Kabinet geeft Rijksmuseum 100 miljoen Nederlandse Elisabeth een monumentaal spektakel Excentrieke homoseksueel uitgegroeid tot cultfiguur Sappige soap-operette in Stadsgehoorzaal Cecile van der Bent wint Rijnlands Muziek Concours Cultuur Kunst Vlammend afscheid van eids Vocaal Ensemble Mannenballet Quentin Crisp 1908-1999 Crescendo speelt 'De klokken van Corneville' SABINE VAN DEN BERG «retelling- 'De klokken van Corneville' van Robert mquette door Leids operettegezelschap Crescendo, 'gent: Rutger van Leyden. Regie: Lida Spaans. Ver eng'Joop Fransen. Gezien: 20/11, Stadsgehoorzaal, Leiden. 'tuurlijk krijgen ze elkaar uiteindelijk. stoere kapitein van Corneville trouwt jn charmante gravin Germaine. Maar voordat wij getuide zijn van allerlei >ige verwikkelingen waaraan de ge- liddelde soapopera een punt kan zui- T- Nee, geen sneeuwwitte bruidsjurk >r Marjolaine die zo graag een kroon 'haar kruin zou dragen. Zij blijkt maar vondeling gelegd in een kruidentuin, "or een dubbeltje geboren, nooit zal ze to kwartje worden. tóds Operettegezelschap Crescendo H afgelopen weekeinde zijn jaarlijkse 'voering. In twee voorstellingen laten to waar je een jaar naar toe hebt ge- e(h. Trek je mooiste kostuum aan en "tf poeder op je wangen. Dit mag niet Aders heten dan een fuifje op de bühne. Grote dragers van 'De klokken van orneville' zijn dirigent Rutger van Ley- to en Lida Spaans, die tekent voor de ^e. Beiden professioneel, thuis in het repertoire, helpen zij de amateurs door de avond heen. Van Leyden houdt zijn orkest alert. Zijn expressiviteit en charis ma maken de musici enthousiast. Ze spelen puntig. Laten de klokken uit de compositie luiden. En als je het geluk hebt vooraan te zitten, kun je in de or kestbak meegenieten van een oudere violist, met witte baard, die lyrisch speelt. Zich als een oude zigeuner met ziel en zaligheid in de muziek stort. Prachtig om naar te kijken. Helaas zijn de teksten achterin de zaal slecht verstaanbaar. Maar vooraan is al les goed te volgen. We gaan naar het Normandië van twee eeuwen terug. Naar de jaarmarkt van Corneville, waar knech ten en diensters zichzelf verhuren. In fleurige schorten zingen de dorpsvrou wen, ware roddeltantes, over leannette en Suzanne die vrijden in het korenveld en stoeiden in het hooi. Maar deze akte wordt nog pikanter als de kapitein het plein betreedt. Hij, man van de wereld, met in elke stad een schat, wordt over tuigend gezongen door Marco van de Klundert. Alleen Gaspard, de pachter die zich eigenaar noemt van het slot van de kapitein, is niet zo blij met deze nieuw komer. En wanneer de klokken luiden, als teken dat de echte kasteelheer is gear riveerd, krijgt Gaspard het flink be nauwd. Het uitmuntende spel van deze slechterik komt van Jan Tielrooy. Met een vlassige pruik en slepend been geeft hij de rol een eigen karakter mee. Ook Grenicheux, de visser die graag een beschuitje zou eten met Germaine, maar het nimmer redt tot aan haar bed, laat staan tot aan het ontbijt, wordt heel natuurlijk vertolkt door Wim Grens. Dic ky Oskam zingt de rol van Marjolaine, vooral in de eerste akte niet altijd even zuiver maar zij weet zich door haar durf goed te herstellen. Wie is toch die hartendief Germaine? Bianca van Ooyen speelt haar met de al lure van een operettedier. Met van die licht-hysterische trekjes die je nodig hebt om de operette pittig te houden. Sierlijk en charmant. Als haar soepele stem de hoogte in gaat, trekt ze haar geëpileerde wenkbrauwen nog een centi meter op. Eigenlijk is zij de allerbeste van het stel. Zo'n ster heb je nodig. Al heeft het koor ook redelijk wat te doen. Ze lo pen rond met lantaarns in het duistere kasteel, ze dansen en delen appels uit tij dens het ciderlied. Voldoende leven in die brouwerij. Vooral omdat de regie hieraan alle aandacht heeft besteed. Het koor hangt er niet suf bij, maar speelt een volwaardige rol in deze zwierige ope rette. Het Rijnlands Muziek Concours voor de jeugd, dat in het afgelopen weekend werd gehou den, was een doorslaand succes. In een goed ge vulde Waag won gister avond harpiste Cecile van der Bent de VSB-bo- kaal. Zij werd door de jury gekozen als het meest volgroeide jonge talent van het concours. Cecile van der Bent moest de strijd aanbin den met de winnaars uit de afzonderlijke catego rieën, te weten: Niek Schouten (hobo), Femke Knight (piano), Christine Kogel (viool) en de blok- fluitgroep 'En bloc'. De voorronden werd op vrij dag en zaterdag gehou den in sociëteit De Burcht. De competitie verliep in een ontspannen sfeer, al hadden sommige jeug dige deelnemertjes wel wat zenuwen en plukten ze af en toe een verkeerd snaartje of zaten ze er een toetsje naast. Maar over het algemeen was het niveau vrij hoog. On der grote belangstelling van ouders en geïnteres seerden speelden de deelnemers als volleerde muzikanten. De organi satie heeft als uitgangs punt het koesteren van jong talent en beschouwt het winnen van dit con cours als een opstap naar de grotere podia. Maar ook hier geldt: velen voe len zich geroepen, weini gen zijn uitverkoren. Het is een lange weg naar de echte concertzaal. De excentrieke Britse schrijver, artiest en verteller Quentin Crisp, die vooral bekendheid genoot door zijn autobio grafie, 'The naked civil servant', is gis teren op 90-jari- ge leeftijd over leden. Crisp woonde sinds jaren het grootste deel van de tijd in New York, maar hij overleed in zijn vaderland, waar hij vanaf vandaag zou gaan touren met een one- manshow. Za terdag ver scheen in The Times nog een interview met Crisp, waarin hij vertelt hoe zijn begrafenis eruit moet zien: „Geen bloemen. Geen kaarsen. Geen lange gezichten die in de regen in een gat in de grond staren, terwijl iemand vertelt hoe geweldig ik was. Gooi mij maar in zo'n zwarte plastic zak en zet me bij het vuilnis." Crisp, die in 1908 in Sutton werd ge boren als Denis Pratt, kwam toen hij ergens in de 20 was openlijk uit voor zijn homoseksualiteit. Door zijn uitge sproken fatterige voorkomen werd hij veelvuldig geschopt, bespuugd en in elkaar geslagen. In zijn eigen woorden was hij „een vreselijk opgemaakt fi guur dat liep te paraderen op straat. De haat, de angst en de moeilijkheden die ik opriep zijn met geen pen te be schrijven", zei hij eens. 'The naked civil servant' verscheen in 1968. Het boek werd goed ontvan gen en verkocht, maar vormde voor velen ook aanlei ding Crisp telefo nisch te bedrei gen. Dit werd nog erger nadat 'The naked civil servant' in 1975 was verfilmd voor televisie, met John Hurt in de rol van Crisp. Crisp was in middels uitge groeid tot een cultfiguur, of in zijn eigen woor den tot de „moe der overste van de homoseksua liteit." In januari 1978 kwam hij met zijn eerste one-manshow, waarmee hij veel succes had. Drie jaar later verhuisde hij naar New York. In de VS schreef hij de boeken 'How to become a virgin' en de bestseller 'New York Diaries'. Crisp was een eigenzinnig man, niet alleen door zijn verschijning, maar ook door de standpunten die hij in nam. Volgens hemzelf had hij het voorgoed verbruid bij de homoseksu ele gemeenschap nadat hij had gezegd dat prinses Diana uitschot was en dat ze had gekregen wat ze verdiende. „Voor ze prinses Diana was was ze la dy Diana, dus ze wist dat koninklijke huwelijken niets met liefde te maken hebben", zei hij. lieuwe James Bond kassucces in VS ■igs angeles Pierce Brosnan, beter bekend als James Bond, heeft concurrenten opnieuw verslagen. De vrijdag uitgebrachte film van agent 007, 'The world is not enough', is met- Been de grootste kaskraker van de Verenigde Staten geworden. In B[iet eerste weekeinde heeft de film al 37 miljoen dollar aan re- opgebracht. Dat is meer dan welke eerdere Bondfilm ook. ■^De opbrengst van 'The world is not enough' overtreft ook die [van andere films die tegelijkertijd in de VS werden uitgebracht, I [zoals 'Sleepy Hollow1. Deze film met acteur Johnny Depp lever- IJdehet afgelopen weekeinde 30,5 miljoen dollar op. J Huisfilosoof adviseert museum jy[iiTRECHTHet Centraal Museum in Utrecht laat zich voortaan f adviseren door een part-time huisfilosoof. Ieder jaar wordt een publicist, een kunstenaar of een wetenschapper uitgenodigd om gedurende negen maanden voor een dag per week die roi h, op zich te nemen. Van de huisfilosoof wordt verwacht dat hij of V1 zij het museumbeleid mede vorm en inhoud geeft. De Utrecht- 'J se dichter Ingmar Heytze is de eerste die de nieuwe functie be- ;V kleedt. Heytze zal voor het eerst van zich doen spreken tijdens e de officiële heropening van het museum op 27 november. Ploef krijgt publieksprijs g iadenDe Leidse theatergroep Ploef heeft gisteravond de pu blieksprijs gewonnen op het zesde eenakterfestival van het Cen- trum voor Amateurtheater Rijn- en Veenstreek. De groep kreeg ir de prijs, een symbolische kroon, uit handen van cultuurwet- 1 houder A. Pechtold in Theater Imperium. Ploef had de meeste stemmen gekregen (28) van de publieksjury die was samenge steld uit leden van de acht deelnemende verenigingen. Ploef speelde het stuk 'Een wonderbaarlijke nacht' van S. Mrozek, ge- egisseerd door Agaath Bokma. De publieksprijs voor de beste btografie ging naar Paul Hin en Ralph Hermanns voor hun fo- (o's van theatergroep TIG. De vakjury bespreekt zijn rapport over de eenakters op 13 december met de deelnemende toneel- verenigingen. Leidse collecties uit Japan in Hortus ien In samenwerking met museum Naturalis en het Zuid- lollands Bureau voor Toerisme presenteert de Hortus Botani- in Leiden komende zondagmiddag 'Leidse Collecties uit Ja- Te zien zijn bijzondere voorwerpen uit Japan, die door [ederlanders op de bekende handelspost Dejima werden ver- ameld. Het programma begint om 14.00 uur en eindigt om ".00 uur. LI DY VAN DER SPEK icert. Leids Vocaal Ensemble o.l.v o Goedhart, m.m.v. Renate Arends, lan, Renate Germer, sopraan, Joris tan1, tenor, instrumentale begeleiding leden van het Leids Barok Ensemble, igevuld met blazers, een violonist, een aniste. Gehoord 20/11Marekerk, Lei- ït kan een zwanenzang roe- ïd zijn! Het laatste optreden een nog springlevend Leids aal Ensemble, dat per 1 ja- ari 2000 ophoudt te bestaan, vijst dat maar weer eens. n or de pauze zingt het ensem- hoofdzakelijk a cappella; leren van Schein 1630), Vaughan Williams 172-1958) en Martin 190-1974). Opvallend mooi mogeen is de klanksamen- lling van de diverse stem- :n. De dynamische effecten weloverwogen, matig gedo- :rd. Klagen en wenen, drijven dromen, ontwaken en sla- n, alles krijgt zijn bijna té af wogen portie. Fijnzinnig, be- ïaafd zingt De Cantecleer in Songs of Ariel van Frank rtin: Cock-a-diddle-dow, mtig gearticuleerd. Die arti- latie parelt ook in de tweede ;ne waar de dode vader in de ite der zee wordt bezongen, waternimfen de klokken ivocatief overspoelt het koor een aanzwellend 'Remem- de sopraan Renate Germer de wandaden van de 'three en of sin' aan de kaak stelt, ak de uitvoering van Bachs ntate 'Jesu meine Freude' ge il voor koor, begeleid door Ho, kistorgel en violone, ge- igt van gedegen studie. Het tor zingt ook hier weer homo en, fraseert opvallend mooi het derde deel 'Lasz den iind erbitten', haalt uit als het gaat over de razende oude slang: het woord 'Trotz' ketst uit alle kelen. De celliste speelt hier bijzonder alert en functio neel, met een doordringende volle toon. Die pregnante klank is bedui dend minder geslaagd in deel 9 'Gute Nacht, o Wesen'. Hoe mooi het Leids Vocaal Ensem ble ook zingt, spontane expres siviteit is ver te zoeken. Maar gelukkig is na de pauze alle re serve afgelegd in Mozarts 'Davi- de penitente'. Beeldend en vol uit zingt het ensemble, begeleid door een uitstekend ad-hoc or kest bestaande uit leden van het Leids Barok Ensemble en studenten van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Blazers en strijkers ontmoeten elkaar in een mooie balans van kleur en klank. Hoewel dit werk één grote bede is om vijanden te ver strooien, angsten weg te ne men, om stormen in Davids ziel te kalmeren, komt hier Mozarts passie voor de opera al behoor lijk door de bocht. De expressi viteit, het verkwikkende tempo, de stevige heldere fortissimi zijn toonaangevend in 'Canti- am, cantiamo'. Het laatste fuga- tisch koor 'Chi in Dio sol spera' wordt spannend en transparant opgebouwd. Alle stemmen zijn haarscherp te volgen. Van de solisten springt Renate Arends boven alles uit. Haar stem is in alle registers glashelder en vol kracht. Hoe groot de intervallen ook zijn die ze moet nemen, omhoog, omlaag, nergens wordt de klank geweld aange daan, hij glanst naar alle hoe ken van de kerk. Het Leids Vocaal Ensemble o.l.v. Theo Goedhart heeft voor een vlammend afscheid ge zorgd. Voor koorminnend Lei den een trieste aangelegenheid. Stanley Burleson reikt met zijn rol naar hoogste plaatsen in de musical-eredevisie THEATER RECENSIE FRANS HAPPEL Voorstelling: 'Elisabeth' van Michael Kun- ze (script en liedteksten) en Sylvester Le- vay (muziek) in een Nederlandse bewer king van Seth Gaaikema Productie: Joop van den Ende. Muzikale supervisie: Mau rice Luttikhuis Decors. Paul Gallis. Kos tuums: Yan Tax Choreografie: Toer van Schayk. Regie: Eddy Habbema. Met: o.a Pia Douwes, Stanley Burleson, Wim van den Driessche, Jeroen Phaff, Doris Baaten en Addo Kruizinga. Gezien: gisteren, Cir custheater, Scheveningen. Musicals worden normaliter ge kenmerkt door een flinterdun verhaaltje. Mocht dat een regel zijn, dan is 'Elisabeth' in elk ge val een uitzondering. Want het tragische leven van de Oosten rijkse keizerin Elisabeth (Sissi voor de romantici) staat cen traal en of die vertelling al niet complex genoeg is, heeft de Oostenrijkse musical-auteur Michael Kunze de feitelijk be langrijkste hoofdrol toebedeeld aan de Dood. Niet alleen als verpersoonlijking van het on ontkoombare, maar ook als een soort vriend, als een minnaar vooral. Waar de oer-opvoering van 'Elisabeth' in Wenen veel gro teske pathetiek bevatte, laat nu de door Joop van den Ende ge produceerde Nederlandse ver sie zich ondergaan als een mo numentaal spektakel. Met als belangrijkste verrassing dat het niet titelrolspeelster Pia Dou wes is die de meeste indruk maakt. Stanley Burleson, die eerder al in Van den Ende-pro- ducties als 'Joe' en 'Miss Saig on' naam maakte, reikt met zijn rol als de Dood naar een van de hoogste plaatsen in de eredivi sie van het Nederlandse musi calwezen. Het premièrepubliek bij dit soort voorstellingen rea geert al snel uitzinnig, de tus Pia Douwes, die de rol vertolkt van Sisi, en Jeroen Phaff in de rol van keizer Franz Joseph in de kroningsscène rije). sentijdse ovaties voor Burleson waren echter terecht. 'Elisabeth' is een voorstelling waaraan is af te zien hoe het theaterbedrijf van Joop van den Ende in de loop der jaren steeds beter in staat is om een vorm van perfectie te benade ren. Per productie wordt het fundament waar een voorstel ling op rust steviger, homoge ner, zelfbewuster ook. Deze 'Elisabeth' mag dan wel een Nederlandse versie zijn, maar is nergens een kopie van. Het cre atieve team heeft een toppres tatie geleverd. De decors zijn vaak zo verbazend mooi en de changementen verlopen zo snel en feilloos, dat het gaande de voorstelling bijna niet meer op valt hoe prachtig het allemaal is. De wat intiemere momenten zijn er dan om de toeschouwer weer helemaal scherp te krij gen, met dan als hoogtepunt een 'schilderij' (eminent uitge licht door Reinier Tweebeeke) waar Elisabeth als een levend wezen uitstapt. in de kathedraal in Buda (Honga- FOTO ANP/JORIS VAN BENNEKOM De decors en kostuums heb ben alle krullen en franje om het einde van de 19de eeuw te doen gevoelen en toch wordt het nimmer een historisch prentenboek. Dat komt door de muziek die stevig naar het he den klinkt, de Dood die als een tijdloze figuur aanwezig is en door de verteller (in de persoon van de Italiaanse anarchist Lui- gi Lucheni die Elisabeth vet-, moordde, een rol van Wim van de Driessche), in wie we cje eeuwige opstandeling kunnen zien. En dan hebben we nog de ensemble-prestaties, die alleen moderne theatermakers zo knap kunnen 'monteren'. Wie duidelijke mankementen in deze voorstelling wil benoe men, moet het zoeken in het script van Michael Kunze en vervolgens in de regie van Eddy Habbema. Een beperking van 'Elisabeth' is dat de nadruk, de karaktertekening zo dwingend op de personages van Elisa beth, de Dood en Luigi Lucheni zijn toegespitst, dat de andere belangrijke elementen in het verhaal niet veel meer dan zet stukken kunnen worden. Geer\ mankement maar een pro bleem van 'Elisabeth' is dat het verhaal van de keizerin die ver twijfeld haar vrijheid en de wa re liefde zoekt, zo onheilszwan ger is geworden, dat er nauwër fijks ruimte bestaat voor even wat opluchtende ontspanning. Alhoewel de vreugdevuren zijn onstoken voor Stanley Bur leson, mag men niet conclude ren dat de Elisabeth van Pia Douwes daardoor verflauwt;-' Douwes (ze speelde dezelfde rol al met veel succes in We nen) is een vakmens, ze heeft een bijzonder mooie uitstraling en een stem die iedere musical speelster zich zou wensen. De moeilijkheid om haar tragiek, haar onafwendbare onheil steeds nauwkeurige dimensie te geven zat Pia Douwes echter dwars. Maar je moet je daarbij wel afvragen wie anders dit onge looflijk lastige karwei zou kun nen klaren. Rijk betaalt helft van opknapbeurt Het Rijksmuseum in Amsterdam krijgt 100 miljoen gulden van het kabinet voor de omvangrijke ver bouwing die het heeft gepland. Naar verwachting gaat de renova tie rond de 200 miljoen gulden kosten. DEN HAAG ANP Premier Kok maakte de gift vrijdag be kend na afloop van de ministerraad. Hij noemde het Rijksmuseum een pronk stuk van de Nederlandse cultuur. Het kabinet wilde graag „een zichtbaar en markant gebaar" naar het museum ma ken, aldus Kok. Volgens het plan heeft de renovatie plaats van 2003 tot 2005. Het museum zal dan bijna helemaal gesloten zijn. Een blij verraste woordvoerder van het museum laat weten dat de financie ring met het 'millenniumcadeau' nog niet rond is. „We gaan nog overleggen met het ministerie van OCW over de rest van de kosten." De verbouwing moet niet alleen een eind maken aan esthetische onvolko menheden, maar er ook voor zorgen dat het achterstallig onderhoud wordt inge lopen. Volgens een interne notitie, die twee maanden geleden uitlekte, blijkt het museum niet te voldoen aan de nor men voor brandveiligheid en werkom standigheden. den haag 'Les Ballets Trockadero de Monte Carlo' is een New Yorks balletgezelschap dat uitsluitend uit mannen be staat. De groep, die afgelopen weekend in het kader van het Holland Dance Festival optrad in Den Haag, bestaat al zo'n vijfentwintig jaar en parodieert serieus klassiek ballet, waarin de vrouwenrollen dus door de heren der schepping zijn overgenomen. Na dit weekend zijn de 'Trocks', zoals ze in de wandeling worden genoemd, nog te zien in Haarlem, Zoetermeer, Eindhoven, Breda, Den Bosch en Amstelveen. FOTO FRANK VAN ROSSUM

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 9