Filmmuseum onder steeds grotere druk Van weelderige schoonheid naar pure eenvoud Cultuur Kunst Vera van de Van British Choir in Oegstgeest: voorbode stralend kerstfeest Diana in schilderijen van Scholte CEES WAAL Prachtig Madrigaal Vormeloosheid bij Gebr. VRIJDAG 10 DECEMBER 1999 Van Oostrom krijgt Keizer-Karelprijs gent» Auteur Frits van Oostrom krijgt de eerste Keizer-Karel prijs van de provincie Oost-Vlaanderen voor zijn publicaties over de Middelnederlandse literatuur. Aan de prijs is een geld bedrag van 50.000 gulden verbonden. Van Oostrom is docent Middelnederlandse letterkunde aan de universiteit van Leiden. De Keizer-Karelprijs wordt toegekend aan een persoon of orga nisatie uit het Nederlandse taalgebied voor uitzonderlijke ver diensten op het gebied van kunst en cultuur. Enkele maanden geleden is de prijs ingesteld door de provincie Oost-Vlaanderen. Toneelman Hans Boswinkel overleden Rotterdam Toneelspeler en -bestuurder Hans Boswinkel is dinsdag in Rotterdam op 64-jarige leeftijd overleden. Boswinkel is vooral bekend geworden door zijn werk als belangenbeharti ger van de kunstenaar. Door zijn inzet zijn allerlei financiële re gelingen voor kunstenaars tot stand gekomen. Boswinkel was onder meer voorziter van de raad van commissarissen van de Kunst en Cultuur pensioen- en levensverzekeringsmaatschap pij. Van 1978 tot 1988 gaf hij leiding aan de Kunstenbond. Voor zijn bestuursloopbaan speelde hij onder meer toneel bij het Rotterdams Toneel, de Nederlandse Comedie en het Publieks- theater. Geen fusie TGA en Stadsschouwburg Amsterdam Toneelgroep Amsterdam (TGA) en de Stads schouwburg gaan, als het aan het college van burgemeester en wethouders ligt, niet fuseren. De fusie was een van de aanbeve lingen in een onderzoek over het felbegeerde vlakkevloertheater in de schouwburg, opgesteld door topambtenaar G. Lawson van het ministerie van OCW. Lawson ging er vanuit dat TGA de helft van alle voorstellingen in de bestaande schouwburgzaal en de helft van alle voorstellingen in het nieuwe vlakke vloerthea ter zou verzorgen. Er zou daardoor een dusdanige vervlechting tussen beide organisaties ontstaan dat een fusie voor de hand lag. B en W vinden dat een stap te ver gaan. Tegenargument is onder meer dat de schouwburg te afhankelijk wordt van zijn vaste bespeler. Amsterdam De nieuwste schilderijen van de kunstenaar Rob Scholte hebben prinses Diana als onderwerp. Vanaf heden zijn de portretten te zien in galerie Donkersloot in Amsterdam. De expositie zou eerder deze week al zijn geopend, maar Scholtes huispersoneel in Tenerife had de schilderijen 'gekidnapt' omdat het van Scholte salaris tegoed had. Volgens de kunstenaar, die in 1994 beide benen bij een bom aanslag verloor, is Diana niet bij een verkeersongeluk om het leven gekomen, maar was zij eveneeens het slachtoffer van een moordaan slag. Scholte heeft de theorie ontwikkeld dat ze met opzet door een Fiat van de weg is geduwd. foto cpd reni van maren muziek recensie sabine van den berg Concert: 'A Millennium Of Christmas Ca rols' met The British Choir Gehoord: teravond, St. Willibrord Kerk, Oegstgeest Nog te horen vanavond in de Oud-Ka- thofieke Kerk, juffrouw Idastraat, Den Haag en morgenavond in de Oude Kerk, Herenstraat, Rijswijk Aanvang: 20.15 Niet alleen The British Choir' doet zich in de pauze tegoed aan warme wijn en mince pie' (vruchtengebak). Ook de con certgangers laten zich trakte ren. Welverdiend overigens. Want tijdens de uitvoering van 'A Millennium of Christmas Ca rols' in de Oegstgeestse St. Wil librord Kerk wordt ook wat van het grote publiek verwacht. Meezingen... Voor knikkebollen is geen tijd. Dirigent Malcolm Davies verzoekt iedereen net als het koor te gaan staan. Rechtop zing je beter. Nou, dat hoeft hij geen twee keer te zeggen. Het publiek hijst zich uit de houten banken bij 'God Rest You Mer ry. Gentlemen'. En staand klinkt 'Hark! The Herald Angels Sing'. Maar tijdens 'Ding Dong Merrily On High' zet alleen het koor de keel open. Zelf zingen de leden Handels For Unto Us A Child Is Bom' en A Merry Christmas' op uitbundige wijze. De dirigent leidt zijn groep serieus en enthousiast en is de grote bindende factor tijdens dit optreden. Het zijn alleen amateurs, van overwegend Brit se afkomst. Maar er zitten ook Nederlanders in. Zoals die ene jongen die de stoute schoenen aantrok en besloot 'op het koor te gaan' omdat de repetitie ruimte in de Engelse school in Voorschoten bij hem om de hoek ligt. Davies heeft een bekwame pianiste meegenomen: Des- sislava Radeva. Subtiel speelt zij The Shepherd's Farewell' uit 'L'enfance Du Christ' van Hec tor Berlioz. In dit stuk komt het hele koor goed uit de verf. Een stijlvolle enigszins lyrische ver tolking. Ook de moeite waard blijkt 'This Little Babe' gecom poneerd door Benjamin Brit ten. Het aantal mannelijke koorzangers is zoals altijd ge ring, en daarom hoor je het di rect als er iets misgaat. 'Puer Natus', een gregoriaanse ge zang, moet driemaal opnieuw worden ingezet. Springerig vrolijk en zonder haperen daarentegen, is 'The Twelve Days Of Christmas', weer door het voltallig koor. Twee keer maken vijf vrouwen in steenrode blouses, The Mon day Singers, zich los van het ge zelschap. Zij zingen vier liede ren met hun eigen pianiste en zorgen voor een beetje bewe ging in het statige koorgebeu- ren. De vrouwen zingen onder meer een traditionele 'spiritu al': 'Sweet Little Jesus Boy'. Met zijn allen rond de kribbe dus. Op een stemmige maar opge wekte manier: voorbode van een stralend kerstfeest. Het Nederlandse Filmmuseum in Amsterdam komt on der steeds grotere druk te staan om mee te doen in het Centrum voor Beeldcultuur in Rotterdam. Staatssecreta ris Van der Ploeg voorspelde gisteravond in de Tweede- Kamercommissie voor cultuur dat hij met spoed een oordeel van de Raad voor Cultuur zal vragen, mocht het museum een eigen plan indienen en daar subsidie voor vragen. De Raad heeft al drie keer een positief oordeel gegeven over een instituut in Rotterdam waarin vijf or ganisaties moeten gaan samenwerken. De verwachting is dat een subsidieaanvraag voor een ander plan weinig kans maakt. plan indienen. Het spoedadvies zal er volgens Van der Ploeg op 15 januari liggen waarna het museum overigens alsnog kan besluiten mee te doen. Afgelopen week voerde Van der Ploeg diverse gesprekken met betrokkenen, onder ande ren met bestuursleden van het museum. Daarin kreeg hij de indruk dat de instelling alsnog voor het Rotterdamse Las Pal- mas-plan koos met daarbij en kele publieksfuncties van het Filmmuseum in Amsterdam. ,,Daar blijken nu weer andere bestuursleden anders over te den haag anp De instellingen op het gebied van kunst en cultuur hebben tot 15 december de tijd om met plannen (en subsidieaanvra gen) te komen voor de periode 2001-2004. Voor de plannen voor het beeldinstituut is er echter een uitzondering. De makers daarvan hebben tot 15 maart de tijd gekregen. Als het bestuur van het Filmmuseum volhardt in zijn opstelling dat de instelling niet meedoet in het beeldinstituut, moet het dus binnen een week een eigen denken", meldde de bewinds man gisteravond. „Ik kan nie mand dwingen." De regeringsfracties van WD, D66 en PvdA hebben kritiek op de manier waarop Van der Ploeg de zaken aanpakt Die oogstte hij vooral door zijn ver bazing over het besluit van het Filmmuseum. Volgens de par tijen wist iedereen dat er twee spalt heerst in het museum: be stuur en ondernemingsraad willen niet naar Rotterdam, de directie juist wel. Volgens Van der Ploeg heeft het bestuur nooit eerder duidelijk stelling genomen tegen het instituut in Rotterdam. Ook is de Kamermeerderheid bezorgd over de financiële on derbouwing van het Las Pal- mas-plan. Van der Ploeg gaat samen met de gemeente Rot terdam werken aan een financi eel overzicht. Amsterdam mag plannen uitwerken voor onder meer de publieksfunctie van het Filmmuseum. Wethouder Kombrink van Rotterdam toon de zich tevreden met de opstel ling van de Kamercommissie. Originele spullen uit Titanic komen naar Nederland amsterdam anp Tweehonderd originele overblijfselen van de Tita nic zijn komend jaar te zien in de Passagiers Terminal in Amsterdam. Ze maken deel uit van een brede ex positie over het schip dat in 1912 verging. De initiatief nemers verwachten 300.000 tot 500.000 bezoekers. De tentoonstelling laat zaken zien als sieraden, kle ding (in de leren koffers goed gebleven), scheerspul len, bestek en servies. Ook worden er een eerste- en een derde klas hut nage bouwd en er wordt een bad kamer nagemaakt, met een orininele wastafel uit het schip. De expositie gaat verder in op de bouw van het schip, de bemanning en de passagiers, het ongeluk zelf en het terugvinden van het wrak en het bergen van de nu geëxposeerde overblijf selen. Tijdens de tentoon stelling worden ook 'high tea's' gehouden, net als des tijds aan boord. De exposi tie duurt van 10 april tot eind september. Bijna voltooide Indonesië-afdeling Volkenkunde voor publiek opengesteld cees van hoore De nieuwe Indonesië-afdeling van het Leidse Rijksmuseum voor Volkenkun de is door bezoekers in zijn voorlopige staat te bezichtigen. Uit 68.000 voor werpen hebben conservator Pieter ter Keurs en zijn medewerkers een prach tige keuze gemaakt. Ter Keurs: „Niet alleen de schoon heid van de voorwerpen heeft bij deze selectie een rol gespeeld maar ook het verhaal dat we willen vertellen. Vroe ger werd aangenomen dat veel Indo nesische culturen geïsoleerde culturen waren. Dat is niet zo. Al sinds de pre historie zijn er handelscontacten ge weest met Zuid-Oost Azië en Oceanië. En was er dus sprake van wederzijdse culturele beïnvloeding. Het is de be doeling aan die twee gebieden een aparte zaal te wijden, met Indonesië in het midden. Zo krijgen de bezoekers een goed beeld van de culturele ont wikkelingsgeschiedenis. Dit is een voorproefje." Krissen Links van de kassa, eerste zaal rechts, bevindt zich de schatkamer die Indo nesië heet. Tien dubbele vitrines met daarin de flonkering van rijk met edel stenen bezette krissen, spinnijdig kij kende wajangpoppenbologige dra- kenfiguren, rijk versierde jasjes uit boomschors, maar ook beelden van een stille, ontroerende eenvoud. In el ke vitrine wordt een verhaal verteld dat een afzonderlijk aspect van de In donesische cultuur belicht. Meteen in het oog springend in de schemerig-stille ruimte zijn zes domi nerende beelden uit de dertiende eeuw. Opvallend is de weelderigheid van de vrouwenfiguren. Big Mama's uit de oudheid. Een gezet figuur met een vriendelijke olifantenkop troont in het midden, de poten rustend op tallo ze grijnzende schedels. Heilige beel den die zijn aangetroffen in een door de jungle overwoekerde tempel in Singasari op Oost-Java. „Deze beelden zijn aan het begin van de negentiende eeuw aan het mu seum geschonken", zegt conservator Pieter ter Keurs. „Het is professor Re inward - ja, die van de Reinward- academie - die Nederland heeft inge seind over hun bestaan. Ze kwamen eerst in het Rijksmuseum van Oudhe den terecht, waar alles uit de oudheid naar toe ging. Maar in 1903 zijn ze bij ons gekomen. Ze laten zien hoe de cultuur op Oost-fava in die tijd door desemd was van het hindoeïsme. De olifantenfiguur is de god Ganesha, de zoon van Shiva." Indrukwekkend zijn de prachtige krissen met hun slangachtig lemmet, dat door kenners de luk wordt ge noemd. Ter Keurs: „De grillige vorm van het lemmet doet denken aan de slang, op een levende slang of het spoor dat door het serpent in het zand wordt achtergelaten. Aan zo'n kris worden magische krachten toegekend. Een kris wordt niet echt gebruikt als wapen, maar kan. als men er verkeerd mee omgaat, de brenger zijn van ziek te en dood. Als de kris uit de schede is, moet hij met het lemmet naar boven gericht worden gedragen. Als hij zich in de schede bevindt symboliseert hij de eenheid van de boven- en bene denwereld." Overheersing „De Wajangpoppen, die uit leer zijn gesneden, werden gebruikt om goed en kwaad uit te beelden. Ze waar schuwden de bevolking voor 'wreed aards' als Jan Pieterszoon Coen, die op Indonesië hele dorpen heeft uitge moord. Maar ook tijdens de Indonesi sche onafhankelijkheidsstrijd werden ze nog door de soldaten van Sukarno gebruikt en kregen ze de hoofden van Schermerhom en generaal Van Mook mee. Een uiterst slimme manier van Pieter ter Keurs op de bijna voltooide Indonesië-afdeling van Volkenkunde: „Dit is een voorproefje." foto hielco kuipers voorlichting. Het lezen was onder de inlanders door de koloniale overheer sing nooit gestimuleerd en zo kon men de mensen op zeer beeldende wijze toch op de hoogte brengen." Wanneer de islamitische cultuur op- Volgende week opent De Laken hal in de nieuwe dependance het Scheltemacomplex de ten toonstelling 'Zangeres Zonder Naam'. De in Leiden geboren zangeres Mary Servaes-Beij (1919 -1998) is al enige jaren de Leidse cultfiguur bij uitstek. Voor haar bijdrage aan de Ne derlandse cultuur lijkt zij nu nog de interessantste, in de twintigste eeuw in Leiden gebo ren vrouw te zijn. In de vol gende eeuw zal de Zangeres Zonder Naam ongetwijfeld in de vergetelheid geraken. Er zal dan culturele waar dering voor an dere in deze eeuw in Leiden geboren vrou wen zijn. Onder hen zeker Vera Keur. De in 1953 in Leiden Noord geboren Vera Keur is al vier jaar de eerste en nog steeds enige vrouwelijke voorzitter van een omroepver eniging. Zij geeft leiding aan de Vara, de best be keken en meest gewaardeerde publieke omroep. Het gaat heel goed met de Vara en haar sa menwerking met de netpartners op Nederland 3. Volgens haar statuten is de Vara een progressieve omroep, voortgekomen uit de sociaal-de mocratische beweging in Neder land. Vanuit die achtergrond bevordert de Vara de geestelijke ontplooiing, ontivikkeling en ontspanning van kijkers en luis teraars. Traditioneel is de Vara kritisch en onafhankelijk. Met de PvdA zijn allang geen specia le banden meer. Het is veelzeg gend dat het enige PvdA-Tweede Kamerlid met een bestuursfunc tie bij een omroep Sharon Dijks- ma is. Zij heeft het gebracht tot bestuurslid van BNN...! Politici houden niet meer van de publieke omroep en geprofi leerde omroepverenigingen. Dat blijkt uit de voorgestelde wijzi gingen van de Mediawet. Zelden was ons hoogste adviescollege, de Raad van State, zo scherp en negatief over een wetsvoorstel. In feite wordt definitief de weg ingeslagen naar een staatsom roep, waarin geen serieuze plaats meer is voor onafhanke lijke en kritische omroepvereni gingen. Ook niet voor de Vara. Ik heb al die stukken zen, omdat ik toevall ter van de Raad vt van de Vara ben. Nu is commercier ook niet alles. De v Veronica, Joop van ook al een echte Leii wil niet voor niets merciële Holland Me stappen. Vera Keur u& verkent nu de mogelij samenleving zijn onm ke media volsterkt ofj Politici hebben weerum media nodig; zij hebbic ook recht. De Leicm. laat zien hoe slecht heli litici is als zij te weim door media worden ot gezien van soms des ontbreekt adequaat k; van lokale media. Niet de gemeenteraad onti debat, maar ook in i En daardoor in de sfól] houders zijn niet met aan kritiek uit de sart Mede daardoor zijn zo hovaardig. In het collegeprogR. het tevergeefs zoekenl passage over mediabeL bij cultuur, noch bij Mj vernieuwing, noch feil nicatie staat iets. T' We weten nog niet a tocht naar de derde Leidse Vera van de Vai opleveren. Vera Keur der geval de moed omt tocht te ondernemen, F wethouders zouden F onze oud-stadgenoter 'spiegelen. Laten zij rw nen met een herbezï nut en noodzaak vay hen nu zo verwaarlotr media. muziek recensie komt, zie je de afbeeldingen soberder worden. In de islam is het verboden menselijke figuren af te beelden. De Javaanse vorsten lieten kleden, doeken en sarongs weven met een bijna ab stract motief. „Maar", zegt Ter Keurs, terwijl we naar een van de vitrines lo pen, „hier zie je een sarong waarop je een aantal mensen het Chinese Nieuwjaar ziet vieren. Deze sarong is waarschijnlijk van een rijke prostituee geweest. Het was verboden om de mo tieven van vorsten te gebruiken, maar ze wilde toch iets doen met haar rijk dom. En daarom heeft ze dit kleed la ten maken. Dat kon er nog net mee door." Eenvoud Opvallend is het verschil in exuberan tie en pronkzucht tussen de diverse culturen in Indonesië. Wie de voor werpen van de eilanden Enggano en Timor bekijkt, wordt getroffen door de eenvoud ervan. Beelden die zo door Klee of Kandinsky zouden kunnen zijn geschilderd. Figuren waarvan de lege ogen een droevigheid en melancholie overbrengen die zich niet meer snel van het netvlies laat poetsen. Ter Keurs waarschuwt tegen het waas van geheimzinnigheid waarmee Indonesië door een schrijver als Cou perus is omgeven. „Kijk, ik had na tuurlijk op zaken als goena-goena en de stille kracht kunnen ingaan. Voor het publiek is dat misschien erg spec taculair, maar het is niet de waarheid. Als je goed kijkt, zie je dat al die zaken op logische wijze zijn verankerd in de Indonesische cultuur. Ik heb hier een waardige afdeling van willen maken, iets dat duurt en inzicht geeft in de werkelijkheid en de schoonheid die daarbij hoort. Ik denk zeker dat we met deze afdeling Leiden als museum- stad een zeer interessant en blijvend object van studie erbij hebben gege ven." li dy van der spek Concert: Roemeense Kerstliederen door het Madrigaalkoor Boekarest o.l.v. Marin Constantin. Gehoord: gisteravond, Stads gehoorzaal, Leiden. De stadsgehoorzaal is vier da gen na sint al weer volop in kerstsfeer. Het wit, zwart en goud van de folkloristische kos tuums van het Madrigaalkoor Boekarest passen er aardig bij. Ze bepalen mede de sfeer van de gezongen Byzantijnse (be werkte) mis die nü nog in de or thodoxe kerk van Roemenië ge- zQngen wordt. Tussen vaste re freinen zijn werken van onbe kende en Roemeense compo nisten geplaatst uit de veertien de tot de twintigste eeuw. Ze onderstrepen het rituele karak ter van deze mis. Er wordt op een heel speciale manier gezongen. Lange vocale lijnen worden door licht zwen gelende accenten nóg eens lan ger uitgerekt. Gregoriaanse spreekkoren worden afgewis seld door vrouwenstemmen die om een zijdezachte grondtoon een fragiele slinger wikkelen. Hoge noten zakken op één vo caal in een boog nai en draaien rillend oi toon. En steeds weer verschillende delen door een zoetgevooi dat neigt naar 'hert nachte'. Na de pauze is het naissancekostuum De hoepelrokken en gesteven kragen gevel gers een statig, onai keurig voorkomen, galen van Orlando di lestrina en Montevei kelen fijntjes. De s; van een zilveren vliest mogeniteit. 't Is prat bepaald niet vrolijk. men tot slot toch ns loofde kerstliedjes. Wl ter wereld woont ovt 'carols' herkenbaar, sfeervol. Hier gaat het] voor het eerst te buite namische effecten woord en zelfs op greep. De klokjes bescheiden. Alleen df die in 'Noël' mag so uit de toon. Ze galmt zwaar aangezette frai fibrerend. Het helpt wegdoezelen. theater recensie susanne lammers Voorstelling: Het menselijk bestaan door Gebr. Flint. Gezien: gisteravond, LAKthe- ater, Leiden. Nog te zien aldaar: van avond. Het menselijk bestaan heeft nog het meest van een droef geestige musical. Aan de basis van de nieuwe voorstelling van de Gebroeders Flint ligt de ge dichtencyclus 'Het menselijk bestaan' van Ed. Hoornik, die door Felix Strategier van mu ziek is voorzien: Justus van Oei schreef de verbindende mono- en dialogen. Het decor is bij zonder, een genot voor het oog en symbolisch bovendien. Een kleine ruimte, propvol doorleef de spullen. Geen ramen, alleen maar spiegels. Wie hier woont, kan niet meer naar buiten kij ken, alleen nog maar naar zich zelf. Toch klopt dat niet helemaal voor het stel dat zich in die ruimte bevindt. Wel gaat hij zwelgend op in zijn ongeluk en projecteert dat in zi keerd zijn ook op noemt hij haar dagb 'autistische hemel', echtgenote heeft ze 1 gedeeltelijk opgegeve psychiater helpt ze he naar zichzelf, als de vangende hoer gunt 8 tweede kans. Het cla sche zit dus vooral Maar de uitzichüoos hen beiden. De teksten van Justi zijn niet ongeestig, I zeker niet verrassend zet tot een kleine an het menselijk ongelul kern niet. Oude koeii niet met Freudiaanse Fran Waller Zeper vrouw en doet dat vileine afstandelijkb vooral haar superioril over de klagende en man benadrukt. Felix laat de woorden kom onstuitbare stroom, wanhoop had moe komt niet verder da loosheid.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 22