KUNST CULTUUR 'Doorbeuken tot een Grammy Award' Oktober uuoonmciand Aida-ster slaat nieuwe weg in Repetitie Crescendo Lowlands naar ander weekeinde Componist 'Lili Marleen' dood N MEMORIAM Actrice met voorlief voor televisie n Frédériudè root;!ra Streekmuziekschool mag trots zijn op talent Theater in het water interieur nieuwe rijn 24 2312 JD Leiden *071 513 46 71 -071 513 24 77 Boek 't Spectrum kado bij elke Spectrum oonkooporder new york - Heather Headley, de grote ster in de originele Broadway-uitvoeringen van 'Ai- da' en 'The Lion King' is naast haar musicalcarrière een nieu we weg ingeslagen. In New York presenteerde Headley gis teren haar eerste solo-album. De cd is getiteld 'This is Who I Am'. Foto: AP leiden - Operetteliefhebbers én potentiële zangers en acteurs zijn uitgenodigd op dinsdag 5 november een repetitie van operettegezelschap Crescendo bij te wonen. De repetitie voor 'Grafin Mariza' begint om 19.00 uur in de Maranathakerk aan de Dijkstraat 2b in Leiden. De definitieve opvoering is op 23 en 24 november in de Stadsge hoorzaal. delft - Het driedaagse popfesti val Lowlands in Biddinghuizen verschuift volgénd jaar naar het laatste weekeinde van augus tus. Lowlands, dat tot nu toe werd gehouden in het derde weekeinde van die maand, hoeft door de verplaatsing naar eind augustus niet meer te con curreren met grote popevene menten in de Engelse plaatsen Reading en Leeds en het Belgi sche Pukkelpop.Met name de Britse festivals, die in hetzelfde weekeinde werden gehouden, waren er de oorzaak van dat Lowlands het afgelopen jaar enkele interessante artiesten niet wist te contracteren. münchen - De Duitse compo nist van het wereldberoemde lied 'Lili Marleen', Norbert Schultze, is op 91-jarige leeftijd overleden. Hans Leip schreef de tekst van 'Lili Marleen', in 1937. Hij was destijds verliefd op twee, meisjes: het groentever koopstertje 'Lili' en 'Marleen', de dochter van een arts. Leip stond op wacht toen ze beiden afscheid kwamen nemen, om dat Ipj naar het front moest. Op een kladpapiertje schreef hij het lied dat vooral bekend werd door de vertolking van Mariene Dietrich. Schultze zette het een jaar later op muziek. Naar gisteren bekend is gewor den is vorige week actrice Jean ne Verstraete overleden. Jeanne, telg uit het beroemde van oor sprong Belgische acteursgezin, stond bekend als 'de zachtmoe dige'. Zij overleed op 11 oktober op negentigjarige leeftijd in Leeuwarden. De crematie heeft inmiddels in besloten kring plaatsgevon den. Jeanne, die in het kielzog van haar vader Ju les Verstraete op jeugdige leeftijd naar Rotterdam kwam, doorliep de hbs, had enige tijd een kantoorbaan, maar koos, net als haar twee broers Bob en Guus (overle den in 1993 en 1994) en zus Mieke (gestorven in 1990), na enige tijd voor een artistieke in vulling van haar leven. Door vader Jules bezeten ge raakt van het vak werd het de toneelschool, maar ze deed eerst stilletjes auditie. Na haar diploma-uitreiking in 1934 kon ze direct terecht bij de gerenom meerde Amsterdamse Toneel- vereeniging die onder leiding stond van Albert van Dalsum, één van Nederlands topacteurs. Later zou de bij vrienden als Sjanneke bekendstaande toneel speelster ook bij onder meer het Residentie Tooneel, de Neder landse Comedie en Ensemble spelen. Hoezeer het succes haar toel achte mag blijken uit belangrijke rollen in bijvoorbeeld een film UTEI var tde idesl jelat febbi als Merijntje Gijzens jn d (1936) van Kurt Gerrc )Urn bliek zou haar, na de 5 j nog vele malen harte rencj zen, maar dan vooral rollen die ze op televi Haar hoogtepunt op! aan het begin van de toen ze vooral voor d N' ie G Jeanne Verstraete 1912-2002 mlsvai ken aan het feit dat zi gu, maakte van de zogen jsd( levisiekem', die gespf ejd£ leek in het naar televil van toneelstukken. Ook op latere leeftijd Antwerpen geboren 2 scherm trouw. Zo spi ne Verstraete, die in sier dat 1 k; De helft van de jaren zes lnjs. op gaf aan de Toneelsch sterdam, de rol van C ders Bonte in 'Dagboek val^f dershond' (1977), wa Qa verpleegster in 'De kl nnj, heid' (1970), maar on ook te zien in 'De klo var deur' (1970), 'Armoei r|jjs en 'De weg" (1982). r' tde Dya door Hans Piët in Pi' Kess Spigt te n da hijnm (°P'% Lar Ita :r Fr patv ipre- van 17/10, Leidse Schou [falia ieen muziek recei e Hans Keijzei Concert: Frédérique Sp| Vlak voor de toegif dérique Spigt zich bloot. „Ik dacht d erg ver weg waren' Rotterdamse naai bliek. Op de eerst onmiddellijk respc waren juist heel Misschien twijfeldi consorten zelf aan taties, maar de zorgde gisteren aangenaam warm Leidse Schouwburj Meer dan voorhe j( Rotterdamse zien n. De ei inTr ei Mi CITY ifschi nah topp lette ceer zangeres van voo zil Got The Bullets liet vooral na de pauzt van pen en dat leverd (jev genbeest', over krvas gens die wroeten td. en 'Vlees Bloed n de einde van een lanj latie, koude rijlingi is typisch Spigt d iHi tijdens die drukke .«l. ruimte is om gas ti men, met een vei pjet slide van Jan van d ^et subtiele brushes. jjev; is er het heerlijke 1 e uij accordeon en sta vertolkte 'Ik voel scherper contrast geven en Spigt be! es de stijlen tot in de j |anc| Na 'Engel' en mi veedi phne 'Beest' het nieuwe best nneli ïiley Frédérique. Het 7. als decorstuk uit toe en de beer lig microfoonstandaaijjg^ ten. Sneeuwhont (d geen makkelijke lee gens de zangeres fe*n dankbaar gesp; werp. De geraffineerde ge gitaar en de ba als melodie dan steuning wordt gej,,c| om in te lijsten. No Ier is het alleen ondersteunde 'Eei fret is knap hoe d de stem van Spigt zaam naar een di getrokken wordt. haar nummers va en balde vuist. Kracht ze vrouw uit tijdf hter ,:r bc terst stemmige cden Spigt laat nogmaa er leven is na de Juist die popinvl Frédérique gistera geraffineerd en lai n weer terugvloeien. .Ee mse ndc ibt< idvi litGi inte geld dee leiden - Je mag het inmiddels met recht een Leid se traditie noemen, want Coverbox beleeft mor genavond in het Antonius Zalencentrum alweer zijn achtste editie. De filosofie achter dit popeve nement: laat Leidse bands nu eens nummers van anderen spelen, coveren in het vakjargon van de muzikant. Deze keer is de bands gevraagd één be paalde artiest of groep te coveren die in de jaren tachtig furore maakte. The Backseat Windows vieren dit jaar het tienjarig jubileum en bijten morgenavond het spits af. De groep dankt zijn bekendheid met name aan de optredens tijdens de Leidse marathon, strandfees ten, braderieën en eerdere edities van Coverbox. Backseat Windows speelt dit keer nummers van Pink Floyd, onder anderen met Marco Lodder achter de drumkit en Douwe Kasemier achter de toetsen. Daarna nemen de De Corsetto's het over. De vrouwelijke leden (Jetske, Caroline, Ineke, Marion, Harmine, Selma en Jeanette) begonnen ook tien jaar geleden muziek te maken. Nummer drie op de lijst is Panic in Detroit, een band die al jaren aan de weg timmert met eigen nummers. Vorig jaar oriënteerde de groep zich op songs van David Bowie. Dit keer bestaat de set uit muziek van Ma donna. Panic in Detroit bestaat uit Fred Mudde (zang en gitaar), Marcel Lecointre (toetsen), Jan Buurman (gitaar en zang), Hans Peek (bas) en Joop van der Geest (drums). Ook Maximum Overdrive stamt uit 1992. De groep rekent het optreden als voorprogramma van Tröckener Kecks tot zijn muzikale hoogte punten, net als de twee keer dat men de top-tien van Westpop wist te bereiken. Maximum Overdri ve speelt deze editie nummers van The Cult. De band bestaat uit Henk van Alphen (zang), Anne- miek van Duuren (gitaar), Marcel Singerling (bas), Arjan Gressie (gitaar) en Dion de la Rie (drums). Ugly Walter werd in 1988 opgericht als Ugly Wal ter the fuzz. De vijf leden werden er vier, reden om de naam iets in te korten. Het kwartet bestaat uit Eerko Mooibroek (gitaar), Jan Wïelogrocht (drums), Herman de Vos (zang) en Ron de Bruin (bas). Klapstuk, dat twee keer eerder de Blues Bro thers coverde, sluit de rij. Met gastmuzikanten zetten de leden dit keer Nederlandstalige muziek in het zonnetje. Het concert begint om 20.30 uur. muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Hanny de Jong, cello, Wouter vart Diepen, klarinet, Henk van Dijk, piano en Dingeman Coumou, gitaar. Gehoord: 17/10, Oudshoornse kerk, Alphen aan den Rijn. De Stichting Cornelis de Vla ming heeft een metamorfose ondergaan. Werden andere ja ren, musici uit alle windstre ken van Nederland en daar buiten gehaald, dit jaar werkt de stichting nauw samen met de Streekmuziekschool Al phen aan den Rijn. Het was bittere noodzaak. Subsidies werden ingetrokken, sponsors uitgedund en de kerk Uep niet meer vol. Je kan dan bij de pakken neerzitten, ophouden of zoeken naar een redelijk al ternatief. Dat laatste is de stichting uitstekend gelukt door in zee te gaan met de Streekmuziekschool. Daar kon de bomvolle Oudshoornse kerk gisteravond met volle teugen van genieten. De muziekschool heeft een geweldig pianobegeleider in Henk van Diepen. Op zijn so- lospel, in Haydns sprankelen de Sonate in D, is nog wel iets aan te merken, zoals het niet altijd strak vasthouden van gekozen tempi. Maar Van Dijk heeft vooral problemen met de vrij harde droge, slecht ge- intopeerde klankkleur van de vleugel. In samenspel met cel lo en klarinet heeft hij daar veel minder last van. Van Dijk kan heel goed luisteren, mee denken, interpreteren. Zijn spel is nooit opdringerig of kleurloos, gaat steeds een spannende dialoog aan, schuift adequaat en spannend naar de voorgrond (in Debus- Roméo opgefrist, volwassener en nog ambitieuzer sy en Rossini) of laat zich meenemen op een eigenzinni ge melodie van zijn antago nist, klarinettist Wouter van Diepen. Geweldig om zo'n be geleider te hebben in je do centencorps. De cellist Hannie de Jong laat zich van haar beste kant ho ren in voluit 'gezongen', brede melodielijnen, zoals in de prachtig gespeelde (bewerkte) Impromptu nr 3 van Schu bert. De licht dramatische warme melodielijn van de cel lo dringt de pianosolo naar de achtergrond. Rust en ontspanning liggen ten grondslag aan het gitaar spel van Dingeman Coumou. Aangenaam op de achter grond weerklinkt zijn sfeervol getokkel in Burgmüllers wel zeer voor de hand liggende Nocturnes: ze steken weinig uit boven zijn welbekende lie ve 'Melodische Etudes' voor piano. In Coumou's eigen composities komt die natuur lijke soepelheid nog meer tot zijn recht. Muzikaal en door dacht brengt hij ons in jiddi- sche sferen in zijn fraaie me lodische compositie 'Hatik- vah' (hoop). Van de jongste docent, klari nettist Wouter van Diepen zal heel Nederland (en daarbui ten) nog horen. Schitterend nuancerend van bleekroze tot het heftigste staalblauw be tovert hij de kerk en allen die binnen haar muren zijn met supermuzikaal spel. Zijn hele lijf laat zich meesleuren in zijn eigen kleurrijk betoverend verhaal, dat zich wiegt in won dermooie akkoordwolken van de pianopartij in Debussy's Rapsodie voor klarinet en pia no. De Streekmuziekschool Alphen mag trots zijn op zo veel rendabel talent. door Louis du Moulin Rotterdam - Telefoontje van Ro méo. De Rotterdamse groep laat zonder omhaal weten veel span nends te vertellen te hebben. Een nieuwe single, inderdaad: 'The Answer Is Yes'. Geen r b meer maar 'gewoon echte pop'. Roméo is opgefrist, volwassener en nog ambitieuzer dan voorheen. De vier knulletjes van weleer slaan geregeld met de vuist op tafel en tonen een vastberadenheid waar president Bush jaloers op kan zijn. Het motto: „We wachten op niemand meer en blijven net zo lang doorbeuken tot er een Grammy Award op de schoor steenmantel staat." Wat er na bijna tien jaar niet is veranderd bij Roméo: de gewel dige liefde voor muziek en de eensgezindheid bij Milton, Spencer, Julian en Clifton om samen de absolute top te berei ken. „We zijn nog steeds die vier jongens die niets liever doen dan zingen, daar gaat het ons toch allemaal om", zegt Milton. Alleen moet je om dat te kun nen volhouden tegenwoordig op zo verschrikkelijk veel dingen ernaast letten dat je veel meer in je mars moet hebben dan een mooie stem." Dat besef was de leden van Ro méo vreemd bij de doorbraak in de lente van 1998 met megahit 'Coming Home'. Met die voltref fer leek de vervulling van hun dromen dichtbij. Voor 'het bui tenland' werd met major BMG een riante deal gesloten, goed voor een release van hun platen in dertig landen. Ze verdienden plotseling bakken met geld, waanden zich bijna even popu lair de Backstreet Boys en dach ten dat hun kostje gekocht was. Totdat bij het tweede album 'No Way Back' (eind 1999) de klad erin kwam. Het werd zo stil dat Roméo ten einde leek opge schreven. Maar de groep is helemaal te rug. Zowel op als naast het po dium zijn de bakens duidelijk verzet, hameren de bandleden er op los. Ze hebben het heft in eigen handen genomen en be palen zelf Roméo's koers. Het eerste staaltje van dat 'zelfbe stuur' vond enige weken gele den plaats. Roméo huurde een truck met geluidsinstallatie en reeds langs zo'n beetje alle ra diostations in het Gooi om ze te attenderen op 'The Answer Is Yes'. „Iedereen in de platenbizz had het ons afgeraden, omdat je zoiets niet doet met een geves tigde naam als Roméo," bekent Julian. „We hebben het toch ge woon gedaan en er eigenlijk al leen maar leuke reacties op ge kregen." Radio 538 ging het nummer meteen draaien. Julian: „Dat was misschien niet gebeurd als we de promotie hadden overge laten aan de platenmaatschap pij." Conclusie: je moet zelf het voortouw nemen. „Plus dan ook nog eens creatief en professio neel uitpakken, omdat je als je echt wat wilt de concurrentie aan moet gaan met de grote in ternationale acts. Blof, Borsato en De Dijk, die hebben het als Nederlandse artiesten een stuk gemakkelijker. Maar wij moeten ons kunnen meten met de Backstreet Boys, Westlife, Jenni fer Lopez, noem ze maar op." Vandaar dat Roméo veel tijd, energie én eigen geld heeft ge stoken in de videoclip van 'The Answer Is Yes', opgenomen op Mallorca. „Zonder zelf fors te investeren was het allemaal niet mogelijk geweest. En waar blijf je dan?", zegt Clifton. „Je bent zelf ra- zendenthousiast over het nieu we materiaal dat je hebt ge schreven en opgenomen, maar je dreigt toch niet verder te ko men. Allereerst omdat er geen poen is en ook omdat je eerst weer, een bepaalde argwaan moet zien te overwinnen. Ro méo, dat was toch passé? Nou, al die lui die zo over ons denken laten we straks onze middelvin ger zien, omdat we na deze sin- amsterdam - Duikvereriiging Thalassa heeft gisteren en vandaag een theatervoorstelling opgevoerd in het Marnixzwembad in Amsterdam. Al le twintig leden van de duikvereniging spelen een rol In het stuk 'Aristeus en Marucha'. Het publiek moest in zwemkleding komen en kreeg een snorkel om de onderwaterscènes te kunnen zien. Foto: ANP/Evert Elzinga „We zijn nog steeds die vier jongens die niets liever doen dan zingen, daar gaat het ons toch allemaal om." Foto: GPD/Rob Verhorst gle met een waanzinnig album uitkomen." Spencer: 'Die overtuiging was er niet bij de vorige cd. Maar we dachten dat we toch wel zouden scoren. Fout natuurlijk, je moet op z'n minst zelf vlijmscherp zijn, wil je nog een kans maken. Zeker in deze tijd, waarin je met je platen ook nog moet opbok sen tegen zaken als downloa den, mobiele telefoons en op- waardeerkaarten. De mensen lopen nu eenmaal niet meer zo snel naar de winkel, alleen nog voor iets heel bijzonders." Het nieuwe geluid van Roméo kan daar beslist voor doorgaan, menen ze. „Het is geen r b meer te noemen, maar gewoon echte pop", zegt Milton. „Je kan ervan houden of niet, maar je zult het niet kunnen afdoen als waardeloos. Dus moet en zal er naar geluisterd moeten wor den." Julian: „Buitenlandse acts krij gen vaak het voordeel van de twijfel, terwijl wij dus iedere keer weer moeten knokken voor ons plekkie. Tenzij je dus in an dere landen 'hot' bent, dan holt wel plotseling iedereen achter je aan. Geeft allemaal niet, hoor, want we zullen heus niet opge ven. Die Grammy Award waar we het vaak over hebben is echt geen geintje, vroeg of laat zullen we die in onze handen hou den." (advertentie)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 16