Engelen zijn kosmische krachten Ae 'Blauwdruk' van de mens <Z)e DAG 24 DECEMBER 1999 ERSTBIJLAGE is een mooie zonnige meidag in Limburg 1 jaar 1982. Een aardig jong echtpaar fat dochtertje van anderhalf zet de auto bij een gezellig café aan de rand van de ke autoweg en gaat op een terrasje zitten, pn schijntze zijn ontspannen, de kelner t de bestelling op en de kleine Anna drib- %<at rond. Voor het café raast het verkeer Joos langs. e gemakkelijk ontstaat in die ontspannen ten moment van onoplettendheid. Plotse- thrikken de ouders op: 'Waar is Anna?' ijken om zich heen en merken tot hun tting dat de peuter kans heeft gezien van rras af te klimmen en nu regelrecht op de \d drukke verkeersweg afdribbelt. Het is it om haar nog tegen te houden. Toch gen de ouders in paniek op, de i>ader holt fr het kind aan, de moeder komt er vlak raan. tn plotseling nét voor Anna de verkeers- •al oplopen, komt er een heel mooi, heel lotid meisje van ongeveer vier jaar aan- en. Ze staat nu tussen de peuter en de •ersweg in, spreidt haar armpjes uit en t Anna tegen. Even later heeft de dodelijk brikte vader zijn dochtertje bereikt, tilt op en zegt: 'Je mag nooit meer van papa erna weglopen hoor!'Nu is de moeder ook iveerd en ze bukken zich voorover om het ]e meisje dat hun kind gered heeft te be nt. Er is echter geen klein meisje meer te Voor hen de verkeersweg achter hen de ten van het terras, links en rechts par- nrein en trottoir. Het kind had onmoge- unnett verdwijnen - maar het was als in iets opgelost'. H.C. Moolenburgh. 'Een engel op je honderd en een engelenervaringen', werij Ankh-Hermes, 1991. van mijn patiënten vertelt me hoe zij als op een groot buiten woont. Op dat ter- staat ook een boerderij. Op een dag hoort moeder van de dokter dat het dochtertje de boerin op sterven ligt. Haar moeder meteen naar de boerin toe om met haar iden. Dan, onder het gebed, wordt er aan thterdeur gerammeld De moeder van patiënte gaat kijken en daar staat een jonge man. De man zegt: 'Vrouw wat is antwoordt: 'Er ligt hier een kind op ster man loopt regelrecht naar de slaapka- van het kind legt het de handen op en in Jezus' Naam de ziekte uit Dan gaat ioor de achterdeur naar buiten en nie- 1 heeft hem ooit weer gezien. Dat is gek tt platteland waar iedereen alles van el- weet en ziet. t kind ontwaakt direct hierna uit haar en was zelfs de volgende morgen boos ze niet naar school mocht Dit gebeurde veer dertig jaar geleden. Het meisje is nu olwassen vrouw en leeft nog altijd'. H.C. Moolenburgh. 'Engelen als be- rmers en helpers der mensheid'. Uit- rij Ankh-Hermes, 1983. 'Verloskundigen bij de wedergeboorte van de mens' Vervolg voorpagina JL JLet is n Let is niet toevallig dat juist in Findhorn en gelen worden geëerd met een conferentie. Ze heb ben bijna veertig jaar geleden aan de wieg gestaan van deze gemeenschap, waar geen door mensen ge maakt plan aan ten grondslag ligt. De geschiedenis van Findhom in een notendop: Eileen en Peter Cad dy raakten met hun drie kinderen en vriendin Doro thy Maclean door ongelukkig toeval verzeild in een caravan op een koud, rotsachtig en zanderig gebied in het noordoosten van Schotland. Ze hadden geen bron van inkomsten en konden geen werk vinden. Dorothy was de eerste die een goddelijke stem hoor de. Eileen kwam wat later aan de beurt en beiden kregen later bovendien met engelen te maken. Na aanvankelijke twijfel en onzekerheid besloten ze de hemelse boodschappen - waarin ze onder meer wer den aangespoord hun eigen voedsel te gaan verbou wen - serieus te nemen en ernaar te gaan handelen. Dorothy vertelde later aan Paola Giovetti, schrijf ster van het boek Engelen, hemelse boodschappers van licht, beschermers van de mens. 'De engelen zijn grote wezens die leven geven aan de natuur en alles scheppen wat zij omvat. Daar ik een praktische vrouw ben en met beide benen op de grond sta, had ik me nooit kunnen voorstellen dat het mogelijk zou zijn met de engelen te spreken, of dat dit nuttig zou zijn, maar dat is wel gebeurd en heeft zulke gevolgen gehad, dat iedere twijfel weggenomen is'. De gevolgen waarover zij spreekt zijn inderdaad wonderbaarlijk. Op die kale zanderige plek in dat koude winderige gebied, ontstond de meest weelde rige tuin die maar denkbaar is. Er groeiden bloemko len van twintig kilo of meer en de deskundigen sloe gen steil achterover als zij geconfronteerd werden met de enorme variëteit aan bloemen die in deze ogenschijnlijk onvruchtbare grond wortel had ge schoten. Het begrip co-creation was geboren, sa menwerking tussen de mens, het erigelenrijk en de natuur. Tegenwoordig zijn in Findhorn de bloemkolen weer tot normale proporties teruggebracht. „Die wonderbaarlijke tuinresultaten werden toen alleen verkregen om de wereld te laten zien dat het principe van co-creatie werkt. Het gaat op zich niet om die grote bloemkolen, maar om het bewust worden van de goddelijkheid van de schepping en de noodzaak van samenwerking met de natuur", vertélde een Findhom- bewoonster eerder dit jaar aan een mede werker van het tijdschrift BRES. Hij is een van de vierduizend mensen die jaarlijks een bezoek brengen aan de florerende spirituele gemeenschap. Het is overigens niet zo dat de vaste bewoners van Findhom allemaal regelmatig contact hebben met engelen. Michael Hawkins bijvoorbeeld heeft er nog nooit een gezien of gesproken, maar hij weet wel dat ze er zijn. „Ik ben katholiek opgevoed, ging naar ka tholieke scholen en was misaiena&r. Engelen Waren voor mij altijd een fascinerende uitdrukking van God. De verbazingwekkende en verbijsterende bood schap aan Maria dat ze het christuskand zou baren, het bijbelverhaal van Jacob's ladder en het oproepen van de serafijnen en cherubijnen bij de zondagse eu charistie, maakten allemaal indruk op me. Ook het verhaal van de engelen die aan de herders versche nen en het idee van een eigen beschermengel troffen me en waren belangrijk. Later kwam ik engelen tegen in literatuur, poëzie, popliedjes en films. Ze waren altijd aan de horizon. Mijn belangstelling werd nog meer gevoed toen ik in 1991 naar Findhom kwam. Ik werkte in de tuinen en herstelde van een chemotherapiekuur voor kan ker. Na een jaar merkte ik dat ik me heel dicht bij het engelenrijk voelde. Ik zag ze niet en had geen visioe nen, maar toch was ik me bewust van hun aanwezig heid en - wat ik nog aangrijpender vond - hun vriendschap. Dat moment markeerde voor mij het begin van een avontuur dat nog altijd voortduurt. Het gebeurde allemaal heel natuurlijk, het bekroop me als het ware. Het was geen door een trompet aangekondigde bezoeker met een witte jurk. Sinds 1995 ben ik staflid van Findhom. De impuls om de engelenconferentie te organiseren was heel geïnspi reerd. Alsof de engel van Findhom wilde dat we het engelenrijk - als uiting van God - eren en huldigen, ook om de belangstelling hier en elders een nieuwe stimulans te geven." Die belangstelling is al heel groot. Wie zich op de re cente boekenberg stort onder het motto 'sommige 'dingen zijn waar, of je ze gelooft of niet', waant zich De engel van Mons luidde volgens de Haarlèmse huisarts en engelendeskundige Hans Moolenburgh 'het apoca lyptische deel van onze twintigste eeuw in'. De historische gebeurtenis vond plaats in 1914 tijdens de Eerste We reldoorlog. De Engelse soldaten leken kansloos tegen het oprukkende Duitse leger. Maar opeens hielden de Duitsers halt. Later vertelden de verdwaasde officieren dat ze aan Engelse kant plotseling een leger hadden zien opdoemen, met in het wit geklede soldaten op witte paarden. Voor dat leger uit reed een grote gestalte met goudblond haar en een aureool boven zijn hoofd, op een groot wit paard. In de annalen is deze onverklaarbare gebeurtenis opgenomen als het wonder van de witte cavalerie van Iperen. De illustratie stond op de omslag van een muziekstuk, dat in 1915 werd uitgegeven over de 'Engel van Mons'. al snel in een blij 'Engel-land', waar de bewoners druk bezig zijn met de voorbereidingen voor een ge weldige invasie op aarde. Ook op het wereldwijde web kom je ze tegen. Surf een paar uur doelgericht op het internet en de engelen vliegen je om de oren. Er zijn honderden sites en tientallen webrings (sites over een bepaald onderwerp die onderling met el kaar verbonden zijn; red.) met namen als Angels of the Net, Heather's Angels of The Spirit of Angels. 'Engel-land', zoals Hans Moolenburgh het noemt, bestaat, maar daar begint meteep het probleem voor wie op zoek is naar onweerlegbare feiten. De aanwe zigheid van engelen staat weliswaar voor een toene mend aantal aardbewoners niet ter discussie, maar de plek van waaruit deze boodschappers opereren is niet een geografisch gebied dat je in kaart kunt bren gen. Laat staan dat je een vlucht kunt boeken om er eens een midweekje heen te gaan. Engelen zijn kos mische krachten en geen mensen van vlees en bloed met wie je een gesprek kunt aanknopen over hun diepere beweegredenen. Het 'engelenfenomeen' dient dan ook met een ge zonde dosis boerenverstand benaderd te worden, zo benadrukt Hans Moolenburgh. „Bij hemelse zaken moet je met de beide benen op de grond blijven staan. Er wordt een hoop flauwekul verkocht. Vooral in de New Age slaan ze nog wel eens door. Daar komt het heilige niet zelden in de verdrukkking om dat het menselijke vergoddelijkt wordt. Engelen zijn geen hulpjes in de huishouding en ook geen hemels ambulancepersoneel dat in actie komt om automo bilisten te redden. Ze zijn eerder verloskundigen die meehelpen de wedergeboorte van de mens te be werkstellingen. Het gaat niet om sensatieverhalen, het gaat om zingeving. En vergeet niet dat hier op aarde veel duivelse krachten aan het werk zijn, onder leiding van de gevallen engel Lucifer. Niet alleen de hemel, maar ook de hel staat op doorbreken. Maar waar deze kosmische schepselen geen keuzevrijheid hebben, hebben wij dat wel. Witte zwanen, zwarte zwanen, wie wil er mee naar Engeland varen? Waar het om gaat is dat we in ons volle bewustzijn die po sitieve krachten kunnen inschakelen. En dat gebeurt ook op grote schaal. Dan kun je stellen dat ons iets heel anders boven het hoofd hangt dan een atoom oorlog. Wat ons dan te wachten staat is een door braak van de onzienlijke wereld." 'e Londense journaliste Justina Hart heeft haar realiteitszin bewaard bij het on derzoek dat zij de afgelopen jaren deed naar engelen. Onlangs verscheen haar boek Angels, millennial messengers, dat op inter net wordt aangeboden. „Ik heb twee jaar onderzoek gedaan - een crash course, een stoomcursus. Het is een enorm veelomvat tend onderwerp, met raakvlakken op veel terreinen, van theologie tot psychologie en van kunst tot commercie. Het is verbazing wekkend om te zien hoezeer engelen in het dagelijks leven zijn doorgedrongen - in de taal, in het straatbeeld, in advertenties en in namen van bedrijven." Hart wijst er bijvoorbeeld op hoe de boodschappers van God Hollywood aan het veroveren zijn. „Vlak na de oorlog, toen de wereld in een spirituele crisis verkeerde, is er wel eens een film gemaakt waar engelen in voorkomen, zoals It's a Wonderful Life. De laatste paar jaar zien we als gevolg van de engeleninvasie in Amerika, zeg maar in het midden van de jaren negentig, dat Hol lywood op dit enorme fenomeen inhaakt met films als Michael met John Travolta en vooral City of Angels uit 1998. Dit zijn films voor de massa. Films die een duidelijk godsbeeld vertegenwoordigen en waarin de boodschappers van God niet belachelijk worden gemaakt!" Hart is niet met engelen opgegroeid. „Mijn ouders waren niet religieus. Ik associ eer engelen met een soort muze, een crea tieve kracht. (Aarzelend) Mystiek maar niet dwaas. De vraag is natuurlijk hoe het komt dat ze niet te stoppen lijken. Ze zijn het symbool dat nieuwe ideeën voortbrengt - en dat gaat soms heel ver. Heel rationele Justina Hart: „De afbeeldingen uit de renaissance van die lieve jongetjes zijn ronduit dwaas, met al die vleugeltjes. Ik denk dat we het idee, het beeld dat we van engelen hebben, moeten bevrijden van de wereldlijke voorstellingen die ervan zijn gemaakt." maar ik geloof ook niet niet in engelen. Ik geloof in het idee. Je kunt engelen zien als een soort 'blauwdruk' van de mens, buiten aardse schepsels die levenslessen uit hogere regionen doorgeven. Je komt ze in alle tijden en in alle religies tegen. En ze zijn door de hele geschiedenis heen afgebeeld. Wij kunnen niet omgaan met dingen die we niet kunnen zien, dus gaan we er plaatjes van maken. Eerst in vroeg christelijke tijden heel eenvoudig, daarna werden engelen meer etherisch en vaag voorgesteld. De afbeeldingen uit de re naissance van die lieve jongetjes zijn rond uit dwaas, met al die vleugeltjes. Ik denk dat we het idee, het beeld dat we van engelen hebben, moeten bevrijden van de wereldlij ke voorstellingen die ervan zijn gemaakt. Onze verre voorouders zijn meer van ze gaan houden dan ze eigenlijk mochten en daardoor, maar ook door onze hang naar het materiële, is de engel in de verdrukking geraakt. Ja, de boodschapper krijgt altijd de schuld. Maar kennelijk is nu tegen het ein de van het millennium de kracht van de collectieve behoefte van de mensheid om in het goede te geloven groot. Een tegenkracht tegen al het kwaad in de wereld. Weet je, misschien zijn de engelen zelf niet het feno meen van de laatste jaren, maar het feit dat zo veel mensen het er over hebben. mensen gaan je vertellen dat engelen je kunnen helpen. Ik begon overal engelen in te zien, en bijna te wachten op een ontmoe ting. Maar ik ben altijd erg wantrouwend geweest over hulp van buitenaf. Ik ben te sceptisch om dingen te gaan aanroepen die ik niet hegrijp. Voor je het weet heb je de duivel op je dak. Maar ik moet zeggen dat ik desondanks al die encounterbooks schrikba rend verslavend vind. Beangstigend ja, ik wantrouw het ook. Bij sommige verhalen vraag ik me echt af om wat voor idiote pro- RENEE DE BORST paganda het gaat en het taalgebruik is soms hemelschreiend zweverig. Maar ik hou nog steeds van het idee dat er dingen gebeuren die ik niet begrijp. Ik zie het verschil nog tussen het wonderbaarlijke en het belachelijke. Als we niet meer in wonderen kunnen geloven, wordt de we reld wel erg saai. Ik geloof niet in engelen, Het boek 'Angels, Millennial Messengers', is schriftelijk te bestellen bij: Seraphim. PO Box 7901, Sutton Coldfleld, West Mid lands B72 1FZ, Engeland. Per e-mail: books@seraphim.freeserve.co.uk. Prijs15 pond 99. 'Sally is 35 als ze haar succesvolle loopbaan onderbreekt omdat zij en haar man het hoog tijd vinden voor een kind Ze is heel gelukkig met haar zoon, maar na een tijdje blijkt dat ze niet echt goed is voorbereid op de routine en problemen van het moederschap. Op een dag raakt ze echt buiten zichzelf. De baby huilt onophoudelijk - van de vroege och tend tot 's avonds. Ze kan haar man niet be reiken, ze verwacht hem pas laat thuis. Ze raakt in paniek. Is de baby ernstig ziek of zit 'ie gewoon niet lekker in z 'n vel? Moet ze de dokter waarschuwen? Ze is in alle staten, schenkt zichzelf een ster ke kop koffie in en bidt: 'Alstublieft God, wat moet ik doen? Help me!' Op hetzelfde moment is de baby stiL Sally is verbijsterd Ze rent naar de babykamer en ziet dan een fantas tisch tafereel Naast de wieg staat een enorme engel Het licht dat hij uitstraalt verlicht de hele kamer - het is letterlijk schitterend en bij na doorschijnend Hoe lang ze daar heeft gestaan, weet ze niet meer. Het kan niet langer dan een paar minu ten hebben geduurd maar het leek een eeu wigheid Ze was zo verrukt en vol ontzag dat ze het nooit zal vergeten. De engel vervaagde langzaam. Sally voelde zich getroost en wist dat ze nooit alleen was en dat er van haar ge houden werd En de baby? Die was inmiddels diep in slaap. Uit: Glennyce S. Eckersley. 'Children and angels'. Uitgeverij Rider, 1999. (niet ver taald). 'Wat ik nu ga vertellen speelt in 1970. Het be treft een vrouw van even in de veertig en moe der van drie kinderen. Ze is te vroeg in de overgang geraakt en voelt zich meer dan ellen dig. Lichamelijk is ze ziek, maar het ergste is haar diepe depressie. Eigenlijk zou ze best wil len dat het leven afgelopen was, maar haar drie kinderen waren er ook nog en die gedach te hield haar tegen. Op een nacht dat ze wakker lag drong de wens om te sterven zich zo hevig aan haar op dat ze hoopte nog deze nacht dood te kunnen gaan. Toen plotseling geheel onverwacht, kwam er een enorme wil in haar op om toch te blijven teven. Ze begon vurig te bidden om weer gezond te mogen worden. Daar lag ze dan in het pikkedonker te bidden met heel haar hart en zieL Toen ging de kamerdeur open tot ongeveer op eenderde en daar stond in de opening een enorme lichtende gestalte. Hij reikte met zijn hoofd tot aan de boven kant van de deuropening. Terwijl ze in opper ste verbazing naar deze figuur keek, stroomde een diepe rust en een onbeschrijflijke vrede haar ziel binnen. Hoe lang dit duurde weet ze niet, maar toen het voorbij was viel ze in slaap. De volgende morgen had ze het gevoel dat haar leven totaal veranderd was en in enkele weken was ze naar lichaam en geest volkomen gezond Nooit is sindsdien de wens om te ster ven meer in haar opgekomen Uit: H.C. Moolenburgh, 'Een engel op je pad'. Uitgeverij Ankh-Hermes. 'Een vriend uit Canada die bij mij op bezoek was, vertel/Ie mij dat hij als hij in de auto zat, altijd zijn rijdende engel vroeg hem te bescher men tegen snelheidscontroles. Hij vertelde dat het verbazingwekkend goed werkte. Hij deed niets bewust, maar merkte dat zijn snelheid verminderde. Hij hoorde dan van anderen dat ze dezelfde dag op die plek een boete had den gekregen. Uit: Diana Cooper. A little light on angels. Uitgeverij Findhorn Press.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 3