Abonnementhouders en studenten
krijgen s
treepje vi
3or
Cultuur Kunst
;Tan Disney leren, maar een museum is geen pretpark'
Balans tussen spektakel en vernieuwing
Nieuw LAK-seizoen met veel dans
(ortje Prein
ist beste voor
lorop' terug
ar stichting
>ij ken wint
i'.: sic Award
Tobben onder grijze lucht
(IDERDAG 17 MEI 2001
941
19
ifCHT - Een geboren voorle-
Leidse Schouwburg en LAKtheater introduceren last minute korting voor studenten
IUU.
1de E
nsd
was.
jnale Voorleeskampioen
dit jaar, Floortje Prein uit
Ze las voor uit 'De la-
Engel' van Ida Vos, wat
de jury een gewaagde
was. Tijdens de Nationale
[leesvvedstrijd in Utrecht
Egze uit handen van de win-
01 s van vorig jaar de voor-
11 trofee. De voorleeswedstrijd
d voor de achtste keer ge-
den. Aan de voorronden
nruim 1900 basisscholen
wat 1907 schoolkampioe-
opleverde, 1473 meisjes en
jongens. Kinderboeken-
ijvers Carry Slee en Jacques
''J ns waren veruit favoriet bij
cholieren.
is fERDAM - De tekening
en [vertrouwen' van Jan
top, nu in bruikleen bij Mu-
-v; nBoijmans Van Beunin-
vi moet terug naar de stich-
Boijmans als deze het
ies twerk niet wil teruggeven
wj de Amerikaanse bankier
et stadt. Dat zegt Boymans-
de :teur Chris Dercon. De te-
lits ngis een van de drie wer-
id( van Toorop die de Ameri-
di iopeist omdat het zou gaan
ie oofkunst uit de Tweede
ddoorlog. Dercon heeft
nii er al te kennen gegeven dat
;el kening moet worden te-
op geven aan Eberstadt. De
rikaan is de kleinzoon van
in 1944 in Bergen-Belsen
zei (komen joodse echtpaar
en Gertrud Flersheim.
EN - De Haagse studenten-
Cieken is gisteravond in
niB isa winnaar geworden van
en' tidse voorronde van de
;r eken Student Award. Er
n drie bands in het strijd-
Het Leidse Synergy, dat
tamelijk bestaat uit leden
le Leidse studentenvereni-
Juintus, deed het niet
Imaar ontsteeg onvol-
11e het niveau van de stu-
n-onderbroekenlol. Fresh
zen, vier Leidse studenten
kaar kennen uit het mu-
va (ntrum aan de Middelste-
w t, bracht verdienstelijk ei-
epertoire maar was, in de
is van de jury, te weinig ver-
ai vend. Cieken mag op 4 juli
Amsterdamse Paradiso
en om de titel 'beste stu-
hij nband van 2001'.
LEIDEN CASPER WICHERS
COEN POLACK
De Leidse Schouwburg en het LAKtheater in
troduceren komend theaterseizoen gezamen
lijk een last minute korting voor studenten.
Vanaf een kwartier voor aanvang van de voor
stelling kunnen studenten nog een kaartje ko
pen, waarbij ze een hoge korting krijgen. Bij
het LAKtheater geldt in dat geval een vast ta
rief van een tientje per voorstelling, in de
Leidse Schouwburg is dat vijftien gulden.
Abonnementhouders krijgen in het nieuwe
seizoen ook een streepje voor in de Leidse
Schouwburg. De Bonbonnière, het restaurant
van de schouwburg, is minder vaak geopend,
en alleen nog voor abonnementhouders.
Schouwburgdirecteur Bart van Mossel zegt
meer maatwerk te willen leveren met zijn res
taurant. De oplossing die hij bedacht heeft
combineert lekker eten met een exclusieve
avond theater. ,,De Bonbonnière is volgend
seizoen alleen bij vooraf aangegeven voorstel
lingen geopend. Een diner kan besteld wor
den bij abonnementen en we bieden daarbij
een menu aan dat in het verlengde ligt van de
voorstelling van die avond." Dus vooraf aan
het programma 'Van Shaffy tot Piaf van Lies-
beth List, krijgt de culinair geïnteresseerde
theaterbezoeker een Frans buffet en bij Tine
ke Schouten kan men genieten van, hoe kan
het ook anders, een Utrechts buffet. „We wil
len het extra exclusief maken door rond het
diner een inleiding te geven op de voorstel
ling. We nodigen hiervoor de artiesten zelf uit
om iets over hun programma te vertellen."
Het LAKtheater heeft komend seizoen drie
speciale series op het programma staan. De
theatergezelschappen Dood Paard, Het Hans
Hof Ensemble en De wetten van Keppler zul
len ieder een serie van drie verschillende pro
ducties op de planken brengen. Theaterlief
hebbers die zo'n serie van drie bestellen krij
gen korting. Deze keer zijn het, toevallig, alle
maal groepen die in vorige jaren in het kader
van de serie 'De Nieuwe Theatermakers'
speelden. Het Hans Hof Ensemble, komt bij
voorbeeld met drie reprises van dansvoorstel
lingen, waarmee het eerder groot succes
boekte.
Het theaterseizoen wordt geopend met een
open dag, op zondag 16 september, in zowel
het LAKtheater, de Leidse Schouwburg als de
Stadsgehoorzaal. Alle theaters brengen die
dag een voorproefje uit hun programmering
en andere feestelijke activiteiten. Er zijn bo
vendien rondleidingen in de drie theaters die
zo op elkaar afgestemd zijn dat belangstellen
den ze alle drie kunnen meemaken. De toe
gang tot de open dag is gratis.
'Sterke vrouwenin programma Leidse Schouwburg
LEIDEN CASPER WICHERS
LEIDEN COEN POLACK
„We hebben een goede balans
gevonden tussen spektakel en
vernieuwing", aldus directeur
Bart van Mossel van de Leidse
Schouwburg vanmiddag bij de
presentatie van het seizoenpro
gramma 2001-2002. „We heb
ben er niet bewust op aange
stuurd, maar achteraf hebben
we iets van een thema in de
programmering ontdekt. Vol
gend seizoen zijn er veel voor
stellingen van en over sterke
vrouwen. Dat begint al in de
eerste week met de openings
voorstelling, op 25 september,
boordevol met zowel spektacu-
laire als intieme acrobatiek van
Kris Niklison (ex-Cirque du So-
leil). Dezelfde week is er een
concert van punkkoningin Ha
zel O'Connor en een uitvoering
van Euripides 'Medea' door het
Toneelhuis."
Met dit laatste begint een an
dere lijn die in het programma
van de Leidse Schouwburg te
ontdekken is: veel Vlaams to
neel. Maar liefst drie keer Sha
kespeare uit Vlaanderen: Het
Gevolg speelt 'Othello', Het PA
LEIS neemt 'King Lear' onder
handen en Theater Malpertuis
komt met een bewerking van
'Hamlet'. Slechts één Neder
lands gezelschap waagt zich
volgend seizoen aan Shakespe
are: Toneelgroep Amsterdam
brengt 'De Koopman van Vene
tië'. Verder komt ook het Belgi
sche theatergezelschap Zuid
pool met twee voorstellingen:
'Brittanicus' van Racine en
'Oom Wanja' van Tsjechov.
Nederlandse toneelproduk-
ties in de schouwburg zijn on
der meer 'De Huisbewaarder'
door John Kraaykamp sr.,
'Shirley Valentine' door Trudy
Labij (première), 'De Koningin
van Paramaribo' met Jetty Mat-
hurin, 'Wie is er bang voor Vir
ginia Woolf?' (première) met
Edwin de Vries en Will van Kra
lingen en nieuwe produkties
van De Theatercompagnie.
Noord Nederlands Toneel, Or
kater, Het Nationale Toneel en
Alex d'Electrique.
De cabarettraditie van de
Leidse Schouwburg wordt
voortgezet. Alle belangrijke ca
baretiers en gezelschappen
doen het theater aan: Hans
Teeuwen staat in november
tweemaal in Leiden met zijn
nieuwe programma 'Dat dan
weer wel'. Freek de Jonge
brengt zijn oudejaarsconfèren-
ce en de Belgische cartoonist
Kamagurka komt langs met zijn
vreemde mengeling van schil
derperformance en cabaret.
Verder is er plaats voor Marc-
Marie Huijbregts, Harrie Jek
kers, Bert Visscher, Kees Torn,
Paul Haenen, NUHR, Eric van
Sauers, Rooyackers Kamps
Kamps, Plien Bianca, Najib
Amhali en natuurlijk de 24e af
levering van het Leids Cabaret
Festival tussen 11 en 16 februa
ri.
Ook de dansliefhebbers ko
men volgend seizoen in de
Leidse Schouwburg aan hun
trekken: op het programma
staan voorstellingen van Les
Ballets C. de la B„ NDT II. Sca-
pino, Koninklijk Ballet van
Vlaanderen, Conny Janssen
Danst en Leine Roebana.
Opera, show, musical en mu
ziektheater maken het seizoen
programma compleet: 'Le Noz-
ze di Figaro' van Mozart, musi
cals 'The Rocky Horror Show'
en 'A Chorus Line', Tineke
Schouten zijn te zien. Mini
Maxi brengen hoogtepunten uit
hun carrière.
Cabaretvoorstellingen in de
Kapelzaal blijven meer uitzon
dering dan regel. Van Mossel:
„De Kapelzaal heeft wel poten
tie en het zou ideaal zijn als we
Les Ballets C. de la B, een van de dansvoorstellingen in de Schouw
burg. Foto: Chris van de Burcht
er meer voorstellingen konden
brengen, maar daarvoor zou er
eerst grondig verbouwd moeten
worden. Het is nu waarschijn
lijk de slechtse zaal van Neder
land." Van Mossel zegt te willen
zoeken naar mogelijkheden om
in de toekomst een goede twee
de zaal voor de schouwburg te
realiseren.
Het seizoenprogramma van
de Leidse Schouwburg is vanaf
morgen verkrijgbaar bij de kas
sa van de schouwburg. Abon
nementsselecties kunnen tot 5
juni worden ingestuurd. De los
se verkoop van kaarten begint
op 15 september.
Veel jeugdvoorstellingen, heel
veel dans en natuurlijk het spe
ciale programma voor 'de feest
dagen' tussen kerst en oud-en-
nieuw. Directeur R. Helmer
sprak tijdens de presentatie,
vanmiddag, van het seizoen
programma van het LAKtheater
zelfs van 'verontrustend veel
dans', maar zegt er „vanwege
de hoge kwaliteit gewoonweg
niet omheen te kunnen."
Conny Janssen Danst met
'Meet me, a dancer' wordt om
schreven als een zeer toeganke
lijke dansvoorstelling. Blok
Steel lijkt weer van een heel an
dere orde. Hun programma
'Looking up at down' beperkt
zich niet tot dans alleen. De vi
deo-monologen, musici van het
Balanescu kwartet, een veejay
en een slagwerker zorgen voor
een wisselwerking tussen beeld,
verhaal, muziek en dans. Op
het programma staan verder
onder meer nieuwe program
ma's van Dance Works Rotter
dam, Krisztina de Chatel en
Dansgroep Raz. Van een 'uit
zonderlijke schoonheid', aldus
directeur Helmer, is Jakob Ahl-
bom's 'Nur zur Erinnerung'. Hij
hoopt dan ook vurig dat de
mensen hun weg weten te vin
den naar deze bewegingsvoor
stelling, die handelt over vier
personages die worstelen met
zichzelf en een omgeving vol
gezichtsbedrog.
Onder de ruim twintig jeugd
voorstellingen - komend sei
zoen is er een apart program
maboekje aan gewijd - zijn ook
een paar moderne dansvoor
stellingen. Dansgroep de
Meekers verzorgt twee kinder
voorstellingen en Het Water
huis confronteert in 'Hassan en
het paarse krijtje' de jeugdige
theaterbezoeker (vanaf 5 jaar)
met een combinatie van dans,
videobeelden en animaties.
eumdirecteur Renée Magendans over de cultuuromslag van Oudheden
la E
no:
i
b museum in Leiden zou nou eigenlijk het bekendste
Kan ik je heel snel vertellen", lacht Renée Magen-
.,0p de dag dat Volkenkunde heropende na de ver-
ving hadden ze het in het Journaal over het Rijks-
üjum van Oudheden. Iemand van die redactie heeft
(edacht: dat prachtige museum dat daar in Leiden
is gegaan, dat kan niet anders dan Oudheden zijn.
'n minst een typerende vergissing", grinnikt de di-
ur van het RMO, dat zelf net een ingrijpende reno-
achter de rug heeft. Over die verbouwing, over de
et fizaak daarvan, over de samenwerking met de ande-
musea en over een aantal andere zaken laat
Magendans een dag voor de heropening van de
ische afdeling haar licht schijnen.
Wat is de grootste winst van de
verbouwing?
„Heb je drie uur voor me? Wat
het voor de schermen heeft op
geleverd, vertellen mijn mede
werkers in de Uitkrant van het
Leidsch Dagblad. Voor mij was
belangrijk wat er achter de
schermen gebeurde. Er moest
een cultuuromslag komen, we
moesten- hoe dan ook klant
vriendelijker worden. Het mu
seum heeft nog steeds een
beetje elitaire uitstraling, al is
dat veel minder dan vroeger.
Op zich is dat niet slecht. Maar
het moet niet betekenen dat
mensen daarom niet durven te
komen. Dat wilde ik graag ver
anderen. Belangrijk is hoe je
hier wordt ontvangen. Of er ie
mand zit die vriendelijk is, die
lol heeft in zijn werk. Als je een
prachtig museum hebt, maar er
werken uitsluitend sikkeneurige
mensen, dan schiet je het doel
voorbij. Daarom is het ook
goed om over de schutting te
kijken. Hoe anderen het doen.
Ja, ook Madame Tussaud en
dierenpark Emmen. Je kunt van
Disney of van pakweg groot
winkelbedrijven heel veel leren,
al was het alleen maar de mar-
keting-principes. Maar je moet
wel zorgen dat een museum
geen pretpark wordt. We heb
ben hier ook nog te maken met
een wetenschappelijk aspect.
Dat verhaal moet kloppen. We
doen niet in sprookjes."
Waar staat het museum in de
wereld?
„In de top-tien. Dat geldt met
name de Egyptische collectie.
Mondiaal zijn er parels als het
Louvre, het British Museum,
het Pergamon in Berlijn. In de
VS zijn enkele belangrijke ar-
overdekte binnen-
en heringerichte presen-
Egyptenaren', 'Grieken',
"J ken, 'Romeinen', 'het Na-
losten' en 'Nederland in
P omeinse tijd', bevestigt
eden zijn plaats in de top-
ran archeologische musea
wereld. „Deze verbou-
ras ongelooflijk noodza-
zegt Renée Magendans.
S' Dm was die verbouwing zo
ijk?
derlei redenen. Ten eer-
lor de collectie. De opstel
ras niet meer van deze
itstraling en verhaal spra-
.8iet publiek niet meer aan.
n deel van mijn opdracht
C m tlPt mi ico,
Av
was
IS, I
1 Vu
'"I"
im het museum toeganke-
pte maken, de drempel te
Sen. Dat is gebeurd door
ffeh-zaal en omgeving aan
leken. Om de mensen een
dijk kopje koffie te bie-
ien mooie winkel, toilet-
n een garderobe. Daar-
zijn de klimaatcondities
erd, is een nieuwe, logi-
routing aangebracht en is
wenplaats overkapt. Het
aspect was het opzetten
•fe Archeotheek met z'n
tters en boeken waar je
'te in kan. Keihard nodig
de klant steeds meer in-
iewil."
verwogen om het Ra-
te verlaten en nieuw-
pplegen naast Naturalis?
1seconde. Een verhuizing
'it ter sprake geweest. Dit
nfii 'Pracbtig gebouw op een
r fl. 'jige locatie. Ik zou me
"etere plek kunnen wen-
P°r dit museum."
(en
cheologische musea en vanzelf
sprekend heb je Athene en Cai
ro. Maar in sommige landen
kijken ze heel anders aan tegen
doel en functie van een muse
um. Bij de bron van bepaalde
culturen is er vaak sprake van
zo'n overdaad dat de behoefte
weg is om het verhaal achter de
voorwerpen te vertellen. Wij
besteden daar veel aandacht
aan."
Hoeveel bezoekers worden er
jaarlijks verwacht?
„Heel veel. Maar wat vooral
moet, is dat de mensen die ko
men ook echt een leuke erva
ring hebben. Stel dat we
200.000 bezoekers krijgen en
die zijn allemaal ontevreden,
dan komen ze nooit meer terug.
Die mensen zeggen tegen ie
dereen dat het niks is. Het gaat
niet om de kwantiteit, maar om
de kwaliteit. We willen dat be
zoekers tevreden weg gaan. Wat
we met de Farao-tentoonstel
ling hebben gehad. De bezoe
kers daarvan waren dolenthou
siast, terwijl ze toch uren in de
rij hadden gestaan. Zo moet het
gaan, dan moet je zondermeer
120, 130.000 mensen per jaar
kunnen trekken. Maar ook als
we er 10.000 minder krijgen,
staat het bestaansrecht echt
niet ter discussie."
Die klappers tussendoor - zijn
die bittere noodzaak?
„Weet ik niet. Je neemt ook een
groot risico. Het gaat niet altijd
zo lekker als je hoopt. Vanuit fi
nancieel oogpunt, zijn dat lasti
ge beslissingen. Mijn missie is
om mensen kennis te laten ma
ken met archeologie, met ons
cultureel erfgoed. Een bewust
zijn te creëeren dat het niet ver
loren mag gaan. Ik beschouw
het museum als middel om dat
doel te bereiken."
Hoe lang kan dit 'nieuwe' muse
um mee?
„Minstens tien jaar. Dat moet
ook wel, want je beschikt dood
eenvoudig niet over het geld
om elke paar jaar een meta
morfose te ondergaan. Daarbij
is een museum geen mode-arti
kel. En verder hebben we de
energie, fantasie en creativiteit
niet om telkens met wat anders
te komen. Wél belangrijk is dat
we digitaal het tempo kunnen
volgen. Daar zit in de toekomst
nog heel veel in. Vandaar de
waarde die we de Archeotheek
toekennen. Al die informatie
kun je nooit in je presentatie
kwijt."
Hoe zit het trouwens met het sa
menwerkingsverband tussen de
Leidse musea?
„We werken samen in de stich
ting Leiden Museale Producten
en we zijn juist bezig nog eens
nadrukkelijk door te praten
over waar we nog nauwer kun
nen samenwerken. Dat doen
we al in het project Museum en
School, dat zo goed is aangesla
gen dat nu ook wordt bekeken
of dat op nationaal niveau kan
worden uitgevoerd. Kost overi
gens 40 miljoen. Verder hebben
we het Museumfestival gehad
en bekijken we hoe we onze pr
samen kunnen doen. Maar je
kunt ook naar de bedrijfsvoe
ring kijken. Er kan dus heel veel
en de wil is er."
„We hebben overigens een
droom, de directeuren van de
Leidse musea. Om ooit nog
eens hét Leids museum te ma
ken. Met z'n zevenen hebben
we een even fantastisch als
compleet verhaal. Het gaat hier
niet over fuseren, De verschil
lende locaties blijven. Je moet
het meer zien als integreren.
Hoe precies weet ik nog niet.
Daarvoor is het een droom.
Maar neem bijvoorbeeld de
drie grote musea: Naturalis,
Volkenkunde en Oudheden. We
zijn nu al in vergevorderd stadi
um om de Leidse Poort te cre-
eeren, een digitaal museum.
Dat gaat veel verder dan het
simpelweg koppelen van drie
websites. Stel je bent scholier
en je wilt een scriptie maken
over de adelaar. Via de Leidse
Poort ga je op zoek. Je krijgt in
de drie musea één beeld van
een adelaar in de oudheid, zijn
plaats in het dierenrijk en zijn
betekenis in bepaalde culturen.
Het complete plaatje dus."
Een uitdagende scène uit 'Stad bij Nacht' van Het Hans Hof Ensemble.
Foto: Karei Zwaneveld
De Leidse schrijver Abdelka-
der Benali schreef een stuk over
Yasser Arafat, 'Yasser'. De rol
van de Palestijnse leider wordt
gespeeld door de Egyptische
Nederlander Sabri Saad El
Hamus, onder meer bekend
van de tv-series 'Pleidooi' en
'Hertenkamp'. In 'Rosa op
Leidse Tour' staat de compo
nist Cornelis Schuyt centraal.
Zich baserend op zijn muziek,
uit de zestiende en zeventiende
eeuw, componeerden heden
daagse componisten, evenals
Schuyt afkomstig uit Leiden,
nieuw werk. Het nog jonge Ro
sa Ensemble speelt deze 'nieu
we Cornelis Schuyt' op viool,
slagwerk, piano en saxofoon.
Daarbij schuwen zij er niet voor
om ook elektrische instrumen
ten te gebruiken.
Theater AdHoc, een oude be
kende, koos het LAKthater uit
voor de landelijke première van
'Verbeter de Wereld! Begin bij je
kind! - genetisch IQ', waarbij
het op een relativerende manier
stilstaat bij de snelle technolo
gische ontwikkelingen van te
genwoordig. Een andere thea
tergroep, Carver, begint met
een nieuw project: teletheater.
Vijf onafhankelijke delen van
een feuilleton zullen na opvoe
ring van de reeks worden be
werkt tot een tv-serie.
Bezoekers kunnen ook een
paar keer zelf 'meedoen'. Op 13
oktober geven LAKtheater en
Dance Works Rotterdam een
workshop, een open les en een
choreografiespel. De jeugdklas-
sieker 'Blok' van Theater Sirkel
gaat eveneens gepaard met pu
blieksactiviteiten, waaronder
een workshop. Tussen kerst en
oud-en-nieuw is er weer de ei
gen productie van het LAK: 'De
Feestdagen in het LAKtheater.
Deze keer een muziekprogram
ma met 'de mooiste filmmu
ziek'. Belangstellenden die voor
1 december een kaartje kopen,
mogen hun favoriete filmmelo-
diën opgeven. Het LAKtheater
is ook als (mede)producent be
trokken bij 'Nilsson 2001 (The
Concert)' van Bill van Dijk en
Jim de Groot.
De seizoenbrochure is vanaf
vandaag verkrijgbaar bij het
LAKtheater. De termijn voor het
bestellen van abonnementen
sluit op 1 december.
'Gouden Eeuw in Klank':
MUZIEK RECENSIE
LIDY VAN DER SPEK
Concert: 'Gouden Eeuw in Klank' door
Bruce Dickey, zink en Jan Willem Jansen,
orgel. Gehoord 16/5, Pieterskerk, Leiden
Dat de concertserie 'Gouden
Eeuw in Klank' leidt tot grotere
belangstelling voor de orgelmu
ziek en uitgroeit tot een feeste
lijke traditie die door zijn eigen
heid een bijzondere plaats in
Nederland gaat innemen, dat is
zo ongeveer de wens van de di
recteuren van de St. Laurens-
kerk in Alkmaar, de Nieuwe
Kerk in Amsterdam en onze
Leidse Pieterskerk.
Stel nu dat je een abonnement
hebt genomen op de concertse
rie van deze week, dan wil je
toch op z'n minst dat de drie
concerten in toenemende mate
interessant zijn. Maar het om
gekeerde blijkt het geval. Daniel
Reuss met zijn ensemble Capel-
la Amsterdam maakt van het
eerste concert een groot feest
en daar doet de organist Reitze
Smits aan mee. Het tweede
concert is een hele goede mix
van orgel en koormuziek. Ber
nard Win semi us voegt iets we
zenlijk toe aan de zang van het
Gesualdo Consort. Op beide
avonden worden 'kerk en we
reld' prikkelend samengevoegd.
Maar op de derde avond blijven
grote verrassingen helaas ach
terwege. Kleine overigens ook.
Het orgel speelt allerhande
voluntaries, fantasia, variaties,
ricercares, van wel elf verschil
lende componisten. De zink.
een lange slanke, gebogen
trompet, begeleidt, of voert de
boventoon (waarom zo be
scheiden?), maar afwisseling,
spannend spel. verrassende re
gistratie. kleurrijke contrasten
zijn op deze laatste avond ver te
zoeken. Het is allemaal behoor
lijk saai, of verantwoord. En
daar krijg je niet de zo gewenste
kick van. Het had met een paar
eenvoudige middelen leuker
gekund.
Als de zinkenist eens naar be
neden was gekomen, z'n instru
ment had laten zien, er iets over
had verteld, een lekkere stralen
de riedel had geblazen, het or
gel had 'toegelachen', dan was
dat oude blaasapparaat meer
tot de verbeelding gaan spre
ken. Ook was het slim geweest
als men in het programma
boekje iets over al die vrij onbe
kende componisten had ver
teld, met name over de te spe
len stukken en over de functie
van het samenspel. De zink
voegde namelijk niet bijster
veel toe aan klankkleur en 'ei
genheid' 'Trompetjes' kunnen
je zo zalig de hemel inblazen,
maar tijdens dit concert bleef
de luisteraar slechts tobben on
der laaghangende bewolking.
En het beslist kundige, maar
weinig verrassende orgelspel
van Jan Willem Jansen, deed je
geen flitsend gat in die grijze
lucht springen.