femhout tegen de verdruk king in zijn eigen weg tracht te vinden. In die zin is de tentoon stelling ook een zeer persoonlijk document geworden. Museum voor Moderne Kunst, Utrechtseweg 87 in Arnhem, t/m 16/2 2003, di. t/m vr. 10.00 tot 17.00, za. en zo.vanaf 11.00 uur. 'Dubbelportret' van Edgar Fernhout uit 1932. Foto: GPD/Museum voor Moderne Kunst

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 14