One, two three, four, Pinksteren GELOOF SAMENLEVING Kerkenraad mag beslissen over homohuwelijk Speculaties over aftreden omringen jarige Johannes Paulus Synode besluit tot meer aandacht voor uitgezonden militairen De Paulus en Petru van Lijst Pim Fortu) Geen inzegening, maar zegening Kruisje op de kerk Kardinaal Law verdedigt zich in pedofiliezaak Tienduizenden christenen op Pinksterconferentie £00£ i3m f£ OAQi: dinsdag 21 MEI 2002 vaticaanstad-dpa/afp/anp - Aan de vooravond van de verjaardag van paus Johannes Paulus II heeft het Vaticaan alle speculaties over een mogelijk aftre den van de kerkleider van de hand ge wezen. De paus heeft duidelijk gezegd dat hij zijn ambt zal blijven bekleden 'zolang God dat wil', aldus woordvoer der Joaquin Navarro-Valls. De paus vierde zaterdag in het Vaticaan zijn 82e verjaardag. De Duitse kardinaal Joseph Ratzinger, een van zijn naaste medewerkers, zei deze week in het bis domblad van München dat de kerk vorst op den duur zal aftreden. „Als de paus inziet dat hij echt niet meer kan functioneren, zal hij zeker aftreden", aldus Ratzinger, hoofd van de congre gatie voor de geloofsleer. Vaticaankenners wijzen erop dat de ge zondheid van de paus sinds maart dra matisch achteruit is gegaan. De kerklei der, die aan de ziekte van Parkinson lijdt, kampt sindsdien ook met ge wrichtspijnen in zijn rechterknie. Vol gens de deskundigen zou hij nu ook ademhalingsproblemen hebben. Ratzinger ontkent dat de paus niet meer in staat zou zijn de kerk te bestu ren. „Hij laat veel bestuurszaken aan anderen over, maar op hoofdzaken heeft hij de touwtjes nog stevig in de handen", zo zei de kardinaal in de Miinchner Kirciienzeitung. Johannes Paulus II staat inmiddels ruim 23 jaar aan het hoofd van de Rooms-Katholieke Kerk. In 1978 werd de toen 58-jarige Karol Wojtyla, aarts bisschop van Krakow, tot paus geko zen. Hij volgde de lachende paus op, Johannes Paulus I, die slechts 33 dagen kerkleider was. Johannes Paulus II is de eerste niet-Italiaanse paus sinds 1522. Ondanks zijn broze gezondheid begint de paus morgen aan zijn reis naar Azerbeidzjan en Bulgarije. Het is zijn 96e buitenlandse reis. Ook later dit jaar staan nog enkele reizen op het pro gramma. Eind juli gaat de paus naar Canada, om de Wereldjongerendagen in Toronto bij te wonen, Mexico en Guatemala. In augustus wil hij voor de achtste keer een bezoek brengen aan zijn geboorteland Polen. In september gaat hij naar Kroatië. voorhout - Pastoor Hein Buskermolen schildert een kruis met een haantje bovenop de schildering van zijn kerk, de Heilige Hart parochie in De Zilk. De kerk staat op Panorama Tulip Land, een panorama van de bollenstreek, geschilderd door Leo van den Ende. De pastoor werd zo de derde die Van den Ende assisteert bij het schilderij. Tv-kok Spij kers en minister Brinkhorst gingen de pastoor voor. lunteren - Het is aan het oordeel van de plaatselijke kerkenraad in de drie Samen-op-Wegkerken of in die gemeente een niet-huwe- lijkse relatie worden gezegend. Dat blijkt uit artikel 5 van de ordi nanties (uitvoerende bepalingen) van de kerkorde, die vrijdag door de triosynode zijn vastgesteld. De synode ging met 124 stem men vóór en 33 stemmen tegen akkoord met de tekst. Daarin zijn de inzegening van het hu welijk tussen man en vrouw en de zegening van andere levens verbintenissen in aparte artike len opgenomen. Daardoor wordt de indruk vermeden dat het huwelijk en andere relaties op één lijn staan. Door vast te houden aan de term inzegening voor het huwe lijk, in tegenstelling tot zegening van andere relaties, willen de kerken aangeven dat zij het hu welijk niet anders beoordelen dan voorheen. Vooral de Nederlandse Her vormde Kerk is ernstig verdeeld over deze kwestie. Niet minder dan 26 van de 75 classicale (re gionale) vergaderingen wijzen andere dan huwelijkse relaties af. Voor behoudende gemeen ten kan deze zaak van invloed zijn bij hun besluit of zij mee gaan in de fusie van de Her vormde, Gereformeerde en Lu therse Kerken. Met de vaststelling van de ordi nanties is de laatste ronde inge gaan van de besluitvorming over de kerkorde van de nieuwe kerk. Daarna moet alleen de naam nog worden vastgesteld. Enkele jaren geleden konden de synodes van de drie kerken daarover geen overeenstem ming bereiken. Sindsdien geldt als werktitel de Samen- op-Weg kerken. Het definitieve besluit over de fusie van de kerken zal naar de verwachting van het SoW-be- stuur eind 2003 plaatsvinden. Ruim vijftig jaar geleden werd de eerste aanzet gegeven tot hereniging van de Hervormde en Gereformeerde Kerken. Later kwam daar de Evangelisch-Lu- therse Kerk bij. lunteren/anp - De kerken moe ten meer aandacht besteden aan uitgezonden militairen en hun dierbaren. Dat kan in de voorbeden tijdens de kerk dienst Ook moeten thuisblij vers, nog uit te zenden en terug gekeerde militairen pastoraal worden bijgestaan. Dat besloot de gezamenlijke sy node van de drie Samen-op- Wegkerken vrijdag na bespre king van een notitie over huma nitaire interventie. Daarmee wordt bedoeld militair ingrijpen om een eind te maken aan mas sale schendingen van de men senrechten. Sinds het begin van de jaren '90 zijn 50.000 Nederlanders, mili tairen en burgerpersoneel, be trokken (geweest) bij vredesope raties in vaak veraf gelegen lan den. Steeds vaker gaat het om interventies met persoonlijke ri sico's. Soms is er concreet han delen vereist dat met grote mo rele dilemma's gepaard gaat (bijvoorbeeld Srebrenica), aldus de synode. De SoW-kerken zullen meehel pen een internationaal toet singskader en een nieuwe rechtsgrondslag te ontwikkelen voor de humanitaire militaire interventie. Verder willen de kerken de leer van de rechtvaar dige oorlog opnieuw overden ken. Ouderling H. Hoogenhout uit Baambrugge riep de kerken op vooral bescheiden te zijn. „Mijn zorg is dat we met te veel pre tenties zo'n discussie aangaan." Verder wilde hij weten wanneer er sprake is van massale schen dingen van mensenrechten: honderd, duizend of al bij tien. De synode verwierp een voorstel van oud-militair en ouderling A. te Kulve uit Hattem, om alleen een besluit te nemen over de pastorale aspecten en de discus sie over te laten aan de politiek. Kerkgeschiedenis is een nuttig vak. Eeuwenlang hebben gelo vigen geprobeerd vanuit de bijbel te leven. De kerkgeschie denis laat zien hoe ze dat de den. Een zo kloek boek als de bijbel bevat onvermijdelijk tegenstrij digheden. Gelovigen hebben daar altijd uit moeten kiezen. Om een belangrijk onderwerp als voorbeeld te nemen: Kwam je in het paradijs als je de juiste dingen over Jezus van Naza reth geloofde, of kwam je, on geacht je geloof, in het paradijs als je goed deed aan elke medemens, hoe gering die ook was, wan neer die jouw hulp nodig had? Of be stond er een derde moge lijkheid, zowel geloven als goed doen? Voor alle drie deze stand punten zijn aanknopings punten in de bijbeltekst te vinden. Zo zijn er nog tiental- len andere kwesties. Een geschiedenis van eeuwen lange uitleggingen van de ware leer heeft gemaakt dat de christenen in een groot aantal kerken verdeeld zijn geraakt. Zolang de overheid en de poli tiek de christenen met rust lie ten, en zich niet met de kerk organisaties bemoeiden, gin gen die opdelingen door, want iedereen deed steeds oprecht zijn best de waarheid in het Boek te vinden. De resultaten van al die zoektochten leidden natuurlijk tot verschillen, tot debat en tot opsplitsing. Bij kerkorganisaties is opdeling niet echt erg. Zolang er maar voor elk wat wils is. Maar een beweging die macht wil uitoe fenen kan zich beter niet al te ver opdelen, want er komt een moment dat de afzonderlijke afsplitsingen zo klein zijn dat ze geen machtsfactor meer kunnen vormen. Dit nu is het gevaar waar de beweging van Pim Fortuyn door bedreigd wordt. De Ka merleden van de LPF willen handelen in de geest van Pim, gaan daartoe aan het bladeren in de boeken van Pim - maar wat wilde Pim nu precies? moeten we zijn woorden i leggen en toepassen? Als a nieuwe situaties voordoen waarin de boeken van Pim Fortuyn niet voorzien, \vai dan? In het licht van de ke geschiedenis bekeken ligg opsplitsingen binnen de IJ voor de hand. Daar is allen een klein beetje tijd vooriX dig. (In)formateur Donner, diei reformeerd is opgevoed, w zulke dingen natuurlijk hei goed. Hij heeft dus gezegd hij haast heeft Nu, leen Godl indehan kijken, m ikvermoi dat haast allerlaatst dat hij hei Hoe lange formatie duurt, enj meer stan punten et concrete moeten 1 den, hoe ter de kan dat de LR fractie zid gaat opde en als machtsfai verdwijnt. Zuchtend en ma genzin, er moet nu eenmaal geregeerd worden, kan del ditionele politieke elite wa neer de LPF eenmaal veth keld is, dan weer op het pk gaan zitten. Na de dood van Jezus, om cies te zijn vijftig dagen lati met Pinksteren, werd vol het bijbelverhaal de gee dig over de volgelingen zus, en besloten zij om 011 danks Jezus' kruisiging tod door te gaan. Petrus, en lal Paulus, namen de leiding t wat toen nog een vage hew ging was op zich, en zij wa de ware stichters van hete tendom. Ze hebben toene levensvatbare, nog steedsI staande godsdienst in hetl ven weten te roepen. Zehi ben dat zo goed gedaan da afgelopen weekend, tweed zend jaar later, dat nog we eens gevierd hebben mete extra vrije dag. Wie zullen de Paulus en Pi van de beweging van Pim! tuyn worden? De advocate Spong en Hammerstein lq zich warm. boston/afp - Kardinaal Bernard Law van Boston heeft de gelovi gen in zijn bisdom een brief ge schreven waarin hij zich verde digt voor zijn opstelling in de zaak van seksueel misbruik door priesters in zijn aartsbisdom. In drie kantjes uit hij zich voor het eerst sinds het begin van de cri sis rond seksueel misbruik in de Róoms-Katholieke Kerk over de manier waarop hij is omge sprongen met priesters die kin deren misbruikten. Law is vooral verweten dat hij de geestelijke Paul Shanley, die was aangeklaagd wegens mis bruik van kinderen, jarenlang van parochie naar parochie heeft laten verhuizen in plaats van hem van zijn functie te ont heffen. „Ik verklaar voor God dat ik pas in 1993 kennis heb genomen van de aantijgingen tegen deze geestelijke", schrijft hij. „Ik heb toen onmiddellijk actie onder nomen." Hij verklaart zich ab soluut niet te herinneren dat een vrouw hem in 1984 had in gelicht over de praktijken van Shanley. „De mensen die met mij gewerkt hebben, kunnen ge tuigen dat ik iets gedaan zou hebben als ik dergelijke infor matie zou hebben gekregen." De krant Boston Herald meldde onlangs dat Law Shanley in 1997 nog had aanbevolen als direc teur van een pension in New York, hoewel psychiaters Shan ley als onverbeterlijk hadden aangemerkt. Behalve Shanley heeft Law ook andere priesters de hand boven het hoofd ge houden. Rotterdamse Kathedraal geeft 1400 energieke vormelingen de Vuurdoop Vier klachten tegen kardinaal Mahony Vier mannen die zeggen als jongen seksueel te zijn mis bruikt door een rooms-katho- lieke priester zijn een proces begonnen tegen die priester, het aartsbisdom Los Angeles en kardinaal Roger Mahony. Volgens de mannen heeft de kerk gehandeld als een crimi nele organisatie door het mis bruik geheim te houden. De vier zeggen dat Baker sinds de jaren zeventig kinderen sek sueel heeft misbruikL Volgens hen heeft hij twee gevallen in 1986 bekend tegenover Maho ny. Die greep niet in. Zeker drie jongens zijn daarna nog het slachtoffer van Baker ge worden. Eén van hen daagt hem nu voor de rechter. Tijdens de ontmoeting die Amerikaanse kar dinalen on langs hadden met de paus pleitte Mahony voor 'zero tole rance', wat inhoudt dat een priester al na de eerste fout uit het ambt wordt gezet. biddinghuizen/anp 35.000 Christenen hebben dit weekein de deelgenomen aan de jaarlijk se Pinksterconferentie in Bid dinghuizen. De bijeenkomst, ge organiseerd. .door de Puttense stiriuiog Qpwektóag, werd voor de 32e keer gehouaen. jiol- Duizenden deelnemers kam peerden op het terrein van Six Flags. De conferentie beoogt christenen bijeen te brengen door het geloof samen te belij den. Van de deelnemers be hoorde 60 procent tot de tradi tionele kerken, 40 procent tot evangelische en baptistenge meenten. „Het is heel goed ver lopen", aldus directeur J. Gan- kema van Opwekking. „Er wa ren mensen van alle kerken, die tijdens de conferentie hun dog ma's opzij zetten omdat we in dezelfde God geloven." door Ilse Keuenhof Rotterdam - Ik dacht dat de kerk veel groter was, zegt een meisje van de Heilige Hartkerk in de Zilk. „Met de begrafenis van Pim leek hij veel groter." Ze heeft net een theatervoorstelling met veel ka baal, gezang en fragmenten uit de film Sisteract achter de rug. De kathedrale kerk de Laurentius en Elisabeth in Rotterdam was zater dag het toneel van de Vuurdoop, een pinksterspektakel voor veer tienhonderd vormelingen uit het bisdom Rotterdam. Terwijl de ene club vormelingen met de handen op de oren langs de enthousiast luidende klokken in de klokkentoren lopen, mo gen andere vormelingen burge meester R. Bandell van Dor drecht in de parochiekamer de hemd van het lijf vragen. „Hoe lang blijft u nog burgemeester", vraagt een van de kinderen die in een kluitje bij elkaar zitten. De burgemeester staat als een schoolmeester voor de groep. „Nou, ik moet op mijn 65-ste met pensioen en dan is het ook wel welletjes geweest. Je moet natuurlijk wel gezond en geïn spireerd blijven. Daar gaat Pink steren natuurlijk over. Veel mensen hebben geen inspiratie meer. Zeggen whee, morgen moet ik weer naar school of het werk. Daar is toch niets aan." De vormelingen, gedoopte tie ners die door een bisschop of pastoor de zalving en heilige woorden ontvangen die hen kracht moeten geven om het ge loof standvastig te belijden, zijn niet bepaald verlegen of terug houdend in hun vraagstelling. „Op wie heeft u gestemd?" „Op Ad Melkert. Iedereen viel over hem heen en hij kon zich niet meer verdedigen. Maar anders had ik op Balkenende gestemd." Vormelingen springen bij de eerste klanken van het gospellied 'Happy Day' enthousiast op de kerkbanken. Foto: Fred Ernst. „Wat vindt u het leukste aan uw werk?" „Sinterklaas vervangen." Terwijl de kinderen nog nagie- chelen over dit antwoord, be klimmen jonge vormelingen uit het dekenaat Leiduinen de trap pen van de klokkentoren. Op weg naar een fantastisch uit zicht over de stad Rotterdam. Daar aangekomen schreeuwt een van hen het letterlijk van de daken. „Dit is de Vuurdoop mensen! Het is maar dat jullie het weten." Teruggekomen in de kerkzaal stroomt deze vol met schreeu wende pubers. Op de achter grond klinkt rustige muziek waarvan de organisatie waar schijnlijk hoopt dat het de jon geren tot kalmte maant. Maar voordat dit effect in kan treden strooit de zanger Mario Raad wijk roet in het eten. De katho lieke pubermeisjes worden maal wild terwijl de gospel ger het podium beklimt. D send en klappend loopt hij sen de kerkbanken door. Ei wijl hij onbeschaamd meti van de gillende hormoonb metjes flirt, schreeuwt hij'I two three, four, Pinksteren' snel doet de menigte meet galmt 'Pinksteren' keer op! door de kerk. Dan worden kels, symbolisch voor hetp stervuur, onder luid gejuid nengedragen en neemt bis schop van Luyn de shown Wat niemand lukte, weeft een paar vriendelijke woorJ te bewerkstelligen. Muisstil de zaal te luisteren naar hel haal van Pinksteren. Snel springt Mario weervM het altaar. Zijn christelijkel jes volgen elkaar in rap ten op. Bij de aanstekelijke mei van 'Flappy Day' houdt de) het niet meer. Ze klimmen de banken en klappen vols mee. De handen bewegeni een haag van links naar red Wanneer Mario het podiun laat, wordt hij belaagd dooi meisjes die een handtekeni willen. De bisschop kijkt te» den toe terwijl de kinderen kerk verlaten. „De ochtend uitstekend verlopen", vind „Een prima sfeer, prima» moetingen, veel plezier en zinning. Van Luyn is de ha dag belaagd met vragea J willen alles weten over het vormsel, en willen ook wet» ik zelf gevormd ben." Danü een kleine jongetje aan zijn mouw. „Mag ik op uw stoel ten?", vraagt hij. Meer hoef gen deze bisschop niet tea gen. Snel tilt hij het jonget zijn hypermoderne kathed Ondertussen gaat een scho maakploeg razendsnel lan| banken en rookt een andefl ganisator snel een sigaretje Voor de deuren staat alwtf nieuwe groep vormelingen trappelen van ongeduld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 14