GELOOF SAMENLEVING 'In principe is er niets dat vies is' God is vreeeemd! Gevecht tussen vrouw en orgel De muzikale tuin van Burkhardt S( KUNST CULTUUR Steverlinck: wereldstem uit Gent Veel belangstelling voor Orgeldag si Dominee De Graaf geeft geestelijke voorlichting Binnendijk stopt met Jongerendag Regeling voor bezwaarden SoW Einde VUT-regeling gereformeerde predikant Tentdiensten in Noord wijk f maandag 10 JUNI 2002 Annette van der Eist katwijk aan den rijn - „We leven in een wereld vol seksuele prikkels, waarin mensen wegwerpartikelen zijn." Domi nee Z. de Graaf spreekt in de jeugddienst van zondagavond over seks. De Her vormde Dorpskerk in Katwijk aan den Rijn is gevuld met zo'n driehonderd kerkgangers, voornamelijk jongeren. „De dienst van vanavond heeft een heel beladen thema. Maar je moet niet den ken dat je vanavond seksuele voorlich ting krijgt. Wel geestelijke voorlichting", waarschuwt de predikant Hij spreekt vrijmoedig, niet zoals het ging in zijn jeugd: als kleine jongen verscholen onder de ouderlingenbank hoorde hij van een ouder meisje voor het eerst over 'het'. „Mijn vader en moeder doen zoiets niet", zei hij toen. De kerk lacht. Tijdens de dienst worden videofragmen ten vertoond uit een EO-serie over seksu aliteit. Een jongen geeft zijn visie op seks: je doet het als je het beiden leuk en lek ker vindt. De dominee trof een soortgelij ke gedachte in meisjesbladen. „Deze week heb ik eens in de Viva, de Flair en Vriendin gebladerd. Ze zeggen allemaal dat je het moet doen als je het lekker vindt, als je er maar voor zorgt dat je geen ziekte krijgt. Er zijn geen verdere waarden en normen." De Graaf stelt daar een andere bood schap tegenover „De Schepper wilde iets moois maken, met ons lichaam erbij. Het lichaam met hoofd, handen en voeten, borsten, een penis of een vagina. Zo wil hij ons hebben, zo mag je voor de spiegel staan. In principe is er niets dat vies is. Ook niet aan plezier beleven met je li chaam. Seks is een geschenk van God. En dat geschenk hoort in een huwelijk thuis. Het geschenk van seks kan in een huwe lijk dankbaar worden genoten. Af en toe is het doodstil in de kerk, zoals wajineer de Graaf het heeft over buiten staanders: jongeren die zich minder waardig of lelijk voelen, jongeren die ver slaafd zijn aan 06-lijnen en intemetseks. Als je anders bent, dan moet je niet schrikken, jongen of meisje. Dat kan, je bent ook een schepsel van God. Kom maar, als je wilt praten." Hij steekt de buitenstaanders een hart onder de riem: ook als je niet mooi of sexy bent verdien je liefde. Wacht maar op iemand die je zal waarderen om wie je bent. Pauline Koelewijn (28), lid van de jeugd dienstcommissie - bijna getrouwd - zegt voor de dienst. „Iedereen heeft natuurlijk moeite met de regel dat je geen seks voor het huwelijk mag hebben. Maai' het voor naamste is, dat als je het doet, je weet met wie je het doet en waarom." De Graaf verzet zich tegen een te strakke kerk. Niet de regels, maar de geest van Gods woord, daar gaat het hem om. De bijbel is geen wetboek van strafrecht. Als het verbod zo sterk is kunnen men sen gemakkelijk doorslaan", zegt hij na de dienst. „Ik kom zelf uit een zwarte- kousenkerk. Ik heb daar gezien dat als mensen een keer door de touwen gaan, ze ook helemaal losbreken. Ik wil een barmhartiger kerk. Dat ik over gewaagde onderwerpen preek, zeker voor Katwijkse begrippen, is na veertien jaar wel be kend. Maar ik heb vanavond weer ge merkt dat ouders het waarderen." rusnburg/arnhem - De Rijns burger Henk Binnendijk (67) heeft zaterdag definitief afscheid genomen van de EO-Jongeren- dag. Andries Knevel bedankte hem voor alle keren dat hij op de EO-Jongerendag had gespro ken, de 32.000 aanwezigen zon gen hem toe en Binnendijk kreeg een erelidmaatschap van Ronduit, de jongerenafdeling van de EO. In een uitverkocht Gelredome in Arnhem konden de jongeren ge nieten van christelijke artiesten als 'Normal Generation?', 'Jaci Velasquez' en 'Delirious?' De collecte van EO-Metterdaad voor een opvangcentrum in Po len bracht 34.000 euro op. dalfsen/anp - Er komt een kerk- ordelijke regeling voor plaatselij ke gereformeerde kerken die niet naar de nieuwe Samen-op- Kerk willen overgaan. De plaat selijke kerken kunnnen nog ui terlijk zeven jaar hun juridische zelfstandigheid behouden, voor dat ze zich schikken naar de kerkorde van de nieuwe kerk. Met dit besluit, waar 46 van de 67 synodeleden mee instemden, hoopt de synode de 'behoorlijke binnenkerkelijke brand' binnen de Gereformeerde Kerken te blussen. Ongeveer de helft van de plaatselijke kerken had ge reageerd op het feit, dat de nieuwe kerkorde geen mogelijk heid biedt aan kerkenraden om uit de landelijke kerk te stappen. preek recensie Silvan Schoonhoven Dominee A. Agtereek, Grote Opdracht Gemeente, Turkooislaan Leiden, 13.30 uur elbc het Het podium van de Grote Opdracht Gemeente in Leiden zou op de EO-jongerendag niet heb ben misstaan. Het baadt in gifgroene en paarse spotlights en wordt bezet door een tienkoppige praiseband, aangestuurd door monitoren, lap tops en een paar vier kante meter mengpa neel. Halleluja! De band barst los en zodra het over de Heilige Geest gaat, doen de rookma chines hun werk. „U bent de Heer van de dans! U bent de dan sende Heer! Everybody dance now!" Overspoeld door een muur van geluid, ploe gende gitaren en een zuigend hammondor geltje gooit het twee- honderdkoppige pu bliek de handen in de lucht. Onder de deci bellen komt het sys teemplafond bijna Jiaar beneden. Een EO-meis- je met gereformeerde rok danst tussen hard rockers met tatoeages, een grijze ambténaar met een das swingt stram tussen een groep Japanners. In felle kleuren geklede Surinamers springen gebroederlijk op een neer naast een oudere dame uit Hardinxveld-Giessendam. Als het weer stil wordt op het podium is het de beurt aan voorganger Ab Agtereek Die heeft zo op het eerste gezicht meer weg van een telg uit het Van der Valk-geslacht dan van een dominee. Agtereek spreekt relaxed, als een Siciliaans fami liehoofd uit The Godfather: onaantastbaar, traag, laag en schor. Met halfgesloten ogen ijsbeert hij improviserend over het podium, waarbij zijn En gelse vertaler hem als een schaduw volgt. „Mensen komen hier wel eens en vragen dan: is dit een kerk? Het lijkt hier wel een disco." De do minee zucht Dat is nou precies waar hij het vandaag over wil hebben: dat de vorm er geen moer toe doet. „Wij vinden onze kerkliedjes zo heilig. Kijk dan naar Luther. Die nam ook maar de liedjes uit zijn tijd en zette daar eigen tekst op. Maar dat blijft tussen ons, hè." ril ter xH Agtereek kent de kerk na dertig jaar 1 beetje. De traditionele kerken, de pinks» hu meenten, hij heeft ze allemaal gezien, maar denken dat de vorm zo heilig is. Maj vormen misleiden ons. Ik ben niet geïnti seerd in de bi g kant. Nee hoor, de bijbel niet had zen, was ik afgel op de kerk" Kunstenaars, vers, zakenlieden len zich niet thuis in de kerk, 1 s het probleem. 1 0 ft" wat zeggen tradit P; le kerken? Zaken dj is slecht. Kunst u f>e 1 de duivel. Muziii"11 werelds. „Maar il Pe nog nooit zo'n[Dw kunstenaar, zakef®1 of schrijver als ontmoet." Wat Agtereek ma zeggen: God is e e>° lijk maar vreemd l®l wie niet vindt dal 'h1 vreemd is, heefp- bijbel niet mee eens? PREEKTIJGERS en werd opgenomA|| de hemel, swvrf een space shuttle. Dat is heavy, dat is u ld1 Het is een raar stelletje waarop het christet loof zich fundeert, zegt Agtereek Een parad nR vreemde bijbelse snuiters passeert de revuoni trus was een beetje vreemd, Paulus was apa je moet er toch niet aan denken dat Jezu eens als gastspreker in een hedendaagse zou opduiken. En wie hebben we verdf m stokoude Sarah die nog een baby wil. Noai P{ een schip op het droge bouwt, wachtend 0 hoi gen. Mozes wiens staf in een slang verandei *r hoor, dat is allemaal normaal", schampert reek, wiens gezicht nu hysterische tics be* vertonen. „Normaal, hahaha! Nee laten v* lijk zijn: het is een vrééémde God!! He r'e vrééémde mensen!!jP De zaal ligt dubbel, applaudiseert, en gelo de boodschap van de voorganger, dat God 0111 Joc alles liefde is. Misschien juist wel omdat belse boodschap zo prettig absurd is. noordwuk - In een immense tent werden gisteren twee kerkdiensten gehouden op het terrein van Zorgcentrum Willem van den Bergh. De tentdiensten voor bewoners vonden plaats op het feestterrein, waar een dag daarvoor het Berghpop Festival honderden bezoekers trok. De diensten maken deel uit van het Zomerfeest en werden dit jaar voor de zesentwintigste keer gehouden. Foto: Dick Hogewoning dalfsen/anp - De VUT-regeling voor gereformeerde predikanten wordt per 1 juni 2004 vervangen door een prepensioenregeling. De synode besloot hiertoe, na dat eerdere pogingen vorig na jaar mislukten. De predikanten hadden toen onder meer bezwaar tegen ver hoging van de VUT-leefüjd van 62 naar 63 jaar en tegen verla ging van de uitkering. Die maat regelen zijn nodig, omdat bij de huidige regeling er in 2010 een tekort van ongeveer 13 miljoen euro zou zijn ontstaan. Verder wilden ze dat bij de afschaffing van de vut een termijn van twee jaar zou worden aangeho De synode nam nog ge* sluit over de dekking 1 0 noodzakelijke overgan ling. Daarover is pas di heid als de jaarrekening! en 2001 zijn verschem meerkosten worden vo mi op 3,5 miljoen euro geraa d muziek recensie Susanne Lammers Concert: Orgelrecital door Jane Parker- Smith met werk van Liszt, Bach, Mulet ea. Gehoord: 8/6, Nieuwe Kerk, Katwijk aan Zee. Als de Engelse organiste Jane Parker-Smith ons iets te zeggen heeft, dan is het wel dat het or gel een krachtig instrument is. Zij opende zaterdag de twintig ste editie van de Internationale Orgelserie op het Van den Heu vel-orgel in de Nieuwe Kerk in Katwijk aan Zee. Parker-Smith begon met een Choral-Improvisation van Char les Toumemire op het Victimae Paschali, maar de Gregoriaanse verstilling is hardhandig ge transformeerd in een expressio nistische storm vol epaterende effecten. De Engelse speelt alsof ze alle kraaien van het dak moet jagen. Zij stort zich er volledig in en wij worden gereduceerd tot stofjes die mee moeten werve len met de muziek. Het is een gevecht tussen vrouw en orgel, en dat gevecht duurt eigenlijk het hele recital lang. Het spierballenvertoon is het hevigst bij de Toccata opus 12 van Fernando Germani, maar ook de Chaconne in d van J.S. Bach is bij Parker-Smith een soort bokswedstrijd. Bachs transparantie en rust krijgen geen kans. De dansende melo dielijn wordt nauwelijks onder steund door de hakkende bege leiding - het stuk valt in losse stukjes uit elkaar. Parker-Smith richt zich volledig op haar on miskenbare virtuositeit, gecom bineerd met opvallende regi straties; eenheid en samenhang zijn van ondergeschikt belang. Twee stukken springen eruit: Liszts symfonische gedicht 'Or pheus' (orgelbewerking van Jean Guillou) en Henri Muiets Rosace (uit de 'Esquisses Byzan tines'). Bij Mulet vormen de etherische notenslingertjes een prachtige melodie en de regi straties worden passend pastel ingekleurd. Liszts Orpheus, mu ziek die een steen doet ontdooi en en de wilde beesten temt, speelt Parker-Smith volkomen overtuigend en met respect voor de muziek. Orpheus' tocht door de onderwereld wordt voorzich tig gesuggereerd met trieste mo dulaties en melancholiek-pijnlij- ke registraties, zijn 'tenhemel opneming' is een werkelijk stra lende lange slotnoot, die het maximum aan zeggingskracht krijgt. Als ze afziet van bruut geweld is Jane Parker-Smith vele malen doeltreffender. Voorafgaand aan het orgelconcert in de Pieterskerk kijken bezoekers naar de vier koperblazers die het optreden inleiden. Foto: Dick Hogewoning co muziek recensie Hans Keijzers loncert: Arid. Gezien: 7/6, LVC, Leiden Arid is een band die door ieder een gekoesterd zou moeten worden. „8000 Exemplaren heb ben wij van ons debuutalbum 'Little things of Venom' afgezet in Nederland", vertelt gitarist en componist David du Pré. De vraag is hoe lang het duurt voor het Nederlandse publiek de Vla mingen echt oppikt. Kwestie van tijd zou je zeggen, want Arid heeft namelijk zanger Jasper Steverlinck in hun midden. Hoor je de zanger in de huiska mer, dan lijkt het onmogelijk om die vocalen live neer te zet ten. Maar in het LVC, zaterdag, bleef de vocale kwaliteit van Ste verlinck recht overeind. Steverlincks stembanden lijken van elastiek. Zijn inzetten zijn loepzuiver en hij zingt met zo'n ongelooflijk gemak, dat het geen enkele moeite lijkt te kosten. Bij de verschijning van het debuut album werd veelvuldig de verge lijking gemaakt met Jeff Buckley. Bij het nieuwe, wat meer elec- tronisch gearrangeerde werk valt die vergelijking een beetje weg. In het met keyboard on dersteunde nummer 'Silent Re proach' leunt Steverlinck sterk tegen de dictie van Freddie Mer cury aan. Zozeer dat het bijna een eerbetoon lijkt. Er zit steeds een geweldige drive in de nummers van Arid. Heer lijk bij het springerige 'Life', het sterk climaxgerichte 'Little things of Venom'. Zelfs bij een ordinair stampertje als 'Everlas ting Change' maakt die drive bijna alles goed. Jammer dat de subtiele rifjes van gitarist David du Pré wat in de mix worden weggedrukt. De hoofdrol blijft daardoor voor de man met de ongelooflijke buigzame stem en zijn indrukwekkend stemgeluid: Jasper Steverlinck. Je zou de an dere bandleden het advies wil len geven: hou die zanger te vriend. Het tweede album van Arid, 'All is quiet now', geproduceerd door de gerenommeerde produ cer Mark Howard, ligt sinds een paar weken in de schappen. Arid is er klaar voor, maar is het grote publiek ook rijp voor de Belgen? door Rody van der Pols leiden - Voor een dove moet van alle live-optredens een orgel concert wel het allersaaiste zijn. De zeldzame keren dat de orga nist niet achter zijn instrument schuil gaat, is alleen zijn achter hoofd te zien. Zo niet in de Lok- horstkerk. Een grote beeldbuis biedt de luisteraar een blik over de schouder van de organist. Niet dat het publiek zich zonder televisie zal vervelen. Voor tech nische snufjes zitten ze deze za terdagochtend niet in de Lok- horstkerk. Wel voor de prachtige muziek die Anton den Boer op dit meer dan tweehonderd jaar oude instrument ten gehore brengt. En voor de wonderscho ne klanken van al die andere in strumenten op de achttiende Leidse Orgeldag. Dit jaar voert de muzikale pelgrimage langs zeven kerken. Om tien uur 's ochtends zijn de houten banken van de Marekerk al goed gevuld. Zodra de eerste noten door de kerk drijven, la ten enkele luisteraars het hoofd op de borst zakken. Ogen wor den gesloten. Anderen laten de blik langs het rijk versierde in strument glijden. Daarachter gaat Ben Fey schuil, die nieuw en eeuwenoud werk soepel af wisselt. Na afloop rinkelen de muntjes in het schaaltje. Het geld is bestemd voor de restau ratie van het instrument, dat nu een wat matte klank heeft. Wellicht dat het daarna net zo fraai klinkt als het orgel in de Lokhorstkerk, dat in 1999 naar de situatie van 1807 werd 'terug- gerestaureerd. Hier zit Anton den Boer achter de toetsen, ter zijde gestaan door Erwin ter Bogt op trompet. De heldere klank van het koper en het 'ron de' geluid van de pijpen gaan een geslaagd huwelijk aan in twee fantasieën voor trompet en orgel. Hier en daar brengen luis teraars microfoons en geluids apparatuur in stelling, om het straks nog eens rustig thuis te kunnen beluisteren. Wat echter niet op band vastgelegd kan worden, is de ambiance die ie dere afzonderlijke kerk met zich meebrengt. De Hartebrugkerk met zijn de katholieke heiligen beelden. De Waalse Kerk, die kleine, sobere schuilkerk aan de Breestraat, waar niets de luiste raar van het notenspel kan aflei den. Of Marekerk, waar de gou den ornamenten blinken tegen de achtergrond van het donkere hout van het instrument. En zo valt er behalve voor het oor, ook voor het oog het nodige te ge nieten. muziek recensie Susanne Lammers Concert: Peters Garten. Muziek: Burkhardt Söll. Teksten: Manuela du Bois-Reymond. Met Barbara Ochs (alt), Juliane Tief (gitaar), Friederike Wiechtert (dwarsfluit) en Lutz Wagner (cello). Gehoord: 9/6, Hortus Botanicus, Leiden. Tuinen in de muziek zijn altijd sprookjesachtig mooi. Geen luisje verstoort de gemoedsrust, geen plant wurgt zijn buurman, het stormt en regent er niet - de mens is de baas, de tuin danst naar zijn pijpen. Maar niet bij Burkhardt Söll. Zijn muzikale tuinen zijn eigen gereid, luisteren niet en gaan grotendeels hun eigen gang. Je kijkt ernaar, ze verrukken je, en soms verrassen ze je ook onaan genaam. De Leidse Hortus is door Söll al vaker bezongen. Zijn nieuwste 'liedspel' gaat over de tuin van Peter Bethke, in Sax- dorf bij Dresden. Daar maakte Manuela du Bois-Reymond klei ne aquarellen, die haar tot ge dichten inspireerden. Op deze poëtische impressies schreef SöU liederen, vocaal en instrumentaal, die zowel de mooie kanten als de tegenslagen van een tuin tot onderwerp heb ben. De rode draad voor die lie deren, schrijft Söll, is de melodie van 'Geh aus, mein Herz, und suche Freud', dat de juffrouw van de derde klas ooit voor hem zong en dat hem altijd is bijge bleven. Daarnaast gebruikt hij alles wat de muziekgeschiedenis te bieden heeft. Opera-recitatie ven, blues, impressionistische sfeerbeelden, volksliedjes - alles past in zijn eigen stijl. Boven dien heeft Söll een neus voor ntc cd goede vertolkers en dat reri zijn muzikale tuinen de D van het beluisteren mefiel waard. Om de stem van Barbal c te omschrijven moet ni overtreffende trap wordavc vonden: zo rijk en vol, n5le en diep en zo stralend. Z dert moeiteloos een lan van klank, om vervolger houden en een detail te ten. Een altstem in optil ma, maar ook in staat he en licht te zingen, zoal volksliedachtige 'lm Reg Li hen die Sonnenfarben'. lijf geschreven is het si 'Gestern war Peters j-j waarin de grootte van ha de fraaie melodie bijna S aans maakt. Maar ook 'h kt mal grosser Aufruhr in na Garten', dat begint met ing en eindigt in onstelteni fe door zijn grote eenvoud iiaE ding. ine De basis van de beg ito wordt gelegd door gitaris ane Tief, die alle stijlen bi vingers heeft. Cellist Lui gi] ner en fluitiste Friederil ]aa chert voegen daar sfeer a met lange donkere uiipii kriebelige, flitsende nu in Zij spelen de tuin in al )rc pecten, de zangeres be var geeft commentaar of ga Ie 1 op. Zoals in 'Na und DanLjaa nicht!', waarin de onrn g0I heid om de tuin te vang ju penseel woedend vorm m Boos richt de zangeres: 1 j gen de weerspannige tl erl; begeleiders trekken een ten neus, zijn ongehoorza 1# stout - totdat zij het opg bei dan vangt Söll, als om 1 tr weten dat muziek het v elij in een harmonieus sloti Is de verrukking van Peters I op Pat

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 10