Glamour en glitter van de barbiepq Gesprek van de Dag 'Vroeger werd de veestapel niet geruimd bij mond- en klauwzeer C Crisis in de vleessector Flits De lokroep van de landelijkheid z DONDERDAG 15 MAART 2001 152 oinineiltaav Het zal zeker een paar dagen duren voordat er gaten zullen vallen in de schappen van de supermarkt. Ook bij de slager zal voorlopig nog wel een biefstukje of 'duur' varkenshaasje te krijgen zijn. Maar de boeren zelf worden nu al hard getroffen door de mond- en klauwzeerepidemie en het afgeroepen veevervoersver- bod. De crises in de landbouw stapelen zich inmiddels op. De beelden van de varkenskadavers die tijdens de var kenspest met grof materiaal geruimd werden, zal nie mand zijn vergeten. Een compensatie-regeling voor de varkensboeren liet toen lang op zich wachten. Hoofdoorzaak van die vertraging was de opstelling van de toenmalige minister van landbouw Van Aartsen. Hij wilde compensatie koppelen aan een grondige sanering van de varkenssector. Een goed idee, dat jammerlijk vastliep in de Haagse bureaucra tie en de sterke boerenlobby. Opnieuw klinkt nu de roep om verregaande maatrege len die de vleessector kleinschaliger, diervriendelijker en -zo wordt gehoopt- ziektevrij kunnen maken. Waar te beginnen? De huidige minister Brinkhorst geeft het antwoord. Bij de consumenten. Zij moeten bereid zijn een hogere prijs te betalen voor verantwoord gepro duceerd voedsel. Vleeseters moeten veranderingen in de bio-industrie afdwingen. Weg met de massapro ductie! De crisis biedt dus mogelijkheden. Wat dat betreft is de huidige epidemie met al zijn verschrikkelijke gevol gen een geluk bij een ongeluk. De mkz- en de BSE- problematiek beperkt zich niet tot een land. Vorige week was mkz nog een Brits probleem, eergisteren Frans, en vanaf gisteren worden er wereldwijd maat regelen getroffen. De Europese politiek moet nu de kan aangrijpen om eindelijk schoon schip te maken in de vleessector. De druk zal groot zijn om de boeren financieel bij te springen. Aan een regeling zullen dit keer echter wel harde voorwaarden verbonden moeten zijn. Een dier vriendelijke bedrijfsvoering moet hierbij als uitgangs punt dienen. Brinkhorst is na Apotheker en Van Aartsen de derde minister die voor dit probleem staat. Te hopen valt dat hij en zijn collega-ministers in Euro pa nu de rug recht houden en met creatieve oplossin gen voor de toekomst komen, waarbij niet het belang van de sector maar dat van dier en consument voorop staan. jfi'/criwc 't Is net of je de bocht om fietst en tegen een stilstaande vrachtwagen knalt: het is gebeurd voor je het weet en pas naderhand komen langzaam de beelden terug. Maar dan heb je die hoofdpijn al te pakken. Zo verging het Wil in elk geval bij het programma Nieuwsquiz van de Vara. Werkelijk alles flitst. De vlot te look van presentator Hans Kesting (krijtstreeppak, gladde coup. snelle bril), de flikkerende lichtbundels van een vijftal spotlights, de quiz. Vooral die quiz. Kesting jaagt er in de eerste tien minu ten al zo'n zestig vragen doorheen. Da's een vraag per tien seconden. Het lijkt misschien royaal, maar probeer het thuis maar eens met Triviant. De meerkeuze-ant- woorden mag u laten zitten. Bedenktijd voor een ant woord: vier seconden. Hoewel het flitsende programma tamelijk zwaar op de maag viel - zo na een dag werken en een stevige maal tijd - was het bewonderenswaardig hoe de presentator en zijn vijf kandidaten zich niet verslikten. De ene na de andere vraag over het nieuws van gisteren werd af gevuurd. Over stampende olifanten, Salman Rushdie, AC Milan, BSE, wie te hard en wie te langzaam reed en wie welke uitspraak had gedaan. Al na 17 minuten waren de spelers toe aan ronde vier. Weinig televisiespelletjes die dat evenaren. En pas na 25 minuten begon Kesting te stotteren, toen hij de win naar feliciteerde met zijn verdiende geldprijs. Weinig nieuwslezers die hem dat nadoen. De deelnemers hoeven geen zes jaar gestudeerd te heb ben of een hele encyclopedie van buiten te kennen. Een krantje lezen is genoeg, melden de programmamakers op internet. Wil, toch een behoorlijke krantenlezer, vond dat nogal een onderschatting. Want zeker de helft van de vragen bleef binnen de vier seconden onbeant woord in huize Buys. Een beschamende bekentenis, inderdaad. Voor straf maar de rest van de avond doorgebracht met het spel len van de krant. Alle vragen en antwoorden kwamen weer terug. Net als die barstende koppijn. wil buys z> CL U Terwijl echte natuur in ons dichtbevolkte land nauwelijks meer bestaat, bloeit de belangstelling voor het landleven in Nederland als nooit tevoren. We worden aangespoord ezels te houden, brood te bakken, de braakballen van uilen te on derzoeken, geitenkaas te maken, of een zeldzaam paarden-, kippen- of hondenras aan te schaffen. Dat alles in glossy bladen als Seasons, Landleven, More Than Classics en Residence. Het nostalgisch verlangen naar lan delijkheid in dit aangeharkte land wordt ook, ie dere maand opnieuw, gevoed met rozige reporta ges over paren die maanden dag en nacht in de weer zijn geweest om een boerderij in Groningen of een dijkhuisje in de Betuwe te restaureren. Andere geluksvogels hebben in een doodstille streek in Frankrijk, Ierland of Portugal een bouwval met veel grond veroverd die ze in authentieke glorie hebben teruggebracht of een droomvilla met een vallei als achter tuin bemachtigd in Zuid-Afrika. Al de ze juweeltjes van woongenot laten ons zowel binnen als buiten een on gekende rusten ruimte zien en creë ren een smetteloze illusie van ele gante onthaasting. Volgens deze bladen lopen we echter ook in onze doorzonwoning op een Vinex-locatie bij voorkeur rond in klassieke jacht- en ruitersportkle- ding. Bezitters van recent gebouw de 'landhuizen' - in dit land vaak stulpjes die ternauwernood vrij staand zijn - zouden massaal de voorkeur geven aan rustie ke woonkeukens met het 'warme hart' van een kloek Agafor- nuis waarop Provenqaalse stoofpotten sudderen. Uiteraard staat hun bijkeuken vol laarzen en liggen voor de open haard twee honden te slapen, temidden van de zelfgemaakte bloemarrangementen. Heb je een boerderijtje weten te be machtigen, dan moet je in het bijbehorende weitje toch min stens de teddybeer onder de schapen houden, een heuse Rye- land, en er eer en genoegen in scheppen om de hooiberg in ere te herstellen. Wie op zevenhoog zit, wordt aangemoedigd een 'groene oase' op zijn balkon te creëren met een stallan taarn, evenals een 'rustiek en relaxt' interieur meteen Franse foulard over de bank, geurkaarsjes en zelfgemaakte festoe nen van bottels en bessen. Het succes van deze bladen is echter gebaseerd op het feit dat Nederlanders in het algemeen wel iets anders te doen heb ben. Die wonen in rijtjeshuizen met tuinen die betegeld zijn vanwege tijdgebrek, in appartementen met balkons waarop wat planten in potten staan te tobben of in oudere villa's met grotere tuinen waarvan het ontiverp doorgaans zo is aangepast dat het onderhoud minimaal is. Uitzonderingen daargelaten lopen de meeste Nederlanders in hun vrije tijd al lang niet meer met hun voeten op de aarde, maar op de sierbestrating van een winkelcentrum, beheerst het 'druk, druk, druk' hun leven en is het platteland heel ver van hun bed vandaan. Ze hebben ook geen flauwe notie hoeveel ener gie een zelfvoorzienend leven op het platteland vraagt. Juist de vervreemding van de natuur die ons allen treft en de kunstmatigheid van ons mobiele, digitale leven waarin iets nooit lang hetzelfde blijft, schijnt het verlangen naar lande lijkheid aan te sporen. Het wortelt in een behoefte te vluch ten uit deze onnatuurlijke werkelijkheid. De romantiek, nestwdrmte, onthaasting, wortels en geleende historie die de verhalen en foto's over het buitenleven geven, is zalf voor onze ziel. Het is de sfeer van tijdloosheid die ons aan spreekt, de idylle van een leven dat knus, warm, harmoni eus is, waarin je niet wordt opgejaagd van hot naar haar en je je met allerlei onzin bezig moet houden. Lezers war men zich aan de fraaie beelden en de sfeervolle verhalen. Je hoeft het niet allemaal zelf te doen, maar je kunt er wel lek ker mee wegdromen. En je kunt het vooral kopen. Want er is een bloeiend circuit ontstaat van woondecoratiewinkels, countryfairs en tuincentra die op het verlangen naar lande lijkheid en knusheid inspelen, met allerlei interieur- en tuinaccessoires. Daar wordt het nu weer lente met gietijze ren tuinmeubeltjes, buxusstruikjes in konijnvorm, rieten manden, nestkastjes in grachtenpandmodel, fotolijstjes met een rand van paardenhaar, vogelnestjes, zinken melkem mers, pomphanddoeken, picknickmanden en kussen in schotse ruiten. Voor wie nog echt wil tuinieren zijn er andere bladen, zoals Groei en Bloei. Een beetje tuinbezitter ontkomt, laat dit blad weten, dit voorjaar niet aan het dilemma van de dier lijke mest. Dat kan afkomstig zijn van dolle koeien, pest varkens en dioxinekippen. Wie dat niet in zijn tuin wil hebben moet zijn planten op een vegetarisch dieet zetten. Groei en Bloei laat de weerbarstige werkelijkheid van het buitenleven zien. Snoeien, zaaien, scheuren, wieden, oog sten. Altijd gebukt, altijd bezig. In een echte landschapstuin moet de idylle met noeste inzet worden verdiend. Voor die paar volmaakte weekends en avonden die een Nederlandse zomer kent. En je tuin zo in Seasons zou kunnen staan. Ze herinnert zich nog hoe ze als jong meisje de zieke koeien moest melken. ,,De dieren hadden rode, pijnlijk gezwol len spenen. Maar je moest ze melken, de melk moest er toch uit. Ze protesteerden ook wel, hoor, een beetje schoppen en zo." Fem Molenaar-Zwanen burg (80) uit Driehuis maakte als kind een uitbraak mee van mond- en klauwzeer op haar ouderlijke boerderij. „De die ren werden ziek, maar werden van lieverlee weer beter. Als ik zie hoe ze nu hele veestapels ruimen, snap ik daar niets van." De ouders van Fem Molenaar hadden een prachtige boeren hoeve aan de Hofgeesterweg in de Velserbroekpolder. Toen haar vader na een lang ziekbed in '37 stierf, kwam haar moe der er met zeven kinderen al leen voor te staan. Met hulp van een paar knechten en haar Van de boerderij waar Fem Molenaar-Zwanenburg opgroeide is al leen nog een schilderij over. Als kind maakte ze hier een uitbraak mee van mond- en klauwzeer. FOTO UNITED PHOTOS DE BOER MARISA BERETTA oudste dochter, zorgde ze dag en nacht voor haar kleine vee stapel. En dat deed ze met ver ve. „Moeder was een hele goe de boerin. Ze zat liever in de stal dan in huis." In de brandschone stal ston den zo'n vijftien koeien. „Ik zie ze nog zo voor me. Ze heetten Bertha, De Uiver en Neel. Als moeder aardappelen schilde, werd de koe die het dichtst bij de keuken stond onrustig, want ze wist dat ze de schillen kreeg. Op het moment dat de eerste aardappel in het water viel, begon ze zachtjes te loei en, een beetje zeuren." Als eer ste van de boeren aan de Hof geesterweg, kreeg de moeder van Fem Molenaar een certifi caat dat haar veestapel tbc-vrij was. „Daar was ze enorm trots op." Maar toch ging het mis. Want een virus houd je niet tegen met schrobben en boenen. „Ik weet nog goed dat er een pam flet aan het hek kwam te han gen. Wanneer dat nou precies was, weet ik niet meer. Iets voor de oorlog, geloof ik. De koeien hadden rode spenen en een bek vol blaren. Dat ze ook wat aan de hoeven hadden, nee, daar heb ik nooit wat van gezien. Maar de dieren werden vanzelf weer beter. Er gingen ook geen koeien dood. Het enige dat we deden, was de spenen insmeren met uierzalf. Volgens mij precies dezelfde als die je nu nog in de winkel kopen kan." Aan de muur hangt een schil derij van de boerderij, die op last van de Duitse bezetter te gen het einde van de oorlog werd opgeblazen. „Een boer derij van driehonderd jaar oud, er zat zelfs een kelder met ge welven onder. Heel zonde." De veestapel en het gezin moesten gedwongen verhuizen naar een leegstaande boerderij even verderop, in Driehuis. „Na de oorlog is onze boerderij weer opgebouwd en heeft een van mijn broers het bedrijf overge nomen." 'Barbie appelleert aan prinsessengevoel' reik van meisjes die er van droomden zo snel mogelijk vol wassen te zijn. En daar wrong en wringt vol gens de critici nu net de schoen. Het kind moet juist zo lang mogelijk de ruimte krijgen kind te zijn en het volwassenge- doe nog even uit te stellen. De Barbie laat, volgens die ziens wijze, te weinig over aan de fantasie van het jonge kind. Want het kind, vooral de kleu ter, woont nog volledig in de (h) eerlijke droomwereld van de fantasie. Het kind heeft het recht zelf de wereld te ontdek ken. En Barbie is helemaal af, schept een beeld waaraan niets meer te ontdekken valt. Wil van der Ploeg is sinds der tien jaar kleuterleidster aan de Vrije School in de Haarlemse wijk Schalkwijk. Ze diept deze visie verder uit. Ze kan zich de idolaatheid van kinderen voor Barbie heel goed voorstellen. De glamour en glittering geeft de pop iets koninklijks. „Het appelleert aan het prinsessen- gevoel van het jonge kind. Vaak is dat kind zelf ook dol is op strikjes en kwikjes." Maar, vindt Van der Ploeg, net als in de so apserie The Bold and the Beau tiful, het is allemaal nep, het is valse schoonheid. De ideale pop is volgens de kleuterleidster namelijk een stoffen pop die zacht en warm is. Een dergelijke pop prikkelt namelijk de zintuigen, versterkt het gevoel van veiligheid en ruikt lekker. „De eigen geur van het kind gaat er in zitten. Verge lijk dat eens met de plastic geur van de Barbie!" Bij The Body Shop, de parfu merieketen die weigert mee te doen aan de schoonheidsmy- thecultus, pakken ze het vooral ludiek aan. Vanaf 1998 hebben ze met een forse knipoog een tegenhanger van Barbie op de markt gegooid. Ruby, een stevi ge tante met maatje 42, de ge middelde maat van de Europe se vrouw en niet het 'krankzin nige' Barbie maatje 34, is het te gengas dat The Body Shop de klanten biedt. Pedagoog Louis Tacecchio van de universiteit in Leiden gaat een stapje verder. Hij denkt zelfs dat de Barbie bedreigend kan zijn voor de ontwikkeling van het kind. „Daar hoef je echt geen wetenschapper voor te zijn, maar de pedagogische werking van dit slanke poppetje kan het kind op het verkeerde been zetten, want het is natuur lijk zo onecht als wat. Ik kan me voorstellen dat het kind net zo Voor de oude boerde een rij iepen, zo is op >f derij goed te zien. „11 n dat die allemaal zijn; u Ach, vader vond dat; n iepziekte. Ja, dat was al. Alle bomen moest ai Volgens het Instituut Dierhouderij en Dier] heid in Lelystad zijni neringen van Fem Mi i aan de mond- en klai 11 voor de oorlog juistlo ren was er sprake var stante epidemie met ki zenden gevallen op ja 11 Vaccinatie was nog gfjis gelijkheid, dus in feite niets tegen worden ui Voor de boeren restte anders dan te kiezen een verzwakte veesta i* lemaal geen. En danl ri; maar voor het eerste, ei ml Barbie straalt glitter en glamour uit. De laatste jaren is ze ej ook steeds geëmancipeerder geworden en gaat ze gewoon het werk. rot kees van der linden slank als Barbie wil zijn. Met al le gevolgen van dien." Bij Mattel, de leverancier van de Barbie en haar vrienden kring, hebben ze daar geen boodschap aan. Het bedrijf geeft liever inzicht in wat Bar- bie-historie. Na de introductie gaat de pop de eerste twee jaar alleen door het leven. In 1961 ontmoet ze haar partner Ken, terwijl in 1963 vriendinnetje Midge er bijkomt. Zij is 'thegirl next doof, een meisje met sproeten en rode haren. Barbie krijgt door Ken en Midge meer greep op het normale leven. Ze gaat koekjes bakken en serveert glazen drinken. De tijd verstrijkt en Barbie reist in de jaren tachtig naar de maan. betaalt met een credit card en bezit een attachékoffer. Maar ze blijft daarnaast ook huiselijk en doet vooral veel boodschappen. Ze gaat af en toe weer terug in haar glamour wereldje uit de beginperiode. Naast een zwarte Barbie ver schijnen er ineens o andere etnische vrie j( een Oriëntaalse, eer een IJslandse en eer Ze is in 1992 volledi] y peerd en doet ze zei naar het Amerikaan? dentschap. Aan het twintigste eeuw ven - in een complete leel bezit behalve een cr een Porsche, een si privé-dierentuin - hoe kan het ook zelfs een digitale vei ineens een actiehek misdaad bestrijdt er berghellingen naar' skiet. Desalniettem' ze het stereotype d haar mannetje sti n sci n.E okai Liefhebbers van Barbie's ku 17 maart in Hotel Mercure hun slag slaan tijdens de tit zamelbeurs. De beurs is op 16.00 uur. Kinderen zijn gek op haar, want ze is één en al glitter en glamour. Volwassen vrouwen verafschuwen haar, want ze is en blijft een onbereikbaar ideaal. Dat Barbie, zou het een echte vrouw zijn, vanwege haar om vangrijke boezem voorover zou vallen, is geen punt. Haar zege tocht gaat - al ruim vier decennia - door. Barbie is de kinderkamer defi nitief ont groeid. Barbie wordt tweeënveertig. Ze is dus over the hill. Maar het is haar niet aan te zien. Ze is nog steeds jong, sexy en zit strak in het plasticvel. Barbie vertegen woordigt de wereld van gla mour en luxe, de wereld van het chique - brave - bestaan. Gewaagde modelijnen liet ze namelijk altijd links liggen. Ze was nooit punk, droeg nooit T-shirts met politieke leuzen en ze is nooit op het roken van een sigaret betrapt. En topless zonnen deed ze ook al niet. Dat vrouwen zich op de opera tietafel van de plastische chi rurg laten pijnigen om het fi guur van Barbie te benaderen, is een feit. Het schoonheidside aal wil dat vrouwen een wes pentaille, een strakke snoet en een omvangrijke boezem heb ben. Zelfs de wetenschap dat als een vrouw echt het figuur van Barbier zou hebben, ze vanwege de afwezigheid van li- chaamsvet niet meer zou men strueren, doet niets af van de populariteit van de pop. De eerste Barbie zag in 1959 de levenslicht. Op de speelgoed beurs in New York presenteer de Ruth en Elliot Handler een pop genoemd naar hun doch ter. De speelgoedwereld stond even op de kop, want tot die tijd hadden poppen een baby- en of kinderlichaam, terwijl Barbie een vrouwenlijf had. Barbie zorgde voor een revolutie in de kinderka mer, want de wereld van galajurken, juwelen, en hoge hakken wa ren ineens binnen het handbe- Doodgaan wordt over het algemeen gezien slechte carrièrezet in de showbizz maar de hoeven er allerminst onder te lijden. Dat blij recent gepubliceerde lijst van grootverdiem kerkhof. ELVIS PRESLEY valt de dode te zijn die over het jaar 2( meeste heeft verdiend. Volgens heeft de rocklegende vorig jaar eei 85 miljoen gulden op zijn conto bij schrijven. Met de inkomsten van verkoop voor het bezichtigen van goed Graceland wist de zanger allf bedrag van dertig miljoen gulden ken. Op een niet onaardige tweedf komt de geestelijk vader en teken, strip Peanuts, Charles Schultz, dif meer dan 40 miljoen dollar op zijnj schrijven. Op de voet gevolgd doorjj moorde Beatle, John Lennon, die' doen met 40 miljoen. I Voormalig Spice Girl GERI HALLIWELL is tot een boete van ruim 1300 gulden omdat heeft gereden. Bovendien mag ze van de r« gen niet achter het stuur zitten. Halliwell jaar oktober in haar Aston Martin een snelhf na 100 kilometer op een weg waar ze maar Vorige maand had ze al toegegeven dat ze de fout was gegaan. De ex-Spice Girl komt eie lijk vanaf. Want als ze pech had gehad, had) een rijexamen moeten doen en was de boel uitgevallen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 2