GELOOF SAMENLEVING De lijdensweg van dementerende en famili Pesten verwoest levens Vernedering CGB treedt toe tot gereformeerd oecumeneorgaan Massaal gebed Joden willen met Duitse hulp synagoge kopen Hoogleraar godsdienstig boek Amsterdam - De theoloog dr. A. den Hollander is aan de Uni versiteit van Amsterdam be noemd tot hoogleraar op het gebied van de studie van het Nederlandse godsdienstige boek tot aan de moderne tijd. De leerstoel maakt deel uit van de afdeling Boek-, archief- en informatiewetenschap van de faculteit der geestesweten schappen van de UvA. Den Hollander (1963) promoveerde in 1997 cum laude aan de Vrije Universiteit in Amsterdam op het proefschrift De Nederland se Bijbelvertalingen 1522-1545. Sinds 1999 werkt hij als onder zoeker aan de UvA. Geen nieuw record grootste kerststal weert - De grens aan het aantal bezoekers van de reusachtige, deels levende kerststal in de stadskerk in Weert lijkt bereikt. Ongeveer 125.000 bezoekers schuifelden vanaf kerstavond tot begin deze week door het landschap, waarin de stal van Bethlehem het middelpunt vormde. Dat waren er bijna evenveel als vorig jaar. In de kerststal, 65 meter lang en hier en daar 10 meter hoog, stonden 150 opgezette en twintig leven de dieren, zoals een ezeltje, schapen, pony's en kippen. De St. Martinuskerk probeert elk jaar de grootste kerststal van Nederland te bouwen. De afge lopen jaren brak de kerk het ene bezoekersrecord na het an dere. Moslimprijs islamkenner soest/leusden - Een Duitse isla mitische organisatie heeft de gereformeerde islamkenner dr. J. Slomp de Mohammed Nafi Tschelebi Mediaprijs 2001 toe gekend. Slomp krijgt de onder scheiding voor zijn „belangrijke bijdrage aan een vreedzaam en respectvol samenleven van christenen en moslims in Ne derland". Het Zentralinstitut Is- lam-Archiv-Deutschland in het Duitse Soest kent de prijs alleen aan niet-moslims toe. Slomp is de eerste Nederlander die de eer te beurt valt. Slomp (69) werkte van 1964 tot 1977 als zendeling in Pakistan. Daarna was hij tot 1994 namens de Ge reformeerde Kerken belast met de dialoog met moslims. Vol gens de Duitse moslimorgani satie bleef Slomp bij zijn 'vrede stichtende' werk steeds trouw aan zijn protestantse overtui ging. „Zijn naam is onverbreke lijk met de ontmoeting tussen christenen en moslims in Euro pa verbonden." dinsdag 8 JANUARI 2002 den haag/anp - Het behoudende Confessioneel Gere formeerd Beraad (CGB) neemt de plaats in van de Gere formeerde Kerken in Nederland (GKN) in het Contact Orgaan Gereformeerde Gezindte (COGG). Het CGB is de behoudende luis in de pels van de GKN, die sinds kort niet meer meedoen aan het beraad van behoudende kerken, omdat die in de ogen van het COGG ongeloof waardig zijn geworden. Het COGG vindt net als het CGB, dat de Gereformeerde Kerken de opvattingen van de Kamper nieuwtestamen- ticus C.J. den Heyer onvoldoende hebben weersproken. Den Heyer, die begin december met emeritaat ging, nam in zijn boek Verzoening. Bijbelse notities bij een omstreden thema' uit 1997 afstand van de klassieke ver zoeningsleer, die zegt dat Jezus door zijn kruisdood de zonden van de hele wereld op zich heeft genomen. Het CGB heeft de uitnodiging van het COGG om toe te treden aangenomen, „omdat het van harte staat achter het streven tot meer samenwerking te komen tussen al le kerkgenootschappen die op gerefoimeerde basis staan", aldus secretaris ds. A. Rienstra in een verklaring. De GKN stonden in de jaren vijftig aan de wieg van het COGG. Lid daarvan zijn de Christelijke Gereformeerde Kerken, de Nederlands Gereformeerde Kerk en twee be houdende stromingen binnen de Nederlandse Her vormde Kerk: de Gereformeerde Bond en de Confessio nele Vereniging. bhopal - Moslims vulden gisteren de straten rondom de Taj ul Masjid van de verkondiging van de Islam. Duizenden moslims uit veertig lan- moskee in Bhopal, India, om gezamenlijk te bidden op de laatste dag den namen dee, aan de gebeden bij de grootste moskee van Azië. van Tablighi Ijtema, een religieuze vergadering van het genootschap foto- EPA/AFPI milwaukee/anp - De Joodse Ge meente in Milwaukee in de Amerikaanse staat Wisconsin wil met steun uit Duitsland haar historische synagoge terugko pen. Het bestuur van de Joodse Gemeente had in 2000 de syna goge verkocht aan de Universi teit van Wisconsin-Milwaukee. De synagoge is nu een dansthe ater, meldt de Deutsch-jüdische Zeitung Aufbau, die in New York wordt uitgegeven. Joodse emigranten uit Duitsland hebben in 1850 de gemeente ge sticht. De synagoge, architecto nisch een van de belangrijkste synagoges in Amerika, dateert van 1950. Het ronde gebouw van 25 meter hoog biedt plaats aan 1200 personen. De glas-in- loodramen zijn indertijd in München gemaakt. Het bestuur versjaggerde de sy nagoge nadat de Joodse Ge meente in een buitenwijk een educatief centrum had ge opend. Het bestuur beloofde dat de synagoge behouden zou blij ven. Een maand na de opening van het centrum, bleek later, be gonnen de bestuursleden gehei me besprekingen met de uni versiteit. Een groep geleerden uit de Ver enigde Staten en Duitsland op het gebied van Joodse studiën en Duitse taal- en cultuurge schiedenis heeft een internatio naal comité opgericht, dat de Joodse Gemeente moet bijstaan bij het verkrijgen van de synago ge- De bedoeling is dat de synago ge, behalve voor diensten, wordt gebruikt voor cursussen over joodse onderwerpen. Daarbij wordt vooral gedacht aan be zoekers uit Duitsland, waar een groeiende belangstelling bestaat voor het Jodendom van voor de Tweede Wereldoorlog. Een van de betrokken hoogleraren sprak over 'een positieve brug' tussen naoorlogse Duitsers en Ameri kaanse joden. De term 'normen en waarden' rook tot voor enkele jaren sterk naar burgerlijke bevoogding. Maar de tijd is veranderd. Politici, geestelijken en publicisten schuwen niet langer het openba re debat. In deze rubriek komen mensen aan het woord die tegen morele dilemma's aanlopen. Vandaag Tineke Van Tilborg-Rebel van de Stichting Stop het Pesten (SHP) uit Almere. Een moeder wier kind zo gepest is op school, dat het zich in het trapgat wil verhangen, zegt geen gehoor te krijgen bij de schoolleiding. Na de zelfmoordpoging wordt het kind (een puber van 15) gedwongen in een inrichting geplaatst. Bij tegenwerking verdwijnt hij in de isoleercel. De pesters gaan vrijuit Zulke schrijnende ge vallen komen vaak te recht bij de Stichting Stop het Pesten (SHP), waarvan Tineke van Tilborg-Rebel (52) voorzitter en oprichter is. Na jaren van slechte ervaringen met de scholen waar haar ei gen twee kinderen op zaten, besloot ze in 1995 de SHP op te rich ten. Omdat ze 'de scho len wil dwingen een goed beleid te voeren op dit gebied'. Alleen zo kan pesten de kop wor den ingedrukt, vindt ze. En ze benadrukt: „Dat is zowel in het belang van het slachtoffer als de pester." „Want mensen beseffen vaak niet dat buiten de gepeste kinderen ook de pestkoppen zelf slacht offer kunnen worden van hun gedrag. Een jaar of drie geleden toonden twee Leidse criminolo gen aan dat pesters een verhoogd risico lopen later crimineel te worden. Dat is natuurlijk ook geen wonder als kinderen van jongs af aan leren dat ze met geweld en machtsuitoefening de bo venhand krijgen in een groep." Het dilemma is dat de pesters ook kinderen zijn. Volgens Van Tilborg-Rebel volstaat het niet om louter te zeggen 'dat mag je niet doen'. „Een school moet regels hebben. Die moeten bekend zijn, en de kinderen moeten weten dat op het overtreden van de regels wordt gereageerd: door met ze te praten, met een gesprek in de groep of met de ouders, of anderzijds met straffen. Er is van alles mogelijk. Alleen negeren is fout Dat kan levens verwoesten." Helaas is 'negeren' toch de meest voorkomende reactie op scholen, denkt Van Tilborg-RebeL Tineke van Tilborg-Rebel van de stichting Stop het Pesten. Foto: Ton Kastermans „Het is makkelijker de andere kant op te kijken. Net te doen alsof er bij jou op school niets aan de hand is. Ouders die aankloppen bij de schoolleiding worden al snel als querulanten ge zien. Vaak hebben de leerkrachten zelf niet voldoende deskundig heid in huis om goed om te gaan met alle aspec ten van het pesten. Maar zelfs als leerkrachten het probleem onderkennen, is de 'oplossing' vaak dat de kinderen naar een cursus 'sociale weer baarheid' gaan. De pes ters hoeven niets, en de gepeste krijgt weer de in druk dat het aan hem of haar ligt." Tineke Van Tilburg zoekt de oorzaak van het pes ten niet alleen bij falen de scholen. „Het begint bij de ouders", legt zij uit. „Maar de verloede ring zie je overal in de maatschappij terug. Mensen zouden meer aandacht moeten beste den aan normen en waarden. Veel ouders werken tegenwoordig bei den, en laten de kinderen te veel aan hun lot over. De kinderen van ouders die wel veel aan dacht aan de sociale opvoeding van hun kind besteden, kunnen zo uiteindelijk de dupe wor den van hun eigen normen en waarden." „Pesten is een vorm van zinloos geweld", vertelt Tineke Van Tilborg-Rebel. Pesters kunen meestal geen reden opgeven voor hun gedrag. Natuurlijk is er ook geen enkele reden die rechtvaardigt dat een kind diep ongelukkig wordt gemaakt door anderen. Iedereen die dat signaleert - zowel ou ders van het gepeste kind, de schoolleiding, de leerkrachten en docenten, en uiteraard de ou ders van de pesters - zouden daar direct op moeten reageren. Want pesten vergalt niet alleen het leven van een kind, ook de vaak machteloze ouders worden tot wanhoop gedreven. Mensen die contact op willen nemen met de Stichting Stop het Pesten, kunnen dat telefonisch doen: nr. 036-5375581. Of per email: info@stich- tingstophetpesten. com Het gaat niet goed met de is lam. Sinds het beleg van We nen in 1683, waar de Turken werden teruggeslagen, hebben de moslims nog maai' weinig overwinningen geboekt op him vijanden. In tegendeel, over het geheel genomen zijn er sindsdien veel militaire ne derlagen geleden, en heeft de islam grote gebieden moeten afstaan. Afgezien van een achterhoede gevecht in Bosnië is de islam de Balkan kwijt geraakt aan de Grieken, de Bulgaren, en de ex-Joegoslaven. Israël heeft zich al ver schillende malen de Egyptena- ren, Syriërs, Irakezen, Jordaniërs en de Pales- tijnen van het lijf weten te houden. In Nigeria, Pakistan, de Molukken, en op allerlei andere plaatsen, zijn de mos lims in on sympathieke conflicten verwikkeld die ze op de lange duur niet winnen kunnen. Uit alle landen van de islamiti sche wereld stromen migran ten en asielzoekers naar de niet-islamitische wereld toe. „Stemmen met de voeten" heette dat vroeger tijdens de Koude Oorlog." Het is de moslims bovendien gelukt de bewoners van de vrije wereld angstig te maken voor de dreiging van de islam, ook al geen prestatie om trots op te zijn. Maar de dreiging die van de legers van de landen van de islamitische wereld uit gaat, is nihil. Amerika wist in enkele weken in 1991 Irak op de knieen te dwingen, en ver toonde dat kunstje nog eens in Afghanistan in 2001. Alleen door sluipmoord en zelfmoordterreur weten mos lims nog wel eens een tijdelijk succesje te behalen. Zulke suc- cesjes zijn op het eerste gezicht spectaculair, maar het beoog de effect hebben ze niet. Ame rika is bezig zich sterker te her bouwen dan het voor de aan val op New York en Washing ton van 11 september was. De schade aan het aanzien van de islam is daarentegen nietv voorbijgaande aard. Die bl nog jaren hangen. Economisch is de islamitis wereld ingehaald door del den in Azië. Korea, dat nog maar kort van het Japanse lonialisme verlost is, levert perts aan het Midden-Oosi Vroegere Britse kolonies in Midden-Oosten als Aden d het slechter dan de Britse 1 nies in Azië als Hong Kong Singapore. Nobelprijzen of Olympisch medailles zijn er in de Ara- bisch-islamitische wereld i nauwelijl terecht men. De tale expoi van de Ai sche wen (afgezien gas en oli kleiner di die van F land. Hoi met de re verder mi als er gee gas en oli meer is, de vraag i gas en oli wegvalt, onduidel Historici er zekerv dat het in middelee wen niet slecht ging met de wereld de islam. Vrijheid en welva waren toen in de islamitisc wereld gewoon. Sommige mitische landen zijn tegen woordig minder vrij of min welvarend dan in de middi eeuwen het geval geweest moet zijn. Het is voor fatsoenlijke mo lims een moeilijke tijd. Wai neer ze zich al te nadrukke distantiëren van de ellende de islam, vrezen ze hun gel de godsdienst schade toe ti brengen. Dus houden ze zi vaak maar stil. Waardoor n moslims weer gaan klagen ze zo weinig horen van fat soenlijke moslims. Aan al die vernederingen ei mislukkingen voegt de Ned landse regering nu het plai om Imams die in Nederlan komen werken, eerst een c sus te laten volgen over de ginselen van wat beschavii Terwijl Imams toch naar N derland zijn gekomen om hier beschaving te leren, ni omgekeerd. De islam diepe vernederen was niet mogel geweest. Pastor Rieke Mes: 'Grens ambulante zorg bereikt' door Jan Meulemeesters den bosch - 'Het ogenblik bewo nen' is een boek dat pastor Rieke Mes schreef over haar werk met dementerenden in de verpleeg huizen Dé Herven in Den Bosch en Boswijk te Vught. 'Een verge ten gebied met enorm veel ellen de', dat zij met haar boek onder de aandacht probeert te brengen. Veel ellende. Herhaaldelijk neemt Rieke Mes die woorden in de mond, als ze het over de dementerende en diens omge ving heeft. En: de grens is be reikt En dan bedoelt ze de po gingen van de autoriteiten om de rol van verpleeghuizen te be perken en de dementerende zo lang mogelijk thuis te houden. „De ellende die dementerende en familie beleven, is vaak met geen pen te beschrijven", zucht ze. Na ruim tien jaar ervaring met dementerenden en hun familie in de verpleeghuizen De Herven in Den Bosch, Boswijk in Vught en in Schaijk weet ze waar ze het over heeft. Ze hoopt die er varing te kunnen gebruiken, om voorlichting en adviezen te ge ven aan (beginnende) demente renden, hun families en verdere omgeving: zorgorganisaties, ge meenten. Aanvankelijk wees niets op een geestelijke loopbaan van de Go- irlese, geboren in 1950, die na de MMS naar het conservatium ging, 12,5 jaar muziekles gaf en zichzelf kenschetste als niet- kerks. Als diligente van een kin- der- en jeugdkoor werd ze op haar flat geconfronteerd met de vragen van de jeugd over geloof, liturgie en de zin van het leven. Ze ging theologie studeren in Tilburg en werkte vervolgens als pastor in het dekenaat Oirschot, Hilvarenbeek en Heerlen. In 1991 werd ze pastor bij het ver pleeghuis De Herven in Den Bosch. „Ik merk de laatste tijd dat de verpleegtijd daalt, van gemid Pastor Rieke Mes: „De ellende die dementerenden en hun familie meemaken is vaak met geen pen te be schrijven. Foto: GPD/Sandra Peerenboom deld vier jaar in het begin van mijn werk in de psychogeriatrie tot nu 1,5 jaar. Dat betekent dat we dementerenden in het eind stadium binnenkrijgen. Dat de familie tot het uiterste is gegaan om opname uit te stellen, met een onvoorstelbare ellende." Ze benadrukt dat geen enkel de- mentiegeval hetzelfde is. „Maar het begint altijd bij iemand met het gevoel zijn greep op de wer kelijkheid te verliezen. Om ver geten te ondervangen, hangt 'ie bijvoorbeeld het hele huis vol briefjes, gebruikt ezelbruggetjes en andere trucjes. De afweer te gen familie om het proces te verbloemen is hardnekkig. Korte tijd kan 'ie zich nog goed con centreren, meesterlijk toneel spelen, zodat een ver familielid die zijn komst van tevoren heeft aangekondigd, niets gelooft van de verhalen over vergeetachtig heid. Achteraf constateert familie soms dat de eerste symptomen al drie jaar eerder waren begon nen. Daarom is het zo belangrijk dat de diagnose zo vroeg moge lijk gesteld wordt, dat de huis arts vergeetachtigheid niet te makkelijk afdoet als 'begrijpelijk op die leeftijd'. Juist in de begin tijd zijn nog maatregelen moge lijk om de dementie dragelijk te maken." Familie en naasten krijgen vaak te maken met woede en depres sies: het gevolg van de angst en achterdocht bij de dementeren de. „Vaak reageert hij fel als ie mand hem confronteert met de gevaren van zijn vergeetachtig heid, omdat 'ie bijvoorbeeld het gas niet heeft dichtgedraaid of gaat dwalen op straat. Verwijten maken heeft geen zin. Alleen het bieden van structuur en veilig heid. Zowel voor dementerende als familie is het proces een voortdurende rouw; het af scheid nemen van dingen die de dementerende niet meer kan, die de familie moet overnemen. Niet meer autorijden, niet meer koken, niet meer wassen meer aankleden. Schaamte hen binnenshuis, de eenz heid in. Achter die muren vaak verschrikkelijk gelede continentie is vaak het waarop men gedwongen het verpleeghuis te denke men al volkomen uitgep omdat 24-uurscontrole na Wat weer schuldgevoel opi dat men het niet vol heeft nen houden." Wat kan een geestelijk ven dan nog doen? „Geestelijke zorg in verplee zen is nog een verwaarloos bied. Daarom heb ik er een over geschreven. Evenals ai verzorgers biedt een gee verzorger op de eerste een luisterend oor. Gespn over rouw, lijden, ziekte, z onzin liggen voor het opi Deze ouderen zijn nog gf opgevoed. Geloof kan vooi een veilige bedding zijn. toekomst zal dat waarsch anders zijn. Religieuze li» roepen vaak herinneringen ker. Al kan het wel eens rechts werken. Zo begon vrouw hevig te huilen bij Maria-liedje. Wellicht is hf speeld bij de begrafenis haar kind, we weten het nie „Een dementerende heeft hoefte aan structuur, een dagindeling, vaste patrone aan 'ankerfiguren': enkele sonen wier gezicht hij kei vertrouwt. Liefst niet te Mensen die van nature kunnen omgaan met dem renden. „Beperk ook het aantal ii ties. Ik hoor vaak dat meen het kastje naar de muur i stuurd. Nu krijgt men te met vele instanties die lan kaar heen werken. Goedw de organisaties zoals de zit bezoekgroepen van paro zouden ingeschakeld ku worden. Al was het maai uur, zodat een verzorger naai' de winkel kan..." Het ogenblik bewonen. Rieke Mes. Uitgeverij Kok euro 13,39.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 12