Boijmans' Toorop legaal iank Sinatra leeft nog altijd voort in zijn songs Cultuur Kunst Ouderwets rauwe soul van Macy Gray Nieuwe Appel in Cobra Museum Double Happiness 7 DECEMBER 1999 941 19 10 IN OOMKES )U gj latra (1915-1998) was ei er wiens verschijning kii iedere zaal ter wereld ic laaie kon zetten. Ge- d en zijn liederen voort I a's Songbook, van- ji or het eerst te zien in i Stadsgehoorzaal. Er v root orkest, 26 man. r band van achttien ar deel van uit. Cor \ie s gastheer, muzikaal o solist. De songs van g iyes worden op eigen- ijze vertolkt door on- ni en Gerrie van der Klei, v anting en Vera Mann. Van der Klei: „Sinatra. d< klijn muziek! Ik doe de ïg t van Sinatra. Ik ken epertoire van Frankie. ?e aijn hele leven inge- ie k heb de grote man rg ezien, in het Concert- d Was ie al wel wat ou- ki as helemaal stuk van vo stem kraakte enigs- at r de timing bleef nog vi d. Ach, het verschafte ke ikere mate van door- n aan. Ik heb net met ker en de strijkers si r When' gerepeteerd. Dan doe ik natuurlijk dl ick Out Of You.' Mm- w ,va i met die lijstjes bezig, V i hem maar de zanger r IW dan. Of het secreet ivt uw. Maar ook als film- at hoorde hij bij de beste f I Allemaal timing, na- t En daar moet je i doen in deze show. en allemaal galapak- )e meisjes doen het in i. Aan humor en sex- ontbreekt het niet. <te Winter is debutante >w, ook al is ze al 31. htergrond is show- irdat we in Nederland MUZIEK RECENSIE PETER BRUYN Concert Macy Cray. Gezien gisteravond. Paradiso, Amsterdam. De titel van haar debuutalbum intrigeert onmiddellijk: 'On how life is'. En dan is er nog die stem waarmee Macy Gray haar pure 'millenniumsoul' brengt. Zo rauw en gekarteld, dat ze als kind niet eens in het openbaar durfde te zingen. Voeg daarbij dat ze met een elfkoppige bege leidingsband op het podium staat en je hebt misschien een indicatie waarom het concert dat de Amerikaanse gisteravond in Paradiso gaf al lang van tevo ren uitverkocht was. Het is een heikel onderscheid tussen de ouderwetse 'soul' en de meer hedendaagse 'r&b'. De grens is vaag. Generaliserend is het het verschil tussen hartver scheurend en gepolijst. Tussen brandy en lauwe thee. Ahoy'- vullers als Whitney Houston, Mariah Carey en R. Kelly kun nen zonder veel discussie naar de theekrans worden doorge stuurd. Echte soulzangeressen zijn er ook nog wel, maar die bereiken nooit zo'n breed pu bliek. Denk aan de Britse Car- leen Anderson en Pauline Tay lor, of Amerikaansen als Erykah Badu en Brigette McWilliams. Stuk voor stuk hebben ze mooie platen gemaakt, maar met zo'n compleet elftal achter zich in James Brown-stijl zie je ze zelden of nooit. En dat doet deze dertigjarige Macy Gray nou net wel. Tien jaar lang heeft ze in allerhande kleine clubs in Los Angeles ge zongen, totdat ze anderhalf jaar geleden ingelijfd werd door een platenmultinational. Meteen zet ze ook maar een onvervalste soulrevue op het podium. Maar dan wel eentje van deze tijd, met naast blazers en een 'bac- king'-koortje ook een dj en een gitarist die zich niet geneert om zich aan Hendrix te spiegelen - inclusief het tanden tokkelen. Het gevolg van die ambitieu ze aanpak is wel dat op de mo menten dat iedereen enthousi ast tegelijk speelt het totaalge luid op z'n zachtst gezegd wat rommelig wordt en Gray er nog maar met de grootste moeite bovenuit komt; laat staan dat je de blazers van, pakweg, de syn thesizer kunt onderscheiden. Als ze praat heeft Macy Gray een grappig kindstemmetje, maar als ze zingt heeft ze een rauwe strot die soms aan de beste Tina Tumer-opnamen herinnert. In Amsterdam, waar ze voor een uitgelaten lifestyle magazine-achtig publiek op treedt, werkt ze netjes alle songs van On how life is' af. Plus wat curiosa, zoals de lek kere ballad 'Rather Hazy" die op de sjabloon van John Hiatts 'Have a little Faith in me' lijkt gecomponeerd. Ook die andere ballad die er als koek ingaat, de single 'I try', heeft zo'n overdui delijk geleende basis, dat het publiek er spontaan en en mas se Marley's 'No woman no cry' overheen begint te zingen. Dat is niet per se kritiek. Ma cy voelt de tijdgeest gewoon perfect aan. Beetje hiphop, beetje camp ('Que sera sera en een scheut rock als ingredi ënten. En seks natuurlijk. Want soul seks. Haar 'handjob'-sce ne met de microfoonstandaard tijdens 'Seks-o-matic versus Freak' moet beslist in de Para- diso-logboeken bijgeschreven worden. Afgaand op de enorme opkomst en de enthousiaste re acties bij Macy's concert kun je je afvragen waarom niet meer zangers en zangeressen met een band als deze langs de clubs toeren, in plaats van al leen in clips te playbacken. Wat concurrentie zou ook Macy zelf geen kwaad doen. mijn vader gekeken. Daddy's Girl. Daddy's Bad Girl." Vera Mann doet de theater kant van Frank. „Ik heb maar weinig naar hem geluisterd. Ik wil m'n eigen ding doen. Zo zing ik 'There's No Business Li ke Showbusiness' anders dan wat men van Sinatra gewend is. Ik doe de depri-versie. Zo van: wat hebben we in godsnaam in dit vak te zoeken? Daar ben ik misschien wel aan toe om dat te zingen." Voor sommige liedjes moet je geleefd hebben. Ik ben 36, dus komt dat nu een beetje. Mijn verhaal is een beetje dat van Si natra, al ben ik niet zoveel ge trouwd geweest. Vallen en op staan en blijven proberen. Maar als je het niét hebt meegemaakt (zingt: Let Me Try Again'), dan moet de actrice naar boven ko men. Dan zing je alsof je het hebt doorstaan." „Dirk Stuur, een componist met wie ik veel gewerkt heb, heeft me leren luisteren naar Sinatra. Als je zelf een beetje muziek studeert, merk je dat die man een perfecte timing bezat. Dat hij zo kon swingen met heel weinig. Nou ja, met zichzelf en dat is al meer dan genoeg." „Ik doe in deze show ook de discoversie van 'Night And Day' en een knallende versie van 'New York New York'. Ik heb duidelijk gemaakt: ik mag doodvallen, maar dat zit er in. Heb ik ooit tijdens de Gay Games gedaan en de hele Dam explodeerde toen. Als je dat nu repeteert met een big band zweef je helemaal. Dan besef je: dit is een dream come true." Voor Sinatra's Songbook, van avond in de Stadsgehoorzaal, zijn nog kaarten beschikbaar. De eenmalige concertserie is daarna in slechts tien andere steden te zien. AMSTELVEEN Het Cobra Mu seum voor Moderne Kunst in Amstelveen heeft het olieverfschilderij 'Kind, Zon en Vogel' van Cobra-schil der Karei Appel aangekocht. Het schilderij dateert uit 1950 en is één van de drie totemschilderijen die Appel heeft gemaakt, zo genoemd door de hoge smalle vorm en de opeenstapeling van beelden op het doek. Het werk werd door de vorige eigenaar rechtstreeks ge kocht van Karei Appel. Naast het 'nieuwe werk' van Appel is van 18 december tot en met 27 februari in het Cobra Museum de expositie 'Van Kandinsky tot Comeil- le, Linoleum in de kunst van de 20ste eeuw' te zien. De tentoonstelling geeft een overzicht van de linoleum- druk, een grafische techniek die in de twintigste eeuw door beeldende kunstenaars over de hele wereld is beoe fend. De tentoonstelling omvat ruim 180 linoleum- drukken van onder andere Kandinsky, Kirchner, Picas so. Matisse, Baselitz, Escher en Comeille. Van de grafische technie ken is linoleumdruk één van de jongste. Na de uitvinding van het linoleum in 1863 in Engeland werden rond 1890 de artistieke mogelijkheden van het materiaal ontdekt door de vooruitstrevende Oostenrijkse kunstpeda goog Franz Cizek. De Duitse expressionisten voelden zich direct door de nieuwe techniek aangesproken. U- noleumdrukken van Ernst Ludwig Kirchner, Wasily Kandinsky en Gabriele Münter, uit de eerste jaren van deze eeuw, behoren tot de oudst bewaard gebleven drukken. De oudste Nederlandse li- noleumdrukken in de expo sitie zijn jeugdwerken van M C. Escher uit 1917/18. Van Picasso die in de jaren '50 en '60 ongeveer 150 li- noleumdrukken vervaardig de, zijn acht prenten gese lecteerd. Tevens zijn in de expositie kunstobjecten van linoleum opgenomen. In de expositie is ook een kinderonderdeel opgeno men. Jeugdige bezoekers krijgen elke zondag van 11.00 tot 14.00 uur de gele genheid om linoleumsnedes te maken. Het Cobra Museum is ge opend: dinsdag tot en met zondag van 11.00 tot 17.00 uur. FOTO ANP steeds meer aan musical doen ben ik er ook bij gaan zingen. In Sinatra s Songbook zing en dans ik onderdelen van het programma aan elkaar, een soort extra verteller, een scha kel. Ik zet ook 'de sexy persoon lijkheid' neer. Een beetje als commentaar op het appeal dat Sinatra had. Ik zing Saturday Night' (Is The Loneliest Night Of The Week), 'It Seems To Me I've Heard That Song Before', een van de versies van 'Night And Day'. En een duetje met Vera Mann. Ik ben het verleide lijke element. Althans, ik doe mijn best dat neer te zetten." Mathilde Santing doet de sa loonsongs in Sinatra's Song book. „Cor Franc heeft erg veel materiaal geselecteerd. Zoveel dat ik de komende jaren alleen maar Frank aan het bestuderen ben. Sinatra was net als ik een zwemmer. Zingen is ademha ling, eigenlijk is het hele leven ademhaling, en dat leer je in het water beter dan waar ook. Zo weet ik ook dat Sinatra de rug van een koperblazer bestu deerde en merkte dat die ge bruik maakte van 'luchtruim ten' onder de schouderbladen. Het vullen van dat lijf en die holten maakte hij zich eigen. Zijn techniek - fabelachtig - is eigenlijk klassiek. Hij produ ceert heel duidelijk frases, maar de klank is heel licht, helemaal poppy." ,,Ik heb zelf Ray Charles als nummer één. Waarschijnlijk omdat die in zijn gepassio neerdheid geen gêne kent. Mis schien omdat er een androgyn element in zijn optreden zit. Maar Sinatra is echt een kerel, die weet hoe een kerel door het leven gaat. Op die manier kan ik ook echt van het materiaal houden. Ik heb altijd goed naar Cor Bakker, Matilde Santing, Gerrie van der Klei en Vera Mann in Sinatra's Songbook. foto ruud gort Schilderij niet afkomstig van Gestapo ".re van programma over OlBlue Eves vanavond in de Stadsgehoorzaal auratie Sixtijnse kapel voltooid Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam heeft Toorops 'De Thames bij Londen' vermoedelijk op recht matige wijze verworven. Dat stelt dr. A. Bonke na onder zoek in opdracht van de gemeente Rotterdam. Het doek bevond zich tot in 1937 in de collectie van de fa milie Flersheim en hangt sinds dien in Boijmans. Een erfge naam van de familie vroeg zich af of het doek wel op fatsoenlij ke wijze in het bezit van het museum was gekomen, want de Gestapo heeft destijds een aantal kunstwerken van de fa milie in beslag genomen. Volgens Bonke kan dat met 'De Thames bij Londen' bijna niet het geval zijn. „De familie Flersheim vertrok tussen no vember 1936 en maart 1937 uit Duitsland. De kunstcollectie van de familie werd in Frank furt opgeslagen. Een Neder landse kunsthandel bood het schilderij in januari 1937 aan Boijmans aan. In maart 1937 werd het aangekocht. Flers heim heeft in mei van dat jaar nog werken van Duitse kunste naars in Frankfurt laten veilen. Alle nog resterende kunstwer ken uit zijn collectie zijn na de ze datum in beslag genomen." Het heeft er dus schijn van, al dus Bonke, dat Flersheim de Toorop nog zelf op de markt heeft gebracht. Onduidelijker is de kwestie rond Toorops tekening 'Gods vertrouwen', in bezit van de Stichting Museum Boijmans van Beuningen. Bonke sluit niet uit dat dit werk wel tot de in be slag genomen werken behoor de. „De tekening is in 1942 aan gekocht door particulieren en in januari 1943 geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen. Omdat het hier particulier bezit betreft is het niet aan de gemeente Rotter dam maar aan het bestuur van de stichting om te beslissen welke gevolgen het aan de con clusie en de claim van de erfge naam verbindt", zegt Bonke. ktad De restauratie van de Sixtijnse kapel in het Vati- voltooid. Het twintigjarige project heeft interessante inzichten in de schilderingen opgeleverd, aldus een oerder. De kapel werd aan het einde van de vijftiende ■n van de meest prestigieuze kunstprojecten van de Re- ce. Meerdere beroemde kunstenaars werden naar Rome om muren en plafonds te beschilderen. De schoon- ■rkzaamheden hebben kunsthistorici een veel betere in geven wie eigenlijk wat schilderde. Het blijkt dat de sAlessandro Botticelli, Domenico Ghirlandaio, Pietro o en Cosimo Rosselli ieder een gelijk aandeel hebben in deringen. Het plafond, waarop Michelangelo Buenarroti itste Oordeel' schilderde, werd enkele jaren geleden al ireerd. De Sixtijnse kapel is de ruimte waar kardinalen traditie in conclaaf gaan om een nieuwe paus te kiezen. fonds Cine CV haalt 41 miljoen op h» De filminvesteringsmaatschappij Cine CV van Van it Bankiers in Den Bosch en NIB-dochter InnoCap heeft miljoen binnengehaald. Het geld wordt gebruikt om is te produceren, waaronder een Amerikaanse ve sie i Lift'. Sinds eind vorig jaar is het voor vermogende parti- 1 fiscaal aantrekkelijk om in films te investeren. ;er Scatman John overleden De Amerikaanse zanger Scatman John, die in 1994 i tam verwierf met de megahit 'Scatman', is op 57-jarige n Los Angeles overleden. Scatman John, pseudoniem I tn Larkin, stierf aan kanker. Van 'Scatman' verkocht hij 1, rijd meer dan 20 miljoen exemplaren. Tot midden jaren ging Larkin door het leven als pianist in grote Europe- j s. Hij stotterde en gaf er daarom de voorkeur aan achter io weg te kruipen, totdat hij op een dag ontdekte dat indicap in werkelijkheid een geschenk uit de hemel I het nummer Scatman maakte Larkin daar dan ook ge- n. De man met de slappe hoed steunde tal van acties tteraars. t Hendrix 'gitarist van de eeuw' Muzikanten hebben in het Britse muziektijdschrift lagazine Jimi Hendrix uitgeroepen tot gitarist van de II lij bleef Eric Clapton en Led Zepellin-gitarist Jimmy or. Keith Richards van de Rolling Stones reikte niet ver- de 26ste plaats. Noel Gallagher van Oasis kreeg de twij- e >e eer de meest overschatte muzikant te zijn. Volgens de iten zijn de albumklassiekers van de eeuw 'Nevermind' rana, 'Dark Side Of The Moon' van Pink Floyd en 'Elec- pland' van Jimi Hendrix. John Entwhistle van The Who beste bassist uitgeroepen, voor Paul McCartney van ties en John Paul Jones van Led Zeppelin. numegen In Museum Het Valkhof in Nijmegen is momenteel de ten toonstelling 'Passages, Joris Ivens en de kunst van deze eeuw' te zien. Een Vein de opmerkelijke werken die deel uit maakt van de expositie is die met Mao en Richard Nixon in een informele setting. Het kunstwerk van Woody van Amen uit 1979 heet 'Double Happiness'. De tentoon stelling is nog tot 5 maart volgend jaar te bezichtigen. foto anp imeltje' in première iM_i Dé familiefilm voor de kerst. Zo wordt de nieuwe j: ndse kinderfilm 'Kruimeltje' van regisseuse Maria Pe- gekondigd. Gisteravond ging de film, gebaseerd op het i Chris van Abkoude, in première in het Amsterdamse s ski theater_Het verhaal gaat over de lotgevallen van het e straatjongetje Kruimeltje en zijn hond Moor. Op de g. oofdrolspeler Ruud Feitkamp te zien bij aankomst in n ski. foto mario nap

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 19