GELOOF SAMENLEVING
Aan de finish kan het leven heel mooi zijn
'Tarot is psychologisch instrument'
Niet-joden zijn honden
Vespers volgens
Byzantijnse ritus
Gezinsdienst over
opnieuw beginnen
BEROEPEN
Met een boomstam door de gutsende regen over de Coepelduinen
Leidsch Dagblad IRCÏIIEVEIV
ANNO 1902
ANNO 1977
DUIN EN BOLLENSTREEK
PREEKTIJGERS
maandag 26 AUGUSTUS 2
NooRDWiiK - Ter afsluiting van
de tentoonstelling van iconen,
afgelopen weken in de Maria
ter Zeekerk in Noordwijk, is er
zaterdag een vesperdienst
(avondgebed) volgens de Slavi
sche traditie. Deze dienst wordt
verzorgd door de voorganger en
het koor van de katholieke kerk
van de Slavisch - Byzantijnse ri
tus in Den Haag. Het koor zingt
de gezangen in het kerk-Sla
visch. Lezingen en gebeden
worden deels in het Neder
lands, deels in het Slavisch ge
lezen. Om de dienst goed te
kunnen volgen is er een verta
ling van de Slavische teksten.
De dienst wordt gehouden in
de Maria ter Zeekerk en begint
om 19.00 uur.
katwijk - Omdat de maandag
erna de scholen weer beginnen,
staat zondag een speciale ge
zinsdienst in de Pniëlkerk in het
teken van 'opnieuw beginnen'.
Ds. Weegink spreekt over dit
thema en kinderen doen mee in
de dienst. Medewerking komt
van de zanggroep 'Immanuël'
en de Contactcommissie van
Rehoboth. Aan het orgel zit Si
mon van Rijn. De samenzang
begint om kwart over negen. Er
is kinderoppas.
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Drachten, als
geestelijk verzorger Nij Smel-
linghe en GGZ Friesland, mw.
K. Hansen-Noort te Kropswol-
de, die dit beroep heeft aange
nomen; door het moderamen
van de synode van de Ned.
Herv. kerk, tot studentenpas
tor, mw. ds. M.M. Stam-Tim-
merte Leusden.
Bedankt: voor Randwijk, H.
Roseboom te Bruchem en
Kerkwijk/Delwijnen.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Meliskerke,
G.J.N. Moenste Goes.
uit de
Dinsdag 26 Augustus
MEETING VOOR ALGEMEEN KIESRECHT-Gister
avond was door den Leidschen Bestuurdersbond een
meeting voor Algemeen Kiesrecht belegd in de
Stadsgehoorzaal. Reeds voor het bestemde uur ver
drong men zich voor den ingang der zaal. Toen de
deuren werden geopend, stormde het naar binnen,
mannen en vrouwen uit alle standen, werklieden het
meest. Mevrouw Wijnaendts-Dyserinkck, een jonge
bevallige figuur, besprak het vrouwenkiesrecht. Dit
wenschte ze zoo algemeen mogelijk toegepast!
zien. Indien ze moest uitsluiten, zou ze het nir
arbeidende vrouw willen doen, maar de non vaP
in de vrouwenwereld, die dametjes, welke haai!
met allerlei onbenulligheden zoek brengen. Gë
brengt geen verstand. Zal men de gehuwde vrq
leen het kiesrecht verleenen, of haar die in haa.
gen onderhoud voorziet, de werkende vrouw?
Spreekster schetste de onmondigheid der vroii.
gens de wet, die haar gelijk stelt met idioten, tfl
zinnigen en misdadigers.
Vrijdag 26 augustus
LEIDEN - Verschillende omwonenden zijn er getui
ge van geweest hoe de 15-jarige Cok Lafeber de ach
tervolging heeft ingezet op zijn twee overvallers die
er gistermiddag met een buit van bijna 30.000 gul
den vandoor zijn gegaan. De jonge werknemer was
samen met de filiaalhouder van de Albrecht super
markt vlakbij de AMRO-bank aan de Pelikaanstraat,
waar zij de opbrengst van de laatste dagen wilden
brengen, toen de filiaalhouder van achteren werd
neergeslagen.
Twee overvallers, in de leeftijd van 18 tot 20 jaar,
ontfutselden hem zijn diplomatentas met geld en
zetten het op een lopen. Onmiddellijk zette Cok de
achtervolging in op de man met de tas. Deze vlucht
te via de Oostdwarsgracht en de Langegracht naar'
het bouwterrein van het stadskantoor aldaar. De
man wierp de tas met geld over het hek naar het na
burige terrein van de lichtfabriek en wist vervolgens
daar via de door een portier bewaakte brug toch te
ontsnappen naar de Maresingel, waar hij uit he
verdween.
LEIDEN - Het is vrijwel zeker dat het Caecïliac1
plex wordt gerestaureerd en ingericht als nieui
huizing voor het museum Boerhaave, voor de
schiedenis der natuurwetenschappen. Het Ca< i
complex, waarvan de Boerhaavezalen deel uiti
ken, is nu nog eigendom van de gemeente, ma j
voor een ton aan het Rijk worden verkocht. Dir
de goedkeuring zal een aantal maatregelen wo
genomen om instorting van de sterk verwaarloi
gebouwen tegen te gaan, waarna de restaurati
moedelijk in twee fasen uitgevoerd zal worden
eerst is de romp van het complex aan de beurt
na het binnenwerk.
Het Caeciliacomplex wordt nu nog bewoond d(
een aantal Leidse kunstenaars. Om vandalism
veel mogelijk té voorkomen, is met hen een re{
getroffen dat het gebouw bewoond blijft tot de
tauratie begint.
katwijk - De Sursalrun ging za
terdag in de stromende regen ge
woon door. De barre weersom
standigheden maakten het alleen
maar een nog echtere overle-
vingsslag. Redacteur Rob Onder
water overleefde het. Net.
Een douche dient om het li
chaam te reinigen. Na een 'was
beurt' met shampoo en eerlijke
zeep mag ik dus verwachten
weer fris te ruiken en er helder
uit te zien, maar mijn vrouw
haalt haar neus op als ik haar in
de woonkamer passeer. Ze zegt
dat ik een rioollucht verspreid.
De KatwijkBinse survival, die ik
een half uur eerder heb beëin
digd, laat diepe sporen na. Ik
heb me met mijn ploeg, toepas
selijk gedoopt als de Natte Kran
ten, door de meest smerige bag-
gersloten begeven. Waarom?
Tsja, een mens houdt van uitda
gingen. Maar deze inspanning
blijft me lang bij. De stank is in
mijn poriën getrokken, er is
geen zeep tegen gewassen (na
de tweede en ook de derde was
beurt blijft ik aan mezelf ruiken
en zie die sloot in de Blekerij
weer voor me. Mijn maag pro
testeert onmiddellijk). Als ik
mijn maten later tref bij de prijs
uitreiking, waar blijkt dat we tot
onze verrassing geen laatste zijn
geworden, ruik ik dat ik dat ik
niet de enige ben.
De boodschap aan de voor
avond van deze survival, gehou
den in het kader van de Oranje
feesten van Katwijk aan den
Rijn, was duidelijk: we gaan lol
maken. Maar als ik mijn maten
zie bij de start bij basisschool De
Horizon voel ik spanning. We
willen niet afgaan, zegt er ie
mand. Als de wedstrijd voor ons
begint, zegt de wedstrijdleider
streng: 'Als iemand een onder
deel niet neemt, dan zijn jullie
gediskwalificeerd'. Slik. Afgaan
ten overstaan van vrienden en
bekenden in het dorp wil nie
mand. De spanning stijgt, terwijl
we dat niet hadden gewald.
De regen deert ons niet, het is
sneu voor de toeschouwers die
normaal gesproken langs het
parcours staan. De meesten
staan daar alleen maar om de
deelnemers te zien ploeteren en
in lachen uit te barsten als ie
mand in het water dondert. Dus
e
LEIDEN - Bloemen voor LFC-voorzltter Henk van der Leek op de receptie in de LFC-kantlne aan da
hulzerkade t.g.v. het 70-jarig bestaan van de club. Foto: Archief Leidsch Dagblad
Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing 2,50 (voor een exen
bij 18 in zwart wit) over te maken op gironummer 57055 t.n.v. Dagbladuitgever]) Damiate b.v. Postbus 507,2003 PA F
onder vermelding van Leidsch Dagblad, ANNO d.d. (datum van plaatsing) of door contante betaling aan de balie
Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82 te Leiden. U krijgt de foto binnen drie weken thuisgestuurd.
door Wim Schrijver
Tarotkaarten worden, zeker in de
kerk, vaak geassocieerd met
waarzeggerij en bijgeloof. Berthe
van Soest, theologe en tarotcoun-
selor, betreurt dat. „Het is een
psychologisch instrument."
In menige film legt een waar
zegster uit een pak tarotkaarten
voor de hoofdrolspeler 'de
Dood'. De kijker weet dan: de
toekomst ziet er niet best uit.
Berthe van Soest: „Jammer dat
dat beeld bestaat. Want 'de
Dood' kan juist ook iets goeds
betekenen, dat je iets leert losla
ten of afrondt."
Hoe ze met het tarotspel in aan
raking is gekomen, weet ze niet
precies meer. Berthe van Soest
studeerde theologie in Gronin
gen, was ziekenhuispastor daar
en later pastor van de oecume
nische Dominicuskerk in Am
sterdam. En ze begon een pro
motiestudie - tot ze ernstige en
blijvende rsi kreeg.
Tikken achter de computer
werd vrijwel onmogelijk en
schrijven moeilijk voor haar.
Promoveren of preken schrij
ven, kon niet meer. Ze kwam in
die tijd met de tarotkaarten in
aanraking en al snel werd het
'een soort troostspel'. „Ik werd
er door geboeid, want ik hou
van mooie plaatjes en van inter
preteren."
Een tarotset, heel in het kort,
bestaat uit 78 kaarten, verdeeld
in de grote en kleine arcana's,
met afbeeldingen van symboli
sche dingen en personen of een
nummer, waarbij de getalsleer
een belangrijke rol speelt. De
vier elementen - vuur, water,
lucht en aarde - spelen in de be
tekenisgeving evenzeer een rol.
„Het is een zingevingsspel, een
psychologisch instrument", legt
Van Soest uit. „De plaatjes roe
pen iets op in jezelf, je gaat er
mee associëren. Het helpt je om
richting in en greep op je leven
te krijgen. Het helpt je bij vragen
als: welke kant ga ik op, wat zijn
mijn beperkingen?"
De kaarten worden in een pa
troon omgekeerd neergelegd en
de cliënt trekt er meestal vijf of
zes uit. Volgens nogal wat tarot-
leggers kan nooit een verkeerde
Berthe van Soest ziet geen spanning tussen theologie en tarot of astrologie. „Kerkleden kijken dieper."
Foto: GPD/Jan de Vries
kaart worden getrokken, omdat
het onbewuste niet is te mani
puleren. In die opvatting is er
sprake van een onbewust, wel
haast magisch proces.
Van Soest daarover: „Wat je
trekt is toeval, in die zin dat je
het niet logisch kunt verklaren.
Je gaat aan de slag met de kaart
en het blijkt vaak te kloppen, de
goede kaart komt op tafel." Ze
benadrukt daarbij wel dat het
gaat om de eigen interpretatie.
„Het is wat jij eruit haalt, jij blijft
de autoriteit."
Waarzeggen - daar doet een
rechtzinnige tarotkaartlegger
niet aan. „Dat zou uitgaan van
een voorspelbare, maar onver
mijdelijke toekomst, het nood
lot. Maar precies het tegenover
gestelde is de bedoeling: je leven
richting geven. Je bent in die zin
met de toekomst bezig dat je
verantwoordelijkheid voor je le
ven neemt."
Voor Van Soest zit er geen span
ning tussen haar theologische
achtergrond en het tarotspel.
„Een pastor verbindt zich met
mensen die in de kerk zoeken
naar wat wezenlijk voor hen is.
Kerkgangers kijken dieper. Pre
cies dezelfde vragen komen aan
de orde bij tarot."
De theologe zou ook geen moei
te hebben met bijvoorbeeld as
trologie als hulpmiddel - 'mits
het niet een autoriteit of iets
magisch buiten jezelf wordt'.
Van Soest vindt werken met ta
rot ook 'gewoon leuk'. „Het zijn
vaak mooie kaarten en het helpt
je dingen ontdekken waar je niet
aan had gedacht."
op de Cantineweg zien. Die
boomstam moeten we onder
weg nog doormidden zagen. En
dan hebben we er dus twee. Het
zijn de momenten dat ik aan
mijn moeder denk. Mijn maat
Jan zingt spontaan 'Ik heb hier
een brief aan mijn moeder', van
André Hazes. Wat een toeval. Ik
zing mee om de ellende weg te
stoppen. In een stortbui met
boomstammen de Coepeldui
nen oplopen, dat schreeuwt om
een smartlap als Hazes. 'Deze
brief bind ik vast aan mijn vlie
ger'.
Kees heeft het zwaar, mompelt
iets over zijn achillespees en
hamstrings, de typische hardlo
perblessures, maar de rest geeft
hem geen aandacht. Straks stopt
hij, dat kunnen we niet hebben.
Eindelijk, we mogen de boom
stammen inleveren. Het 'wissel
geld' is dat we in de Zanderij
een heuvel moeten beklimmen.
De weg naar de top is spekglad,
ik kan me alleen naar boven ver
plaatsen als ik me aan gemene
distels vastgrijp. Er zit niks an
ders op en even later besef ik
dat mijn kantoorhandjes dat
nog weken gaan voelen.
De weg van de heuvel af gaat
een stuk makkelijker. Een mod-
derglijbaan, je moet alles gepro
beerd hebben in je leven. Het
ergste zit er na het verlaten van
de Zanderij op. Er volgen nog
wat obstakels, zoals een tokkel-
baan. De organisatie is creatief
geweest in het bedenken van de
hindernissen, bedenk ik mij. Als
ik arriveer bij de stinksloot in de
Blekerij heb ik ineens minder
waardering voor de wedstrijdlei
ding. Wat een stank, wat een el
lende, waarom doen we dit ei
genlijk? De mededeling dat we
er bijna zijn, maakt veel goed.
Voor het oog van veel bekenden
nemen we de laatste hindernis,
de zeephelling maar dan zonder
zeep, soepeitjes. We worden uit
eindelijk twintigste in een veld
van 51 ploegen, de tijd is wel
veel langzamer dan de winnen
de Zandbijters, maar dat deert
niet. We lachen en maken de
'high five'. We zijn trots en klok
ken een biertje naar binnen.
Aan de finish kan het leven
mooi zijn.
Thuis gooit mijn vrouw de kle
ren direct in de vuilnisbak. Ze
weet dan nog niet dat ze nog
dagen zit opgescheept met een
'rioolman'.
vind ik het eigenlijk wel best dat
er weinig bekijks is.
Het gaat lekker met de Natte
Kranten, zelfs met Kees die afge
lopen donderdag nog als inval
ler werd aangewezen toen ie
mand zich geblesseerd afmeld
de. Kees had weinig kilometers
gelopen, maar hij bracht veel
kracht (lees: gewicht, 108 kilo!)
mee, dat is belangrijk bij een
survival. Kees doet het uiteinde
lijk nog beter dan ik. Bij de ver
plaatsing over het additioneel
kanaal bij de Roskam over touw
ben ik aan het eind van mijn
krachten en laat me in het water
plonzen (ais u denkt: 'slapja
nus', dan moet ik daartegen in
brengen dat mijn baas opdracht
had gegeven om dit artikel nota
bene in mijn vakantie te maken.
Dat had niet gekund als ik was
doorgegaan op dat touw, dan
preek recensie
Silvan Schoonhoven
Dominee M. Driessen, Lokhorstkerk 10.15 uur
Jezus heeft het niet zo
op buitenlanders. Dat
is (onbedoeld) de
meest prikkelende ge
dachte uit de preek
van dominee M.
Driessen in de Leidse
Lokhorstkerk. Dries
sen haalt een merk
waardig verhaal uit
het Markusevangelie
van de plank om haar
preek over 'barmhar
tigheid' te onderbou
wen. In Markus 7 vers
24 smeekt een Griek
se vrouw Jezus om
haar dochtertje te be
vrijden van een verve
lende demon. Jezus
weigert, want hij
helpt geen buitenlan
ders. Zoals de Rotter
damse imam El-
Moumni dat doet met
niet-moslims, zo ver
gelijkt Jezus niet-jo
den met 'honden'. El-
Moumni is voor de
rechter gesleept en
wordt misschien
straks het land uitge
schopt als LPF-minis-
ter Nawijn zijn zin
krijgt. Maar Jezus is
de belangrijkste figuur in het christendom.
„Het klinkt me schokkend in de oren wat Jezus
zegt", geeft Driessen wel toe. Jezus zegt tegen
de Griekse vrouw: „Laat éérst de kinderen ver
zadigd worden, want het is niet goed het brood
voor de kinderen te nemen, en het de honden
voor te werpen.Geen misverstand mogelijk,
'de kinderen' zijn de joden, 'de honden' zijn de
heidenen, die geen recht hebben op voedsel dat
in eerste instantie voor de kinderen is. Kortom:
eigen volk eerst.
Er zijn wel meer van die Schriftpassages waar
Jezus minder sympathiek uit naar voren komt
dan moderne christenen misschien zouden
wensen. De scene waar Jezus een vijgenboom
vervloekt, bijvoorbeeld, omdat die geen vruch
ten draagt (het is het seizoen niet voor vijgi u
Of de passage waar hij uitroept: denk niet
gekomen ben om vrede te brengen, ik ben
komen om het zwaard te brengen. Of waar
zus over zijn tegenstanders zegt: breng ze 1
en slacht ze voor mijn ogen. Het zijn van d
passages die niet stroken met het wijze, po
tiek-correcte, Ghandi-achtige imago van di '[t
Zoon van God
Dergelijke gev
lijke passages
den dominees
meestal zorgv ll
buiten de prei
Die spitsen zi(c
meestal toe of «j
zegmaar, de n
sociaal-demo<1
sche Christus.
Na zijn slip of
tongue over hf1
den komt Jezic
toch nog goed?1
af. Hij laat ziel)
melijk vrij een
dig ompraten.^
Heer, maar de 1
honden eten i
mers onder ta
kruimels van
kinderen", we i
de Griekse vro
tegen. Voor oiu
buitenlanders1
nietswaardige
den, mag tocl
wel een kruim
heil resteren,
doelt ze. Tja, 2°
had Jezus het
niet bekeken. v
Vooruit dan n
die demon isr
weg.
„Het lijkt wel of Jezus zich bedenkt, ja zich11
keert", constateert Driessen niet zonder vf
zing. Vervolgens houdt ze een betoog dat i
alleen slachtoffer, maar ook hulpverlener 1
hebben bij barmhartigheid. De barmharti;
leert namelijk eens verder te kijken dan zij
gen vooroordelen, zoals Jezus verder leert t
ken dan zijn eigen kringetje, het joodse volpi
Dat kan wel zo zijn, maar Driessen vertelt i
niet bij hoe het kan dat de Zoon van God 2)
met een enkele tegenwerping laat ompratei
van een nogal nationalistisch standpunt. 1
de Heiland verwacht je toch een even tijdlin
als onfeilbare opinie. Hoe het kan dat Jezual
borrelpraat klakkeloos inruilt voor een ant
mening, daar stapt de predikant wel erg gat
kelijk overheen. 1
Een van de ob
stakels: een
klimnet in het
water bij de
Konmarbrug.
Foto: Mark
Lamers
had ik voor pampus op de bank
gelegen en was ik niet in staat
geweest om het toetsenbord te
beroeren).
Als we ergens bij het zorgcen
trum Salem zijn, krijgen we van
een man een boomstam in han
den geduwd. Een boomstam?
„Meenemen en pas afgeven als
een wedstrijdcommissaris dat
zegt", meldt hij. Het duurt een
eeuwigheid voordat we die man