Nachtradio: werken in een andere wereld MEDIA 'Dagbladuitgeverijen moeten geld Knevel ook in actualiteiten vragen voor toegang internetsite' Een geheime deur in het paleis De invloed van spierziekte ALS 'Radio 3FM verschilt van 538' NCRV-radioprogramma NachtLicht kijkt naar de verschillen lamourland rijgt nieuwe aam bij NET 5 ,Ik heb weieens wakker gelegen van de spanning" Internetkranten Amerika missen nog juiste formule AVRO filmt restauratie van Sael van Oranje Patiënten over dodelijke aandoening in Nieuwe Teleac/NOT-serie Ins Claus. Foto: ANP jkers waarderen OS-portret Claus versum/anp - De documen- re Rondom prins Claus is kijkers gewaardeerd met [cijfer 7,8. Dat blijkt uit cij- s van de dienst Kijk en Luis- Dnderzoek van de NOS. Het mt niet vaak voor dat kijkers n hoge waardering geven ïeen programma. Het pro- mma van Tonko Dop werd [iderdagavond uitgezonden verband met de 75e verjaar- van de prins en trok ander- miljoen kijkers. Een RTL 5- gramma over de verjaardag lc 290.000 kijkers. Van com- rciële zenders worden geen arderingscijfers gemeten. jlsteeg leidt dio 4 NCRV 'ersum/mediaredactie - Jo- Kolsteeg is de nieuwe eind- acteur van Radio 4 bij de RV. Johan Kolsteeg heeft der op dezelfde eindredactie verkt als programmeurklas - - ;e muziek. Begin dit jaar )te hij over naar theaterge- ichapHoUandia in Eindho- Daarnaast had hij een ad- inde taak bij onder meer io 538. Bij de Radio 4-afde- van de NCRV krijgt hij de intwoordelijkheid over A4, iie, C-Majeur, Clusters en legrotere muziekprojecten. zaterdao 8 SEPTEMBER 2001 door Eric de Bie Hilversum - Bijna als een baken fungeert het hokje van de nacht portier bij de ingang van het ko lossale AKN-gebouw aan de Hil- versumse 's-Gravelandseweg. Het licht heeft een welhaast on ontkoombare aantrekkings kracht op de in de nacht ver dwaalde voorbijganger. Binnen in het pand, dat sinds een aantal jaar door AVRO, KRO en NCRV wordt bewoond, heerst een se rene rust. Alleen in één van de radiostudio's is er leven. Presen tator Jelle Koolstra begint net met het Radio 1-programma Nachtlicht. Leven en werken in de nacht ge beurt in een andere wereld dan overdag. Het ontbreken van zonlicht vraagt van de mens al meer inspanning en heeft een grote invloed op zijn gesteld heid. „Licht geeft energie. Zon der licht kun je niet leven", zegt Koolstra. „Maar vergeleken bij zonlicht zal bij nachtlicht eerder sprake zijn van intimiteit. Men sen die werken in de nacht erva ren dat vaak. In de zorgsector bijvoorbeeld kan dat wel eens voor problemen zorgen. Hoe ver mag een relatie gaan tussen zorggever en zorgontvanger?" Genoeg aanknopingspunten dus voor enkele discussies. Het is daarom niet vreemd dat in de nacht van donderdag 4 oktober op vrijdag 5 oktober in Ede een nachtcongres plaatsvindt voor verpleegkundigen en verzorgen den. Naast patiëntenzorg in de nacht komen daar ook onder werpen aan de orde als gewen ste intimiteiten, dromen en nachtmerries en het gebruik van lichttherapie. Het programma NachtLicht besteedt uitgebreid aandacht aan dit congres, te be ginnen met zondag 9 septem ber. Koolstra: „Tijdens die uit zending zijn enkele sprekers te horen die ook op het congres aanwezig zijn. Via internet kun nen luisteraars daarop reageren. In de nacht van 4 op 5 oktober zijn we zelf ook in Ede aanwezig en maken we een live-uitzen- ding." Liedjes Koolstra ondervindt - evenals Joga Brouwers, die de laatste drie uur van NachtLicht presen teert - wekelijks wat het is om 's nachts te werken. Elke zondag nacht delen zij vanaf één uur de vijf uur die NachtLicht duurt. Voor degenen die het niet we ten: NachtLicht is een program ma op Radio 1 en 2, waarin een combinatie van liedjes, gedich ten en korte verhalen is te ho ren. Bekende schrijvers dragen voor uit eigen werk. Luisteraars kunnen daarop telefonisch rea geren of een bijdrage leveren. Het onderwerp van het congres Jelle Koolstra en Joga Brouwers presenteren Nachtlicht. Foto: GPD in Ede lijkt nauwelijks bij een verhalenprogrammma aan te sluiten, maar gezien de verbin tenis met werken en leven in de nacht vond de Nachtlicht-re dactie het belangrijk er aan dacht aan te besteden. „De NCRV heeft iets met de gezond heidszorg; kijk maar naar tv- programma's als De mensen van de thuiszorg en De mensen van het kinderziekenhuis. Daar sluit dit fantastisch op aan", vindt Koolstra, die best elke nacht zou willen werken. „Het maken van een radioprogram ma in de nacht geeft voldoe ning. Het aantal luisteraars is niet hoog. Naar NachtLicht luisteren zo'n 15.000 mensen, maar ze zijn wel trouw en het niveau waarop je communiceert is erg hoog." Stiltje „Je vervult ook een functie in de nacht", vult Joga Brouwers aan. „Er bellen regelmatig mensen die niet kunnen slapen omdat ze problemen hebben. Dat le vert vaak emotionele gesprek ken op. In de stilte van de nacht komen veel mensen tot diepere gedach ten. En soms zitten er ook ge woon heel leuke dingen tussen. Zoals laatst die vorkheftruck chauffeur die aan het werk was in een grote loods en zich reali seerde hoe veel hij van zijn vrouw houdt." „De nacht", aldus Koolstra, „is het enige moment op de radio waarop je aan de drie-minuten- cultuur kunt ontsnappen. De liedjes en gesprekken mogen wat langer duren. Het hoeft alle maal niet zo snel." NachtLicht, elke zondagnacht, Radio 1 2, NCRV, 01.00 uur. elem/anp - Programmama- Gert-Jan Droge zal voor zijn uwe programma bij NET 5 andere naam gebruiken dan mourland. Dat is het resul- van overleg tussen de 10, NET 5 en Droge. Advo- J. van Manen van de AVRO t dit gisteren bekendge- ikt. andag diende bij de recht- ik in Haarlem een kort ge- over het gebruik van de jrammanaam Glamourland, gespannen door de AVRO. omroep wil niet dat Droge er deze titel bij NET 5 een ie soort programma gaat - ;en. De rechtbankpresident de partijen op hierover zelf akkoord te bereiken, jens advocaat Van Manen dt de titel nu gewijzigd in totaal andere naam, waarin de woorden glamour en niet meer voorkomen. Bo- dieh zal voor de begin- en Itune van het nieuwe socie- :amma andere muziek den gebruikt. „Er mag op pin enkele manier gerefereerd lil den aan Glamourland. Het |e iwe programma mag niet op voortzetting hiervan lijken", is Van Manen. NET 5 beves- de afspraken. amsterdam/rijswijk/anp/gpd - Dagbladen zouden toegangsprij zen op internet moeten vragen. Zo kunnen ze sneller uit de kos ten komen, zeggen deskundigen. Nu kiezen ze internet als mikpunt van bezuinigingen. PCM heeft donderdag de stekker uit de in teractieve dochter getrokken. De verwachting is dat De Telegraaf eerdaags ook met bezuinigings maatregelen komt. Internetgoeroe en investeerder Vincent Everts noemt de dag bladen onhandig. „Ze hebben niet nagedacht over hun inves teringen. Everts denkt dat de kranten het over een andere boeg moeten gooien. „The Wall Street Journal heeft een betaalde site en het blad Business Week geeft abonnees veel extra's op de site. Ik denk dat Nederlandse uitgevers ook naar zo'n soort model zouden moeten kijken." De internetbel kan dan wel doorgeprikt zijn, internet is er om te blijven. „Ik ben enthousi ast over de krant op internet. De titels zijn een sterk merk. Met betaalde toegang kunnen ze abonnees werven die de tijd niet nemen om een papieren krant te lezen." Ook Annemijn Fokkelman, ana list bij ING Barings, denkt dat uitgeverijen naar abonnements vormen op internet moeten kij ken. Zij zou het niet handig vin den als De Telegraaf zou stop pen met internet. Talrijke intemetprofeten voor spelden een paar jaar geleden het verdwijnen van de ver trouwde, papieren krant. De dagbladen zouden aan het be gin van de nieuwe eeuw plaats moeten maken voor een moder ne elektronische versie. De één na de andere krant toog aan het werk en besteedde al vast vele miljoenen aan het op zetten en onderhouden van uit gebreide internetsites. Volgens cijfers van de Nederlandse Dag blad Pers (NDP), werd vorig jaar door 35 krantenconcerns meer dan honderd miljoen gulden uitgegeven aan hun elektroni sche uitgaven. Allemaal wegge gooid geld, meent Piet Bakker, universitair docent massacom municatie aan de Universiteit van Amsterdam. „Nieuws op in- Van onze correspondent Jaap van Wesel Washington - Alle Intemet- kranten in Amerika maken moeilijke tijden door. Zij heb ben nog niet de juiste formule gevonden voor de combinatie papieren krant en de webpu blicatie. Daar komt bij dat de teruglopende advertenties ne gatieve gevolgen hebben voor de intemet-edities. Dat zegt Andrew Nachison, intemet- krantdeskundige bij het Ameri can Press Institute in Washing ton. De interne discussie die veel kranten voeren gaat over de vraag of bezoekers van de site moeten betalen of dat het gra tis moet zijn. Het sluiten van de webkrant wordt niet als een optie beschouwd. Amerikaanse kranten zijn meer dan hun Europese tegenvoe ters afhankelijk van de inkom sten uit advertenties. Dat komt, volgens Nachison, om dat kranten in Amerika minder verdienen aan het verkopen van kranten dan in Europa het geval is. De economische crisis leidt tot een sterke teruggang in de advertenties, ook op het internet. Bovendien is er een doorlo pende discussie tussen de web- en de krantenredacties over de concurrentie die de kranten zichzelf aandoen met hun publicaties op internet. ternet zal nóóit geld opleveren, er moet alleen maar geld bij." Bakker vindt de beslissing van krantenuitgever PCM (Volks krant, Algemeen Dagblad, NRC Handelsblad en Trouw) om, overigens tegen de wil van de hoofdredacties, het grootste deel van de internetactiviteiten stop te zetten, dan ook verstan dig. Directeur Harry de Wit, van in ternetbedrijf Regio-i van drie re gionale dagbladuitgeverijen waartoe ook deze krant behoort, ziet in zogeheten verticals, the masites, een mogelijkheid voor krantenuitgeverijen om met in ternetactiviteiten geld te verdie nen. Internetjournalist Francisco van Jole ziet ook nog best mogelijk heden voor kranten op internet, al vindt hij de handelwijze van PCM een fors staaltje 'paniek voetbal'. „Het is het kind met het badwater weggooien." Vol gens Van Jole hebben de uitge vers nooit echt de moeite geno men te onderzoeken hoe de krant en internet werkelijk tot een goede combinatie kunnen uitgroeien. „Hoe het precies moet? Ik weet het niet, dat moe ten we uitvinden. Vergeet niet: het duurde 250 jaar voordat kranten de krantenkop uitvon den. Misschien duurt het ook wel 250 jaar voordat we uitvin den hoe internet werkt voor kranten. door Aïda Zeljkovic Hilversum - Andries Knevel gaat naast Het elfde uur een actuali teitenprogramma presenteren voor de Evangelische Omroep. Knevel op zaterdag is vanaf van avond wekelijks te zien op Ne derland 1. Het programma wordt gekenmerkt door een ho ge mate van interactie tussen het publiek, de gasten en de presentator. Iedere uitzending begint met het gesprek met de gasten die betrokken zijn bij een bepaald onderwerp. Daarnaast zijn reportages en interviews vaste onderdelen van Knevel op zaterdag. Per aflevering wordt een actueel onderwerp behandeld. Iedere week is de presentator op een andere locatie te vinden. „De proefuitzending is bijvoorbeeld in de Amsterdam ArenA opge nomen, omdat het onderwerp daarmee te maken had. Het ging over voetbal en asielzoekers. Maar als er op zaterdag iets be langrijks gebeurt, nemen we dat ook mee", aldus Knevel Met de uitzendtijd is de presen tator niet helemaal tevreden. „Ik ben er wel blij mee, maar ik zie er ook tegen op. In de vakantie heb ik wel eens een uurtje wak ker gelegen van de spanning waaronder ik sta. Het is een uit daging om dit programma op zaterdagavond uit te zenden. Mensen kijken op zo'n avond ontspannender tv dan doorde weeks. Ze zappen veel meer. Het is vreselijk ingewikkeld om ze bij één zender te houden." Toch denkt hij dat Knevel op za terdag aan zal slaan. „Het nieu we aan dit actualiteitenpro gramma is dat het publiek erbij betrokken is. Dat is op de Ne derlandse televisie nog nooit eerder gedaan aldus Knevel. Hij is niet onder de indruk dat zijn naam in de titel van het programma terug te vinden is. „Het hoefde niet van mij. We konden geen betere titel vinden. De EO hoopte wel dat ik het programma zou presenteren want ik ben bekend bij het pu bliek." Naast zijn nieuwe programma komt Knevel vanaf dinsdag 4 september met een reeks nieu we afleveringen van Het elfde uur. „Het wordt pittig. Ik vind het een heftige uitdaging om tachtig uitzendingen voor het nieuwe seizoen te maken." Andries Knevel vindt dat hij de absolute top van zijn carrière heeft bereikt. „Voor veel presen tatoren is het hebben van een eigen talkshow het hoogste dat ze kunnen bereiken. Het wordt in Hilversum tenminste als het hoogste gezien en ik doe het al negen jaar. Ik heb het al ge maakt op de Nederlandse televi sie. Verder heb ik geen dromen, voorlopig blijf ik bij de EO." hilversum/anp - Het muziek aanbod op Radio 3FM verschilt wezenlijk van dat op commerci ële muziekzenders als Radio 538 en Yorin FM. Dat concludeert de dienst Kijk en Luisteronder zoek (KLO) van de NOS. Vaak, ook door politici, wordt gedacht dat Radio 3 hetzelfde doet als commerciële stations. In de dis cussie over een etherveiling komt dat geluid vaak naar vo ren. Zendercoördinator Van der Lugt van 3FM heeft de resultaten gis teren bekendgemaakt. Uit het KLO-onderzoek blijkt dat 35 procent van de platen die te horen zijn op Radio 3 niet worden gedraaid op Radio 538 en Yorin FM. Ook draait het publieke radio station significant meer nieuwe muziek (25 procent) die nog niet in de hitparades staat dan 538 (10 procent) en Yorin (minder dan 5). e«sum - Na alle aandacht de laatste tijd aan het ko khuis werd geschonken, zondag in de serie Close ïen totaal ander royalty-on- rerp aan bod: de restauratie de Sael van Oranje, jaar lang hebben de restau- Uirs nodig om de schilderijen ion te maken, daarbij op de gevolgd door een camera- g. Het hele proces is vastge- evenals natuurlijk het resultaat. familiegeschiedenis van de nje's die in dit huis woon- komt duidelijk naar voren et programma. In 1640 ga- Frederik Hendrik en Amalia Solms-Braunfeld opdracht het ontwerp van het bui- ïuis in de Haagse bossen, jaar nadat het huis af was, leed Frederik Hendrik. Zijn in uwe besloot de centrale hal te bouwen tot mausoleum, nagedachtenis aan haar eI tien Nederlandse kunste ts verzorgden na strenge in- rties de metershoge schilde- i voor de hal. Jeroen Giltaij, fdconservator oude kunst, e serie: „De vorst die geen 'twas, wordt op deze manier eerlijkt. Misschien wel te lt. Dit is uniek, het is daar- r en daarna nooit gebeurd." 1956 zijn de kunstwerken c eranderd gebleven, daarna een laag verf overheen ge Koningin Beatrix bekijkt met prins Willem-Alexander de gerestaureerde zaal. Foto: WFA gaan. In het programma is te zien dat de restaurateurs de verflaag er afhalen. Zij stuiten tijdens hun werkzaamheden op bijzondere vondsten. Zo gaat achter een portret van Amalia een deur schuil, die leidde naar haar privé-vertrek. Onder de lagen verf op het ge welf, het enige schilderwerk dat op locatie moet worden geres taureerd, komen engelen te voorschijn. Close Up brengt alle schilderijen in beeld: de enige mogelijkheid om dit deel van Huis ten Bosch te bezichtigen, want de Sael van Oranje wordt niet opengesteld voor publiek. Een heldere en boeiende docu mentaire, die misschien iets te lang duurt. Maar op het mo ment dat de aandacht dreigt te verslappen, komt koningin Bea trix de zaal binnenlopen. Na af sluiting van de restauratie werd de Sael van Oranje op 30 augus tus aan haar opgeleverd. inge senden Sael van Oranje is morgenavond te zien op Nederland 1 bij de AVRO om 18.30 uur. hilversum/gpd - Je lijfje leven is de naam van de nieuwe gezond heidsserie van Teleac/NOT. Het programma gaat over mensen die door hun ziekte of handicap minder goed kunnen functione ren dan ze zouden willen. In de eerste aflevering, Waarom ik?, staat amyotrofische lateraal sclerose (ALS) centraal. Dit is een dodelijke spierziekte waarvan specialisten niet pre cies weten waardoor zij wordt veroorzaakt. Presentator Hans Emans praat met neuroloog Marianne de Visser en met twee ALS-patiënten: Eric Pasker en Loes Klaarhout. ALS komt voor op alle leeftijden, maar de meeste patiënten zijn tussen de veertig en zestig jaar oud. De ziekte komt anderhalf keer meer voor bij mannen dan bij vrouwen. Het begint meestal met het verlies aan kracht in arm- en beenspieren of met slik- of spreekstoornissen. Er is geen specifieke test om erachter te komen of iemand ALS heeft. De aandoening wordt pas vastge steld als na onderzoek andere ziektes zijn uitgesloten. Ruggenmerg Marianne de Visser, neuroloog bij het AMC: „We noemen ALS een spierziekte, maar het zijn niet de spieren die niet meer goed functioneren. De zenuw cellen die in het ruggenmerg lig gen en die prikkels moeten doorgeven van de hersenen naar de spieren, zijn aangetast. We weten dat de ziekte verlam mingsverschijnselen teweeg brengt, doordat zenuwcellen af sterven. Eric Pasker is zijn hele leven lang gezond geweest tot hij een jaar geleden met een paar vage klachten naar de dokter ging. „Ik had pijn in mijn hand, pols en arm. Op een gegeven mo ment werd het zo erg dat ik 's ochtends de kinderen niet eens kon aankleden." Klap Eric had nog nooit van ALS ge hoord. „De diagnose was dat ik nog drie jaar te leven had. Poeh, dat is nogal wat. Zo'n constate ring komt als een keiharde klap aan. Ik heb veel tijd nodig gehad om eraan te wennen. Ja, waar om ik? Dat kun je wel vragen, maar het heeft geen zin. Ze we ten niet hoe het komt", vertelt hij zuchtend. Eric vindt het moeilijk om te accepteren dat hij binnen een jaar een rolstoel nodig heeft en dat hij zijn kinde ren niet zal zien opgroeien. Ook voor Loes Klaarhout kwam de diagnose als een donderslag bij een heldere hemel. Twee jaar geleden merkte ze dat ze met haar rechterhand de wasknij- Hans Emans presenteert de nieu we serie. Foto: Teleac/NOT pers niet meer kon openen. Na vijf maanden werd ze in het zie kenhuis onderzocht. Aan haar kinderen heeft ze het nieuws voorzichtig verteld. „Ze wisten dat mamma een zieke arm had. Het was altijd die arm die het niet deed en stap voor stap ver tel ik ze steeds meer." De man van Loes herinnert zich nog heel goed het moment waarop zijn vrouw vertelde dat ze er binnen een paar jaar niet meer zal zijn. „Dat is een idioot moment." Hoewel er jaarlijks meer patiën ten aan ALS overlijden dan aan aids is de spierziekte onder het grote publiek niet bekend. Ne derland telt duizend ALS-pati- enten. Per jaar komen er drie honderd mensen bij, maar om dat er ook driehonderd jaarlijks aan deze ziekte overlijden, wordt het getal niét hoger. Het programma van Teleac/NOT laat duidelijk zien hoe het dage lijks leven van ALS-patiënten beïnvloed wordt door hun ziek te. Pianomuziek Voor Loes KlaarhcÉtTwas piano spelen een belangrijke invulling van haar vrije tijd, maar sinds haar arm niet meer wil meewer ken is ze ermee gestopt. Nu kan zij niet eens naar pianomuziek luisteren. „Daar word ik erg treurig van, vooral als ik de mu ziek hoor die ik ook heb ge speeld." Haar tweede passie, hardlopen, heeft ze nog niet helemaal opge heven. Samen met een vriendin rent ze één keer per week een paar kilometer. Maar tien kilo meter binnen een uur afleggen, zoals vroeger, zal ze nooit meer kunnen. aïda zeljkovic Je lijf je levenWaarom ik?, mor gen. Nederland 1. Teleac/NOT, 17.50 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 33