Europese prijzen voor Almodóvar a Besnyö hoort in -redivisie fotografie Simons barst van talent Marijn Cultuur Kunst Bij Daryll-Ann zitje op het puntje van je stoel Filmmuseum begrijpt niets van kritiek op verhuisplan \NDAG 6 DECEMBER 1999 941 •1 15 muziek recensie hans keuzers Concert: Daryll-Ann Jelle Paulusma/gi- taar, zang, Anne Soldaat/gitaar, zang, Jeroen Vos/bas, Jeroen Kleijn/drums, Coen Paulusma/zang. Gezien. 3/12, LVC, Leiden. Daryll-Ann maakt met 'Ren- ko' in 1992 een vliegende start. De formatie sleept met het debuut een contract van het Engelse Hut-platenlabel binnen, maar wordt er net zo hard weer uitgekegeld als de verkoopcijfers flink achterblij ven. Het is het soort doemsce nario waaraan menige band kapot gaat. Tussendoor maakt Daryll-Ann nog het moeilijk toegankelijke 'Weeps'. Heel indringend, maar vooral live veel te serieus en bijna niet doorheen te komen. De Haags/Amsterdamse band neemt wijselijk een adempau ze van bijna twee jaar en slaat met 'Happy Traum' - niet een gekunstelde naamconstructie, maar gewoon de naam van een Amerikaanse folkzanger - keihard terug. En zelfs, als we helemaal eerlijk zijn, heeft de cd 'Happy Traum' nog een beetje dat truttige. Mooie cd hoor, maar hij mist net eventjes dat scher pere randje wat je verwacht om je niet helemaal in slaap te sussen. 'Surely justice', vlakjes uitgevoerd op de plaat, brengt je bij het begin van het optre den meteen op het puntje van je stoel. Anne Soldaat geeft het nummer met zijn gitaarsolo meteen een lekker venijnig randje mee. De puzzelstukjes vallen bij het 'Seaborne West- '-materiaal in elkaar. Het is een lust voor het oor om de breekbare, dromerige num mers 'Stay' en 'The Doctor I' te zien vertolken. Sterke songs, met een heerlijke zon dagochtend-helderheid ge bracht, afgewerkt met verras sende climaxen en onder steund door de rollende, speelse drums van Jeroen Kleijn. Die lijkt een abonne ment op het LVC te hebben, want zat hij de dag ervoor ook al niet bij Bauer achter de drumkit? De harmonieuze vocalen van de broertjes Paulusma - ja ook broertje Coen is weer bin nenboord gehaald - samen met de tweede stem van Sol daat zijn perfect in balans, en in supervorm tijdens het sterk John Lennon-getinte 'Des- mond don't go'. De psychede lische toegift 'H.P. Confirm', met de uit duizenden herken bare prettig gejatte riff, en de ijzersterke climax maakt het heerlijk avondje Daryll-Ann af. Wie het bandje ten tijde van 'Renko' zag wilde heel graag dat specifieke live-ge- luid terug. Vrijdagavond wa ren er op de setlist geen num mers van dat debuut te vin den, maar kreeg het publiek toch een klein beetje die on gecompliceerde live-band van het begin terug. de hand van interviews met Be- snyö zelf, haar zusters en oude vrienden. De 'fotografe werd op 29 april 1910 in Boedapest geboren als dochter van een welgestelde joodse jurist. Ze kreeg een be schermde opvoeding en bloei de naar eigen zeggen pas op toen ze eenmaal door de stra ten van de Hongaarse hoofd stad kon zwerven met een ca mera in de hand. Haar vader vond het na enig aandringen goed dat ze in 1930 naar Berlijn verhuisde, waar ze op de valreep vóór Hitiers machtsovername een paar jaar als bohémien leefde en werkte te midden van een groep vrien den met linkse sympathieën. Ze fotografeerde er de diago naal gecomponeerde straattafe relen die nog steeds imponeren door hun verstilde schoonheid. In de zomers ging ze met haar familie op vakantie naar het Ba- latonmeer in Hongarije, waar ze haar beroemde foto van het zigeunerjongetje maakte dat met zijn cello op zijn rug over een weg sjouwt. In de mono grafie is gelukkig ook de prach tige, onbekendere foto opgeno men die het gezicht van hetzelf de jongetje met zijn melancho lieke ogen toont. In Berlijn kreeg Besnyö een verhouding met John Fernhout, zoon van de schilderes Charley Toorop die zich in het Noord- Hollandse Bergen omringde met een vriendenkring van pro gressieve kunstenaars, schrij vers en intellectuelen. Gevoegd bij het oprukkende antisemitis me dat ook Besnyö's werk als fotograaf begon te beïnvloeden (het persbureau Neofot wilde haar foto's nog wel hebben maar zonder naamsvermel ding), leidde dat tot haar besluit naar Nederland te verhuizen. De relatie met Fernhout zou standhouden tot 1938, maar met Charley Toorop, die haar vanzelfsprekend in contact bracht met haar vrienden, is Besnyö altijd een innige vriend schap blijven onderhouden. In de monografie staan foto's van Toorop uit 1932 en 1950. Op de eerste is de nog donkerharige kunstenares op de rug gezien bezig aan een schilderij van een vrouwelijk naakt dat op de ach tergrond op een bed ligt. Op de tweede, een indrukwekkend portret, is Toorop grijs gewor den en toont haar doorgroefde gezicht de diepe emotionele sporen van de Tweede Wereld oorlog. Besnyö voelde zich meteen thuis in Nederland en bouwde er een florerende praktijk op als architectuur- en portretfoto graaf. Ook leverde ze geregeld foto's aan dag- en weekbladen. Ze kwam de Tweede Wereld oorlog veilig door op onder duikadressen; daarna besteed de ze het grootste deel van haar tijd aan het opvoeden van de twee kinderen die ze met haar tweede echtgenoot Wim Brusse kreeg. Dat haar vooroorlogse foto's door kenners gewoonlijk als haar beste werk worden be schouwd, wekt bij het bekijken van haar productie van na 1945 toch enige verbazing. Alleen al de foto van Toorop uit 1950 zou volstaan om het tegendeel te bewijzen. Maar ook de compo sitorische kwaliteiten van de sfeervolle foto's van onder meer de Bruynzeelfabriek in Zaan dam uit 1950 en de waters noodramp in 1953 doen zeker niet onder voor die uit de eerste Werk van de fotografe Eva Besnyö. fase van haar carrière. Volgens Diepraam is Besnyö in het gezelschap van Carel Bla zer. Cas Oorthuys en Emmy Andriesse door fotohistorici veel te gemakkelijk ingedeeld in de sterke traditie van de docu- mentair-humanistische. soci aal-bewogen fotografie: 'Wie al leen van dat deel van haar oeu- FOTO CPD/EVA BESNYÖ vre kennisneemt, verliest al snel het zicht op Eva's complexe ontwikkeling voordien.' Wie de tentoonstelling ziet zal die fout niet langer maken. Voorzitter D. Istha van het be stuur vah het Nederlandse Filmmuseum in Amsterdam is verbaasd. Hij begrijpt niets van de kritiek op het besluit van dat bestuur dat het museum niet zal deelnemen aan een Cen trum voor Beeldcultuur in Rot terdam. Istha erkent dat het museum zelf een van de initiatiefnemers is geweest van de oprichting van een Beeldinstituut waarin bij elkaar vijf organisaties moe ten samenwerken. Namens het museum woonde onder ande ren directeur H. Blotkamp de gesprekken daarover bij. Zij toonde zich positief over een dergelijk instituut in Rotter dam, inclusief de verhuizing van het museum vanuit Am sterdam naar de Maasstad. Volgens Istha werd de hou ding die Blotkamp 'kennelijk' had, niet door het bestuur ge steund en waren alle betrokken daarvan op de hoogte. „Wij hebben steeds gezegd dat we nog geen beslissing hadden ge nomen. De staatssecretaris wist dat. Dat onze directeur kenne lijk de indruk heeft gewekt dat het Filmmuseum voor een ver huizing naar Rotterdam was, daar hebben we misschien een fout gemaakt. Dat het bestuur en de ondernemingsraad er an ders over dachten en nog geen besluit hadden genomen, had den we niet zo lang binnens huis moeten houden." Istha verbaast zich verder over de houding die staatsse cretaris Van der Ploeg (cultuur) heeft aangenomen, toen het besluit van het bestuur bekend werd. De bewindsman houdt vast aan de verhuizing van hel museum naar Rotterdam. Het museum loopt zelfs het risico de overheidssubsidie te verlie zen. In een gesprek met De Volkskrant zinspeelt Van der Ploeg op een eventueel vertrek van het bestuur. „Als bestuur heb je de verant woordelijkheid voor de lange termijn. Het kan toch niet zo zijn dat als een bestuur van een culturele instelling iets niet wil, de staatssecretaris zegt: gaan jullie dan maar weg." Istha roept de staatssecretaris op meer tijd te nemen. „Waar om die haast en die enorme druk?" zegt hij. „Rotterdam heeft tot 30 maart de tijd om het Las Palmas-plan te onder bouwen. Waarom die opdracht niet verruimen en ook naar an dere alternatieven kijken dan alleen naar de totale verhuizing van het Filmmuseum naar Rot terdam?" Istha mist in dat plan uitleg over de financiën en de ver wachte bezoekersaantallen. Verder bestaat er volgens hem geen inhoudelijke visie over wat de medewerkers in het instituut nu precies moeten doen. ik van 89-jarige alsnog bekroond met vele eerbewijzen idam francoise ledeboer jarige Eva Besnyö moest eeuw geleden stop iet fotograferen omdat jen haar in de steek lie- laar als beste beschouwde irlogse werk verdween 1970 uit het collectieve itzijn, maar in de laatste haar leven ontvangt ze vele eerbewijzen. In Ber- :eeg ze de prestigieuze |Salomon Prijs 1999, afge- weekeinde werd in het lijk Museum in Amster- een expositie van haar geopend en er is een tige monografie over haar en werk verschenen, titgave is deel negen in de Monografieën van Neder- Fotografen', een reeks oor Focus Publishing BV liële ondersteuning krijgt iet Prins Bernhard Cul- nds. Besnyö trok eind ja- stig en begin jaren zeven- veel publieke aandacht aar foto's van Dolle Mina- maar die worden door rs als artistiek van weinig it beoordeeld. Willem lam maakt in zijn uitvoe- tikel in deze monografie duidelijk waarom het van Besnyö zonder 1 van twijfel toch thuis- in een serie met topfoto- i als Pieter Oosterhuis, Wessing, Emmy Andries- t Zwart, Paul Citroen en d Isaac Asser, ikzij de steun van het Bernhard Cultuurfonds is e monografie over Besnyö e: juweeltje geworden. De m t afgedrukte zwart-wit fo- ijn verdeeld over hoofd en waarin Diepraam haar re stapsgewijs volgt aan |na Turner komt naar Groningen ningen Tina Turner geeft op dinsdag 18 juli een concert op Irafbaan in het Stadspark in Groningen, waar The Rolling ïes vorig jaar ook optraden. De voorverkoop voor het con- begint aanstaande zaterdag. Turner, die op 26 november 60 werd, verklaarde onlangs dat ze.in 2000 haar laatste toemee ikt. Die begint op 3 juli in Hannover. Behalve Groningen t ze onder meer Parijs, Londen, Keulen en München aan. jmieinen achter de duinen Ihaag» Op 21 december heeft in het Haagse Museon de offi ce opening plaats van de permanente tentoonstelling 'Ro- Jnen achter de duinen'. De expositie biedt archeologische Idsten die zijn gedaan in de Zuid-Hollandse kuststreek: Ro- inse mijlpalen, een bouwoffer, het paard van Ockenburgh, Jpeinse recepten en nog veel meer. Het geheel schetst een ld van het dagelijks leven van de Romeinen (tot 406 na bezetter van Nederland) en de Cananefaten, de oor- bewoners van het kustgebied. Het begin van de ex- iitie valt samen met de presentatie van het boek 'Van Ro- soldaten en Cananefaten', van de hand van J. Waas- trice Madeline Kahn overleden Seles De Amerikaanse actrice Madeline Kahn is vrijdag tëwYork op 57-jarige leeftijd overleden aan kanker. Kahn vierf in 1972 bekendheid, toen zij de rol van de verloofde t ais t LCEI iRyan O'Neal speelde in "What's Up Doc?', met afs tegen- Jblster Barbra Streisand. In Mel Brooks' 'Blazing Saddles' pa leerde Kahn Mariene Dietrich. Voor die film en voor 'Paper pn' werd ze genomineerd voor de Oscar voor beste nevenac- maar zij greep telkens naast de prijs. tevie Wonder hoopt te kunnen zien Polanski ontving zo'n onder scheiding. Drie lagere bekroningen stel de 'Berlijn' beschikbaar voor de film 'Sunshine', van de Hon gaar Istvdn Szabo en wel via de Prijs voor de beste acteur (de Brit Ralph Fiennes), de Prijs voor het beste script (geschre ven door Szabo en Israel Horo witz) en de Prijs voor het beste camerawerk (Lajos Koltaj) en tevens bedoeld voor diens film Uw i egend Of 1900'. Als beste niet-Europese speelfilm werd 'The Straight Story', van David Lynch, be kroond. die eveneens aan het Festival van Cannes had mee gedaan zonder er iets aan over te houden. Wim Wenders kwam als beste documentarist uit de bus voor 'The Buena Vis ta Social Club'. 'The War Zone' (het regiedebuut van de Britse acteur Tim Roth) werd onder scheiden als 'grootste ontdek king'. De Italiaanse inzending 'Benvenuto A San Salvacio' werd gelauwerd als beste korte film. Componist Ennio Morri- cone werd bekroond voor zijn gehele oeuvre. De acteerprijzen van het pu bliek werden geschonken aan Sean Connery en Catherine Ze- ta-Jones voor hun spel in 'En trapment'. De prijs van de FI- PRESC1 (internationale organi satie van filmcritici) werd ge schonken aan 'Adieu. Plancher Des Vaches', van Otar Losselia- ni. muziek recensie aadvan der ven Concert: Residentie Orkest o.l.v. Jac van Steen, m.m.v. Marijn Simons (viool).'Sensemaya' van Revueltas, Viool concert van Stravinsky en 'Noises in the Night' van Simons. Gehoord: gisteravond, Philipszaal, Den Haag Eerst levenslustig op het podi um om het Vioolconcert van Stravinsky te spelen, daarna in de zaal om te horen wat het Re sidentie Orkest van zijn nieuwe compositie maakte. Voor de 17- jarige violistrcomponist Marijn Simons uit Geleen was het een belangrijke gebeurtenis, dat concert van gisteravond. Maar ook voor de Nederlandse mu ziek. Want wat we hoorden was iemand die barst van talent, als violist, maar vooral - wat nog uitzonderlijker is op die leeftijd - als componist. Het Residentie Orkest heeft zijn nek uitgestoken door Ma rijn Simons een compositie-op- dracht te geven. Die moed is royaal beloond. De jonge toon dichter, leerling van Daan Man neke in Amsterdam, verwende het R.O. met een duizelingwek kende partituur, die ongeveer drie kwartier in beslag neemt. 'Noises in the Night' is ontstaan vanuit een fascinatie door de cultuur van de Noord-Ameri kaanse indianen. De mythen en legenden, maar ook de muziek. Marijn Simons verdiepte er zich zo heftig en langdurig in, dat hij zelf een halve indiaan werd. Op het laatst kon hij melodietjes in de trant van de indiaanse volks muziek uit zijn mouw schud den. We zouden 'Noises in the Night' kunnen typeren als een briljante, maar ietwat uit de hand gelopen jungle-symfonie. Hier en daar zijn de ideeën met de componist aan de haal ge gaan. Maar wat voor een idee- en. Hier spreekt iemand, die niet alleen veel fantasie heeft, maar ook van nature een indi vidueel gevoel voor klank bezit. Marijn Simons blijkt een bij zondere liefde voor houtblazers en slagwerk te hebben. Samen geven ze deze muziek vaak een bezwerend karakter (in over eenstemming met de hier uit gebeelde legendes). Daarbij legt de luisteraar al snel een relatie met de Stravinsky van 'Le sacre du printemps' (ook in enkele vToegere werken van Simons zit veel Stravinsky, maar op een meer speelse manier). Het zijn niet de slechtste componisten, die over zijn schouders meekij ken. Bij dit alles vertoont de mu ziek echter een aangename, verfrissende oorspronkelijk heid, die heel veel (oudere) Ne derlandse componisten wel eens een identiteitscrisis zou kunnen bezorgen. Natuurlijk had er wel wat in deze partituur geschrapt kunnen worden. In het tweede deel loopt Marijn Si mons een beetje vast en de be doeling van het laatste deel - heel veel slagwerk met een beetje orkest er omheen - wordt niet helemaal duidelijk. Maar de klank is altijd suggestief en de muziek heeft sfeer en karak ter. Misschien teveel noten, maar in elk geval geen dode no ten. Dirigent Jac van Steen en het Residentie Orkest hadden er veel werk aan, maar zo te ho ren was dat niet onaangenaam. En dan de violist Marijn Si mons. Ook niet iemand om snel aan voorbij te gaan. De Stravinsky die hij gisteravond speelde is niet de Stravinsky (van de 'Sacre'), die in Simons' compositie horen. Het Viool concert laat de neo-klassieke kant van de Russische-Ameri- kaanse componist zien. Het is een concert, waarvan de schrijf wijze voor viool volstrekt uniek is. Dan denken we aan de dub- belgreeptechniek en de hoekige motoriek, met zeer gepronon ceerde, stoterige ritmen. Juist die elementen kwamen in het spel van Simons heel goed tot hun recht. Zijn flair is bovendien benij denswaardig. Niet helemaal ge slaagd was de manier waarop hij de langzame delen speelde. Die moeten wel zangerig maar zeker niet zoet klinken. Hier kregen ze teveel een Mendels- sohn-geluid. De samenwerking met dirigent en orkest was pri ma. Alsof Marijn Simons een al zeer geroutineerde vioolsolist is. prijs. Het is voor de Spaanse film een klinkende revanche op het Fes tival van Cannes waar in mei Almódovars film algemeen fa voriet was maar werd afge scheept met de Jury-prijs. De hoofdprijs (de Gouden Palm) werd toen geschonken aan de Belgische film 'Rosetta' van de gebroeders Dardenne, terwijl hun hoofdrolspeelster Emilie Dequenne de actrice-prijs won. Rosetta en Dequenne hadden zich ook voor de Europese Filmprijzen genomineerd maar wonnen dit keer niets. Het is I/Baltimore De blinde zanger Stevie Wonder hoopt bin- 3rt na een bijzondere medische ingreep weer te kunnen Dat meldt het Britse showbizzpersbureau WENN. De irikaan werd kort na zijn geboorte blind nadat artsen een ider hadden begaan. De operatie wordt uitgevoerd in een ek in Baltimore. De bedoeling is dat een cameraatje beel- 'ivastlegt en die omzet in elektronische signalen. Die worden onden naar een microchip dat op het netvlies van de zan- 1 worden aangebracht. De chip moet vervolgens cellen liet werk zetten en de zanger op die manier in staat stellen r iets te kunnen zien. Tot nu toe is de'ingreep getest bij vijf- lensen, bij wie de chip niet langer dan een half uur mocht en zitten. Stevie Wonder heeft ooit gezegd dat zijn leven [laakt is als hij zijn vier kinderen met eigen ogen kan aan- ven, ook al is het maar voor tien minuten. Een woord ster van het Johns Hopkins academisch medisch centrum tltimore verklaarde vrijdag dat op dit moment nog geen atie van de blinde zanger op het programma staat. De Spanjaard Pedro Almo dóvar heeft zaterdagavond tijdens het Europees Film gala in het Berlijnse Schil lertheater drie prijzen ge wonnen met 'Todo Sobre Mi Madre', oftewel 'Alles Over Mijn Moeder'. De le den van de European Filmacademy riepen deze tragikomedie over sterke vrouwen uit tot beste film van het jaar en hoofdrol speelster Cecilia Roth tot beste actrice. 'Todo Sobre Mi Madre' werd tevens be kroond met de Publieks- Actrice Cecilia Roth, regisseur Pedro Almodó var en Antonio Banderas met hun prijs tij dens het Euro pees Filmgala in het Berlijnse Schillertheater. FOTO AP heel waarschijnlijk dat 'Todo Sobre Mi Madre' begin volgend jaar in Hollywood ook de Oscar en Golden Globe zal winnen voor de beste niet Engels ge sproken film. Zaterdagavond bracht de Filmacademie ook nog een ere saluut aan de Spaanse cinema door Antonio Banderas (groot geworden via films van AJrnó- dovar, later fameus geworden via 'Evita' en 'Zorro') een prijs te geven voor zijn Europese bij drage aan de wereldcinema. Ook de Poolse cineast Roman Stevie Wonder foto ANP f

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 15