ultuur Kunst Ivo van Hove: 'Rent is rauw' kokerrokje 'W.F. Hermans zal ons blijven beïnvloeden' Kerk en kunst geven oude relatie een nieuwe impuls ergiev Festival 2001: ie War Symphonies Ritmisch zo bpAC 16 SEPTEMBER 2000 frica Inside' in Fries Museum varden In het Museum in jwarden is tot iet 22 oktober e ca Inside' te i/y chtigen. De oonstelling be- uit werk van en fotografen ilfOost-, Mid- en West-Afri- ise landen. De s bieden een irewerkelijk- dan de wester- ie men gewend zien. Deze dt tot uitdruk- gebracht door ie er wonen, ;en en liefheb- in hun alle ge kunstbeoe- lg, aldus Noor- organisa- an de presen- pubuciteitsfoto derlandse Riefenstahl-monografie hen; Walburg Pers komt eind deze maand met de eerste pronkelijk Nederlandse monografie over Leni Riefenstahl. fallen Engel' heet het boek van Thomes Leeflang over de Ise cineaste die zich in dienst stelde van het Derde Rijk. De iddels 98-jarige Riefenstahl werd na de oorlog verguisd om propagandamateriaal, maar haar genialiteit wordt tegelijk erkend. Volgend jaar komt er ook een speelfilm over haar, Jodie Foster in de hoofdrol. uwplaat van Deshima N» Leiden Promotie VW geeft een bouwplaat uit van het malige mini-eilandje Deshima waar de Nederlanders hon- len jaren geleden bivakkeerden. In 1641 werd het waaier- nige eilandje voor de baai van Nagasaki de handelspost van erenigde Oostindische Compagnie (VOC). Het eilandje was ■roter dan De Dam in Amsterdam. De bouwplaat geeft een beeld van Deshima rond 1850 met de uitkijktoren, de wo- van het 'Opperhoofd', het tokenhuis en de pakhuizen. De ivplaat is ontworpen door Piet Design en is verkrijgbaar bij VV winkel en het SieboldHuis in Leiden. ndeling brieven Van Oorschot img» Uitgeverij G. A. van Oorschot komt met een literair- inschappelijke uitgave van brieven van Geert van Oorschot 9-1987). Het eerste deel zal waarschijnlijk in 2003 verschij- Van Oorschot correspondeerde met tal van groten van zijn schrijvers, politici, wetenschappers en hoogwaardigheids- eders. De brieven zijn onderdeel van het archief van de uit- irij, dat nu grotendeels is overgedragen aan het Letterkun- duseum in Den Haag. Het gaat om 70.000 documenten uit eriode 1945-1987. Het Letterkundig Museum wil het archief len twee jaar toegankelijk maken voor onderzoekers. Het is op zoek naar brieven van Van Oorschot die zich nog niet in irchief bevinden. War Symphonies', zo heet (otterdam Philharmonic v Festival 2001. Het staat in het teken van de Rus componist Dmitri kovitsj. festival is een van de te projecten van Rotter- Culturele hoofdstad uropa. Valery Gergiev por- ïrt met het Rotterdams irmonisch Orkest, het Or- ran het Marlinksy Theater Petersburg (het voorma- rov Orkest) en het Rotter- Young Philharmonic in dagen Sjostakovitsj als onist in de aanloop naar, dens de Tweede Wereld- Centraal staan de sym- in 4 tot en met 9. Maar de amt ook aan bod als thea- ker en ballet- en kamer- kcomponist. i War Symphonies' is het al van het kwaad van de 20ste eeuw. Na de veroordeling in de Pravda in 1936 van zijn opera Lady Macbeth van Mt- sensk werden Sjostakovitsj' le ven en werken jarenlang be heerst door angst. In zijn mu ziek geeft hij vanaf dat moment enerzijds uitdrukking aan zijn wanhoop, maar neemt hij an derzijds de gebeurtenissen vaak ook op een cynische of hilari sche manier op de korrel. Dat het project in Rotterdam plaatsheeft in samenwerking met Gergievs orkest uit St. Pe tersburg heeft meer dan alleen een muzikale achtergrond. De twee steden zijn zustersteden en hebben beide, ook geza menlijk, een scheepsbouw- en scheepvaarttraditie. En zij heb ben beide een band met diri gent Valery Gergiev. Maar voor al het feit dat de steden en hun inwoners getekend zijn door de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog: de terreur en de bombardementen, bindt hen. Driedaags festival vijf jaar na zijn dood amsterdam jan-hendrik bakker Het viel nog niet mee deelnemers te vinden, die niet door Willem Frederik Hermans op de korrel waren genomen. Maar zijn scherpe pen hoeft in middels niet meer gevreesd te worden. Ooit moest een lezing van hem afgelast worden door een valse bommelding. Nu vindt, vijfjaar na zijn dood, op dezelfde plaats in Amsterdam een driedaags festival plaats rond Willem Frederik Hermans. Een grotere eer viel nog geen Neder lands auteur, zo kort na zijn dood, ten deel. „Ik mis hem nog dagelijks", zegt Raymond J. Benders, voorzitter van het WFH-instituut. „Waar vind je in Nederland nog een auteur die zich zo met het intellectuele debat bemoeide als Hermans? Ik denk nog vaak, als er weer eens een kwestie speelt: Wat zou Hermans hiervan gevon den hebben? Die man kon net even een ander licht op zaken laten schijnen. Ik mis die blik ge weldig." Eind deze maand (van 29 september tot en met 1 oktober) wordt op het Willem Frederik Her mans Festival de volledige bibliografie van de schrijver gepresenteerd. Vijftig titels in meer dan vijfhonderd drukken. Gediscussieerd wordt over de verfilmbaarheid van Hermans' grote romans. Philip Freriks laat bekende Nederlanders (van Kees Fens tot Joost den Draaijer) voorlezen uit hun lievelingsroman van Hermans en ondervraagt hen daarna over hun keuze. Een keur van schrijvers treedt aan om in debat te gaan over hun relatie met het werk van WFH. Het WFH-instituut werd net twee jaar geleden opgericht met als doel de totstandkoming van de wetenschappelijke uitgave van het volledige werk. Het zetelt in de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag. En nu al zo'n grote manifestatie? Ray mond Benders: „Het festival is ons visitekaartje. Vijf jaar na de dood van Hermans leek het ons dé gelegenheid dat nu af te geven." Het festival begint met een lezing van Hella Haasse over de roman 'Au pair'. Ook wordt dan een scholenproject gepresenteerd. Is Hermans een schrijver die bij de jongeren zal blijven leven? „Dat weten wij natuurlijk nooit. De erfenis van Hermans zal bepaald worden door de norm van de toekomstige lezers. Maar voorlopig verkoopt Hermans nog echt zichzelf. In tegenstelling tot een schrijver als Vestdijk is hij nog volop onder ons aanwezig." „Ik denk dat de kracht van Hermans' schrijver schap schuilt in de breedheid en de diepte van het werk. Hij heeft bijna alle genres beoefend, ook toneel. Niemand heeft het schrijverschap zo als een roeping uitgedragen als juist hij. En in de tweede plaats is zijn rijkgeschakeerde mythologie te vinden tot in de kleinste vezels van zijn werk." Benders, die een persoonlijke vriend van de schrijver was, vindt dat Hermans zich juist op dit punt gunstig onderscheidt van sommige andere schrijvers, wier werk vaak zo massief is. Bij Her mans ligt het er veel minder dik op. „Ik durf ook wel de stelling aan dat de manier waarop hij tegen de oorlog aankeek een stempel gezet heeft op de wijze waarop wij over kwesties als schuld en onschuld zijn gaan denken. 'De donkere kamer van Damocles' zal de beeldvor ming van de toekomstige generaties verder beïn vloeden. Het beeld dat schrijvers van een tijdvak creëren blijkt achteraf vaak veel gezichtsbepalen- der dan al de verslagen van historici en politici tezamen. Denk bijvoorbeeld aan de Max Have- laar en de laatste zin daarin van Multatuli over 'de gordel van smaragd'." 'De donkere kamer VEm Damocles' is Hermans' beroemde oorlogsroman, ooit verfilmd als 'Als twee druppels water'. De schrijver stelt daar het probleem van de identiteit. Het is een dikwijls te rugkerend thema uit zijn hele werk. „En verder", zegt Raymond Benders, „was er natuurlijk Hermans' schrijfstijl. Die is echt één van de helderste die wij hebben gehad. Hij hield niet voor niets van Multatuli. Als je zijn proza vergelijkt met dat van de Tachtigers, bijna-tijdge- noten, weet je niet wat je leest, zo kraakhelder." Overigens: de verfilming van 'Onder professo ren', 'Nooit meer slapen' en 'De donkere kamer van Damocles' staat voor de deur. Het zullen in ternationale projecten worden. Zoveel is inmid dels al zeker. Theater De Balie, Amsterdam, 29 september t/m 1 oktober Willem Frederik Hermans Festi val. Informatie: 020-5535151 of www.balie.nl. Musical over jonge mensen aan onderkant van de maatschappij 'Wat er ook gebeurt, het le ven is de moeite waard'. Dat is de boodschap van de musical 'Rent', die op 3 oktober in Amsterdam zijn Nederlandse première be leeft. Een musical over 'jonge mensen die overle ven aan de onderkant van de maatschappij', een voorstelling waarin regis seur Ivo van Hove voor het eerst poogt sentiment te tonen. „Echt sentiment." amsterdam hans visser De musical 'Rent' werd na de wereldpremière in 1996 al snel een hype. 'Rent' was dan ook een dynamische show, die aan sloot bij het gevoel dat bij jonge New Yorkers was gaan heersen, dat hun stad de verloedering te boven leek te komen. Want uit gerekend in het verpauperde deel van Broadway droeg 'Rent' avond aan avond, gesteund door stevige popmuziek, de boodschap uit dat de wereld nog toekomst heeft. Die show is nu ook in Nederland te zien in een totaal nieuwe aanpak van Ivo van Hove, de bejubelde lei der van het Zuidelijk Toneel. „Nog voor de première op Broadway, toen de voorstelling nog als workshop werd ge speeld, was 'Rent' voor mij een overtuigende voorstelling", ver telt hij. „'Rent' was rauw, door brak alle conventies van de be staande musical, maar had toch een enorme kracht. Want 'Rent' slaagt erin hedendaagse the ma's als zinloos geweld, agres sie, daklozen en aids voor ie dereen herkenbaar aan de orde te stellen en laat zien hoe kun stenaars in die positie moeten kiezen." 'Rent' ontstond begin jaren negentig. Jonathan Larson, die in 'The Big Apple' als theater maker het leven van een bohé mien was gaan leiden, ontwik kelde daar het idee voor een musical die het genre zou moe ten vernieuwen. „'Rent' is, net als 'Hair' in de jaren zestig, niet te vergelijken met de reguliere musicals. Meestal gaan die over Ivo van Hove: „In 'Rent' zie je jonge mensen voor wie deze hel op aarde wel degelijk toekomst heeft." twee of drie personages, hier draait het om acht mensen met een eigen verhaal. En anders dan 'Miss Saigon', dat dicht bij de opera staat, is 'Rent' veel meer popmuziek. Een reeks van songs waarmee je sterke scènes kunt laten zien." Het verhaal baseerde Larson op het gegeven van Puccini's een eeuw eerder geschreven opera 'La Bohème': jonge kun stenaars die, hoewel ze met het leven in de knoop raken, toch overleven. Als decor koos hij de wijk East Village. Daar ook vond Larson ih 1992 het theater waar hij door middel van een work shop het publiek met 'Rent' liet kennismaken. Onder hen ook Ivo van Hove: „Het is een ei gentijds tijdsbeeld van de grote stad. Een verhaal over twijfelen de Hamiets, op zoek naar het vuur. Ondanks alles is dit geen verhaal over een depressieve generatie. Integendeel." „In 'Rent' zie je jonge men sen voor wie deze hel op aarde wel degelijk toekomst heeft. Lo gisch, als iemand is overleden plegen wij toch ook niet collec tief zelfmoord? Het leven gaat toch door? Mensen van rond de twintig hebben het met het pes simisme van de vorige genera tie wel gehad. Die hebben weer behoefte aan sentiment. Dus geen romantiek, want roman tiek is destructief. Jammer ge noeg is sentiment een bevlekt begrip. Maar met 'Rent' wil ik dat woord zijn ware betekenis teruggeven. Daarom is 'Rent' voor mij nu zo belangrijk, want voor het eerst probeer ik senti menteel theater te maken, zon der dat het kitsch wordt." „Het is dus mijn eigen visie op 'Rent'. Joop van den Ende, de producent, geeft mij daar voor alle ruimte. Dat betekent dat 'Rent' minder realistisch zal zijn, zoals ze dat in Amerika ge wend zijn. Wel theatraler, dat past beter bij onze Europese cultuur. Neem Mare, een van de hoofdpersonen: in de voor stelling is hij bezig een film te maken. In New York wordt daar weinig mee gedaan, maar bij ons is dat een heel belangrijk element. In deze Nederlandse versie zal dus alles anders zijn." Anders dan bij een regulier toneelgezelschap, zoals het Zui delijk Toneel, waar hij heeft te maken met pure toneelacteurs, regisseert Van Hove voor 'Rent' een groep spelers met uiteenlo pende achtergronden en erva ring, onder wie Nurlaila Karim foto gpd/phil nijhuis en Jim de Groot. „Er zijn er zelfs bij die debuteren. In het begin verliep de samenwerking wat lastig. Ze keken naar mij als was ik de allereerste trein die ze ooit zagen. Stelden zich passief op met een houding van 'vertel het me maar'. Maar nu komen ze zélf met ideeën. Op mijn beurt heb ik geleerd met hun manier van repeteren om te gaan. Ze vormden al snel een hechte groep waarin iedereen elkaar helpt. Ook de understu dies, de eventuele invallers, zijn overal bij betrokken. Voor me nigeen worden er hier grenzen verlegd." 'Rent', première 3 oktober, Stadsschouwburg Amsterdam. Daarna tournee door het land; 24 t/m 26 april 2001 in de Leidse Schouwburg. muziek recensie lidy van der spek 'East meets West': jong Japans en Neder lands toptalent. Alexander Scholtes, pia no, Yuki Koyama, fluit, Cathelijne Noor- land, piano, Saskia Plagge, cello, Hiroe Morikawa, koto, Izhar Elias, gitaar, Rei Kuroda, viool en Mai Igata, piano. Ge hoord 15/9, Groene Kerkje, Oegstgeest. Wét een talent, en wat een 'sa menspel' tussen hersens en handen! Vier jonge Japanse toptalenten op tournee met vier laureaten van het Prinses Chris tina Concours doen Oegstgeest aan. Onder het motto 'East meets West' vertonen deze acht jonge musici hun kunsten, ie der op hun eigen instrument: piano, viool, cello, fluit, gitaar en koto. In kimono komt een piep klein meisje aandribbelen, buigt diep en eerbiedig over haar instrument, om eer te be tonen. Maar dan begint Hiroe Morikawa te spelen, vol kracht, felheid en elegantie. Trefzeker, met drie puntige vingerhoedjes aan de rechterhand bespeelt zij haar instrument. Haar kracht en waanzinnig snelle repete rende bewegingen vragen zo jong als ze is (15) om de moder ne ziekte RSI (repetitive strain injury). Dit instrument en als het even kan deze uitvoerende musicus zou vaker in Neder land gehoord moeten worden. Als je Saskia Plagge cello hoort spelen, met groot gemak krach tig en feilloos de snaren ziet in drukken, Schumann laat zingen en recht doet, dan zie je ze al naast Quirine Viersen op de grote podia verschijnen. Deli caat, intens en bijzonder muzi kaal bespeelt Izhar Elias zijn gi taar. Elias is een puur klassiek gitarist en geeft Giuliani's Varia ties op een thema van Handel een zeldzaam spiritueel tintje. Als perfect begeleider van de diverse instrumenten speelt Ca thelijne Noorland uiteenlopen de pianopartijen. De Benjamin van het stel, de 14-jarige Yuki Koyama, fluit en flitst de sterren van de hemel. Zijn toon is reus achtig. Tot slot speelt dit achttal als octet in volmaakte harmo nie arrangementen op het Ne derlandse liedje 'In Den Haag daar woont een graaf van Bob Zimmerman en een traditioneel Japans volksliedje. Alsof ze alle acht uit één nest afkomstig zijn. mmissie onderzoekt olgen muziekadviezen i Raad voor Cultuur zeer waarschijnlijk een commissie die de |en gaat onderzoeken van de adviezen van iziekafdeling van de Raad voor Cultuur. Die ten voorzien in de opheffing van drie orkes- De staatssecretaris van cultuur, Van der zou van plan zijn het voorstel daartoe van id zelf te volgen. is nu ook door de directie van het Noord - ds Philharmonisch Orkest uit betrouwbare vernomen. Het departement spreekt het vgen. Het orkest dat in zijn voortbestaan bedreigd, wil mede daarom nu een „volle eroverweging" van de omstreden adviezen Ie Raad. „De adviezen zijn slecht onder- Een andere reden is dat de Raad ook ge beft dat er meer geld nodig is voor de kun- (ovendien stelde het adviesorgaan al dat er (tijd is voor beoordeling en onderzoek naar 'olgen. orkest begrijpt niet waarom er in deze tij- an overvloed zo schraperig wordt gedaan, dergelijke kaalslag is niet eerder vertoond, e uitvoering van het advies van de Raad, van drie orkesten, leidt tot een koude Twee- tot driehonderd beroepsmusici op straat te staan, waardoor circa 400.000 kers verweesd achterblijven." leiden De stichting Tegen-Beeld is alweer aan het 75ste muurgedicht toe. Een muur van een flat aan de Kiekendiefhorst in de Slaaghwijk is opgesierd met het gedicht 'Een avond op het land' van de Leidse dichter, schrijver en journalist Cees van Hoore. foto hielco kuipers caroline van overbeeke Kerken en kunst: geen alledaagse maar ook geen ongewone combinatie. Schilderijen van oude meesters die we tot onze topstukken rekenen, hebben vaak een bijbelse afbeelding als onder werp. Dit najaar willen de kerken waaronder de Pauluskerk in Oegstgeest, die oude relatie een nieuwe impuls geven met het project 'Inkeer'. Kunstenaars worden uitgenodigd hun visie te ge ven op de betekenis van dit woord. Inkeer betekent berouw of bezinning, maar ook: zijn intrek nemen, of een bocht in de weg. Het doet denken aan kloosters en kerkjes, stilte, rust en regelmaat. Én aan beweging, verandering en vernieuwing. Wat remt ons af, wat brengt een rimpeling teweeg in ons grenzeloze vertrouwen in een maakbare samenleving, wat ontlokt ons tranen? Op die vragen zoeken kerk en kunstenaar antwoord. In de Pauluskerk aan de Warmonderweg 2 in Oegstgeest haalt kunstenaar Gerrit Terpstra een harmonium - symbool van protestants Neder land in de jaren vijftig - uit elkaar en bouwt met de onderdelen een nieuw instrument. Hiermee kan de bezoeker de eerste twee regels van psalm 42 spelen: 'Het hijgend hert der jacht ontkomen'. Terpstra: „Sommige (geloofs)elementen uit de samenleving gaan in de loop van de tijd verloren, terwijl je andere nieuw leven kunt inblazen." „De gezelligheid van het samen zingen en spe len rond het harmonium in de zondagse kamer is een herinnering uit vervlogen tijden. Met het de monteren van een harmonium wil ik symbolise ren dat ook aan die periode een definitief einde is gekomen. Het instrument wordt nu alleen nog als instrument en/of museumstuk gewaardeerd. De onderdelen die ooit met zorg zijn samenge steld tot een instrument dat 'tongen' in beweging bracht, liggen nu in al hun naaktheid op tafel. Hiermee maak ik een nieuw instrument." Tijdens de dienst van morgen om 9.45 uur zal de kunstenaar dat in de Pauluskerk demonstre ren. Terpstra vertelt zaterdagmiddag 30 septem ber om 15.30 uur over zijn werk, acteur Henk van Ulsen draagt voor en Martijn Mansvelder speelt cello. Behalve in Oegstgeest openen nog 30 kerken hun deuren voor de expositie rond het thema. Ze laten beelden en installaties zien, foto's en schil derijen. Ook verschijnt er een boek met alle kunstwerken. Bezoekers kunnen hun ervaringen verwerken in een gedicht, essay of verslag. Voor de beste bijdrage is een prijs van 1000 gulden be schikbaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 21