T VA Indrukwekkend decor voor veel kunst I i m m Jetteke Bolten-Rempt Culturele vakantietips van Jetteke Bolten donderdag 23 AUGUSTUS 2001 23 Gasthoofdredacteur Jetteke Bolten-Rempt (58) werd in 1990 directeur van 'het stedelijk' in Leiden. Begin jaren zestig studeerde ze kunstgeschiedenis in deze stad met de directeur van dat andere 'stedelijk', Rudi Fuchs. Dat ze beiden toen al de wens hadden muse umdirecteur te worden, wil Bolten niet zo stellig be weren. Maar die andere wens was er bij haar al zeker wel: journalist worden. Aan de uitnodiging een dagje op de stoel van de hoofdredacteur plaats te nemen, geeft Bolten dan ook graag gehoor. „Ik heb altijd graag voor een krant willen schrijven." Bolten klimt dan ook zelf in de pen. Ze schrijft over de Biënnale van Venetië, 's werelds toonaangevende ex positie van beeldende kunst, die Leiden qua allure en ondernemingszin tot voorbeeld kan dienen. In de bijna elf jaar die Jetteke Bolten nu directeur is van Stedelijk Museum De Lakenhal heeft ze er alles aan gedaan om het museum tot 'een parel aan de kroon van de stad Leiden' te maken. Daartoe herstel de Bolten de museumzalen in oude luister, maakte ze de indeling van het museum overzichtelijker en wer den leemtes in de collectie opgevuld vanuit de over tuiging dat oude en moderne kunst onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Met het expositiebeleid timmerde Bolten nadrukkelijk ook landelijk aan de weg: tentoonstellingen als die van Rembrandt en Lievens, Dageraad van de Moderne Kunst, maar ook over mode van Vivien Westwood, over de Zangeres zonder Naam en momenteel die van Carel Begeer, hebben wijd en zijd de aandacht getrok ken. In de komende jaren hoopt Bolten het klapstuk van haar carrière als museumdirecteur te realiseren: de uitbreiding van De Lakenhal met de aanpalende (fabrieks)panden. Als gasthoofdredacteur wil Jetteke Bolten van de gele genheid gebruik maken om de krantenlezer ook een aantal culturele tips aan de hand te doen. „Ik heb de ze zomer prachtige musea bezocht die ik graag onder de aandacht wil brengen. Sommige zijn gloednieuw en dus onbekend. Het zijn perfecte onderbrekingen van een sportieve wandel- of fietsvakantie." Met deze keuze wil zij aantonen is dat cultuur niet langer is voorbehouden aan de grote Europese steden. „Het draait niet meer alleen om Wenen en Parijs. Hoogstaande kunst is vandaag de dag ook te vinden in regionale centra. En in dat opzicht heeft Leiden een pracht toekomst." Tot slot grijpt Bolten haar 'krant' aan om drie voorma lige wethouders van cultuur in Leiden te vragen hoe zij over de toekomst van De Lakenhal denken. „Ik wil niet alleen weten wat ze van de uitbreiding van het museum vinden, maar ook waarom ze de uitbreiding, die nu al jaren op het programma staat, zelf niet voortvarender hebben aangepakt." Moge Leiden één tiende van de Venetiaanse wijsheid, allure en ondernemingszin aan de dag leggen Foto: Hielco Kuipers üiiBÜ Werk van Tuymans. Foto: EPA door Jetteke Bolten venetië - De weg naar Italië is geplaveid met files. Die hindernissen vergroten het bedevaartskarakter van de tocht naar het Mekka van de Europese cultuur. Om de twee jaar is Venetië daarvan het absolute brandpunt, ook van eigentijdse kunst. Dit jaar is het de 49ste Biënnale van Ve netië. Over twee jaar is het dus honderd jaar geleden dat de eeuwenoude water stad ook de moderne kunst in haar hart sloot. Die keus voor eigentijdse cultuur heeft haar geen windeieren gelegd. Moge Leiden voor de toekomst van zijn eigen stedelijke museum al was het maar één tiende van de Venetiaanse wijsheid, allu re en ondernemingszin aan de dag leg gen. In de Giardini, het door pijnbomen be schaduwde park aan de rand van de stad, staan de paviljoens van inmiddels 32 deelnemende landen, waarvan de eerste in 1895 werden gebouwd. Het Neder landse paviljoen, in 1953 ontworpen door Gerrit Rietveld, toont dit keer in foto en video enkele aardige invallen van Liza De gehurkt zittende jongen, een kolossaal beeld van Ron Mueck. Foto: EPA/Andrea Merola May Post. Het ligt direct na en naast het Belgische paviljoen. Hier legt Luc Tuy mans in een reeks vederlicht geschilder de schilderijen het nationale trauma bloot. Niet Kuifje in de Kongo om bezoe kersaantallen te scoren, maar de nog jon ge koning Boudewijn en Lumumba, ver moord in 1961, een jaar na de onafhan kelijkheid van de Belgische kolonie. Tuy mans schildert fragmenten uit het collec tieve geheugen die we wellicht liever ver geten. Een zeldzaam monument, niet Ucht te evenaren. De centrale tentoonstelling in het Itali aanse paviljoen is samengesteld door Harald Szeemann en biedt een gevari eerd beeld van ruim 50 internationale kunstenaars. 'Plateau der Mensheid' is de alles of juist nietszeggende titel, die, ge wild of ongewild, het meest letterlijk in beeld is gebracht door de Koreaanse kunstenaar Do-Ho Suh. In een grote, lege zaal is een vrijstaande, glimmend-trans- parante vloer verhoogd aangebracht, 40 vierkante meter. Een enkele bezoeker durft erop te lopen, de meeste staan langszij. Kijk je goed, dan blijkt de glazen vloer ge dragen te worden door talloze kleine plastic poppetjes, mannetje naast man netje, de handen omhoog, de benen als een gewichtheffer uit elkaar, groenig, ca 12 cm hoog, geklemd tussen twee glas platen. De muren van de zaal blijken be plakt met behang bedrukt met fotopor tretjes, medaillons van drie millimeter, rij na rij na rij. Van dichtbij verschilt elk ge zicht van het ander, maar op één stap af stand is elke individualiteit verdwenen, een stap verder en het patroon lost op in beige tint. De Koreaan weet, om met de Leidse kunstenaar Frans de Wit te spre ken, wat kritische massa betekent en geeft je te denken - door vorm en inhoud - over de 'condition humain'. Dat is ook het geval verderop, in het Ko reaanse paviljoen. Daar rijst zijn mans hoge, Boeddha-achtige beeld glanzend op in de ruimte, opgebouwd uit mis schien wel 500.000 of meer militaire identificatieplaatjes, eenvoudig doch doeltreffend. Tussen mens en mensheid is een mensenleven als een zeepbel of een nummer in metaal. Wat een contrast hiermee vormt het op het eerste gezicht meteen al spectaculai re beeld van de Engelse Ron Mueck waarmee de tweede grote tentoonstelling van de Venetiaanse Biënnale in het Arse- nale opent: de gestalte van een gehurkt zittende jongen. Het realisme is tot in elk detail volgehouden, alleen de reusachtige maat - 4,9 x 4,9 x 2,4 meter - getuigt van weinig realiteit. Dit beeld wil als met een vuistslag in je gezicht bewijzen dat hij kwetsbaar is, althans zo kijkt hij, althans zo lijkt hij. De haarscherpe, driedimensionale foto vergroting heeft echter bij nader inzien alleen maar last van zijn maat. Wij heb ben daar een uitdrukking voor. veel ge schreeuw, weinig wol. Het Arsenale, de voormalige kruit- en wapenopslagplaats van de stad-staat Ve netië vormt met zijn casco-gerestaureer de bakstenen architectuur een indruk wekkend decor voor de vele kunstwerken die volgen. Verrassend en indringend is de film-installatie van de Armeense Atom Egoyan hier in samenwerking met Juliao Sarmento. Hij doet ons reikhalzend uit kijken naar de tentoonstelling 'De Ont moeting, vier kunstenaars uit de Ar meense diaspora' in Stedelijk Museum De Lakenhal met meer filmwerk van Atom Egoyan, vanaf 3 november in Lei den, in uw museum. Biënnale van Venetië, te zien tot 4 no vember. jojhouder Pechtold (cultuur) zei (en besloten brainstormsessie de toekomst van De Laken- Dglop 17 mei j.l., geen enkel idee, enkel argument en geen en- drijfveer gehoord te hebben liet uitgeven van 40 miljoen ,Jen rechtvaardigen. Jetteke t »n wil van de drie voorgan- van Pechtold, de voormalige Houders Van der Linden et4)tertijd Van Dongen), Koek en Jenberg, weten hoe zij den- v»ver de toekomst van het ^Jeum en waarom zij zich des- niet sterk hebben gemaakt de uitbreiding. Henriëtte van der Linden. Wethouder cul tuur van 1990 tot 1991. ■rn,, v' De Lakenhal uitbreiden of en zoals het is: een klein- 0 ig stadsmuseum met stedelijke aspiraties? !ï2 IDe Lakenhal né de uit- tng een rustig museum te 1 waar oude kunst be- wordt, of moet het een jreel Ikea' worden met een 'aIViteit aan functies? en het stedelijk museum een T1' m worden voor oude en ?a me Leidse kunst of voor enaars uit alle delen van z,( reld? g|4 "^stapsgewijze ontwikke- Jan De Lakenhal aanbeve- a3aardig of moet de ge- ite de uitbreiding van het Jijk museum juist voortva- ter hand nemen? Stï1" u eigenlijk zelf piouder geen stevige im- jegeven aan de uitbreiding •e Lakenhal? „De Lakenhal moet uitbreiden omdat Leiden meer moet laten zien van Nederlandse schilder- en beeldhouwkunst dan het nu doet. Oude en nieuwe kunst moeten er aan bod komen, en daarvoor is de ruimte nu veel te beperkt. „Je moet op sommige momenten rustig van kunst kunnen ge nieten. Maar het museum moet ook zoveel mogelijk mensen uitdagen om naar kunst te komen kijken, zonder dat het een Ikea wordt. Geen rustig museum dus, maar ook geen Ikea. Ik zou zeggen: iets er tussenin. „Het is duidelijk dat er in het stedelijk museum een stevige Leidse component aanwezig moet zijn. Maar het stedelijk moet geen oudheidkamer van Leiden zijn. Topkunst van buiten de stad, die op een of andere wijze een relatie met de Leidse col lectie heeft, moet ook aan bod kunnen komen." „De uitbreiding van het museum moet wel degelijk voortvarend ter hand worden genomen, maar als je alle miljoenen die daar voor nodig zijn nog niet bij elkaar hebt, dan is het raadzaam voor een soort groeimodel te kiezen. Wat ik heel mooi vind op de Biënnale van Venetië is hoe ze een oud gebouw dat niet he lemaal is opgeknapt, het Arsenale, gebruiken voor nieuwe kunst. Dat kan in Leiden ook." „Ik ben maar een jaar wethouder van cultuur geweest. Toen ik er aan begon kwam de discussie over de uitbreiding van De La kenhal net op gang. Het zou flauw zijn om te zeggen dat ik het beter zou hebben gedaan dan de wethouders na mij. Maar ik hoop dat ik het voortvarend zou hebben aangepakt." Hennie Koek. Wethouder cul tuur van 1991 tot 1994- Foto: Eric Taal „De Lakenhal moet uitbreiden. Ik denk dat er in Leiden ruimte is voor een groter museum waarbinnen de functie van De La kenhal beter tot z'n recht komt: het laten zien van de Leidse ge schiedenis in de context van de Nederlandse schilder- en beeld houwkunst vanaf de zestiende eeuw tot heden." „Een cultureel Ikea, daar word ik niet vrolijk van. Maar een rus tig museum, dat hoeft nou ook weer niet. Als ik uitga van een groter museum moet dat wel vernieuwend zijn. Maar je moet ook niet te veel willen. Wat mij betreft zou het beperkt blijven tot schilder- en beeldhouwkunst. Ik denk dus niet direct aan vi deokunst of aan andere vormen van beeldcultuur." „Het stedelijk museum is er niet alleen voor Leidse kunst. De charme van De Lakenhal is voor een deel gelegen in dat Leidse accent, maar dat kan niet het enige zijn. Tja, en dan heb je het al snel over de rest van de wereld." „Leiden moet de plannen met De Lakenhal natuurlijk heel voortvarend ter hand nemen, maar de ervaring leert dat als je de uitvoering fasegewijs vormgeeft er iets heel moois kan groei en. Ik zou zeggen dat de uitbreiding tussen vijf en tien jaar moet zijn gerealiseerd." „Ik had veel wensen in mijn portefeuille. Ik heb gekozen voor het opknappen van de Stadsgehoorzaal en daarnaast de restau ratie van tentoonstellingszalen in De Lakenhal en het inlopen van achterstallig onderhoud in gang te zetten. Veel meer kun je in drie jaar niet doen. Als je alles tegelijk wilt, gebeurt er niets." Pex Langenberg. Wethouder cul tuur van 1994 tot 1998. Foto: Mark Lamers „Uitbreiding van De Lakenhal hoorde bij de taakstelling waarmee ik als wethouder op pad ben gestuurd. Ik ben nog steeds van me ning dat het museum moet uitbreiden omdat de capaciteit te klein is. Maar ik vind ook dat De Lakenhal meer mag integreren in de Leidse samenleving en aan de weg moet timmeren." „Ik betwijfel zeer of er behoefte is aan een cultureel Ikea, zoals Pechtold wil, en of daar het geld voor is. De beschikbare middelen kunnen het best worden gestopt in versterking van bestaande functies. Er zouden meer mogelijkheden moeten komen om mo derne kunst te tonen, maar het stedelijk museum moet ook zijn beperkingen kennen. Bij de leest blijven, zou ik zeggen." „De hele wereld is misschien wat al te ruim. Maar De Lakenhal hoeft niet alleen Leidse kunst te tonen. Initiatieven om over de grens te kijken, in samenwerking met het Centrum Beeldende Kunst, kunnen het Leidse cultuurgoed versterken. Ook hier geldt: De Lakenhal moet haar beperkingen kennen en een duidelijk pro fiel ophouden." „Er moet snel een flinke stap worden gezet om uitbreiding van De Lakenhal mogelijk te maken. Ik word een beetje gek van die staps gewijze ontwikkelingen in Leiden. De ontwikkeling van het gebied rond het station en de Aalmarkt gaat ontzettend traag, terwijl juist een krachtige stedelijke ontwikkeling noodzakelijk is. Ik vraag mij af waaraan het ligt dat in Leiden alles zo langzaam gaat." „Ik heb weinig kunnen doen vanwege politieke verdeeldheid, de PvdA wilde niet echt kiezen voor uitbreiding van De Lakenhal, en door gebrek aan geld. In de periode dat ik wethouder ben geweest was er nog sprake van forse bezuinigingen." Musée de l'impression sur Étoffes, Frankrijk „Bent u toevallig in de Voge zen op weg naar Bazel dan is dit museum een absolute must. Interessant zijn de pa ralellen tussen de geschiedenis van de textielindustrie van Mulhouse en de Leidse laken industrie. Het textielmuseum in het Franse Mulhouse heeft maar liefst drie miljoen stukken in huis. Dat deze schat aan his torisch materiaal bewaard is gebleven, is te danken aan de textielontwerpers die in de 19de eeuw niet alleen hun ei gen ontwerpen verzamelden, maar ook die uit andere re gio's, om zo hun kennis van de textielnijverheid uit te breiden. Naast textielontwer- pen zijn er machines, verf en gereedschappen te zien, die tezamen het verhaal vertellen van de eens zo bloeiende in dustrie. Musée de l'impression sur Étoffes, Rue Jean-Jacques Henner 14, Mulhouse, Frank rijk Post-Nature expositie, Italië „Naast de Biënnale van Vene tië zijn er door de hele stad heen prachtige exposities in sfeervolle Palazzi. De Post- Nature expositie mag niet ge mist worden. Varkensflats, drijvende vlieg velden, gestapelde land schappen en dassentunnels: het Nederlandse landschap is eerder het werk van mensen handen dan van natuur krachten. Met dit thema in het achterhoofd gingen tien Nederlandse kunstenaars aan de slag. De foto's, films, in stallaties en schilderijen die dit opleverde zijn, onder de titel 'Post-Nature'onderge bracht in het sfeervolle Palaz zo Zenobia. Het werk van on der anderen Mark Manders, Aemout Mik, Liza May Post, Michael Raedecker, Frank van der Salm, Mike Tyler en Marijke van Warmerdam is nog tot 4 november te zien. Post-Nature, Palazzo Zeno bia, Fondamente del Soccor- so 2596, Venetië Castello di Rivoli, Italië „Een schitterende kunstcollec tie, prachtig gerestaureerd. Een aanrader. Oud en nieuw gaan hand in hand in het Castello di Rivoli. Dit Italiaanse museum voor moderne kunst is onderge bracht in een zestiende- eeuws kasteel met een bij zondere geschiedenis. Nadat Franse soldaten eind zeven tiende eeuw grote delen van het gebouw sloopten, waag den twee architecten zich aan het herstel van het Castello. Beide projecten werden nooit voltooid, maar lieten wel hun stempel ach ter. Of dat erg is, is de vraag. In al zijn onvolledigheid vormt het een prachtig decor voor exposities van moderne kunst. Rudi Fuchs maakt er tentoonstellingen Castello di Rivoli, Piazza Ma- falda di Savoia, Rivoli, Italië Chateau d'Arenthon, Frank rijk „De klap op de vuurpijl' Een wonderbaarlijk museum, ten toonstellingen van een hoge kwaliteit, een leuk café en een mooi winkeltje. Kortom, een fantastisch rustpunt in een heerlijk fiets- en wandelge bied." Tussen Annecy en Thónes ligt een oud bisschoppelijk paleisje. Bijna dreigde dit prachtige bouwwerk in de vergetelheid te raken, tot Jean-Marc Salomon zijn erfe nis gebruikte om het kasteel tje te kopen, te renoveren en tot museum om te vormen. Ieder jaar zijn er drie ten toonstellingen te zien. Mo menteel kan de bezoeker ge nieten van het wvk van het excentrieke BritWcunste- naarsduo Gilbert en George. Chateau d'Arenthon. Alex. Frankrijk V Gilbert en George.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 15