Het wordt een uitbundige kerst Maak me mooi
Trends
De theatrale kleding van Ellen Schippers
Hebbedingetjes
DINSDAG 7 DECEMBER 1999
160
REDACTIE MARGOT KLOMPMAKER EN SASKIA STOELINGA
Nu bijna iedereen bijna alles al heeft of kan kopen, wordt het
moeilijk om nog een cadeautje te vinden. Een paar tips.
foto's cpd
Voor de luxueus opgetuigde
kerstboom: porseleinen Noël
Bleu klokken en ballen van Vil-
leroy Boch. Per stuk 33,90.
gulden. Ze passen heel goed bij
het nieuwe Azurea tafelservies,
dal afzonderlijk - mokkakopjes,
mokken, asbak, vierkante scha
len en grote gebakschaal - in
geschenkverpakking te koop is.
Informaie: 033 - 246.40.60
Wie op de aanduiding 2000 uit
is kan kiezen uit talloze borden,
bekers, schalen en wat niet al.
Iets minder nadrukkelijk is MM
tweeduizend in Romeinse cij
fers. Op de millenniumschaal
tjes en -bordjes van Christian
Lacroix is het magische getal
verwerkt in rebussen (in het
Frans), waarvan er één luidt:
'wie bemint zal 2000 jaar lang
in zonneschijn leven'. Christof-
le brengt een collectie zilveren
'dobbelstenen van het jaar
2000'. Op alle vlakken van een
grote dobbelsteen met ribben
van 4 cm (172 gulden) zijn ge-
luksbrengers gegraveerd als een
klavertje vier, hoefijzer, olifant,
scarabee en het geluksgetal 21
Een kleiner zilveren werpsteen
is voorzien van beloftevolle
woorden als Liefde, Gezond
heid. Vreugde, Roem, Succes en
Geld (maar dan in het Engels).
Tenslotte nog drie schattige
dobbelsteentjes om echt mee te
spelen (101 gulden per set).
Informatie: 035 - 603.74.70
(Christian Lacroix); 035 -
603.74.70 (Christofle).
Goed ogende luxe is de door
Luca Trazzi bedachte espresso
machine X3 van Francesco Illy
Technisch ook een hoogstandje
trouwens. Van aluminium, met
bronzen boiler. Ook in goud en
zwart te koop. De X3 is 10 cm
breed. 27 cm diep en 30 cm
hoog en weegt 5 kg. Hij kost 735
gulden.
Informatie: 0346 - 21.40.23
Handdoeken van Zeeman dro
gen thuis prima, maar op reis
toont een design badlaken be
ter. Octopus heeft forse forma
ten waarop designers zich heb
ben uitgeleefd met zeemeer
minnen. octopussen en
gekko's. Vanaf 56 gulden. Meer
voor het flaneren langs de bou
levard is de zijden bloemens-
hawl die Maarten Vrolijk ont
wierp voor Ritzenhoff. De ro-
zenmotieven. uitgevoerd in de
cosmeticakleuren van het sei
zoen. lijken een soort textiele
make-up. De sjaals (50x50 cm)
kosten rond vijftig gulden.
Informatie: 026 - 327.28.88 (Oc
topus). 0049 - 28.22 .91.31.40
(Maarten Vrolijk).
Het juwelierswezen noemt het
graag traditie dat er in decem
ber sieraden worden gegeven.
Ze hoeven niet altijd een eeu
wig van goud en zilver te zijn, er
is mooi design in edelstaal. Xen
bij voorbeeld - afgeleid van het
Japanse woord Zen - in de col
lectie van Phenix. De legering
van nikkelvrij edelstaal en tita
nium voorkomt problemen met
allergiegevoeligheid. Het meest
bijzonder zijn de doorgesneden
spanringen. Tussen beide snij
vlakken is een briljantje klem
gezet, de spanning in het staal
houdt dat op zijn plaats. Prijzen
vanaf 305 gulden.
Informatie: 035 - 603.74.70.
THEA WAMEUNK
Ook de kerst ondergaat de druk
van de millenniumwissel. De
commercie verwacht de meest
uitbundige en geldverslindende
kerst sinds de geboorte van
Christus. Daar wordt op in ge
speeld met een versieraanbod
dat groter is dan ooit. met on
der meer zingende en heupwie
gende kerstmannen, elands
koppen voor aan de muur en
kerstbomen voor aan het pla
fond.
De handel rekent zich al rijk.
„De verwachtingen zijn hoog
gespannen en we weten dat het
verkooprecord van vorig jaar
gaat breken", vertelt medewer
ker Hans van Gorkum van Eu
ropa tuin; een landelijke keten
van tuin winkels.
In die winkels wijken de kunst
bomen voor echte exemplaren.
Van Gorkum: „De vraag naar
kunstbomen daalt nog steeds,
terwijl de duurdere, echte
exemplaren dit jaar weer volop
in de belangstelling staan. Een
voorbeeld van een kostbare
boom is de zogenoemde nobu-
lus, die tussen de tachtig en
honderd gulden kost." De soort
komt uit Ierland, heeft fraaie,
grijsblauwe takken en dient
zonder kluit in een standaard
met water te staan. „Weliswaar
hangt er een fors prijskaartje
aan, maar de nobulus ver
spreidt gedurende een lange
tijd een aangename geur in
huis en verliest pas na zes we
ken de naalden", vertelt Van
Gorkum.
Ook op de kerstboomstandaard
hebben de verkoopplanners
hun fantasie losgelaten: er zijn
nu standaards in de vorm van
cadeaupakketjes, kerstmannen
en rotsblokken. Voor de super-
trendgevoeligen is het aanbod
kerstballen uitgebreid met 'fro
zen fruit' van kunststof: ze wor
den verkocht in allerlei fruitvor-
men en hebben een doffe kleur.
De eivorm en de craquelé met
barstjes zijn er ook nog, en ver
der dringen Japanse tekens en
kleurrijke Indiase ballen zich
op. Met de kleurkeuze kan nie
mand de plank misslaan, want
vrijwel alle tinten zijn volgens
'trenddeskundigen' geoorloofd.
Goud en zilver blijven het po
pulairst, maar ook naar paarse,
bruine, grijze en natuurlijke
kleuren zoals zand, mosgroen
en crème, wordt de komende
weken een forse vraag ver
wacht.
Slingers en verlichting zijn ever
greens. Verstandig is wel om
verlichtingssets met een keur
merk aan te schaffen.
Benard is de positie van de
piek, die decennia lang de
kroon op het versierwerk was.
Volgens bedrijfsleider Jos Bus-
kermolen van de groothandel
in decoratieartikelen Victory,
hebben pieken hun langste tijd
Voor wie het leuk vindt: een elandenkop aan de muur.
gehad. „Grote engelen, kerstlin
ten en Walt-Disneyfiguren tooi
en vaker de toppen van kerst
bomen. Er bestaat bijvoorbeeld
een Micky Mouse die klimmen
de bewegingen in de boom
maakt", zegt de bedrijfsleider.
Hij signaleert ook een toene
mende behoefte om een kleine
boom aan het plafond te han
gen.
„Ons best verkochte artikel is
echter de zingende en heup
wiegende kerstman: die kost
honderd gulden en laat al dan
send de hele dag hetzelfde
deuntje horen. Gelukkig zit er
een volumeknop op het appa
raat", lacht Buskermolen.
Nog een geluk dat de Ameri-
Er zijn dit jaar volop bewegende
kerstmannen te koop.
kaanse trend om basketballen
de en zonnebadende kerstman
nen in huis te nemen niet ge
schikt wordt geacht voor ons
land. „We volgen de ontwikke
lingen in Amerika weliswaar op
de voet, maar dat vinden wij te
ver gaan", zegt Marcel van
Brussel, 'creative' directeur van
de Amsterdamse kerstartikelen-
leverancier Beekwilder. Hij
vindt wel, „net als vorig jaar,
een eland- of wilde zwijnenkop
aan de muur zeer eigentijds."
Hij signaleert dat de vraag naar
glitter en glamour voor de laat
ste Kerstmis van de eeuw bij
zonder groot is. „De producten
om die uitbundigheid in te vul
len, komen bijna allemaal uit
de Verenigde Staten. Net als de
zingende kerstman."
De trendwatchers voorzien
trouwens ook een verhoogde
vraag naar mistletoe ofwel ma
retakken om boven de voor
deur te hangen. Volgens de
symbolische betekenis van dit
Engels gebruik, mag iedere
vrouw die onder de mistletoe
staat worden gekust.
De winkelketen Intratuin heeft
het kerstthema 'puur, eenvoud
en balans' bedacht om het
groeiend aantal liefhebbers van
een Oosterse aankleding te be
dienen. Deze decoraties zijn
onder meer gemaakt van na-
foto's cpd
tuurlijke materialen, hebben
sobere vormen en bruine, witte
en zwarte kleuren. Voor de mu
zikale noot zijn speciale kerst-
cd's voorradig met daarop Azia
tisch klinkende meditatiemelo
dieën; de zogenoemde zelfbe-
wustwordingsmuziek. „Ook
Boeddhabeelden misstaan
niet", vertelt Van Brussel. Bot
sen die beelden niet met de
christelijke betekenis van Kerst
mis? .Absoluut niet", meent
hij. „De verpakking van de he
dendaagse kerst is multireligi
eus. Maar de traditionele
kerstal en engelen zijn nog bij
zonder geliefd."
De populariteit van de kerststal
verbaast hem niet. Traditie
blijft een belangrijke rol spelen
en krijgt juist nu een impuls.
„Met het nieuwe millennium in
het vooruitzicht grijpt menig
een terug naar oude gebruiken
en waarden", zegt Van Brussel.
„De eeuwwisseling veroorzaakt
een angstig gevoel en vandaar
dat goud- en roodgekleurde
kruizen, ankers en harten een
prominente rol in de versiering
spelen. Die drie symbolen ver
wijzen naar de geruststellende
gevoelens van geloof, hoop en
liefde."
ALEX VAN HOOF
Een toevallige ontmoeting tus
sen schrijfster Mischa de Vree-
de en couturier Edgar Vos leid
de tot een boek. In een talk
show op de televisie, waarin zij
en andere gasten vertelden over
hun ervaringen als kind in een
Japans interneringskamp, kwa
men ze elkaar tegen. Dat ge
meenschappelijke verleden
leidde tot een nader gesprek en
uiteindelijk een boek.
'Maak me mooi' is niet alleen
een biografie over de couturier
Vos door de schrijfster De Vree-
de, maar ook een verhaal waar
in de auteur vertelt over het tot
stand komen van een haute-
couture-pak en hoe je je daarin
voelt.
Edgar Vos (1931) woont aan het
begin van de Tweede Wereld
oorlog met zijn moeder en zijn
broer Henk in Soerabaja, in wat
toen nog Nederlands-Indië
heet. Zijn vader vaart als kapi
tein voor de Koninklijke Neder
landse Pakketvaart Maatschap
pij. Als Japan 'ons Indië' bezet,
worden Vos en zijn broer geïn
terneerd in het jongenskamp
Bankong.
Zijn broer overlijdt daar; een
gebeurtenis die Vos zijn leven
lang bij zich blijft dragen. Zowel
zijn moeder als vader blijven
'Henkie' idealiseren. Nog jaren
later moet Edgar horen hoe
mooi Henkie was en hoe goed.
Het is vooral het hunkeren naar
erkenning dat Vos' leven als
couturier heeft bepaald. „Maak
me mooi, maak mij mooi. Dat
is volgens mij, wat er van ons
couturiers wordt-gevraagd. Ik
behoor dan ook niet tt
werpers die vernieuwt f
den genoemd. Verniet ji
ook niet meer, want w
door de eeuwen heen
ten mode al gehad, ze
lijke mode. Wat ik wil,
sen 'pleasen' en mijm f
lijke doel is dat een vrt o
mooi uitziet, dat ze er R
uitziet dat er gezegd w z
'Goh, wat een mooi w 1
heeft ook nog een mocT
aan", zo staat in het b
zen. tri
Inderdaad is Vos geen h
wende ontwerper, ma vi
heeft in de loop der ja F
veel vrouwen, onder vig
heel wat bekende, gelt g
maakt met zijn ontwe P
Naast zijn haute couti C
in draagbaarheid en p g
samengaan, maakt hij(t<
ding voor zijn over gehB
derland verspreide bo h
Kleding voor iedereen N
lopen meer mensen mo
bel van Edgar Vos in h i
dan van welke andere n
per ook", constateert] 5
ook tevreden. K
'Maak me mooi' is nie P
het verhaal van een bqN
Nederlander. De Vreei N
weeft de levensgeschil ft
van Vos met haar eige a
gen, herinneringen enG
en dat maakt deze uitgD
meer dan een biografi 5
(Maak me mooi, Miscl d'
Vreede, uitg. De Geus.jb
gulden) di
RIA SCHUURHUIZEN 6
Edgar Vos in zijn jonge jaren, toen hij nog als fotomodi
kost verdiende enrr
De ontwerpen van Ellen Schippers bewegen zich op de grens van beeldende kunst the
ater en kleding. foto cpd
Klanten uit de Verenigde Staten en
Japan komen naar Nederland voor
een (feest)jurkje van Ellen Schip
pers, die internationaal opzien
baart met creaties als een vleer
muispakje of een jurk met opblaas-
borsten. De grens tussen beelden
de kunst, theater en kleding ver
vaagt in het werk van de Amster
damse vormgeefster, die met haar
fashionshows in lak, leer. rubber en
vinyl diverse theaters en festivals
afreist.
Ellen Schippers is gek op films en
theater. Als meisje van negen al
maakte 'My Fair Lady' een onver
getelijke indruk op haar. Maar ook
filmregisseur Fellini behoorde in
haar jeugd al tot het rijtje favorie
ten van de beeldend kunstenares
en vormgeefster uit Amsterdam,
die in de cinema en het theater
haar grote inspiratiebronnen ziet.
Ellen Schippers ontwerpt kleding.
Of beter gezegd objecten. „Mijn
kleding is geen mode", zegt ze.
„Mode heeft te maken met trends
en daar heb ik me nooit mee bezig
gehouden. Al werd mijn kleding in
het verleden opeens tot trend ver
heven in een bepaald circuitje."
Het werk van Schippers is tweele
dig. Ze maakt hele bijzondere kos
tuums (ooit een limonadepak ge
zien?) voor haar eigen shows waar
mee ze door het land reist. Eens in
de vijf jaar wordt een geheel nieu
we show neergezet, waarvan Schip
pers zelf de regie in handen heeft.
Het betreft optredens die zich op
het grensvlak van beeldende kunst,
theater en kleding bewegen. Het
fashion theatre' was onder meer te
zien op festivals in Wenen en New
York.
Voor de Staatsopera in Dresden en
voor het Nederlandse Introdans
maakte ze kostuums. Ook werkte
ze voor films van Theo van Gogh
en Pim de la Parra.
Daarnaast ontwerpt Ellen Schip
pers een draagbare collectie die
vooral wordt aangeschaft voor spe
ciale gelegenheden. In haar spier
wit geverfde studio op een boven-
etage aan de le Jan Steenstraat,
waar ze klanten op afspraak ont
vangt. toont Schippers haar laatste
werk, waarvoor klanten uit de Ver
enigde Staten, Japan en Denemar
ken naar Amsterdam afreizen.
„Wat je in de rest van de wereld op
dit terrein ziet, valt doorgaans erg
tegen. Zelfs in New York", vertelt
ze. „Het is allemaal vrij stereotiep.
Ik zie mijn kleding daarentegen als
zeer fantasievol. Een strapless jurk
je of een kostuum van rubber ma
ken is geen uitdaging. Dat zegt me
niet zoveel. Maar iets bijzonders
van rubber is bijna nergens te krij
gen. Door de publiciteit die ik in
buitenlandse magazines krijg we
ten die mensen me dus te vinden
in Amsterdam.
Geen standaard strapless jurkje
dus, maar wel een zwarte rupsjurk
met rubberen doppen en een
vleermuis-bustier. Veel van wat ze
maakt is afgeleid van de kostuums
uit haar theatershows waarmee ze
ook regelmatig naar het buitenland
afreist.
Met die shows is het achttien jaar
geleden allemaal begonnen in the
atertjes in Amsterdam en Utrecht.
Na haar studie textiele vormgeving
stond ze voor de keuze om of het
onderwijs of de beeldende kunst in
te gaan. „Het onderwijs zag ik niet
zo zitten", zegt Schippers. „Objec
ten trokken me meer aan, hoewel
ik weer niets heb met statische ob
jecten die in een steriele omgeving
als een museum of galerie tentoon
gesteld worden. Er moest wel een
relatie met mensen worden ge-
legd."
Ellen Schippers ontwikkelde shows
waarin zij 'bodysculptures' toont.
Daarvoor werkt ze samen met ac
teurs, dansers en mimespelers.
„Het object is het uitgangspunt",
vertelt ze. „Daar ga ik beweging bij
zoeken, die past bij de sfeer die het
kostuum al heeft." Een van haar
oudste creaties is het limonadekos
tuum, bestaande uit een met limo
gevulde buizenconstructie.-„Op het
toneel werd de man die het aan
had letterlijk leeggedronken", al
dus de vormgeefster.
Ze kreeg al snel de vraag of ze ook
kleding kon maken. Haar eerste
opdracht werd een trouwjurkje van
imitatieleer. „Ik had nog nooit iets
met kleding gedaan. Hooguit voor
mezelf. Toch vond ik kleding als
kind al heel spannend. Ik was zo'n
meisje dat dingetjes maakte voor
haar Barbie. Het intrigerende aan
kleding vind ik de reacties die het
losmaakt bij anderen. Er is zoveel
wat niet kan of niet mag. Waarom
werd je vroeger naar huis gestuurd
als je rok te kort was? Waarom
mocht je geen hoge hakken aan? Er
was veel wat niet kon, maar dat
maakte het juist spannend."
Een tijdje leverde ze kleding aan
winkels in onder meer Zwitserland
en New York. „Maar ik werk liever
voor mensen die ik zie. Zo heb ik
pas een geweldige lange jurk van
rubber gemaakt voor iemand die
25 jaar getrouwd was en iets heel
bijzonders aan wilde op haar feest
in een kasteel. Er zijn trouwens veel
meer mensen die zoiets aan kun
nen dan je denkt. Je hoeft geen
maatje 38 en een perfect 1 s<
hebben. Ik zoek iets uit wi
persoon past, zolang het 113
maar klopt. Mensen zijn 61
vaak verbaasd dat ze dit k n
dragen. Ze zijn onzeker ovf
eigen lichaam en associër 1
ding toch vaak met de fettf['
reld."
Aan de haken aan de mui
studio hangen lange en ktIW
ken, broeken, rokjes en bi n
voornamelijk zwart, wit ei
rubber. Iedere creatie die
Schippers verzint leidt tot
draagbare kledingstukken
uitgangspunt is altijd een
treem mogelijk ontwerp",
„Met dat als basis ga ik an
dingstukken maken. Het i
dere manier van naar klet
ken. Je hoeft niet altijd va
den aan de functionaliteit
Haar grootste uitdaging z w
ter in het kledingtheater.;t
rovend, maar erg leuk om JZ
Ik moet toch iedere keer
nieuws verzinnen. Een ti
cept neerzetten. Maar
heel veel mogelijkheden,
land heeft genoeg leuke f< p.
waar ik zou willen optredi m.
n tot
r ik z
U
I 23456789 10
Anagram
Op elke verticale regel dient een woord van vier een van vijf en
een van zes letters te worden ingevuld. Het woord van vijf letters
bestaat uit de letters van het voorgaande woord plus 1het woord
van zes letters bestaat uit de vijf letters van het voorgaande woord
plus 1 Als de hele puzzel juist is ingevuld, vormen de letters in de
vet omlijnde kolom een woord.
1 Koorhemd - schermwapen - vrucht;
2 vogel - mooi - jachtexpeditie.
3 vuilnishoop - lijst - stuk chocolade;
4 dokter - sleepnet - rassenhater;
5 landbouwer - werkzaamheid v e. tandarts - elfenkoning;
6. hoffeest - gelijkmatig - vallei;
7 tijdelijk gebruik - afgemat - waterzucht;
8 werpanker - lijfwacht - tuin,
9 dorsvloer - man van adel - denkbeeldig;
10 warm - hemelruim - evenwel
HEINZ
Oplossing van maandag:
Horizontaal: 1 Bek; 5. abt;
7. nieuw; 8. ben; 9. bof;
11. kaste; 14. si; 16. ut; 17. eis;
18. beu; 19 el; 20. ra; 22.
immer; 25. sok; 27. Eli; 29. regie;
30. bel; 31. sik
Verticaal: 2. Ene; 3. kink; 4. buis;
6. blo; 8. bes; 9. be; 10 fat;
12. alsem; 13. tobbe; 15. iel;
16. uur; 19. els, 21. aai, 22. ik;
23. moet; 24. reis; 26. ode;
28. lei.
f MPcjMje/
JE p'e yve&z
MEEEtVW, gJVBJOP? J
-
--