Mens kan voorbeeld nemen aan mensaap GELOOF SAMENLEVING Hoe herken je een echte leider? Museum Gouda openbaart 'kerkgeheim' VANDAAG BEROEPEN Pausbezoek op religieuze breuklijn in Oekraïne WETENSCHAP Honkballei oordeelt op gehoor I Op 23 juni, vol gens sommigen het begin van de zomer, werd in voorchristelijke tijden in de Baltische staten Litouwen en Estland altijd de feestdag gevierd van de zonnegodin Saules Mate. Zij werd ver antwoordelijk geacht voor alle groei en bloei op aarde. De Baltische mythologie zegt dat Saules Mate iedere dag de hemel berijdt op een wagen met koperen wielen, met gele paarden ervoor, 's Avonds een rode gloed aan de hemel betekent dat haar rode sjaal in de wind wap pert. 1 Vierentwintig juni is de sterfdag van de grote Spaanse mysticus, klooster stichter en kerkleraar Jo hannes van het Kruis (Juan de Yepes, 1542-1591). Sa men met die andere Spaan se heilige, Theresia van Avi- la (1515-1582), hervormde hij de orde van de onge schoeide karmelieten. Dat ging niet zonder slag of stoot, want veel tijdgenoten waren tegen zijn hervor mingen. Het bekendst is hij echter, net als Theresia ove rigens, van zijn mystieke geschriften. Die behoren tot de mystieke wereldlitera tuur. Sao loao-feest in Rotterdam Rotterdam - Vandaag en mor gen vieren Kaapverdianen op het Heemraadsplein in Rotter dam op grootse wijze het Sao Joao-feest. Dit feest gaat samen met een vrijmarkt, en optre dens van bands. Op Kaapverdië is Sao Joao, dat zich afspeelt rond sint Johannes, het belang rijkste religieuze feest. NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Aangenomen: naar Hattem, A. Trompte Rijnsburg; naar Wijngaarden, J. ter Ma ten, kandidaat te Kesteren. Toegelaten en beroepbaar: A.J, Finne- ma, Dasseburcht 23, 3892 WB Zeewol- de, tel. 036-5226025. GEREFORMEERDE KERKEN Aangenomen: naar Harmeien, E.J. van Katwijk, kandidaat te Amsterdam. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen: te Aalst, C. Vogelaar te Grand Rapids (VS); te Beekbergen, te Rotter- dam-Alexanderpolder en te Wolphaarts- dijk D.W. Tuinier, kandidaat tte Hendrik Ido Ambacht; te Goudswaard, te Poortu- gaal, te Scherpenisse, te Sint Annaland en te Wageningen. 979 Kiev - Demonstrerende orthodoxe priesters in de straten van Kiev. Paus Johannes Paulus li is vandaag in de Oekraïne aangekomen voor zijn vijfdaags bezoek. Na een verblijf van tweeënhalve dag in de hoofdstad Kiev komt hij naar Lviv in het westen van het land, waar hij zal logeren in de woonvertrekken bij de met staatssteun opgeknapte Grieks-ortho doxe Gregoriuskathedraal. De organisatoren verwachten 1,7 miljoen pelgrims voor de twee missen die de paus zal opdragen. „Voor ons gelovigen is dit een van de gedenkwaardigste gebeurtenissen voor het Oekraïense volk", zegt Igor Ozjivskji, woordvoerder van de Grieks-katholieken in Lviv. „De paus heeft het grootste gezag in de wereld. Hij is een gees telijk leider die veel gedaan heeft voor ver zoening." De meeste Oekraïners zijn het met Ozjivskji eens. Volgens een recente peiling verwelkomt bijna de helft van de bevolking het bezoek en is maar 4 procent tegen. Maar sommige tegenstanders zijn buitengewoon fel in hun verzet. Het hoofd van de Russisch- orthodoxe kerk, patriarch Aleksi II, betitelde de geschillen tussen katholieken en ortho doxen in Oekraïne onlangs als een 'oorlog'. Foto: AP/Efrem Lukatsky gouda/anp - De originele werk tekeningen van de voorstellin gen op de gebrandschilderde ra men van de Sint Janskerk in Gouda zijn volgend jaar te zien in een tentoonstelling in het Museum Het Catharina Gast huis. Het museum spreekt van 'het best bewaarde geheim van Gouda' dat na vier eeuwen pu bliek wordt. De kerk heeft zestig gebrand schilderde ramen waarvan de werktekeningen in lange stro ken, de zogeheten cartons, op ware grootte bewaard zijn ge bleven. In totaal gaat het om 1,8 kilometer papier, aldus het mu seum. De cartons daterén uit de 16e en 17e eeuw. In de tentoonstelling wordt een selectie van negentien frag menten getoond. Het gaat soms om vijf meter lange stroken. Het museum is in 1986 begonnen met restauratie van de cartons. De Sint Janskerk brandde in 1552 af. Het godshuis werd met geld van de burgerij weer opge bouwd maar voor de nieuwe ra men ontbraken de financiën. Vooraanstaande burgers en ker kelijk leiders werden opgeroe pen een 'eigen raam' te schen ken, een sponsoractie die succes had. In 1555 kon het eerste nieuwe raam worden geplaatst. Van de zestig ramen dateren er veertig uit de 16e eeuw. Een eerste deel van 29 ramen werd in de periode 1555-1572 ge maakt. Daarna kwam het ont werpen tijdelijk stil te liggen we gens de Tachtigjarige Oorlog en de Reformatie. In 1590 werd het werk hervat. Toen waren het geen kerkelijk of burgelijk lei ders maar de Staten van Hol land en steden als Rotterdam en Amsterdam die de ramen 'adop teerden'. Van de tekeningen van voor de Reformatie, die bijbelse verhalen uitbeelden, zijn er veertien gemaakt door de ge broeders Crabeth. „De tekenin gen kunnen als belangrijke kunstwerken worden gezien", aldus het museum. De werken van na de kerkelijke omwente ling laten wereldser taferelen zien als het ontzet van Leiden. Zij zijn van de hand van onder anderen Joachim Wtewael en Hendrick de Keyser. De tentoonstelling 'Het ge heim van Gouda' is te zien van 16 maart tot en met 16 juni 2002. Omdat God in de gebeden voortdurend als Koning wordt aangeduid, kan gemakkelijk de mening postvatten dat het koningschap een van God gegeven zaak is. De teksten van deze week ondergraven die opvatting. In de syna goge wordt wekelijks niet alleen een stuk uit Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri of Deute- ronomium gelezen, maar ook een stuk dat daaraan is gerelateerd, de zogeheten haftara. Deze week is dat Samuel 11:14-15 en 12:1- 22. Uit deze tekst blijkt dat het volk een koning heeft gekregen, omdat het daar om heeft ge smeekt. Het volk wil zijn als alle andere volke ren en die hebben een koning. God is tegen. Nadat Saul tot koning is uitgeroepen door het volk, geeft de oude profeet Samuel het volk ervan langs. „Ik zal tot God bidden en Hij zal donder en regen sturen. Dan zullen jullie nadenken en beseffen wat voor kwaadaardigs jullie heb ben gedaan voor het aange zicht van God toen jullie om een koning vroegen." En zo gebeurt het. Waarom is het kwaadaardig een koning te willen hebben? Omdat God de enige echte ko ning is en het volk als leider ie mand zou moeten kiezen die overwicht en inzicht heeft van wege zijn of haar contact met het Goddelijke. De reden waarom deze haftara wordt gelezen is tweeledig. Enerzijds gaat het stuk, net als het Tora- stuk waar het bij hoort, over de - meestal verkeerde - keuzen die het volk, ieder volk, maakt bij het aanstellen van een leider. De tweede reden is dat Samuel een nakomeling is van Korach, de hoofdpersoon van het bijbelstuk van deze week: Numeri 16-18. Korach is niet uit de geschiedenis wegge vaagd, ook al komt hij met Dathan en Abiram en On in opstand tegen Mozes en Aron (het boek Samuel speelt veel later dan Numeri). Letterlijk zeggen de opstandelingen: „Jullie zijn te ver gegaan, want de hele gemeenschap is heilig, zij allemaal, en God is in hun mid den. Waarom dan hebben jullie jezelf boven de gemeenschap van God geplaatst?" (Nume ri 16:3) De traditie maakt van Korach iemand die vrij heid eist: het vrij zijn van Gods wetten. Zijn redenering zou zijn geweest: als het volk hei lig is, heeft het geen wetten nodig om het hei lig te maken (door ze na te leven). Korach is de personificatie geworden, in de traditie, van de man die met ogenschijnlijk goede argu menten de autoriteit van de religieuze leiders en de religieuze traditie ondermijnt. Een soort intellectuele terrorist. Met zo iemand worden dus korte metten gemaakt. In Numeri doet de aarde dat: zij verzwelgt de families van de op standelingen. Met uitzondering dus van enke le nakomelingen van Korach, want die heb ben Samuel voortgebracht. Maar gaat het uitsluitend om de tegenstelling tussen het vrij zijn van leefregels en de ge hoorzaamheid daaraan? Dathan en Abiram komen om iets anders in opstand. „Is het niet genoeg dat jullie ons uit een land overvloeien- de van melk en honing hebben gebracht naar een wildernis om in te sterveri, moeten jullie ook nog over ons heersen? Zelfs als jullie ons hadden gebracht naar een land overvloeiende van melk en honing, en ons velden en wijn gaarden in bezit hadden gegeven, hadden jul lie hen dan moeten misleiden?" Mozes is diep gekwetst en richt zich tot God: ik heb niets verkeerds gedaan. Maar dat is het punt niet, lijkt mij: Wat Dathan en Abiram zeggen, is dat het niet genoeg is om een volk te verlossen uit slavernij en het te redden van velerlei soorten onheil. Een volk wil ook in voorspoed en vrede leven en niet alleen het vooruitzicht hebben dat, als het maar lang genoeg wacht, het een leven van voorspoed en vrede krijgt. Zeker niet als dat wachten met een prijs aan levens gepaard gaat. Keer op keer komt het volk in opstand: als het wacht verkeert het in wanhoop. Maar het ver wijt van Dathan en Abiram is dan wel menselijk, hun oor deel over Mozes en Aron is on juist, zoals ieder oordeel dat voorkomt uit ongeduld, wan hoop en opstandigheid. Zij en hun volgelin gen, bekopen het met de dood. Maar hoe herken je een echte leider? In Nu meri laat God de staf van Aron bloeien als te- 1 ken dat hij Gods keuze is voor het spirituele leiderschap. De staven van de andere clanlei ders blijven dode stukken hout. Een echte sprituele leider brengt leven in een situatie van ogenschijnlijke dood. Niet door eigen kracht, maar als doorgeefluik van Gods kracht. De afgelopen weken bezocht ik enkele tuinen die voor publiek waren opengesteld. Het is schitterend te zien hoe mensen met stug doorwerken en zorg uit 'woestijn' landjes van belofte kunnen maken. Zij verwijten niemand dan zichzelf als hun verwachtingen niet uit komen, maar gaan door. Ze brengen hun ei gen staf tot bloei en laten zich daarbij leiden door de krachten die in de schepping werk zaam zijn. Koningen en koninginnen in hun eigen paradijs. Dat koningschap heeft wel iets eeuwigs, dus aan de slag. TAMARAH BENIMA Door Jan Ottens In 1996 werd het achtjarige goril lavrouwtje Binti Jua wereldbe roemd in de Verenigde Staten. Ti me verkoos haar zelfs tot een van de 'beste mensen' van het jaar. Want Binti Jua had iets gedaan wat normaal gesproken alleen mensen kunnen: ze had een jon getje van drie gered dat in het primatenverblijf van de Brook- field Zoo in Chicago was gevallen. Voor Frans de Waal, de Neder landse mensapenexpert die al ruim twintig jaar in de Verenig de Staten woont en werkt, was wat de gorilla deed geen verras sing. Mensen die van mensapen niets afweten, zijn wel verbaasd. En zo ook die wetenschappers die grote moeite hebben met het idee dat niet alleen de soort mensen maar ook diersoorten een soort 'cultuur' kunnen heb ben. Cultuur in de zin van het overdragen van gedrag voor zo ver dat niet in de genen zit en die niet aangeboren is. Sommige onderzoekers waren niet van Binti's motieven over tuigd. De gorilla was immers door mensen opgevoed en had haar zorg-vaardigheden geleerd op een speelgoedbeest; haar moederinstinct zou wel eens in de war geweest kunnen zijn. De Waal, die in de jaren zestig naam maakte met zijn onder zoek naar de chimpansees in het Arnhemse Burgers Dieren park, weet wel beter. Mensapen (chimpansees, orarig-oetans, gorilla's en bonobo's) zijn in staat tot medeleven. Slachtoffers van agressie omhelzen ze direct. Dat is bij de andere niet-mense- lijke primaten (halfapen en apen) tot dusver nooit waarge nomen. Bovendien: hoe kon Binti Jua lijden aan een verward moeder- instinct? Ze droeg haar eigen, zeventien maanden oude jong op haar rug. „Hoe ter wereld zou zo'n intelligent dier een blond joch met gympies en een rood T-shirt kunnen verwarren met een peuter van haar eigen soort?", vraagt De Waal zich af in zijn nieuwe boek 'De aap en de sushimeester'. Waarom zou cultuur per defi nitie alleen iets van mensen zijn? Dieren die gedrag vertonen dat op cultuur lijkt, zouden hun instinct volgen, of aan imitatie doen. En wie iets anders be weert, die projecteert de mens op het dier en beschouwt de mens als het middelpunt van de schepping. Maar is de mens uit eindelijk niet ook een dier? Om zijn boek te promoten en om het afscheid van zijn leer meester en promotor Jan van Hooff bij te wonen was De Waal vorige week even in Nederland. U zet zich in uw boek aftegen onder anderen de gedragsonder zoekers die het niet nodig vinden om naar dieren te kijken; het zou hun objectiviteit kunnen beïn vloeden. Klopt de indruk dat u uw irritatie soms nauwelijks kunt verbergen? „Misschien wel, maar het is ook wel zo dat de tak van het beha- viourisme lang niet meer zo do minant is als vroeger. Deze had weinig oog voor aangeboren ge drag en erkende in het psycho logisch onderzoek alleen de meetbare gedragingen van mensen en dieren." De Waal schrijft zijn boeken in de eerste plaats om aan het grote publiek te laten zien hoe sociaal complex mensapen en apen zijn. Dezelfde culturele vaardigheden dicht hij toe aan walvissen, dolfijnen, olifanten en andere lang levende dieren met grote hersenen. Een van de vele voorbeelden die hij daar voor gebruikt, is de manier waarop jonge chimpansees in het oerwoud van het Afrikaanse Guinee van hun moeders leren om in tijden van voedsel schaarste de keiharde noten van de oliepalm met een 'hamer' en een 'aambeeld' te kraken. Dit ingewikkeldste voorbeeld van gereedschapsgebruik bij dieren is niet voor niets uitvoerig be- Door Martijn Hover Honkbal is in de grond zaak een eenvoudige s| Toch heeft het zo zijn raad en waar raadsels zijn, trefti vroeg of laat wetenschap aan. Zo vroeg de natuurkil ge/honkbalfan Robert l van de Yale universiteit zil hoe een veldspeler die een slagen bal recht op zich al komen, beoordeelt waai bal ongeveer zal neerkomei Als een bal recht op j komt, is het namelijk erg d lijk de snelheid ervan te b len, redeneerde de sportief sicus. In feite zou een veld Ier zo'n anderhalve seci moeten wachten voordal kan beoordelen of de slag een 'lange' of een 'korte' heeft geslagen. Weinig kan: hij zo'n bal dan nog vaag dus Adair, terwijl dat ii praktijk toch geregeld 1 komt. Gedegen onderzoek, onder gesprekken met voo lige beroepshonkballers, den de Amerikaanse vi schapper tot de conclusii de veldspeler de kracht mee een bal wordt geslage het gehoor beoordeelt. J 'krak' hoorde, rende ik buiten, als ik een 'klonk' de, rende ik naar binnen" telde hem een voormaligj nenvelder. Volgens Adair heeft d maken met de zogenai 'sweet spot' op het houd dat beroepshonkballers gfl ken. Als de bal de 'sweet raakt, veroorzaakt hij eenl mum aan geluidstrillingt het slaghout. Zijn collega Dan Russej de universiteit van Ketj Flint in Missouri heeft de onderstelling op verzoef het tijdschrift New Scj proefondervindelijk 0 zocht. In een experimeii vijf minuten toonde hij aa de plek waar de bal het hout raakt, inderdaad va vloed is op de frequent] dus toonhoogte, van het dat de klap produceert. mensapen. Bonobo's bleken in tegenstel ling tot hun chimpanseeneefjes in het geheel niet te passen in de gebruikelijke evolutionaire scenario's met de macho als drijvende kracht en waarin alles draait rond de onvermijdelijk heid van geweld, mannelijke overheersing, mannelijke coali tievorming en het belang van technologie. Bij bonobo's komt seks in de plaats van agressie: conflicten lossen ze op via sek sueel contact, ook met hetzelfde geslacht en in alle denkbare standjes en vrijwel alle partner combinaties. In de bonobosa menleving hebben niet de man netjes, maar de vrouwtjes het voor het zeggen. Wat leert het onderzoek aan die ren over ons mensen „Dat we op een andere manier naar menselijk gedrag kunnen kijken, zelfs dat het gevolgen kan hebben voor de manier waarop we onze samenleving inrichten. Ik noem het voor beeld van het communisme, dat aan de psychologie de visie ont leent dat de mens getransfor meerd kan worden. Het is ge bleken dat het niet werkt, omdat het voorbijgaat aan de basale zelfzuchtige eigenschappen van de mens. Aan de andere kant verzet ik me op biologische gronden ook tegen de puur ka pitalistische visie die alleen maar uitgaat van rationele be slissingen, gebaseerd op kosten en baten." Dat lijkt haast onontkoombaar te leiden tot de conclusie dat het onderwijs bij de kinderen juist de culturele kant van diergedrag erin moet stampen. „Ja, als je zeker weet dat je gelijk hebt. Maar dat zou enorm arro gant zijn. Ik zou het meer willen zien als een democratisch pro ces." Frans de Waal: De aap en de sushimeester. Uitgever. Contact, Amsterdam. Prijs: 69,90 gulden. Ook een chimpansee heeft cultuur, vindt apenexpert Frans de Waal studeerd door Japanse primato- logen, die in eigen land al had den ontdekt hoe Japanse maka ken de gewoonte ontwikkelden om de hun aangeboden aardap pelen te wassen, eerst in zoet water alleen maar om ze van het zand te ontdoen en in een later stadium in zeewater. Daar had den ze rauwe vis leren eten en de zoute smaak ervan leren waarderen. De Waals centrale stelling voor cultureel leergedrag bij pri maten is dat het voortkomt uit het verlangen net als anderen te zijn, om erbij te horen. Op basis van hechting en identificatie worden op een speelse en on derzoekende manier bepaalde sociale modellen gekopieerd. Ook dat kan in de strijd om de overleving van belang zijn. De vergelijking met de sushi meester uit de titel van het boek drong zich op. In een sabbats jaar stak Frans de Waal over naar het oosten, naar China en vooral naar Japan, waar de leer ling van de sushimeester in de restaurantkeuken drie jaar moet toekijken voordat hij zich zelf mag wagen aan die kunst. U voert in het boek een belang rijk verschil aan in de manier waarop in het westen en in het oosten tegen dieren wordt aan gekeken. Was dat nieuw voor u? „In mijn vroegere boeken heb ik het daar ook wel over, maar niet zo expliciet. Ik ben nu echt in de geschiedenis van die verschillen gedoken. Ik behandel nu een aantal tweedelingen die in het westerse denken voortkomen uit de joods-christelijke traditie: natuur versus cultuur, ook de menselijke natuur tegenover de menselijke cultuur, aangeleerd tegenover aangeboren, goed te genover kwaad, vrouwelijk te genover mannelijk. Ik vind dat die voor een groot deel nonsens zijn. Het is een soort van vruch teloze manier van naar de we reld kijken." U stelt dat het grote publiek zich steeds minder bewust is van de werkelijkheid in de natuur naar- Mensapenexpert De Waal: 'Apen treden bij ons vaak op als karikatuur van de mens'. Foto: GPD/Erna de Waal mate steeds minder mensen op boerderijen of in het algemeen dicht bij de natuur opgroeien. Maar de Japanse samenleving is toch net zo goed sterk verstede lijkt? „Een van de verschillen is, en dat geldt ook voor China, dat ze in eigen land apen hebben. In hun fabels spelen apen een cen trale rol, terwijl ze in het westen meer optreden als een karika tuur, meestal een duivelse kari katuur vein de mens. De reïncar- natietheorie is ook zo'n factor, met als consequentie dat dieren individueel even verschillend zijn als mensen en evenveel res pect verdienen." Begin deze maand meldde een Japanse regeringsambtenaar dat walvissen niet alleen inktvis en pijlinktvis eten, maar ook veel ansjovis. Toevallig willen de Ja panners die voor zichzelf van gen. Volgende maand is de jaar lijkse vergadering over de wal- visjacht, inaar hoe past het Ja panse verlangen in dat vredige mens-dierbeéld? „Dat is inderdaad een heel inte ressante paradox. De oosterse cultuur aanvaardt de continuï teit tussen mens en dier als een gegeven, maar dat heeft daarom nog geen gevolgen op het ethi sche vlak, op de vraag of je zo'n dier mag doden. In de westerse cultuur geldt: hoe dichter het dier bij de mens staat, hoe ethi scher de mens zich tegenover dat dier gedraagt." De erkenning dat cultuur, bij mens én dier, geen alternatief is voor instinct maar een aanvul ling daarop leidt tot de hoogst interessante vraag wat wij men sen voor ons gedrag kunnen le ren van andere dieren. Het in dringendst is dit te illustreren aan wat onderzoekers (onder wie Frans de Waal) ontdekten bij de curieuze mensapensoort bonobo. Pas in de vorige eeuw ontdekt in de regenwouden van Congo hield deze 'dwergchim pansee' de mensen een volko men nieuwe spiegel voor. De bonobo staat net zo dicht bij de mens als de chimpansee, vol gens sommige onderzoekers. Ze beschouwen hem als het beste, nog levende model voor de meest recente gemeenschappe lijke voorouder van mensen en

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 14