Op zoek naar een carrière in de soap In de maak: de ultieme kerstfilm VRIJDAG 24 DECEMBER 1999 ERSTBITLAGE Vrijheid en echtheid centraal in 'Mariken De ultieme kerstfilm, dat was de uitdaging die regisseur André van Duren voor ogen stond toen hij begon aan 'Marikengesitueerd in de Middeleeuwen. Een ouderwetse kostuumfilm in een modern jasje. En met een mooi script, flink budget en goede cast: Willeke van Ammelrooy, Jan Decleir, Kim van Kooten, Johanna ter Steege, Ramsey Nasr. Er wordt nog volop aan gewerkt. Volgend jaar december is de première van deze bijzondere kerstproductie, een film zonder een vlokje sneeuw. Zet Gentse kasteel Gravensteen ademt weer de sfeer van de Middeleeuwen. Binnen de verdedigingsmuren warmen mensen in authentieke kleding zich bij kleine vuurtjes tegen de kou. Alleen de filtersigaret in de mond van een figurerende ridder verraadt dat het wel degelijk een paar eeuwen verder is. Een hele klus. het verdoezelen van alle sporen van de moderne tijd: elke elektrische deurbel, kunststof luifel of nieuwe straat steen moest weggewerkt worden. „We nemen wel de moeite om het decor historisch kloppend te maken", zegt regis seur André van Duren „maar het verhaal zelf is een afspiegeling van deze tijd. Religie speelt bijvoorbeeld niet meer zo'n promi nente rol. De televisieserie Ivanhoe vertelde ook meer over de normen en waarden van de jaren zestig, dan over de tijd waarin het zich zogenaamd afspeelde." Voor de film bewerkte schrijver Peter van Gestel zijn gelijknamige kinderboek Mariken - waarvoor hij een Zilveren Griffel ontving - tot script. Her boek is losjes gebaseerd op het Middeleeuwse mirakelspel Mariken van Een scène uit 'Mariken'. Van links naar rechts Kim van Kooten, Laurien van den Broeck en Wille ke van Ammelrooy. foto Cpd jaap vrenecoor Nieumeghen. De film speelt zich af in dit tijdperk en gaat ook over een jong meisje dat de wereld leert kenne n. Maar daar houdt het vergelijk eigenlijk op Waar in de originele versie devotie aan kerk en geloof - om zo te proberen uit de klauiwen van de duivel te blijven - nog de belangrijkste boodschap is, staat in de film de zot >ktocht naar vrijheid en echtheid centraler. De film is beslist niet alleen voor kinderen, meent Van Duren. Zijn uitgangspunt is een tijdloos verhaal, voor alle leeftijden, dat elk jaar herhaald kan worden. „Mariken is een prachtig filmpersonage, dat zo in het rijtje Pipi Langkous en Ciske de Rat past. Haar sympathieke, brutale «onschuld en haar zoek tocht naar een moede r leent zich prima voor een kerstverhaal, al komt er geen vlokje sneeuw in voor." Met deze film wil André van Duren een ou derwets verhaal verte ;llen, iets wat volgens hem in Nederland te weinig gebeurt. „Meestal wordt het gezocht in spektakel of artisticiteit. Ik concentreer me op de perso nages en hun onderlinge relaties." Dat moet ook tot uitdrukking komen in de manier van filmen. „We.werken met een bij na verstopte cameravoering. Het moet lijken alsof de kijker toevallig op het juiste moment bij een gebeurtenis arriveert. Ik streef naar realisme. Maar je moet daarbij vaak weer heel stilistisch te werk gaan, om het juist na tuurlijk te laten lijken. Het is zoeken naar de grens tussen mooi en lelijk." Actrice en medeauteur van het script Kim van Kooten (25) heeft waardering voor deze aanpak waarvoor Van Duren samen met ca meraman Steve Walker koos. „Ik hou hele maal niét van de Middeleeuwen. Maar dit verhaal is heel eigentijds, net zoals het ge bruik van camera's Er wordt veel 'uit de hand gedraaid' en niet met lange shots van camera's in vaste posities gewerkt, zoals vaak gebeurt in dit genre. André en Steve filmen juist heel documentaire-achtig en dat bevalt me wel." Temidden van de hectiek op de filmset zit de elfjarige Laurien van den Broeck uit Lier rustig te tekenen. De grote blauwe stuiters in het fijne gezichtje staren rustig en geconcen treerd naar haar pen en het papier. Zij speelt de hoofdrol. André van Duren: „Laurien had ik al eerder in films en series zien spelen. Het blijft vaak lastig om te voorspellen hoe kin deren zich houden tijdens het maken van een film, maar niet bij Laurien. Ze is echt fantastisch, het achtste wereldwonder! Ze heeft de mechanismen van een goed actrice. Als ze boos moet zijn is ze boos; denkt ze ge woon even aan haar broertje met wie ze toe vallig de vorige dag ruzie had. Moet ze hui len, dan biggelen de tranen al snel over haar wangen." Ook haar medespelers roemen Lauriens acteertalent. „Dat meisje staat vlak voordat ze een scène moet spelen nog lekker te bal len en dan - boem! - knalt ze er in", zegt Geert Lageveen die de rol van broeder Wil lem speelt. „Daar zijn wij volwassen acteurs wel eens jaloers op. De onbevangenheid van het meisje is ook de charme van de film, om dat dat ook één van de thema's is." Kim van Kooten, het verzorgende moedertype dat zich over Mariken ontfermt: „Ze is heel lief en een bijzonder meisje met acteertalent. Ontzettend goed bijvoorbeeld in het spelen van emoties, zonder in clichés te vervallen." Laurien blijft ogenschijnlijk kalm onder de lovende woorden van haar oudere collega's. Moeilijk vindt ze het wel om iemand anders te spelen dan zichzelf. Maar het begint te wennen en ze wil immers actrice worden, re deneert ze rustig. Problemen kent ze nauwe lijks: iedereen is aardig, haar schoolwerk doet ze op de set en haar broer Willem is in de buurt - hij speelt ook een rol in de film. Ze heeft alleen wat moeite met Engelse woor den die ze moet spreken voor de versie die in die taal wordt gemaakt. Natuurlijk hoopt André van Duren dat de Engelse 'Mariken' in Amerika veel bezoekers zal trekken, maar Hollywoodaspiraties heeft hij niet.Als ik naar Paul Verhoeven kijk, ge loof ik niet dat hij daar veel gelukkiger is ge worden. Wel leent de structuur van de taal zich vaak beter voor het uitdrukken van emoties dan het Nederlands. De Engelse scè nes zijn soms beter, omdat de acteurs dan al een aantal Nederlandse takes gedaan heb ben waardoor de druk minder groot is." De Belgische acteur Jan Decleir vindt Hol lywood ook maar niks. „Voor jongens als Rutger Hauer was dat een jongensdroom. Prachtig dat het hem gelukt is. Maar voor mij hoeft het niet." Decleir speelde in tientallen film- en thea terproducties, waaronder de Oscarwinnaars Antonia en Karakter en niet te vergeten in NCRV's Sil De Strandjutter. In Mariken is Decleir de zonderlinge Archibald, die de vondelinge Mariken opvoedt. „Mijn aandeel in deze film is niet zo groot, maar wel tame lijk belangrijk: de film begint en eindigt bij mij. Ik heb ook iets geheimzinnigs over me en dat blijft de hele film zo. Dat is een plezie rige rol. Het laat namelijk genoeg over voor de verbeelding van het publiek." André van Duren heeft voor 'Mariken' een aardig budget van ruim vier miljoen gulden ter beschikking. „Zo'n bedrag geeft wat meer spanning, omdat je hoopt dat nu veel meer mensen naar je film komen kijken. Maar ik voel geen kijkcijferdruk. Ik heb inmiddels wel geleerd dat je niet te krampachtig moet proberen iets tot een succes te maken. Ik ben vrij ongedwongen in de weer. FRANK WEIJAND 'Blijf met beide henen op de grond' Wie naar een soapserie kijkt, denkt algauw: Dat kan ik veel beter'. Iedereen kan toch een tekst uit zijn hoofd leren en die vervolgens voordragenVeel mensen zijn daar zo van overtuigd dat ze zich laten inschrijven bij Harry Klooster Casting in Amsterdam, hét castingbureau van de Nederlandse soaps en andere tv-series. En daar blijkt dat acteur worden niet zo simpel is als het lijkt. b( I bestaan nauwelijks natuurtalenten. Acte ren is gewoon moeilijk en heel hard werken", zegt Wim Rijken. Hij is acteur en medewerker bij Har ry Klooster Casting en doet vanmiddag screentests met onervaren acteurs. Tegenover hem in een Steriel, witgeschilderd kamertje met enkel een houten tafel en een bank zit Brigitte Kremers. Zij is 29 jaar, werkt op een belastingkantoor in Eind hoven en vindt het daar 'niet erg spannend'. Om dat haar collega's zeggen dat ze zo leuk verschil lende typetjes kan neerzetten heeft ze zich inge schreven voor een screentest bij Harry Klooster. De scène uit Goede Tijden. Slechte Tijden die zij thuis met een vriend heeft ingestudeerd, moet ze nu zo goed mogelijk spelen voor de camera. .Altijd als ik een film zie, denk ik: dat wil ik ook en dat kan ik ook", zegt Brigitte als ze zich voor stelt aan de camera. „En verder kan ik alleen nog zeggen: ik ga ervoor!" Dat moet ook. want Brigitte krijgt ongeveer twintig minuten de tijd om haar acteerkunsten neer te zetten. Zij moet in de rol van Roos uit GTST haar liefde verklaren aan Wim Rijken, die Amie speelt. Een typische soapscène. Brigitte gooit de eerste keer al haar emoties in de strijd. Met trillerige stem zegt ze: „Ik mis het ver leden en ik mis jou." Na afloop geeft Rijken ad vies: „Probeer niet te zemelig te zijn." Nu moet ze de scène nog een keer doen, maar dan vanuit een heel andere invalshoek. Ze moet een echte bitch spelen. „Dat doe ik altijd, omdat een regisseur ook heel vaak vraagt eenzelfde tekst op verschillende manieren neer te zetten", legt Rijken uit. „Er zijn namelijk honderden manieren om 'Ik hou van jou' te zeggen. Als de scène twee keer goed op de band staat, is Brigitte klaar voor vanmiddag. Wim Rijken com plimenteus: „Je bent goed voorbereid. Ga lessen nemen, want je doet het zeker niet slecht. Je zit hier vrij gêneloos. Over drie weken kan ze bellen voor een beoordeling. Wim Rijken: „Brigitte is echt geschikt als omroepster bij de Brabantse omroep." Elke week doen tientallen (on)ervaren acteurs auditie of een screentest bij Harry Klooster Cas ting. Het afgelegen pandje in een Amsterdamse steeg wekt niet de indruk dat hier het grootste castingbureau van Nederland is gevestigd. Toch staat zo'n beetje heel acterend Nederland - 3.000 beroepsacteurs en 4.000 figuranten - hier inge schreven. Met een team van zo'n tien medewer kers wordt elke week een aantal rollen vergeven. Wim Rijken: ,Als je helemaal geen ervaring hebt, is het moeilijk om bijzonder te zijn. Er is er maar één op de honderd die er uitspringt!" En laat dat nu net vanmiddag zijn. Helemaal aan het einde van de dag, bij de laatste screentest, komt Vica Koblenko binnen. De achttienjarige Oekraïense woont sinds vijf jaar in Nederland. Rijken laat haar meteen spelen. Niet te veel aan Harry Klooster, de hofleverancier van Joop van den Ende. wijzingen, gewoon kijken wat ze ervan bakt. Vica gaat op de bank zitten, gooit haar benen over de leuning en zet perfect de rol vari Hedwig uit GTST neer. Bijdehand en met een uitdagende blik. Wim Rijken is overvallen: „Wat een bijzonder typetje, zo aan het eind van de middag." „Je woont hier pas vijf jaar en je spreekt vlekkeloos Nederlands. Daarnaast studeer je politicologie en Ruslandkunde en je kunt nog acteren ook." Vica: „Don't make me shy." Als Vica even later weg is, loopt Rijken het kan toor door met haar foto's. „Zjoiets maak je niet vaak mee. Ze spat van het scherm. Een parel!" De overige medewerkers delen zijn mening: dit meis je is uniek. „Voor haar zou wel eens een hele gro te rol weggelegd kunnen zijn", denkt een mede werker. De wachtkamer van het castingbureau ligt vol met fotootjes van sterren die via Harry Klooster beroemd zijn geworden. Het staat er blauw van de rook, want een sigaret voor de zenuwen biedt voor velen uitkomst. Zo ook deze donderdagmid dag. Er vinden audities plaats voor een grotere rol in de RTL 4-serie Westenwind. Twee actrices wachten op hun beurt. „Ik bert echt nog altijd ze nuwachtig", verzucht de een. fin dat terwijl ze be hoorlijk vaak auditie doet. Ze staat op en loopt naar het toilet om haar makti-up bij te werken. Haar gezicht glimt altijd zo, vindt ze. Terug in de wachtkamer „Het is erg moeilijk om aan werk te komen. Ik had het me heel anders voorgesteld toen ik de toneelopleiding volgde." Haar collega beaamt dat. „Ja, t oen haalde ik mijn neus op voor iets als Harry Klooster Casting. Ik wilde alleen rollen in toneelstuldcen. Maar je kunt nu niet meer zo kritisch zijn. Het werk ligt niet voor het oprapen." Mensen lopen in en uit om zich in te schrijven Auditie bij 'Harry Klooster Casting' in Amsterdam, op dit gebied het grootste bureau van Nederland. Links acteur en castingmedewerker Wim Rijken. als figurant. Een van hen is José. Hij vertelt dat hij sinds een maand toneellessen volgt en dus wel iets meer wil dan alleen figureren in een serie. „Dat figureren, dat ken ik wel, nu wil ik echt een rol met tekst", zegt hij tegen Wim Rijken. Die legt hem uit dat dat niet zomaar gaat. „Ik denk dat je eerst voldoende lessen moet volgen, een maand is echt niet genoeg." Enigszins teleurgesteld gaat José weer weg. Wim Rijken: „Het is ook onze taak om eerlijk en reëel te zijn. Sommigen willen meteen hun baan opzeggen, terwijl ze nog nooit hebben geacteerd. Dan moet ik die mensen uit hun droom halen." Harry Klooster zou je de hofleverancier van Joop van den Ende kunnen noemen. Hij begon twintig jaar geleden zijn bedrijf. In eerste instan tie was hij agent voor Nederlandse acteurs en ac trices, maar steeds vaker werd hij door producen ten benaderd om de juiste persoon bij een be paalde rol te vinden. Zijn grote doorbraak als 'castingdirector' vond tien jaar geleden plaats, bij de start van Goede Tijden, Slechte Tijden. Nu doen Harry Klooster en zijn medewerkers de casting voor tal van soaps en series als Westenwind, Ben Zo Terug Sam Sam en Kees en Co. Harry Klooster: „De eerste paar jaar was het voor ons heel erg moeilijk om mensen voor so- aprollen te vinden. Alles wat zich maar enigszins acteur noemde haalde zijn neus op voor Goede Tijden Slechte Tijden. Als ik iemand belde, kreeg ik steevast het antwoord 'Ik zit nog liever een jaar in de WW dan dat ik een rol in een soap moet spelen'. Nu is dat totaal veranderd. We hebben het met z'n allen moeten leren. Een aantal jaren geleden, toen de kritiek nogal heftig was, ging men soap vergelijken met een serie als Pleidooi. Maar dat is toch appels met peren vergelijken? 'Pleidooi' vind ik haute couture en soap is confec tie. Maar wat is er mis met confectie? Haute cou ture is namelijk niet te betalen. Soap is met liefde gemaakte confectie binnen de beperkte mogelijk heden die voorhanden zijn. Soms is soap juist zo mooi omdat het spontaan goed is, terwijl bij an dere series bepaalde scènes worden doodgerepe- teerd." Soapsterren moeten niet alleen kunnen acte ren, maar ze dienen ook mooi te zijn. „Maar wat is mooi?", relativeert Harry Klooster. „Ze hébben iets. Er komen hier ook vaak fotomodellen die een rol in een serie willen. Beeldschoon. Maar dan zie ik ze terug op het scherm en dan is dat leeg. Angela Schijf bijvoorbeeld heeft een spran kelend brutaal koppie. Maar is dat nou een klas sieke schoonheid? En is Katja Schuurman nou zo bloedmooi?" „Ze kunnen me niet kwaaier krijgen dan door te zeggen: 'Mensen in een soap worden van de straat geplukt.' Waarom? Omdat men zich dan LIENEKE VAN DER FLUIT niet realiseert hoe intensief we hier werken. En dat je zeker bij jonge rollen af en toe wanhopig foto's ton kastermans wordt omdat je niemand kunt vinden. Dan heb je een ontzettend leuk jong meisje of een jonge jon gen gevonden en dan blijkt die niet te kunnen ac teren. Je zoekt je rot, de deadline nadert. Af en toe is het hier echt zenuwslopend. Maar ook heel bij zonder om iemand in zijn rol te zien groeien. Er zijn namelijk zoveel mensen die door een soap een succesvolle carrière hebben gekregen. Het is wel zo, dat jonge acteurs naar mijn me ning soms veel te snel uit een soap stappen. Op een gegeven moment begint de publiciteit los te barsten en dan worden ze 'soapsterretjes'. Dat is voor mij geen positief woord. Ze komen hier to taal onervaren binnen, zijn een paar maanden met hun kop op de buis en dan zie je ze zo veran deren! Eén advies wil ik iedereen die aan zoiets begint meegeven: blijf met beide benen op de grond! Blijf acteren en ga niet het 'ster-zijn' be langrijker vinden. Voor acteurs die al jarenlang in het vak zitten en een opleiding hebben gevolgd is het trouwens zuur dat zo'n soapsterretje binnen een half jaar een bekende Nederlander is. Zij heb ben het vak met vallen en opstaan moeten leren en keihard moeten knokken. En als ze dan met een soapacteur over straat lopen, worden zij niet herkend en dat soapsterretje wél. Dat vind ik tra gisch."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 12