Verrassend zwak boek van Zwagerman BOEKEN Verhalen als een doos fijne bonbons 'assie voor idolen bekoelt nooit Waarom mooie auto's mooi zijn Geen gruwelijk detail blijft onbelicht Goede tijden voor poëzieliefhebber 144 ZATERDAG 26 JANUARI 2002 verhalen recensie Wim Vogel en Demné" door Kader Abdolah. tverij Bert 8akker. Prijs: €17,95 39.56) e leeuw ook in onze lage de koning der dieren is, edereen die ooit het mid- iwse verhaal Van den Vos erde las. Merkwaardig is tuurlijk wel want ook eeu- eleden liep de leeuw hier 1 maar rond. Zijn koning- is, samen met halen over hem, waaid uit Ara- e Arabieren ont- in die verhalen Perzen, die op eurt weer schat - waren aan laanse culturen a. lizend jaar gele- eval de sjah van Je verhalen over en Demné, twee jakhal- p papier te zetten. Beiden iderdanig aan hun sultan, uw, maar waar Kélilé te- is met zijn positie en daar is zijn broer Demné irtdurend op uit in een ilaadje bij zijn vorst te ko- Hij intrigeert, stookt op, dt en bedriegt maar ook omt hoogmoed voor de urdt zijn bedrog doorzien sterft in gevangenschap, nengevat, lijkt het geen dere geschiedenis. Toch is t wel. Duizenden jaren ge- ontstaan ergens in India, erzië gesmokkeld, door de ren hertaald, eeuwen la- ïieuw door Perzen in hun ïerschreven en aangevuld vijftien eeuwen later door Abdolah vertaald in het loemlezing recensie Nico de Boer door diverse auteurs. Uitgeverij 521. Prijs: €12,50 27.55). n idolen en helden denkt, vooral aan pop- en film en sporthelden. Aan Doe Marco Borsato of Michael aan filmster Leonardo o, aan Ajax of The Beat- aan de helden die 'door- de dood', zoals Elvis Janis Joplin, Jim Moris- Hendrix en Kurt Co- altijd heiligen en marte- n geweest aan wie gelo- :n voorbeeld konden ne- len er helden en idolen bestaan. Zelfs als een een deuk heeft opgelo- ijft er toch een zoete her- hangen. Van een idool van vroeger kom je, zo- een jeugdliefde, nooit ral los. ander wordt mooi geïl- rd in de bloemlezing met idige titel Idolen. Hierin schrijvers, publicisten en cele keer een popheid zelf et woord die met enige led 'terugdenken aan de uit hun jeugd. In deze deels niet eerder gepubli- verhalen wordt één mis- id meteen uit de wereld len. Idolen en helden zijn sclusief bezit meer van de Dat volwassenen niet dwepen met (oude) ido- helden, wordt gelogen- loor de bijdragen van de ers Martin Bril en Tho- ibogt. n Iril is Van Basten op één uijff) de beste voetballer it op de Nederlandse vel- ndliep. Van Basten is ook eld' vanwege diens voet die nu eens niet bol an lelijke clichés en dood- „Je hoeft de knipselm- oude interviews maar te schrijft Bril, „of je komt Nederlands. Volgens Abdolah behoort Kélilé en Demné tot het mooiste Perzi sche proza. „Je kunt het vergelij ken met een bos geurige bloe men van onze oude taal. Alleen het wonder van het boek zelf heeft het van vele rampen, oor logen, boekverbrandingen en cultuurvernietigingen weten te redden." Het 'wonder van het boek' zit hem daarnaast vooral in zijn wijsheid die kennelijk tijdloos is. Want net als in onze Van den Vos Reynaerde gaat het ook in deze oude Indiase/Perzi sche vertellingen over mensen: over vriendschap, vij andschap, verraad en liefde en over hoe die te doorzien en te door gronden. Dat inzicht in het menselijk doen en laten wordt duidelijk gemaakt in tientallen aparte, metaforische verhaaltjes die de gang van het hoofdverhaal tegelijk onderbreken én verhelderen. Opmerkelijk in al die verhaaltjes vind ik de nadruk die gelegd wordt op het geduld en de be dachtzaamheid, voorwaarden voor elk wijs besluit. Koningen, sultans en leeuwen beraadsla gen met hun vizieren, hun brah manen, hun wijsgeren dagen en weken en een enkele keer duurt het zelfs jarenlang alvorens een besluit wordt geëffectueerd. Uitgever Bert Bakker heeft Ka der Abdolahs geschenk aan on ze taal prachtig verpakt. Mooi papier, goed gebonden en vele oude Arabische illustraties zijn onbewerkt overgenomen. En zoals je een doos chique bon bons ook niet achter elkaar leeg eet, zo dien je ook deze vertel lingen in alle rust te savoureren. Haast is hier ongewenst. De nieuwe roman van Joost Zwa german speelt zich af in de hotel- wereld. Jammer dat de hoofdper soon, redacteur van het vakblad 'Goedemorgen', maar niet tot le ven wil komen. roman recensie Theo Hakkert 'Zes sterren' door Joost Zwagerman. Uitgeverij De Arbeiderspers. Prijs: €15,95 (f35.15) Maak kennis met Siem en Justus Merkelbach. Oom en neef, hoofdpersonen van Zes sterren, de nieuwe roman van Joost Zwagerman. Oom Siem was hoofdredacteur van Goedemor gen, een tijdschrift vol oordelen de beschiïjvingen van Neder landse hotels. Neef Justus werk te ook voor het blad. Oom en neef reisden stad en land af om in hotels, pensions en logemen ten te overnachten en daar in Goedemorgen verslag van te doen. Dit alles is verleden tijd, want aan het begin van de roman is Siem Merkelbach dood. Zelf moord, zo blijkt al snel. Neef Justus, nu hoofdredacteur van het hotelblad, kijkt in Zes sterren terug op het leven van zijn oom en op hun samenwerking voor Goedemorgen. Meer is het niet en meer wordt het ook niet. Joost mag weten wat Zwager man heeft gezien in dit idee. Justus Merkelbach heeft zijn he le leven meer opgekeken tegen oom Siem dan tegen zijn vader. Een oom als plaatsvervangende va der. Na de zelfinoord vraagt Justus zich af of hij signalen heeft ge mist, maar met een knipoog naar een ro- mantitel van Gabriel Garcia Marquez stelt hij vast dat het 'een onaan- gekondigde dood' was. Justus bezoekt een tijdlang een psycholoog, maar dat brengt hem niet echt verder. Beetje bij beetje wordt duidelijk dat de mogelijke reden voor de zelfmoord van Siem Merkelbach gelegen ligt in zijn mislukte hu welijk met 'tante Tilly". Het hu welijk is kinderloos gebleven, omdat Tilly geen kinderen kon krijgen. Ze stond Siem seksuele avontuurtjes toe, om dat ze zelf geen seks meer wilde. Elke daad confronteerde haar met het feit dat ze on vruchtbaar was. Zijn hotelreizen gaven Siem ruimschoots de gelegenheid met an dere vrouwen aan te pappen. Justus heeft hem diverse malen uit bordelen moeten bevrijden. Het huwelijk eindigde toen Siem te gen Tilly's instructies in toch een vaste vriendin nam. Tilly trok het huis uit; Siem trok de ultieme conclusie. Het verhaal op zich is al niet bij zonder en Zwagerman heeft er ook weinig aan gedaan om het op een andere manier bijzonder te maken. De zinnen lopen wel, de mooiste uitspraken tegen, meestal kort en droog geformu leerd, niet zelden hard, maar heel vaak met een aanstekelijk vleugje zelfspot." De 'oudere jongere' Verbogt was als 6-jarige al idolaat van de re porter Kuifje. En zijn hartstocht voor de stripheld, of beter voor diens vriend Kapitein Haddock, is nog altijd niet bekoeld. Na 43 jaar neemt hij om de paar dagen wel een avontuur van Kuifje ter hand. Zijn liefde voor de drank zuchtige zeeschuimer Haddock is grenzeloos: „Zijn woede is vaak de mijne." Verbogt pro beert zijn passie wel eens aan mensen uit te leggen, maar 'dat lukt nooit goed'. En zo passeert een stoet uiteen lopende idolen, onder wie vech tersbaas Bruce Lee (een verhaal van Hafid Bouazza, stilistisch het gaafste stuk van de bundel), de excentrieke popartiest Alice Cooper, Elvis Presley, columnist Jan Mulder, schrijver-dichter Remco Campert, filmacteur Alain Delon, Karl May's nobele wilde Winnetou, zanger Huub van der Lubbe van De Dijk en filmdiva Marilyn Monroe. De een wordt nog gepassioneerder beschreven dan de ander. Maar het mooiste verhaal in de bundel is van Huub van der Lubbe, eerder in de bundel zelf het onderwerp van adoratie. Hij herinnert zich hoe hij na een klassenfeest thuis languit op het vloertapijt naar zijn lievelings plaat Groeten uit Grolloo van Cuby the Blizzards lag te luis teren. Zijn vader vroeg hem ver baasd wat hij daar deed. En of hij niet eens naar bed moest. „Ik lig even naar Cuby te luiste ren', zei hij. Naar de blues. Uit Drenthe. 'Niks negers uit het diepe zuiden van Amerika. Net zo raadselachtig, maar zo dicht bij. Honderdvijftig kilometer naar het oosten maakten ze de ze muziek. Dit was geen Pele uit Brazilië of Alfredo di Stefano van Real Madrid. Dit was Arie den Oude van DWS die elke zondag scoorde. Het kon. Voortaan noemde ik mezelf Huby." non-fictie interview Jan Speelman 'Gallery of Dreams' door Vincent van der Vinne. Uitg. Automusa. Prijs: €29,95 66,00) Zet een paar autoliefhebbers bij elkaar en al snel gaat het ge sprek over spoilers, acceleratie vermogen en koplampen. Toch raakt de conservator van het Bergeijkse Automusa eerder en thousiast over zaken als demo grafische ontwikkelingen en mi lieuregelgeving. „De historische en sociaal-economische context maakt een auto interessant", zegt Vincent van der Vinne. Hij schreef er het boek Gallery of Dreams over. De plaatjes mogen dan wel goed zijn voor vele uren dagdromen, de tekst is minstens zo interessant. In het boek wordt uitgebreid beschreven hoe de auto zich de afgelopen honderd jaar heeft ontwikkeld. Van der Vinne: „Het bekijken van een auto is maar een deel. Het is pas echt interessant om te onderzoeken waarom een auto er op een bepaalde manier uit ziet. Dat wordt bepaald door de functie van de auto, de weten schap, mode, wetgeving en maatschappelijke ontwikkelin gen." Zo verschilden de eerste Ameri kaanse auto's wezenlijk van de Europese. In de Verenigde Sta ten waren amper verharde we gen aangelegd, iets waar Napo leon hier wel voor had gezorgd. In Amerika stonden de wagens daarom hoog op de wielen om vastlopen in de modderige kar rensporen te voorkomen. En omdat de afstanden in Amerika veel groter waren, hadden de auto's een grotere motorinhoud dan hier. Zo kan volgens de historicus een goede auto worden gezien als een afspiegeling van de maat schappij. „Om een voorbeeld te noemen: in de jaren vijftig en zestig waren de VS in de ban van de ontwikkeling van de bur gerluchtvaart en de ruimtevaart. Het kriebelde in de maatschap pij en dat zie je terug in het ont werp van de auto's, met grote staartvinnen en veel chroom." De vormen van de auto's zijn ook afhankelijk van de stand van de wetenschap (zoals de aë rodynamica) en de mode. „In de jaren tachtig moest alles heel maar er zit geen enkele memo rabele tussen. De structuur van het verhaal verrast niet. Aardig zijn alleen de twee recensies ge wijd aan hotel Juliana in Venlo. De heren bezochten de hotels namelijk vooral om ze te dwin gen tot een advertentie. Geen advertentie, dan een slechte re censie. Haar in het putje: twee sterren. Alsnog een advertentie, dan een tweede bezoek en een positief verhaal: vier sterren. Het grootste probleem van Zes sterren is Justus Merkelbach, de verteller. Zelf heeft hij niets te vertellen, deze neef zonder ei genschappen. In een spaarzame alinea schrijft hij over zijn eigen leven als volwassene. Elders be titelt hij zichzelf als 'de zijige neef. Justus schrijft dat hij naar de Rietveld Academie had ge wild, maar zijn artistieke inte resse blijkt verder nergens uit. Met tal van toespelingen op lite rair werk van onder anderen Nabokov wekt Zwagerman de suggestie dat Justus intellectueel en belezen is, maar dat blijkt verder uit woord noch daad. Het boek begint met een memo van Justus over zijn idee om, te gen Siems nadrukkelijke wens, met Goedemorgen ook de grens over te gaan. Te beginnen met Frankrijk en de hotels in de buurt van Royen, de streek waar Gustave Flaubert leefde. Siems favoriete boek van Flauberts Madame Bovary. De hele passa ge rond Flaubert is er met de haren bijgesleept. Een verrassend zwak boek van Joost Zwagerman derhalve, zijn oeuvre onwaardig. Tekstverwerker als psychiater thriller recensie Peter Kuijt 'De behandeling' door Mo Hayder. Uitgeverij luitingh-Sijthoff Prijs: €16,95 Cf 37.35) Een seriemoordenaar die leven de zebravinkjes achterlaat in de stoffelijke overschotten van zijn slachtoffers, was Het Grote Kwaad in het drie jaar geleden verschenen thrillerdebuut van Mo Hayder, De vogelman. Op plastische wijze beschreef de Britse auteur de misselijkma kende werkwijze van de geschif te dader. Nare-dromen-litera tuur van de bovenste plank. In een interview vertelde Hayder dat De vogelman werkte als the rapie voor haar. Zo kon ze de schokkende ervaringen die ze had opgedaan als hostess in To kyo (een collega werd verkracht, ze zag een arbeider van een stei ger vallen) verwerken. De tekst verwerker als psychiater. Kennelijk was één gruwelijk boek geen therapie genoeg, want recent verscheen Hayders tweede, De behandeling, op zijn minst even afschrikwekkend als het debuut. Rechercheur Jack Caffery, de getroubleerde held uit De vogelman, krijgt hier met een onsmakelijk gevalletje van ritueel kindermisbruik te ma ken. Een complicatie hierbij is dat Caffery zelf nog steeds wordt achtervolgd door de nooit opge helderde verdwijning van zijn broer Ewan, waarvoor hij zijn achterbuurman, de pedofiel Penderecki, verantwoordelijk houdt. Plaats van handeling is een van oorsprong vriendelijke woon wijk in Zuid-Londen. Daar wordt een echtpaar aangetrof fen dat op sterven na dood is: vastgebonden, mishandeld en compleet uitgedroogd. In hun huis hangt de stank van urine en erger. Hun achtjarig zoontje is zoek. Het lijk van het kereltje wordt later gevonden in een boom. Kinderen in de omgeving spreken van 'een trol', die leef tijdgenoten zou hebben lastig gevallen. Het is deze trol waarop Caffery verbeten jacht maakt. Aan fijngevoelige zielen is ook deze 'Hayder' niet besteed, want andermaal laat ze geen gruwe lijk detail onbelicht. Het is even slikken als een beschrijving wordt gegeven van een gerech telijk laboratorium, waar inge wanden uit lichamen worden getild als linnengoed uit een wasdroger. Weinig vrolijk stemt ook hoe de trol te werk gaat met zijn slachtoffertjes. Maar Hayder houdt de zaak tot aan het einde spannend. En ein delijk komen we ook te weten wat er met Caffery's broer is ge beurd, voor wie Hayder nog een mooi open einde heeft verzon nen. Dat vergoedt veel, zelfs de vele tikfouten en onmogelijkhe den. Hayder verdient een betere redacteur dan degene die in de ene zin een hond een reu laat zijn en in de volgende een teef. TOP TIEN FICTIE hoekig zijn, nu wordt gekozen voor een meer organische vormgeving." Met de uiteenzetting over derge lijke ontwikkelingen onder scheidt het verhaal van Van der Vinne zich van andere boeken over klassieke auto's. Die zijn vaak hoofdzakelijk gevuld met grote foto's en de spaarzame tekst beperkt zich tot superlatie ven over het oogverblindende design, de sensationele ver koopcijfers en het ongekende rijcomfort van de wagen in kwestie. „Maar het is leuker om te begrijpen waarom een auto er op een bepaalde manier uitziet en hoe de auto is beïnvloed door de gebruikers, de maat schappij en de overheid." 1. (4) J.R.R. Tolkien, In de ban van de ring. De Boekerij, 19,75 43,52) 2. (-) Nicci French, Bezeten van mij. Ambo, 12,00 26,44) 3. (5) David Baldacci, De laatste man. Bruna, 19,95 43,96) 4. (1) J.K. Rowling, Harry Potter en de geheime kamer. Har monie, 14,50 31,95) 5. (-) Harry Mulisch, Ontdek king van de hemel. Bezige Bij, 12,48 27,50) 6. (-) Per Olov Enquist, Bezoek van de lijfarts. Ambo/Anthos, 22,64 49,89) 7. (8) J.K. Rowling, Harry Potter en de steen der wijzen. Har monie, 14,50 (ƒ31,95) 8. (-) Jeroen Brouwers, Gehei me kamers. Adas, 22,64 49,89) 9. (-) F. Springer, Allemaal ge logen. Querido, 15,90 (ƒ35,04) 10. (-) Youp van 't Hek, Ieder een is in de war. Bezige Bij, 6,81 15,01) DE LEESTAFEL Weinig verrassingen op de best sellerlijst. De hoogste binnen komer, Nicci French, betreft een oudere thriller van het schrijversduo die de uitgever op 1 januari van een goedko pe herdruk voorzag. Mulisch, Enquist, Brouwers en Van 't Hek zijn oude bekenden. Echt nieuw is alleen de verza melbundel Allemaal gelogen van F. Springer - eerder deze maand 70 geworden - hoewel die ook voornamelijk uit oud, maar nooit in boekvorm ge publiceerd werk bestaat. Waaronder Springers allereer ste verhaal, een novelle uit 1996, een interview met de auteur én een cd waarop Springer voorleest. Een ideale kennismaking met de diplo maat-schrijver. De boekentoptien wordt weke lijks samengesteld op basis van verkoopcijfers van Athe naeum Boekhandel en H. de Vries Boeken in Haarlem, Boekhandel Kooyker Ginsberg in Leiden, Standaard Boek handel Harkema in Hilver sum, Boekhandel Los in Bus- sum en Boekhandel De Ark in Almere. lartin Hendriksma ks ligt een ander genre boeken op de leestafel, [eek de recente oogst poëzie. ale Gedichtendag (donderdag 31 januari) zijn schaduw vooruit. En ook het thema van de iweek - de liefde in de letteren - laat zich uit- 1 vertolken in de vorm van poëzie. Kortom, 6 poëzieliefhebber rijn goede tijden aangebro- verscheen de bloemlezing Het lichte gedicht m, €12,95 28,54)) waarin door Toef Jager de 5ste en gekste gedichten uit de Nederlandse poëzie bijeen werden gebracht. Het is een bundel die je zeker niet snel moet consumeren, dan blijft er van alle bij eengebrachte gekkigheid weinig over. Maar er zitten genoeg pareltjes tussen. Zoals Ivo de Wijs' smeekbede Aan de vrouwtjes: 'Toe, bespaar mij het ge haspel van het voorspel en het na spel.' Of Ingmar Heytze's kernachtige Short Rap: 'De grootste motherfucker is toch altijd nog je vader.' Humor laat zich kennelijk het best in twee regels vat ten. Er rijn ook dichters die hun grappen over meer woorden uitsmeren. Komrij doet het met meesterlijke overdrijving in Het boek van mijn vijand ligt bij De Slegte. Maar bij veel andere dichters verbleekt dan toch gaandeweg hun pointe. Nee, dan blijft het drieregelige gedicht Vele, aantrekkelijke prij zen van cult-dichter Comelis Bastiaan Vaandra ger toch oneindig veel geestiger, zonder dat je precies kunt formuleren waarom het nou zo on weerstaanbaar grappig is: 'Vele, aantrekkelijke prijzen, waaronder een onderbroek van Har ry Mulisch.' Allesbehalve grappig zijn de gedichten die de bekende Zuid-Afrikaanse dichteres Antjie Krog publi ceert in Kleur komt nooit alleen (Podium, €17,50 38,56)). Ze baseert haar poëzie onder andere op dagboeken uit concentratiekampen en townships. Het tweetalige boek, waarin de gedichten in Neder landse vertaling en in het Zuid-Afrikaans zijn afge drukt, staat boordevol indrukwekkende poëzie. Vraag blijft: hoe lees je zo'n boek? Eerst in het Neder lands of meteen in het hier en daar lastig te door gronden Zuid-Afrikaans? Beste manier: hardop in het Zuid-Afrikaans. Allerlei op het oog onbegrijpelijke passages, krijgen er ineens toch hun betekenis door. De titel van de bundel verwijst naar de prachtige ma nier waarop Krog de kleur van het Zuid-Afrikaanse landschap beschrijft. Zoals in het openingsgedicht Ses narratiewe uit die Richtersveld, waaruit de navolgen de passage komt: 'Weerloos lê die rivier oop aar in die hitte die landskap ondenkbaar sonder die bruin groen sny onverwoesbaar ouer as die oudste mens- asem op klip hy voed die bokke van maak en die bokke van dood hier's van niks te veel hier's van niks te bittermin'. Al twee maanden uit, maar weinig opgemerkt: Waar komt dat kind vandaan van Willem Wilmink (Bert Bakker, €6,95 15,32)). Een bundel over de jeugdja ren van de dichter, onlangs 65 geworden, in Ensche de en rijn vertrek naar Amsterdam. 'Ik werd de aller beste van de klas, als ik een beurt met lezen had, dan las ik zo rap dat ik de wekker werd genoemd door meester Hassink. Blij en onverbloemd toonde ik wat ik begreep, met veel gerucht. Mijn wijsvinger was zelden uit de lucht.' Met veel jeugdfoto's. Een Rolls-Royce Silver Cloud III (boven) en de Jaguar 340. Foto uit besproken boek

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 23