Waterschap andhaaft egroting 'Mensen die bang zijn voor de dood vind ik belachelijk' Rijn Veenstreek Vrijwilligers hebben zelfs geen vrij op zaterdagavond 'Buren moeten blij zijn met PeppelhoP ©AC 20 DECEMBER 1999 13 lo's en tractor te water baar Twee auto's zijn het afgelopen etmaal van de Lan- rseweg in de sloot gegleden. Gistermiddag reed een 55-ja- iphenaar ter hoogte van de Varkenskade als gevolg van de eid het water in. Vanmorgen vroeg overkwam een 49-jari- jhense hetzelfde. Zij kreeg een proces-verbaal omdat zij te alcohol had genuttigd. In beide gevallen bleven de inzitten- ingedeerd. Op de Steekterweg in Zwammerdam reed een rige bestuurder met zijn een tractor zaterdag de sloot in. enstemmers bundelen krachten agelijks bestuur van waterschap De Oude Rijnstro- houdt vast aan zijn begroting. De verenigde verga- g moet zich morgenavond tijdens een ingelaste ver ing buigen over hetzelfde voorstel tot tarievenstij- dat zij op 29 november verwierp. Het college van aaf en heemraden hoopt de tegenstemmers van [elijk te overtuigen. Als de vergadering de begroting en alsnog goedkeurt, krijgen de huishoudens en jven in het gebied tussen Hillegom, Nieuwkoop, chendam en de kust tijdig hun aanslag. WWER DE KONING ou de eerste winst van de vergadering zijn", zegt raad Wim de Jong, de fi- ële deskundige van het ,Maar we gaan niet ïze portefeuilles zwaaien, ip dat de verenigde verga- beseft dat wij ons huis- oed hebben gedaan. Nog zie ik geen mogelijkheid Igend jaar de gevraagde te bezuinigen. Voor de vergadering adviseerde nmissie financiën en be en ook positief over de pt-begroting 2000. Van- lat het initiatief-voorstel ïoofdingeland Theo van igen, red.) ons tijdens de lering nogal verraste." [ong hoopt dat hij mor- ind ten minste een aantal ngelanden van zijn lunt kan overtuigen. „Het maal niet erg om van ge- n te veranderen", zegt de [laar. „Bovendien zijn er ltematieven voor onze ng aangedragen. Waar zo gauw vijf ton van- \an vaste kosten kunnen t tomen en ook willen wij de kosten niet voor ons uit schuiven. Dan krijg je een jaar later een dubbele klap. De ta rieven moeten zo geleidelijk mogelijk stijgen." Mochten zijn argumenten ook in tweede instantie niet aanslaan, dan gokt De Jong op een gunstiger stemverhouding dan drie weken geleden. „Toen ontbrak één van onze heemra den en een hoofdingeland die ik hoop te overtuigen van mijn standpunt." Volgens Theo van Wieringen is het de tegenstemmers ernst. „Ik heb nog niet gehoord dat mensen van gedachten zijn ver anderd", zegt de Hoogmade- naar. Hij heeft voor vanavond nog een overleg met andere hoofdingelanden. „Ik heb ook mensen benaderd die voor de begroting stemden, maar ook zo hun twijfels hebben. Ik snap niet dat het bestuur het zo ver laat komen. Met een kleine koerswijziging kan het de be groting er zo door krijgen. Maar ze vertikken het om bijvoor beeld te beknibbelen op lease auto's, representatie en perso neelskosten. Ik noem dat arro gant. Het wordt morgen een spannende avond." Ria Alkemade krijgt prijs na jubileumconcert van 'haar' Noméro RUPWETERING TIM BROUWER DE KONING Zelfs op zaterdagavond hebben vrijwilligers geen tijd voor een verzetje. Tot die onthutsende conclusie komt directeur Arjo van Trigt van de plaatselijke Ra bobank bij de uitreiking van de vrijwilligersaward in het Dorps huis van Rijpwetering. Van de veertien genomineerden uit het gebied van de bank (Rijpwete ring, Oud Ade, Hoogmade, Nieuwe Wetering, Buitenkaag en Kaag) krijgt hij slechts de helft bij het podium. Dat Ria Al kemade zich onder hen be vindt, is logisch. Zij speelt im mers een 'thuiswedstrijd'. Als penningmeester van tamboer en trompetterkorps Noméro is zij de drijvende kracht achter de loterij na het jubileumcon cert van de dertigjarige vereni ging. Maar haar aandacht voor de 756 verkochte lootjes ver slapt op slag, als tot haar door dringt dat de directeur haar tot vrijwilligger van het jaar 1999 heeft uitgeroepen. „Ik krijg nu pas de bibbers", zegt de stralende winnares in een kil zijzaaltje van het dam pende Dorpshuis. „Bij de prijs uitreiking heb ik alles maar over mij laten heenkomen. Gelukkig hoefde ik niet te speechen. Maar waarom verdien ik als enige die reischeque van 1500 gulden? Die andere vrijwilligers spannen zich ongetwijfeld net zo in als ik. Eigenlijk kim je ons niet met elkaar vergelijken. Dat neemt niet weg, dat ik hartstik ke blij ben met deze prijs. Vrij willigers mogen dan weinig tijd overhouden, ik slaag er zeker in om van- die cheque een leuke reis te boeken." Alkemade heeft haar zaakjes dan ook goed op orde. De vier- Ria Alkemade laat alles maar over zich heenkomen als Rabobank-directeur Arjo van Trigt (rechts) haar de vrijwilligersaward uitreikt. FOTO MARK LAMERS hoofdige Rabojury roemt haar vanwege haar inzet voor drie plaatselijke verenigingen: No méro, de Onze Lieve Vrouwe Geboortekerk en voetbalvereni ging ROAC '79. Ook Noméro- voorzitter Ruud van Haastregt zwaait zijn penningmeester lof toe. De Ripse licht haar vrijwilli ge werkwijze toe. „Als ik iets doe, wil ik het tot een goed ein de brengen. Bij Noméro begon ik dertig jaar geleden als lid. In middels heb ik geen tijd meer om te trommelen, want het be- stuurswerk kost veel tijd. Ik ben al 24 jaar penningmeester." Geld telt de Ripse ook bij RO AC, hoewel zij officieel geen deel uitmaakt van het bestuur. Daarnaast verricht zij bestuurs werkzaamheden voor de plaat selijke Onze Lieve Vrouwe Ge boortekerk. „Maar veel kan ik van huis uit regelen", zegt Al kemade bescheiden. „Ik moet er niet aan denken dat ik thuis alleen maar het huishouden zou hebben. Bovendien heb ik geen betaald werk. Dat zou er niet meer bijkunnen. Vroeger heb ik wel gewerkt. Na de ulo kwam ik terecht bij de plaatse lijke Rabobank. Zou ik van avond daarom een streepje voor hebben gehad?" Op de heugelijke avond staat Alkemade, moeder van drie kinderen van rond de twintig jaar, een ogenblik stil bij één van haar afwezige 'concurren ten'. De genomineerde Hoog- madenaar Paul Wolvers, zo deelt Raboman Van Trigt mee, moet de prijsuitreiking missen vanwege een zwaar ongeluk met de fiets. „Dat was mij al be kend", zegt Alkemade ernstig. „Zijn vrouw Coby is een nicht van mij. Ik zie haar weliswaar niet zo vaak, maar ben toch erg geschrokken toen ik het verhaal hoorde." Ook Van Trigt kan zich op de vTolijke avond in het volle Dorpshuis niet helemaal los maken van de zorgen van alle dag. „Vlak voor ik hier naar toe kwam", zegt de directeur, „kreeg ik nog een telefoontje over de overval van onze bank in Buitenkaag van gisteren (vrij dag, red.). Gelukkig maken on ze medewerkers het volgens de deskundigen goed. En het buit gemaakte bedrag? Daarover maak ik me nog het minst druk. Maar in de kluis zullen geen stuivers hebben gezeten, want die zijn veel te zwaar voor een bankovervaller." Ondanks de domper in Bui tenkaag zet Van Trigt in Rijpwe tering zijn vrolijkste gezicht op. Immers. 'The show must go on'. De bank pretendeert dicht bij de mensen te staan. En de samenleving drijft op vrijwilli gerswerk. Daarom blijft de bank ook in het volgende millennium prijzen uitreiken. „Daarmee houden we pas op", zegt Van Trigt waarschuwend, „als de verenigingen geen tijd meer vinden om vrijwilligers te nomi LEIMUIDEN EWOUT VAN DER PUSSEN Drie bewoners van de Kérklaan in Leimuiden moeten blij zijn met de bouw van het senioren complex De Peppelhof tegen over hun huizen. Dat zei R. van der Plas namens de gemeente Jacobswoude vorige week voor de commissie van beroep en bezwaar. Volgens hem de 'bu ren' dan ook geen recht op planschade. Namens de bewoners had het juridisch adviesbureau Maat Ruijgrok bezwaar gemaakt te gen de weigering van de ge- Leimuidenaren hebben last van seniorencomplex meente om een commissie in te stellen die zich buigt over plan- schade. Planschade is de scha de die huizenbezitters lijden als in de nabijheid van de woning bijvoorbeeld een nieuw bouw project wordt ontwikkeld. Het Leidse kantoor is er in gespeci aliseerd om wettelijk geregelde planschade uitgekeerd te krij gen. Tot twee keer toe weigerde de gemeenteraad, ondanks een positief voorstel van het college, een beoordelingscommissie in te schakelen. De Jacobswoudse raad vond eerder al unaniem dat de gemeenschap niet mag opdraaien voor deze kosten. Van der Plas voerde aan dat door de verbreding van de sloot tot waterpartij, het aangelegde groen en de komst van De Pep pelhof op 33 meter afstand, de situatie is verbeterd. „De ge meenteraad vindt dat de bouw van De Peppelhof geen onaan vaardbare aantasting van het woongenot van de verzoekers met zich meebrengt", aldus Van der Plas. Voorzitter Bax van de be roepscommissie miste de moti vering in het nog niet vastge stelde verslag van de raadsver gadering. Daarnaast verbaasde hij zich over de ommezwaai van het college van B en W, dat na twee positieve adviezen bin nen twee maanden een andere mening is toegedaan. Van juridisch adviseur R. Maat wilde Bax weten waarom zijn cliënten nu pas met hun bezwaar komen. Maat ant woordde slechts dat het recht om te claimen nooit verloopt. Hij was niet onder de indruk van het gemeentelijke pleidooi. „Ik vind het een mooi verhaal, maar ze doen het werk van de commissie. Er moet een onaf hankelijke en onpartijdige des kundige aan het werk die de as pecten die de gemeente noemt beoordeelt." De beroepscommissie neemt geen beslissing in deze zaak, maar brengt advies uit aan bur gemeester en wethouders, waarop die zich opnieuw moe ten beraden. Het heftige leven van de Leidse kunstschilder Jacob Kanbier lent in het atelier staat een groot in Kanbier. Een vrouw met een lachtige, beetje demonische, blik ich over een sereen meisje, dat op pje na naakt is. Het kwaad dat zich lartig en teder ontfermt over de Zo zachtjes gaan de dingen fout in 'en. Onmerkbaar worden we verziekt, iet grote doek staan uit kartion ge- fel beschilderde vogelfiguren. Ze n momenteel geëxposeerd in het lentrum Lange Voort in Oegstgeest. er is wat nerveus. En dan wil er 's 5 nog wel eens een flesje in gaan. (anbier mag dan worstelen, hij komt teer boven. „Er gebeuren bij mij elke raarste dingen", zegt hij. nadat hij eetkundige precisie een shagje heeft üd. „Mijn leven is spannend, heftig, oot drama. Ik val van de ene extremi- de andere. Soms wil ik wel gewoon maar het lijkt wel of die regelmaat et kan boeien. Dwars door de puin- heen ben ik blijven schilderen. Als :est. Dat altijd! Ik lag zo'n jaar of g geleden helemaal aan de gallemise n dacht ik: nu blijft er nog maar één ver en dat is schilderen. En daarbij me nog steeds goed." een goede jeugd heb gehad? Jawel, iok toen was er strijd. Mijn vader was ïan. Een echte handelaar. Hij had bij ademisch Ziekenhuis een tentje, 'hij van alles verkocht. Van eau de ie tot chocola. Later heeft hij samen ijn moeder Hotel De Ceder op de urgerweg gekocht. Mijn vader was fen kwijtgeraakt in de oorlog, zijn lin- m. Tijdens de beschieting van een Hij zat in het verzet. Hij was een do ende man, maar had verschrikkelijk umor. Altijd dacht hij aan handel, ild." 'am een boer in mijn vaders winkel. i voelde zich heel eenzaam. Hij zei mijn vader: 'Jij hebt een mooie En wat heb ik? Ik heb niks? Kun je ns kijken naar een vrouwtje voor >p een keer stond die boer in mijn va- ntje naast een mooie vrouw. Hij na- k kijken. Mijn vader zag dat. De vol- dag zei hij tegen het boertje: 'Die vond je erg aardig. Ze doet de groe- n je.' 'Pak maar wat cadeautjes voor zei de boer gretig. En dat ging zo'n pf anderhalf door. 'En?' vroeg die wil ze al een keer met me uit?' 'Nee', in vader, 'ze vindt je hartstikke aar- aar ziet er toch maar vanaf.' Mijn va- tae die cadeautjes naderhand ge uit en zette ze weer op de plank. Hij ttrkeerwachters om met een halve laasappels. Hij was echt humoris- Ook nog met dat been. Als iemand ikel had verzwikt, zei hij: 'Ik heb er Jacob Kanbier. Tegendraads en veelbesproken Leids kunstschilder, wiens kubistische kop met dat asfaltzwarte haar door toedoen van fotograaf Ed van der Elsken over de hele wereld is gegaan. Action-painter, expressionist, uitvinder van het neo- symbolisme. Kanbier resideert samen met twee andere kunstbroeders in het Leidse Rembrandtatelier, waar hij tussen het schilderen door Japanners en Amerikanen inwijdt in het leven van Rembrandt.Als iemand zegt dat hij een schilderij van mij mooi vindt, zegt me dat niks. Ik maak geen kunst voor boven de bank. Mijn kunst moet je in je lijer voelen. Echte scfiilderkunst heeft altijd te maken met vibraties. Echte kunst verandert je een beetje." CEES VAN HOORE FOTO HIELCO KUIPERS nog eentje voor je staan.' Af en toe was het of hij het been nog had. Dan kreeg hij jeuk aan zijn voet die niet meer bestond." „Ik hielp mijn vader in zijn winkeltje, ging weinig naar school, maar las als jongetje van zo'n jaar of twaalf wel Plato en Confu cius. Van de medemens heb ik nooit zo'n hoge pet op gehad. Jaren ben ik lid van de PvdA geweest. Ik heb me rot gelopen voor de partij, in kraampjes gestaan. Niet om er zelf beter van te worden, maar uit idealis me. Het heeft me niks opgeleverd. Ik woon met twee kinderen in een piepklein huisje, eigenlijk niet meer dan een krot. Dat is toch te gek voor woorden. Als je als kunstenaar je mening uitdraagt, krijg je echt van nie mand iets. Dan zeggen ze: 'Nee, Jacob Kan bier krijgt geen subsidie, die is weer stout geweest." „Ik heb in mijn toenmalige atelier eens een conservator op bezoek gehad die naar mijn werk kwam kijken. Mooi, mooi, prachtig Hij zei dat hij wel een aantal doeken wilde kopen. Ik maar steeds bellen en die vent maar geen sjoege geven. Ik ben met die doeken en een mes naar De Lakenhal ge gaan en ik zei tegen de man aan de kassa daar: 'Nu ga je voor mij als de donder die conservator halen, zo niet, dan snij ik deze doeken kapot en sla ze zo over zijn kop heen.' Die vent kwam er meteen aan. 'Na tuurlijk, natuurlijk, ik zal meteen even een cheque tekenen.' Ze maken je zo afhanke lijk. Er is werk dat ik vrij snel maak. Ik moet tenslotte leven. Maar er zijn ook doeken waar ik maanden over doe en waarvoor ik hoge prijzen vraag. Ik heb gelukkig een ta lent gekregen en daarop kan ik terugvallen. Maai het is moeilijk." „Ik geef de mensen altijd wapens in han den om me te kunnen naaien. En daar moet ik dan weer tegen vechten. Ik weet het niet, misschien ben ik wel verslaafd aan de spanning. Net een kind dat een kwartje pikt en dan denkt: als dét uitkomt! Dat ge voel." „Ik zit nu hier, maar ik heb eigenlijk overal gewoond. Ook in Amsterdam. Op de Wal len. Ik zat op de Rietveldacademie. De do centen hebben me gesmeekt om weg te gaan. Ik zat alleen maar koffie te drinken en ging de hele dag achter de vrouwen aan. Op de Wallen heb ik een prachtige tijd ge had. Ik ging om met een kanjer van een meid. Op een dag loop ik daar en word ik met haar gefotografeerd. Door Ed van der Elsken. De volgende dag stond die foto op de voorpagina van Het Parool. Het is de co ver geworden van een fotoboek dat de hele wereld over is gegaan." „In 1989 heb ik het zogenaamde neo-sym- bolisme uitgevonden. Professor Bastiaans heeft daarbij voor mij een manifest ge schreven. Hij was een hele goede vriend van me. Ik heb met mijn schilderijen voor het Stedelijk in Amsterdam gestaan. De Volkskrant wilde niet komen. Maar ik heb iemand anders, iemand van gewicht, laten bellen naar de kranten. En de volgende dag stond er een groot artikel in Rumoer." „Van die soort stunts heb ik meer uitge haald. Ik had destijds mijn atelier aan het Rapenburg, waar ook de gebroeders Don ker zaten. Naast ons woonde Willem Alexander. Ik heb wel gezien hoe hij aan het dollen was met zijn broertje, die flessen water naar binnengooide. Ik wilde de kroonprins een schilderij van mij aanbie den. Ben enorme lui met een grote eikel en daarbovenop een professorenpetje. Aan de ene kant zat een handje met een vlaggetje, aém de andere kant een handje met een oranje wimpel. Ik belde de Rijksvoorlich tingsdienst. Men vond het goed als er geen pers bij was. Ik had mijn schilderij 'De Grap' genoemd. Mijn filosofie is aat gewo ne mensen niet aan het hof mogen komen maar narren wel. En zo stelde ik me een beetje op. Ik belde aan en er kwam zo'n BVD-er aan de deur. 'Is er geen pers bij?', vroeg hij. 'Nee', zei ik. En toen mocht ik mijn schilderij afgeven. Maar fotograaf Hielco Kuipers had aan de overkant van de gracht allang een foto genomen." „In Parijs heb ik nog eens zoiets gedaan. Ik ben daar naar de kardinaal gegaan in mijn oude Renaultje. Een dure wijk, die wemel de van de politie. Ik had een Christuskop geschilderd met spijkers door het gezicht heen en overal bloed. Gruwelijk. Het werd geweigerd. Ik zei tegen de man die aan de deur kwam: 'Maar God heeft me in Neder land gezegd dat ik dit moest doen.' Toen mocht ik naar binnen. Wat een rijkdom. En het schilderij werd in dank aangenomen." „Die reis naar Parijs heb ik kunnen betalen door een subsidie van wethouder Kuijers. Ik stond voor het Louvre te schilderen. Op een dag kwam Kuijers langs met zijn vrouw en kinderen, met rugzak en al. 'Even kijken hoe de subsidie besteed wordt', zei hij. Aar dige vent, heel leuk. Mooie tijd in Parijs, maar ook een hoop armoe. „Ik ben veel met de gebroeders Donker omgegaan. Ik heb die drie gasten leren kennen in de Bruine Boon. Drie van die blonde gasten. Ik keek hen aan en ze zei den: 'Mot je wat?' Ik vertelde hun dat ik schilderde. Ze zijn met me meegegaan naar mijn atelier op de Maredijk en ze gingen meteen voor gaas. Vanaf die tijd schilderen ze als de ziekte." „Ik ben niet bang voor de dood. Mensen die bang zijn voor de dood. maak ik altijd een beetje belachelijk. Wat een dom idee dat je verdwijnt. Kijk, ik heb Freddv Mercu ry van The Queen nooit persoonlijk ge kend, maar ik ken wel zijn muziek en ik heb hem op films gezien. Is die man dan dood voor mij? Welnee. Die leeft gewoon door. Toen mijn vader op zijn sterfbed lag, ben ik naar hem toe gegaan. Ik heb zijn handen in die van mij genomen en ze stevig vastge grepen. Ik zei: 'Ouwe, je lichaam is hele maal naar de kloten. Je bent op. Ik hou je handen vast en dan kom je in mij. Kom maar.' Toen deed hij zijn ogen dicht en stierf hij. Ik voelde hem in me binnenko men. Hij zit in me. ik draag hem mee in het leven. En het is helemaal geen last. We red den het wel."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 13