GELOOF SAMENLEVING extreem wreed' (SuSSS? 'Hollandse slavenbezitters waren 'Milieuactivisten brengen de hele biotechnologie in de verdrukking' Pastores willen rijker sociaal leven schippers Zes christenen opgepakt in Saudi-Arabië Een kwestie van MORAAL echtscheiding Koranverzen op smaragd Taliban: Rode Kruis mag gevangenen bezoeken Zambia wil opheldering i zaak-Milingo 'Ook Hitler had recht op zijn leerproce Poetin: Rusland moet terug naar christendom Min Noord- Frankrijk, Bel gië, Luxem burg en Ne derland werd op 24 augustus de voorchristelijke Gallische godin Damona geëerd. Zij kon ervoor zorgen dat onze huisdieren en vee de nade rende herfst en winter goed doorkwamen. Rond de 24ste augustus werd in Luxem burg eeuwenlang een scha- penmarkt gehouden, waarop met speciale rituelen ter ere van Damona haar bescher ming werd gevraagd. Meest al vond een optocht plaats van met linten versierde schapen. nijmegen/anp - Het rooms-ka- tholieke schipperspastoraat moet zich vooral inspannen om een 'gezond sociaal leven' voor binnenvaartschippers te bevor deren. Pastores moeten er bij bedrijfsleven en overheid op aandringen dat schippers in de mallemolen van de 24-uurseco- nomie voldoende ruimte over houden voor gezin, vrienden en geloofsleven. Dat was de belangrijkste uit komst van het vierdaagse Euro pees congres van rk-binnen- vaartpastores in Nijmegen. De pastores willen zich niet als 'ver kapte vakbondsmensen' opstel len, maar wel invloed proberen uit te oefenen op verladers en bevrachters om het sociale leven van binnenvaartschippers veilig te stellen, zei de Nederlandse hoofdaalmoezenier B. van Wel- zenes gisteren na afloop van het congres. De schippers zelf moe ten volgens hem hun eigen ka der opbouwen om hun belan gen te verdedigen. „Als het sociale leven aan boord goed is, gaat het sociaal-econo misch ook goed met de schip pers", zei Van Welzenes. Het congres pleitte onder meer voor 'sociale ligplaatsen'. Ovemach- tingshavens, die nu vaak zeer af gelegen liggen, moeten schip pers in staat stellen om behalve uit te rusten ook aan het maat schappelijk verkeer deel te ne men. De rk-pastores willen ver der meer gebruik gaan maken van internet en e-mail om hun 'pastorale boodschap' aan de schippers te brengen. jeddah/anp - De politie in Sau di-Arabië heeft deze week zes en mogelijk nog meer christenen opgepakt in de stad Jeddah. Dit heeft de christelijke mensen rechtenorganisatie Jubilee Campaign gemeld. De organisatie heeft bij de Sau- dische autoriteiten protest aan getekend tegen de arrestatie. Het oppakken van christenen is volgens Jubilee Campaign in strijd met het recht op de vrij heid van godsdienst. Saudi-Arabië staat bekend als een land waar christenvervol ging plaatsvindt. In juli reken den politieagenten de voorgan ger Prabhu Isaac in. Ze beschul digden hem ervan moslims tot het christendom te bekeren. De term 'normen en waarden' rook tot voor enkele jaren terug sterk naar beklemmende, burgerlijke bevoogding. De tijdgeest is echter veranderd. Politici, geestelijken en publicisten schuwen niet langer het openbare debat. In deze rubriek mensen in hun werk die tegen morele dilemma's aanlopen. Vandaag directeur Rob Janssen (34) van het Niaba, de Nederlandse Biotechnologie Associatie in Leidschendam, De biotechnologie is een omstreden vakgebied. Er dienen zich vragen aan als: mogen we mensen of dieren klonen? Mogen we menselijke stamcellen kwe ken om medicijnen mee te ontwikkelen? Mogen we erfelijke eigenschappen ver anderen? Mogen we genetisch gemani puleerd voedsel verbouwen? 'Kunnen' is in veel gevallen niet meer aan de orde. Er kan van alles. En wat nu nog niet technisch mogelijk is, zal naar verwachting in de nabije toekomst wor den verwezenlijkt. De vraag is tot hoever we kunnen gaan. Waar liggen de gren zen? En wie bepaalt die grenzen, nu veel mensen in het Westen de bijbel niet meer hanteren als absolute maatstaf? Aan de ene kant strijden gelovigen, mi lieuactivisten en verdedigers van dieren rechten voor een matiging in- of stop zetten van- alle onderzoek en steun aan de biotechnologie. Anderzijds komt er druk, bijvoorbeeld vanuit de industrie en de gezondheidszorg, om vooral door te gaan met onderzoeken en ontwikke len van producten. Rob Janssen is te scharen in deze laatste categorie. Hij heeft als directeur van Niaba, Nederlandse Biotechnologie As sociatie in Leidschendam, de taak de be langen te behartigen van bedrijven en brancheorganisaties op het gebied van de biotechnologie. Makkelijk is die doel stelling niet want juist op dit ogenblik hebben veel biotechnologie bedrijven het moeilijk. Ze hebben te maken met voorzichtige potentiële opdrachtgevers, en een overheid die enerzijds stimuleert en anderzijds op de rem gaat staan. Volgens Janssen draait het allemaal om de vraag hoe realistisch het streven naar ideale oplossingen is. „Ga je aan burgers vragen of ze dierenrechten en het milieu van belang vinden, dan luidt het ant woord ja. Maar als prijsbewuste consu menten stellen ze zich heel anders op. Die moraal heeft te maken de haalbaar heid van idealen. Neem de ontwikkeling van medicijnen en het octrooirecht. Be drijven vragen octrooi aan op door hen, met veel miljoenen ontwikkelde, medi cijnen. Ze doen dat om hun investering terug te verdienen en uiteindelijk winst te kunnen maken. Het gevolg is dat de medicijnen vaak te duur worden voor veel onderontwikkelde landen dan. Is het bedrijf moreel fout om octrooi aan te vragen? Ik vind van niet. Bedrijven kun nen binnen zekere grenzen producten goedkoper ter beschikking stellen aan ontwikkelingslanden. Dat wel. Willen we als samenleving meer doen dan zouden we daar bijvoorbeeld belastinggeld voor in kunnen zetten. Maar ik vind dat we niet het bedrijfsleven het werken onmo gelijk moeten maken. Want dan komen die medicijnen er uiteindelijk niet. Kort om, je moet kiezen voor oplossingen die haalbaar zijn. Daarmee is iedereen het beste gediend." Bij het zoeken naar antwoorden op de vraag wat moreel juist en wat niet, ba seert Janssen zich op de 'normen en waarden zoals die in onze samenleving leven'. Hij beseft dat deze veranderlijk zijn en voegt eraan toe: „Ze zijn minder nieuw dan ze vaak lijken. Klonen bij voorbeeld komen we veel meer tegen dan we denken. Denk aan eeneiige tweelingen. Mensen denken vaak dat klonen volkomen identiek zijn. Maar eeneiige tweelingen verschillen aanzien lijk door invloeden die ze van buitenaf ondergaan. Planten enten, is ook een vorm van klonen. Hij geeft nog een voorbeeld van tegen strijdigheid: „We zijn toch zo voor het milieu? Genetisch veranderde agrarische producten kunnen er voor zorgen dat er niet nóg meer regenwouden worden ge kapt om landbouwgrond van te maken. Toch zijn veel milieuactivisten tegen biotechnologie. Het trieste is dat delen van de Tweede Kamer te gevoelig zijn voor de druk van deze mensen. Ze drei gen met hun opstelling een hele be drijfstak in de verdrukldng te brengen. Als de Nederlandse biotechnologie-in- dustrie straks gedecimeerd is, dan be trekken we producten uit het buiten land, zonder dat er iets verbeterd is. Dat is het trieste. We kunnen beter werken aan de totstandkoming van internatio nale regels. Daarbij moet je in gedachten houden dat overal risico's aan kleven. Maar die risicobeleving moet z'n gren zen kennen. Bij elke vernieuwing hoort een afweging: de baten tegen de kos ten." Onno van 't Klooster Rob Janssen: „Bij elke vernieu wing hoort een afweging." Foto: Niaba Platform slavernijverleden eist excuses Nederlandse regering door Carine Neefjes Amsterdam - „De Nederlandse regering moet erkennen dat sla vernij een misdaad tegen de menselijkheid is. Eeuwenlang verscheepten Hollandse handela ren duizenden slaven van Afrika naar Suriname, de Antillen en Aruba. Ze hadden een extreem wrede reputatie. Slaven werden opgehangen aan vleeshaken, handen werden afgehakt. Wij ei sen excuses voor deze misdaad praktijken. Ook willen we tiental len miljoenen guldens compensa tie voor de slachtoffers van de slavernij." Dat zegt Barryl Biekman, voor zitter van het Landelijk Platform Slavernijverleden dat vandaag een conferentie houdt in Breda. Het platform vertegenwoordigt zo'n twintig Surinaamse, Antilli aanse en Afrikaanse organisaties die gezamenlijk aandringen op excuses en geld. De bijeenkomst is bedoeld als opwarmer voor de wereldconferentie tegen racis me die eind augustus in het Zuidafrikaanse Durban wordt gehouden. Nederland was een van de laat ste landen die de slavernij op 1 juli 1863 afschafte. Biekman: „De Hollandse slavenbezitters kregen toen ruim negen miljoen gulden van de Nederlandse staat omdat ze hun arbeiders van de hand moesten doen. De 33.000 slaven zelf kregen geen stuiver. Dat is toch te gek! Eeu wenlang werkten ze gratis, aan gemoedigd met zwéepslagen. Zwangere vrouwen die niet ge hoorzaamden, moesten voor straf op hun buik in een kuil gaan liggen. Verkrachting en mishandeling waren aan de or de van de dag." „In Nederlandse geschiedenis boekjes staat nauwelijks iets be schreven over deze barbaarse praktijken. Leraren op school vertellen wel het kleurrijke ver haal van 'De Negerhut van oom Tom' dat over de slavenhandel in Amerika gaat, maar de Hol landers blijven buiten schot. Dat steekt ons. De voorouders van vele Surinamers, Antillianen en Ghanezen die nu in Nederland wonen, waren slachtoffers van die wrede Nederlandse slaven bezitters. Dat is ook voor de hui dige generatie belangrijk om te weten." Het platform heeft bij minister van buitenlandse zaken Van Aartsen al eerder aangedrongen op financiële compensatie voor nabestaanden van de slavernij. De Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) stelde een onderzoek in en concludeerde echter dat schadevergoeding onnodig is. Het gaat om onrecht dat al eeuwen geleden is ge schied en dan is het moeilijk na te gaan wie in aanmerking komt voor geld. Het platform neemt hier geen genoegen mee en gaat nog voor de wereldconferentie met Van Aartsen om de tafel. Biekman, cynisch: „De advies raad bestaat uit nazaten van de slavenhouders, witte topambte naren dus. Zij hebben ons, de nazaten van de slaven, niet ge consulteerd. Wij willen helemaal geen persoonlijke uitkeringen voor de slachtoffers, daar is na tuurlijk geen beginnen gaan. We denken eerder aan een fonds voor historisch onderzoek naar slavernij, zodat we de Neder landse geschiedenisboekjes ein delijk eens kunnen bijwerken." Ook binnen de 'zwarte gemeen schap' klinken er kritische gelui den over de financiële compen satie. Sommigen doen het sla vernijverleden af als een 'ver- van-mijn-bed-show' waar ze lie ver niet mee worden geconfron teerd. Biekman: „Dat klopt. Sla vernij is niet alleen een taboe onder blanken, ook onder zwar ten. Ze zijn druk bezig met hun eigen carrière, zwarte weten schappers en politici willen hun vingers niet branden aan zo'n pijnlijk onderwerp. Waarschijn lijk zijn ze bang witte collega's in verlegenheid te brengen. Maar dat is absoluut niet onze bedoe ling. Wel hebben wij solidariteit nodig van blanken. De Franse regering heeft dit jaar haar excu ses aangeboden voor het slaver nijverleden. Het wordt nu tijd dat Nederland over de brug komt." london - David Warren, 'head of jewellery' van het veilingshuis Christie's, bestudeert een bewerkte smaragd uit de Indiase Moghul-tijd. In de groene edelsteen zijn in minuscule letters verzen in het Arabisch gegraveerd. De smaragd weegt 217,80 karaat en zal waarschijnlijk meer dan drie miljoen giulden opbrengen. Foto: AP/Bridget Jones Barryl Biekman: „We willen tientallen miljoenen guldens compensa tie voor de slachtoffers van de slavernij." Foto-. CPD/Cees Zorn Hulpverleners Shelter Now nog steeds vast kabul/rtr - Het Internationale Rode Kruis mag van de Taliban acht westerse hulpverleners be zoeken die ruim twee weken ge leden in Afghanistan gevangen werden genpmen. Dat heeft de minister van buitenlandse zaken van de Taliban Wakil Ahmed Muttawakil gisteren gezegd. De bewindsman zei er geen pro bleem mee te hebben als de acht gevangenen bezoek krijgen van de hulporganisatie. Hij voegde eraan toe dat het Rode Kruis hier overigens niet over is geïnformeerd. De acht westerlingen zijn werk zaam bij de ontwikkelingsorga nisatie Shelter Now Internatio nal. Ze werden samen met zes tien Afghanen aangehouden omdat ze het christendom zou den hebben verspreid, iets wat bij de streng islamitische Tali ban uit den boze is. Eerdere pogingen van buiten landse diplomaten om hen te bezoeken, liepen op niets uit. Woensdag nog herhaalde een woordvoerder van de Taliban dat er niemand mag langsko men, zolang het gerechtelijk on derzoek tegen de acht nog loopt. sydney/anp - De aartsbissc van het Australische Syd George Pell, wil dat de rege een speciale belasting instel echtscheidingen. De geeste hoopt volgens de Australi televisiezender ABC zo het nemend aantal scheidingen halt toe te roepen. De aartsbisschop zei vani dat de huidige wetten in Aui lië het te gemakkelijk mi voor echtparen om uit elka gaan. Mensen met kind moeten een speciale belaj opgelegd krijgen als het huw wordt ontbonden. „Ik pro de aandacht te vestigen oj persoonlijke en financiële 9 de die helaas vaak uit een scheiding volgt", aldus Peil. lusaka/afp - De regering Zambia heeft de pauselijk ni us (ambassadeur) ontboden moet opheldering geven ov< tuatie van de Zambiaanse a bisschop Milingo. „Wij zijn zorgd over het feit dat we op de hoogte worden ge den", zei minister Keli Wall gisteren in de regeringskran mes of Zambia. Milingo (71) en de Zuid-K aanse acupuncturiste N Sung (43) trouwden op 27 in New York tijdens een ma huwelijksceremonie, waarii hoofd van de Verenigings Moon, voorging. Het Vati dreigde de aartsbisschop ve gens met excommunicato hij niet met haar en de Ve gingskerk zou breken. De Zambiaanse geestelijke op 7 augustus een ontmoi met paus Johannes Pauli Sindsdien is hij op een geh plek in retraite om zich vo bereiden op een scheiding zijn jonggehuwde. Sung is al acht dagen in hoi staking om haar geliefde tei krijgen. moskou/anp - De Russen moe ten meer inspiratie uit hun christelijke achtergrond halen. Dit zei volgens de oecumeni sche nieuwsdienst ENI de Russi sche president Poetin tijdens een bezoek aan een klooster op de Slovovki Eilanden. Die liggen in Witte Zee, in het noorden van Rusland. „Zonder het christendom en het orthodoxe geloof dat daaruit is voortgekomen, zou de staat Rusland nauwelijks hebben be staan", aldus de president. Het bezoek aan het klooster viel tien jaar na de mislukte staatsgreep in Rusland. Op 19 augustus 1991 greep een klein aantal regerings functionarissen en militairen de macht. De coup, die al snel mis lukte, markeert het begin van het einde van de Sovjet-Unie. Tot nu toe liet Poetin niets van zich horen naar aanleiding van de tiende verjaardag van de staatsgreep. Volgens politieke deskundigen was het bezoek aan het klooster een gecodeerde boodschap die ernaar verwijst. Het klooster staat namelijk op de plaats waar onder Stalins heerschappij het eerste Sovjet werkkamp werd geopend. Velen duizenden mensen, waaronder vele geestelijken, stierven in het kamp. Het klooster werd in 1991 heropend, nadat het tijdens het sovjetbewind (1917-1991) was gesloten. purmerend/anp - Je kunt Hitier niet verwijten dat hij miljoenen joden de dood injoeg. Zijn misda den maken deel uit van het leerproces dat ieder mens gedurende zijn leven doorloopt. Om uitein delijke vrede te vinden, kan iemand het nodig hebben om een of, zoals Hitier, duizenden moor den te plegen. Dit zeggen Margriet Rijsenbrij en haar echtgenoot Johan Buurman van Centrum Nieuwe Tijd in Pur- merend. Dat iedere crimineel onder het mom van zijn of haar leerproces dan de meest verschrikke lijke dingen kan uitvreten, bestrijden zij. „Je hebt altijd de keuze voor het goede te gaan", redeneert Rijsenbrij. „Wie kiest voor het kwade verdient dus gewoon straf, ook al is de misdaad te verklaren als je kijkt naar het leerproces dat iemand door loopt." Oude nieuwetijdskinderen noemen ze zichzelf. Deze term is in newage-kringen sinds een jaar of vijf een begrip. Het staat voor 'gevoelige kinderen uit hogere lichtsferen met een bijzonder zielen- doel op aarde'. Volgens de newage-aanhangers worden er de laatste jaren steeds meer van dit soort 'intuïtieve kinderen', soms behept met paranormale gaven, geboren. Vandaar ook de groeiende aandacht en begeleiding voor de sterrenkinderen. „Toen wij jong waren, had nog niemand van nieuwetijdskinderen gehoord", vertelt Rijsenl „Familieleden en vrienden noemden je een fa tast of een toneelspeler. Je voelde je totaal on grepen en eenzaam in je ervaringen." Toen z< jaar geleden in contact kwamen met andere n wetijdskinderen, was dat snel voorbij. „Alsof i thuis kwam", verzucht ze. In Centrum Nieuwe Tijd kunnen Buurman ei Rijsebrij hun spirituele ei helemaal kwijt. Beic verzorgen er cursussen en workshops, Rijsebi voltijds, haar man naast zijn gewone baan. Df healingsessies en meditatiebijeenkomsten le\ het stel nog niet genoeg op om ervan rond te men. Ze hebben goede hoop over een paar ja wel van Nieuwe Tijd te kunnen leven. Naast de verkoop van vooral oosterse artikele in het bijzonder het reinigen van woonhuizen kantoren de komende jaren winst opleveren, wachten zij. Daar komt geen aan te pas. „Ruimten waar mensen werken en wonen, vol met energie, positieve en negatieve. Wij met bijvoorbeeld edelstenen, wierook of met kruid salie de afvalenergie weg, zodat de daarvan geen slechte invloed meer kan nen", legt Buurman uit. „Dat levert een minder stress op voor de mensen in zo'n En daar hebben veel bedrijven baat bij." Een wat ongemakkelijk kijkende Poetin, eerder deze maand opl kantie in het Valaam klooster. Foto: Reuters/ltar-Tass

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 12