t&Cultuur 'Ik ben als kind doodgegoocheld' a Jeans' een slijtvaste succesformule Opruiming Klaterend, kolkend koper en dragende, dreunende drums Blakka Lola Arjan Ederveen met 'De grote verdwijntruc' in Leidse Schouwburg Kooyker Ramuze raast vol energie over de puszta >oetelsckijf lileum van e B-52's zaterdag 26 JANUARI 2002 york - The B-52's bestaan ar. Deze week verscheen |ubbcl-cd met de beste iners uit het oeuvre van de :oep die onder meer be- f is van de hit 'Love Shack', e met de cd, getiteld Ie on the Moon', vieren fe-52's hun jubileum met root concert, volgende New York. L-kshop video (key in Hillegom om Jongerencafé Solu- [uit Hillegom organiseert rorkshop video jockey, jeïnteresseerden leren ie videobeelden bij muziek 1 maken. De workshop jt op 31 januari. Inschrij- 1: jcsolution@wish.nl of 152-522118. use Amélie »vert ook VS eles - De film 'Le Fabu- tin de Amélie Poulain' !in de Verenigde Staten al- irds voor een Franse film ;en. De rolprent heeft na weken ruim 23 miljoen ipgeleverd, 1,8 miljoen meer dan de Franse film ;e aux Folies' uit maart ie tot nu toe recordhou- ras. Franse films brengen le andere kant van de oce- ewoonlijk niet meer op I miljoen dollar. De rol- draait om het leven van ie Poulain (gespeeld door eyTautou), een dromerige ;nne. Frankrijk heeft ie intussen aangemeld als nale inzending voor de ruitreiking. door Martin Hendriksma leiden - Over goochelen moest de nieuwe voorstelling van Arjan Ederveen gaan, zo had hij zelf be dacht en zo staat het ook in de seizoensbrochure van de Leidse Schouwburg. Maar het ligt in middels allemaal wat genuan ceerder. „Ik wilde een programma ma ken over mijn vader omdat die Alzheimer heeft. Een jaar gele den kon hij niet meer thuis wo nen en moest naai' een verzor gingshuis. Mijn vader was vroe ger goochelaar. Dus dacht ik: dan ga ik het over een gooche laar hebben wiens geheugen is verdwenen. Maar dat kwam al lemaal te dichtbij, werd te per soonlijk. Ik heb een tussenvorm gevonden: de hoofdpersoon is geen goochelaar maar iemand die dat als kind heel graag wilde worden. In het programma wordt nu niet meer gegoo cheld." Nee, hij vindt dat in theatraal opzicht niet jammer zegt hij, terwijl hij met een brillenpoot in zijn oor peutert. „Goochelen is erg ingewikkeld. Je moet je in al lerlei rare bochten wringen om iets te doen wat de mensen vaak al lang kennen." En in de voet sporen treden van zijn vader hoefde hij ook al niet. Beslist: „Nee zeg! Ik ben als kind dood gegoocheld door mijn vader. Die probeerde al zijn goochel trucs op mij uit. En als wij het dan niet raadden, wou hij ook niet zeggen hoe het werkte. Dat vond ik nooit leuk. Mijn vader was meer van het kleine goo chelwerk met kaarten en munt jes, hij was geen illusionist." Hoe tragisch het onderwerp van de voorstelling - de 'vergeteritus' zoals Ederveen het noemt - ook is, het is en blijft volgens de ma- Arjan Ederveen in 'De grote ver dwijntruc': „Het is en blijft een revuetje met een liedje, een dansje en sket ches. Foto: Deen van der Meer ker 'een revuetje'. „Met een lied je, een dansje en sketches. Voor 'De grote verdwijntruc' omring de hij zich met vier jonge ac teurs en actrices, waaronder Fransje Boelen, dochter van de vroegere Leidse Schouwburg-di recteur Boelen. Een bewuste keuze: „Dan zit je niet met beel den van hun vorige producties in je hoofd. Natuurlijk, in de eerste repetitieweek schrik je heel erg, hou je je hart vast. Maar je kunt altijd het script nog een beetje omgooien, zodat het beter bij hen past. Inmiddels weet ik dat het een goede keuze was. Het houdt de productie fris, nieuw." Fris en nieuw - het zijn twee kernwoorden in Ederveens oeu vre. Als tv-maker onderscheidde hij zich met het hilarisch onbe nullige 'Kreatief met Kurk' en 'Borreltijd', maar ook met de perfect uitgevoerde docudra ma's in de serie '30 Minuten'. In het theater speelde hij, afgewis seld door Willem Nijholt, de hoofdrol in de musical 'Oliver' en maakte hij met 'Fly Away" een vlieg-revue in het Nieuwe de la Mar. Ziet hijzelf een rode draad in zijn ogenschijnlijk zo diverse oeuvre? Zijn ogen sper ren zich wijd open: „De rode draad is dat ik altijd heel erg de behoefte heb gehad om me te uiten. Om iets te maken en te la ten zien. 'Kijk eens hoe goed ik dit kan!' Net zoals andere men sen schilderijen maken of een appeltaart bakken. Tegelijkertijd is het een soort zendingsdrang om te laten zien hoe ik over din gen nadenk." Het theater, zegt hij, is het leukst. „Spelen voor een zaal vol mensen, dat geeft me een kick. Dat heb ik met televisie niet. Het is wel leuk om te maken, maar als je de draaidagen hebt gehad, moet je monteren, inspreken en dat suddert zo maar door. Ik kijk meestal niet eens als het op tele visie wordt uitgezonden. In het theater moet alles om kwart over acht, als de show begint, klaar zijn. Dat is veel spannen der." 'De grote verdwijntruc', dins dag 29 en woensdag 30 januari in de Leidse Schouwburg. theater recensie Wijnand Zeilstra stelling Jeans' 11 door de Jeans pany Gezien: 25/1schouwburg Leiden iad ooit kunnen bedenken 'Jeans' zo succesvol zou blijven? Jaren geleden begon het al: veel enthousiaste jonge lui, veel populair hitwerk uit de afgelopen decennia en het feestje was een feit. Overbekend hitwerk in een uitvoering door nog onbekend talent, het staat niet per definitie garant voor succes. Inmiddels is 'Jeans' nummer 11 aan de beurt. En nog steeds wordt de formule in- (advertentie) donderdag 31 januari t/m zaterdag 9 februari a.s. opruiming vindt plaats onze winkelvestiging in de Breestraat 127 Boekverkopers gevuld door weer een bijna ge heel vernieuwde cast. Een en keling heeft al aan de nodige keren aan voorgaande Jeansaf- leveringen meegedaan. De an deren zijn nieuw. De uitstraling is wederom fris en vrolijk. In vergelijking met de begintijd is er wel het een en ander ver beterd. Wilde men aanvankelijk nog wel eens halsbrekende toe ren uithalen met de snoeren van de microfoons, heeft men inmiddels nu gelukkig meer be wegingsvrijheid dankzij de zendmicrofoons. Veel belang rijker nog is dat de tijd van de ingeblikte muziek voorbij is. Er is een pittige vijf-mans-band waarin vooral de ondersteuning op keyboard bepalend is. Het lichtplan is nog altijd gewoon tegetrouw uitbundig van opzet. Het intensiveert het showkarak ter. De 'Jeans'-tegenstanders heb ben vaak gezegd dat de arran gementen naar een soort een heidsworst neigen. Als je uit eenlopende soorten muziek uit de afgelopen jaren achter elkaar zet, is dat min of meer een ze ker risico. Het valt dit keer mee, hoewel het kennelijk niet hele maal te vermijden valt De di verse soorten zijn in thematisch samenhangende showblokjes ondergebracht. Bovendien zal het de fans een zorg zijn; het gaat hen om het muzikale en vooral pretentieloze feestje dat de Jeans' -formule beoogt. En een feestje is het geworden. Als het programma opent met Let's go crazy' is de zaal nog braaf. Tegen de tijd dat het blokje met de onvervalste Hol landse meezingers wordt uitge voerd, geeft Leiden zich volle- dig. En gelukkig is er ook nog een stukje Western melodies - dan kunnen de vier heren en vier dames tenminste nog even jeans dragen. Per slot van reke ning is de onmiskenbaar slijt vaste formule dat wel aan zich zelf verplicht. Amsterdam - 'Blakka Lola' heet de voorstelling over de eerste zwarte prostituee, geboren in Suriname, op de Amsterdamse wallen. Tussen Blonde Greet, Friese Ankie en Manke Joke was Blakka Lola (Zwarte Lola) des tijds een opvallende verschij ning. De Surinaamse acteur Frank Wijdenbosch speelt een dag uit het leven van Blakka Lo la. Half biografisch, half fictief. Wijdenbosch ziet haar niet als iemand met een boodschap, maar gewoon als een slimme vrouw die haar kansen heeft be nut. De voorstelling is afgelopen donderdag in Schouwburg De Meerse in Hoofddorp in pre mière gegaan en is nog tot en met 27 mei in diverse theaters te zien. Foto: ANP/Juan Vrijdag muziek recensie Lidy van der Spek Concert Symfonieorkest Ramuze o.l.v. Stephan Pas, met Peter Harms, klarinet. Gehoord 25/1, hervormde kerk, Hazerswoude-Dorp. Tien jaar geleden zijn ze begon nen. Een paar enthousiaste muzikanten, Evelien van Ingen Schenau en Kees van den Bos uit Hazerswoude die elkaar al jaren in trio's en kwartetten ontmoetten, waagden het erop een symfonieorkest uit de klei te stampen. Dat werd het Rijn- wouds Amateur Muziek En semble 'Ramuze'. Nu tien jaar later heeft het orkest een vol wassen bezetting. Het niveau is aanzienlijk gestegen, aanvanke lijk onder leiding van de violist Leo Verschragen, vijf jaar later overgenomen door de profes sionele dirigent Stephan Pas. Dit tweede lustrum wordt fees telijk gevierd met een solist uit eigen gelederen. De klarinettist Peter Harms speelt het tweede klarinetconcert (1811) van Carl Maria von Weber. Dit tweede concert in de oude dorpskerk van Hazerswoude klinkt 190 jaar later (zo hier en daar) eveneens vorstelijk. Dat doen de eerste klarinettonen overigens nog niet. Technisch speelt Harms, op het hoge re gister na, knap en voortvarend. De vliegensvlug naar beneden buitelende vioolpassages zijn zelfs door de concertmeester Janine Grabovsky niet in 't ga reel te houden. Het tweede deel (Romanze andante) begint met mooie tere celli en alten. De so listenpartij ligt nu veel meer in Harms' macht. Hier worden mooie lange legato lijnen ge trokken. Het coloriet van bla zers en strijkers is warm en in getogen, fluiten, hobo en fagot soleren ontspannen. Hoge no ten blijven bij de klarinet een probleem. Het slotdeel 'Alla Polacca' loopt stukken beter dan het Allegro. De solomelo die blaast lekkerder weg, het or kest is fraai van klankopbouw. De fagotten ploffen aansteke lijk. Dynamiek van orkest en klarinet lopen vlekkeloos gelijk op. Het laatste gedeelte danst als de ware Duitse Holzhacker- buben. Edvard Griegs 'Noorse Dansen' hoppen veerkrachtig op het grote koper. Het fortissimo loopt alweer ouderwets óp tot gigantische hoogte. Maar dan ontluikt er bij de strijkers een melodie als een zacht suizelen de wind die soms even aanwak kert. Leuke kleine vlinderlichte melodietjes blazen de fluiten, en met een fiks aplomb wordt de eerste dans afgesloten met groot koper. De dwarsfluit zingt nog een teder afscheid en met een kleurrijke explosie rondt Ramuze de fraai gespeelde dan sen af. Tot slot het begin. Drie Hon gaarse dansen van Joh. Brahms; de eerste, een hele bekende, nummers twee en drie minder vaak gespeeld. Vol energie en enthousiasme raast Ramuze over de puszta. Alle instrumen ten komen aan bod. Proficiat Ramuze! Vos (46) is een platen- en erzamelaar. Zijn collectie r dan dertienduizend s, waarvan het merendeel z. Vos recenseert cd's en certen voor het tijdschrift Een het Leidsch Dagblad. Iherhood of Breath' van McGregor, dat is toch wel an mijn favoriete jazzlp's. plaat is in de jaren zeven- Londen opgenomen door tel zwarte muzikanten. Ze n uit Zuid-Afrika gevlucht het apartheidsregime. De s zijn deels ontleend aan muziek, wat het tot een nteressant geheel maakt, ndere arrangementen, heel (end ook. Er waren ook nkele muzikanten uit En- d en de Caraïben bij be en, waardoor het een heel voorbeeld is van multicul- muziek. Ook de hoes van I tat is erg mooi. Alleen er Nigeriaanse beeldjes i plaats van iets dat met de cultuur van doen heeft. Dit iwens een collectorsitem, het is de originele uitgave, i ook een van de redenen )m ik de laatste tijd minder koop: ik wil alleen maar iele platen, geen latere tgaves. Maar al met al groeit mijn collectie nog steeds met zo'n veertig, vijftig platen en cd's per maand. Om het allemaal bij te houden zou ik hét liefst drie titels per dag willen beluisteren. Want ik heb nog veel achterstallig werk te verrichten; honderden onbe- luisterde cd's en platen liggen nog te wachten. Dat neemt wel wat ruimte in beslag ja. Ik ben uit ruimtegebrek een paar jaar geleden verhuisd. En nee, mijn vrouw is niet altijd even blij met mijn hobby. Vooral de kosten, daar irriteert ze zich wel eens aan. En dat het allemaal zo snel stoffig wordt. Maar goed, dat had ze kunnen weten toen ze met me trouwde." Tekst: Rody van der Pols Foto: Dick Hogewoning (advertentie) muziek recensie Herman Joustra g Band Night. Gehoord op 25/1 Stadsgehoorzaal Zo hoort het: elke big band hoort ze te hebben, van die ka- thedertjes, die lessenaartjes. Met de naam van de big band erop. Vaak is dat de naam van de bandleider. En hoe moet het dan? Juist, met de initialen van die man erop gekalkt. Dat doet de Hans Dubbelaar Big Band dus. HD staat erop. Ook een afkorting voor heup dysplasie, een afwijking aan het heupgewrichtbij honden. Niet goed voor de swing, normaal gesproken. Maar deze HD blijkt gezonder. Geen kreupele mu ziek, maar swing. Van gewoon een stel gezellige amateurmuzi kanten die hun liefde voor deze muziek willen overbrengen. Dat lukt ze ook. Met hier en daar wat slippertjes en valse nootjes (zenuwen?), maar vooral met veel enthousiasme. Ze krijgen een bloemetje als beloning. En zo hoort het óók: klaterend, kolkend koper en dreunende, dragende drums. Ziedaar een paar hoofdingrediënten van SHAPE. Dat staat voor Supreme Headquarters Allied Powers Eu rope. Een big band met NATO- embleem op de borst. Met na me Amerikanen. Nou, die hoef je niet te vertellen wat swing is. Die hebben het uitgevonden. Hoppekee, en van je ene-tweje. Geef ze maar van katoen! Vloei ende vocalen ook van de zange res. In een lang uitgesponnen samba-nummer gaan de heren helemaal loos. En dan de Frits Landesbergen Big Band. Die naam staat ge woon, in zijn geheel, op de ka- thedertjes. Geen FL. Maar de eerste idap van de drummer is al wel een daalder waard (hoe veel is dat in euro's?). Soepele, vloeiende swing. Van die mu ziek uit de oorlog, WO II. Nos talgische klanken. Met hier en daar ook een vleugje Zuid- Amerikaans. Zwoel. Wat opval lend toch dat de dansvloer zo leeg blijft. In het middenstuk van de Stadsgehoorzaal staat geen stoel meer. Die staan al leen nog maar achterin en aan de zijkanten. Slechts een enke ling waagt voorzichtig een dansje. Zie, daar schuift een stel over het glimmende hout. Kaarsrecht, als het jonge echt paar op de bruidstaart. Maai zo hoort het niet: 'verbo den te roken' staat er op de deuren van de zaal. Maar soms drijft er een wolk over de hoof den van de muzikanten. Van een stiekeme roker in de coulis sen. Een onhoorbare blazer. Die hoort niet op zo'n swingen de avond thuis. Hoorbare bla zers, die wel. Liefst heel veel. www.leidschdagblad.nl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 21