Miljoenen meer voor theaters CULTUUR KUNST 'Songs na de aanslag niet meer dezelfde' Kunst aan kantoormuren beïnvloedt werknemer Paleis in aanbouw 'Beetje vies, maar wel leuk' vrijdag 5 OKTOBER 2001 van Nam Verfilmd - De roman 'Oes- Jam Kee' van Kees-van {Wordt verfilmd. De re- dn handen van Polio °kel van de tv-series j113', 'Spangen' en 'All °.eïsters van Nam Kee' ,e 'verhaal van gymnasi- as die een verhouding ej danseres Thera, die nsterdamse Wallen 'psthal is nu al iiiii j iaiis voor leugd ittii j/gpd - De Kunsthal merdam is met onmid- gingang gratis toegan- V jeugd tot en met De Kunsthal loopt vooruit op het be- lemen van staatsse- 'an der Ploeg (cul- musea een dag in gratis open te stel- jewindsman gaat er- ,e1^ lat hiermee het aan- :kers van musea zal he, -1st door de maatregel inkomsten doet het J'c geen beroep op van de gemeente tm. Het instituut ver- an imelijk dat het nieu- )eleid de aantrek- cht voor het familie- odanig vergroot dat e bezoekersaantal it. is is de Kunsthal niet e museum dat zijn f jratis openstelt voor ïl van) het nnhlii '1 van) het publiek. n jaar kunnen jonge- nmet 18jaarkoste- ddwalen in het Frans seum in Haarlem. Of un atregel inderdaad tot P ^lekstoename heeft niet bekend. Sinds t jaar hebben kinde- 2 jaar gratis toegang 'an Gogh museum in im; het Rijksmuse- atis voor jongeren tot 18 jaar. Ook bij muse mans Van Beuningen jongeren (tot 18 jaar) iar binnen. ^izend jaar tanse kunst l)t,f Ia A - Dit beeld van een /aa|oeddha maakt deel nt-p expositie over 3000 lanse kunst. De ten- ==hg met de titel 'Afgha- ii geschiedenis van Kis momenteel te zien i Mascaya Museum jna. Foto: AP njlarden/anp - Kunst aan de kantoormuren doet de werkne mer heel wat meer dan menig een wellicht vermoedt. Recent onderzoek heeft uitgewezen dat kunst op kantoor de creativiteit stimuleert, stress bij werkne mers vermindert en zelfs de ne- gen-tot-vijf-cultuur zou door breken. Daarin maakt het niet veel uit wat voor beelden de baas aan de muur hangt. Klassieke afbeel- dingen of abstracte lijnen; alle maal is het meer dan decoratie. Volgens nieuw onderzoek van dr. Aric Sigman, psycholoog en bioloog uit de Verenigde Staten, spreekt de keuze van kunst boekdelen: niet alleen over de werkplek, maar ook over de per sonen die er op 'aanslaan'. „Kunst is van invloed op de sfeer en weerspiegelt de per soonlijkheden van de organisa tie en haar werknemers", stelt Sigman. Tijdens het onderzoek, dat werd uitgevoerd in opdracht van printerfabrikant Lexmark, wer den de emotionele reacties van de respondenten met betrek king tot enkele populaire schil derijen in kaart gebracht. „Als werknemers de mogelijkheid krijgen hun werkplek op hun ei gen manier in te richten met schilderijen en andere belangrij ke persoonlijke symbolen, dit het verloop onder werknemers vermindert en leidt tot een ver betering van de welzijn van werknemers", aldus Sigman. Kunstwerken van Munch wer den als bedreigend en deprime rend beschouwd, terwijl Picasso agressieopriep. II Bacio van Klimt brengt daarentegen ge voelens van vreugde en inspira tie naar boven en is verkozen tot favoriete stressverminderaar bij vrouwen, wijst het onderzoek uit. De keuze van een schilderij kan ook de reputatie van een indivi du versterken. Vrouwelijke res pondenten gaven aan, dat een naakt aan de muur van een man die bekend staat als een versier der, deze waarneming alleen maar versterkt. Voor Sigman verschaft het on derzoek nieuw inzicht in het zo genaamde sickbuildingsyn- droom, waarbij bedrijfskleuren, verlichting en opstelling van bu reaus van grote invloed zijn op een organisatie en zelfs effect kunnen hebben op het welzijn, het moreel en de efficiency van werknemers. Vidoen j. i in Lisse ieder Overste en haar jebleven nonnen zit- handen in het haar: <OI]er dreigt verkocht te :rsJ)an duiken er twee op, redders in nood et? Wie dat wil weten, P£Jen kijken naar de ko- ^ïsters in Zaken', ge- 1 toneelvereniging "4cene in cultureel cen- evePoelhuys, Vivaldi- Lisse. Het stuk begint 'ectiur. Kaarten zijn van- 1 jir aan de deur ver- S^Bestellen is ook mo- ,orlelefoonnummer 102. tügj teg •rlouw wint boekenprijs raai tel - Jan Terlouw heeft gelSche jeugdboekenprijs djrpnnen ihet zijn boek s. yinter' uit 1974. De el jesteld door de Ver- or [n Docenten Geschie- Bgejtaatsinrichting Ne- t ii/GN). Terlouw kreeg ;n indaag in het Bevrij- tegeum in Groesbeek. —bezoekers inieorkesten - De Nederlandse Drkesten hebben vorig leer bezoekers gehad, iedhte van 1998 waren er sus meer orkestgangers, enlang met 1999 is dat 4 egfie cijfers van het Con- p voor Nederlandse (aten verder zien dat 3n-üse orkesten vorig jaar msjren in het buitenland, wjl concerten buiten de ^Mzen nam toe met 20 :daf 'gin Amsterdam - Aan de Arena Boulevard in Amsterdam- Zuidoost staat sinds deze week een kopie van het konink lijk paleis in Monaco. Het gebouw is speciaal neergezet als theater voor de musical 'Grace', die vanaf komende dinsdag is te zien. Het volledig demontabele theater wordt met behulp van beschilderde doeken die aan de buitenkant zijn bevestigd omgetoverd tot paleis. De wachters naast de poort en een slotgracht met boten moeten dit effect versterken. Het Grace Theater heeft 1200 stoelen en blijft staan tot 2003, wanneer de musical stopt. 'Grace' gaat over het leven van de in 1982 overle den filmster Grace Kelly, die trouwde met Prins Rainier van Monaco. De première is op 25 oktober. Foto: ANP/Robbert Slagman Zangeres/violiste/songschrijfster Laurie Anderson voor het eerst sinds lange tijd in Nederland door Peter Bruyn londen - De Amerikaanse performantfe- kunstenares Laurie Anderson heeft voor het eerst sinds 1984 een album met nieu we songs gemaakt. Woendag 10 oktober staat ze met een begeleidingsgroep in het Utrechtse Muziekcentrum Vredenburg om het resultaat te laten horen. Een gesprek met de zangeres/violiste/songschrijfster dat al snel een onvermijdelijke wending krijgt. „Ik was eigenlijk van plan om songs van mijn laatste plaat te combineren met ver halen die ik komend voorjaar in een nieuw solo-programma ga brengen," vertelt Laurie Anderson. „Maar toen ik die verhalen met mijn begeleidingsgroep instudeerde, werkte het gewoon niet. Toen zei Lou (Reed, Laurie's partner): 'Waarom maak je niet een selectie uit je oude songs? Dat doen heel veel arties ten'. Bij die mogelijkheid had ik werkelijk geen moment stil gestaan. Een soort Lau rie Andersons Greatest Hits Show, ja. Ha- ha." „Maar die oudere nummers zullen zeker niet hetzelfde klinken als in de jaren tachtig. Alleen al omdat ik de eenvoudige apparatuur waarmee ik destijds werkte niet meer heb. Het geluid van een Farfi- sa-orgeltje uit een synthesizer is nooit dat van een echt ouderwets Farfisa-orgeltje. Als ik de originele versies van veel van die songs terughoor, is het net alsof ik naar een zwartwitfilm zit te kijken." Begin september verscheen Andersons achtste album 'Life on a String', het eer ste met nieuwe songs sinds 'Bright Red' uit 1994. Woensdag is de Amerikaanse, die in 1981 plotseling tot de popwereld doordrong met het even excentrieke als mooie liedje 'O Superman', ook weer eens voor het eerst sinds vele jaren met een stel musici in ons land te zien en te horen. Twintig jaar later heeft Anderson - 54 in middels - nog altijd datzelfde guitige meisjesachtige. Aan de vooravond van haar Europese tournee praat ze in een Londense hotelkamer over haai' werk met datzelfde bezwerend tintelende stemgeluid als tijdens haar performances en op haar platen. Vragen stellen blijkt overbodig. Ze springt weliswaar van de hak op de tak, maar snijdt daarbij wel en passant alle onderwerpen aan waarover je het met haar zbu willen hebben. Zoals de aanslagen op het World Trade Center in haar woonplaats New York. Want had Anderson het in haar magnum opus, de acht uur durende theaterperfor mance 'United States I-IV', niet reeds over de vervreemding van de Amerika nen in de moderne technologische sa- 3,25 Miljoen extra voor programmering den haag/gpd - Staatssecretaris van cultuur Rick van der Ploeg stelt 3,25 miljoen gulden extra per jaar beschikbaar voor het nieuw op te richten Fonds voor Programmering- en Marketing- ondersteuning. Dat heeft de staatssecretaris gisteren bekend gemaakt in antwoord op Kamer vragen. Het totale budget voor het fonds, dat podia moet stimu leren in een gevarieerder aanbod en het bereiken van een groter en meer divers publiek, komt daarmee op 18 miljoen. De versterking van de program mering door podia is een be langrijke doelstelling in de cul tuurnota 2001-2004. Met het Fonds voor Programmering- en Marketingondersteuning wil Van der Ploeg de nu nog be staande regelingen, die volgens hem onvoldoende transparant zijn, 'harmoniseren'. Wel moeten volgens de staatsse cretaris 'verworvenheden uit het verleden' worden behouden. Het fonds moet toegankelijk zijn voor kleinschalige podia en er moet ondersteuning beschik baar blijven voor de verschillen de podiacircuits. „Ik ben mij ervan bewust dat met name onder kleine podia de vrees leeft voor schaalvergroting en commercialisering", aldus Van der Ploeg. „Voor beide zor gen is echter geen aanleiding." Volgens de staatssecretaris lig- Laurie Anderson: „We hebben ons programma sinds de aanslag uiteindelijk ook niet aangepast." Foto: GPD/Noah Greenberg menleving met z'n welvaarts-iconen? „We waren begin september met een tournee door Amerika begonnen, vertelt Laurie met zachte stem en zonder dat er naar gevraagd is. Gewoon, omdat hef blijkbaar gezegd moet worden. „Op de dag van de aanslag speelden we in Chi cago. De omvang van het gebeurde be seften we eigenlijk nog nauwelijks. Maar opeens leken wel al mijn songs daarover te gaan. Dat voelde ik niet alleen zelf zo; dat merkte je ook aan de reacties van het publiek. In 'O Superman' heb ik het al over 'American planes'. Maar ook een re gel als 'When justice is gone, there's al ways force'. „Op het moment dat ik dat zong zag je een rilling door het publiek gaan. Toen we een paar dagen later terug in New York waren, bleek het er allemaal toch heel anders uit te zien dan op de televisie in Chicago. Opeens kon je de gevolgen gen er voor de kleinschalige po dia, waarvoor voor het seizoen 2002-2003 is voorzien in een overgangsregeling, in het nieu we fonds eerder mogelijkheden dan bedreigingen. Kwaliteit van programmering en marketing staan voorop. De on derlinge samenwerking van po dia moet worden bevorderd, zo ook avontuurlijke programme ring en een goede marketing daarvan. De oprichting van het fonds be tekent een subsidiestop voor het Nederlands Impressariaat (NI) en het Muziek en Theater Net werk (MTN). Een deel van het personeel van het NI kan over gaan naar het nieuwe instituut, voor andere personeelsleden komt een 'zorgvuldig sociaal plan'. Met het MTN zijn volgens de staatssecretaris afspraken ge maakt over een 'goede afwikke ling' van het seizoen 2001-2002 en werd een overgangsregeling beoogd voor het volgende sei zoen. Het MTN liet echter afge lopen weekeinde weten dat het onder protest zijn taken zal af bouwen en per 1 januari stopt te bestaan. Het is de bedoeling dat het Fonds voor Programmering en Marketing op korte termijn ope rationeel wordt. Na instemming van de Tweede Kamer wil Van der Ploeg snel een werkbestuur en directeur benoemen. van de aanslag ook letterlijk ruiken. En dan die rookwolken en die laag stof over al. Maar dat was niet alleen maar 'stof, dat waren ook glassplinters van die ver woeste gebouwen en bacteriën van die li chamen. En het bedekte alles." „Toch was er ook nog wat anders: een at mosfeer die ik nog nooit in Manhattan had meegemaakt. De mensen bleken plotseling veel introspectiever geworden. En tegelijk ook zachter en meer geïnte resseerd in elkaar. Het was echt zo'n situ atie waarin je ook goed merkt wie je ech te vrienden zijn en wie niet meer dan za kelijke kennissen." „Het houdt mij heel erg bezig, ja. Iedere dag nog. Niet alleen de aanslag zelf, maar ook de mogelijke gevolgen. De angst voor een domino-effect van wraak en geweld. Weet je, de Dalai Lama heeft eens ge zegd: 'Je ergste vijanden zijn je beste vrienden. En weet je waarom? Omdat je veel van ze kunt leren'." „Veel van mijn songs zullen na de aan slag voor mij nooit meer dezelfde zijn als voorheen. En dat zal ook voor veel luiste raars gelden. Maar dat maakt die muziek juist een levende kunstvorm. We hebben ons programma sinds de aanslag uitein delijk ook niet aangepast. We merken dat er juist nu weer echt naar de songs wordt geluisterd. Misschien nu pas juist werke lijk. Ik was de laatste jaren nogal somber over de cultuur in de Verenigde Staten. Het hele bestaan leek zo vastgeslibd in gewoontes. Zoals ook alle muziek steeds meer op elkaar begon te lijken - kijk maar eens een uurtje MTV. Maar door de ge beurtenissen van afgelopen maand is ie dereen in één keer uit die slaap van van zelfsprekendheden wakker geschud. Men is weer veel bewuster met alles bezig. En met elkaar." Ook Anderson zelf klinkt op 'Life on a String" anders dan we van haar gewend zijn. Ze was altijd die kunstenares van die elektronisch vervormde stemmetjes, be geleid door robot-achtige bliepjes en me chanische tape-loops. Op het nieuwe al bum overheersen de strijkers - echte strijkers - speelt ze zelf weer eens viool en zijn de teksten persoonlijker dan ooit. Bij vlagen zelfs regelrecht melancholiek. Anderson voelde de drang om met iets nieuws te komen. Iets van deze tijd. „Ik wandelde 's avonds veel met m'n hond door die mooie nieuwe parken die aan de rand van Manhattan zijn aangelegd. Lou was op reis. Ik liep daar in m'n een tje te mijmeren en keek uit over het wa ter. En ik voelde mij opeens heel geluk kig. Vanuit dat gevoel, die sfeer, heb ik de resterende songs van 'Life on a String" geschreven. Want hoewel ik mij wel de gelijk druk maak over wat er in de wereld gebeurt en hoeveel commentaar er ook in mij zit, uiteindelijk is het enige wat ik echt wil gewoon een fijn leven hebben." KINDERBOEKENWEEK Naam: Nina Schouten Leeftijd: 7 jaar School: basisschool De Morskring, Leiden Favoriete boek: 'Pluk van de Petteflet' van Annie M.G. Schmidt „Het is eigenlijk best wel zielig. Pluk heeft niemand meer, hij is in z'n eentje zonder vader en moeder. Gelukkig heeft hij een hele leuke duif en kan hij heel veel doen met zijn rooie autootje. Bij voorbeeld als hij in de bosjes vastzit dan kan hij er met zijn auto- tje weer uitkomen. Ik vind het vooral fijn als 'Pluk van de Pette flet' wordt voorgelezen, want als ik het zelf moet lezen, dan kan ik eigenlijk niet echt goed nadenken over de dingen die allemaal gebeuren." Ik kon ook niet goed kiezen welk boek ik het leukst vond. Als ik een boek zou moeten kiezen om echt zelf te lezen, dan zou ik kiezen voor 'Robin en Knor' van Sjoerd Kuyper. Hij is een keer in de boekenwinkel komen voorlezen en dat vond ik toen heel leuk. De tekenares van dit boek was ook een keer in de boekenwinkel op bezoek voor een ander boek waarvoor ze de tekeni^pen had gemaakt. En precies de enige schrijver en de enige tekenaar die ik ken, maken dan samen een boek. Er gebeuren hele grappige dingen in. Zoals een jongen die doet alsof hij een koe is. en dat iemand anders hem dan aan zijn pie meltje gaat melken en dat hij dan ook precies gaat plassen. Een beetje vies, maar wel heel erg leuk. Wat ik heel knap vind. is dat de schrijver het allemaal durft op te schrijven, terwijl hij het zelf heeft meegemaakt. Ik weet niet of dat echt zo is, maar dat zegt mijn vader tenminste." Tekst: Coen Polack Foto: Hielco Kuipers Leiden: Silvester Jeugdboekhandel. Rapenburg 17: 11.00-15.00 uur. Saskia Masselink tekent portretten van kinderen; 14.00 en 15.30 uur. workshop to neel voor kinderen vanaf 6 jaar door Lilian Freyser (reserveren). Boekhandel De Kier. Breestraai 161. van 14.00-16.00 uur. knutselen met Maria Radema kers. Boekhandel Kooyker Ginsberg, Breestraat 93. 1430 uur. Kinderboekenil lustratrice Marit Törnqvist vertelt over eigen werk. toont tekenkunsten, leest je veranderen i kindergezichten door Ferry Zeeman Katwijk: Openbare Bibiotheek. filialen de Schelpendam l. de Hoomeslaan 297 en de Fresiastraat 20: 10.00-13.00 uur. feestelijke hobbyochtend, verkoop van afgeschreven boeken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 15