1 KUNST CULTUUR 'Gestopt met drinken, begonnen met leven' 'Ruzie maakt vriendschap alleen maar sterker' Werken van Herman Brood te groot voor inbrekers 4 c Dance-formatie Underworld vaste klant op 'Lowlands' Aardewerk uit Gouden Eeuw Decorontwerper Harry Wich dood Foto-expositie 'Ground Zero' Onderzoc uitsprakei Riefensta] Dit jaar vier interpretati van de 'opera der opera' Hans Resting, Paul de Leeuw en Edwin de Vries opnieuw in theaterhit Art De Wolff en Buwalda orgelconcours in Leid* vrijdag 23 AUGUSTUS 2002 gouda - Dat steden als Delft, Haarlem, Amsterdam en Rot terdam in de zeventiende eeuw een bloeiende tegelnijverheid kende, is vrij algemeen bekend. Dat gedurende diezelfde perio de in Gouda tegels zijn gebak ken, weet maar een enkeling. Museum Het Catharina Gast huis wil daar verandering in brengen met de tentoonstelling 'Typisch Gouds, Aardewerk uit de Gouden Eeuw', die van 7 september tot en met 3 novem ber is te zien. Amstelveen - Decorontwerper en schilder Harry Wich is op 75-jarige leeftijd in Amstelveen overleden. Wich was jarenlang ontwerper voor de Haagse Co- medie, later het Nationale To neel. Hij maakte bovendien de cors en kostuums voor onder meer de Nederlandse Opera, het Nationaal en het Neder lands Ballet, Wim Kan Cabaret en Opera Forum. In 1982 deed hij de regie en vormgeving van 'Oedipus Rex' tijdens het Hol land Festival. Rotterdam - 'Images from Ground Zero' is de titel van een foto-expositie die tot en met 6 september in het Beurs-World Trade Center in Rotterdam wordt gehouden. De stad New York heeft fotograaf Joel Mey- erowitz verzocht de catasfrofe van 11 september 2001 op de gevoelige plaat vast te leggen. Uit de door Meyerowitz ge maakte 5000 foto's zijn er 28 geselecteerd. door Richard Stekelenburg biddinghuizen - Als Underworld zondagavond Lowlands-festival afsluit is het alweer de vierde keer dat de Britse danceformatie op het jaarlijks terugkerende eve nement bij Biddinghuizen speelt. Een vaste klant dus - één van de zeer weinigen. Underworld staat dit jaar op Lowlands met een nieuw te verschijnen album in het vooruitzicht. 'A hundred days off, dat op 16 september uit komt is de eerste plaat zónder dj Darren Emmerson, maar vooral mét een alcoholvrije Karl Hyde. Bij het beluisteren van 'A hund red days off valt één ding direct op: de plaat klinkt blij, bijna lichtvoetig. Neem alleen de po sitieve toon al in de single 'Two months off, waarin we Hyde met vervormde, repeterende stem You bring light in! You bring light in!' horen jubelen, terwijl om heen bevrijdende bellen klinken. Zanger/gitarist en vooral tekst schrijver Karl Hyde straalt. „Blij dat te horen. Zo voel ik me na melijk ook. Het heeft alles te maken met de stemming waarin we nu zitten. Kennelijk heeft Underworld de 'dark ages' ach ter zich gelaten. 'A hundred days off is in ieder geval de meest blije plaat die ik ooit heb opgenomen." Na bijna twee jaar is Under world recentelijk teruggekeerd naar de podia. De tussenliggen de periode is door genie Rick Smith (toetsen/programming) en Hyde gebruikt om te knutse len aan de nieuwe plaat. Daar voor werden dit keer alle bij- projecten in de ijskast gezet. Het was voor het eerst sinds lange tijd dat de twee oude vrienden weer helemaal alleen in de stu dio zaten. Bij de laatste plaat, het veel bejubele 'Beaucoup Fish' uit '99 maakte dj Darren Emmerson immers nog deel uit van de groep. Het plotselinge vertrek van de dj blijft raadsel achtig. „Ik heb 'm nog steeds niet ge sproken", zegt Hyde. „Het is niet aan mij om hem te bellen. Ik beschouw hem nog steeds als vriend, maar hij is weggegaan. Kennelijk heeft hij de ruimte no dig. Ik vind niet dat ik hem daar in lastig moet vallen." De ironie wil dat ook Darren Emmerson dit weekeinde op Lowlands rondloopt. Hyde: „Ik volg zijn muziek niet, dus ik kan daar niets van zeggen. Dat heeft niks te maken met oud-zeer. Ik heb er gewoon geen tijd voor. Er zijn zoveel andere dingen te doen. Darren en ik komen el kaar vast wel weer eens tegen. „Darrens rol was vooral in de begindagen van Underworld be langrijk, omdat hij die specifieke kennis had over dat deel van de dancewereld waarin hij zich be woog. Maar Rick heeft die zich die kennis al heel gauw eigen gemaakt en is ook heel snel ver der gegaan." Underworld had Darren Em merson gewoon niet meer no dig? Hyde: „Darren is zijn eigen weg gegaan en ik geloof dat we daar alledrie gelukkiger van zijn geworden. Maar Underworld heeft mij ook niet nodig. Rick kan best zonder mij. Al zou dat anders klinken. Rick is Under world." Dat 'A hundred days off ver trouwd maar toch zeker ook an ders dan zijn voorgangers klinkt, heeft volgens Hyde dan ook weinig met het ontbreken van Emmerson te maken. „We zitten gewoon beter in ons vel, ik ze ker. Omdat ik ben gestopt met drinken, heel simpel. Gestopt met drinken en begonnen met leven. Ik vond mezelf niet zo leuk als twintiger. Ook niet als dertiger. Ik ben nu 45 en voel me goed." De drankuitspattingen van Hy de zijn destijds breed uitgeme ten in de pers. Allemaal onze kerheid concludeert Hyde nu. „Ik heb op de kunstacademie ooit bedacht dat mijn beste ideeën ontstonden na een paar borrels. Toen ik met Under world begon heb ik dat idee weer opgepakt. Ik wilde dat Un derworld iets was dat het ge middelde oversteeg. Rick kon dat, dat wist ik. Maar mezelf vond ik niet zo bijzonder. Dus ging ik drinken en deed daar mee inspiratie op. Ongelukki gerwijs werkte dat ook nog. Niet zo gezond voor iemand die ge voelig blijkt voor een ernstig al coholprobleem Hyde is nu een jaar of drie van de drank af. „Hoe maak je de omslag van een blind vertrou wen in alcohol als inspiratie bron naar iets daarbuiten. Ik was bang het niet meer te kun nen. Dat het allèmaal waarde loos zou zijn, wat er uit mijn handen zou komen. Daar heb ik jarenlang mee geworsteld. En hoe nuchterder ik werd, hoe groter de angst." „Ik ben daar nu overheen. Ik heb eindelijk begrepen dat ik ook zonder alcohol gewoon kan schrijven over wat me bezig houdt. En dan nog wat: Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik liever waardeloos ben, dan lam. Nog thee?" Underworld speelt aanstaande zondag om 20.00 uur in de Al- pha-tent op Lowlands, bij Bid dinghuizen (uitverkocht); en op 8/11 in de Heineken Music Hall in Amsterdam. Underworld heeft inmiddels de 'dark ages' achter zich gelaten. Publiciteitsfoto frankfurt/afp - Het pa in Frankfurt heeft een om zoek geopend naar uits ken van de cineaste Leni fenstahl over de vervol van zigeuners tijdens Tweede Wereldoorlog, bekendmaking kwam op dag dat de favoriete film ker van Adolf Hitler honderdste verjaardag vii Een in Keulen gevestigde ganisatie van zigeuners 1 bij het parket van Franl een aanklacht tegen de neaste ingediend. Zij ze jaar dat er in de Tweede reldoorlog niets met de geuners was gebeurd di 1940 en 1942 gedwongen ren mee te werken aan film 'Tiefland'. Riefenstahl zei zelfs dat 2 allemaal na de oorlog wa gengekomen. Het le^ haar een berisping op een rechtbank in Kei Kort voor deze rechtei uitspraak sprak de cini overigens haar afschuw over de vervolging van d geuners door de nazi's. Volgens de organisatie zigeuners zijn twintig vai 48 zigeuners naar het centratiekamp Auschwto ruggekeerd, nadat de mes van 'Tiefland' waren tooid. De meeste van hebben het kamp niet c leefd. De organisatie be Riefenstahl daarom van „schandelijke leugen". In een interview met de se krant The Times zegt fenstahl dat zij betreurt zij nazi-Duitsland niet verlaten, zoals onder and Mariene Dietrich deed. heb er veel spijt van d< deze fout heb gemaakt. vooral betreur ik dat ik I heb leren kennen. Dat i grootste ramp van mijn 1 die mij tot mijn dood zal tervolgen. De mensen zi blijven zeggen: Leni is n aldus de regisseuse. amsterdam/anp - Twee zeefdrukken van Herman Brood en een schilderij van Peter Donkersloot zijn in de nacht van woensdag op donderdag uit een galerie in Amsterdam gestolen. De dieven waren van plan veel meer mee te nemen, maar de auto was kennelijk te klein. Galeriehoudster M. Tiller is verbaasd. „Als je een kraak pleegt, neem dan een bestelbusje mee waar alles in past Toen ik om twee uur donderdagochtend bij de ga lerie aankwam, lag er een schilderij van Donkersloot op de stoep. Het zat onder de butsen en krassen. Het ding, 1.20 meter bij 1.50 meter, paste niet in de auto. Dat ver telden de buren die alles hebben gezien", zegt Tiller. Ook een zeefdruk van Herman Brood was te groot voor de auto. „De buren vertelden dat de twee mannen de lijst van de zeefdruk tegen de kofferbak stuksloegen. Eenmaal kapot geslagen, hebben ze de papieren zeef druk meegenomen. Maar daar heb je niets aan. Een zeefdruk met een krasje of deukje is niets meer waard", vertelt de galeriehoudster. De twee zeefdrukken van Brood hingen voor 1900 euro in de galerie. De schilderijen van Donkersloot moesten 6.500 euro opleveren. Zowel het ene schilderij dat is meegenomen als het andere schilderij dat is achtergela ten, zijn uit de serie 'Marlon Brando als Godfather'. Volgens Tiller wisten de inbrekers precies waar de schil derijen stonden. Op beelden van het alarmsysteem is terug te zien hoe de dieven, toen zij eenmaal binnen waren, direct naar achteren liepen. Daar stonden de schilderijen in een voorraadkamer. Het zijn volgens haar gewilde schilderijen. De politie spreekt van een be stellingsinbraak. door Nico de Boer Amsterdam - Ze zijn al jaren be vriend met elkaar: de acteurs Hans Kesting, Paul de Leeuw en Edwin de Vries. In het wereldbe roemde toneelstuk 'Art' (1995) van de Franse schrijfster Yasmina Reza spélen ze nu drie vrienden, wier vriendschap door een schil derij ernstig op de proef wordt gesteld. Vorig jaar speelden ze het stuk met zoveel succes in Rotterdam, dat werd besloten om aan het begin van het nieuwe theaterseizoen een korte tournee van deze theaterhit langs zeven schouwburgen in te lassen. „Het was niet zo dat die voor stelling zoveel publiek trok van wege de namen", zegt Paul de Leeuw. „Het wés gewoon een goeie voorstelling, het was meer mond-tot-mondreclame. Niet van: heb je die voorstelling met Paul de Leeuw al gezien, nee: heb je die voorstelling met dat witte schilderij al gezien?" Het toneelstuk van de Franse to neelschrijfster, romancière en actrice Yasmina Reza (1957), dat al bijna zes jaar onafgebroken is te zien in Londen, speelt in de grote stad en het moderne le ven. Serge, een gescheiden der matoloog heeft een peperduur schilderij gekocht. Zijn vriend Mare, een vliegtuigbouwkundi- ge,. is verbijsterd: het schilderij is namelijk volkomen wit. Hij be spreekt het geval met hun bei der vriend Ivan, een lichtelijk gekwelde jongeman. Er ontspint zich een discussie over wat mooi is. Dat lege wit op een doek, dat als een soort spiegel werkt, zorgt ervoor dat de vriendschap onder druk komt te staan. Het dwingt hen voor hun gevoe lens uit te komen. „Het gaat Paul de Leeuw, Hans Kesting en Edwin de Vries in 'die voorstelling met dat witte schilderij'. Foto: CPD over drie vrienden die elkaar re delijk goed kennen", zegt Paul de Leeuw, die de brave Ivan speelt die het 'leuk en gezellig' probeert te houden. „Dat schil derij zet hun vriendschap op scherp. Hij twijfelt, want kun je wel bevriend zijn met iemand die zoiets koopt en mooi vindt?" Zo vormt de kunst een mooi op stapje naar het werkelijke thema van deze geraffineerde zeden schets waarin de diepe ernst tra gikomisch werkt: vriendschap. Bestaat ware vriendschap? Is vriendschap een illusie? Nee, zegt Kesting, die Mark speelt. „Vriendschap bestaat. Absoluut." De andere twee knikken instemmend. Kesting weer: „Ik heb een paar heel dierbare vrienden. Het is maar hoe je de vriendschap onder houdt, je moet er moeite voor doen." De Vries, die de beledigde kunstkoper Serge speelt: „In Art krijgen de vrienden verschrikke lijke ruzie. Zoals je in een echte vriendschap ruzie kunt maken. Dat heb je af en toe nodig. Aan de vriendschap hoeft dat verder geen afbreuk te doen. Die kan er alleen maar sterker op worden." Wordt een bekende Nederlan der niet vaak geconfronteerd met geveinsde vriendschap, met mensen die zich graag willen warmen aan de beroemdheid van een ander? „Vast", zegt De Leeuw, „maar ik ben gekke Ger- ritje niet. Natuurlijk is dat gevaar altijd aanwezig, maar ik kan nog wel onderscheid maken tussen wie oprecht is en wie niet." De karakters op het toneel ver tonen veel overeenkomsten met de spelers zelf. Toeval? Edwin de Vries: „Nee, toen ik het stuk ge zien had en ook hier wilde spe len, zocht ik acteurs die voor de andere twee rollen geschikt wa ren. Ik kwam toen als vanzelf op Paul en Hans." Ze herkennen in hun personage inderdaad wel iets van zichzelf, 'al is Paul bij voorbeeld privé veel overheer- sender dan de Ivan die hij speelt', zegt De Vries. Kesting: „Feit is dat wij al be vriend waren. Dat geldt trou wens niet alleen voor de acteurs. Gijs (de Lange, de regisseur) en ik kennen elkaar al heel lang. Van Edwin heb ik les gehad op de toneelschool. Van belang is dat er een zekere chemie ont staat tussen de acteurs. En die is hier onmiskenbaar aanwezig." De Vries: „Het mooie van deze rollen is dat het karakters zijn die je naar jezelf kunt toetrek ken. Door ons worden ze ook heel anders gespeeld dan ze in Engeland doen. Ik geef mijn ei gen invulling aan een rol, zoals ik dat ook deed bij George in Virginia Woolf. George wordt meestal als een lulletje gespeeld, behalve dan indertijd door Ri chard Burton (die het stuk zowel op het toneel als in de film speelde met Elisabeth Taylor, red.). Ik wilde hem in geen geval als een sul spelen, maar als ie mand die van zich af weet te bij ten." Hetzelfde geldt voor Kesting, die uiteenlopende toneelrollen speelde, van komedie tot klas siek drama. „Voor mij geen mopsneusje, bochel, pruik of maniertje om nadrukkelijk te la ten zien dat je iemand anders speelt. Nee, echt de rol naar me toetrekken. Dat wil ik. Ik kan ei genlijk ook niet anders. Zoals John Gielgud deed. Niet dat ik me meteen met hem zou willen vergelijken, maar hij dient wel als voorbeeld voor mijn manier van spelen." Voorstelling Art. Te zien: Ko ninklijke Schouwburg, Den Haag, t/m 25 augustus; Stads schouwburg, Amsterdam, 22 t/m 26 september. amsterdam/gpd - Carmen, de opera der opera's - met jaarlijks vele uitvoeringen over de hele wereld - was niet van meet af aan een succes. De première in Parijs in 1875 was zelfs een re gelrecht fiasco en componist George Bizet heeft niet meer mee mogen maken dat zijn 'lyri sche drama' in tweede instantie wel goed werd ontvangen. Laat staan dat hij heeft kunnen be vroeden dat 'Carmen' ooit een wereldhit zou worden. Bizet stierf drie maanden na de mis lukte Parijse première. In het nieuwe seizoen zijn er niet minder dan vier verschil lende interpretaties van de ope ra 'Carmen' van Bizet in de Ne derlandse theaters te zien. Spe ciaal voor de enscenering door Toneelgroep Amsterdam in een regie van Ivo van Hove schreef Oscar van Woensel een nieuw libretto. Stef Kamil Carlens van de Belgische popgroep Zita Swoon componeerde de muziek en de songteksten. Met als oog merk dat deze 'Carmen' de op peppende vitaliteit uitstraalt van een dynamisch popconcert. Dan is er het vier jaar oude Ope ra Trionfo, bestaande uit jonge vocalisten en instrumentalisten. 'La tragédie de Carmen' is de ti tel van hun vertolking van 'Car men'. De door Marius Constant bewerkte en door Lodewijk de Boer geregisseerde voorstelling wordt in het Frans gezongen met een Nederlandse boventite- ling. Met 'Carmen' maakt Aus Greidanus sr, regisseur en artis tiek leider van toneelgroep De Appel, zijn debuut als ope gisseur. Hij doet dat bij he te Theater Lodz. En dan is er nog een ballet van de buitengewoon pop opera. Ted Brandsen, ad artistiek leider bij Het Nat Ballet, verwierf met zijn stuk van 'Carmen' de Aust Dance Award for Choreogi Twee jaar geleden wei dansstuk op muziek van I Shchedrin door het Wes stralian Ballet uitgevoerd. I Waar ligt het geheim va succes van de opera 'Cai In de titelheldin, nati Maar, de zigeunerin Cam bepaald geen eenduidig nage. De lange rij zangei die haar al meer dan 125 j« leven hebben gebracht, haar vele, vaak tegengestel zichten. Grillig, zinnelijk, delijk als een femme fatali nen we Carmen, en dan beroemde Habanera, mi sensuele, slepende ritmii onvoorspelbare melodie, duidelijkste visitekaartje. Hartstochtelijk en oprech hebbend, kennen we haa en dan klinkt ze het duid door in het tragische due Don José, waarin ze zichj seert dat hij niet echt val houdt. Kan houden, al be 'hij nog zo hartstochtelijk 1 gendeel. Vrijgevochten, wust en trouw aan zichze als de dood erop volgt, j derde Carmen. Die vindl vooral aan het slot, waar| sé's dreigementen be1 seert tot hij haar doodstei leiden - Op 2 september begint het negende Internationale Or gelconcours Leiden. Organist Charles de Wolff en counter tenor Sytse Buwalda omlijsten het concours met een speciaal optreden. Op 4 september speelt De Wolff in de Hartebrugkerk orgelreper toire uit de 20ste eeuw. Op het programma staan "Variaties en finale over een Noël Angevin' van Litaize en 'La nativé de Seig neur' van Olivier Messiaen. Op 6 september zingt Sytse Buwalda in de Lokhorstkerk liederen van ondermeer Purcell, Dowland, Caldara en Caccini zingt. Luitist David van Ooijen zal hem bege leiden. Het Internationale Orgelcon cours zelf wordt gehouden van 2 tot en met 7 september en be staat uit een drietal voori| in de categorieën renaisj /barok/rococo (Pieterskeij mandek (Hartebrugkerkj 20ste eeuw (Hartebn Conservatoir umstudenterj den in drie ronden hoofdprijzen in de verschj categorieën. De voorrond dinsdag, woensdag en dag zijn vrij toegankelijl het publiek en beginne 10.00 uur. De finaleronden vinden op zaterdag 7 september Hooglandse Kerk (10.00 li de Hartebrugkerk (13.30 l 16.00 uur). Het concours afgesloten met een conc zaterdagavond in de Hart kerk (20.15 uur), waarin d naars zich muzikaal prf ren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 14