De rek is eruit bij Golden Earring Xynobite wint Grote Prijs Bollenstreek Cultuur Kunst Plien en Bianca maf en mei Sfeervol kerstconcert Leidse Koorprojecten Niveau kerstmatinee niet hoog gen( Briefkaarten en loting voor tickets Van 't Hek Mat con< van ko Hartebi MAANDAG 20 DECEMBER 1999 TOM VAN RUSWUK Plien en Bianca in 'Biks' Première. Gezien: zaterdagavond in Hoofddorp (De Meerse) T/m 20 mei tournee door het land. Nog te zien: Leidse Schouwburg. 28 april De kleren zijn nog net zo lelijk als in hun vorige programma 'Changez'. Plien van Bennekom en Bianca Krijgsman zijn be paald niet moeders mooisten als ze op het toneel staan. In hun tweede theatershow 'Biks' zit hun haar weer in de war. maar in plaats van jaren zeven- tigkledij dragen ze nu kaplaar zen. korte broeken en zelfge breide truitjes. Plien en Bianca zijn nu Meike en Jeltje, twee prépubers van het planeland die zich rot ver velen. Televisiekijkers kennen de twee typetjes al uit het VPRO-televisieprogramma 'Zaai' in 'Villa Achterwerk'. Op de tv wekelijks een minuut of tien, tijdens de tournee vijf kwartier per avond. Plien en Bi anca zijn hartstikke maf en me lig. Het is een humorvorm die je moet liggen, maar gezien de populariteit via televisie ën de volle zalen in het land. is er een grote-groep mensen die zich bij Plien en Bianca bijzonder ver maakt. Het is dan ook de hu mor die we kennen van bijvoor beeld Theo en Thea. In 'Changez' overheersten mime en bandopnamen, in 'Biks' zijn de twee maffe mei den voortdurend aan het woord (met het gekke dialect uit 'Zaai') Ook hun zangkunst komt uit gebreid aan bod. Plien en Bian ca beschikken allebei over een mooie zangstem, die overigens weinig serieus wordt gebruikt. In 'Tell him' persifleren ze on genadig het duet van Barbra Streisand en Celine Dion, die aanvankelijk heel zacht en ge voelig beginnen, maar gaande weg het lied steeds meer opvat ten als een concurrentiestrijd: wie kan de grootste strot opzet ten. Gold voor hun vorige pro gramma nog het verwijt dat er nauwelijks lijn zat in ches, dansjes en hebben de twee gez< een verhaallijn, die al dient voor hun ideeën len. Het organiseren 'feestje' geeft Plien alle ruimte om gek waarbij ze uitgebreic uit de wereld van film en muziek. De ene keer zijn u de duivel bezeten U uit The Exorcist', putten ze uit het dans van Michael Jackson zijn 'moonwalk') of d Ierse 'Spirit of the i een noemt het 2 maar in dit geval lijkt i catie 'collagecabaret' toepassing. Het leidt daar toe dat een on< met de haren bij maar in het geval vat Bianca als twee mai uitsluitend gekleed ga polstasje, is dat geen zwaar. De blotenken het hoogtepunt van dl SUSANNE LAMMERS Concert Kerstmatinee door Hartmut Ometzberger en Chnstian Preiss Werk van Vivaldi. Mozart. Telemann e.a Gehoord. 19/ 12, Lokhorstkerk, Leiden. muziek recensie te vermoeien is blijkbaar zo groot, dat de weeromstuit vergeet hem te boeie komt dat de uitvoering weinig persoot stukken glijden in elkaar en worden inv Ometzberger en Preiss bewandelen 1 de bekende paden. Van lyriek of dramatiek is geen sprak forte zangerigheid is het maximum, no zelden minder. Een 'Presto' wordt niet sneller gespeeld dan een 'Andante gra leen het eerste deel van Haydns Duo r 99 springt eruit. In dit 'Andante con 1 laat Ometzberger eindelijk een warme ken. Maar er schort vooral ook veel aan de vooral die van Preiss. Dat blijkt het dui Mozarts eerste Wiener Sonatine. In I deel is wel iets van de vereiste romighe derheid te horen, maar daarna gaat hi grondig mis. Het vermoeden dat het n Preiss en Ometzberger niet hoog geni als duo te concerteren, wordt dan beve De twee violisten kennen elkaar al een paar jaar, maar ze maken niet de indruk een goed op elkaar ingespeeld duo te zijn. Hartmut Ometz berger en Christian Preiss hebben wel eerder sa men op het podium gestaan, maar leken met hun 'Kerstmatinee' vooral uit te proberen of hun combinatie als duo vruchtbaar zou zijn. 'Kerstmatinee' is overigens een beetje een mis leidende naam. Op het programma stonden vooral veel lichte en minder belangrijke werkjes van oudere componisten. Daarna werden er, meer bij wijze van toegift, een paar aardige oude kerstliedjes gespeeld. Het overladen programma is uiterst voorzich tig en weinig afwisselend. De angst de luisteraar Youp van 't Hek heeft de rege ling voor de verkoop van kaar ten voor zijn oudejaarsconfe rences ip'het Nieuwe de la Mar Theater in Amsterdam opnieuw aangepast. Belang stellenden voor de laatste drie voorstellingen dienen eerst een briefkaart op te sturen naar de Vara. Vervolgens wordt via loting op maandag 27 december bepaald wie toe gangsbewijzen krijgen. De gelukkigen in de loterij krijgen op woensdag 29 of donderdag 30 december over dag eeri telefoontje. Per ingel ote briefkaart worden twee toeg&ngsbewijzen dertig gul den afgegeven. In oktober gelastte een ge ëmotioneerde Van 't Hek zijn voorstellingen op 30 en 31 de cember in de schouwburg in Amsterdam af. omdat meer dao de helft van de kaartjes in handen was gekomen van or ganisatiebureaus die het op treden tegen hoge prijzen als onderdeel van een arrange ment aanboden. Doordat cabaretgroep Pur per plaats wilde maken in het Nieuwe De la Mar Theater, kon Van 't Hek toch nog voor stellingen verzorgen rond oudjaar. De kaartjes voor die voorstellingen zouden eerst worden verkocht op maandag 27 december aan de kassa van het Nieuwe de la Mar Theater Van 't Hek. de Vara en het Nieuwe de la Mar Theater be sloten tot de nieuwste regeling voor de kaartverkoop om on gemak voor het publiek door te verwachten kou en de enor me toeloop te voorkomen. Op 30 december geeft Van 't Hek twee voorstellingen, een om 20.15 uur en een om 22.15 uur. Het derde optreden is vanaf 22.15 uur op oudejaars avond. Deze voorstelling is rechtstreeks te volgen bij de Vara. LEtOEWMAAJUEN BAAN PERS Ruim voordat het kerstconcert van de Stichting Leidse Koor- prQjecten zaterdagavond be gon, was de sfeer al aanwezig in de Hooglandse Kerk. De lange rijen-stoelen in de stemmig ver lichte en versierde ruimte stroomden langzaam vol met volwassenen en kinderen. In de hoek naast het koorpo dium vulde het Matthew Locke Brass Ensemble de hoge ruimte alvast met flarden muziek. In tussen stelden kinderkoor 'Ei gen wijs' en jeugdkoor 'Op maat' zich aan de zijkant in een lange rij op om even later in de verduisterde kerkruimte met brandende kaarsjes op te ko men. 'De ster moet omme gaand zqngen ze hierbij en dat klonk erg mooi, eerst van ach terin de kerk en later helder vanaf het podium. Daarna zette het kinderkoor 'Er is een kinde- ke geboren* in. met een moedig en duidelijk vertolkte solopartij. Veel kinderen tussen het pu bliek konden het niet laten mee te zingen. Ook in de volgende liederen brachten de Ijle, lichte stem men van bet kinder- en het jeugdkoor een prachtige sfeer in de .kerk. Bij 'Als er een kind géborén wordt' was de stem ming opgewekt. terwijl het neu- riëo in The little drummer boy' warm door dé ruimte dreef. Ook het volwassenenkoor Ex Animo zórig punctueel en vaar dig In dit kerstconcert. De aan wezigheid van zoveel koren en klankkleuren werd vooral uitge buit in The First Nowell', dat beurtelings door het kinder- en het jeugdkoor, door solisten daaruit en door Ex Animo ge zongen werd, met ook steeds wisselende begeleiding. En daar voegde zich in de refreinen ook het publiek bij. Er waren meer liederen waar aan het publiek deel kon ne men. Een prachtige aanblik bood dirigent Wim de Ru, breed gebarend en aan alle kanten omringd door honder den zingende en musicerende mensen. Met al zijn energie op het publiek gericht, wierp hij tussendoor vlug een gebaar richting koor. dat hier genoeg aan had om in te vallen met een fraaie omspeling in 'Nu zijt wel lekome'. De instrumentale begeleiding vormde een stevige fundering onder dit programma. Fluit, hobo, viool, cello en orgel wa ren helder hoorbaar. De koper blazers van het Matthew Locke Brass Ensemble hadden aan de Hooglandse Kerk een ideale ruimte voor hun stralende, grootse tonen, al waren er pas sages waarin het koor hierdoor helaas overstemd werd. Na afloop praatte men na on der het genot van glühwein en andere dranken. Het blazersen semble speelde kerstmelodieën en de kinderen renden en speelden na de spanning van het optreden tussen de inmid dels lege stoelenrijen. Zanger Barry Hay van Colden Earring. Opnames worden er gemaakt voor een live concert dat Vero nica tijdens de jaarwisseling uitzendt, en voor een (alweer tweede) dubbel live cd. Twee levensgrote filmschermen hém- gen naast het podium. En er waren bekenden gastmuzikan ten: toetsenist Robert Jan Stips en saxofonist Bertus Borgers. En wat vindt Barry Hay ervan? 'Big fuckin' deal'. Golden Earring heeft alles al gezien. Been there, done thai Het Nederlandse popinstituut. Al 38 jaar lang zijn Barry, Geor ge, Rinus en Cesar bij elkaar ge bleven. Een bijzonderheid in een rockwereld waar de levens duur van een succesvolle band korter is dan die van een mo dern huwelijk. En het staat in het grote jongensboek. De monsterhit ('Radar Love'), de flirt met Amerika. De teleur stellingen, de financiële sores, bijna stoppen, maar dan toch weer die hit die de band telkens weer een relevante naam in popiand maakt. Enige constan te was de nimmer aflatende drang om op het podium te stralen. Of zoals drummer Ce- sar Zuiderwijk het al kernachtig in de bandbiografie Haags(ch)e Bluf uitdrukte: „Ik wil spelen totdat mijn reet erafvalt." Voorlopig dus even niet. De Golden Earring geeft een af scheidsconcert. 'The Last Blast Of The Century' moet het grote geluid worden waarmee de Ear ring voor een jaar afscheid neemt in de tot de nok toe ge vulde Groenoordhallen. En dat geluid is voor Groenoordhal- lenbegrippen behoorlijk. De heren weten nog steeds ouderwets stampende macho rock 'n' roll en ballads van de gebalde vuist op het podium neer te zetten. En dat alles ste vig doordrenkt van de America na. Ze ogen, onvermijdelijk wellicht na 38 jaar, bedaagd. Genadeloos uitvergroot op de videoschermen. George: Grijs haar, leren broek, vermoeide blik. Als het instrumentale ge deelte van Twilight Zone te lang duurt, stampt de linkervoet nog mee. Maar veel gekker moet het niet worden. Hier geen dubbele Mick-Jag- ger-rietbergers of gitaren die op een gewelddadige wijze aan hun eind komen op een Mars hall speaker. Dat is ook niet no dig. De band hoeft alleen maar het intro van een stuwende gouwe ouwe in te zetten en het publiek stampt en zingt uitzin nig mee. Muzikaal valt er wei nig op af te dingen. De Earring houdt zijn eigen nalatenschap adequaat in ere. Maar soms lijkt het erop dat de zaal de band opzweept naar groter hoogten dan andersom. Met de repertoirekeuze spe len ze in ieder geval niet op sa fe. Zelfs niet voor een af scheidsconcert. De Earring schroomt niet om een paar nummers van de laatste cd ach ter elkaar te zetten, zonder wat herkenbaars daartussen. Van het gospelachtige 'Paradise in distress' tot de Peppers funk van 'Take my hand-close my eyes'. Toch van mindere kwali teit dan bijvoorbeeld 'When the lady smiles' of 'Radar love'. Daar helpen zelfs zwarte ach- tergondzangeressen en een uit gebreide blazerssectie, de stan daard live-accessoires voor elke rockband ouder déin vijftien jaar, niets aan. En altijd weer die onvermij delijke drumsolo. Dat jaren ze ventig-monstrum waar Cesar Zuiderwijk zich als enige in Ne derland straffeloos aan mag be zondigen. In zijn kooi, uitgela ten als een kind in zijn box, moet hij al zijn toeters en bellen uitproberen die om hem heen hangen. Uiterst vermoeiend. Het soort crowdpleaser dat de fans blijkbaar moeten hebben, wil de avond geslaagd zijn. Wél leuk en wél opwindend: Rinus Gerritsen die in zijn een tje met zijn dubbele bas freakt. Heel even wakkert de vlam weer op in een gloedvolle jazz- funksolo met feedback en een koprol achterwaarts. Voor de rest stond er een groepje ouwe jongens die soms moesten wor den herinnerd aan hoe mooi het ook til weer was. De passie gloeit nog na, maar de rek is er uit. Alleen opwindend als het herkenbaar wordt. Het bekende Stonessyndroom. MUZIEK RECENSj UDY VAN DER SPS Kerstconcert door het Gen van de Hartebrugkerk o I v hoeff. m m v de Schola Hartebrugkerk, Vocaal K« Nomine'Jan Verschuren, van den Dool, sopraan, jc tenor, en een stnjkersgnx den Sinfonietta Gehoord 1 tebrugkerk, Leide Het kerstconcert on ding van René Verho betere tijden geken licht is de kou de b ner, een vrolijk fees deze keer maar niet in de Leidse Hartebn 1 't Is bekend dat wel van een wolkje houdt, maar tussen schijnt immers de zi je. En die straalt mondjesmaat. In e schijnt ze wél als h( Kwartet 'Sine Nomin le heel verschillend! ge kerstliedjes zingt, een eigen fijnzinnige toonzetting. Zoals B boy was born' in close harmonieën ei ry Christmas' in ee lichtgewicht jasje. Klokjes Ook Jan Verschuren Maarschalkerweerd- kwinkeleert. In de v ties op 'midden in di nacht' van Balbastn alle klokjes, holpijp ters en bellen in ga licht vitaal orgelspel pige registraties. En Elma van den belt er op los. Zij enorm in, maéikt 1 bruik van dynamisd ten. In Mozarts 'Rul mein holder Knabe' den Dool zich echte gaan, waardoor gliji en daar glibberen, e kelen zalven wordt. Het Hartebrugkoi I licht en homogeen I goede balans, mai ook naar matheid, zarts Missa Brevis dl eerste violen helaas tot grotere feestvreuj Eigenlijk zijn alli licht ontstemd door ge wachten in de koi er geen lijd lijkt le eens lekker bij te sl Die kou mag overigi excuus zijn voor de meester' die het voo krijgt om met haar over elkaar geslagen voeren. Maar positief weei naar het verrassend naar de groep man op Gregoriaanse wijl boorte van Jezus van Maria aankond mooi! Bands missen nog een 'eigen smoel MUZIEK RECENSIE HANS KEUZERS Grot* Pnp van de Bolenstreefc met Snea- ky-G-Hxce, Stnogus. R2D2, Xynobite- 18/12, Scum, Katw^k Op het brede podium van het Katwijkse jongerencentrum Scum worden video-opnamen van-de voorrondes geprojec teerd. „Hé. dat is Eelco!", hoor ik naast me en iedere deelne mer die óp de video wordt her kend. krijgt een warm onthaal van het publiek. Zowel Sassen- heimS als Katwijks bloed Stroomt door de aderen van Sneaky^G-Force. De band. in fleurige outfit op toneel, brengt een aanstekelijke cross-over sound met krachtige raps. Er is een leuk punky uitstapje en de toetsenist levert niet alleen lek kere aanvullende klanken, maar is met pet op net het jon gere broertje van Mike Love van The Beach Boys. Fans voor- Smogus zijn er za terdag plenty. T-shirts met "The Biggest Smogus Fan' kan je óveral in het gebouw vinden. Rapper Wiebe van Sneaky-G- -Force maakt op zaterdag overuren, dóór aan te schuiven bil Smogus en zo op twee paar den tegelijk te wedden. Smo gus is een energieke crossover -band, tnet het accent op de raps. waar je moeilijk bij kunt stilstaan.Vaak gelikt en soms met mooie verweven rockin vloeden, maar ook te voorspel baar bij het nummer 'In the middle'. R2D2 sneeuwt in het grove geveld een beetje onder en komt m de galm bak van Scutn het minst tot zijn recht. De band heeft daarnaast de pech dat de vocalen nauwelijks bo ven de band uit komen. Het Vreugde bij Katwijkse Xynobite na het winnen van de Grote Prijs van de Bollenstreek. foto taco van dek eb publiek houdt voor het podi um gepast afstand, maar R2D2 stuwt zijn Engelse sound naar lekkere climaxen, al mist het vooral in de instrumentale stukken een brok spanning. Is er thuisvoordeel voor de Katwijkse formatie Xynobite? Het publiek reageert wild en thousiast. maar eigenlijk voegt de band weinig toe aan het metalgenre. Wel wordt er bij zonder strak gespeeld en heeft zanger Ernest de juiste uitstra ling en een bijzonder krachtige stem. De bands groeperen zich op het podium, om via een song festivaljurering tot de winnaar van de Grote Prijs vein de Bol lenstreek te komen. De cup met de grote oren gaat naar Xynobite. De bands zetten stuk voor stuk zaterdag een lekker setje neer, ontlopen elkaar qua niveau eigenlijk nauwelijks, maar missen nog een eigen smoel om naar het grote pu bliek door te breken. Met de twee weken verdiende studiot- ijd kan winnaar Xynobite daar eens hard aan gaan sleutelen. w

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 14