Deze Dance Parade swingt niet'
CULTUUR KUNST
i 'Vind je iets mooi en kun je het betalen, koop het
Vrouwen die genieten van hun lichaam
en hun zintuiglijke waarneming
Powerpop
weer afgelast
Salsa Plaza
in de regen
cht paraderen, zoals bij lichtend voorbeeld Berlijn, is er in Rotterdam niet bij
Kunstbende deelt Gouden Ratten uit
in Rotterdamse Museumpark
maandag 13 augustus 2001
1*88 Zeeuws meisje bij veilinghuis Sotheby's
otO: EPA
Kinky agentes met knuppeltjes tijdens de Dance Parade in Rotterdam. Foto: WFA/Guido Benschop
In de categorie 'Dans' won de Gelderse groep The Devils een Gouden
Rat. Foto: WFA/Fred Ernst
itterdam/gpo - „Als de smeris
raks komt, biertje wegdoen,"
iarschuwt een man op een
ooter. Het drankje van de
lofdsponsor mag tijdens de
mee Parade niet op straat ge-
onken worden. „Drank en
ugs, dat gaat niet samen", zegt
n controlerende agent.
terdagmiddag is iedereen in
n feeststemming. Het is mooi
:er en de terrassen zitten
imvol. De rest staat of zit op
aat. Wachtend op de trucks
komen. De politie pakt in
t begin nog wel eens een blik-
bier af, maar als de parade
orbijtrekt is het veel te druk
n nog in te grijpen. Ondanks
politieverordening wordt er
assaal gedronken. Bier, maar
oral 'breezers'. De breezer is
n razend populaire alcohol-
jx in een hip glazen flesje. Het
laakt naar kauwgom,
n veel drinken moet ie plas-
Tegen reclameborden, in
bosjes, en in uiterste nood en
iin public. „Mag ik hier mis-
lien naar de wc? „Oh nee,
cl ageren de dames van een fo-
vinkel. „Ze hadden maar toi-
li ten moeten plaatsen. Wij la-
'11 niemand binnen. Heel veel
P* ikeliers zijn dicht gegaan.
or de rest is het een prima
jat hoor, maar als je moet
35 ssen, ga je maar naar het ca-
De straten liggen bezaaid
Et flyers, blikjes en lege bree-
-flessen. Glas, overal glas. Di-
t achter de trucks rijden drie
«mwagens van de gemeen-
ijke vuilophaaldienst,
irk Rouwenhorst van de orga-
atie: „Pissen en glas op straat
i evenementenproblemen,
t hoort erbij. In Berlijn, waar
Dance Parade ooit begonnen
moet de organisatie inmid-
s schoonmaakkosten beta-
Rouwenhorst is niet bang
9 het ook in Rotterdam zo ver
*nL „Rotterdam wil heel graag
3 evenement. De gemeente
«Isidieert ons. De stad heeft er
Huwens ook veel profijt van.
Tvind de aankleding heel erg
/"Éenvallen". vertelt een toe
ro
oi beeldende kunst recensie
esther barfoot
10
h Expositie: 'Schepsels rondom het
t, wateren in de wind', werken met
penseel en oostindische inkt op
>e 'ijstpapier van Kumi Kuwamura.
en: wo t/m vr 12-18 uur, do 19-21 uur,
li 10-17 uur, zo 13-17 uur; t/m 26
listus, Galerie Zóne, Nieuwstraat 17b,
dl Leiden
irgaans is het geen fraai ge-
't als iets of iemand zich uit-
reid krabt. Bij de kat gete-
d door Kumi Kuwamura wel.
t haar achterpoot schuurt ze
leftig op los. Stof en haren
gen er van af. Haar ogen
inien van genot. Samen-
erderig kijkt ze de toeschou-
_j aan. Ze weet dat die dit ge
schouwer. „Wat een verlopen
koppen! Helemaal niet vrolijk.
Die mensen op die karren zien
er helemaal niet swingend uit.
Carnaval in het Zuiden, dat is
leuk! Daar valt wat te zien, maar
waarom kijken we hier naar?
Haar vriendje: „Het is een eve
nement. Het is entertainment.
Daarom dus.
Ted Langenbach, nestor van de
dance in Rotterdam, had het
wellicht al voorzien. Hij deed dit
jaar niet mee, vond het te com
mercieel geworden. „Heel jam
voel herkent. Het gevoel van lek
kere jeuk.
'Naaktmodellen en dierstudies'
tekent de Japanse kunstenares
Kumi Kuwamura volgens de fly
er van Galerie Zóne, maar ei
genlijk zijn dit veel te klinische
termen voor haar zinnelijke
poezen en vrouwen. Poezen en
vrouwen die genieten van hun
lichaam en van hun zintuiglijke
waarneming.
De vrouwen genieten met name
van de aanraking van water. In
'Afgewaaid' zit een vrouw tot
haar heupen in het water. Ze
leunt voorover met haar hoofd
tussen haar knieën. Ze laat haar
handen door het water bewe
gen, het water door haar vingers
lopen. Ze is in zichzelf gekeerd
en volledig geconcentreerd op
haar eigen waarneming. In de
mer, vindt Mark van de organi
satie. „Ted hoort hier als Rotter
dammer gewoon bij te zijn."
Langenbach vond het program
ma ook maar weinig vernieu
wend. „Het is mainstream mu
ziek", bevestigt Mark. „Gericht
op de grote massa."
Jordy (18) is met een groepje uit
Zwijndrecht voor het eerst naar
het festival gekomen. „Ik vind
het cool. Relaxed. Ik hou van
trance, zoals dj Tiësto en dj
Mamix. Maar de Love Parade in
Berlijn was wel veel toffer, daar
tekening 'In het 'lauwe water'
deelt de vrouw haar ervaring
juist met de toeschouwer. Tot
aan haar dijen staat ze in het
water. Haar volle schaamhaar
drupt nog na. Met haar handen
stevig op haar dijen gedrukt kijkt
ze de toeschouwer in alle open
heid aan. „Ik heb plezier in mijn
lichaam. Jij ook?," lijkt ze te zeg
gen.
Het water van Kuwamura ziet
eruit alsof je het echt kunt aan
raken. Doordat de kunstenares
de Oost-Indische inkt niet heeft
verdund met water, maar met
een speciaal middel, vlekt de
inkt niet zoals in de vacht van de
katten.
In plaats daarvan loopt hij licht
uit over het rijstpapier en komt
bij elkaar in ringen en kronke
lende lijnen. Het water is on
zagen de mensen er veel mooier
uit. Martijn (15) knikt. „Het was
een beetje nep. Die trucks wa
ren helemaal niet mooi versierd.
Zelf hebben ze kleurige kleding
aangetrokken. Dat valt op. Net
zoals meisjes die boa's en cow
boyhoeden dragen. Paars en
rood of totaal wit is mode op de
karren en in het publiek. Maar
echt paraderen, zoals bij lich
tend voorbeeld Berlijn, dat is er
in Rotterdam niet bij. Ook niet
op de karren. Vrolijke, dansende
wagens kunnen dan ook reke
grijpbaar, maar allesomsluitend.
Hoewel Kuwamura al bijna tien
jaar in Nederland woont en
werkt, is haar werk onmisken
baar Japans. Niet alleen door de
manier waarop ze sommige te
keningen 'inlijst', op langwerpi
ge stukken rijstpapier, bekleed
met zijde, maar ook door de
eenvoud van haar afbeeldingen.
Geen lijn te veel, geen vorm te
veel, tekent ze. Alleen de kat. Al
leen de vrouw en het water.
De enige kleuren zijn de spatten
van bladgoud en -zilver. Stof dat
opvliegt wanneer de kat zich
krabt. Druppels die van een
vrouw spatten als ze uit het wa
ter komt. Sterrenstof dat het
moment betovert. Kuwamura
weet als geen ander hoe ze die
betovering tot uitdrukking kan
brengen.
nen op gejoel. Net zoals beken
de dj's, zoals Tiësto. Hij is de
echte Trance King. Als een rat
tenvanger van Hameien trekt
zijn wagen een hele stoet met
mensen achter zich aan. De
muziek op de andere wagens
variëert van disco en reggae tot
het echte 'hakken'. Een door
een camouflagenet bedekte wa
gen is voor de 'punkers'. De
laatste wagen, gevuld met blote
borsten, is van hardcore-organi-
satie 'Black Out' en trekt een
publiek van kale hoofden.
door Jordi Kerkum
rotte rdam/gpd - Vetkuiven,
dreadlocks, hanenkammen en
hoofddoekjes: ze waren gisteren
allemaal te zien tijdens de finale
van 'Kunstbende' in het Rotter
damse Museumpark. Voor de
elfde keer waren de winnaars
van de provinciale en grootste
delijke voorrondes bij elkaar ge
komen om te strijden om de
Gouden Ratten, de bokalen die
zijn verbonden aan het nationa
le jongerenfestival. En omdat
Rotterdam dit jaar Culturele
Hoofdstad van Europa is, kwam
het zWervende evenement één
malig naar de Maasstad.
De 13 tot 19-jarige deelnemers
streden om de prijzen in zes ca
tegorieën: Muziek, Dans, Expo,
Performance, Taal en Multime
dia. Omdat uit elke provincie
(en de twee steden Amsterdam
en Rotterdam) deelnemers in al
le categorieën waren afgevaar
digd, was het werk van meer
dan 250 jonge artiesten te zien
en te horen bij de verschillende
tenten, podia en in het Neder
lands Architectuurinstituut. In
totaal kwamen een kleine dui
zend bezoekers naar hun ver
richtingen kijken.
Net zo belangrijk als de uitvoe
ring is op Kunstbende de uitwis-
seling van gedachten tussen de
deelnemers over hun activitei
ten in de kunst. Beeldend kun
stenares Corina Hesper (18) is
enthousiast over Kunstbende.
„Ik heb al veel andere deelne
mers gesproken en je komt hier
alleen maar leuke mensen te
gen. Iedereen komt hier met de
zelfde interesses. Vandaar de
losse sfeer, denk ik. Mensen
hebben respect voor eikaars
werk. Je hoort wel kritiek, maar
dat is goed bedoeld. Je kunt er
van leren."
De 15-jarige danser /acrobaat
/cabaretier Jelte van Lente is te
vreden over zijn optreden in de
categorie Performance. „Tijdens
de Rotterdamse voorronde ging
het niet zo goed, omdat ik ner
veus was. Maar nu was ik ge
woon blij dat ik in de finale
stond." Hij heeft een kritische
kijk op zijn collega-kunstenaars.
„Sommige denken dat het 'ech
ter' is als je diepzinnig gaat doen
is. Maar er zijn ook hele mooie
dingen te zien. Vooral bepaalde
buitenlandse inzendingen in Ex
po vond ik heel goed."
Buitenlandse inzendingen zijn
nieuw. Dit jaar is de Kunstbende
voor het eerst onderdeel van
een groter geheel: een zesdaags
festival, waarbij tieners uit heel
Europa bij elkaar komen om op
te treden, deel te nemen aan
workshops, te discussiëren en
inspiratie op te doen. Art Con
nexion' heet het en er doen on
geveer driehonderd jongeren
mee uit acht landen, waaronder
een aantal Kunstbende-finalis
ten. Tot en met woensdag wer
ken de deelnemers toe naar de
Final Performance.
De winnaars van Kunstbende
kwamen dit jaar vooral uit het
oosten en noorden van het land.
Hilversum - Het popfestival Po
werpop is voor de tweede keer
in enkele maanden tijd afgelast.
Het festival, met optredens van
onder anderen Van Dik Hout,
Kane, Jody BeriÉl, Twarres,
Postmen, De Kast en Volumia!,
zou plaatshebben op 2 septem
ber in het Gelredome in Am-
hem. Begin mei werd Powerpop
bij de Nedereindse plas in
Utrecht ook al afgelast. Toen
werd het risico op verspreiding
van mond- en klauwzeer te
groot bevonden met naar schat
ting 35.000 bezoekers uit bin
nen- en buitenland.
De keuze voor de nieuwe datum
in de vakantieperiode bleek
geen gelukkige. De organisatie
ontving veel klachten van men
sen die een kaartje hadden ge
kocht voor Powerpop. Er waren
al 7000 tot 8000 kaarten ver
kocht. Deze tickets blijven geldig
voor de nieuwe datum, die bin
nenkort wordt bekendgemaakt.
leiden - Ondanks de regen vond menig dansliefheb
ber gistermiddag zijn weg naar de Nieuwe Beesten
markt in Leiden. Op het plein, dat voor de gelegen
heid was omgedoopt tot 'Salsa Plaza', vond voor
het vijfde achtereenvolgende jaar het Caribisch
Openlucht Festival plaats, georganiseerd door dans
school Dos Bailadores en de Leidse ondernemer Pe
ter Labruyere. Foto: Eric Taal
•ierre Klossowski
verleden
«rijs De Franse schrijver en
•eldend kunstenaar Pierre
ossowski is gisteren in zijn
uis in Parijs overleden. Hij was
ijaar oud. Zes maanden gele
en stierf zijn jongere broer
althus (93), eveneens schilder,
[ossowski werd vooral bekend
oor boeken en potloodteke-
ingen die erotiek vermengden
iet metafysische en religieuze
eeën. Hij schreef onder meer
»t essay 'Sade mon prochain'
rer de markies De Sade en de
•ruchte romantrilogie 'Les lois
sl'hospitalité'. Hij was be
iend met de schrijvers André
ide en André Breton. Zijn
erk werd vaak getypeerd als
irrealistisch.
ameron maakt
D-documentaire
n angeles - James Cameron,
gisseur van 'Titanic', werkt
in een nieuwe film over het
zonken passagiersschip. Dit-
aal gaat het om een docu-
entaire van anderhalf uur met
iedimensionale beelden van
t wrak. Een expeditie naar de
ek van de ramp neemt zes
»ken in beslag.
door AJ. Snel
londen - Petra van den Houten
(32) is in Londen werkzaam als
adjunct-directeur bij het gere
nommeerde veilinghuis Sothe
by's. Haar actieradius: impressio
nisten en modernen, de periode
van globaal genomen 1870 tot
1940.
Zij is verantwoordelijk voor een
omzet van zestien tot twintig
miljoen Engelse ponden, ofwel
zo'n zevenenvijftig tot zeventig
miljoen Nederlandse guldens
per jaar. Getallen die haar
geenszins doen duizelen. Geld
wordt in haar vak al snel een ab
stractie. 'Het gaat me om de
schoonheid van de schilderijen,
de emotie die ze wekken en de
historische context waarbinnen
ze zijn vervaardigd.'
Over de glamour waarmee haar
vak omgeven wordt, haalt Petra
van Houten haar schouders op.
„Dat zegt me niet zo veel. Trou
wens, als je in een kelder tussen
de spinnenwebben zoekt of je
staat roestige spijkers uit lijsten
te trekken, dan heeft dat weinig
met glamour te maken. Het is
wel superleuk."
Petra van den Houten organi
seert twee veilingen per jaar.
Reist daartoe heel Europa rond,
bestudeert publicaties over
schilderijen, wordt benaderd
door mensen die om advies vra
gen en zoekt waar maar iets te
vinden valt voor de clientèle van
Sotheby's. De wereld van het
veilinghuis is veelal die van het
grote geld, maar dat beroert
haar nauwelijks. Als ze ergens
kippenvel van krijgt, is het van
dat sinds lang uit het zicht ge
raakte stuk dat opduikt en van
bijzondere betekenis blijkt.
Ze werd in Borssele geboren,
ging in Middelburg en Goes
naar de middelbare school en
studeerde kunstgeschiedenis in
Leiden. „Daarmee kun je het
onderwijs in, voor tijdschriften
gaan werken of eventueel in de
reiswereld iets gaan doen als
gids. Ik ben, nogal brutaal, naar
Christie's in Amsterdam gegaan
om te zien of ik daar kon gaan
werken. Aanvankelijk was er
geen werk voor me, maar op
een bepaald moment kon ik ko
men om op een kijkdag infor
matie te geven en tegelijk op te
letten. Dat luistert nauw. Je hebt
experts, die binnen seconden
een diamant uit de zetting van
een sieraad halen en dat vervan
gen door een vervalsing. Met dat
opletten en met het geven van
inlichtingen over kunstwerken
ben ik in het begin van de jaren
Petra van den Houten: Je hebt experts, die binnen seconden een diamant uit de zetting van een sieraad
halen en dat vervangen door een vervalsing." Foto: GPD/William Mieras
negentig begonnen."
„In 1993 was ik in Londen en
daar ben ik het hoofdkantoor
van Christie's binnengewandeld
om te kijken of daar iets voor
mij te doen was. Dat was er. Ik
kreeg er de leiding over de vei
lingen van de negentiende-
eeuwse kunst en haalde schilde
rijen binnen voor de veilingen
van de afdeling impressionisten
en negentiende-eeuwse kunst.
Een aantal maanden geleden
ben ik overgestapt naar Sothe
by's en daar heb ik de verant
woordelijkheid voor de veilin
gen van impressionisten en mo
dernen. Ik heb een geweldige
baan; ben altijd met mijn werk
bezig."
De markt is grillig, weet Van den
Houten. Vandaar ook dat ze
niets ziet in kunst als belegging.
„Ik ben daar tegen. Vind je iets
mooi en kun je het betalen,
koop het dan. Beleggen in kunst
is riskant. Er valt geen enkele ga
rantie te geven over de ontwik
keling van prijzen. Stort de eco
nomie in, dan kelderen de prij
zen. Als je dan met stukken zit
waar je zelf geen plezier aan
kunt beleven, dan ben je onge
lukkig. De verzamelaars weten
dat intussen ook. Ze hebben ge
leerd van de neergang in de eco
nomie van tien jaar geleden."
De kunstmarkt wordt gestuurd
door vraag en aanbod. Van den
Houten: „Veel mensen denken
dat wij maar iets zeggen over de
waarde van schilderijen, maar
dat zijn fabels. We kijken heel
goed om ons heen wat er ge
beurt. Komen er te veel stukken
van dezelfde kunstenaar tegelijk
op de markt, dan dalen de prij
zen. Kopers zijn op zoek naar
het bijzondere. Dat is mede be
palend voor de waarde van Van
Gogh. Die heeft niet zo lang ge
leefd en hij deed iets totaal
nieuws. Het werk is schaars en
dus kostbaar."
Er zijn onvoorspelbare gebeur
tenissen en ongrijpbare factoren
die van invloed zijn op de vraag
naar kunst. „De gekke-koeien-
ziekte heeft de vraag naar af
beeldingen met koeien doen da
len. Mensen hebben daar een
minder goede associatie bij. Wat
opvalt is ook: rond de millenni
umwisseling is de vraag toege
nomen naar schilderijen met
\Tolijke, opgewekte kleuren.
Mensen hebben die wisseling
blijkbaar ervaren als een periode
met een mate van onzekerheid.
Ze zochten naar alles met een
plezierige uitstraling, naar din
gen waar ze zich prettig bij kon
den voelen. De vraag naar don
ker en abstract verminderde."
Met grote regelmaat gaan wer
ken van grootheden als Chagall,
Picasso, Klee, Modigliani, Monet
en Utrillo door haar handen. Ze
beziet de schoonheid en stelt
vast hoe en waar ze binnen de
geschiedenis hun plaats heb
ben. Daarin vind ze veel vreug
de. Zelf kopen, dat is onethisch.
Wie voor een huis als Christie's
of Sotheby's werkt op een post
als de hare. die vermijdt de
schijn van partijdigheid en
houdt afstand.
Prijzen in zes categorieën