'Ze nemen me maar zoals ik ben' vidre 1 Nederpop van De Kast op Marinevliegkamp Valkenburg Schilder het hele doek maar knalroody Streekmuziekschool laat reel soorten muziek horen Verrassend en warm concert in sneltreinvaart vav &Cu tuur ZATERDAG 23 juni 2001 emière 'Nynke' september Wimbledon: een vreemde minnares Voormalig kindsterretje Nikka Costa presenteert debuut-cd als volwassen rockster: 'Everybody got their something' am - De Nederlandse dfilm 'Nynke' over het leven kinderboekenschrijfster nkevan Hichtum, echtge- •van Pieter Jelles Troelstra, op 6 september in premiè- Jienke van Hichtum, pseu- Ijjj uem voor Sjoukje Bokma de r, leefde van 1860 tot 1939 no «rd wereldberoemd door w boek 'Afke's Tiental' (1903) t2. reen groot Fries gezin. De 311 [drollen in de film worden ieeld door Monic Hend- r(Nynke), Jeroen Willems ie, leistra)Peter Tuinman en ;nj neCmtzen. in en festival in jj Kjrdwijkerhout IDWMKERHOUT - Het festival blaaskapellen in Noordwij- lout dat morgen zou wor- gehouden, gaat niet door. aantal aanmeldingen was oldoende voor het 'Lekker M sn tussen de Bollen' getitel- istijn. liaanse kunst in oglandse Kerk - In de Hooglandse Kerk dtvan 16 augustus tot en 22 september een tentoon- ig gehouden van heden- e, indiaanse kunst en cul- De organisatie zegt met de iitie de traditionele indi- volken van Noord-Ameri- willen ondersteunen. skoor zingt uw Leids lied - Als afsluiting van de se Waterdagen geeft het ikoor morgen tussen 21.00 fe.00 uur op de Leidse Bees- larkt een concert. Aange- [het een Leids karakter ft, wordt onder meer een w Leids Lied, geschreven iHenny Kasterop, ten ge- Igebracht. Solist in dit on- leel is de Leidse onderne- iPeter Labruyère. igo dansen 10|Het Paleis haag - Museum Het Paleis het Voorhout in Den Haag nt in februari al een voor- top zijn toekomst als mu- nuseum. Dan houdt het entoonstelling over de tan- Iet plan is ingegeven door uwelijk op 2 februari van lijna-buurman' Prins Wil- Alexander met de Argen- Maxima Zorreguieta. Mo- worden er zelfs tangoles- |egeven in het statige mu- 'Pje- Door Hanneke van den Berg amsterdam/gpd - Hoe is het toch mogelijk dat zo'n klein op- dondertje zo'n enorme strot kan hebben? Als je haar zo ziet lopen, valt ze hooguit op door die vlam mende haardos. Maar als je haar debuut-cd 'Everybody got their something' opzet, schiet je haast uitje stoel. Als peuter zat ze bij Frank Sinatra op schoot. Hij was haar peetoom. Kwam ze 's och tends in haar pyjama de trap af, dan zaten Tony Bennett, Sammy Davis jr. of Quincy Jones in de woonkamer. Als ze niet zongen, waren ze in gesprek met Don Costa, een bekend producent, liedjesschrijver. En Nikka's vader. „Iedereen die hoort dat ik in mijn jeugd werd omringd door dat soort beroemdheden, denkt dat ik kruiwagens zat had om mijn carrière van de grond te krijgen", zegt de nu 28-jarige Nikka Costa. „Maar niets is min der waar. Mijn vader overleed toen ik 10 was en met hem ver dwenen ook al die beroemde vrienden. Ik heb van de meesten nooit meer iets gehoord. Ze kwamen ook niet voor mij naar ons huis, maar voor hun produ cent." Nu heeft Nikka Costa dergelij ke kruiwagens ook helemaal niet nodig. Je hoeft haar stem maar één keer te horen om te weten dat ze het op eigen kracht ook wel redt. Daar komt nog bij dat de muziekindustrie allang niet meer nieuw voor haar is. De in Tokio geboren, maar in Los Angeles opgegroeide Nikka maakte al een kerst-elpee toen ze 5 jaar oud was. Twee jaar la ter zong ze mee met het Don Costa Orchestra in een televisie show die in Milaan werd opge nomen. De Italianen waren zo weg van haar dat ze meteen een platencontract kreeg aangebo den. „Dat was een haast surrea listische ervaring", herinnert ze zich. „Door dat album kwam ik in het voorprogramma van The «Police terecht tijdens hun show in Chili. Daar stond ik dan, als 8-jarige, voor een menigte van 300.000 mensen." Toen haar vader enkele jaren later overleed, bracht dit haar zo van haar stuk, dat ze een tijd lang geen zin meer had om te zingen. Maar op 14-jarige leef- Nikka Costa: „Nu ik zelf kan beslissen wat ik wel en niet wil, laat ik me niets meer wijsmaken." Foto: CPD/Luis Sanchis tijd werd ze door een Duitse platenmaatschappij toch weer achter epn microfoon gezet. „Die plaat moest ik nog doen, omdat het was vastgelegd in mijn contract. Ik werkte er met mensen die ik niet zag zitten en moest nummers zingen die ik vreselijk lelijk vond. Dat album mocht van mij direct op de vuil nishoop. Maar de plaat verkocht wel goed." De liefde leidde op een gege ven moment tot de grote over steek van de Verenigde Staten naar Australië. „Ik was verliefd op een Australische jongen en heb er vijf jaar gewoond. Toen die liefde was gedoofd, vond ik het tijd worden om terug te gaan. Maar ik had in Australië wel een platendeal en heb daar ook een volwaardig album ge maakt. Eigenlijk is 'Everybody got their something' dan ook geen debuut. Maar het is wel het eerste album dat wereldwijd wordt gelanceerd." Als de cd succesvol wordt, kan ze er gif op innemen dat die Au stralische plaat alsnog overal wordt uitgebracht. „Ach, ieder een heeft dingen uit zijn verle den waar hij nooit van loskomt. Ik sta ook nog steeds wel achter dat album en zal niet onder de dekens kruipen als het alsnog in alle winkels komt te liggen. Ze doen maar, zolang ze maar we ten dat ik inmiddels een paar jaar verder ben en dat dit mu ziek van 'vroeger' is. Bovendien kan ik hoog of laag springen, ik heb simpelweg de rechten daar van niet in handen. Dus kunnen ze me uitlachen als ik zeg dat ik het niet wil." Het meest opvallende aan haar wereldwijde 'debuut' is de reikwijdte van haar stem. Ze kan fluisteren, grommen, flink uit halen en suikerzoet klinken. Een enkele keer lijkt ze een vrouwe lijke tegenhanger van Lenny Kravitz, dan weer klinkt ze als Tracy Bonham of Joan Osbome. Maar bij een groot deel van de nummers gaat elke vergelijking mank. Dan is ze gewoon Nikka Costa: een rocklady die haar muziek doorspekt met hiphop, jazz en een vleugje blues. „Ik hou van zoveel verschil lende genres. Bij elke stemming, bij elke stap die je in het leven neemt, past andere muziek. De muziekindustrie probeert je wel vaak in één richting te duwen. De promotie is dan een stuk simpeler omdat ze goed kunnen uitleggen in welk hokje je thuis hoort. Maar ik ben koppig en weet buitengewoon goed wat ik wil. Dus laat ik me ook niet in een bepaalde richting duwen. Daar zijn ze bij mijn platen maatschappij al achter", lacht ze. „Als tiener heb ik vaker mu ziek moeten opnemen die hele maal niet bij me paste. Ik voelde me daar niet erg prettig bij en nu ik zelf kan beslissen wat ik wel en niet wil, laat ik me niets meer wijsmaken. Met dit nieu we album heb ik niet voor de gemakkelijkste weg gekozen. Niet elk nummer is even com mercieel, denk ik. Maar dit ben ik en ze nemen me maar zoals ik ben." MUZIEK RECENSIE LI DY VAN DER SPEK Concert: Katwijks Chr. Mannenkoor Jubi late o.l.v. Sander van Marion en Chr Drum- en Showfanfare Door Vriendschap Sterk o.l.v. Rob Balfoort. m.m.v. vocale en instrumentale solisten Gehoord 22/6. Cleyn Duin, Katwijk aan Zee Het Chr. Mannenkoor Jubilate o.l.v. Sander van Marion gaat dit jaar voor het eerst in zee met de Chr. Drum- en Show fanfare Door Vriendschap Sterk. Jan Vayne is weer als van ouds van de partij, en de so praan Sharon Scheffer met haar trio piano/fluit/hobo. Dan is de koek nog niet op: John May zorgt voor een deugdelijk slag werk-fundament, Peter Bontje zit weer achter de synthesizer en zo zijn er nog wel een paar instrumentalisten her en der bezig. Het zingen kan aan Jubilate worden overgelaten. Heel rustig en evenwichtig weerklinken de gezangen, sprankelend begeleid door Vayne, even geaccentu eerd door de fluit. De sopraan Sharon Scheffer is een nieuwe aanwinst. Scheffer heeft een lichte, behoorlijk vibrerende, zangerige stem, typisch ge schikt voor de musical, maar ook straalt in combinatie met Jubilate. Werkelijk prachtig is de ho mogene glanzende blazersklank van DVS in een Adagio van Bal foort. Met geraffineerde accen ten van de trommelsectie en een opzwepend drammende melodie van de baritons, over genomen door helle venijnige trompetjes wordt een sterk staaltje van echt samenspel ge leverd. En als Jubilate op de achtergrond meezingt met Sha ron Scheffer in More Love to Thee', waait de heimwee naar vroeger door Clyn Duin: Vera Lynn met haar soldaten. Vayne verrast door zijn pitti ge, weerbarstige spel in een im provisatie op o.a. 'De dag door Üwen Geest ontvangen': en "Blijf bij mij, Heer". Het lijkt of Louis van Dijk tussen z'n vin gers meeknalt, maar al dat moois komt uit tien vingers! Ju bilate is weer op z'n best in de spirituals, swingend ritmisch, contrastrijk en enthousiast. Een warm zomerconcert met een grote dosis flair in sneltrein vaart. MAARTEN BAANDERS door leerlingen en docenten nuriekschool Leiden. Gehoord B/6 Stadsgehoorzaal Leiden. door Casper Wichers valkenburg - Voor 'de gewone man' zijn militaire kampen meestal onneembare bolwerken. Verder dan de strengbe- waakte toegangspoorten komt hij gewoonlijk dan ook niet. Het Marinevliegkamp Valkenburg vormt op 29 juni een op merkelijke uitzondering op deze 'regel', wanneer zo'n drie duizend muziekliefhebbers op het terrein een popconcert zullen bijwonen van de Friese formatie De Kast. Voordat de poorten die vrijdag echter voor het burgervolk open gaan, heeft er al heel wat overleg plaats gevonden tussen diverse militaire disciplines van het kamp en de vrijwilligers van de organiserende Stichting Taptoe Katwijk (STK). „Chef d'equipage, chef marine bewakings kamp en hoofd algemene dienst, dat zijn zo'n beetje de mensen met wie wij deze dagen mee te maken hebben", zegt STK- voorzit ter Willem Schonenberg. Sinds 1993 al organiseert STK taptoes (militaire muziekparades) op het Marinevliegkamp. „Maar een popconcert van het kaliber De Kast hebben we nog niet eerder onder handen gehad", aldus de voorzitter. Toch past het volgens hem goed in de doelstelling om gro te muzikale evenementen te organiseren. Dat een organisator zich bezighoudt met publiciteit, drukwerk, lay-out en techniek zal niemand echt verbazen. Schonenberg: „Maar dat er ook verkeersborden de grond in moeten en route-aanduidingen hier en daar moeten worden bevestigd, weten waarschijnlijk weinigen. Voor de toegang tot, en de bewaking van het kamp kan STK niet om de strakke militaire organisatie van Valken burg heen. Pr-officier en vip-coördinator Aad Lelyveld van het vliegkamp: „We willen precies weten wie er op 29 juni ons kamp binnenkomen. Voor STK houdt dat in dat het er voor moet zorgen dat alle bezoekers worden geregistreerd. Een pasjesregeling dus." Volgens Lelyveld wordt de militai re bewaking uitgebreid en wordt op de avond van het con cert nog alerter dan gewoonlijk gesurveilleerd. „Het blijft militair gebied, dus er kan geen sprake van zijn dat mensen zo maar wat gaan rondlopen." Verder zal ook het militaire brandweerkorps stand-by staan en zullen, zoals iedere dag overigens, dokters en verplegers in het kamp aanwezig en inzetbaar zijn. „Alle bestaande stan daard procedures zijn toepasbaar op eventuele calamitei ten tijdens het concert." De meest ingrijpende maatregel is de ontruiming van de vliegtuigwasplaats. Op die locatie wordt namelijk het con cert gehouden. Lelyveld: „Dat betekent dat er moet wor den geschoven in onze planning en dat de vliegtuigen naar elders worden verplaatst." Voor eventuele vluchten heeft het concert geen gevol gen. .Anders waren we er zeker niet aan begonnen." Men sen kunnen hun auto parkeren op het terrein. Als er be hoefte is aan meer ruimte, kan er volgens de pr-officier al tijd nog een taxistrip worden opgeofferd. Waarom überhaupt een popconcert op het vliegkamp? „Het is ooit begonnen met taptoes. Men zocht een geschikt terrein. En dat hebben wij natuurlijk aldus Lelyveld. „De taptoes zijn min of meer een jaarlijks gebeuren, en daar zijn andere activiteiten bij gekomen, zoals een 'truckrun' voor geestelijk gehandicapten." Lelyveld waakt er voor om te spreken van jaarlijks terug kerende evenementen. „Het hangt af van de omstandighe den. Met STK hebben we tot nu toe goede ervaringen. Maar als het een keer anders loopt dan we willen, kunnen we er altijd mee ophouden." Eén van de voorwaarden, is dat het terrein schoon en intact wordt opgeleverd. Een la chende Lelyveld: „Het is wel eens voorgekomen dat onze wc's achteraf schoner waren, dan wij ze hadden achterge laten." Of STK die prestatie na het bezoek van drieduizend popliefhebbers kan evenaren, is nog maar de vraag. Aat Veldhoen geeft masterclass in Noordwijk aan Zee MUZIEK RECENSIE J°sw podium van de Stadsge- «pal ziet er niet vaak zo uit als gisteravond, toen ïote zwerm kinderen zich het publiek opstelde om ond te openen. Voor veel f ee« ien zal het de eerste podi- tsaj^ varing zijn, maar van ver- f heid was niets te bespeu- Iruisend van plezier lieten un ritmische teksten ho- tikten ze met stokjes en n ze de zaal mee met hun n in de 'Drumstel-rock', gvverk was het thema. De idc-ii erknummers van de do- n waren leerzaam, omdat opviel hoe rijk aan timbres «rk kan zijn, en ook hoe het is ingehouden te spe- 'P slagwerkinstrumenten, ike Minimal', gecompo- tgezi I door Willem van Moort, leur van de school, wer- 'e klankkleuren van de in- 'enten uitgebuit in een oisch opgezet spel met >udige, heldere motieven. >t alle onderdelen hadden met slagwerk te maken. Het spel van de negen fluitistes en vijf harpistes was één en al lichtheid. Het was een presta tie dat ze geen dirigent nodig hadden. Niet minder licht klonk de Zuid-Amerikaanse muziek door de blokfluit- en accordeonleerlingen speelden. Het was verrassend deze mu ziek met zijn hoekige ritme nu zo lieflijk te horen. Een beetje slagwerk was er nog wel bij het strijkorkest, toen de dirigent een Hollandse Dans afsloot door op zijn klompen te stam pen. Hij had best al eerder mo gen, invallen. De muziek gaf daar alle aanleiding toe. Door de avond spetterend af te slui ten met een 'Zeurrap', die swingend en met grote kracht de zaal in werd geroepen, liet de muziekschool zien dat bin nen haar muren voor veel soorten muziek plaats is. (advertentie) 1 Hardglazen deuren Glazen meubelen 1 Spiegel 1 Wlotiefstralen VORMGEVER VAN GLAS EN SPIEGELS Volmolengracht 4 2312 PH Leiden (NL) Alles uit eigen atelier telefoon: 071 - 521 so 55 jmm door Casper Wichers Noordwijk - „Gaan jullie maar lekker schilderen kinderen, ik ga eerst even een biertje drinken." Schilder Aat Veldhoen is in Noordwijk aan Zee om samen met zijn Amsterdamse collega Jan Sierhuis een masterclass schilderen te geven. Zoals een goede kunstenaar betaamt, is Veldhoen veel te laat. Hij draagt een spijkerbroek, een zwart le ren vestje met daarover een col bert. Onder zijn arm heeft hij een grote groene map met eigen werk. Nog even een glas pils en de oude meester is er helemaal klaar voor. Een achttal schilders heeft zich ingeschreven voor de mas terclass, die wordt georgani seerd in het kader van het Noordwijks Schilder Festival. Het zijn echte kunstliefhebbers, van wie de meesten al sinds het begin van het festival in een pensionnetje logeren om er maar niets van te hoeven mis sen. „Het is dikke pret", zegt Maya Post uit Hoorn. Haar man heeft speciaal een week vrijge- nomen. Ze is niet zenuwachtig voor de confrontatie met Veld hoen. „Wat ik ook doe, het is al tijd wel goed" zegt ze vol ver trouwen. Als de schilderezels stevig in het zand staan, de doeken uit Schilder Aat Veldhoen geeft aanwijzingen tijdens de masterclass schilderen die hij gisteren met collega Jan Sierhuis in Noordwijk gaf. Foto: Mark Lamers het plastic zijn gehaald en verf- tubes, knijpflessen en kwasten te voorschijn zijn gehaald, kan de les beginnen. „Begin maar eens de bovenkant over het hele doek lichtblauw op te zetten en daarna de onderkant in zand kleur", adviseert Sierhuis. Maar dat bevalt Veldhoen helemaal niet. „Mijn advies", reageert hij onmiddellijk, „is precies het te genovergestelde. Schilder het hele doek maar knalrood.'' Maya volgt het advies van Veld hoen op, die toegeeft dat het niet de makkelijkste weg is. „Maar je moet het die kinderen een beetje moeilijk maken." Om zijn rol als master' waar te maken geeft hij haar een paar tips. „Ga 's lekker die wolken er in schilderen, dan die branding. Alles met rood. En wit. Je hebt als het ware een rode zonnebril op." Bij de eerste streken van Maya is hij meteen enthousiast. „Wat een vaste hand heb jij, zeg." Dan draait hij zich om. „Wat is die nou aan het doen?", roept hij verbaasd. Wïlhelmina van Sonderen uit Rhenen, is driftig zwarte en witte schuine strepen op een papier te tatenen. Even later wordt duidelijWraarom. In haar hand heeft ze een polaro idfoto met daarop groen wui vend helmgras. „Het gaat me niet om de kleur, maar om de tegenstelling licht-donker en om de beweging", licht zij toe. Veld hoen vindt het prima. Van een foto schilderen mag van hem best. „Tegenwoordig mogen kunstenaars alles." Als hij Erna Schenk uit Noord- wijkerhout heeft geadviseerd om een deel van haar schilderij maar weg te poetsen, omdat het anders veel te moeilijk wordt en te lang gaat duren, komt hij te rug bij Maya. „De Rode Zee", roept hij verrukt. „Wacht, ik geef je nog een paar gemene trucs. „Een vogeltje in de lucht, een mannetje op het strand en een vlag. Maar wel rood, hoor!" Veldhoen gaat weer naar het terras, even een biertje drinken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 25