yAlice in Wonderland meets The Exorcist KUNST CULTUUR 'Je moet rekening houden met de smaak van het publiek' Stormloop op Britse musea na afschaffing van toegangsprijzen R7 luters/Timothy White topi leidt iking Oscars hills - Actrice Whoopi g presenteert dit jaar de ng van de Academy ,1 Goldberg heeft al drie rder de uitreiking van de ieuze Oscars gepresen- torig jaar werd het jaar- >11 stijn geleid door komiek lartin. De Oscars wor- 24 maart in het nieuwe Iheatre in Hollywood 74e keer uitgereikt. De ^en ities voor de filmprijzen iop 12 maart bekendge- anboom van s Couperus lc - Het Letterkundig n heeft een stamboom geslacht Couperus ver- Dit unieke document, amiliegeschiedenis van 1 temde Nederlandse :r Louis Couperus in rengt, is tot 7 april te de huidige tentoonstel- 'en¥r Elisabeth Baud, de tote van de schrijver, wordt de met pen en a I geschreven stamboom °pmen in de permanente wieling van het muse- V011 de Prins Willem- derhof 5 te Den Haag. promoot cd minitournee •am Sita (voorheen K- e8.e aakte gisteren een 'win- jy1 nee' ter promotie van i rste solo-album. De po- zangeres (21) tracteerde •tterdamse fans bij Free Shop op twee nummers eru en haar singlehit 'Hap- tf is talloze handtekenin- larna wachtte een heli die haar naar Schiphol ranwaar ze per limousi- rok naar de Amsterdam erstraat voor haar twee- ioptreden. Tenslotte t in vliegende vaart naar t. Vanavond geeft Sita rste eigen concert in dam. Met het volledig alige popalbum 'Happy' op de internationale in maart wordt de cd gebracht in de rest van i, Azië en Australië. n dinsdag 8 JANUARI 2002 londen/anp - Sinds de nationale musea en ga leries in Groot-Brittannië in december de toe gangsprijzen hebben afgeschaft, zijn de bezoe kersaantallen spectaculair gestegen. Bij som mige musea staan zelfs lange rijen voor de deur, terwijl de Britten er tot voor kort met geen stok naar binnen te krijgen waren. Volgens cijfers die het Britse ministerie van Cultuur gisteren bekendmaakte, is het aantal museumbezoekers in de eerste maand sinds de maatregel verdubbeld ten opzichte van de zelfde periode vorig jaar. Het Victoria and Albert Museum in Londen kreeg zelfs vier keer zoveel bezoekers te ver werken en was daarmee de grootste stijger. Vooral jonge gezinnen weten sinds ze niet meer hoeven te betalen de weg naar het muse um beter te vinden. Minister van Cultuur Tes sa Jowell sprak gisteren van 'een spectaculair succes.' Volgens haar is het belangrijk, vooral voor kinderen en studenten, dat de nationale kunstschatten nu voor iedereen vrij toeganke lijk zijn. De bewindsvrouw zei dat de toe gangsprijzen mensen er klaarblijkelijk van weerhielden naar een museum te gaan. Het verlies aan inkomsten wordt gecompen seerd met overheidssubsidies ter waarde van 29 miljoen pond (47 miljoen euro). Veel Britse musea en andere bezienswaardig heden kampten sinds de aanslagen in de VS op 11 september juist met sterk teruglopende b ezoekersaan tallen Vooral Amerikaanse toeristen, normaal ge sproken fervente museumbezoekers, bleven massaal weg. Griezelen met een sausje van schuine humor in het 'Circus of Horrors' door Marjolijn de Cocq Brighton - Lijkbleek geschminkt gezicht, het haar in steile grijze pieken, lange zilveren jas, hoge hoed. Hij ontvangt in vol ornaat: Dr. Haze, onsterfelijk ringmeester van het Circus of Horrors. Circus kind. vuurvreter en would-be rockster. Hij is presentator van de freaks die hij om zich heen heeft verzameld in 'waarschijn lijk het enige circus voor volwas senen ter wereld'. Griezelen met een saus van schuine humor en gitaarbombast. Alice in Wonder land meets The Exorcist. In de bar van het wat verlopen jaren zeventig theater van Brigh ton rukt Dr. Haze (voornaam John, maar die is al lang in on bruik) een dienblaadje aan. Gary Stretch, een van de acts van het Circus of Horrors, trekt het vel van zijn buik bijna een halve meter uit. Drie pints kunnen er op, Stretch deelt gedienstig rond. Eerder had hij het vel van zijn nek over zijn gezicht getrok ken, zijn bovenarmen met ijze ren klemmen uitgerekt tot Bat- manvleugels. Eigenlijk is het een huidziekte, maar Gary Stretch heeft er zijn vak van gemaakt zoals de Elephant Man zich in de freakshows van weleer liet tentoonstellen. „Maar dit zijn mensen die het zelf willen, dit is de carrière die ze gekozen hebben", benadrukt Haze. „Veel van de acts zijn ei genlijk eeuwenoud, maar wij presenteren ze in een modem jasje." Zoals Wasp Boy, de wes penjongen, 'half mens, half in sect', cüe zich onderwerpt aan 'huzarenstukjes van menselijke mutilatie' en degens, stroomsto ten en tl-buizen wegslikt. „Me vrouw, ik denk dat u wel ergere dingen heeft geslikt", voegt Ha- ze 's avonds een gillende dame in het publiek toe. Hoe shoc kerend ook, het moet wel ton gue in cheek blijven. Het is een beetje goochelen met psychologie, ontvouwt Haze zijn werkwijze. Mensen moeten een beetje huiveren, maar er vooral geen nachtmerries aan over houden. „Er gebeuren zoveel echt verschrikkelijke dingen op de wereld, het is de bedoeling dat je het Circus of Horrors met een positieve 'vibe' uitkomt. Je ziet wel vrij expliciete, gruwelij ke dingen, maar omdat we het op een grappige manier doen, is de show toch in veel opzichten licht amusement. Humor is het belangrijkste ingrediënt." De leeftijdscategorie houdt hij op twaalf plus. „Kinderen vinden het geweldig, maar hun ouders willen liever niet dat ze dit zien. We zijn waarschijnlijk het enige circus voor volwassenen ter we reld." Het Circus of Horrors maakte als 'fusie van theater, horror en rock 'n' roll' zijn debuut in 1995 op het Festival van Glastonbury nadat Haze, uitgekeken op het clubcircuit waar de oerversie van de show vorm kreeg, voor het grotere werk een grote pro ducent en een regisseur had aangetrokken. Een tour van 3,5 jaar bracht 'Groot-Brittannië's grootste exportcircus' in Europa van festival naar festival en van de grote arena's van Zuid-Ame- rika tot het vijftigste verjaardags feestje van prins Charles. Maar vorig jaar deed Haze met een show nieuwe stijl bewust een stapje terug. „We wilden meer een theatersetting. Eerst moes ten we als een echt circus op reis met een immense set. Ten ten, stoelen, generatoren. We hadden veertien trailers, het leek Pink Floyd wel. Maar de zaal, de bar, de toiletten - in een theater wordt dat allemaal voor je ge daan." De verhaallijn van het Circus of Horrors - jonge maagd wordt vermoord nadat ze door Dr. Ha- ze een wereld van wellust en verderf is binnengelokt, maar keert 120 jaar later als vampier terug om wraak te nemen - is 'doelbewust vaag'. „Het gaat om de acts." De bombastische rock in de show, live gespeeld en ge zongen, is grotendeels door Ha- ze geschreven. De combinatie van rock-'n-roll en zijn eigen larmoyante circusverleden bleek voor hem de ideale. Nog voor zijn eerste verjaardag bleef hij alleen met zijn moeder in een caravan in Schotland achter, nadat zijn vader, een vermaard vuurvreter, er van door was gegaan. Tijdens een korte, door de rechter afge dwongen gezinshereniging op zijn twaalfde keek hij de kunsten van zijn vader af, voor die nog geen twee jaar later opnieuw verdween. „Nooit meer terugge zien." Haze at vuur, liep op glas, trainde paarden en werd ring meester in een traditioneel cir cus. „Maar ik ben altijd al een horrorfan geweest. Mijn favorie te film is 'The Exorcist', als kind was ik daar echt doodsbang van." De naam Circus of Hor rors komt van een film uit 1960 en is volgens Haze 'cool' omdat je er meteen het juiste beeld bij krijgt. „Welcome to the carnival", galmt Haze 's avonds de uitver kochte zaal toe. „Welcome to the freakshow." Al klinkt het live in de hoge regionen allemaal wat vals, en ogen de 'unieke topacts' mottiger dan de super latieven van Haze doen vermoe den, ook Brighton gaat plat voor Dr. Haze en zijn politiek incor recte entourage. „Onder geen enkel beding de vampiers voe den", maant een hostess. „Ver boden de zaal te verlaten." Monsterlijke wezens op stelten dansen door het publiek; acro baten in skeletpakken doen in het duister van blacklight een wat knullig dansje annex paal- klimact; een 'afgehakte' voet wordt onder de fluittonen van Bright Side of Life' blijmoedig doorgegeven; een acrobate be vrijdt zich uit haar benarde po sitie in een fles om zich aan het haar over het podium te laten slingeren. Het is Circus, het is Show, maar Horror wordt het nergens. Voor het publiek in Brighton kan het ondertussen niet plat genoeg. Als Haze de zaal ingaat met een als spuitende penis ver momd waterpistool, stijgt de hi lariteit ten top. 'Een beetje bloot en veel schuine grappen', had de vampier-ringmeester de hu morfactor van het Circus of Horrors al gekenschetst. „Seks is goed. Seksistisch is niet goed, maar sexy is goed." Een Britse feministe had zich kwaad ge maakt, aldus Haze, maar be rucht maakt beroemd. „En het is wel een beetje vreemd dat sommige mensen het 'too much' vinden, terwijl prins Charles ons op zijn verjaardag wil." Circus of Horrors: Rijnhal Arn hem 12 januari 2002; Heineken Music Hall Amsterdam 17 ja nuari 2002. Informatie en re serveringen: 026-3637833 Jaarlijks duizenden optredens, van uiskamerformaat tot concert. Miljoenen ïzoekers, van jong tot id. Honderden bands, dance tot hardrock. De eerlijkste vorm van ipmuziek, live, op het idium, is big business. p_ ok in de Leidse regio, rob lar verschillende zalen 'tdi n graantje meepikken Uui "an ^eze onSe'<enc'e I bi pulariteit. Wat zijn dat noe voor poppodia? Hoe rek idruipen ze zich? Met ad ke muziek proberen ze g Iq ubliek te lokken? Een t p dje langs de podia in de ien Ise regio. In aflevering i: n De Boerderij in Zoetermeer. De Boerderij heeft de wind weer mee door Herman Joustra zoetermeer - Ooit beklommen tal van grote bands het podium van De Boerderij in Zoetermeer. Bands van naam zoals de Tubes (jawel, 'White punks on dope'). In de jaren tachtig was dat Een glo rietijd, met regelmatig een bom volle zaal. Maar stukje bij beetje kwam daar de klad in en brokkel de de goede naam die het poppo dium had opgebouwd weer af. Geen bands van naam meer en steeds minder publiek. Dus ook minder inkomsten. De Boerderij bevond zich in een neerwaartse spiraal. Sinds een jaar of twee, drie is daarin verandering aan het ko men. Het poppodium, destijds inderdaad gehuisvest in een ou de boerderij, is verhuisd naar een spiksplinternieuw onderko men. En met het huidige pro gramma stroomt ook de zaal weer geregeld vol. Van oude sterren als Mother's Finest en Nina Hagen tot Manfred Mann en Thin Lizzy. Van meestergita- rist A1 Dimeola tot meester- drummer Dave Weckl. Tegen woordig stéét er weer wat in Zoetermeer. Deels verantwoordelijk voor de ze ommezwaai is programmeur Arie Verstegen, krap twee jaar werkzaam in Zoetermeer. „Het liep van geen kanten toen ik hier kwam. Waarom niet? Interne conflicten. Steeds weer wisselin gen. De ene programmeur kwam en de andere ging. En datzelfde gold voor de directeu ren. De programmering was ook niet bijzonder. Veel coverband jes. Daar trek je natuurlijk geen publiek mee. Geen wonder dat de financiële situatie ook be roerd was. Er was een gat van anderhalf miljoen." De gemeente, die De Boerderij subsidieert, wierp de reddings boei uit en dichtte in één keer het financiële gat. Zoetermeer bepaalde ook dat het zittende bestuur zijn biezen moest pak ken en dat een interim-bestuur orde op zaken moest stellen. Dat bestuur haalde een nieuwe directeur. En die nieuwe direc teur ging op zoek naar een nieu we programmeur. Dat werd dus Arie Verstegen. „Ik had zestien jaar als programmeur in Uden gewerkt. Bij een vergelijkbare zaal, De Pul. Verder had ik ge werkt bij een Duitse platen maatschappij, Inside Out. Met veel symfonische en progressie ve rock. En ik had tournees ge organiseerd voor bands uit die hoek." „Ik heb, toen ik kwam, gekeken naar twee dingen: wat gebeurt er bij De Boerderij en wat ge beurt er bij andere zalen in de regio? Het heeft geen enkele zin eikaars programmering te kopi ëren. Ik zag bekendere Neder landse bands bijvoorbeeld eerst in Gouda optreden, dan in een andere zaal in de buurt, dan het LVC en tenslotte hier. Ja, dan trek je geen publiek meer. De loop was er ook uit in De Boer derij, door de eerdere program mering. Wat je dan krijgt is dat mensen eerder naar een andere zaal gaan. Ook al programmeert De Boerderij dezelfde band." Verstegen wilde daarom een programmering die afweek van de zalen in de wijde regio. „We hebben hier nu veel fusion, symfonische rock, progressieve metal en oudere namen. Nou, die andere programmering werkt. De bezoekersaantallen zijn de afgelopen twee jaar ver dubbeld. Ik ben zelf redelijk te vreden. Wat wel moeilijker is: het neerzetten van Nederlandse bands. Dat heeft alles te maken met de prijzen. Bij een gemid deld Nederlands bandje dat het regionale niveau is ontgroeid, praten we al snel over bedragen Arie Verstegen: „De bezoekers van poppodia willen tegenwoordig meer zekerheid. Jezelf laten verrassen, zoals vroeger, is er niet meer bij." Foto: Mark Lamers die tegen de 5000 gulden lopen. Dat haal je er dus niet uit. Met Blof en De Dijk wel. Maar er zijn misschien maar tien bands van dat kaliber in Nederland." „En dan nog. Dat soort bands wijkt nu ook al steeds vaker uit naar grotere gelegenheden, De Boerderij heeft een capaciteit van 800 man. Dat is trouwens een beetje de tendens in de popmuziek vandaag de dag. Bands die bijna van de ene dag op de andere groot worden. Daar zit niets tussen. Ook niet qua publiek. Of er komt nie mand op af, of het concert is meteen uitverkocht. De bezoe kers willen tegenwoordig steeds meer zekerheid. Jezelf laten ver rassen, zoals vroeger, is er niet meer bij. Vroeger was er ook meer sprake van vaste bezoe kers, mensen die steeds terug kwamen." Oude namen lopen hier goed. Volle zalen. Met dat publiek dat van oudsher altijd naar concer ten ging. Dat gaat nu misschien wat minder vaak de deur uit. Maar voor een naam komen ze nog wel. Dat geluk heb ik dan, door mijn vroegere werk. Bij de programmering draait het voor een groot deel om de contacten. Dankzij die Duitse platenmaat schappij konden we David Crosby en John Waite boeken. Maai" het gaat niet alleen om contacten. Je moet ook rekening houden met de smaak van het publiek. Je moet niet denken: dit bandje vind ik niks aan, dus dat programmeer ik maar niet." De Boerderij heeft nu in elk ge val de wind mee. Al betekent dat nog niet dat het popodium een rimpelloos bestaan leidt. „We kunnen niet doen waar we zin in hebben en denken dat Zoe termeer wel weer voor de kosten opdraait, mochten we weer met een tekort zitten. Zoetermeer kijkt heus wel naar de cijfertjes. De subsidie bedraagt jaarlijks ongeveer 660.000 gulden. Een dikke zes ton betalen we terug als huur. Dan blijft er dus niet veel over. Het geld voor de pro grammering en het personeel moeten we voor het grootste deel bekostigen uit entreegelden en baromzet. Je kunt dus stellen dat we elk jaar weer op nul be ginnen. Dat betekent dat er wei nig ruimte is om te experimen teren. Dus geen tijd en geld om andere muziekstromingen op te bouwen." „Bovendien, we werken met veel vrijwilligers. Onze staf be staat uit zes man, maar we heb ben een kleine zeventig vrijwilli gers, van wie het grootste deel barwerk doet. En een klein deel de techniek, geluid en licht. Ter vergelijking: Paradiso heeft drie, vier keer zoveel vast personeel. Met meer professionele mensen kun je meer doen. De eisen die de bands stellen worden steeds hoger. Met bekende namen moet je ook professionele licht en geluidsmensen hebben. Die omslag zullen we op een gege ven moment moeten maken. Geleidelijk, niet van de ene dag op de andere, maar tochlk denk ook dat die investing zich te rugverdient." „Aan onze spullen ligt het in elk geval niet. Het geluid is goed, het licht is goed. Het mooie van de zaal is ook dat het publiek vrij dicht tegen de artiest aan staat. Fouten zijn er ook ge maakt hoor, bij de bouw. Als je bijvoorbeeld op het balkon op de derde rij staat, zie je niks meer. In de zaal zelf heb je ach terin goed zicht. En het geluid gaat nog beter worden. Nu zit ten er nog een paar minpunten aan de akoestiek, maar er ko men stroken, doeken bovenin te hangen. Dat dempt. Kijk, als er veel publiek in de zaal is, dan dempt dat zelf het geluid. Maar als er minder mensen zijn, heb ben de technici meer moeite het geluid in orde te krijgen. Bin nenkort dus niet meer." Dr. Haze, onsterfelijk ringmeester van het Circus of Horrors, bevrijdt een acrobate uit haar benarde posi tie in een fles. Foto: GPD

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 17